SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

30 November 2011

KAKITANGAN KERAJAAN MARAH

Utusan Malaysia
29/11/2011




KUALA LUMPUR 29 Nov. – Hasrat DAP untuk mengurangkan bilangan penjawat awam jika mereka dipilih sebagai pemerintah bagi meringankan beban kewangan menimbulkan kemarahan kakitangan kerajaan.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman (gambar) berkata, rata-rata kakitangan awam juga terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Penerangan DAP, Tony Pua yang disifatkan tidak masuk akal.

Menurutnya, CUEPACS sedang menjelajah seluruh Malaysia untuk memungut respons penjawat awam berhubung kenyataan Tony itu.

“Rata-rata penjawat awam yang ditemui benar-benar marah dan tidak menjangka seorang pemimpin tertinggi DAP boleh mengeluarkan kenyataan seumpama itu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Tony Pua yang disiarkan baru-baru ini dalam sebuah akhbar berbahasa Cina bahawa kerajaan DAP akan mengurangkan penjawat awam dan menamatkan perkhidmatan mereka yang tidak efisien seperti yang dilakukan kerajaan China bagi mengurangkan bajet kerajaan.

Omar berkata, sehingga kini pihaknya telah mengadakan sesi dialog dengan kakitangan awam di beberapa negeri termasuk Negeri Sembilan, Pahang, Perlis, Sabah, Sarawak dan Perak.

Menurutnya, selebihnya akan dilakukan dalam tempoh dua minggu ini.

“Ini kerana kita akan mengadakan mesyuarat kongres pada pertengahan bulan depan. Jadi, kita menjangkakan laporan dialog berhubung reaksi penjawat awam terhadap kenyataan Tony Pua itu akan dibentangkan sebagai satu slot sebelum diserahkan kepada pihak berkaitan,” katanya.

92 ulasan:

kakitangan kerajaan 100% sokong berkata...

Yang marah tu semua golongan parasit kerajaan yang takut kena buang kerja kot?

Saya juga kakitangan kerajaan tetapi saya 100% SOKONG cadangan kurangkan bilangan kakitangan kerajaan.

Sebabnya,
1. Memang tidak dapat nafi terdapat sekumpulan (saya tidak cakap semua) kakitangan kerajaan yang kerja lembab. Contoh pergi MOA dan cuba.

2. Selalunya alasan kenapa bonus dan gaji kakitangan kerajaan tidak dapat diberikan terlalu tinggi kerana kerajaan tidak sanggup menanggung perbelanjaan yang begitu besar. Maka kalau dikurangkan bilangan kakitangan awam (maksudnya buang yang malas lembab dan ada masalah), bilangan yang sedia ada akan berkurangan, dan hasrat gaji tinggi dan bonus berbulan-bulan tidak akan ada masalah.

Renungkanlah!

Tanpa Nama berkata...

Rata-rata penjawat awam yang ditemui benar-benar marah...??

Berapa orang yang dipungut respons? Signifikan ke?

Kenapa saya dan kekawan sejabatan di agensi kerajaan tidak ada seorang pun yang dipungut respon?

Kenapa tidak tanya orang awam?

Tanpa Nama berkata...

buang saja kakitangan kerajaan yang asyik keluar pejabat/tiada di pejabat urus urusan sendiri...buang je...menyemak je...yang mana kaki tuang kerja, hilang, ponteng, kerja malas tu, buang je...buang je...buat semak pejabat je...ada macam tak ada...tak ada memang macam tak ada...buang je...buang je...

Tanpa Nama berkata...

"menamatkan perkhidmatan mereka yang tidak efisien seperti yang dilakukan kerajaan China bagi mengurangkan bajet kerajaan"

APA yang salah dengan kenyataan ini?

Penyokong tegar Utusan 'Malas'ia sila bagi respon.

Tanpa Nama berkata...

kaki M.C pun buang je...kaki cuti mengejut pun, buang je...

PA Bumi Kenyalang berkata...

CUEPACS sedang menjelajah seluruh Malaysia untuk memungut respons!? Bila tu?! Sudah selesai ke akan mula?

