SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

21 Jun 2011

JPA SEDIA TEMUI CUEPACS

Berita Harian
Oleh Syuhada Choo Abdullah
2011/06/21




pix_gal0
Pelaksanaan penuh PROSPEK berkuat kuasa 1 Januari 2012

KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sedia berbincang dengan CUEPACS sebelum mengeluarkan surat pekeliling berhubung pelaksanaan Program Bersepadu Pembangunan Kompetensi (PROSPEK) yang akan berkuat kuasa mulai 1 Julai depan.

Bagaimanapun, Ketua Pengarahnya, Tan Sri Abu Bakar Abdullah, setakat ini enggan mengulas mengenai lima tuntutan baru yang dikemukakan CUEPACS sebagai prasyarat mempersetujui pelaksanaan program itu. Sambil menjelaskan perkara itu perlu diteliti serta dibincangkan dengan pegawainya terlebih dulu, beliau berkata, PROSPEK hanya akan dilaksanakan sepenuhnya pada 1 Januari tahun depan. < Justeru, beliau berkata, JPA kini dalam proses memberikan taklimat dan penerangan kepada semua kementerian serta agensi kerajaan berhubung PROSPEK, termasuk garis panduan yang sudah ditetapkan.

“Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang dimansuhkan pada Januari lalu adalah berasaskan peperiksaan, tetapi PROSPEK tidak ada peperiksaan, sebaliknya garis panduan.

“Sehubungan itu, JPA memperkenalkannya kepada kementerian dan agensi kerajaan untuk mereka membentuk suatu penilaian berasaskan PROSPEK bersesuaian dengan keperluan skim perkhidmatan masing-masing,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Akhbar semalam melaporkan CUEPACS yang baru-baru ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan JPA mengenai PROSPEK bagi menggantikan PTK berkuat kuasa 1 Julai depan, mengemukakan lima tuntutan baru sebagai prasyarat mempersetujui pelaksanaan program itu.
Tuntutan utama supaya pangkat pegawai dinaikkan secara automatik selepas menamatkan kursus kompetensi, memberi tiga kenaikan pangkat dan melantik dua wakil CUEPACS dalam panel penilai PROSPEK.

Dua tuntutan lagi adalah penubuhan jawatankuasa utama yang dianggotai CUEPCAS dan JPA bagi memantau pelaksanaan PROSPEK dan juga isu berkaitan, serta memastikan setiap perkara dipersetujui dalam perjanjian sebelum ini dipatuhi kedua-dua pihak sebelum pekeliling mengenai penilaian dikeluarkan.

144 ulasan:

Jai berkata...

baguslah jpa mahu berbincang dengan ceupacs tapi harapnya jangan sekadar berbincang tapi tak terima langsung cadangan cuepacs tu.

Tanpa Nama berkata...

"PROSPEK tidak ada peperiksaan, sebaliknya garis panduan.

“Sehubungan itu, JPA memperkenalkannya kepada kementerian dan agensi kerajaan untuk mereka membentuk suatu penilaian berasaskan PROSPEK bersesuaian dengan keperluan skim perkhidmatan masing-masing,”

Ngko orang Cupec faham ke terma dan syarat-syarat niih!
aku rasa kena tipu jer ... hampeh !

Adik Jai berkata...

Bukan dah sain MOU ke? Apa lagi nak tuntun2, ugut2.

Jai berkata...

Adik Jai,

MoU tu persetujuan CUEPACS dengan cadangan kerajaan untuk memansuhkan PTK dan digantikan dengan PROSPEK. maknanya, CUEPACS terima PROSPEK. sekarang ni, tuntutan berkenaan adalah penambahbaikan kepada cadangan yang ada dalam PROSPEK.

Adik Jai berkata...

Ngko keje JPA ke Jai? Cam mahir je ngan prospek tu.. terangkan sikit...

Tanpa Nama berkata...

jpa ker cuepacs ker skang ni kena terangkan secara jelas dan nyata kt semua PA..rmai lagi yg masih kabur pasal program bru ni

Tanpa Nama berkata...

Abis kalau benda tak terang buat apa CUEPACS nak bising2?

Tanpa Nama berkata...

cuepacs kena turun padang pergi kesetiap agensi kerajaan terangkan dengan lebih teliti..hebahan akhbar dan statement di akhbar x membantu lansung PA untuk lebih memahami apa itu prospek..saya yakin rmai yg x jelas lagi pasal prospek ni..belum da penerangan tentang ini..jadi perhalusi dulu isu ini.

Ketua Kerani berkata...

Sokong komen diatas, CUEPACS sepatutnya jangan kecoh2. Cepat sangat melatah. Belum tau ujung pangkal dan nak mengamuk.

Tanpa Nama berkata...

bila lagi tuan berjumpa sekarang
ini minyak naik barang naik tambang
naik kalau pergi ke hospital jumpa
doktor berulang alik tiada duit untuk tambang kerita, kalau keluarga
kena tahan di hospital tidak dapat
melawat disebabkan tiada duit untuk
tambang saya tidak berbohong tuan
cuba tuan pergi ke hospital separuh
nya tiada keluarga melawat disebabkan
masalah tambang kerita ampai-ampai
lah pesakit dihospital menungu keluarga datang.

mss marketing berkata...

baik balik toreh getoh laaaa... pade dok jupo jpa...

Tanpa Nama berkata...

kami berharap untuk apa-apa kenaikan gaji ke, pangkat ke.jangan lah terlalu rumit.Yg dulu pun tak betul.pilih..minta JPA jangan terlalu kedekut sangat.macamlah kakitngan awam ni pekerja asing je..

Badan-badun berkanun untuk nak pangkat sekarang mudah je..tak macam dulu...

harp JPA contohi badan-badan berkanun ni

abe za berkata...

demo sore sudoh laaa g toreh getoh..
kawe baru tanam jah tu pun mapuh tok de nok sulat...

mss marketing berkata...

..minta JPA jangan terlalu kedekut sangat..

JPA kedekut ke? Bukan 15 tahun boleh KUP ke? Badan berkanun pun lebih kurang jugak..

Tanpa Nama berkata...

minta CUEPACS beri keutamaan pada kakitngan yang dah lulus ptk untuk kenaikan gaji dan pangkat sebelum PROSPEK dijalankan..yang dah lulus PTK tak perlulah lagi kena macam-macam penilain pula

ini tidak adiiiil bagi kami yang dah lulus PTK tapi tak dapat apa pun..penat membaca dan hayati pekerjaan.bila dah lulus PTK diperkenal yg baru pula...

Tanpa Nama berkata...

memang JPA kedekuuuut..berapa lama kena lawan baru nak memikir yang 15 tahun tuuu

Tanpa Nama berkata...

kakitangan yg tak lulus PTK senyuuum je pada kami yg dah lulus PTK ni....sbb katanya tak guna juga lulus PTK

bang CUEPACS dan JPA oooi..ambil le perhatian pada kami yg dah lulus PTK ni

Tanpa Nama berkata...

...ini tidak adiiiil bagi kami yang dah lulus PTK tapi tak dapat apa pun..penat membaca dan hayati pekerjaan.bila dah lulus PTK diperkenal yg baru pula...

Kalau penat baca buku baik banyakkan taubat. Dah hujung nyawa la tu sebab menuntut ilmu ni wajib atas setiap muslim dan menuntut ilmu tu sampai ke liang lahad.

TUNTUT ILMU TU IBADAH......

Tanpa Nama berkata...

memang JPA kedekuuuut..berapa lama kena lawan baru nak memikir yang 15 tahun tuuu...

Dah dapat tu syukur la.. buat kenduri.. Apa nak bising2 lagi..

Tanpa Nama berkata...

yang kau bising apa hal..kami dapat gaji dari kau yg bayar ke?

Tanpa Nama berkata...

hanya ALLAH sahaja yang tahu samada kita ni dihujung nyawa atau tidak...ALLAH MAHA BESAR

Tanpa Nama berkata...

cuepacs kena turun padang pergi kesetiap agensi kerajaan terangkan dengan lebih teliti..hebahan akhbar dan statement di akhbar x membantu lansung PA untuk lebih memahami apa itu prospek..saya yakin rmai yg x jelas lagi pasal prospek ni..belum da penerangan tentang ini..jadi perhalusi dulu isu ini.



dulu kata PTK lah yang terbaik.CUEPACS dh beri penerangan.tapi bila perlaksanaannya hampeeeh

mss marketing berkata...

yang kau bising apa hal..kami dapat gaji dari kau yg bayar ke?

Sikit-sikit nak marah, sikit-sikit nak emo. Patut tak maju.

Tanpa Nama berkata...

Sikit-sikit nak marah, sikit-sikit nak emo. Patut tak maju.


negara maju tu orangnya tak pernah marah ke..kalu nak maju tak leh marah le..ikut je macam lembu cucuk hiduuung

Tanpa Nama berkata...

Sikit-sikit nak marah, sikit-sikit nak emo. Patut tak maju.


iraq kena serang.libya kena serang.negara maju yang menyerang tu jenis orang yang tak marah kan.kan.kan

Tanpa Nama berkata...

Dah dapat tu syukur la.. buat kenduri.. Apa nak bising2 lagi..



ini katakata diatas termasuk golongan orang yang tak marah kan.kan.kan.kan

mss marketing berkata...

negara maju tu orangnya tak pernah marah ke..kalu nak maju tak leh marah le..ikut je macam lembu cucuk hiduuung

Ciri2 org maju ni ada wawasan, tak berserah pada nasib, yakin pada diri, berani ambik risiko, rajin kerja, rajin membaca, tak putus asa, rasional..

Tapi kalau suka nak jadi lembu jadi la.. Keje sekarang ni pun kena cucuk idung jugak kan.. Turut je arahan bos..

Adik Jai berkata...

iraq kena serang.libya kena serang.negara maju yang menyerang tu jenis orang yang tak marah kan.kan.kan

Tak payah sibuk pasal negara luar la. Keje kat opis tu dan siap belum?

Jom buat kejeeeeeeeeeeeee

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya pihak JPA hendaklah memberi keistimewaan dahulu kepada yang lulus PTK tahap IV apabila dilancarkan pada 1 Julai depan, sebelum perlaksanaan sepenuhnya 1/12/2012, kerana golongan ini telah cuba sedaya upaya ulus dengan cemerlang, sedangkan mengikut sistem PTK terlalu sedikit ganjarannnya.

