SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

16 November 2011

GURU TIDAK MAHU IMBUHAN TETAP PERUMAHAN DIPOTONG

BERNAMA
16/11/2011


Tarikh : November 15, 2011
Datuk Dr Wee Ka Siong

KUALA LUMPUR - Kementerian Pelajaran semalam menjelaskan antara faktor menyebabkan kekosongan kuarters perguruan adalah kerana guru tidak mahu kehilangan imbuhan tetap perumahan (ITP).

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong memberitahu bahawa kerajaan memberi ITP kepada guru bagi memastikan kebajikan terjaga dan prestasi kerja mantap.

“Kita bagi ITP dan elaun sara hidup kepada guru, tetapi bagi yang tinggal di kuarters perguruan, mereka tidak akan menerima ITP ini.

“Kalau yang tinggal di Padang Terap, mungkin mereka boleh sewa sebuah rumah yang harganya lebih kurang RM300 sebulan, jadi mereka memilih tinggal di luar bagi mengelakkan ITP dipotong,” katanya ketika menjawab soalan tambahan Mohd Nasir Zakaria (Pas-Padang Terap).

Ka Siong berkata, jumlah ITP yang diterima guru di negara ini berdasarkan gred iaitu guru gred DG41 menerima RM300; guru bergred DG44 (RM400) dan guru bergred DG48 (RM550).

“Jika mereka tinggal di kuarters guru, kementerian akan memotong separuh daripada jumlah ITP yang mereka terima, jadi inilah faktor menyebabkan guru memilih menyewa daripada tinggal di kuarters perguruan,” katanya.

105 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hehee...sejauhmanakah ketepatan fakta yang dinyatakan di atas tadi?
1. ITP DG48 - RM550.00 ?
2. ITP di potong separuh - benarkah begitu? Setahu saya...ITP dipotong semua termasuk COLA separuh!!

Biar betul, tuu...Timbalan Menteri!!
Heheee... ;)

Dah tibanya masanya, peraturan2 LAPUK di pinda segera...

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan memerlukan duit yg banyak untuk bayar gaji guru setelah usaha mengijazahkan guru berbanding dahulu guru sekolah hanya berkelulusan Maktab Perguruan tapi sekarang layanan kerajaan terhadap guru hampir setaraf dengan IPTA kalau dilihat dari sudut kenaikan pangkat dan gaji cuma bezanya guru sekolah menghasilkan pelajar sijil sahaja manakala IPTA menhasilkan diploma ijazah dan phd, sebab itulah ada suara-suara sinis mengatakan cikgu sekolah cukup sekadar diploma sahaja jika dilihat dari cara IPTA buat misalnya untuk mengajar pelajar diploma perlu ada ijazah pertama untuk mengajar ijazah pertama perlu ada ijazah lanjutan(master) dan untuk mengajar ijazah lanjutan perlu ada Phd.

Tanpa Nama berkata...

guru2 kt malaysia ni terlalu manja. manja tahap entah ape2. penjawat awam lain tak bising pun...

kami guru2 malaysia. berikran dan berjanji... bla...bla...bla...

blah lh!!!!

Tanpa Nama berkata...

Macam mana mahu tinggal di kuaters kalau berada di tingkat 2 - 4? Kuaters bukan ada lift pun.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan buat kuarters guru berjuta-juta ringgit..tapi tak ada guru-guru yang nak tinggal...membazir duit rakyat je...
mula-mula potong ITP lepas ni ada lagi yang hendak di potong..ada2 je..politik-politik..pelarasan gaji pun belum ada kelulusan parlimen..da nak isukan potongan..

Tanpa Nama berkata...

GURU2 DI MALAYSIA TAK SEDAR DIRI. JENIS MANUSIA YANG TAK RETI NK BERSYUKUR!

KALAU DI INDONESIA, MATI HIDUP SEMULA PUN TAK KAN DAPAT SEPERTI GURU2 MALAYSIA DAPAT.

GURU2 MALAYSIA, JANGAN JADI BAKHIL!

Tanpa Nama berkata...

Cadangkan potongan sewaan untuk duduk Kuarters Kerajaan mengikut Kadar Sewa gred rumah yang disediakan!

Bukannya dipotong keseluruhan elaun ITP seperti amalan laa nii...

Pikir2kan lah!

Tanpa Nama berkata...

kuarters guru biasanya di kawasan jin bertendang. buka pada PA lain pun sapa xnak duduk. jauh dr kedai, masjid, sekolah dan kemuadahn lain.

-penghuni kuarters setia

Tanpa Nama berkata...

susah juga dilayan perkara ni...kalau guru minta tak nak potong...nanti skim lain pun sama minta tak nak potong....so kerajaan perlu tegaslah...layan satu pihak..nanti pihak lain pun mintak layanan sama......

husin berkata...

Dah diberi rumah ntak nak duduk.
Kakitangan awam lain yang tak ada kuarters sampai kena merayu dan tunggu lama untuk dapat kuarters JPM(jabatan Perdana Menteri)
Cadangan...
Peruntukan Kurters guru diserah kepada Kementerian lain untuk buat kuaters...dan kuarters guru yang tidak diduduki diserah kepada JPM untuk dihuni oleh kakitangan awam. lain.
Tidak timbul isu tak nak elaun dipotong sebab tak mahu duduk kuaters.

2bz4money berkata...

Memang x disangkal berlakunya pembaziran kuarters yg x diduduki oleh PA. Kajian lebih mendalam perlu dilakukan bagi memastikan kesilapan ini tidak berlaku lagi di masa hadapan. Antara faktor yg boleh dipertimbangkan seperti privasi, lokasi tanpa infra asas yg sesuai spt pasar/sekolah/klinik,miliki rumah sendiri, ahli keluarga terlalu ramai, pasangan yg bertugas di lokasi lain dll. Utk penggunaan kuarters optimum, perlu ada sistem kemasukan kuarters bersepadu yg terbuka juga utk PA skim lain.

Hj Zulkarnain berkata...

woi pendengki semua. kuarters guru cuma 5% je utk semua guru. dan dibina pula di kawasan hulu2 Kuala Nerang, Kuala Berang, Grik etc. cuba buat di KL ke Bayan Baru ke Seremban ke. mesti la org nak duduk.

Tanpa Nama berkata...

Sebelum komen kaji dulu keadaan kuarters guru.Kebanyakkan kuarters ni,penyelenggaraan dalaman rumah nauzubillah...minta dibaiki tiada budget...Flat guru tdk bergrill selalu dimasuki pencuri,wayering dalaman teruk,tekanan air rendah,pernah singgah kuarters yg berkelawar,bersarang burung, kotor...semua disebabkan tiada penyelenggaraan yg baik..ikut logik akal jika bayar kuarters rm300,sewa luar rm500.lebih baik duk kuarters.namun begitu ramai lebih rela mrnyewa di luar kerana tidak selesa duduk quarters. Quarters yg keadaannya elok dan bukan di kawasan jin bertandang, majoriti menjadi rebutan guru2.

