SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

22 Jun 2011

TEACHERS' PAY HIKE STILL IN WORKS, SAYS DPM

Malaysia Insider
June 22, 2011










Teachers attend the Guru 1 Malaysia event in Bukit Jalil, October 16, 2010.






KUALA LUMPUR, June 22 — The revision of the teachers’ remuneration scheme announced during the recent Teachers’ Day is still being formulated, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin explained yesterday.

The Barisan Nasional (BN) administration had announced pay rises for 7,000 senior educators and raised the pay ceiling for all teachers as it prepares to call a general election that is expected within the year.

But the move has sparked discontent in some quarters within the teaching field, particularly diploma holders, as well as Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services’s (Cuepacs).

“We are in the laboratory process to discuss the matter in detail, it concerns not only the principals, but the teachers’ post in general,” Muhyiddin, who holds the education portfolio, was quoted saying by Bernama Online.

He added that the revised pay packages will be submitted for a Cabinet review once completed and await the approval of Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.

Both BN and rivals Pakatan Rakyat (PR) have been openly courting the teaching profession ahead of a general election expected within the year.

In its Buku Jingga election manifesto, PR has promised a RM500 monthly allowance for teachers if it takes power after the next election.

35 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PR has promised a RM500 monthly allowance for teachers if it takes power after the next election.

GURU GURU SILA SOKONG PR.JANGAN SOKONG bn

rashidi berkata...

lain kali tolong terjemahkan ke bahasa melayu sebab bukan semua sokongan faham english ni. jaga perasaan kami juga. elaun 500 tu patut dipanjangkang kepada kami juga. selain itu penjumudan N17 ke N41 juga sedang dinanti untuk dilaksana, kerana kami juga memiliki tanggungjawab berat dan keluarga, jadi amat wajar jika gaji kami naik ke N41 KUP.

Tanpa Nama berkata...

asyik2 cikgu...boring betul...

Tanpa Nama berkata...

sikit2 cikgu.....kita yang lain ni duduk goyang kaki ajer ye...lepas ni kita biar cikgu buat semua keje

Tanpa Nama berkata...

quote : But the move has sparked discontent in some quarters within the teaching field, particularly diploma holders

kami penjawat lain pun ada Diploma Holders yang bergaji SPM la yang perlu diperjuangkan. asyik-asyik cikgu. pergi mampuslah cikgu.

Tanpa Nama berkata...

cikgu merungut, cepat je bagi tindakan. keja lebih ckit dah nak ini, nak itu. kata beban bnyk. tp bila PA ln mntak, buat dek je... kalau ye pn nk dptkan sokongan cikgu2 tu, yg ln jgn dipinggirkan.. bkn periuk nasi cikgu je kna jaga & bkn semua cikgu mgjar kerana ikhlas... kot2 sbb ln. nti klau PA dpt, cikgu tumpnag sekaki...pdhal sama je... kata kakitgn kjaan.. fikir2 lah..

khadam wahid berkata...

Ini membuktikan kerajaan najib hanya pandai umum dari laksana. Najib ialah pembuat slogan, tukang umum dasar tp tak dilaksana. Apa guna umum tp masih dalam kajian. Mana ada orang umum kalau masih tak mampu nak laksanakan. Bukankah ini digelar Tin Kosong, pandai bercakap sahaja.

Jadi apa makna semua ni ?? Ianya hanya lah sekadar menyedapkan telinga guru mendengar ceramah sempena hari guru dan mencipta khayalan kononnya kerajaan prihatin kepada guru. Ingat ! ingat kembali janji naik gaji yg telah diumum tp tak dilaksanakan sampai sekarang

1. Guard
2. Polis

Skrg guru pulak nak dicucuk hidung suruh percaya. No way man aku tak percaya.

Tanpa Nama berkata...

jika tiada kenaikan gaji, sokongje lah pembangakang

Tanpa Nama berkata...

Biar aku tambah

3. Janji nak turun yuran langganan internet dan broadband

Tanpa Nama berkata...

rashidi berkata..selain itu penjumudan N17 ke N41 juga sedang dinanti untuk dilaksana, kerana kami juga memiliki tanggungjawab berat dan keluarga, jadi amat wajar jika gaji kami naik ke N41 KUP.
Rabu, Jun 22, 2011 11:40:00 PM

Engkau N17 KUP N22 makan duit haram. Ade ke patut gaji N22 jawatan N17. Boleh jalan la, muka tak malu.

Tanpa Nama berkata...