Tanpa Nama berkata...

kami yang pernah lulus PTK hendaklah dinaik pangkat dan gaji yang dicadangkan oleh PROSPEK. Dari segi kos jangan bimbang JPA, golongan ini amat sedikit, hagailah mereka.Lepas tu buatlah penilaian mcm manapun.

Tanpa Nama berkata...

kenapa cikgu 10 thun dpt naik pangkat untuk KUP! cikgu tu kan PA jugak... sepatutnya sama la 15 thn tak pun semua PA 10 thun utk KUP!

Tanpa Nama berkata...

Sapa yang untung bila PROSPEK dilaksanakan golongan atasan juga sebab depa yang banyak pi kursus. Sampai kursus calon nama sendiri yang kumpulan sokongan bawah buat kerja yang ditinggalkan oleh Bos sibuk pi kursus saja. Public mai Bos pi Kursus staff lain pi kursus dok kejar naik pangkat. Kerja kat pejabat tertangguh sebab semua kena pi kursus .Bos nak bagi peluang ka semua pi kursus nanti anak emas atau staf kesayangan saja dok pi kursus yang lain dok tengok saja. Depa saja naik pangkat lepas tu dapat aduan pasal PROSPEK . CUEPACS sibuk cari Alternatif baru mangsuhkan PROSPEK. Macama la ni staf yang ambil periksa PTK tungkus lumus baca dengan staf yang tak ambil PTK gelak besar pasal tak payah susah ambil PTK dah boleh naik pangkat. Kelulusan PTK sepatutnya diambilkira juga untuk kenaikan pangkat bukan mangsuh macamtu saja. Tak ada inovatif langsung kepada staff yang bertungkus lumus buat kerja ambil periksa. RENUNG-RENUNGKAN LAH. Jumpa JPA bincanglah perkara-perkara yang berfaedah untuk jangka masa panjang bukan sistem 4 tahun SSM, UBAH PTK, 4 TAHUN PTK UBAH PROSPEK, 4 TAHUN PROSPEK DOK RANGKA NAK UBAH APA. TAKKAN KOMUNITI CUEPACTS MINDA MACAM NI KUT

Tanpa Nama berkata...

Asyik bertukar kaedah penilaian nih adalah kerana desakan pihak yang tidak berpuashati dengan apa yang telah JPA adakan. Mereka dari kalangan orang-orang gagal. Bila mereka tersiksa dengan sistem mereka mendesak agar ditukar. Yang jadi pecacai melobi adalah Presiden Cuepacs. Yang teraniaya adalah golongan yang teleh melepas syarat-syarat yang diperkenalkan untuk penilaian dan kenaikan pangkat. Tetapi terus terpinggir kerana kekerapan pertukaran paedah penilaian. Memang amat dikesalkan kerana mereka yang lulus jika tidak diberikan keutamaan atau diberikan kenaikan terlebih dahulu, maka mereka adalah mangsa. Sesuatu yang diiktiraf kemudian dimansuhkan. Apa ini?. Yang untung adalah sebilangan kecil penjawat yang akan terus menikmati kenaikan gaji dan pangkat. Kerana penilaian baru ini lebih mengecilkan saiz keadilan, sebaliknya beberapa kerat yang rapat dengan pegawai penilailah yang akan terus mendapat kenaikan demi kenaikan. 1.2 juta penjawat nak dinilai secara PROSPEK, satu keajaiban jika boleh memberikan keuntungan kepada mereka yang telah tertindas sejak sekian lama. Yang penting dari Gred 52 dah boleh terus ke JUSA B. Tak payah tunggu campurtangan Cuepacs. JPA lebih tahu apa yang terbaik untuk penjawat awam. Cuepacs hanya merosakkan harapan mereka yang telah lulus PTK, dan ternanti2 sejak sekian lama namun dikecewakan lagi dengan kaedah baru ini.... X buat research dan statistik mereka yang lulus ke?

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana diperlekehkan oleh Pengarah bila dirujuk kes tidak mendapat kenaikan pangkat. Katanya exam nih bukannya betul, orang x buat kerja pun boleh lulus. Itulah komen Pengarah. Tapi ila kena pada anak buah sendiri. Pra-syarat tu hanya alasan. Terus menerus naik pangkat. Maknyanya 'bias' apa sistem pun yang diperkenalkan selagi ada double standard dalam penilaian. Berbaga alasan menolak dan berbagai daleh kalau nak beri kenaikan pangkat nih. Realitinya Cuepacs lebih menyusahkan mereka yang telah lulus PTK tetapi tidak dihargai result exam mereka.... Apa dah jadi, sampai bila pun bonus x kan dapat kerana kerajaan tau Presiden Cuepecs nih boleh digerak....

Tanpa Nama berkata...

Preseiden hanya diam jer. Yang dok sibuk berbahas adalah perwakilan. Perwakilan adalah yang udah tua dan nak menanti hari bersara. Mereka ni dari kalangan yang malas nak membaca@ambil exam. Sudahnya menyusahkan orang yang dah lulus exam. Kan senang semua Skim diberikan kenaikan secara otomatis bila dah berkihidmat 5 tahun. Kalau Profesional boleh terkeluar daripada peraturan had kelayakan perkhidmatan untuk naik pangkat, kenapa golongan sokongan diberikan sehingga 15 tahun dan lebih baru boleh naik pangkat sekadar nak kejar kenaikan RM20 sebulan. Gred52 ke JUSA kalau naik lebihan RM3000 dan lebih. Sedangkan pekerja sokongan nak menagih kenaikan dengan berbagai syarat tambahan, emudugalah dan sekarang kena pulak kompetensi... Apa ke seorang pekerja IMG perlu menguasai maklumat jabatan/kementerian sama banyak dengan Pegnarahnya, baru boleh dipertimbangkan. Pertimbangkan maknanya short listed, tapi bukan garenti dapat. Dan tunggulagi lah sampai pencen.....

Tanpa Nama berkata...

Apa yang jadi di JPA tu, masing-masing dalam pengurusan tertinggi, sibuk mencatur sesama sendiri, untuk besara cesara versetile. Paluan kompang semakin kuat ke telinga nombor wahid, memperlhatkan ketokohan masing-masing, paling tidak JUSA A. Yang terus tertindas ialah 74% penjawat sokongan yang dinilai seperti ketam dan ikan di pasar. Tidakkah golongan teraniaya ini akan merasa rendah diri, sedangkan mereka juga ada anak bini yang hendah disara. Macam nak mengemis bila bab naik gaji dan naik pangkat nih. Sekatan demi sekatan yang tidak memihak. Kita pun ada perasaan. Yang udah elok tu buat apa nak diubah. Sepatutnya buatlah research dan data yang tepat yang menunjukkan bahawa kaedah baru nih bakal membela nasib mereka yang telah pun melalui berbagai kaedah penilaian tetapi masih terperap seperti tidak ada yang melihat mereka bekhidmat..Dah tetnulah suara begini daripada kalangan mereka yang merasakan dii tidak dihargai, tetapi setiap keadah baru diperkenal mereka jugalah yang paling awal menyahut untuk menerimanya. Sudahnya jadi bahan experimentasi saja. Hinggalah mereka bersara pada T25P3.

KPT Kecewa berkata...

Ini semua angkara CUEPACS yang kita harap boleh bantu kita tetapi hampa!!

2008 JPA dan baiki PTK, baru nak bergerak CUEPACS dah buat macam-macam. PTK baru nak menampakkan hasil dah dimansuhkan.

Sebelum PTK baru tahun 2009 memang susah nak dapat aras IV tapi lepas PTK baru dah senang sebab bukan lagi exam yang mengarut.

Tak faham kenapa CUEPACS desak kerajaan mansuhkan PTK. Tunggu la dulu hasilnya dalam dua tiga tahun.

Sekarang JPA dah cadangkan PROSPEK. Nampaknya makin susah la sebab kena pegi kursus. Bentuk kursus pun belum tahu bagaimana. Kalau JPA laksanakan macam Kursus Jusa yang Bos saya pegi pasti ramai yang tak sanggup.

Bayangkan berkursus siang dan malam ditambah pula dengan perbincangan dan tugasan. Selain itu ada juga aktiviti fizikal untuk membentuk jati diri.

Kursus pula mengambil masa yang lama. Kalau Jusa selama sebulan mungkin untuk CC seperti saya makan masa dua atau tiga minggu.

Saya juga kecewa kerana dengan mansuhnya PTK ramai pula pegawai yang selama ini tersangkut sebab tak cemerlang PTK dinaikkan sama dengan saya.

Begitu mudah dato' omar menjatuhkan moral kakitangan awam yang tekun dan berusaha keras untuk berjaya dengan cara memansuhkan PTK. Tahniah dato kerana bunuh semangat kami.

Dato dan exco mungkin tak rasa apa2 sebab dato sekarang kontrak. Gaji dapat, pencen pun dapat. Tapi bagi saya yang ada 10 tahun lagi untuk berkhidmat, bagaimana saya nak bersaing untuk ke gred 26 sedangkan gred 22 dah terlalu ramai.

Tahniah dato dan exco kerana menghuruharakan perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

Dalam perkhidmatan kerajaan kita selalu dengar jawapan begini bila ditanya apa yang kita sedang tunggu.
Jawapannya samada 'tunggu gaji', 'tunggu naik pangkat' dan 'tunggu pencen'. Tradisi inilah yang menyebabkan selagi penyandang tidak mati selagi itulah kita akan terus menanti dan menanti. Menjadikan kita dalam DILEMMA ke akhirnya. Jadi elok jika dicadangkan KSN panggil semula Tan Sri Ahmad Sarji untuk do something better dari yang Cuepecs buat nih. Misalnya bagi kes-kes PTD elok lah recounter semula. Then haramkan terus tradisi 'menunggu' nih. CAPEX dan OPEX punya ratio boleh kot Cuepacs study. Jika logik 10:90 atau 40:60, iaitu core vs support services. Maka priority golongan sokongan ni yang lebih patut mendapat kelebihan. Maka jadilah kita Negara Berkebajikan.

Tanpa Nama berkata...