Tanpa Nama berkata...

senang cerita tinggal je lah kat luar..kalau tak nak duduk kuaters..apa lagi isu dan masalah timbul...sebenarnya takde isu kononnya "tak nak imbuhan tetap perumahan dipotong"...

tak nak potong imbuhan perumahan..jangan tinggal kuaters..abis cerita

Tanpa Nama berkata...

pihak kerajaan tolonglah buat hotel untuk guru2 ni. diaorang tak boleh tinggal kuarters. takde class... buat hotel 6 bintang ke 7 bintang ke 100 bintang ke beribu2 bintang ke.walaupun 2 tingkat bagi 100 lif. kalau takde bagi doaorang forklift. mana boleh samakan taraf guru ni dengan PA lain.guru ni status mesti tinggi, mesti disanjung, kereta mesti mewah2. tanpa guru siapalah kita..peace.

Latif Suratman berkata...

pt n17 jauh lebih berhak daripada guru2 ni. kami lah tiang negara dan pemupuk perpaduan.

Tanpa Nama berkata...

pada saya orang yg komen bil guru tlalu ramai dan patut dikurangkan itu adalah org yg ada otak tp xda akal...
Adakah patut buat cadangan mcm tu?? tak fikir ke nisbah guru dengan murid dan kelas sekarang? 1 kelas ada yang mencapai 35-40 org murid, ingt senang ke nak handle semua tu? kebanyakan masa mgajar akan terganggu dengan karenah murid2 yang ramai, apatah lg klu melibatkan kelas2 belakang yg rendah pencapaian akademiknya... So, pada yang fikir senang je kerja cikgu ni, aku pun boleh buat... pergilah ke sek anak2 tuan/puan dan tengok sendiri keadaannya macam na..klu lg brani cuba minta dengan cikgu (mana2 guru) yang sanggup tukar kerja dengan tuan/puan(saya pasti ramai guru yang sanggup) let say utk seminggu saja, kita tengok macam na jdnya nnti...Boleh tahan ke tidak buat tugas cikgu kat sekolah......

Tanpa Nama berkata...

pelik la guru nie.. npe nk pertikaikn plak.. askar pon kne paksa dok kuarters, klu x dok kuarters itp xdpt.. jdi sme la cam kes guru nie jgk.. walaupon kte tau kuarters dier cam mne.. sila bertegas skit ngan guru nie.. jgn d bagi muka sgt.. buat cam mne tentera buat.. sebb kerajaan dah peruntukkn umh tok kakitgnnye.. jdi duduk jela.. jgn bazirkn wit rakyat...

Tanpa Nama berkata...

kuarters guru yg ngko orang tak mau duduk .. panas ker, pedalaman ker, kotor ke, ta dak prasarana apa ke ., dll lagi yg memening kepala ngko orang ... bagi kat aku .
Aku nak sewa.
Aku buat projek Burung Walit.
... untung ribu-ribu .. bro.,.

Tanpa Nama berkata...

dah namanya "kuaters" bukannya rumah mewah....takkan nak bagi guru duduk macam hotel...

lagipun kuaters cikgu zaman kini semuanya dah maju dan hebat....

soalnya guru yang tak nak duduk..sebab tu jin yang duduk...

kalau kuaters tak bersih bersihkan,panas pasang air cond,berhantu banyakkan baca ayat suci, pendalaman sekarang ni semua dah ada pekan dan super market....

perlu surviver sikit..tu lah namanya pengorbanan guru

Tanpa Nama berkata...

Kpd Tanpa nama yg ni:
pada saya orang yg komen bil guru tlalu ramai dan patut dikurangkan itu adalah org yg ada otak tp xda akal...
Adakah patut buat cadangan mcm tu?? tak fikir ke nisbah guru dengan murid dan kelas sekarang? 1 kelas ada yang mencapai 35-40 org murid, ingt senang ke nak handle semua tu? kebanyakan masa mgajar akan terganggu dengan karenah murid2 yang ramai, apatah lg klu melibatkan kelas2 belakang yg rendah pencapaian akademiknya... So, pada yang fikir senang je kerja cikgu ni, aku pun boleh buat... pergilah ke sek anak2 tuan/puan dan tengok sendiri keadaannya macam na..klu lg brani cuba minta dengan cikgu (mana2 guru) yang sanggup tukar kerja dengan tuan/puan(saya pasti ramai guru yang sanggup) let say utk seminggu saja, kita tengok macam na jdnya nnti...

Mana dia fakta, hujah, statistik yg ada substance. Data mestilah yg blh di UKUR. Yg u bagi cuma: kebanyakkan, sesetengah, ada yg terlibat, segelintir. Mana statistiknya. Bukan nak dgr cerita keluhan yg x sudah2 ni. Hujah nak suh ganti tempat cikgu ni dah lapuk n meloya dah aku dgr. Konon tugas guru adalah yg paling sukar dlm dunia ni. Jgn main kutip maklumat, pastu u buat kesimpulan yg umum. Kemon la, bijaksana la skit. Kan cikgu.

Tanpa Nama berkata...

Nak tukar tempat guru sbb nak merasa kesusahan guru? Ok la, contohnya saya amik tmpat sorang cikgu pastu cikgu tu amik tmpat saya. Kalo saya seorang renjer hutan atau seorang doktor. Cikgu blh buat ke kerja saya. Camne tu....

Tanpa Nama berkata...

hehehe...hipotesis apa korang guna nak buat hujah...hehehhhe...itulah jangan terlalu melihat media yang bersifat positivsm......

postpositivsm and holistik sikit bila bagi hujah....

cikgu Cik Yani
DG41

Tanpa Nama berkata...

pada saya orang yg komen bil guru tlalu ramai dan patut dikurangkan itu adalah org yg ada otak tp xda akal...
Adakah patut buat cadangan mcm tu?? tak fikir ke nisbah guru dengan murid dan kelas sekarang? 1 kelas ada yang mencapai 35-40 org murid, ingt senang ke nak handle semua tu? kebanyakan masa mgajar akan terganggu dengan karenah murid2 yang ramai, apatah lg klu melibatkan kelas2 belakang yg rendah pencapaian akademiknya...

.....................

itu kami pahamlah..yg mushkilnya ke mana cikgu n cikgi ni pegi. kalu tgk secara keseluruhan,

nisbah bil. cikgu sek rendah : murud sek. rendah ialah 1 : 12 murid. Iaitu seorg guru sekolah rendah bagi untuk 12 org murid. Nisbah yang hampir sama untuk sek. menengah. So pegi mana cikgu2 nie? or byk buat kerja pengurusan dan duduk di PPD?

by anti-kapitalis

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

pada saya orang yg komen bil guru tlalu ramai dan patut dikurangkan itu adalah org yg ada otak tp xda akal...
Adakah patut buat cadangan mcm tu?? tak fikir ke nisbah guru dengan murid dan kelas sekarang? 1 kelas ada yang mencapai 35-40 org murid, ingt senang ke nak handle semua tu? kebanyakan masa mgajar akan terganggu dengan karenah murid2 yang ramai, apatah lg klu melibatkan kelas2 belakang yg rendah pencapaian akademiknya... So, pada yang fikir senang je kerja cikgu ni, aku pun boleh buat... pergilah ke sek anak2 tuan/puan dan tengok sendiri keadaannya macam na..klu lg brani cuba minta dengan cikgu (mana2 guru) yang sanggup tukar kerja dengan tuan/puan(saya pasti ramai guru yang sanggup) let say utk seminggu saja, kita tengok macam na jdnya nnti...Boleh tahan ke tidak buat tugas cikgu kat sekolah......