Bese la tu.....Kebanyakan wakil rakyat bekas cikgu....tu yg Cikgu bole berpolitik di Gred 44.....apebende tu? yg lain tak bole? pe pasal? supaya cikgu2 bole jage tembolok cikgu2...... Depa nih tak penah dok di tempat penjawat awm lain....mne nk tau sakit lelah penjawat awam len. Sume org bole jadi cikgu, tapi tak semua cikgu bole wat keje penjawat awam????haha

Tanpa Nama berkata...

saya setuju elaun guru tu..tapi semua guru kena kerja sampai mlm ler..kena ajar tuisyen kat anak murid2 tu..kita hanya kerja sampai pukul 5 jer..nanti menteri pendidikan kuatkuasakan peraturan kerja sampai mlm..sokong muhyiddin yasin....

Tanpa Nama berkata...

MTSUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
JPAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
MTSUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
JPAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
MTSUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
JPAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
JUPEMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
JKRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Tanpa Nama berkata...

cikgu didahulukan..nutp diutamakan bru btol slogan ni..ini kerana cikgu shja penjawat paling cemerlang kt negara kita mengikut pandangan pak najib dan pak muhyiddin

Tanpa Nama berkata...

blahlah..!!kenyataan di atas..cikgu paling banyak kes, dari kes rogol, khawlat sampailah ke kes pukul budak sekolah sampai mati..ape cite.. tak baca paper bro nie..ha..!!ha..!!

Tanpa Nama berkata...

sekarang kerajaan tumpu kepada bidang perguruan sahaja bertuahlah para guru .. cuba tengok sekarang rumah besar dan kereta besar ... jauh perbezaan sebelum ini. Di bidang sektor perkhidmatan awam banyak lagi perlu diubah suai .. ringkas kata cuba tengok gaji Kepten dengan prebet sama (bukan bidang tentera ni ...kiasan sahaja) so .. baik Kepten jadi prebet sahajalah ..tanggung kerja x banyak ...prebet dia terima arahan aja ....kakakaka...

Tanpa Nama berkata...

cikgu didahulukan..nutp diutamakan bru btol slogan ni..ini kerana cikgu shja penjawat paling cemerlang kt negara kita mengikut pandangan pak najib dan pak muhyiddin

itu aku perli cikgu la bro..ngn NUTP

Tanpa Nama berkata...

Tu la pasal cecikgu nih...... ad je yg nak cover. Padahal kes bnyak yg dibuat oleh cikgu. Ponteng pegi minum, masuk kelas tak mengajar, pastu bg anak murid kerja, die kluar isap rokok. Camtu pon naik gaji. Tade plak sistem2 nk nek kan gaji ikot kecemerlangan cikgu. Ciss...... Apebende la kerajaan nih. Cikgu memang penting, tp yang len pon penting. Kerajaan kini tidak langsung mengambil kira hati penjawat awam selain GURU. WTF la..... agak2 cikgu je dalam malaysia nih boele mengundi ke????? keh3

PTD Cerdik berkata...

aik, ada PA bengap yang kata semua boleh mengajar dan cikgu x reti buat kerja pejabat? kerja cikgu kat ada 2 iaitu perkeranian dan mengajar? bodoh la kakitangan sokongan ni. pi mampus lagi baik. dok pjabat pemalas asyik nak naik gaji x abis2. kalo cikgu senang kau pergi la apply, aku jd GSTT 2 tahun pun dah x sanggup byk kerjanya sampai malam pun pikir masalah budak dan kerja rumah mereka lg.

nak best, apply la PTD, tu pun kalo layak, kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Cakap berlapik sket PTD cerdik....ngat yg komen kt sini Sokongan je ke? Ad PTD gak beb..... X semua cikgu yg keje begitu..... kalo nk bagi, pd cemerlang jela. Knape perlu naikkan semua. Kalo gitu tambah la gaji semua org, kn lagi betul kalo buat mcm tu. Kadar inflasi meningkat, tapi gaji masih di takuk sama, mcm mana nk capai NKRA berkaitan isi rumah? sampai mati pon x capai. Tolong la fikir psal org len, bkn fikir kt diri sendiri bro/sis....sama2 mkn baru la adil....x gitu???

Tanpa Nama berkata...