Presden Cupec skrg berumur 59 tahun. Pencen ajelah. UPM tak yah sambung khidmat Omar lagi.(dah 3 tahun dok sambung ...).
Sudah sampai masanya utk Serah kuasa secara terhormat kpd Tim Presden.
Perjuangan PA masih jauh ... Cupec (Presden Omar) asyik meminta saje, kita juga perlu komitmen utk memberi. Menang menang (win - win).

Tanpa Nama berkata...

Yang bestnya bila yang pergi kursus kompetensi tu terdiri dari wanita yang dah berusia 50an. Melangkah pun sah nazak. Penjawat lelaki yang dah punyai penyakit berangkai, ada yang separuh OKU. Kalaulah kena kursus mcm yang bos2 pergi tu, dengan latihan fizikal. alamatlah gagal atau mati dalam latihan. Adat orang tua, yang kita nak pengalamannya, mungkin fizikal sedikit berkurang. Tapi dari segi penguasaan skop kerja sangat luas dan x perlu diragui. Itulah beza antaa penjawat muda dan tua. Kalau mereka bertanding acara fizikal sebagai syarat lulus kursus kompetensi, rasanya sangat trajis. Orang muda kuat segala, orang tua pun dulu muda. Cumanya mereka yang tua nih masih ada kudrat berkhidmat sampai umur 60. Kalau juruteknik umur 60 masih panjat tiang, rasanay elok juga kalau ada insentif berupa wang tunah RM500 sebulan untuk yang berusia 50an keatas, bagi membolahkan mereka membeli supplement kesihatan untuk kekal sihat sebagai juara. Ini lagi baik zahir bathin sihat, negara pun jadi kuat. Bila orang tua kuat, terasalah nikmat. Nikmat apa? nikmat bekerja.

Azman Muda berkata...

Setuju komen diatas. Dato' omar bising sana sini hanya untuk menonjol dan cari publisiti untuk kekal sebagai Presiden.

Berhenti je la dato' bagi orang muda2 pulak. Dok kat rumah je..

Tanpa Nama berkata...

Golongan cikgu muda pun permulaan dah RM2500. Macam PTD. Kena tengoklah siapa Menterinya. Menteri kalau ambil berat dah tentu cikgu pun semakin kuat bekerja dan bersolek. Jika Menteri sumber Manusia boleh kasi 'boost' dalam hal penjawat awam nih barangkali dah lama dapat kenaikan 25%-30% gaji baru. Seronok juga dengar pelarasan gaji seperti seronoknya kita mendengar pengumuman pelarasan semula harga barang kawalan.
Kalau Menteri Sumber Manusia dok jaga kebajikan kaum tertentu dan banyak masalah merka telah dikemaskini, elok juga timbalannya turut berikan jalan penyelesaian bagaimana kaedah menaiktaraf penjawat awam boleh SELAJU kaum tertentu yang dulu ketinggalan. Pastilah gabungan ide mereka akan lebih membantu kemelut ni. PROSPEK ke, atau apa istilah baru sekali pun x guna kalau tidak merubah sebarang keadaan. Kalau realitinya di jabatan masih macam SSB dulu.. Kalau dah kena label@branding tu sampai pencenlah x der muka...Walau pun people change. Management patut berubah. Biar polisi pemerintah buat, kita buat aje keje. Lihatlah kami seperti tuhan melihat hambanya dengan penuh kasih sayang dan keadilan...

Tanpa Nama berkata...

sy sokong cuepacs & presiden nya 100%... kewujudan cuepac & kesatuan2 di bawahnya sangat memberi manfaat kepada penjawat awam dari aspek keadilan dan pencegahan penindasan. Saya penjawat awam, secara ikhlas berpendapat sekiranya cuepacs tidak ada maka penindasan & ketidakadilan polisi terhadap penjawat awam khususnya kumpulan sokongan akan berleluasa.

Tanpa Nama berkata...

Timang la haji omar tu.. Sikit lagi dapat dato seri la pulak

Tanpa Nama berkata...

Presiden kita org universiti, ahli pun ramai yg ada degree, masters..akupun belajar gak. masa aku belajar dulu, cikgu aku bagitau
"...Kesatuan Sekerja ini penting dalam menjaga kepentingan 3 pihak - pekerja, majikan & kerajaan, untuk meningkatkan produktiviti dan kualiti hidup, nak bantu negara membangun, nak capai Wawasan 2020...".

kita ni kena la jadi rakyat yg macam PM kita nak tu...jangan harapkan duit,pangkat,money, wang...kena la lengkapkan diri dengan ilmu, cari ilmu, jadi PEKERJA BERILMU..

kita kena BERSYUKUR dengan apa yg kita ada, BERSYUKUR sebab bangun pagi kita ada kerja, BERSYUKUR cukup bulan dapat gaji...
berbanding dengan org yg takde kerja, kena berenti kerja sebab kilang/syarikat dah nak tutup..
berbanding dengan org tua kita kat kampung, bangun subuh membanting tulang di sawah atau toreh getah kerana nak bagi anak sesuap nasi..

oh ayahku..tetiba kuteringat kepadamu...SELAMAT HARI BAPA...

Tanpa Nama berkata...

GINX. Rasanya itulah kata istilah yang agak tepat untuk menggambarkan perlaksanaan PROSPEK.

Apa pun dalam diri kita, bila dah memiliki mesti ada yang x puas hati. Memang rasa x puas hati nih wujud dalam diri setiap manusia.

Lebih dangkal jika kita hanya menyerahkan nasib kita untuk dicatur. Sedangkan kita tidak pernah dalam senarai untuk diatur dan dicatur. Disitulah jatuhnya malang pada diri kita.

Cuepacs pun belum dapat membuktikan bahawa perjuangan mendapatkan bonus berjaya dibawah kepimpinan Presiden. Sudah berapa lama kita dapat wang ehsan menjelang hari raya.

Justeru pemerintah tidak melihat bahawa pengabaiannya kepada penjawat awam, bakal mengganggu gugat kesetabilan kuasa mereka. tetapi siapa tahu dalang2 yang sedang berperanan membangkitkan rasa tidak puas hati kepada pemerintah secara senyap2. Meskipun telah banyak terbukti di lain negara bahawa ancaman yang luarbiasa datangnya daripada penjawat awam. Maka sangatlah diharapkan langkah PROSPEK ini menjadi penyelesaian terbaik buat masa ini. Namun bonus bukanlah suatu hak, ia hanya merupakan kasihan belas kerajaan. kalau mampu pun tetapi x nak beri kita tidak boleh berpiket atau mogok.

Semoga usaha memertabatkan perkhidmatan awam untuk menjadi yang terbaik dikalangan terbaik akan berjaya dan menjadi kenyataan. Walau pun bukan melalui pemerintah sekarang. Ia tetap berlaku. Kekalkan prestasi tunjukkan demnstrasi. OOPs!..., aksi Galaksi Tap!

Tanpa Nama berkata...

aku rasa kan..CUEPACS kena kembali ke perjuangan asal la..apa yek? akupun dah lupa dah apa yang patut CUEPACS patut perjuangkan..

satu lagi..CUEPACS kalau nak glamer, tak payah la nak bergaduh ngan JPA, nak ugut Kerajaan itu ini..cuba la buat sesuatu yang "bermakna" skit...

apa kata CUEPACS cuba glamerkan diri skit, pergi peringkat antarabangsa plak.
jadi wakil persidangan kat ILO ke..

oo ye..ILO tu Pertubuhan Buruh Antarabangsa.
tapi kena la buat baik ngan Menteri Sumber Manusia sebab beliau yang ada kuasa budi bicara lantik wakil ILO ni..

Tanpa Nama berkata...

PROSPEK dikuatkuasa pada 1.1.12...dalam tempoh 1 tahun 2011 adalah KOSONG terbuang begitu sahaja...apa kesudahan PA yang telah lulus PTK Aras IV tahun 2010 dan sebelumnya...adakah CUEPACS melihat perkara ini,jika ada minta kerabatx CUEPACS bagi sikit maklumat...JPA pun tidak ada memberi sebarang kenyataan...bagilah sesuatu kepada mereka yang mendapat Aras IV..

Tanpa Nama berkata...

cuepacs.. jg takut.. jgn gentar..Allah bersaman-sama orang yg menegakkan keadilan dan kebenaran.. sesungguhnya mereka adalah sebenar-benar org-org yg beriman..

samad ex-N11 berkata...

kebanyakan PA menolak prospek, apa yang diinginkan oleh semua PA ialah kenaikan pangkat setiap 5 tahun perkhidmatan bagi semua gred. Ini jauh lebih adil. barulah kami yang mula di N1 ni boleh melangkah jauh, mungkin mencapai N41 sebelum pencen. Bukannya tak tahu kami setia bersama BN selama2nya

Tanpa Nama berkata...

aku bimbang ..belakang cakap macam guruh....bila berdepan cakap macam siput..tak ada bunyi..biasanya gitulah...."kita akur"..ini mcm kuli jumpa toke la...dalam hati kuli penuh harapan dan cadangan...dalam hati toke cari jalan dan buat helah..akhir sekali si kuli cipta sendiri alasan utk disampaikan kepada kuli2 yg lain..supaya dia kekal jadi mandur kepada kuli2.

Tanpa Nama berkata...

...bagilah sesuatu kepada mereka yang mendapat Aras IV..

Selasa, Jun 21, 2011 6:57:00 PM


Kan dah kasi anjakan. Cuba baca Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13 tahun 2010.

Admin tempat aku ada tunjuk ari tu. Sape dapat aras IV tahun 2010 boleh bagi anjakan gaji.

Tu la.. Jangan dengan sangat cakap CUEPACS ni. Cari buruk kerajaan je. Perkara yang baik tak nak sebut.

Tanpa Nama berkata...

hidup cuepacs.....! dengan adanya kesatuan sekerja seperti cuepacs maka polisi2 kerajaan & pegawai2 atasan yang membuat dasar dengan menyempitkan peluang kakitangan sokongan dari pelbagai aspek dapat dikekang.

Said berkata...

samad ex-N11 berkata...

...kami yang mula di N1 ni boleh melangkah jauh, mungkin mencapai N41 sebelum pencen...

Selasa, Jun 21, 2011 10:33:00 PM


Encik samad.. Memang bagus pandangan tu masuk N1 pencen N41, tapi mampu ke?

Kebanyakan yang KUP 22 sekarang ni pun tak capai tahap tau. Naik pangkat atas ehsan je. Tanya pasal curi pun menggigil nak jawab tapi belagak macam CC.