Khamis, November 17, 2011 6:02:00 AM

___________________________________

Kepada tanpa nama di atas, ko takyah cakap la ramai guru yg sanggup tukar kerja.. ramai lg yg nak masuk ada la. kalau dah cakap kerja cikgu ni beban sangat, berenti je! sebab yg rasa beban tu kerja tak ikhlas. ramai lg org yg berebut2 nak jadi cikgu. sebab apa? sebab kerja cikgu la yg paling rilek. ko tak percaya? lantak ko la.

Tanpa Nama berkata...

menyesal betul aku tak mintak jadi guru awal awal..

Pegawai Perubatan UD41

tukang kutip sampah trineken berkata...

saya tukang kutip sampah trineken. adakah sesiapa guru kat sini yang nak tukar kerja dengan saya?

guru kecewa berkata...

rasanya sblm mengeluarkan kenyataan,pihak berwajib harus kaji dahulu situasi sebenar terutamanya kuarters guru di negeri swak.di sekolah saya thn lepas,dlm 1 sekolah,dibina 2 kuarters sebiro,selebihnya kuarters gotong-royong.kuarters gotong-royong ni dibina oleh pihak sekolah sendiri,ada yg berdindingkan zink(situasi sebenar di kwsn pedalaman).Ini kerana sekolah tidak mampu untuk membina kuarters gotong royong.Di sekolah yg lain,1 sekolah cuma ada 4 kuarters,dan ada juga yg cuma ada 2 kuarters.Kuarters ni nama shj kuarters guru,tetapi diduduki oleh pembantu pengurusan murid kerana mereka ni wajib tinggal sekolah.warden pun diberi keutamaan untuk tinggal di sekolah berasrama.
ramai guru yg nk tinggal di kuarters sbb potongan adalah lebih murah jika dibandingkan dengan menyewa rumah yg purata sewanya adalah rm400-600 sebulan.
kalau di semenanjung,sy x pasti.tp di swak,inilah realitinya.
sy harap pihak berwajib turun padang dan lihat keadaan kuarters guru.nak mohon penambahbaikan kuarters guru pun tidak diluluskan kerana pihak pejabat pelajaran daerah mengatakan bhw tiada peruntukan.
kalaulah sy boleh upload gmbr untuk ditunjukkan di sini,sy rasa ramai yg x sanggup melihat keadaan kuarters yg kami diami dan kami x kisah tinggal di kuarters sedemikian di sekolah kami.
Pembetulan di sini ya,cikgu berebut nak duduk kuarters dan bukannya tak nak duduk di kuarters.
adoiii...

Tanpa Nama berkata...

itulah beza guru zaman duku dengan sekarang ni. guru dulu tu pendidik, guru sekarang ni pengajar. Cikgu BM tolong bezakan, Pendidik dengan Pengajar, boleh?

Tanpa Nama berkata...

kesian guru kecewa, tapi kan kerajaan ada bagi elaun sara hidup susah dengan PA di pedalaman? jadi kalau sewa rumah 4-6 ratus, masih lagi boleh cover kan?

Tanpa Nama berkata...

Wahai cikgu, sila keluar drp zon selesa anda. Buka sikit pemikiran yg jumud tu. Berani berubah. Jgn pikir nak senang je. Gaji nak tinggi, elaun nak lebih... Lebih la korang ni.

J44

1 SUARA berkata...

LETAK JAWATANLAH KALAU SEMUA GURU-GURU TAK BOLEH SUSAH SANGAT..!!! TAK PANDAI BERSYUKURLAH.....

DG41

PA yang tak penting berkata...

Adakah "Guru tidak mahu imbuhan tetap perumahan dipotong" memberi maksud tersirat bahawa guru mahu tinggal di kuarters tetapi dengan syarat elaun perumahan tidak dipotong.

Kalau gitu ...kerajaan patut mempertimbangkan.Umumkan dalam bajet 2013.Kerana guru merupakan golongan penting.Jasa mereka penting kepada negara.Masa kerja mereka juga jangan sesekali nak buat seperti kerja PA yang lain.Guru mesti kerja seperti waktu kerja sekarang.

Peraturan ini tidak terpakai kepada PA yang lain walaubagaimanapun kerana siapalah anda tanpa guru...gurulah yang mengajar anda sehingga anda pandai dan berada dalam keadaan sekarang.



Walau

Tanpa Nama berkata...

nak mintak insentif lagi la guru2 ni. nampak sangat..tamak betul.. bagi betis nak paha..saya harap pihak kerajaan usah hiraukan isu ni. nanti makin benci PA2 lain dengan guru2 manja ni.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan sila bekalkan kuarters khas utk PAP di semua sekolah, kerana ini akan meningkatkan motivasi kami. Oleh kerana para guru x bersyukur walau mendapat kuarters sebiji seorang, eloklah di beri kepada kami sahaja dengan sistem pajakan 99 tahun.

Datu UmarOssaman berkata...

Bkn stakat peraturan LAPUK dipinda,tp kerajaan LAPUK juga perlu dipinda GE13 nanti!!

Tanpa Nama berkata...

semua komen yg aku baca tak masuk akal.... pihak guru masih nak pertahankan isu ... kalo tak mau potong elaun jgn dok kuarters.. mcm aku ni... dpt elaun penuh... yg balaci bawahan plak nak suruh guru gantikan tempat dpa... tulah dulu tak mau belajaq sungguh2.. la teringin nak jadi cikgu plak...

Biasa berkata...

Nak tanya. Timbalan Menteri ni ada PhD dalam bidang apa ya?

Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia buat semua yang memberi dan membaca komen isu kuartes guru dan tidak mahu elaun IPT dipotong. Terlebih dahulu fakta ITP DG41RM250.DG44RM400 dan DG48RM700. Itu fakta bukan dusta. Tinggal dikuartes yang sama saiz keluasan dan kemudahan serta usia kuartes tanpa kira gred DG41@DG44@DG48 semua IPT dipotong. Cola pula potong separuh. ITP yang potong separuh tu hanya melibatkan warden @fello dan mereka dapat pula elaun warden RM240. Malah ada kes PA yang elaun IPT RM180 duduk kuartes yang sama dengan guru DG48 IPT RM700. Itu isunya. Klu sewa diluar kerosakkan penyewa baiki sendiri kemudian runding dengan tuan rumah tapi klu tinggal dikuartes kerosakkan baiki dan tanggung sendiri kerana TIADA BAJET PENYELENGGARAAN. Elok sangat la peraturan lama dikaji semula dan kami para guru pun bukan nak tinggal percuma di kuartes. Tapi potongan biarlah berpada-pada kerana pada masa yang sama kami guru yang diarah bertukar terpaksa tinggalkan rumah yang dibeli ditempat asal tanpa mendapat sewaan yang setimpal dengan bayaran bulanan kami pada pinjaman perumahan kerajaan. Jadi selepas ini hentikan lah isu kuartes dan hilang IPT ni kalau anda tak faham sityuasi sebenar. Komen anda hanya menyakitkan hati orang lain yang telah berkorban tinggalkan keselesaan rumah sendiri datang berkhidmat ditempat anak cucu anda. Sekali lagi kami para guru tegaskan kami tak minta duduk kuartes percuma tapi potongan IPT jangan la semua kerana kami guru sama mcm PA lain "Yang Menurut Perintah". Akur dengan arahan perpindahan

Tanpa Nama berkata...