Kami PA di Sarawak sedang menunggu untuk menyatakan kami SETUJU! Jangan CUEPACS langsung tak buat apa-apa pungutan respons tapi terus buat pengumuman bahawa SEMUA penjawat Awan seluruh Sarawak bantah dan marah dengan cadangan mengurangkan bilangan kakitangan awam.

Kami tunggu bagi respon. Kami setuju cadangan ini.

Tanpa Nama berkata...

urusan sendiri dan kepentingan diri sendiri lebih utama...heheehhe

Tanpa Nama berkata...

aku pun bantah gak, bukan apa, sbb aku tak efisyen..hahahahahahaha...

Tanpa Nama berkata...

kalau dibuang nanti, dahlah aku nie tak efisyen...ada tak orang nak lagi? mesti taknak kan... so aku bantah!..bantah!..mari bantah weh...penting untuk kepentingan kita juga..hahahaha

Tanpa Nama berkata...

bukan senang nak mengubah dasar2 perkhidmatan awam....walaupun sbpa sebagai dasar akan datang...namun perkhidmatan awam boleh mengubah dan minta ceupacs mengkaji atau mengubal sekiranya terdapat dasar2 yang tidak releven dan boleh menjejaskan kedudukan perkhidmatan awam...walaupun setiap dasar2 baru akan diperkenalkan...namun perkhidmatan awam sentiasa diberi ruang untuk memberikan cadangan dan bantahan sekiranya ada dasar2 yang tidak sesuai...

macam juga ssm tidak semestinya kekal, kini telah diubah kepada sbpa 2012....namun adakah dasar sbpa ini akan berkekalan hingga tahun2 akan datang, mungkin juga tahun 2013,2014 ada lagi dasar2 baru yang kita tidak pasti, terpulang kepada pandangan dan cadangan ceupacs dalam membela nasib perkhidmatan awam..

walaupun dasar2 sbpa diamalkan, per.Awam berhak memberi pandangan andai ada dasar2 yang tidak sesuai,terpulang kepada kredebiliti dan pandangan yg lebih kritikal suara2 per.awam dalam ceupacs.

apapun tq ceupacs kerana banyak perjuangan per.awam tanpa lenguh....ini namanya PERJUANGAN.

Tanpa Nama berkata...

pada sy walaupun wujud dasar "exit policy" namun pembuangan tidak akan berlaku, kerana dalam perkhidmatan awam ni banyak budaya tolong menolong,..kawan tolong kawang,staf tolong bos,bos tolong staf.. perkara ni biasa...

kalau tak percaya cuba korang tengok sasaran kerja tahunan(skt)rakan2 dalam pejabat korang...ada tak yang dapat markah paling teruk...takde...buruk2 pun buat kerja..bos tetap kesian...bagi markah untuk periuk nasi juga.....jaranglah dengar bos bagi markah rendah hingga statik,walaupun perangai teruk...akhirnya exit policy hanya tinggal slogan...heheheheh...

Tanpa Nama berkata...

Aku tak setuju kalau dikurangkan PA. kerana yang dibuang itu akan mendatangkan masalah secara total kepada kerajaan pulak.. lebih baik perbetulkan keadaan dan memperkasakan perkhidmatan awam..

Tanpa Nama berkata...

pelawok ke pelawak?????

Tanpa Nama berkata...

bantah....aku bantah..hahaha..sbb aku tak efisen..golongan org mcm aku yg bantah..yg kompeten apa masalah..comfirm merit tinggi punya..xlepas dr politik cuepacs ni.huhhhhh..byk lg perkara n isu yg blh diperjuangkan..

Tanpa Nama berkata...

kalau buang orang yang ada pun macam tak ada, tak ada lagilah macam tak ada...gaji kita boleh naik tinggi sikit...hheeee..

Tanpa Nama berkata...

Aku bantah... Sebab aku memang tak efisien langsung di pejabat. Masuk kul 8, kul 9-10 masuk cafe. kul 1-2 balik umah tido kejap. dekat2 jam 2 aku masuk pejabat. lepak depan komputer layar FB sampai kul 5. aku punch out. Kalau kerja stor lagi best, ada kerusi malas utk aku tido. Kalau kerja pembantu makmal hari-hari aku buat PotLuck. AKU BANTAH!!!

Tanpa Nama berkata...