Buktikan kemampuan baru mintak dari kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

..membuat dasar dengan menyempitkan peluang..

Peluang kena cari bang.. Bukan tunggu orang kasi..

Tanpa Nama berkata...

SAYA MENYOKONG 100% CUEPACS BERPENDIRIAN TEGAS. JANGAN BERI PELUANG LANGSUNG KEPADA KERAJAAN/PTD2/KPPA CUBA MEMPUTARBELIT POLISI & MEMPERLEKEH KAKITANGAN SOKONGAN. CUKUPLAH & TAMATKAN ERA /ZAMAN MEMPERLEKEH & MERENDAH-RENDAHKAN KUMPULAN SOKONAN.

MISALNYA, APABILA KITA HENDAK SAMBUNG BELAJAR HANYA DIBERI CUTI SETENGAH GAJI.

TETAPI MEREKA DIBERI CITI BELAJAR BERGAJI PENUH.

TERDAPAT JUGA KETUA-KETUA JABATAN YANG MELARANG KAKITANGAN SOKONGANNYA MELIBATKAN DIRI DENGAN AKTIVITI KESATUAN SEKERJA.

TERUSKAN PERJUANGAN CUEPACS.

Tanpa Nama berkata...

Perbincangan dengan JPA perlu kebijaksanaanya kerana mereka adalah terdiri pegawai2 atasan yg tidak dapat merasai denyut hati kesukaran yg dihadapai keseluruhan penjawat awam khasnya mereka yang terdiri dari pegawai sokongan yang berpendapatan rendah.

Selunya orang2 atasan ini terlbih dahulu memikirkan kepenting2an mereka terlebih dahulu yg dianggap wajar dalam pengaturcaraan yg disifatkan adil untuk semua.

Justru marilah kita fikirkan atas kebajikan bersama semua penjawat awam dalam masa yg sama dapat meningkatkan lagi produktiviti sektor awam, perlu diambil kira situsasi yg meruncing masakini iaitu kos sara hidup yg terus meningkat dan menekan kehidupan mereka.

Sesuatu yg lebih sejahtera untuk kepentingan dan kebajikan hidup mereka perlu menjadi topik bagi diberi keutamaan selain mengiringi fasa2 yg lain.

Tanpa Nama berkata...

..Selunya orang2 atasan ini terlbih dahulu memikirkan kepenting2an mereka terlebih dahulu yg dianggap wajar dalam pengaturcaraan yg disifatkan adil untuk semua..

Ada bukti ke? Cam fitnah je... Berapa tahun tuan jadi golongan atasan?

Kalau takde bukti jangan cakap..

Tanpa Nama berkata...

Dalam satu jabatan ada 5 bahagian. Setiap bahagian diketuai oleh penjawat awam yang telah diluluskan tempat sehingga gred 52 (3 langkah kenaikan pangkat).

1 tempat ke gred 54 (4 langkah)

1 tempat ke gre JUSA. (5 langkah)

Di bawahnya setiap bahagian ada lebih kurang 20 kakitangan sokongan.

Salahsatu bentuk penindasan / ketidakadilan yang boleh dikengahkan di sini iaitu kakitangan sokongan diberi laluan sehingga gred 22 (Hanya 1 langkah kenaikan pangkat) !

1 tempat gred 26 (hanya 2 langkah) !

Tanpa Nama berkata...

"""""Ada bukti ke? Cam fitnah je... Berapa tahun tuan jadi golongan atasan?

Kalau takde bukti jangan cakap..""""


Sememangnya ada bukti... kebanyakan polisi / dasar2 yang dibuat oleh pihak atasan tidak adil.. & ketidakadilan ini boleh dirasakan oleh +_ 900,000 penjawat awam kump sokongan terutamanya dari aspek
1. bilangan langkah kenaikan pangkat
2. betapa lambat kenaikan pangkat / gred
3. kemudahan cuti belajar
4. elaun2
5. bilangan tempat kenaikan pangkat



Sekiranya tuan berminat untuk mengetahui lebih lanjut boleh terus berhubung cuepac atau kesatuan2 dibawahnya atau tuan boleh bercampur dengan mereka atau boleh hadir setiap meeting mereka. tuan akan terbuka mata.

Untuk makluman, terdapat kes2 yang berlaku di mana polisi2 baru yang hendak ditetapkan, pihan atasan/ jpa / kppa / ptd2 telah membelakangkan kumpulan sokongan, malah tidak mahu berbincang dan melibatkan wakil kump sokongan.

Oleh itu, situasi tersebut dengan adanya kesatuan sekerja sedikit sebanyak dapat menyekat ketidakadilan / penindasan yang hendak ditetapkan.

Tanpa Nama berkata...

""""""PROSPEK dikuatkuasa pada 1.1.12...dalam tempoh 1 tahun 2011 adalah KOSONG terbuang begitu sahaja...apa kesudahan PA yang telah lulus PTK Aras IV tahun 2010 dan sebelumnya...adakah CUEPACS melihat perkara ini,jika ada minta kerabatx CUEPACS bagi sikit maklumat...JPA pun tidak ada memberi sebarang kenyataan...bagilah sesuatu kepada mereka yang mendapat Aras IV.."""""""""""""""


Untuk makluman, penjawat awam yg telah mndapat aras4 sepatutnya boleh dinaikkan p2 atau p3 (menegak).

Misalnya di tempat sy bekerja sekrang sy merupakan slh sorang yg mndpt aras 4 & telah mendapat p2 pd bulan 4 tahun ini.

Untuk makluman, kesatuan sekerja ditempat saya sangat memainkan peranan.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Rabu, Jun 22, 2011 9:23:00 AM


Menarik berblog dengan tuan. Saya mahukan penjelasan:

1. Kenapa perlu wujud bilangan langkah kenaikan pangkat yang banyak?
2. Kenapa perlu dipercepatkan kenaikan pangkat / gred?
3. Apa kekurangan kemudahan cuti belajar sedia ada?
4. Elaun2 apa lagi yang perlu diberikan
5. Kenapa perlu wujud bilangan tempat kenaikan pangkat

Harap tuan perincikan..

Tanpa Nama berkata...

Bang tolong :
kepala pusing, cc aku bagitau, aku tak layak terima anjakan gaji 2011 walhal aku lulus Aras lV (2010).
kronoloji:
Bulan kenaikan gaji : Januari
1. aku dapat jawatan baru 2008 (Januari)
2. aku disah jawatan baru 2009.
3. lulus PTK Aras iv 2010 (Julai)
4. Jauari 2011 - aku sepatutnnya dapat P2. Betul ke?

tolong bang .. bantu saya! apa yg perlu saya buat.

Tanpa Nama berkata...

"""""""""""Kebanyakan yang KUP 22 sekarang ni pun tak capai tahap tau. Naik pangkat atas ehsan je. Tanya pasal curi pun menggigil nak jawab tapi belagak macam CC.

Buktikan kemampuan baru mintak dari kerajaan.""""""""""""""""

Ini merupakan kenyataan biadap dengan berniat untuk merendah-rendahkan kumpulan sokongan.

Apa yang terjadi sebenarnya terdapat juga segelintir (Bukan semua) penjawat awam atasan hanya berdiri pada nama & hierekinya sahaja.

Keputusan2 yang dibuat tidak tepat, salah, tidak menepati peraturan2 / pekeliling, arahan tidak jelas, cara kerja tidak bersistematik, suka mencari keburukan staf, cakap tidak serupa bikin, hipokrit, minum lama, suka main internet juga (Tetapi dlm masa yg sama melarang staf main internet),merokok sesuka hati, tidak menunjukkan contoh tauladan yg baik kpd staf, suka membodek pegwai gred jusa, bergaduh sesama pegawai, kata mengata antara pegawai & berfikiran sempit.

Kump sokongan sangat memainkan peranan dalam memberi pandangan dan membetulkan kesilapan tersebut(Secara berhemah untuk menjaga ego pihak atasan).

Dalam masa yg sama kump sokongan menggelengkan kepala jer melihat perangai2 atasan yg bermacam ragam & hipokrit.

Tanpa Nama berkata...

""""""""""""Bang tolong :
kepala pusing, cc aku bagitau, aku tak layak terima anjakan gaji 2011 walhal aku lulus Aras lV (2010).
kronoloji:
Bulan kenaikan gaji : Januari
1. aku dapat jawatan baru 2008 (Januari)
2. aku disah jawatan baru 2009.
3. lulus PTK Aras iv 2010 (Julai)
4. Jauari 2011 - aku sepatutnnya dapat P2. Betul ke?

tolong bang .. bantu saya! apa yg perlu saya buat.""""""""""""


Kalau ditempat aku sepatutnya dapat...

Perlu semak dgn pengurusan apakah syarat yang awak tidak patuhi yg menyebabkan anda disekat mendpt p2.

sekiranya ada berlaku penindasan / ketidakadilan sila bawak isu kepada kesatuan sekerja ditempat anda & jgn lupa menjadi ahli.

ingat kesatuan sekerja merupakan pertubuhan yg sgt kuat dan disokong oleh akta buruh.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

tolong bang .. bantu saya! apa yg perlu saya buat.

Rabu, Jun 22, 2011 10:05:00 AM

Memang la tak dapat sebab ngko dapat jawatan baru tahun 2008, tahun 2011 baru cukup 3 tahun. takde luck la.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

..tolong bang .. bantu saya! apa yg perlu saya buat.

Rabu, Jun 22, 2011 10:05:00 AM


Tak tertindas pun, kena paham syarat anjakan gaji.

Syarat:

1. Aras IV
2. LNPT
3. Genap 3 tahun (dapat tahun ke 4)

Anda dapat jawatan baru tahun 2008. Bermakna tahun 2011 baru genap 3 tahun.

Oleh sebab itu anjakan gaji tak boleh bagi sebab tak penuh syarat ketiga.

Tanpa Nama berkata...

""""""""""""""Menarik berblog dengan tuan. Saya mahukan penjelasan:

1. Kenapa perlu wujud bilangan langkah kenaikan pangkat yang banyak?
2. Kenapa perlu dipercepatkan kenaikan pangkat / gred?
3. Apa kekurangan kemudahan cuti belajar sedia ada?
4. Elaun2 apa lagi yang perlu diberikan
5. Kenapa perlu wujud bilangan tempat kenaikan pangkat

Harap tuan perincikan..""""""""""