Kepada PTD Cerdik...aku rasa nickname ko to tak berapa sesuai laaa... Aku rasa nickname yang sesuai untuk ko ialah PTD Bangang!!! (Khas untuk dia saja...PTD dan cikgu yang lain jgn ambik ati)

Akak N17 Senior berkata...

bila ahkak nk merasa 41 ni.... balik2 cikgu je dpt... mereka ni macham PENJAHAT AWAM JE dr penjawat awam... ahkak nk parkir juga, nk merasa baca surat kabar dlm bilek dan pakai kot ke mesyuarat2 pagi sambil minom kopi dan makan kueh... ahkak dah nk pencen ni tahun depan mintak2 dpt kontrak sambungla ye kalau x dpt 41... dan jgn mengata ahkak dgn panggelan peti ais.. x baek tahu tak.. kecik ati ahkak... harap kerajaan timbang la ye apa ahkak minta ni

Tanpa Nama berkata...

Hoi....apa nie...tak habis2 dgn cikgu..seronok jadi cikgu ni..berita paper semalam dan hari ni...TPM akan semak semula tawaran baru yang dimaklumkan semasa hari guru tempoh hari...semua guru akan merasai nikmatnya...kita tgk lah sapa yang kena...?..sapa yang terkena...?aku cikgu...hehehee...gaji aku termasuk semua elaun...RM3999.00..ngajar sek rendah je...satu hari 4 jam ngajar...seminggu 5 hari...bulan 3..bulan 5...bulan 8...dan bulan 11 dan 12...aku cuti...itulah rutin seorang guru.

gurubengang berkata...

atas ni sah cikgu temberang, sebab guru2 la ni mana ada pun naik gaji la apa la sperti TPM penipu tu umumkan,, semuanya auta dan gah dalam TV dan paper. 1% dari guru dapat, riuh mcm semua guru naik gaji. pastu PA pun riuh mengata guru.

gaji RM 3999? nak membohong pun agak2 la.

hantu berkata...

BILA KPM NAK BAGI PERUNTUKAN UNTUK GOLONGAN SOKONGAN SAMBUNG BELAJAR??????? ASYIK2 CIKGU-CIKGU SAJA KENA BAGI KEISTIMEWAAN.... ingat la golongan sokongan pun peneraju sesuatu jabatan juga..BORING!!!!!

Tanpa Nama berkata...

jika kali ini masih tiada kenaikan gaji, tentu semua guru akan marah dan menyokong pembangknag

Guru Inovatif berkata...

Dulu aku penyokong kuat BN, tapi selapas pengumuman yang mengecewakan semasa sambutan hari guru lalu, minta maaf aku nak pangkah BN lagi.

Botol Kicap, Senawang berkata...

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

Sajak ini paling bermakna buat aku dan semua yang bergelar insan.

Tanpa Nama berkata...

sokong PKR, guru dapat RM 500 pula

Tanpa Nama berkata...

aku tau tk smua guru skrng mengajar ala kadar je,tpi kebnyakan memang pun!tk pkai otak,kerja mengelabah,macm bgus,nk ikut telunjuk yg seakan2 dri tu bijak!pigidah!

Tanpa Nama berkata...

Aku seorang guru..gaji aku RM3396.16..elaun aku Rm bisp 300,cola 300,itka 160,bsh 180...semuanya..RM4336.16..hehheeee..aku ngajar 2 jam je sehari...aku ngajar matematik dlm bm tapi bisp aku dapat...ptg buat mlm..tuisyen..duit gaji tak usik bro...mewah sebagai seorang guru..masuk kelas..pot pet pot pet..dah la...cukup bulan dapat gaji...kenapa aku jadi begini..?..sebabnya..

1. guru besar aku pun macam tu juga..buat apa nak kerja teruk2..sebab apa...?
2. PPd pun sama juga..keje ala kadar je..buat apa nak keje teruk2...sebab apa...?
3. JPN pun sama juga keje sekadar siap dan menurut perintah je...tak da apa pun kelebihan..sebab apa..?
4. KPM keje hanya merancang dan mengarah dan menggugbal je..tak pikiaq kaki tangan bawahan..sebab apa..?
5. Menteri pelajaran pun main arah je..keje tak tau..tak fikir masalah guru..buat keje asal siap je..perkenalkan macam2 program hanya indah di mata...sebab apa..?
6. Perdana Menteri pun bdoh..tak tau apa tentang guru dan pendidikan..arah dan rancang...keje asal buat..hasil tarakkkk..janji poket masuk...