Setuju buang je mana2 kakitangan awam yang suka curi tulang...punch pukul 8 pg..lps tu kuar minum kul 9pg smpi sejam. Beri komputer...asyik buka fb..siap boleh buat blog lagi time waktu pejabat.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju bilangan penjawat awam dikurangkan kerana terdapat lambakan tenaga kerja di sektor awam. Akibatnya ada sesetengah kakitangan awam tidak digunakan secara intensif.

Tanpa Nama berkata...

SAYA TAK MARAH PUN !!
ADAKAH PERKARA INI SATU ISU ??
NIAT JAHAT!!!
TAK HABIS HABIS .............

NAK JADI AHLI UMNO berkata...

Berita ni di ulang lagi ke?
Saya dah marah dah dulu,
nak suruh saya marah lagi ke?
Macam TV3 dan rtm la pulak,ulang ulang ulang jolok emosi agar rakyat marah.
Tapi....sekarang ni tengok perhimpunan UMNO rasa naik pula semangat perjuangan,rasa macam nak berjuang sama.Mana nak ambil borang UMNO? saya nak jadi ahli,mana tau tahun depan dapat pegi ke PWTC.
Tapi yang tak bestnya ,tipa tahun dalam persidangan umno ,perwakilan selalu bawa usul tentang guru...bincang la tentang jawatan lain sekali.
SAYA NAK JADI AHLI UMNO,SESIAPA YANG SUDI MENYAMBUT TANGAN SAYA,BAWA SAYA KE SANA.SAYA BANGGA KALAU DAPAT BERSAMA UMNO.

Tanpa Nama berkata...

Apa salahnya kenyataan Tony Pua ? Memang betul pun ! Yg malas buang aje ! Kalu PA dikurangkan gaji boleh dinaikkan ! Takyah ambik lg PA dah ! Cukup dgn yg ada ! Kalo kritikal sangat baru ambik ! Baru kerajaan efisien namanya ! Boleh kurangkan hutang negara mencecah 400 billion tu ! PA la ni dah mencecah 1.2 juta ! Way tooo much tapi tak efisien kalo perkhidmatan kaunter kena tunggu berjam jam ! I think better public yang judge kita dlm pemberian markah SKT ! Baru takut !

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS BERNIAT JAHAT !!!

Tanpa Nama berkata...

saya percaya hari ini DAPp nak kakitangan awam dikurangkan..esok-esok dia ubah fikiran kakitangan awam perlu diperbanyakan...time tu le dia masukkkan penyokong pakatann/dapp dalam perkhidmatan awam.....

chisss bedebah..langkah keris ku dulu

Tanpa Nama berkata...

saya percaya hari ini DAPp nak kakitangan awam dikurangkan..esok-esok dia ubah fikiran kakitangan awam perlu diperbanyakan...time tu le dia masukkkan penyokong pakatann/dapp dalam perkhidmatan awam.....

chisss bedebah..langkah keris ku dulu

Tanpa Nama berkata...

Cupecs sedang menjelajah seluruh Malaysia utk pungut respons PA?

Kenapa Presden Cupec buat kerja bodoh ??!!!
Bukan ke Kerajaan dah bagi grant 3 juta kpd Cupecs ... gunalah bhgn R&D utk buat survey.

Presden .. cari helah nak buat duit poket niih !!!
Pandai ngko omarr...

Bagi saya Cupec tidak penuhi kompetensi PA ..

Tanpa Nama berkata...

PA yg punya markah LNPT bawah 70 markah ... dpt EXIT POLICY.

Tanpa Nama berkata...

alamaak..70% lah 80% laah..semua tu hanya simbolik je....cayalah takde staff yang kena buang....semua tu lakonan je nak menunjukkan tranformasi dasar2 perkhidmatan awam...tapi disebaliknya kakitangan awam tetap dijaga...satu strategi yg bijak.....

majoriti dalam jabatan2 kerajaan markah lnpt semua 85-94%...dibawah tu jarang le ada...kalaupun bos bagi bawah 80%....bos tu pulak dipersoal bos lagi atas.....

heheheh...itu yg best keje goverment ni...

Tanpa Nama berkata...

aku tetap bantah weh... kita sebagai golongan yang tidak efisyen tetap akan bantah demi kepentingan kita juga...hehehe.