1. Kenapa perlu wujud bilangan langkah kenaikan pangkat yang banyak?

-Soalan di atas hanya sekadar mengubah topik (Saya tidak pasti disengajakan atau tidak)

-Saya telah memperincikan pd posting sblumnya

"""""" Tanpa Nama berkata...
Dalam satu jabatan ada 5 bahagian. Setiap bahagian diketuai oleh penjawat awam yang telah diluluskan tempat sehingga gred 52 (3 langkah kenaikan pangkat).

1 tempat ke gred 54 (4 langkah)

1 tempat ke gre JUSA. (5 langkah)

Di bawahnya setiap bahagian ada lebih kurang 20 kakitangan sokongan.

Salahsatu bentuk penindasan / ketidakadilan yang boleh dikengahkan di sini iaitu kakitangan sokongan diberi laluan sehingga gred 22 (Hanya 1 langkah kenaikan pangkat) !

1 tempat gred 26 (hanya 2 langkah)"""""""




2. Kenapa perlu dipercepatkan kenaikan pangkat / gred?

-Saya telah memperincikan pd posting sblumnya juga.

3. Apa kekurangan kemudahan cuti belajar sedia ada?

-Juga telah disebutkan dalam posting sebelumnya.
4. Elaun2 apa lagi yang perlu diberikan.

-Sila buat perbandingan elaun dengan menyenaraikannya kedua-dua kumpulan
5. Kenapa perlu wujud bilangan tempat kenaikan pangkat

Tanpa Nama berkata...

Bagus kesatuan sekerja seperti cuepacs...


Dengan adanya kesatuan sekerja, sedikit sebanyak dapat mengimbangkan & mencegah penindasan yg telah & akan berlaku.

Tanpa Nama berkata...

Ingat ! cuepacs teruskan perjuangan menjaga kebajikan pekerja khususnya sokongan.

Jangan bagi peluang sedikitpun kepada jpa/kppa/ptd2 untuk membuat sesuatu tanpa berbincang terlebih dulu dengan wakil kump sokongan.

Tanpa Nama berkata...

Harap tuan perincikan:

1. Kenapa perlu wujud bilangan langkah kenaikan pangkat yang banyak? Mengapa perlu dibandingkan dengan Kumpulan P&P?

2. Kenapa perlu dipercepatkan kenaikan pangkat / gred? Naik pangkat 15 tahun tak mencukupi ke?

3. Apa kekurangan kemudahan cuti belajar sedia ada? Apa penambahbaikan yang diperlukan

4. Elaun2 apa lagi yang perlu diberikan? Tak cukup ke elauan sedia ada?

5. Kenapa perlu wujud bilangan tempat kenaikan pangkat? KUP sedia ada tak perlu tukar tempat kerja.

Sila huraikan secara terperinci...

Tanpa Nama berkata...

Masa ada PTK, aku sempat merasa ke P2 2kali. Nasib baik sempat anjak ke P2 pada tahun 2010 selepas lulus ke dua - dua kertas di Aras 4. Tahun 2011, dapat "time based" gaji mula ke depan sedikit daripada gaji di P2 di gred lantikan.

Bagaimana dgn anjakan gaji di PROSPEK?

Tanpa Nama berkata...

Amat menarik kenyataan dibawah ini yg stelah saya copy untuk penjelasan dari AJK cuepacs

Perbincangan dengan JPA perlu kebijaksanaanya kerana mereka adalah terdiri pegawai2 atasan yg tidak dapat merasai denyut nadi kesukaran yg dihadapai keseluruhan penjawat awam khasnya mereka yang terdiri dari pegawai sokongan yang berpendapatan rendah.

Selunya orang2 atasan ini terlbih dahulu memikirkan kepenting2an mereka terlebih dahulu yg dianggap wajar dalam pengaturcaraan yg disifatkan adil untuk semua

Tanpa Nama berkata...

"""""""""Harap tuan perincikan:

1. Kenapa perlu wujud bilangan langkah kenaikan pangkat yang banyak? Mengapa perlu dibandingkan dengan Kumpulan P&P?

2. Kenapa perlu dipercepatkan kenaikan pangkat / gred? Naik pangkat 15 tahun tak mencukupi ke?

3. Apa kekurangan kemudahan cuti belajar sedia ada? Apa penambahbaikan yang diperlukan

4. Elaun2 apa lagi yang perlu diberikan? Tak cukup ke elauan sedia ada?

5. Kenapa perlu wujud bilangan tempat kenaikan pangkat? KUP sedia ada tak perlu tukar tempat kerja.

Sila huraikan secara terperinci..."""""""""""""


jawapan telah diberikan dalam posting2 pro kump sokongan di atas..sila baca & fahami betul2.

Jika masih tidak berpuas hati dgn komen2 yg pro kump sokongan di atas anda disarankan kemukakan bantahan / hujah anda melalui saluran perbincangan JPA (Kerajaan) - CUEPACS (Dibawah akta buruh.

Tanpa Nama berkata...

"""""""""""""Amat menarik kenyataan dibawah ini yg stelah saya copy untuk penjelasan dari AJK cuepacs

Perbincangan dengan JPA perlu kebijaksanaanya kerana mereka adalah terdiri pegawai2 atasan yg tidak dapat merasai denyut nadi kesukaran yg dihadapai keseluruhan penjawat awam khasnya mereka yang terdiri dari pegawai sokongan yang berpendapatan rendah.

Selunya orang2 atasan ini terlbih dahulu memikirkan kepenting2an mereka terlebih dahulu yg dianggap wajar dalam pengaturcaraan yg disifatkan adil untuk semua
"""""""""""""""""""""

anda perlu belajar lebih berfikiran terbuka. Sekali-sekala hadirkan diri anda dalam meeting2 kesatuan sekerja.

Jangan terlalu sempitkan fikiran anda dengan hiereki & kuasa pangkat semata-mata.

Lihat sistem jepun, mereka menggalakkan budaya mengambil input & idea dari pekerja2 sokongan.

Tanpa Nama berkata...

Kepada pemberi komen2 yg anti kump sokongan.

Buangkanlah sifat benci & buruk sangka terhadap kumpulan sokongan.

Ambil yang positif lihat sumbangan mereka.

Tanpa Nama berkata...

Saya bersetuju bahawa kekangan dan halangan banyak untuk golongan sokongan. Contoh paling ketara sekiranya kumpulan sokongan nak sambung belajar cuti separuh gaji atau cuti tanpa gaji. Kalau golongan Profesional cuti sepenuh gaji.Pi meeting golongan sokongan terutama untuk bahagian teknikal , kerja tungkus lumus kertas keraja golongan sokongan yang buat yang atas sign saja. Ada aduan golongan sokongan kena jawab dan hadiri mesyuarat golongan atas pi kursus no SATU tambahan Kursus ada penginapan kat Hotel. Yahoo seronok semua boleh claim. Tu macamana PROSPEK nak fungsi yang pi kursus orang sama. Nanti Prospek ada beza pula untuk golongan Profesional pi kursus terus naik pangkat yang bawahan kena macam-macam sekatan sebab ramai SIAPA YANG UNTUNG SEBENARNYA

Tanpa Nama berkata...

bincang teruk2 ni gaji naik banyak ke? ke naik antara rm50.00 sampai rm150.00 jer...

Tanpa Nama berkata...

inilah luahan hati mereka selama ini yg mungkin hanya dpt disamapaikan diruang yg sempit ini, selebihnya adalah diharapkan dari pihak cuepacs yg merupakan amanah dan kepercayaan dari kami untuk terus memperjuangkan nasib kami ini penjawat awam dari kumpulan sokongan ini.

Tanpa Nama berkata...

PROSPEK, Jap julai 2011, jab jan 2012, Mana yang betul ???

Tanpa Nama berkata...

""""""""""""inilah luahan hati mereka selama ini yg mungkin hanya dpt disamapaikan diruang yg sempit ini, selebihnya adalah diharapkan dari pihak cuepacs yg merupakan amanah dan kepercayaan dari kami untuk terus memperjuangkan nasib kami ini penjawat awam dari kumpulan sokongan ini.""""

ye..saya sangat setuju...

tgk jawapan jpa bila cuepacs minta... petikan surat kabar: Ketua Pengarahnya, Tan Sri Abu Bakar Abdullah, setakat ini enggan mengulas mengenai lima tuntutan baru yang dikemukakan CUEPACS sebagai prasyarat mempersetujui pelaksanaan program itu. Sambil menjelaskan perkara itu perlu diteliti serta dibincangkan dengan pegawainya terlebih dulu,


antara bukti... staf sokongan diperlekeh....

Tanpa Nama berkata...

Biarlah berlaku adil sebagai menjayakan kebajikan dan kesejahteraan hidup bersama selaku penjawat awam disektor awam ini, biarlah ia benar2 dapat mengujudkan keseragaman dan kesepakatan agar semua pihak dapat hak serta pulangan yg munasabah sebagai kakitangan awam yg turut memberi sumbangan kearah pembangunan dan kejayaan kepada negara.

Tanpa Nama berkata...

.............petikan surat kabar: Ketua Pengarahnya, Tan Sri Abu Bakar Abdullah (PTD)_, setakat ini enggan mengulas mengenai lima tuntutan baru yang dikemukakan CUEPACS sebagai prasyarat mempersetujui pelaksanaan program itu. Sambil menjelaskan perkara itu perlu diteliti serta dibincangkan dengan pegawainya (PTD) terlebih dulu,..................


KAH-KAH2.. PTD NAK BINCANG DENGAN PTD ........

Tanpa Nama berkata...

petikan surat kabar: Tuntutan utama adalah supaya pangkat pegawai dinaikkan secara automatik selepas menamatkan kursus kompetensi, memberi tiga kenaikan insentif bagi setiap kali kenaikan pangkat dan melantik dua wakil CUEPACS dalam panel penilai PROSPEK, Dua tuntutan lagi adalah penubuhan jawatankuasa utama yang dianggotai |CUEPACS dan JPA bagi memantau pelaksanaan PROSPEK dan isu berkaitan serta memastikan setiap perkara dipersetujui dalam perjanjian sebelum ini dipatuhi kedua-dua pihak sebelum pekeliling mengenai penilaian dikeluarkan....


bagus cuepacs (Kesatuan sekerja) dengan ketegasan cuepacs seperti ini, ketidak adilan & penindasan terhadap kump sokongan dapat dielakkan.....

maka cubaan jpa / ptd2 yang hendak mengeluarkan pekeliling/peraturan tanpa berbincang dengan wakil sokongan akan dapat disekat.....

syabas kepada gabungan kesatuan -kesatuan sekerja....

