SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

09 November 2011

GAJI MINIMUM RM1,500 BAGI FIRMA KERAJAAN NEGERI SELANGOR

MalaysiaKini
9/11/2011


Selangor hari ini mendahului kerajaan persekutuan dalam melaksanakan dasar gaji minimum, dengan janji untuk membayar RM1,500 sebagai gaji permulaan di syarikat-syarikat milik kerajaan negeri mulai tahun depan.

NONEPengumuman itu dibuat oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ketika membentangkan bajet negeri untuk tahun depan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.

Menurut Khalid, kakitangan syarikat-syarikat milik kerajaan negeri yang status kewangan mereka stabil akan menerima faedah daripada dasar itu sebelum ia diperluaskan kepada syarikat lain.

Antara syarikat itu termasuk Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS), Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dan Worldwide Holdings Bhd.

Bagi syarikat-syarikat yang mempunyai status kewangan yang tidak stabil, Abdul Khalid berkata kerajaan negeri akan menyediakan peruntukan dana RM10 juta supaya kenaikan gaji dapat dilaksanakan.

Sebagai kontras, kerajaan persekutuan belum mampu melaksanakan dasar gaji minimum, yang menurut kesatuan dan Pakatan Rakyat, adalah tuntutan yang perlu dilakukan bagi menangani masalah kemiskinan.

46 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mcmana ni PA persekutuan...ada berani ka.

Tanpa Nama berkata...

SKIM JURUTEKNIK YG 20 TAHUN tu naik gred dulu dari J17 Sijil Poli ke J27/29 P1T1 dan Diploma J29 P1T6

ganukite berkata...

alhamdulillah if benar.. but kenaikan gaji tak berguna tanpa kawalan inflasi.. seciput naik gaji.. semua kena kenaikan harga..

RM 1500.00 berkata...

uiksh bagus la... pas nie tukang sapu pon gaji RM 1500.00, JOM KITE PINDAH KE NEGERI SELANGOR.....

Tanpa Nama berkata...

terbaikkk la selangor state goment..

Tanpa Nama berkata...

tak ada kena mengena dengan PA.
Kakitangan GLC negeri Selangor aja

Tanpa Nama berkata...

PA state nak naik pangkat payah nak mampus beb..!! walaupun ada ijazah dan master.. keutamaan pada kroni-kroni dan yang sewaktu dengannya..dan jawatan kumpulan A pun di warisi oleh kroni yg sewaktu dengannya..

2bz4money berkata...

Dengan peningkatan kos sara hidup dan inflasi, gaji minimum dapat membantu golongan yang berpendapatan rendah untuk 'survive' dan tidak terperangkap dengan gejala sosial atas desakan kesempitan wang. Langkah permulaan KN S'gor kena pada masanya dan perlu disertai oleh lain-lain syarikat swasta dan juga Persekutuan.

Tanpa Nama berkata...

GOOD JOB!!!!

Tanpa Nama berkata...

Satu permulaan yang baik dimulakan oleh Selangor...moga dicontohi oleh lain lain State Gov..walaupun hanya bermula di GLC Selangor.

Tanpa Nama berkata...

Ini bermakna harga barang dan keperluan akan meningkat di negeri Selangor. Sekaligus akan memberi kesan kepada seluruh rakyat Selangor. Harus diingat peniaga menjual barang tidak kira pembeli tu pekerja GLC ka, PA ka pekerja swasta. Harga sama rata tapi yang tanggung beban pihak yang tidak mendapat gaji setimpal! Langkah ini nampak cantik pada luaran, tetapi HAMPEH secara keseluruhan!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada kerajaan Slenagor kerana berjaya melunaskan janji2 mereka... jadi kepada FEDERAL, bila lagi?????

Tanpa Nama berkata...

barang naik.... tu tanggungjawab kerajaan nak kawal...jgn salahkan negeri.kalau bagi kat ko pon sure ko ambik punya naik gaji tu.jgn jd banggang!!!

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah..tahniah kepada kerajaan negeri selangor kerana berani mengambil langkah ini..

Tanpa Nama berkata...

ala...PA persekutuan berapa jumlahnya..PA negeri berapa jumlahnya..sama ke org yg periuk besar dengan periuk kecik...kalu bagi semua sama..mean..sama rata..tapi yg patut dpt tinggi dapat tinggi..yg tak patut dpt tinggi..xdpt tinggi..namanya adil...so...sendiri pikir laaaaa

Tanpa Nama berkata...

ha.....tu dia......PA ada berani .....sudah kaji berapa taun latok ha....... basi air liur bn nak rampas selangor nampaknya ha...

Rakyat Selangor Sedar. berkata...