Tanpa Nama berkata...

budaya tolong menolong mcm itu yang bagus. Kalau bos daripada swasta.. aku bantah! aku lah orang yang lantang bantah sbb aku nak bos golongan daripada awam. kalau daripada swasta nanti LNPT lagi rendah daripada bos lama.. bantah!!..

Tanpa Nama berkata...

duduk meja..goyang2 kaki sikit...buka-buka fail sikit dah dapat markah 80%....tak masuk lagi borak2 dengan bos dapat 84%....buat keje depan bos dapat 88%....buat sikit apa yang bos minta dapatlah 92%....

heheheh..senang je kan keje goverment...

Tanpa Nama berkata...

Yang marah tu semua golongan parasit kerajaan yang takut kena buang kerja kot?
-------------------------------------
mmg aku parasit yang boleh dikategorikan 6 jahanam, takut kena buang sbb tak efisyen..tu sbb bantah!!!hhahahahaha

Tanpa Nama berkata...

mana boleh bos dari golongan swasta...mana dia tahu dasar2 perkhidmatan awam...nanti masalah pulak...kerani yang terpaksa ajar bos yang dari swasta cara2 kerja

Tanpa Nama berkata...

samalaa, bos kutuk2 pun dia takut nak bagi markah rendah..bos mmg pemurah, kalau bagi markah rendah masalah akan ditanya, bagi markah tinggi sikit dipersoalkan..bagi cukup makan semua staff takder yang nak dipersoalkan..kerja gomen best! penilaian atas kertas!

Tanpa Nama berkata...

ingat senang ke nak ubah ksu ambik dari swasta...mana ko nak letak kuasa dan suara-suara semua pegawai2 tinggi yg gred 48 - jusa ni...mereka ni semua rapat dengan menteri2 dan pm..heheheh..jangan main-main...sekejap je dorang ubah dasar...hehehehe

Tanpa Nama berkata...

kalau bos daripada swasta, kalu dia dapat tahu dasar2 kerajaan mati kita nanti.. kita bantah!!!! nanti susah nak kerja nak mengetih pun susah!bantah!!

Tanpa Nama berkata...

mana-mana jusa yang tidak ngam... kita amik daripada swasta... lepas tu akan menjangkit ke gred 48 dan ke bawah..hehehehehee

Tanpa Nama berkata...

duduk meja..goyang2 kaki sikit...buka-buka fail sikit dah dapat markah 80%....tak masuk lagi borak2 dengan bos dapat 84%....buat keje depan bos dapat 88%....buat sikit apa yang bos minta dapatlah 92%....

heheheh..senang je kan keje goverment...
----------------------------------

Tu sebabnya bos daripada swasta kita kena bantah nanti tak boleh buat mcm nie susah gak...hehehehe

Tanpa Nama berkata...

pegawai2 tinggi ni dorang dari golongan bijak...sikit je buka kipas kat pm dan president ceupacs...dah senyap isu ni...cayelah...sy tahu kebijaksanaan mereka ni....kalau tak mana le dorang naik cepat

zack berkata...

Tajuknya seolah-olah memberi gambaran bahawa semua kakitangan kerajaan marah walhal tiada satu pun kajian atau pungutan suara dilakukan terhadap kakitangan kerajaan. Pada pandangan saya ini satu sentimen untuk meningkatkan sokongan penjawat awam kepada kerajaan. Kalau kita perhalusi kebijaksanaan kerajaan dan pihak pembangkang dalam berpolitik terlalu jauh. Pihak pembangkang lebih bijak dalam mengutarakan sesuatu isu untuk difikirkan dan direnungkan oleh rakyat. Melihat kepada pelbagai kelemahan dan kepincangan dalam pentadbiran kerajaan terutamanya yang dilakukan oleh golongan menguasai jawatan utama sektor awam sehingga berlakunya pembaziran wang rakyat dan salah guna kuasa saya melihat ada kebijaksanaan pihak pembangkang untuk menyindir kerajaan dan membuka mata dan fikiran rakyat..

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan Kerajaan marah??? Saya tak kena tanya pun tentang hal ini. Saya pun kakitangan kerajaan juga tapi saya setuju kakitangan kerajaan dikurangkan untuk mengurangkan kos perbelanjaan kerajaan. Apa gunanya mempunyai 1 juta kakitangan kerajaan jika produktiviti berada di tahap yang lemah???