Coretan Kehidupan berkata...

sabar-sabar... bawak bertenang.....

Tanpa Nama berkata...

Memang nampak usaha yg diperjuangkan ini banyak komplikasi dan konterovesinya macam mencabar atau mengungut satu pihak kpd pihak yg lain khasnya di pihak JPA, tetapi cuba kita kenangkan usaha kita yg disifatkan berlaku adil dan berkebajikan ini akan dilihat sebagai penyumbang terbesar yg dapat membantu kehidupan keseluruhan penjawat awam.

Firman tuhan antara mahfumnya hendaklah ada diantara kamu mereka yg berlaku adil dan ihsan, dan janganlah kecintaan kamu pada sesuatu gulongan menyebabkan kamu tidak berlaku adil, waullahhualam.

Tanpa Nama berkata...

Semua sibuk pasal ADIL. Faham ke adil tu apa?

1. meletakkan sesuatu pd tempatnya yg betul (bkn sesuatu, seseorang, tindakan, undang-undang, keputus­an dsb

2. menepati hak seseorang atau sesuatu

Sumber Kamus Dewan

Adil ke kalau kadar upah (gaji) kerani N17 dan N41 sama?

Adil ke kalau elaun N17 dan N41 sama?

Adil ke kalau semua orang naik pangkat pada kadar yang sama?

Adil itu meletakkan sesuatu pada tempatnya....

Mengambil kira tempoh perkhidmatan kumpulan sokongan antara 35 hingga 40 tahun, kerajaan dah setuju bagi KUP pada pegawai di gred lantikan selepas 15 tahun. Adil la tu..

Mengambil kira Doktor merupakan perkhidmatan kritikan, kerajaan dan setuju naikkan pangkat ke gred 44 selepas tamat housemanship. Adil la tu..

Tapi kalau kerani nak naik pangkat macam doktor adil tak?

Tolong faham konsep ADIL

Tanpa Nama berkata...

.....Tolong faham konsep ADIL
Rabu, Jun 22, 2011 2:40:00 PM..

WAH..MARAH BANG... TAPI MALANGNYA KENYATAAN ANDA BERPAKSIKAN KEPADA PERIUK NASI ANDA SENDIRI (KUMP PRO)

Tanpa Nama berkata...

Sekurang-kurangnya ada isi dan bukti.. Bukan Tin Kosong macam anda..

Tanpa Nama berkata...

Tapi kalau kerani nak naik pangkat macam doktor adil tak?

Tolong faham konsep ADIL

Rabu, Jun 22, 2011 2:40:00 PM

kenapa ko risau sangat kump sokongan naik gred 41 sampaikan nak menyekat kump sokongan daripada mendapat cuti bergaji penuh?

ko bagi komen ikut perut nasi ko jer...

gaji lebih...pangkat lebih...elaun lebih...

adil yang sebenarnya adalah elaun kena bagi sama rata...

kemudahan belajar lain kena bagi sama rata...

gaji pokok ko nak lebih takpe...

Tanpa Nama berkata...

...adil yang sebenarnya adalah elaun kena bagi sama rata...

Rabu, Jun 22, 2011 2:58:00 PM


Elaun apa nak sama tu? Dok KL COLA 300 dok PAGOH pun nak 300 gak ke?

Cuba bagi pandangan yang lengkap sikit. Baru nampak wibawa nak naik pangkat cepat.

Tanpa Nama berkata...

& konsep adil adalah anda jangan suka nak menuding2 kump sokongan bila ada masalah dalam pejabat...


tengok baru2 ni....kes jerung besar & ikan milis jabatan kastam semua kena tangkap....itu contoh adil..


aku heran lah apasal ptd2 angkuh sangat nak melibatkan wakil sokongan bila nak keluarkan pekeliling...

sampaikan ada kes ketua jabatan tidak izinkan kump sokongan melibatkan diri dengan kesatuan sekerja...

Tanpa Nama berkata...

Cuba bagi pandangan yang lengkap sikit. Baru nampak wibawa nak naik pangkat cepat.Rabu, Jun 22, 2011 3:03:00 PM

ketawa terbahak2 aku dibuatnya bila ko bercakap soal wibawa....


usaha ko dlm blog ni untuk menafikan tuntutan2 cuepac dah jelas mununjukkan yang ko tak wibawa.

Tanpa Nama berkata...

sampaikan ada kes ketua jabatan tidak izinkan kump sokongan melibatkan diri dengan kesatuan sekerja...

Rabu, Jun 22, 2011 3:04:00 PM


Bukan semua ketua jabatan PTD, ketua jabatan polis tu polis, ketua JKR tu jurutera, ketua perubatan tu Doktor.

Tak payah la dengki sangat kat PTD

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya komen-komen yang diberikan oleh tuan/puan sungguh panas. Apa kata saya syorkan tanggagaji semua pa gred 1 hingga 40 diberikan tanggakan gaji yan sama cuma yang membezakan elaun mengikut tanggungjawab dan gred. Kalau grednya tinggi, tinggilah elaunnya, supaya semasa bersara kelak semua dapat pencen yang sama jumlahnya. Ok tak?

Tanpa Nama berkata...

Haha.. aku dah agak.. memang korang jenis suka mengelak. Pandai mintak tapi bila mintak sebab tak boleh bagi. Tanya nak elaun apa pun tak boleh jawab. Layak ke orang2 macam ngko nak naik pangkat cepat2?

Tanpa Nama berkata...

Mengambil kira Doktor merupakan perkhidmatan kritikan, kerajaan dan setuju naikkan pangkat ke gred 44 selepas tamat housemanship. Adil la tu..

Tapi kalau kerani nak naik pangkat macam doktor adil tak?

Tolong faham konsep ADIL

Rabu, Jun 22, 2011 2:40:00 PM

-untuk makluman, para doktor / gred U & kump sokongan banyak yang mempersoalkan kekurangan di sana sini dalam soal kenaikan pangkat & gaji

Tanpa Nama berkata...

Haha.. aku dah agak.. memang korang jenis suka mengelak. Pandai mintak tapi bila mintak sebab tak boleh bagi. Tanya nak elaun apa pun tak boleh jawab. Layak ke orang2 macam ngko nak naik pangkat cepat2?Rabu, Jun 22, 2011 3:11:00 PM

kah2...ini lagi satu statement yang terang2 telah menjatuhkan kump pro...& malang sekali...banyak kes sampai kump pro dengki mengdengki antara satu sama lain...

aku bercampur dengan kum pro...aku tahu sifat dengki, cemburu,siap buat bangkangan, katam mengata, bermasam-muka bila rakan die naik pangkat die tak dapat naik pangkat...


cakap tak serupa bikin & hipokrit...


aku ada sumber2 pegawai it siap bgtau peg2 pro ni suka bukak web lucah dlm bilik pejabat die sorang2...


so, jangan nak suka menuding kump sokongan jer yang takbetul...

Tanpa Nama berkata...

BAguslar ada cuepac ni.... kalau cuepacs takde akan berleluasa lah pembuat2 dasar yang suka mengenepikan wakil sokongan...

Tanpa Nama berkata...

...aku ada sumber2 pegawai it siap bgtau peg2 pro ni suka bukak web lucah dlm bilik pejabat die sorang2...

Kau tak jawab lagi soalan aku. Ngko nak elaun apa yang sama? aku tanya mudah je. Arahan mudah pun tak paham camne nak naik pangkat?

Lagi satu, kalau ada bukti buat report la. Kalau kau simpan maknanya ngko pun subahat.

Yang ngko melalut tu nape?

Tanpa Nama berkata...

Maksud adil dan ikhsan itu perlu kena pada tempatnya disana ada budibicara yg memerlukan perletakan sesuatu isu tidak sifat berat sebelah atau mempunyai kepentingan berpihak, contohnya boleh diambil elaun perumahan bagi anggota polis dengan tentera atau sektor awam yg lain yg perlu diselaraskan, berhubung dengan pangkat itu soal lain dengan tugasan dan beban kerja yg ditanggung, jgn pula kita selewengkan fakta isu sebenar dalam meperbincangkan isu ini dengan secara rasional serta iklas dalam mencari kebenaran.

Tanpa Nama berkata...

Rabu, Jun 22, 2011 3:26:00 PM,

Komen dia ni boleh pakai. Boleh naik pangkat. CUEPACS kena la minta elaun rumah sama. Sebab semua orang dok rumah. Macam COLA la jugak.

Terima Kasih Tuan atas pandangan.

Tanpa Nama berkata...

Haha.. aku dah agak.. memang korang jenis suka mengelak. Pandai mintak tapi bila mintak sebab tak boleh bagi. Tanya nak elaun apa pun tak boleh jawab. Layak ke orang2 macam ngko nak naik pangkat cepat2?

Rabu, Jun 22, 2011 3:11:00 PM

jangan pandai gelakkan orang tuan, mungkin ni masa orng, masa kita blum tentu lagi bila, sbb rezeki tu tuhan yang punya, dia boleh bagi bila2 masa dan bleh tarik juga bila2 masa...so jnganlah kita sombong sesama manusia takut kelak dia akan balik pd kita....klu tuan mmg dr golongan P&P or PTD mmg kesian sbb tak mencerminkan langsung bhwa tuan dr golongan itu...

Tanpa Nama berkata...

....klu tuan mmg dr golongan P&P or PTD mmg kesian sbb tak mencerminkan langsung bhwa tuan dr golongan itu...

Eh.. mana satu ni? Kejap kata PTD zalim, pentingkan diri, menindas. Ni tetiba pulak kata PTD baik. Ada pendirian tak ni?

Tenuk Pandai berkata...

Sebelum jadi 'bias', baik ambil tindakan sewajarnya!! nnti ada yang jahat bertambah zalim, yang baik terikut pula jadi jahat...

rashidi berkata...

yang penting ada berita baik semua gred N17 akan diselaraskan ke gred 41 agar keadilan terbela. bagi semua N17 yang lebih 5 tahun berkhidmat BERHAK dilantik N41 KUP. Ini hak asasi kami. Kami penyokong BN dan PEKIDA yang kuat jadi usah cuba menghalang kami.