Semua ini adalah gula-gula Kerajaan Negeri Selangor , berapa orang sangatlah Pekerja kat Firma atau GLC Selangor tu................macamlah kita ni bodoh.

muhaimin sekinchan berkata...

sialan depa ni. sepatutnya hanya ahli UMNO yg wajar menikmati kenaikan gaji ni. Mana hak kami? Knapa Khalid sanggup membazirkan wang negeri demi membayar gaji pada mereka yg setia pada negara dan BN?

Mintalah sangat agar BN memenangi semua Selangor. Susah benar kami para ahli UMNO mahu cari makan sekarang.

Tanpa Nama berkata...

Staf GLC di Selangor saja .. camno dgn staf kerajaan nogeri selangor ??
terlondeh seluar deng dongar brito nih ! rakan deng kejo tukang sapu di PKNS pun sonyum bangang ..

Rakyat Bebas berkata...

Patutlah ramai pindah masuk firma kerajaan negeri selangor baru2 ni. Apa ni kroni2 ka?

Tanpa Nama berkata...

ni masalah kalo ortodok politik bn..buat salah xbuat lg la slh ckp xtunaikan janji..manusia2..aku ni suka berkecuali ada yg pr buat bagus n ada yg bn buat bagus..yg bagus kena ckp bagusla la bknnya bangkang jer 24 jam..buka la sket mata n hati..

Rakyat Bebas berkata...

Mereka provoke kerajaan dengan pesta seks. Apalagi time Datuk PM pergi Mekah. Time tu juga dorang keluarkan RM1500 lah, kurangkan PA lah. Pandai dorang ni main taktikal. Manalah pemuda pemudi harapan bangsa dok buat apa tak nak tolong bangsa ke? Tunggu kempen je ke? Itulah kalau tak ikhlas dari hati nurani.

Tanpa Nama berkata...

hahaaha kkorang percaya la janji kosong kerajaan negeri selangor tu..... PR tu kalau dah penipu rakyat....tetap penipu rakyat....

janji janji PRU 2008 pun banyak tak tunai lagi...

bagus org selangaor...semua kena kencing jer ngan PKR tu ahahahah....

Tanpa Nama berkata...

kesan tak kesan yang penting dia org dak tunjuk kepada bapak-bapak menteri buat di negeri yang di perintah oleh pembangkang mereka tunjukan sedangkan kerajaan malaysia hanya boleh naikan gaji kakitangan 7% hingga 13% dan tak tentukan lagi apakah yang 7% itu untuk org bawah atau 13% untuk org bawah kalau di campurkan dgn peratus-peratus itu pun gaji permulaan org bawah tak dapat rm 1500 lagi

Tanpa Nama berkata...

apa pun xblh kalo dh otk kecut..buat saolah xbuat lgla salah..mcm la kerajaan bn tu btl..berlambak2 jnji kt kg aku xbuat ms pru12..makin lingkup la beend..

Tanpa Nama berkata...

huyooo..gj driver n tukang sapu pon 1500..cayalah..mari rmai2 kje kt glc sel..tp kompem kroni2 pr keparat je yg dpt ni..kalo gj pmr pon 1500..gj yg degree n master bpe plak ek..xkn basic 2000 kot..kurng2 mau 5,6 ribu..

oi khalid gagap..kalo sel byk duit sgt..nape ko naikkn sewa kedai2 kt bngunan pkns...nape ko jual aset2 pkns..bodo la ko ni khalid!!ni msti ikt nasht nuar berahi ni..

Tanpa Nama berkata...

kalaulah rm250 juta tu bagi kat PA kan bagui..ni bagi kat lembu nak buat pe

Tanpa Nama berkata...

bagi naik gaji marah....x naik gaji marah.....ko pegi bukak kompeni sendiri...berapa ko nak bagi gaji ko punya pasal.....

Tanpa Nama berkata...

kenapa tidak kakitangan kerajaan negeri

Tanpa Nama berkata...

erm..ingat...GAJI MINIMUM RM1,500 BAGI FIRMA KERAJAAN NEGERI SELANGOR -MalaysiaKini-9/11/2011..BUKANG PENJAWAT AWAM NEGERI SELANGOR DARUL EHSAN...GLC..mcm PETRONAS..FELDA, ETC..so..mmg kalau ikutkan di peringkat GLC Federal..dah lama gaji depa tinggi...cuba state selangorku bagi PA NEGERI RM 1500 bacis...apa cer...

Tanpa Nama berkata...

harus bersyukur dan berbangga firma gaji RM1500......tidak sepatutnya dilemparkan dengan tuduhan sebegini kerana mereka telah bekerja keras dan kerena mereka layak dapat.

hehehehe

Tanpa Nama berkata...

kalau macam ni kena buang BN dari perintah malaysia...

kassim baharum berkata...

Simpanan Tunai Selangor telah mencecah RM1,212 yang merupakan simpanan tertinggi yang pernah dicapai sejak 28 tahun yang lalu,

Saya mewakili seluruh N22 Persekutuan mengecam kerajaan PKR Selangor kerana gagal membelanjakan wang untuk projek2 yang akan memanfaatkan ramai kontraktor yg juga merupakan ahli UMNO. Kami hanya akan iktiraf jika kerajaan BN membuat simpanan sebegitu. Kami yakin pastilah banyak rasuah sampai Selangor simpan duit lebih sebilion ringgit itu.