Tanpa Nama berkata...

"ADA UDANG DISEBALIK POLITIK"

betul kenyataan DAP tue.tapi disebalik kebenaran yang diwar2kan,sememangnya ada maksud yang tersirat disebalik kata-kata dia..
1-bila kroni DAP jd kerajaan tunggu jerla MELAYU berkubur di tanah sendiri. 2-bila pengaruh melayu dah kurang dia bawak masuk lak pengaruh dia,fikir2 apa akan jadi negara kita seterusnya. 3-soal kakitangan yang malas tue pasti akan diadili,soalnya kita perlu bersungguh2."asyik tgk kemalasan orang lain kita pun tak tentu rajinnya, tak guna gak". -terima kasih CUEPACS-

Tanpa Nama berkata...

Saya pun marah jika kakitangan awam dikurangkan... Kerajaan yang ada sekarang ni dah kaji2 dan memang sesuai dengan kerja yang dilakukan tu. Saya sokong apa yang kerajaan sekarang buat.... Kita kena bersyukur kerana kerajaan telah banyak menyediakan jawatan2 koson. semuanya kerana adalah kerana rakyat.... Kerajaan sekarang banyak membantu rakyat... Thanks banyak2 dengan kerajaan sekarang... Perkara yang penting, pembangkang jika nak kurang staf kerajaan , buatlah dulu di negeri2 yang diperintahnya... Kita tengok apa jadi.... Yang penting juga orang yang cakap nak buang pekerja dalam kerajaan tu, sepatutnya di berhentikan kerja. mana2 syarikat atau tempat kerja lain diharamkan ambil dia bekerja dlm tempoh 1-3 tahun. Dia nak makan apa? dia banyak duit tak pelah boleh hidup tanpa kerja 1-3 tahun. staf yg dalam kerajaan yang miskin2 dan cukup2 makan ni jika kena buang kerja.. mereka semua macam mana nak teruskan kehidupan ini? Yang menyokong pula, saya cabar hebohkan ke media masa yang mereka telah berhenti kerja dengan kerajaan dan cari kerja lain... Pastu sebulan sekali hebahkan ke media masa apa status anda sekarang... Yg menyokong ni berani ke buat begitu? Jika berani buatlah..... Kita tengok sama2 anda nak hidup macam mana??? Kita kena bersyukur dengamn apa yang telah kita nikmati dan miliki... Inilah kerajaan yang sebaiknya yang rakyat didahulukan pencapaian diutamakan... Jika kerajaan sekarang melaksanakan pemerintahan mengikut ajaran agama islam dan hadis lagi bagus..... Kita bersykurlah dengan apa yang kita miliki sekarang.... Yg menyokong tu jgn lupa berhenti kerja dan hebahkan media dan updated status anda setiap bulan ke media....

Tanpa Nama berkata...

Bodoh sape yg bg statement Kakitangan Kerajaan 100% sokong.
Ko sokong sbb bile dah kurang staf jd dpt la bonus dan gaji lebih tinggi. Ko nk isi perut ketak sndiri je. org lain tak yah cari makan. Pikir la wahai bangga ku, mende ni mungkin terjadi dah sebabnya, cube tanye kakitangan eon bank skang. EON bank telah diambil alih oleh hong leong bank. Puak2 ni bg tempoh smpai bulan 5 taun dpn kpd staf melayu bekerja di eon bank.lpas tu staf melayu diberhentikan perkhidmatan mereka dan staf kaum cina dikekalkan.Tak percaye gi tanye staf eon bank...Mane org2 melayu nk bertapak lg kecuali di sektor awam. Sektor swasta kaum cina dah tindas...pikir balik sebelum bg statement mcm haram jadah.

Tanpa Nama berkata...

Aku Bantah SBPA >>> sebab EO dianaktirikan >>>
apa ler jadah ..

Tanpa Nama berkata...

jangan buang sebab core business orang melayu ialah kerja dengan kerajaan dan core business orang cina ialah perniagaan ma.. kerajaan boleh pilih utk buang kakitangan tapi ingat, jangan samakan kerajaan malaysia dengan kerajaan china yang komunis tu..