Kesimpulannya rakyat jadi begini kerana pemimpin yang tak ikhlas..tak jujur...pentingkan diri sendiri...

aku akan terus begini..pegi keje 7 baik 1....sorry...

muridmu berkata...

terima kasih cikgu, cikgulah mengajar saya sehingga saya pandai membaca dan menulis...insyallah saya x kan lupakan jasa cikgu. Sekarang cikgu mengajar anak saya, ajarlah agar dia jadi lebih baik daripada saya...semoga dia tidak jadi kurang ajar suatu ketika nanti.

Tanpa Nama berkata...

jangan lupa kami pt(p/O)..selalunya tertinggal...alah2 berilah kami ruang...kami pun bertugas juga, jangan lihat kami di kedai kopi sahaja...kami bertugas demi perkhidmatan, yang moleknya biarlah upah kami setimpal.

Tanpa Nama berkata...

Amarah rakyat n PA semakin memuncak.. tak dpt dibendung lagi..

Mohon Cuepacs Bantu berkata...

MENGAPA JPA TERLALU LAMA MENGKAJI SKIM PERKHIDMATAN YANG MENGGUNAPAKAI SIJIL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI DALAM PERKHIDMATAN AWAM.
Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.
Berkenaaan perkara di atas saya wakil tidak rasmi kepada semua pemegang sijil Politeknik ingin memohon kepada JPA agar mempercepatkan untuk mengkaji skim yang menggunapakai Sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkhidmatan awam.
Pekeliling http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf yang telah dikeluarkan oleh JPA telah termaktub bahawa pemegang sijil Politeknik layak untuk mendapat gred 27 – 40 pada jadual 1 (Pemakaian Gred Sistem Saran Malaysia Mengikut Kelayakan Masuk) tetapi sehingga kini tiada pelaksanaan dan juga tidak dilaksanakan. 'PANDUAN PENGGREDAN SEMULA JAWATAN SELARAS DENGAN PERLAKSANAAN SKIM SARAAN MALAYSIA-Lampiran B3. JPA telah lama menyatakan akan meneliti, membuat kajian tetapi sehingga kini kajian demi kajian yang dilakukan tetapi pelaksanaan tersebut masih tiada . Kami yang memiliki Sijil Politeknik tetap di skim gred 17 dan sama dengan pemegang Sijil Pelajaran Malaysia. Mengapa ini berlaku, kenapa kami perlu menunggu bertahun-tahun hanya untuk mendapat hak yang sepatutnya? . Melalui Pekeliling tersebut, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meletakkan kelayakan Sijil Politeknik setara STPM dan didalam Gred 27-40. Mengapa JPA perlu menunggu masa bertahun – tahun untuk mengkaji dan mengkaji sedangkan pekeliling telah ada? Mengapa sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi ini tidak mendapat mendapat skim gred jawatan yang sepatutnya? Terasa ruginya bila bertahun-tahun pemegang sijil Politeknik tidak mendapat hak yang sepatutnya termasuk elaun-elaun yang ada, kenaikan gaji dan kenaikan pangkat yang lebih tinggi.
Mengapa hanya Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 sahaja yang dilaksanakan tetapi tidak jawatan yang lain yang memerlukan syarat Sijil Politeknik dalam perkhidmatan Awam. Mengapa hanya 3 Jawatan yang membolehkan untuk gred 27 contohnya Penolong Pegawai Latihan Gred E27, Penolong Pegawai Meteorologi C27 dan Penolong Pegawai Tanah NT27 yang mengunapakai Sijil Politeknik. Adakah Sijil – sijil Politeknik yang lain tidak setaraf kerana ada lebih kurang 23 kursus diperingkat sijil Politeknik di dalam Kementerian Pengajian Tinggi?
Saya berharap agar pihak JPA mempercepatkan proses tanpa perlu mengkaji lagi dengan adanya dasar dan objektif kualiti JPA yang sedia ada. Kepada Jabatan lain seperti JKR, IPTA, SPA, CEUPACS, Kementerian Pengajian Tinggi dan Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi seharusnya berganding bahu bersama kita menaiktarafkan dan transformasi Sijil politeknik ke arah yang sepatutnya memandangkan sijil politeknik telah dimansuhkan pada Jun 2010. Sepertimana pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) yang dikeluarkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia bagi maksud pelantikan ke perkhidmatan awam yang telah Berjaya menaiktarafkan sijil Kemahiran Malaysia tersebut ke arah yang lebih baik manakala Sijil Politeknik tetap tidak mendapat Gred yang sepatutnya.
Terima kasih.
PEMEGANG SIJIL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI KECEWA.