Kalau lain-lain Jabatan msuk kuarters..bila diarahkan trus masuk...
ITP potong Penuh..COLA separuh...
tp xde byk soal..masuk juga...
Cikgu2 nih ngada2,keje macam hampeh...
klu xpasal kerajaan sruh wat itu ini goyang kaki jela..bg latihan sruh bdk lain tanda....
Golongan Cikgu kat skunk ni mmg xberkualiti...

Tanpa Nama berkata...

Jabatan mana yang arah terus masuk? Klu tak Polis, Tentera, JPJ, Kastam dll beruniform ja.......Klu dah cikgu sekarang tak berkualiti tentu la PA yang ada sekarang hampeh!!!! kualitinya. Ya la klu dah pokok tak berkualiti tak kan buahnya gred baik punya. Lu pikiaq la sendiri mangkuk hanyun tingkat.Hihihihihii sah badigol samdol punya org yang komen cam tu. Rumusan dan kesimpulan udah-udah la dok saling mengata kerana setiap jabatan ada ular yang dok tidoq. Ular-ular ni la yang patut katok bagi mampuih!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Indahnya bahasa tanpa nama di atas, saya harap anda bukan seorang guru wpun anda membela guru. Xkan baru diprovoke cmtu smpai kluarkan kata2 kesat. Kalo dilayan org provoke cara cmtu, akhirnya kita jd sama mcm org yg provoke tu. Jika anda seorang guru, ia amat memalukan. (perkataan hari ini : provoke).....hehehehe

Guru Veteran 60an berkata...

Tanpa Nama berkata...
pada saya orang yg komen bil guru tlalu ramai dan patut dikurangkan itu adalah org yg ada otak tp xda akal...
Adakah patut buat cadangan mcm tu?? tak fikir ke nisbah guru dengan murid dan kelas sekarang? 1 kelas ada yang mencapai 35-40 org murid, ingt senang ke nak handle semua tu? kebanyakan masa mgajar akan terganggu dengan karenah murid2 yang ramai, apatah lg klu melibatkan kelas2 belakang yg rendah pencapaian akademiknya... So, pada yang fikir senang je kerja cikgu ni, aku pun boleh buat... pergilah ke sek anak2 tuan/puan dan tengok sendiri keadaannya macam na..klu lg brani cuba minta dengan cikgu (mana2 guru) yang sanggup tukar kerja dengan tuan/puan(saya pasti ramai guru yang sanggup) let say utk seminggu saja, kita tengok macam na jdnya nnti...Boleh tahan ke tidak buat tugas cikgu kat sekolah......

Khamis, November 17, 2011 6:02:00 AM


Hahahahaha....kelakor juga aku baca komen di atas...ni mesti guru...kalau tak ikhlas nak jadi guru, jangan jadi guru. Guru yang ikhlas untuk mendidik anak murid tidak memerlukan HABUAN yang tinggi!! Perlu ingat yer saudara/saudari, anda sebagai pendidik @ pengajar @ tok guru segala ilmu yang anda berikan tanpa niat & hati yang ikhlas tetapi suka meminta-minta (dalam bentuk bayaran) akan dihisab semula di akhirat nanti. Anda merungut hanya kerana murid yang ramai dalam satu-satu kelas. Tidak dapat mengawal keadaan. Tetapi anda tidak pula merungut apabila mendapat bayaran yang lumayan ke atas tuisyen tambahan yang anda buat diluar waktu persekolahan!! Jadi dimanakah letaknya MARUAH diri anda? Mencurah ILMU dengan hati yang ikhlas atau hanya mementingkan WANG semata-mata!! Tepuk dada tanyalah diri sendiri.

penjawat awam 27 berkata...

mcm2 skim guru dapat tapi bila suru buat kerja 9 jam mcm org lain bising pulak... sy hargai pengorbanan guru-guru saya dulu walaupun GAJI KECIK tapi BERJIWA BESAR berbanding guru sekarang GAJI BESAR tapi JIWA KECIK... cikgu dulu ikhlas tapi guru sekarang kejar gaji je... semua nak jadi cikgu sbb gaji BESAR... elaun mcm2 dapat... sebulan boleh cecah RM4k - RM5k walaupun takdapat OT... tak kira lagi kelas tusyen diaorg yg dibayar.... kejar kat pendalaman pun dapat RM1500... kami skim lain pun ada gak kat pendalaman, tapi COLA kurang, EPW kurang, IPT kurang pada hal kos hidup sama je.... hehehehehehe... lawak kan....

Tanpa Nama berkata...

tak baik cakap mcm tu kt guru2. skrg tugas guru dh x mcm dulu. klu ikut gj mmg tak setimpal tp guru tak bising pasal gj. guru hari2 bermandi peluh. tak de air cond. x de lift. tak masuk lagi kn marah dgn parents dan dll. keje guru bukan senang. cuma guru sahaja yg faham kesusahan dan kepayahan guru.

Tanpa Nama berkata...

Komen di atas adalah hujah stereotype drp golongan cikgu. Sy harap cikgu juga perlu memahami kesusahan penjawat lain. Tp, sy respek pa lain kerana mendahulukan perkhidmatan drp imbuhan kerana itulah nilai seorang penjawat awam. Sy rasa ramai guru yg kurang memahami aspirasi, nilai dan akautabiliti penjawat awam. Ini mungkin kerana faktor psekitaran yg jumud dan tidak terbuka kpd kefahaman perkhidmatan awam yg lebih luas. Sbb bnyk kefahaman yg ditimba guru mungkin melalui pembacaan bukan drp pengalaman sebenar. Dan sbb itu, keluhan para guru bnyk bersifat individualistik dan kepentingan diri. Contohnya, bwk kerja blk rumah, kene buat kerja perkeranian dll. Ini x blh disamakan dgn core business agensi lain, contohnya: xkan seorang kerani blh membawa fail sulit ke rumah utk menyiapkan kerja. Ini adalah salah. Keluhan guru sebenarnya dipengaruhi oleh budaya lapuk yg dijadikan amalan iaitu pukul 2 adalah waktu pulang. Golongan guru ramai yg mempunyai masalah pengurusan masa, bukan beban kerja yg x sudah. Kalo nak ikut beban, semua kerja ada beban. Jgn anggap beban guru ni lebih, lain, org x faham dan mcm2 lg. Cuba buka minda dgn lebih luas utk memahami apa dia perkhidmatan awam...

Tanpa Nama berkata...

potong separuh.... urg gred 1-26 pun mesti potong separuh juak...

Tanpa Nama berkata...

tak payah gaduh2 pasal gaji atau imbuhan.rezeki masing2. yang penting teruskan semangat dalam melaksanakan tugas. JIka tidak dapat dibalas dengan wang ringgit pasti dibalas dengan cara lain. INSYAALLAH. yang penting sematkan keikhlasan dalam berbakti kepada kerjaya masing-masing. pasti ada habuannya.

Tanpa Nama berkata...

ikut la macam kementerian kesihatan.. dok dalam potong separuh ajer ITP.. pasal leh uruskan budak sek dan buat kelas tambahan lebih banyak.. baru la kualiti meningkat..