Tanpa Nama berkata...

xmerasa smpai kesudah la beend nk masuk selangor semula kihkihkih..bye2 jerla..

Pendekar tanpa nama berkata...

Tahniah kerajaan selangor dpt juga memberi gj minimum kepada PA SUK selangor.......Persekutuan mcm mana???x kan diam diri saje.

Tanpa Nama berkata...

rmainye pencacai2 pr yg bodo..gk tu bkn utk kakitgn awam state sel..tu utk glc2 sel..hahahaha..

oi khalid biol..dh bpr byk aset2 pkns ko jual aa..semnjak pr berkuasa ni..mn projek2 perumahan pkns aaa...ni msti penasihat ekonomi rm1 yg xgune tu punye kje ni..hahaha.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak kisah sapa pun yang perintah Selangor,asalkan aku dapat RM 1500.
Dalam dunia ni duit lebih penting dari segalanya.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Aku tak kisah sapa pun yang perintah Selangor,asalkan aku dapat RM 1500.
Dalam dunia ni duit lebih penting dari segalanya.

Sabtu, November 12, 2011 7:28:00 PM

----------------------------

aku pun sama.. tanpa duit mcm mana mahu hidup.. semua benda pakai duit.. mau berak pun pakai duit...

Tanpa Nama berkata...

mana kerajaan yg bagi duit banyak, gaji besar, dialah bakal kami undi.. mana kerajaan yg rasuah besar,abai kebajikan PA dan rakyat dan sapu duit rakyat(duit kami) bakal jahanam dan mampos tahun nie..

Tanpa Nama berkata...

Tahniah ....anda berani melakukannya.

Tanpa Nama berkata...

hahaha..4 firma di selangor je nk laksanakan gaji minimum ni..baik xyah canang nk bagi gaji minimum 1500 di selangor..ingatkan satu selangor..

Tanpa Nama berkata...

salam
bagus setuju mcm ni.......
so pakat undi pada PRU 13 nanti agar semua dpt menikmati gaji minima RM1500

Tanpa Nama berkata...

nk gaji 1 selangor undi lah kasi menang.baru dpt gaji minima rm1500.kalau tak kota janji lagi 5 tahun tukar lah semula.apa susah.senang saja.itu cara kita nk berubah.

firman allah : tak berubah sekiranya mereka tidak mahu berubah.

telah terbentang ayat quran suruh berubah jika ingin perubahan.bukan susah.kalau rasa tak puas hati dengan keadaan sekarang ini, ubahlah cuba dalam masa 5 tahun.pilihan di tangan rakyat.rakyat yg menentukan kemenangan dan siapa yang memerintah.jadi kalau rasa tak puas hati tukar beri tempoh dalam masa 5 tahun.

Tanpa Nama berkata...

ngam lah 2...lapas ni kerajaan persekutuan mesti ikut punya..nanti PRU 13..saya kasih undi rosak je hi..hi..

Tanpa Nama berkata...

saya x kasi undi rosak.buat apa kasi undi rosak.lebih baik undi PAS.kasi menang alim ulama lagi bagus.kalau undi rosak dah tentu rugi.kalau x puas ati pangkah je parti lain selain DAP,MIC dan MCA.asalkan pemerintah nya adalah org islam yang alim.apabila org alim memerintah mereka akan takut dengan hukum hakam allah.jadi adil dan saksama.

Tanpa Nama berkata...

saya akan sokong sesiapa yang memerintah yang alim ulama walau dia cina muslim sekali pun.walaupun dia cina tetapi dia islam yang alim saya tetap undi dia.begitu juga sebaliknya jika dia india pun tetapi jika dia india muslim yang alim tetap saya undi kerana allah tidak memandang kepada rupa, bangsa dan bentuk kaum itu, tetapi allah pandang pada hati-hati mereka yang bersungguh-sungguh ke arah allah snwt dan keimanannya kepada allah snwt.itulah yang allah lihat.allah tidak pandang walau dia bangsa cina,walau dia bangsa india ,atau kulit dia hitam dia kulit putih ,allah tidak pandang itu semua.apa yang allah pandang adalah yg didalam hati berimana kepada allah sahaja.

kerana rahmat allah itu luas .firman allah bermaksud : jika bukan kerana rahmat KU, tidak akan ku beri minum air walau setitik kepada kaum kuffar.

jadi marilah pakat sokong alim ulama agar negara aman damai dengan hukum allah.

lihat dalam masa 5 tahun.jika lebih baik dari sekarang teruskan.jika kurang baik dari sekarang tukar semula 5 tahun lagi tak susah pun aihhhhhhhh