Tanpa Nama berkata...

buang je kalau ada 1.3 juta pun macam ada 200,000 orang je...buat habiskan boreh je...banyak yg pegi melepak di pejabat sambil bersembang2..kerja tak jalan..itu belum check harta pejabat yang dibawa balik ke rumah lagi buat harta sendiri...banyak beb...banyak sungguh kelemahan sektor awam ni....buang je...buang je...

Tanpa Nama berkata...

pejabat kerajaan hanyalah tempat singgahan saja sebelum keluar untuk urusan peribadi...ini kes semua orang tahu di mana2 jabatan kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

dok ulang2 isu ni buat apa?
"exit policy" = cara halus nak buang kakitangan awam..

DAP = BN..matlamat sama..cara berbeza

ke saja nak alihkan pandangan rakyat drp isu NFC?..
songlap duit dana awam 250 juta tu rakyat x marah ke?
x nak buat jelajah satu malaysia ke cuepacs?

Tanpa Nama berkata...

Aku tak setuju kalau dikurangkan PA. kerana yang dibuang itu akan mendatangkan masalah secara total kepada kerajaan pulak.. lebih baik perbetulkan keadaan dan memperkasakan perkhidmatan awam..

Rabu, November 30, 2011 9:20:00 PM

Aku setuju dengan ko....orang lain pun mau makan maaa....mesti ada sebab kenapa staff itu bermasalah..kene kaji pastu betulkan kalau masih lagi barulah diberi kata dua pada die...berubah atau hadapi tindakan.

Tanpa Nama berkata...

tak sedar kat kah luar sana penjawat awam peratusan kaum melayu paling tinggi?

abu rempit insaf ketuanan melayu berkata...

biarlah org melayu malas, asalkan semua dapat kerja kerajaan, minta juga jasa baik UMNO serapkan kami mat rempit yang keciciran pelajaran sejak tingkatan 3 untuk kerja kerajaan. Kalu boleh tu bagilah 2-3 orang dari kami dilantik ke jawatan pegawai di setiap jabatan, barulah negara akan maju.

Kami memang menyokong penuh BN, terbukti di Pulau Pinang kamilah penggerak demontrasi kepada DAP.

Tanpa Nama berkata...

ala..buang sajalah mana2 kakitangan awam yg tidak produktif tu..kalau tak mau kena buang tolong jangan buat benda2 negatif di pejabat..sembang2, curi tulang, keluar urusan peribadi, ponteng, m.c dan sebagainya..

Tanpa Nama berkata...

bila keluar pekeliling SBPA nih...ada sesiapa tahu.....aduh lewat bangat dong

adigun berkata...

malam ni keluar sbpa kot jam 12.00 malam

Marlon berkata...

Penjawat awam yg kena upload pekeliling SBPA tue kena tunggu sampai pukul 12tgh malam, kesian kena kerja sampai lewat malam, besok awal pagi nak kena dtg kerja punch card pulak...

sarang tebuan dijolok lagi berkata...

Berita ni di ulang lagi ke?
Saya dah marah dah dulu,
nak suruh saya marah lagi ke?

Tanpa Nama berkata...

The best jgn buang dan ambik lagi ! La ni semua masuk pakai kabel ! Zaman kami dulu mana ada kabel ! Yg layak saja masuk ! La ni yg belajar kat IPTS masuk kerajaan ! Dulu IPTA aje masuk kerajaan ! Mana boleh maa !

Kita pentingkan dulu pelajar IPTA kita ni !

Kena letakkan syarat masuk kerja kerajaan mesti dpt CGPA 3.5 above dan mesti pelajar IPTA sahaja !

Baru bergerak jentera kerajaan !

Tanpa Nama berkata...

AKU TENGAH MARAH NIH...HUH...!!

Tanpa Nama berkata...

Sukacita dimaklumkan bahawa Pekeliling Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan ditempatkan dan dihebahkan secara serentak menerusi portal/laman web Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), MAMPU dan semua kementerian apabila tiba masanya nanti...adoi bilalah pekeliling sbpa ni nak keluar...tak sabar rasanyer nak nengok.... dah bulan 12 ni takkan nak januari 2012 kot....huhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

tak sedar kat kah luar sana penjawat awam peratusan kaum melayu paling tinggi?

Khamis, Disember 01, 2011 7:29:00 PM
Tanpa Nama abu rempit insaf ketuanan melayu berkata...

biarlah org melayu malas, asalkan semua dapat kerja kerajaan, minta juga jasa baik UMNO serapkan kami mat rempit yang keciciran pelajaran sejak tingkatan 3 untuk kerja kerajaan. Kalu boleh tu bagilah 2-3 orang dari kami dilantik ke jawatan pegawai di setiap jabatan, barulah negara akan maju.

Kami memang menyokong penuh BN, terbukti di Pulau Pinang kamilah penggerak demontrasi kepada DAP.

Khamis, Disember 01, 2011 8:56:00 PM
-----------------------------------hahaha..kihkih..SOKONG2 100%..satuuuu malaysia...

Tanpa Nama berkata...

confirm .. aku marah bila skim EO masih ditahap lama .. berubah hanya sekadar melepas batuk di tangga.

PRU 13 .. feb 2012?

Tanpa Nama berkata...

sy sokong exit policy ..kepada yang pemalas buat kerja..selalu ponteng...layak keluar....tak layak duduk kerajaan.....and saya minta SPA stop pengambilan...jangan lagi ambik kakitangan awam..and kalau nak ambil juga beri 10 tapisan agar menentukan individu yg benar-benar kriteria cemerlang....

Tanpa Nama berkata...

SPA jangan layan kalau ada yang bawa sokongan politik dalam interview bagi yang fresh..yang dah bekerja tapi di interview mohon spa pertimbangkan sepenuhnya....

Tanpa Nama berkata...

Kalau boleh lantik JUSA daripada golongan mat rempit ok gak..hahaha

pegawai prihatin menjawab berkata...

miantak maaf la.sya beritahu modal la.pekeliling SBPA tak boleh keluar lagi buat masa ini kerana ada masalah teknikal je. yang pasti sebelum SBPA keluar sebelum 16.12.2011 hingga 31.12.2011.Kerana pada tarikh tersebut Semua PA akan buat keputusan untuk terima atau tolak SBPA.Sabar tuan/puan.

ini bukan ramalan....ini adalah realiti.sya faham niat ikhlas tuan/puan terhadap SBPA

Tanpa Nama berkata...

CEUPACS ni dah nak jadi parti politik kot..asyik menipu jer..valid ke kajiselidik dia ni..then skrg ni sttatement2 si Omar ni asyik membodek jer sejak dpt Datuk ni...ni mesti nak jawatan Senator pulak..

Tanpa Nama berkata...

abstrak
pengenalan
latar belakang kajian
objektif
permasalahan kajian
persoalan kajian
sorotoan leteratur
metodologi
borang soal selidik
bla..bla..bla..bla

baru jadi kajian....hehehhehe..hipotesis apa dorang guna..bengong...kajian perlu menyeluruh agar signifikan

Tanpa Nama berkata...

teori tak impirikal...jadilah sesat....

Tanpa Nama berkata...

kalau sistem sbpa ni betul2 nak buang pekerja yang tak efisien, kurang produktif dsb. aku rasa semua kakitangan kerajaan akan kena buang. sebab semua kurang produktif dan kerja tak efisien. nak bagi kerja dengan orang lain? semua orang tak efisien. kat malaysia ni tak ada orang yang betul2 efisien.. bagitau aku siapa kat dunia ni yang betul2 efisien? siapa yang betul2 produktif? siapalah manusia yang tiada buat kesalahan dan kesilapan? Nabi Adam lagi buat silap.. apa lagi kita ni manusia biasa..NOBODY's PERFECT OK. sistem je yang tak betul.hahaha

Tanpa Nama berkata...

Yang marah tu semua golongan parasit kerajaan yang takut kena buang kerja kot?

Saya juga kakitangan kerajaan tetapi saya 100% SOKONG cadangan kurangkan bilangan kakitangan kerajaan.

Sebabnya,
1. Memang tidak dapat nafi terdapat sekumpulan (saya tidak cakap semua) kakitangan kerajaan yang kerja lembab. Contoh pergi MOA dan cuba.