Tanpa Nama berkata...

aku rasalah guru2 ni dah lama sangat dengan budak2 sekolah, sebab tu lah minda/pemikiran dan perangai pun macam budak sekolah. PA2 lain kebanyakannya berurusan dengan orang dewasa, minda/pemikiran dan perangai pun mcm orang dewasa. tak tau bilalah pemikiran guru2 ni nak matang ..kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

saya sokong tanpa nama diatas. mana boleh samakan guru2 dulu dengan sekarang. guru dulu gaji kecik, karang dah besar dah. guru dulu naik bas, sekarang dah naik keta mewah2.dulu guru ajar takda kipas, karang dah ada kipas, dulu guru sikit, dalam satu kelas ajar sampai 70 80 orang sekarang guru dah 400 ribu. dulu guru pangkat spm sekarang dah ada degree.guru dulu main Dam dalam pejabat, guru sekarang main Facebook, twitter

Tanpa Nama berkata...

betul tu tanpa nama diatas, beban guru banyak, banyak dari PA2 lain.. Bank Rakyat, Easy loan, rumah besar, keta besar.....etc.. jangan marah..

Tanpa Nama berkata...

Guru mahu potong pemerintahan BN

Tanpa Nama berkata...

pembetulanbukan cuma guru sahaja..staf sokongan pun terlibat sama

itu saya. berkata...

Salam semua. Saya berterima kasih atas komen guru yang kecewa beri di atas.seperti rumah di pedalaman (yang diiktiraf pedalaman dan menerima elaun kesukaran- bukan tmpt yg ada kedai runcit mahupun supermarket) terutamanya di pedalaman sarawak n sabah, kami semua mendiami kuaters kerana tiada kg dan rumah sewa berdekatan. Tetapi semua staf terpaksa berkongsi rumah n bilik tidur walaupun dengan staf yg telah berkahwin.sesekali si suami atau isteri dtg,maka kami semua terpaksa keluar dan menumpang tidur umah rakan yg lain. Atas alasan rumah kerajaan tersebut terletak di kawasan pedalaman dan tidak memenuhi takrifan "rumah kerajaan", maka kami semua layak diberi elaun rumah masing2. Walaubagaimanapun, baru2 ini timbul satu isu bahawa guru yg bertukar wilayah tidak layak menikmati epw mereka, tetapi sekadar itp yg nilainya adalah sparuh shj drp epw mereka.mengapa ini terjadi?sedangkan guru2 ini turut menyewa rumah di pekan kerana tidak mampu menampung kos sewa hotel setiap minggu untuk keluar membeli barang dapur dan stok makanan?adakah kerana kerajaan xde duit maka guru2 yang bertukar wilayah ini dinafikan hak mereka?kepada yg lain,jgn bercakap soal pengorbanan jika belum faham apa itu pengorbanan sebenar..fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

Bagusnya aktiviti kutuk-mengutuk ni. Seronok betul korang mengutuk guru-guru. Guru malas laa.. guru manja laa.. guru goyang kaki laa.. keja guru telalu senang laa.. dan mcm2 lah. Memang diakuilah, ada sebilangan kecil guru begitu. Itu nama nya guru tak berdisiplin atau tak berakauntabiliti. Tapi tak dinafikan juga kan... ada sebilangan kecil polis atau doktor atau PA-PA yang lain mempunyai masalah begitu juga. Kita semua sama. Ada kekurangan, ada kelebihan. Bagi sesiapa yang suka mengutuk guru ni, sempurna sangat kah kerja korang? Kalau guru zaman sekarang tak berkualiti, tak payah laaaa hantar anak-anak ke sekolah kerajaan. Ajarlah sendiri kat rumah. Tak payah kutuk2. Orang yang jenis suka mengutuk pekerjaan2 lain, rasanya, dia tak bahagia bekerja dalam bidang kerjanya. Itulah dia dengki sangat dengan pekerjaan orang lain. Sudah lah tu...enough is enough..

Tanpa Nama berkata...

Bagusnya aktiviti kutuk-mengutuk ni. Seronok betul mengutuk guru-guru. Guru malas laa.. guru manja laa.. guru goyang kaki laa.. kerja guru senang laa dan macam-macam lagilah senarai ketidakbaikan guru zaman sekarang ni. Memang diakui, ada sebilangan kecil guru-guru tak menjalankan tugas dengan baik. Itu adalah kategori guru bermasalah, tak berdisiplin dan sebagainya. Tapi, tak bermakna polis,askar, pegawai tadbir atau mana-mana PA yang lain tak lari daripada masalah serupa. Kita semua sama saja. Ada kelemahan, ada kelebihan. Tak payah membangga-bangga profesionalism sendiri. Bagi sesiapa yang suka mengutuk guru-guru ni, sempurna sangat kah kerja korang? Kalau korang rasa guru sekarang tak berkualiti atau tak boleh diharap atau makan gaji buta.... tak payahlah hantar anak-anak ke sekolah. Ajarlah sendiri kat rumah. Yang tak ada anak tu, bolehlah bagitau kat jiran, rakan sekerja atau saudara-mara tak payah hantar anak-anak ke sekolah. Suruh anak-anak belajar Biologi, Kimia, Fizik, Matematik, BM, BI, Sejarah, Geografi, Sains daripada ibubapa. Itu pun kalau betul lah SEMUA GURU tak berkualiti! Senang saja jalan penyelesaiannya kan? Ajar je anak-anak di rumah. Sesiapa yang suka mengutuk pekerjaan orang lain tu mesti dia tak bahagia dengan kerjanya sendiri. Sebab itulah dengki sangat. Sudah lah tu...tak payah kutuk2, tak payah buat kenyataan kalau sendiri tak tau dan hanya dengar daripada mulut orang atau kenyataan orang lain. Apa-apa pun...tak baik kutuk cikgu... tak berkat ilmu yang diberikan kepada anak-anak nanti.

Tanpa Nama berkata...

kuarters guru mmg tak dijaga... namun guru seperti saya trpaksa tinggal disitu kerna ngajar di felda... disini tiada perumahan lain untuk di sewa.... kalau boleh mmg xnak potongan itp.... so, pada yang suruh tinggal je kat luar tue... kenala fikir ikut tempat dan situasi...jgn ikut sedap mulut jer..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

guru2 kt malaysia ni terlalu manja. manja tahap entah ape2. penjawat awam lain tak bising pun...
kami guru2 malaysia. berikran dan berjanji... bla...bla...bla...
blah lh!!!!

BLA...BLA...BLA...BLAH LH KO..
KO G TGK KUARTERS GURU KAT BANDAR2 BESAR...PENUH KE TAK???KALO DAH MENGAJAR KT KL, KUARTERS YG KOSONG KT HULU SELANGOR@SABAK BERNAM TAK KAN KO NAK DUDUK KT SITU JUGAK...PAKAI LA OTAK BILA NAK BUAT ULASAN PUN....

Tanpa Nama berkata...

Saya bukan seorang guru. Tapi saya faham pengorbanan seorang guru. x kisah di mana mereka pun ditugaskan..tetap menyahut cabaran yang ada. tapi kalau hak sorang guru atau mana2 penjawat awam pun tak di dijaga atau tak dibela... x salah kalau penjawat awam tu menuntut haknya. tak payah lah kutuk2 orang bernama guru ni. tak kisah penjawat awam mana pun...selagi bernama manusia... selagi ada pilihan. mana2 orang pun tentu nak memilih kesenangan dan keselesaan. tipulah korang kalau pilih hidup yang kurang selesa kalau dah ada kehiduan yang lebih selesa di depan mata. Guru bukan nak bermanja..cuma dah ada pilihan untuk hidup lebih selesa..kalau kuarters kerajaan tu tak selesa atas sebab tertentu.. tak salah kalau nak tinggal di mana2 tempat yang lebih baik. pilihan mereka.. korang nak kutuk mereka buat apa? cerminkan diri sendiri. sempurna sangat kah?????

ciyo10 berkata...

tapi kan tanpa nama...sy rase elok awak mintak tuka jadik cekgu pastu mintak pulak posting di area 'long pillah' ke,'long lama' ke kt srwk ni..selamat merasai pengalaman naik bot 12 jm dr jeti miri..selamat mandi air sungai/hujan dan selamat mengalami bekalan elektrik dr janaan kuasa generator selam 12 jam..dan selamat menduduki kuartes guru yg menunggu mase nk runtuh...bukan semua guru seperti guru dibandar..klu anda rs elaun di pedalaman byk..nahh..saya cabar anda dtg ke sini dan rasai pengalaman disini..seminggu cukupla kot...

sofijikang berkata...

buat kuartes biar la tempat2 yg diperlukan bukan main hentam je... dah la 4 tingkat... kalau kuarters JKR pun besar2... kuarters polis tinggi dgn liftnyer... pendek kata kementerian pelajaran dikendali oleh mereka yg kureng bijak utk berkhidmat dgn bijaksana... nak kata bodoh kan dosa la pulak... nak kat cerdik pulak... mmg bodoh pung hahahaaaa

Tanpa Nama berkata...

Betul ke ITP DG41 RM300?Realiti atau fantasi?Hakikatnya ITP DG41 ialah RM250.Kadar bayaran sewa kuaters ialah potongan ITP RM250 dan COLA separuh RM150.Jumlah perlu dibayar penghuni kuaters pendidikan bagi DG41 ialah RM400.

Tanpa Nama berkata...

org yg x mrasa sng nk komen n kondem keje org...masing2 keje ade pro n kontra nye...kalu korg duk kutuk kje org lum tntu keje ko tu ok..ko duk kutuk cikhu mcm la korg ni best sgt...lepas ni pakat cdg kat kerajaan supaya batalkan jawatan cikgu..tutup smua skolah..pastu bg elaun pada mak bapak utk mengajar sendri anak2 diorg..ade bran?...sanggup..walaupun aku bkn cikgu tp ms blaja dlu aku msuk skolah n blaja ngn cikgu...xla mcm org tu time skolah g ponteng panjat pagar..pastu keje pencacai sibuk nk kutuk cikgu..dah2 la tu..depa komplen sbb depa yg rs..ape hak korg nk ckp cikgu lemak ke...xtau syukur ke...ko xde kat tmpt diorg jgn byk ckp la..dasar pendengki cikgu yg g skolah ponteng jek kejenya....

Tanpa Nama berkata...

org yg x mrasa sng nk komen n kondem keje org...masing2 keje ade pro n kontra nye...kalu korg duk kutuk kje org lum tntu keje ko tu ok..ko duk kutuk cikhu mcm la korg ni best sgt...lepas ni pakat cdg kat kerajaan supaya batalkan jawatan cikgu..tutup smua skolah..pastu bg elaun pada mak bapak utk mengajar sendri anak2 diorg..ade bran?...sanggup..walaupun aku bkn cikgu tp ms blaja dlu aku msuk skolah n blaja ngn cikgu...xla mcm org tu time skolah g ponteng panjat pagar..pastu keje pencacai sibuk nk kutuk cikgu..dah2 la tu..depa komplen sbb depa yg rs..ape hak korg nk ckp cikgu lemak ke...xtau syukur ke...ko xde kat tmpt diorg jgn byk ckp la..dasar pendengki cikgu yg g skolah ponteng jek kejenya....

Tanpa Nama berkata...

Kepada ciyo10 yg membalas ulasan saya. saya orang sarawak. jangan kata saya tak faham perasaan guru semenanjung yang bekerja di sarawak. ramai rakan semenajung saya bekerja sbagai guru yang duduk kat pedalaman. memang... ada terdapat kuarters guru di pedalaman macam nak menunggu hari nak runtuh.. mungkin xda air paip .. terpaksa bergantung dengan air hujan atau air sungai. saya memberi ulasan yang lepas mahupun yang ini, bukan nak kondem para guru..sebab ayah sya seorang guru. Tapi, mana2 tempat kita posting pun, akurlah dengan keadaan, suasana, tahap pembangunan dan budaya masyarakat sekeliling. saya hormat pekerjaan guru. tapi bagi yang lemah semangat..tak pandai menyesuaikan diri.. tak payah jadi guru. So, ciyo10..Kalau dihantar ke bandar atau ke hujung dunia pun, tapi merungut dengan persekitaran, itu bukanlah semangat seorang guru yang sedia berkhidmat untuk anak2 bangsa. Fikir sekali lagi ulasan anda terhadap ulasan saya yang menyokong pengorbanan dan tuntutan hak seorang guru. Apa2pun GURU ADALAH PROFESION YANG MULIA DAN SERBA BOLEH.

Tanpa Nama berkata...

DG41 dpt 300??aih aku dpt kurang??apacerrr

Tanpa Nama berkata...

cubalah kamu buka mata...bandingkan kuarters guru ,dan kakitangan awam lain...sama atau tidak. yang meminta jangan dipotong tu pun ada sebabnya...baik kamu sendiri turun padang tengok dengan mata hati bukan dengan hasad dengki

Tanpa Nama berkata...

pernah satu ketika ..saya ternampak bangunan kuarters guru ni..tepikir juga..adakah guru yang tinggal di dalam kuarters ni?..rupanya ada..kesian... lalu di kuarters kerajaan lain..nampak elok sahaja..dalam hati (bagusnya kalau kuaters guru macam ni) yalah biasalah dunia kan...susah cari keadilan..bukan tidakbesyukur..cuma kan elok kita fahami dulu apa yang dimaksudkan oleh guru itu...lain tempat lain situasinya...mungkin situasi yang anda lalui tidak sama dengan kesusahan mereka...guru-guru bersuara pun di saluran yang betul kan? kita bawa berbincang...

Tanpa Nama berkata...

ITP dan EPW adekah perkara yg sama. say mengajar di sekolah pedalaman sarawak. ada khabar mengatakan ia akan dipotong. sekadar perkongsian pengalaman saya. kami di sekolah pedalaman memang wajib/terpaksa tinggal di kuarters memandangkan tiada kemudahan rumah sewa di tengah hutan belantara ni. apabila keluar ke bandar pada hujung minggu, saya terpaksa pula menyewa rumah di bandar untuk kemudahan penginapan. dengan keadaan kuarters yang kurang selesa. jauh berbeza dengan kuarters di kawasan bandar. jadi, bagaimana?

Tanpa Nama berkata...

kecoh..aku kerja aku dapat gaji..aku peduli apa kata org..janji aku xrompak duit org..ada kelulusan cari keja bagus..xkan ada degree mintak keja kerani..xkan stakat PMR 8C nk keja cikgu..xpandai ukur baju dibadan sendiri g lh tailor ukur baju..sibuk kira elaun org lain,banding beza gaji ngan org lain..ujung2 sakit jiwa...

Tanpa Nama berkata...

