SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

14 Februari 2011

PEKERJA ASING TERIMA GAJI MINIMUM SEPERTI PEKERJA TEMPATAN

Bernama
14 Feb 2011



Pekerja asing akan menikmati kadar gaji minimum seperti pekerja tempatan sekiranya dasar gaji minimum untuk pekerja sektor swasta di negara ini dilaksanakan kelak, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr. S. Subramaniam.

Beliau berkata, setakat ini kerajaan menetapkan bahawa pembayaran gaji adalah berdasarkan kuasa pasaran sehinggalah keputusan muktamad mengenai pelaksanaan gaji minimum itu diputuskan kerajaan.

Bercakap kepada pemberita selepas majlis penutupan Makmal Gaji Minimum di sini hari ini, Subramaniam berkata, sebarang permintaan untuk melaksanakan pemberian gaji minimum kepada pekerja asing pada masa ini tidak boleh dipenuhi kerana Malaysia tidak mempunyai struktur gaji minimum untuk pekerja tempatan.

"Apabila tiada kadar gaji minimum untuk pekerja tempatan jadi sebagai kerajaan kita tidak benarkan gaji minimum untuk pekerja asing,” katanya mengulas pertanyaan media Indonesia kerana kerajaan tidak menetapkan kadar gaji minimum untuk pembantu rumah warganegara itu.

Subramaniam berkata, ketika ini pekerja asing menerima upah yang sama dengan pekerja tempatan terutamanya dalam sektor perladangan. - Bernama

Tiada ulasan: