SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

15 Mac 2011

TUGAS HAKIKI, KOMPETENSI, DAN KPI ANTARA ELEMEN DALAM SISTEM PENILAIAN BARU -JPA

Bernama
14/3/2011




KUCHING, 14 Mac (Bernama) -- Sistem penilaian baru bagi menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) mulai 1 Julai ini akan menilai semua penjawat awam berdasarkan jenis perkhidmatan dan tugas hakiki masing-masing.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah, berkata di bawah format baru itu, calon juga akan dinilai berdasarkan kompetensi dan elemen Petunjuk Prestasi Utama (KPI) individu berkenaan.

"Sistem penilaian baru ini tidak seperti konsep 'seragam untuk semua' yang digubal serta digunakan oleh semua jabatan sebelum ini," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perjumpaan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam bersama Anggota Perkhidmatan Awam dan Negeri Sarawak, di sini, Isnin.

Abu Bakar berkata Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sedang dalam peringkat pengolahan format baru itu dengan mendapatkan input dan maklum balas dari Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

Katanya proses menggubal format baru itu sedang berjalan lancar dan yakin kaedah baru penilaian penjawat awam dapat dilaksanakan dengan lebih teratur mulai 1 Julai ini.

"Sejajar dengan usaha kerajaan mentransformasikan perkhidmatan awam, kami perlu mengenali struktur kompleks perkhidmatan awam. Kita perlu semua jenis pendekatan bagi menyesuaikan keunikan perkhidmatan yang sedia ada," katanya.

Perjumpaan itu dihadiri oleh lebih 2,000 penjawat awam dari jabatan dan badan berkanun peringkat persekutuan dan negeri.

Hadir sama ialah Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Amar Mohammad Morshidi Abdul Ghani dan Setiausaha Persekutuan Sarawak Datuk Yahaya Basimin.

Ujian PTK, yang diperkenalkan dalam Sistem Saraan Malaysia (SSM) mulai 1 Nov 2002, mengundang pelbagai kontroversi dan persoalan kerana dikatakan ramai penjawat awam yang berpengalaman sukar menikmati kenaikan pangkat.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, ketika membentangkan Bajet 2011 pada Oktober lepas, mengumumkan pemansuhan PTK dan digantikan dengan sistem penilaian baru yang lebih sesuai dan diterima baik oleh penjawat awam.



-- BERNAMA

43 ulasan:

2bz4money berkata...

Jelasnya penilaian PTK mestilah selaras dengan sukatan dan rujukan subjek berkenaan serta memberi impak kpd prestasi tugas pegawai.

Tanpa Nama berkata...

Dah tau dah akan betambah susah dan perit lah paq nak naik pangkat 'dulu kini dan selamanya'

Tanpa Nama berkata...

Rasanya lebih baik selesaikan dulu perkara berkaitan kenaikan pangkat pegawai-pegawai yang telah lulus PTK terdahulu sebelum PTK baru diperkenalkan. Boleh kata majoriti PA telah lulus PTK terdahulu..

Tanpa Nama berkata...

Pokokya mesti pokok padi jangan jadi pokok kelapa sawit, wa ka ka ka

Tanpa Nama berkata...

KPI ni senang aje, bila sampai matlamat maknanya dah sampai sasaran (target).
Kamu letak target yang boleh kamu capai.
Nanti semua orang lulus.
Anjakan Gaji tidak berpandu kepada KPI.
he ... he .. betulkan Tan Sri KPPA?

Tanpa Nama berkata...

Dicadangkan sistem penilian baru yang ingin diperkenalkan ini lebih memudahkan itu setiap calon diwajib mengikuti kursus dan di penghujung kursus dibuat penilaian samada teori atau praktikal.Penilian yang dilakukan hendaklah berdasarkan sukatan yang telah diajar semasa kursus tersebut.

dDRozmey berkata...

Dari kecik sampai ke tua bangka menjawab soalan periksa. Hidup tidak semudah menjawab soalan periksa. Realitinya, hidup kita banyak berhubung kait dengan hubungan kita sesama insan dan juga menjalankan amanah yang diberikan.

Markah PTK tinggi pun tak guna kalau dah kerja tu tak amanah.

Tanpa Nama berkata...

Tentunya penilaian kembali kepada kaedah..
bodek n kipas bos..
org lama dpt kenaikan dulu walaupun kerja x seberapa..

nasib la labu..

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah dimansuhkan buat apa buat PTK baru tutup saja PTK itu memang tidak sesuai lagi diperkenalkan PTK yg baru pun nanti ada ada juga unsur kipas BOSS lebih baik tidak perlu PTK lagi siapa mahu naik pangkat belajar dapat diploma/degree bolehlah dinaik pangkat buat satu baris saja gaji PA dah cukup jangan buat bermacam lagi buat PA banyak kerja tidak mahu kerja berhenti saja tidak berminat kerja tak payah masuk kerja dgn kerajaan buat kerja sendiri.

Macam mana pandangan saya baguskah kita orang asyik saja cakap lebih baik diam kalau gaji tak cukup makan batu dan tanah tak cukup lagi rompak bank dan orang kaya macam Rahman Nayan, Senapi yg selalu komen gaji PA besar sebab dia orang kaya tak duit rompak mereka.

Tanpa Nama berkata...

Rahman nayan dgn Senapi tu dia orang makan pucuk paku dgn ubi kayu(dia cari sendiri klu beli mahal gok)pasal tu gaji cukup duk kl nie jgn x tau..

Tanpa Nama berkata...

Rahman nayan dgn Senapi tu yg duduk tepi jembatan je tu, sebab tu tak payah bayar rumah dan sebagainya, bil2 bukan pernah dia bayar, sebab tu cukup ha.....

Tanpa Nama berkata...

Terima saja penilian yang akan ditetapkan kalau malas nak ambil penilian duduk saja di takok lama jangan merungut.Manusia yang ingin berubah sahaja yang akan maju.

Tanpa Nama berkata...

yg dah lulus ptk sebelum ni kira kena amik balik ptk BARU ke?kesiannnnn aku....

-bukan org lama, bukan org baru

Tanpa Nama berkata...

PTK atau KPI...2x5..5x2...sama saja..membazir kertas.....

Tanpa Nama berkata...

asyik dgn PTK lg. kalau dah mansuh buat pe nak ambil PTKlg. masa du kerja semua lulus perkhimatan pertama dan kedua kira ok dah..tahap kecakapan dah di ambil kira .. le ni kija 25th pun PTK yak lulus-lulus..bila nk naik pangkat? nasib baik PTK di mansuhkan merasa juga KUP..tp kalau bulan julai mungkin x le naik KUP kot.......

Tanpa Nama berkata...

TUGAS HAKIKI..
MASAALAHNYA RAMAI PEGAWAI DAH KENA BUAT REJA BUKAN HAKIKI DENGAN ARAHAN KETUA JABATAN...

Botol Kicap berkata...

TUGAS HAKIKI GURU ADALAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM BILIK DARJAH. kALAU GURU JADI KERANI SEKOLAH, URUS RESIT ITU DAN INI, JADI TUKANG KEBUN, URUS BUKU TEKS, URUS BILIK KOMPUTER, BERJEMUR DI TENGAH PANAS KERANA SUKAN, TUKANG BETUL PAIP TANDAS SEKOLAH, TUKANG BAIKI KERUSI ROSAK, TUKANG BAWA MURID YANG SAKIT KE HOSPITAL; BAGAIMANA NAK MENILAI BERDASARKAN TUGAS HAKIKI?
mana dia "transformasi" dalam perkhidmatan awam?

Tanpa Nama berkata...

Saya dah cadang dulu .. lama dah.
Guru buat kerja P&P sahaja di sekolah.
Tugas lain Pentadbiran & Pengurusan serah kpd PTD, Pegawai Tadbir, EO, PT, PAR, PA, R3.

Tumpuan guru hanya mengajar murid bukan kerja 360`.

Tanpa Nama berkata...

" ALAH.........masuh mcm mana pun sama je tu,bukannya naik pun gaji kalau PTK lulus....DH BEKURUN MCM TU...mcm manalh pnjawat awam tak "BANGKRAP" kalau gaji tak setimpal...name je kerja kerajaan,lbih teruk dari pekerja swasta.....smua ni brkaitan dgn POLITIK,tulh sbbnya bekas pnjawat awam yg brsara nak lawan kerajaan jd calon PEMBANGKANG.....

TONG SAMPAH berkata...

MANSUH BERAPA KALI PUN TAK GUNA KALAU GAJI PNJAWAT AWAM MASIH DI TAKUK LAMA....KALAU NAK HARAPKAN KENAIKAN GAJI TAHUNAN rm50 TU,TAK PAYAHLAH....JUAL PISANG GORENG LAGI UNTUNG,PNJAWAT AWAM DALAM MALAYSIA NI BOLEH DIKATEGORIKAN MISKIN....KALAU GAJI POKOK rm800 TU APA?..CAMPUR ELAUN LAIN BARU SERIBU LBH,KALAU TENGOK KEADAAN SEKARANG NI MANALAH CUKUP GAJI TU OOIIIII......BARANG NAIK,MINYAK NAIK...KEBAIKKAN PENJAWAT AWAM HANYALAH SEBAB KERJANYA TERJAMIN DARI PEKERJA SWASTA...TAPI BAB GAJI NI,JAUH KECIK.....WASALAM........

Tanpa Nama berkata...

"PTK"....BUANG MASA,BUANG KERTAS....GAJI KECIK,UTANG BANYAK....BANGKRUP....

Tokey Kedai berkata...

Wahai pejawat awam janganlah emosonial kalau rasa gaji tak cukup letak jawatan dan buka syarikat sendiri baru tahu bagaimana nak bayar gaji pekerja.

Tanpa Nama berkata...

'hahahahaha'-suara PA menjadi kambing hitam

Tanpa Nama berkata...

Guru disyaki cabul murid kena tahan

2011/03/16

GEMAS: Polis menahan seorang guru lelaki sekolah kebangsaan di sini, Jumaat lalu kerana disyaki mencabul seorang murid perempuan Tahun Enam.

Guru berumur 20-an itu dipercayai melakukan perbuatan itu dua kali dengan kejadian pertama pada 8 Mac lalu. Guru terbabit menjemput dua murid perempuan ke rumahnya kira-kira jam 3 petang untuk menyusun jadual waktu. Selepas selesai, seorang daripada murid disuruh pulang untuk menukar pakaian bagi menyertai kegiatan kokurikulum.

Ketika tiada orang lain di rumah, guru terbabit mencium pipi dan leher mangsa, meramas buah dada serta meraba kemaluannya.

Kejadian kedua berlaku keesokan hari apabila guru sama menjemput enam murid ke rumah dan dijamu minuman serta kek. Ketika kejadian, isteri guru terbabit tiada di rumah kerana bekerja.

Perbuatan guru itu terbongkar apabila rakan mangsa menceritakannya kepada guru tuisyen yang kemudian melaporkan kejadian itu di Balai Polis Gemas, Jumaat lalu.

Tanpa Nama berkata...

Pastikan penilaian tersebut efektif dan tidak menyusahkan yang bermaksud tidak banyak membuang masa untuk belajar tapi seharusnya praktikal sebab tugas seharian lebih penting untuk dilaksanakan bagi menjana ekonomi negara berbanding dengan asyik baca buku demi menghadapi ujian PTK baru.

Tanpa Nama berkata...

Datuk Presiden,
Di sini saya ingin berkongsi realiti perkara yang sedang berlaku dan semua PA senior/kanan akan mula tidak puas hati/marah.Ini disebabkan KUP untuk PA yang berkhidmat 15 tahun dan ke atas yang kini menjadi realiti tetapi masih kekal dengan tugas lama di mana mereka yang dpt KUP masih di bawah penyeliaan Pegawai Hakiki...pernahkah terlintas di fikiran anda bahawa pegawai N22(KUP)tidak lagi dijemput untuk di temuduga untuk jawatan hakiki pada gred yang sama contohnya N22(Hakiki) malah orang junior kurang 15 tahun berkhidmat ditawarkan jawatan hakiki tersebut dan akhirnya menjawat jawatan gred hakiki N22 dan seterusnya menjadi penyelia kepada pegawai senior N22(KUP)...jenaka betul perkara ini tapi ianya benar-benar berlaku..Sepatutnya Pegawai yang lebih senior walaupun N22(KUP) sepatutnya ditawarkan terlebih dahulu jawatan hakiki berbanding dengan PA yang junior sekiranya jawatan hakiki masih menjadi ukuran menjadi Penyelia...jadi kini orang junior incharge orang senior..Datuk Pres tolong turun padang dan pantau di setiap negeri,kementerian, jabatan dan pastikan perkara ini diselesaikan dengan profesional..sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih pada kerajaan kerana memperkenalkan KUP kalau tidak memanglah sampai bila-bila kita tak merasa naik gaji gred 22 KUP.
Sebenar kalau kita lihat apa bezanya KUP dengan hakiki?..tiada perbezaan sebenarnya. Jadi apa perlu lagi yang dapat KUP nak pergi menghadiri temuduga jawatan hakiki lagi?. Yang dapat jawatan hakiki siap kena pindah tempat kerja kerana dapat kenaikan pangkat dan diberi tanggungjawab lebih berat sedang KUP gaji dapat sama dengan hakiki dan tangungjawab seperti biasa sebelum dapat KUP dan tidak dipindahkan tempat kerja. Jadi persoalannya siapa yang lebih beruntung... fikir-fikirlah sendiri...buat apa lagi kita penat-penat bersusah payah untuk menjawab segala soalan semasa menghadiri temuduga yang biasanya soalan susah kita nak jawab seolah-olah macam jawatan yang ditemuduga itu gred 41.
Jebatakdurhaka bersetuju dengan pendapat penulis di atas, lepas ini yang akan menghadiri temuduga jawatan hakiki ialah kakitangan yang lebih junior.
Jebatakdurhaka nak mencadangkan kepada Dato Presiden tengoklah isu ini sama mana logiknya jawatan hakiki dengan KUP boleh samanya dari gaji dan sebagainya. Mana nak datang hormat KUP pada hakiki sedangkan. yang KUP masih dibawah seliaan hakiki.
JEBATAKDURHAKA.

Tanpa Nama berkata...

Apa Jebatakdurhaka???Tak faham isu berbangkit..sekarang ni yang dapat hakiki org yg lebih junior dan mereka telah menjadi incharge kepada org yang senior yg telah ditawarkan KUP...faham tak???

Tanpa Nama berkata...

alah... kup pun bukan pandai buat keje tak gune lerr.. lame je keje tapi satu ape pun haram.. untung lerr gaji tu naik...

Tanpa Nama berkata...

Yang KUP tak akan naik pangkat lagi...hanya untuk jawatan hakiki saja yg genap 15 tahun..apa untungnya dapat KUP???Kena gam saja org senior..

Tanpa Nama berkata...

Kalau bapa kamu yg dpt KUP bermaksud bapa u tak pandai buat kerja satu ape pun haram...gitu ke???hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Penyelarasan Gaji 2007 tidak adil bagi Sokongan kumpulan C iaitu 25% sama dengan Kumpulan B iaitu secara terperinci;
1.Kmp A = 15%(Ijazah)41-54
2.Kmp B = 25%(Diploma)27-40
3.Kmp C = 25%(Sijil-SPM)17-26
4.Kmp D = 35%(SRP)1-16

Sepatutnya Kmp C mendapat 30% bukan sama dengan Kmp B...Fikir-fikirkan lah..

Tanpa Nama berkata...

JEBATAKDURHAKA FAHAM SANGAT ISU INI KERANA INI MASALAH YANG JEBATAKDURHAKA ALAMI..20 TAHUN KERJA BARU DAPAT HAKIKI.ADA JUNIOR BARU 10 TAHUN BERKHIDMAT DAH DAPAT DULU HAKIKI. SATU ISU LAGI IALAH PASAL PERBEZAAN HAKIKI DAN KUP.MASUK AKAL KE GAJI HAKIKI DENGAN KUP DAH HAMPIR SAMA.? KITA KERJA 20 TAHUN DAN JUNIOR BARU 15 TAHUN DAPAT KUP GAJI DAH HAMPIR SAMA DAN JEBATAKDURHAKA SENDIRI PERNAH DUDUK DIBAWAH PENYELIAAN JUNIOR YANG DAPAT HAKIKI.
NAK KATA LAMBAT LULUS PTK TIDAK JUGA KERANA JEBATAKDURHAKA TERUS LULUS ARAS EMPAT SEMASA PEPERIKSAAN PTK PERTAMA KALI DIADAKAN DAN SEMUA PEPERIKSAAN JABATAN TELAH LULUS SEMUANYA.NAK KATA MASALAH DISIPLIN TAK JUGA KERANA MARKAH TIDAK PERNAH JATUH BAWAH 90 SEJAK SISTEM PERMARKAHAN DIPERKENALKAN LAGI.
NAK KATA TAK ADA MASALAH PADA SISTEM SEKARANG TAK BETULLAH MEMANG ADA MASALAH. JADI KAJILAH BALI SUPAYA TIDAK ADA YANG BERKECIL HATI DAN SEBAGAINYA.
JEBATAKDURHAKA.

Tanpa Nama berkata...

bapak I bekebun jer.. xder kup.. hahahahhahahaaa

Tanpa Nama berkata...

nak naik pangkat mau cable jenis mahal, servis tak sampai 10 taun pun naik.....

hatekakibodek berkata...

"Tentunya penilaian kembali kepada kaedah..
bodek n kipas bos..
org lama dpt kenaikan dulu walaupun kerja x seberapa..

nasib la labu.."

di jabtan saya pun byk gak org mcm ni... bla beri kerja, dia kata byk...terus jumpa bos, nak kurangkan kerja... terus lulus, kerja diagih kepada rkn lain... dia sempat pulak main game... itulah penangan kipas dan bodek... Ketua dengar satu pihak shj.. bila bg speech, kata tak pilih bulu... tp hakikat, memang dicarik2 la bulu tu......

Tanpa Nama berkata...

Patutlah otok kamu tu...terbatas macam kebun...hahahahaha...hehehe!

Tanpa Nama berkata...

harap tiada lg istilah bodek or kipas boss..cara mcm tuh mmg tak sesuai lg..takut nti akan timbul isu rasuah dan salah guna kuasa blk..hrp penilaian berdasarkan tugas hakiki nti memberi keselesaan pd semua peringat..sometime,ada sesetengah jabatan yg memerlukan PA N22 yg ramai utk mengelak pertikaian drpd org awam berkaitan tugas mereka..jabatan apa tu ek??hehe

Tanpa Nama berkata...

ape tu otot... Ha3.. bengap..

Tanpa Nama berkata...

harap jika ketua jabatan yg menilai setiap PA di bwh mereka boleh berlaku adil kepada semua..tp zaman skrg,ketua jabatan lak yg terikut2 anak buah bersosial+berlagak muda..smpi xsedar dan tak tahu nak menilai anak buah..yg mana kamcing dgn dia,semuanya diberi kesenangan..tp kalo staff yg tak campur + tak masuk kepala dgn dia,habis di abaikan..hakikatnya yg nmpk liar2 skit,ada peluang cerah utk selesa dan yg pendiam+tumpu buat keje+bersengkang mata dgn keje,dia tak perasan dan tak amek tahu..janji pejabat tak terlingkup..lps tuh,dia hanya mgharap maklum balas dr staff lain yg dok komen mana budak yg bagus dan mana budak yg tak bagus..tp dia sendiri tak tahu nak menilai atau tengok sendiri anak buah buat keje macam mana..

Tanpa Nama berkata...

alahai..hapuskan lah PTK ni...naik gaji ikut SKT...siapa dapat 85 ke atas berturut2 naik kan lah gaji..

docno berkata...

Gaji pegawai kakitangan awam(41-54) WAJIB dinaikkan bagi meramaikan golongan pegawai kerajaan yang ratanya bumiputera untuk mendiami rumah-rumah bertanah/kondominium mewah di bandar-bandar besar seperti di Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang. Ini adalah bagi mengimbangi jumlah populasi di bandar-bandar tersebut yang majoritinya dikuasi oleh satu golongan kaum sahaja.

Ini tidak wajar untuk pembangunan negara dan pengagihan kekayaan dimana golongan bumiputera sentiasa terpinggir dari arus pembangunan.

Tanpa Nama berkata...

kerja 30 th baru mati gaji ...la ni masuk kija 14 tahu dah pon max. patutnya tak yah ada gaji mati selagi lama mana kija selagi tu kenaikan gaji tetap idop biar kenaikan rm20 ke rm30 pon tak per asal berterusan. nak naik pangkat dah lah susah cam kami sokongan 1, 11 ni