Balabak, bulak, busul betul lah kau bosss...ada pikir kah guru2 yg duduk pedalaman???? dahlah teda air.... elektrik, line telephone, rumah dah nak runtuh.... lepas tu suruh lagi kami orang ulang alik 2 jam ke bandar utk sewa rumah????

kalau ya pun nak potong, potong lah....tapi agak2 lah.... janganlah biarkan kami tinggal di rumah yang "macam sial"...... Balabak!!!!!!

Ini kali lah!!!!

Asni berkata...

BUAT YANG BUKAN GURU:

Jangan Komen kalau sekadar nak melepaskan geram anda, kerana anda tidak pernah tahu apa itu guru sebenarnya. Apa itu guru yang bukan hanya melakukan tugas guru tapi juga tugas kendalian data, pengkeranian, pengurusan pelajar,dan lain2. Bukan balik tghri, tp petang bahkan malam. Sabtu masih perlu berkhidmat, apatah lgi jika sek aktif dengan pelbgai kegiatan sepnjg tahun. Ahad belum tentu free juga.

KEPADA YANG SEMEMANGNYA GURU:

Abaikanlah komen-komen negatif, Guru tak perlu layan mereka yang tidak tahu tapi berlagak tahu.

Tanpa Nama berkata...

Setujuuuuu,.yg bukan guru jgn nk myampuk le. Org bdoh muampik mcm tu..mu mari gua musang, mu tgok kuaters guru skolah aku mcm kndang babi..cis!

Tanpa Nama berkata...

Setejuuuuu.,mmg celaka la kuaters guru kat sekolah aku..puak2 kmenterian yg buta hati mari la turun tgok kat gua musang, jgn duk jd anjing bukit!

Tanpa Nama berkata...

cukup cukup lah ko org ... bersyukurlah dgn apa yg kita ada..kalau x kerja kite terlolong..dah dpt kerje pun terlolong... janji ada perbelanjaan utk hidup sudah memadai... permainan politik mmg akan sentiasa ada .itu lah dunia..tempat sementara ... jadi la manusia yg baik tanpa mdapt pujian mahupun ganjaran drp sesiapa...Tuhan lebih mengetahui dan guru yg paling baik d syurga..minta saja dari Nya..

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa kita perlu upgrade...bukan downgrade...20 tahun akan dtg guru ada master ajar kanak2 tabika..

Tanpa Nama berkata...

Guru terlalu manja atau anak kamu yg manja...hihi

Tanpa Nama berkata...

Betul tu..aku tinggal kat kuarters dgn isteri dan anak2..tingkat 3...letih angkat barang dah anak2 perempuan kecil lagi...dah tangga ada satu...kalau berlaku kebakaran makna nya kena terjun la..epw 500 potong habis...kalau aku tahu..x aku kawin lagi..rezki lepas kawin berkurang pulak..

Tanpa Nama berkata...

Siapa suruh dia buat kuarters...sebenarnya..ada keuntungan pihak tertentu...udang disebalik mee..yg sedap tu udang mee biasa je

Tanpa Nama berkata...

mak bapak pon lepas tangan kat cikgu....pibg x pernah hadir...tau bg duit skolah...bila kita cakap anak dia buat salah laku displin...dia kata anak dia baik...pdahal pijak semut x mati depan mak bapak...jentik pon x boleh..

alia berkata...

bayangkan rumah saya rumah kayu yang lama. xda katil almari kayu dah patah dua biji, kipas cuma ada satu je dalam bilik.bilik pulak lantai kayu bocor, alas tikar getah kemudian tindih dengan batu bata. bilik mandi kayu dah reput. paku kayu sekali ketuk dah msuk hbis. saya bayar sama dengan rumah kuarters pendidikan yang lain.
bukan xnak bayar... TAPI CADANGAN SAYA, TETAPKANLAH SEWA RUMAH MENGIKUT KEADAAN RUMAH..
JANGAN KOMEN SESUKA HATI JE...
KALAU TEMPAT PEDALAMAN MANA ADA ORANG DTG NAK BAIKI2 SGT..
RENUNGKANLAH..

alia berkata...

bayangkan rumah saya rumah kayu yang lama. xda katil almari kayu dah patah dua biji, kipas cuma ada satu je dalam bilik.bilik pulak lantai kayu bocor, alas tikar getah kemudian tindih dengan batu bata. bilik mandi kayu dah reput. paku kayu sekali ketuk dah msuk hbis. saya bayar sama dengan rumah kuarters pendidikan yang lain.
bukan xnak bayar... TAPI CADANGAN SAYA, TETAPKANLAH SEWA RUMAH MENGIKUT KEADAAN RUMAH..
JANGAN KOMEN SESUKA HATI JE...
KALAU TEMPAT PEDALAMAN MANA ADA ORANG DTG NAK BAIKI2 SGT..
RENUNGKANLAH..

alia berkata...

bayangkan rumah saya rumah kayu yang lama. xda katil almari kayu dah patah dua biji, kipas cuma ada satu je dalam bilik.bilik pulak lantai kayu bocor, alas tikar getah kemudian tindih dengan batu bata. bilik mandi kayu dah reput. paku kayu sekali ketuk dah msuk hbis. saya bayar sama dengan rumah kuarters pendidikan yang lain.
bukan xnak bayar... TAPI CADANGAN SAYA, TETAPKANLAH SEWA RUMAH MENGIKUT KEADAAN RUMAH..
JANGAN KOMEN SESUKA HATI JE...
KALAU TEMPAT PEDALAMAN MANA ADA ORANG DTG NAK BAIKI2 SGT..
RENUNGKANLAH..

alia berkata...

bayangkan rumah saya rumah kayu yang lama. xda katil almari kayu dah patah dua biji, kipas cuma ada satu je dalam bilik.bilik pulak lantai kayu bocor, alas tikar getah kemudian tindih dengan batu bata. bilik mandi kayu dah reput. paku kayu sekali ketuk dah msuk hbis. saya bayar sama dengan rumah kuarters pendidikan yang lain.
bukan xnak bayar... TAPI CADANGAN SAYA, TETAPKANLAH SEWA RUMAH MENGIKUT KEADAAN RUMAH..
JANGAN KOMEN SESUKA HATI JE...
KALAU TEMPAT PEDALAMAN MANA ADA ORANG DTG NAK BAIKI2 SGT..
RENUNGKANLAH..

Tanpa Nama berkata...

Cakap cikgu yg x tau bsyukur dan mnerima ketentuan illahi..

Tanpa Nama berkata...

kalau kuaters guru dalam keadaan baik dan selalu diselenggara, saya percaya ramai yang hendak tinggal di kuaters tersebut tapi kalau dalam keadaan daif, siapa yang hendak tinggal, tak payah lah yang bertaraf bintang, cukup setakat ia boleh didiami dalam keadaan yang elok dan selamat sudah memadai, itu saja. kebanyakan kuaters guru dalam keadaan yang menyedihkan dan ada sesetengahnya sudah tidak selamat didiami, jadi untuk apa ITP dipotong setiap bulan tapi kalau tiada penyelenggaraan dilakukan malah guru sendiri yang keluar duit untuk membaiki setiap kerosakan yang ada pada, fikir2 kan lah ye....

Tanpa Nama berkata...

Says adalah seorang guru. Sekiranya tinggal di kuarters, ITP Akan dipotong semua bersama dengan separuh potongan COLA. Pengalaman sendiri, tinggal di kuarters tingkat 4. Semasa mengandung, nk sampai ke tingkat 4tu, kembang jugakla hidung.Kalau Balik kampung, naik turun byk kali angkut brg tu adat la. angkut anak tido lg. keadaan dlm kuaters, amatla selesa, lapang n luas. Kelemahan, air selalu takda. Penyelenggaraan rumah memang tiada la.sendiri punya tanggungla kos Nya. apabila Pindah ke kawasan lain, Carila kuartes. Malas pk nk cri umah sewa.tapi, bukak takda, xcukup.berebut2. Cikgu di kawasan ni, Ramai.termasuk Cikgu yg duduk d pedalaman. Tp yg dibina hanya 8 buah...bukak yang tinggi melangit tu...jadi tinggallah d umah sewa yang agak kurang selesa skrg ni...

al-akiti berkata...

Kamu ni try la jd guru seminggu...cubala.cuba.jgn pndai ckp ja.pjawat awam lain blh main fb time keje.

Davy Lim Chiau Liang berkata...

Nama saya Davy,

Saya bukan guru, saya pekerja swasta, yang saya tau, kalau kamu bukan guru, jangan bagi sebarang pendapat yang kamu anggap betul tentang guru. kalau nak kata guru teruk, paparkan nama anda kerana kamu percaya apa kata kamu itu benar.

Yang tak puas hati dengan kemudahan yang diberi guru itu, kamu dapat buat apa? semua keputusan di tangan kerajaan, jaga diri baik baik cukup la, jangan lupa anak anak kita pun juga dihantar ke sekolah dan diajar oleh "guru" yang kamu orang maki itu.

If you want to earn others respect, please do respect others first.

Khursiah Salleh berkata...

Maaf ye...kalau di UK, yang mengajar tadika berkelulusa PHD. Bukan mudah mengasuh dan mendidik. Untuk menghasil anak2 pintar / educated memerlukan pelbagai kepintaran bagi pihak pendidik. Buat makluman....

Khursiah Salleh berkata...

Maaf ye...kalau di UK, yang mengajar tadika berkelulusa PHD. Bukan mudah mengasuh dan mendidik. Untuk menghasil anak2 pintar / educated memerlukan pelbagai kepintaran bagi pihak pendidik. Buat makluman....

CAJETAN AK ABANG (Guru Penyelaras Bestari) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Shasha Abdul Ghani berkata...

Bodoh punya statement nak compare dgn indon wat pe...ko pg lah duk indon bkn cikgu je peguam pun gaji brp banyk..bakhil? Rasa alu cikgu aku lah yg paling banyak keluar duit...wat cam2 aktiviti nak pastikan pelajar menjadi terbaik..aku sug cikgu aku....ko mesti x pernah pg sekolah kan?buduss

Shasha Abdul Ghani berkata...

Bodoh punya statement nak compare dgn indon wat pe...ko pg lah duk indon bkn cikgu je peguam pun gaji brp banyk..bakhil? Rasa alu cikgu aku lah yg paling banyak keluar duit...wat cam2 aktiviti nak pastikan pelajar menjadi terbaik..aku sug cikgu aku....ko mesti x pernah pg sekolah kan?buduss

man Bjg berkata...

KESIAN...Guru adalah staf kerajaan yang semakin terpinggir dari segi kebajikan...kuarters x pernah di bina baru, yang ada kuarters zaman batu dahulu. Lebih teruk lagi kalau tinggal di kuarters usang kat sekolah pun kena potong elaun ITP...nama suara rintihan para guru x pernah kedengaran...kalau kuarters lengkap, x kisahlah kena potong...Mejoriti guru di sarawak terutamanya tinggal kuarters yang sangat usang, kalau dapat sediakan kuarters macam rumah PPRT pun dah 100 kali ganda lebih baik....Dengarlah suara dendangan kami ini....Satu hal lagi, tiada ketetapan khusus mengenai pemotongan ITP ini, kadang2 ada staf yang x potong, kalau pakat dengan pentadbir. Kalau staf biasa, kena potong pulak...

Nor Shahida berkata...

hamboi3.......buat negara sendiri lah ye...klo mcm tu yg ade pmr bkh ajar upsr..mcm tu?yg ade ijazah blh ajar diploma?negara paling mundur la klo macam tu.alahaiiiiii...ekekekek...

Nor Shahida berkata...

aku bukan guru...tapi aku sayangggg dn respect guru....jgn sesekali kutuk guru kalau nak anak tu berkat dpt pelajaran.setakat ni yg aku tahu...guru besar marah guru sbb guru tegur ank murid rmbut panjang....mak bapak dtg skolah cri guru tu dan marah2 balik ....guru besar plk kalah dgn mak bapak murid...x caya nanti tengok lah...ank yg manja tu plk belasah kepala ko..hati2 ckp pasal guru ey...jgn main2...pnjwat awam lain tgahri terbungkang tdo dlm surau.guru2 ni duk kje tau....mcm la aku xpnh jd pen.pegawai kerani dn sebagainye.#ckp besar nanti ku tangan

Nor Shahida berkata...

alahai bodoh nye ko.....ko jadilah ckgu....mksdnye mcm tu lah...yg ckgu tu biarlah die jadi ckgu je....die xkomen pon psal renjer hutan,org yg duk komen hentam ckgu skg ni kan.....

Nor Shahida berkata...

setujuuuuuuu

Nor Shahida berkata...

hei.aku bkn guru..meh aku ajar ko....aku bini askar dn aku benci org buruk kn name askar ni.ko duk kuarters tu diam2!..#akusyggurumalaysia.
igt ye...silap aribulan xberkat ank ko belajar kt skolah..hamboi3....kecikkk je aku tgok ko ni yg tanpa nama ni.

Nor Shahida berkata...

setujuuu....yg bkn ckgu ni yg komen ckgu kutuk2 ckgu ni shuh3 main jauh2....shuhhh

Nor Shahida berkata...

budak tanpa nama yg ckp ckgu xreti bersyukur ni mesti budak yg ske ponteng skolah ..pergi cybercafe main game perang2...2rgt sejam..pau duit budak lain...pnh kne hukum dgn ckgu pastu dendam smpai skg....esok2 ank2 die wat skolah kt rumah..

Nor Shahida berkata...

budak tanpa nama yg ckp ckgu xreti bersyukur ni mesti budak yg ske ponteng skolah ..pergi cybercafe main game perang2...2rgt sejam..pau duit budak lain...pnh kne hukum dgn ckgu pastu dendam smpai skg....esok2 ank2 die wat skolah kt rumah..

Nor Shahida berkata...

aku blh ajar kan...ckgu zaman dlu ,kte start la dr tahun 1945-1999.....
ckgu zaman skg tahun 2001-200_...try ko tgok tahun tu luas2..kaji ekonomi ckgu dlu..ape agaknye beze ekonomi dlu dn skg? dan....ckgu ekonomi plk tolongggg...ke nak mntk pak jib je yg tlg kupas isu ekonomi yg tgh sendu ni...rse2nye kan...budak2 skg pndidikan dorg makin meningkat dr tahun ke tahun..dlu pyh kot nk jmpe yg dpt 5A upsr 10A spm..skg makin meningkat kn??bersepah yg dpt 5A ..soooo...KEPALA HANGGUK KO je... senang2 je ckp ckgu skg bkn pendidik....tu laaa...jgn makan ajinomoto..kan dh terbukti kebengapan dan kesenduan ko..sedih!!