Tanpa Nama berkata...

rahidi P.O.Y.O!!!!KAKAKKA

Tanpa Nama berkata...

Eh.. mana satu ni? Kejap kata PTD zalim, pentingkan diri, menindas. Ni tetiba pulak kata PTD baik. Ada pendirian tak ni?

Rabu, Jun 22, 2011 5:51:00 PM

eh bongok cuba hg baca btul2 ayat tu ada ka aku kata golongan2 tu baik??? aku kata tak mencerminkan spt golongan tu yg sedia ada yg klu dr zahirnya bukan berperangai mcm hg bongok...

Tanpa Nama berkata...

Eh.. mana satu ni? Kejap kata PTD zalim, pentingkan diri, menindas. Ni tetiba pulak kata PTD baik. Ada pendirian tak ni?

Rabu, Jun 22, 2011 5:51:00 PM

yg tau nak komen cari kesalahan org mcm diri tu btul sngt, mcm dia sorg je yg pandai kat dunia ni...cait klu hg dr golongan apa pun ada aku kesah???? tuihh...

Tanpa Nama berkata...

...aku kata tak mencerminkan spt golongan tu yg sedia ada yg klu dr zahirnya bukan berperangai mcm hg bongok...

Kira kita lebih kurang la.. Sekurang-kurangnya aku tak bongok2 kan org..

Tanpa Nama berkata...

...cait klu hg dr golongan apa pun ada aku kesah???? tuihh...

Aku lagi la tak kesah kat ngko. Ludah ngko tak sampai kat aku pun.

Tanpa Nama berkata...

Kira kita lebih kurang la.. Sekurang-kurangnya aku tak bongok2 kan org..

Khamis, Jun 23, 2011 9:10:00 AM

ishh please la, nak samakan aku dngn hg, jauh panggang dr api, wlupun aku bongokkan hg tp aku tak hati busuk mcm hg suka nak dengki2 ngan rezeki org lain and then nak tunjuk mcm dia sorang je tau semua fakta...tp haktkatnye hg mmg bongok...

Tanpa Nama berkata...

Aku lagi la tak kesah kat ngko. Ludah ngko tak sampai kat aku pun.

Khamis, Jun 23, 2011 9:12:00 AM

ape ke bebal la ko ni, mmg la tak smpai kat ko sbb kta skrg ni berbahas kat blog....ha3....

Tanpa Nama berkata...

Haha.Berita yang baru aku terima. Presiden dan mengadap KPPA. Semua tuntutan selesai. PROSPEK takde perubahan dan akan tetap laksana julai nanti.

aku ingatkan presiden boleh bertegas dengan kppa tapi hampeh. presiden pulak boleh buat keputusan sendiri. betul la orang kata bila presiden dapat makan dengan orang besar2 terus setuju.

Sedih aku ngan cupac ni. Tak membela langsung.

Tanpa Nama berkata...

..ape ke bebal la ko ni, mmg la tak smpai kat ko sbb kta skrg ni berbahas kat blog....ha3....

haha.. ngko lagi bebal dari aku sebab buat benda sia-sia.. kalau nak ludah sangat ludah kat muka aku la.. ludah dalam blog buat hape..

Tanpa Nama berkata...

hmmmmmm.........

Tanpa Nama berkata...

haha.. ngko lagi bebal dari aku sebab buat benda sia-sia.. kalau nak ludah sangat ludah kat muka aku la.. ludah dalam blog buat hape..

Khamis, Jun 23, 2011 9:23:00 AM

suka hati aku la nak buat benda sia2 ke ape ke??? nak srh aku ludah muka hg bermakna aku nak kena face to face ngan hg, hey please la kat sini pun dah teramat jijik ngan org mcm hg ni kan pula nak jmpa hg, itu benda paling last aku buat, itu pun klu dah x de choice la...tp ayat hg nant mst ckp aku tkt nak jmpa kan tp remind skali lg bkn takut tp jijik sbb takut kena samak lak nant...

Tanpa Nama berkata...

..tp remind skali lg bkn takut..

Tak payah nak remind. aku kenal sangat org macam kau. dalam blog dalam paper berani la. sama jugak macam Exco2 CUEPACS tu. tapi bila jumpa menikus je masing2.

Tanpa Nama berkata...

Tak payah nak remind. aku kenal sangat org macam kau. dalam blog dalam paper berani la. sama jugak macam Exco2 CUEPACS tu. tapi bila jumpa menikus je masing2.

cian dah nak samakan aku ngan CUEPACS la pulak....ape2 lah...yg past ko pun sama jika di sisiNya... sikit pun x de lebih...pikir2kan lah...

Tanpa Nama berkata...

...ko pun sama jika di sisiNya...

Alhamdulillah.. Ngko dah ingat kat tuhan.. Masa ngko "tuih tuih" tadi ngko ingat tak? Masa ngko jijik sesama manusia sampai nak samak2 tadi ngko ingat tuhan tak?

Ngko pun dah sedar kita ada tuhan. Aku doakan ngko jadi pekerja yang baik, murah rezeki ngko satu keluarga.

Tanpa Nama berkata...

rashidi berkata...gred N17 akan diselaraskan ke gred 41 agar keadilan terbela. bagi semua N17 yang lebih 5 tahun berkhidmat BERHAK dilantik N41 KUP. Ini hak asasi kami. Kami penyokong BN dan PEKIDA yang kuat jadi usah cuba menghalang kami.Rabu, Jun 22, 2011 11:37:00 PM

Engkou berangan la sorang. elok kau punya muka tampal degan ayat N41, bior orang tengok.

Tanpa Nama berkata...

Ngko pun dah sedar kita ada tuhan. Aku doakan ngko jadi pekerja yang baik, murah rezeki ngko satu keluarga.

Khamis, Jun 23, 2011 9:47:00 AM

terima kasih sbb doakan utk kebaikan aku sekeluarga, so bila kau pun dah merendah diri mcm ni, aku pun nak doakan yg sama jg la utk kau... smoga DIA sama2 ampunkan dosa2 kt ber2 and slalu buat kt bermuhasabah diri...amin...

Tanpa Nama berkata...

Aku tak nak KUP 22, makan gaji bute, buat kerja 17 bagi anak bini makan dengan gaji 22. Minta JPA banyakkan gred N4/22/32 seperti gred PTD dalam satu Bahagian M41 ade 1 sahaja tapi N44 ke atas ada kurang2 3/4. Jawatan gred naik pangkat boleh dibuat atas beban tugas gred lantikan berkenaan. Jawatan KPT elok diberi kepada M41 supaya boleh kita lihat kemampuan PTD yang nak kontrol kiri kanan dan asyik cari salah kumpulan sokongan dan P&P yg lain je. Jika tidak diminta JPA melaksanakan gred lantikan sokongan adalah atas gred N1/N4, N17/N22 dan N27/32 dgn melangkah gred ke gred kenaikkan pangkat setelah mencapai gaji maksimum.

anonymous berkata...

jangan gaduh wahai saudara-saudara sekalian

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...rashidi berkata...gred N17 akan diselaraskan ke gred 41 agar keadilan terbela. bagi semua N17 yang lebih 5 tahun berkhidmat BERHAK dilantik N41 KUP...Rabu, Jun 22, 2011 11:37:00 PM

Elok juga kalau kau pi pinang puteri gunung candu, sediakan 7 dulang hati nyamuk, jambatan emas dari mahligai kau dsbnya. Kerje 17 gaji 41, bagi anak bini kau makan gaji haram jadah. Elok kau punya muka tampal dengan kulit babi je, engkou tak nampak jgn risau tapi orang lain nampak, tak ape. Pi bla biang tulang kebait.

Tanpa Nama berkata...

bro..org bagi jea pendapat..yg kau melatah nie ape hal..mangkuk-hayun..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...bro..org bagi jea pendapat..yg kau melatah nie ape hal..mangkuk-hayun..Khamis, Jun 23, 2011 11:58:00 AM

Tu sebab jangan buat kerja part time cuci pinggan mangkuk je sampai terhayun hayan. Banyak lagi kumpulan sokongan KUP pun tak dapat, baru lulus PTK nak naik pangkat dah kena batal. Dah lulus KUP dah kena tutup pula walhal gaji dah langgar dingding. Janganlah minta yg tak masuk akal nanti yg dikejar tak dapat yg dikendong berciciran.

jiran jai berkata...

saya tidak bersetuju dengan pendapat mengatakan badan berkanun senang naik pangkat dan gaji...ada badan berkanun yang amat susah untuk naik pangkat dan gaji..bayangkan dah 10 tahun kerja atau lebih (berbelas2 tahun) tapi masih di gred 41..hanya kerana closs service..tolonglah JPA pikiaqkan...selaraskan kenaikan pangkat kepada semua kakitangan awam, baik negeri, badan berkanun, dan PTD. Kami bekerja untuk negara, bangsa, agama dengan satu tujuan yang sama...takde bezanya...tolong la...benda ni sepatutnya dah nampak lama...kenapa PTD 3 tahun dah gred 44, by 5 years dah 48..career path golongan ini dah nampak...kakitangan kerajaan yang lain tak mcm tuh...please la...PTK lulus aras IV pun takde makna..belum lagi yg dpt aras III (syarat layak naik pangkat..emm belum tentu..naik gaji usah harap le)...

Tanpa Nama berkata...

bro jiran jai..relax..klu kat federal PTD jealah naik pangkat n gaji.. klu kat negeri PTN jealah naik pangkat n gaji.. suruh jealah dia org buat keje semua.. ape da.. pakat ramai-ramai protes..

anak jiran jai berkata...

mmg setuju..apa beza PTD dan PTN dan pegawai2 yg lain..depa ada jabatan..kami pun ada jabatan..depa ada keje..kami pun ada keje..depa ada KPI..kami pun ada KPI..apa yg depa ada..kami takdak..(baru boleh terima kenyataan susah naik pangkat & naik gaji)

BTW..mesej kita ni nanti masuk ke ke telinga CEUPACS..haha

Tanpa Nama berkata...

kita kt sini dok berbalah yg najib plak dok terbang sana sini naya la nsib kita

Ahkak N17 Senior berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Ahkak N17 Senior berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Khamis, Jun 23, 2011 9:48:00 PM


ini komen orang gila bertujuan untuk memburukkan KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN 1 & 2)semata-mata.


Harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Khamis, Jun 23, 2011 9:48:00 PM


ini komen orang gila bertujuan untuk memburukkan KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN 1 & 2)semata-mata & bertujuan supaya imej kum pelaksana down.


Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Khamis, Jun 23, 2011 9:48:00 PM


ini komen orang gila bertujuan untuk memburukkan KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN 1 & 2)semata-mata & bertujuan supaya imej kum pelaksana down.


Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Khamis, Jun 23, 2011 9:48:00 PM


ini komen orang gila bertujuan untuk memburukkan KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN 1 & 2)semata-mata & bertujuan supaya imej kum pelaksana down.


Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Khamis, Jun 23, 2011 9:48:00 PM


ini komen orang gila bertujuan untuk memburukkan KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN 1 & 2)semata-mata & bertujuan supaya imej kum pelaksana down.


Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Khamis, Jun 23, 2011 9:48:00 PM


ini komen orang gila bertujuan untuk memburukkan KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN 1 & 2)semata-mata & bertujuan supaya imej kum pelaksana down.


Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

Ahkak dh sangat tunggu berita N17 dijumudkan ke N41... ahkak ni dh nk pencen tahun depan... apa la salahnya akak merasa ada parkir, baca suratkabar dlm bilek, pakai kot ke mesuarat pagi sambil minom kopi dan makan kueh... kalau x pon, mintalah kerajaan bg ahkak sambung kontrak 2 tahun ke...
ahkak nk org hormat ahkak dan panggil puan bukan caci je ahkak kata peti ais la apa lah... tolonglah ye kerajaan

Khamis, Jun 23, 2011 9:48:00 PM


ini komen orang gila bertujuan untuk memburukkan KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN 1 & 2)semata-mata & bertujuan supaya imej kum pelaksana down.


Harap maklum.

Tanpa Nama berkata...

dah nak pencen..buat cara nak pencen.. dah melalut dah.. embah lu..!!

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih bang atas jawaban ;
kenape ada jawaban berbeza?
1) dapat 2) tak dapat.

maaf bang, kesatuan tempat kerja saya jenis mangkuk hayun bang ..
nak glamor giler. Susah-susah tak mau.

Gini bang :
P1T11(2008)
p1T12 (2009)
P1T13 (2010)
P1T14 (2011)

Jadik ikut logiknya tahun 2011 saya mendapat gaji pada tanggagaji tahun 4 (P1T14).

Adakah ianya bertepatan dgn maksud 3 tahun berkhidmat dan mendapat Anjakan gaji pada tahun ke 4.

TOLONG BANG .....


""""""""""""Bang tolong :
kepala pusing, cc aku bagitau, aku tak layak terima anjakan gaji 2011 walhal aku lulus Aras lV (2010).
kronoloji:
Bulan kenaikan gaji : Januari
1. aku dapat jawatan baru 2008 (Januari)
2. aku disah jawatan baru 2009.
3. lulus PTK Aras iv 2010 (Julai)
4. Jauari 2011 - aku sepatutnnya dapat P2. Betul ke?

tolong bang .. bantu saya! apa yg perlu saya buat.""""""""""""


Kalau ditempat aku sepatutnya dapat...

Perlu semak dgn pengurusan apakah syarat yang awak tidak patuhi yg menyebabkan anda disekat mendpt p2.

sekiranya ada berlaku penindasan / ketidakadilan sila bawak isu kepada kesatuan sekerja ditempat anda & jgn lupa menjadi ahli.

ingat kesatuan sekerja merupakan pertubuhan yg sgt kuat dan disokong oleh akta buruh.

Rabu, Jun 22, 2011 10:16:00 AM


Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

tolong bang .. bantu saya! apa yg perlu saya buat.

Rabu, Jun 22, 2011 10:05:00 AM

Memang la tak dapat sebab ngko dapat jawatan baru tahun 2008, tahun 2011 baru cukup 3 tahun. takde luck la.

Rabu, Jun 22, 2011 10:18:00 AM


Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

..tolong bang .. bantu saya! apa yg perlu saya buat.

Rabu, Jun 22, 2011 10:05:00 AM

Tak tertindas pun, kena paham syarat anjakan gaji.

Syarat:

1. Aras IV
2. LNPT
3. Genap 3 tahun (dapat tahun ke 4)

Anda dapat jawatan baru tahun 2008. Bermakna tahun 2011 baru genap 3 tahun.

Oleh sebab itu anjakan gaji tak boleh bagi sebab tak penuh syarat ketiga.

Rabu, Jun 22, 2011 10:26:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...Tak tertindas pun, kena paham syarat anjakan gaji.Syarat:1. Aras IV
2. LNPT3. Genap 3 tahun (dapat tahun ke 4)Anda dapat jawatan baru tahun 2008. Bermakna tahun 2011 baru genap 3 tahun.Oleh sebab itu anjakan gaji tak boleh bagi sebab tak penuh syarat ketiga.Rabu, Jun 22, 2011 10:26:00 AM

Ini semua cerita banggang, inilah terjadi kalau PTD buat pekeliling tak nak pikir abis2. Patutnya pekeliling kena sebut tak boleh ambil PTK kalau tak ikut syarat. Akibatnya PA banyak merana dan menyusahkan jabatan balik. Minta PROSPEK kalau keluar pekeliling pikir abis2 bila keluar arahan, jangan menyusahkan balik PA dan mengakibatkan CUEPACS yg tak tahu hujung pangkal jadi melatah dan melalak yg bukan2. Lihat Forum Utusan Malaysia bth 27/6/2011 doktor gred UD54 buat kerja Gred UD44 iaitu tidak diberi tugas yang setimpal dengan gajinya. Samalah dgn KUP 15 tahun spt PT N22(KUP) buat kerja N17, walhal ikut pekeliling mereka kena bantu penyandang N22 tetapi mereka tak mahu buat alasan bukan kerja mereka tapi gaji nak pulon N22. Walhal dulu KUP hanya untuk JUSA ABC sahaja dan perjawatan ade hanya dipinjam dari jabatan lain. Sekarang ni mereka yg berada digred N22 ramai tak puas hati, memang le N17 yg 15 tahun suka tapi menyakitkan hati gred yg lain. Patutnya JPA lebih pentingkan mereka yg dah gaji maksimum diberi kenaikkan tambahan kenaikkan gaji spt tambahan 5 kenaikkan ke mungkin secara KUP, kan lebih baik. Bagi PA yg belum maksimum mereka boleh mendapat kenaikkan gaji tahunan saperti biasa. Bagi kenaikan pangkat lebih baik ditambah perjawatn gred kenaikkan pangkat sahaja barulah ia memberikan nilai kepada wang (value for money) seperti yg dihasratkan oleh PM.

Mohon Cuepacs Bantu berkata...

MENGAPA JPA TERLALU LAMA MENGKAJI SKIM PERKHIDMATAN YANG MENGGUNAPAKAI SIJIL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI DALAM PERKHIDMATAN AWAM.
Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.
Berkenaaan perkara di atas saya wakil tidak rasmi kepada semua pemegang sijil Politeknik ingin memohon kepada JPA agar mempercepatkan untuk mengkaji skim yang menggunapakai Sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkhidmatan awam.
Pekeliling http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf yang telah dikeluarkan oleh JPA telah termaktub bahawa pemegang sijil Politeknik layak untuk mendapat gred 27 – 40 pada jadual 1 (Pemakaian Gred Sistem Saran Malaysia Mengikut Kelayakan Masuk) tetapi sehingga kini tiada pelaksanaan dan juga tidak dilaksanakan. 'PANDUAN PENGGREDAN SEMULA JAWATAN SELARAS DENGAN PERLAKSANAAN SKIM SARAAN MALAYSIA-Lampiran B3. JPA telah lama menyatakan akan meneliti, membuat kajian tetapi sehingga kini kajian demi kajian yang dilakukan tetapi pelaksanaan tersebut masih tiada . Kami yang memiliki Sijil Politeknik tetap di skim gred 17 dan sama dengan pemegang Sijil Pelajaran Malaysia. Mengapa ini berlaku, kenapa kami perlu menunggu bertahun-tahun hanya untuk mendapat hak yang sepatutnya? . Melalui Pekeliling tersebut, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meletakkan kelayakan Sijil Politeknik setara STPM dan didalam Gred 27-40. Mengapa JPA perlu menunggu masa bertahun – tahun untuk mengkaji dan mengkaji sedangkan pekeliling telah ada? Mengapa sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi ini tidak mendapat mendapat skim gred jawatan yang sepatutnya? Terasa ruginya bila bertahun-tahun pemegang sijil Politeknik tidak mendapat hak yang sepatutnya termasuk elaun-elaun yang ada, kenaikan gaji dan kenaikan pangkat yang lebih tinggi.
Mengapa hanya Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 sahaja yang dilaksanakan tetapi tidak jawatan yang lain yang memerlukan syarat Sijil Politeknik dalam perkhidmatan Awam. Mengapa hanya 3 Jawatan yang membolehkan untuk gred 27 contohnya Penolong Pegawai Latihan Gred E27, Penolong Pegawai Meteorologi C27 dan Penolong Pegawai Tanah NT27 yang mengunapakai Sijil Politeknik. Adakah Sijil – sijil Politeknik yang lain tidak setaraf kerana ada lebih kurang 23 kursus diperingkat sijil Politeknik di dalam Kementerian Pengajian Tinggi?
Saya berharap agar pihak JPA mempercepatkan proses tanpa perlu mengkaji lagi dengan adanya dasar dan objektif kualiti JPA yang sedia ada. Kepada Jabatan lain seperti JKR, IPTA, SPA, CEUPACS, Kementerian Pengajian Tinggi dan Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi seharusnya berganding bahu bersama kita menaiktarafkan dan transformasi Sijil politeknik ke arah yang sepatutnya memandangkan sijil politeknik telah dimansuhkan pada Jun 2010. Sepertimana pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) yang dikeluarkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia bagi maksud pelantikan ke perkhidmatan awam yang telah Berjaya menaiktarafkan sijil Kemahiran Malaysia tersebut ke arah yang lebih baik manakala Sijil Politeknik tetap tidak mendapat Gred yang sepatutnya.
Terima kasih.
PEMEGANG SIJIL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI KECEWA.