2. Selalunya alasan kenapa bonus dan gaji kakitangan kerajaan tidak dapat diberikan terlalu tinggi kerana kerajaan tidak sanggup menanggung perbelanjaan yang begitu besar. Maka kalau dikurangkan bilangan kakitangan awam (maksudnya buang yang malas lembab dan ada masalah), bilangan yang sedia ada akan berkurangan, dan hasrat gaji tinggi dan bonus berbulan-bulan tidak akan ada masalah.

Renungkanlah!

--------------------------------

wei, ko tengoklah nanti. walaupun setengah kakitangan kerajaan dikurangkan daripada 1.3 juta semuanya, belum tentu gaji dan bonos ko akan naik.. duit tu kerajaan akan buat untuk funding benda2 lain. KO ingat kerajaan lurus bendul ke nak kurangkan PA kat malaysia ni semata mata untuk naikkan gaji PA. ko jangan mimpilah...jangan2 ko yang kena buang dulu nanti... ko renung- renungkanlah dulu...ok

Tanpa Nama berkata...

Saya mengaku saya kurang efisien, tapi setiap hari saya bekerja bersungguh2..adakah saya juga berpotensi dibuang kerja?sistem apa SBPA ni? yang rajin kerja tapi kurang efisien macammana? yang malas kerja tapi kerja efisien macammana? kalau rajin bos bagi skt bawah 70 macammana? kalau malas kaki ampu dapat skt tinggi2 macammana?

Tanpa Nama berkata...

saya bantah SISTEM SBPA macam ni. jika skt kakitangan bos yang bagi markah, tapi skt bos semua kakitangannya yang bagi markah purata barulah adil. menteri pun macam tu. tiap tahun rakyat bagi markah skt ngan menteri. menteri yang dapat skt kurang 90%(lagi tinggi sebab menteri mesti lebih efisien) akan diberhentikan. semua pakai skt. macam ni barulah berkesan.. tak payah tunggu pilihanraya..

Tanpa Nama berkata...

Itulah masalahnya BN masih pakai neraca, sepatutnya zaman sekarang ni dah pakai penimbang digital dah. DAP dari dulu lagi pakai roket.. dah sampai bulan dah.... bilalah BN nak maju?

Tanpa Nama berkata...

jangan marah2 nanti cepat tua...kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

kalau nak adil pilihan raya undi pakai teknologi kad pengenalan...masukkan kad pengenalan dan cap jari untuk mengesan setiap individu..lepas tu mengundipun guna digital pengesan cap jari.........tak yah pakai dakwat or pensil...

Tanpa Nama berkata...

oooh yaah..macam mesin kios kwsp tu ye....idea baik

kakitanga awam pro berkata...

CEUPACS...BILA BOLEH ADMIN SINI UPDATE SKIM SBPA NI........TAK KAN X ADA CLUS...TAKLIMAT JPA DAH DIBERI KEPADA CEUPACS....TAK KAN TAK BOLEH KONGSI LANGSUNG......

KONGSI SIKIT TUAN.

Tanpa Nama berkata...

punch pukul 7.20pagi selepas itu balik rumah hantar isteri ,hantar anak dan masuk kerja pukul 8.50pagi buat kerja sikit pukul 10.00pagi sekali lagi hilang balik rumah masak datang kerja 12.00th dan hilang 12.45th dan masuk balik kerja 2.50ptg buat kerja sikit 3.30ptg hilang sekali lagi dan masuk 4.20 ptg dan sayonara pukul 4.30 ptg semua ini rakyat nampak....

Tanpa Nama berkata...

ini tidak adil.....kalau malas taknak kerja ..buang je lagi bagus...simpan pun makan gaji buta je....yg marah..takut kena buang tu mmg jenis kaki tuang la tu...

Tanpa Nama berkata...

apa ler jadah skim EO dimanipulasi skali lagi ..
aku tak paham .. dgn minda PTD niiih.

Tanpa Nama berkata...

punch pukul 7.20pagi selepas itu balik rumah hantar isteri ,hantar anak dan masuk kerja pukul 8.50pagi buat kerja sikit pukul 10.00pagi sekali lagi hilang balik rumah masak datang kerja 12.00th dan hilang 12.45th dan masuk balik kerja 2.50ptg buat kerja sikit 3.30ptg hilang sekali lagi dan masuk 4.20 ptg dan sayonara pukul 4.30 ptg semua ini rakyat nampak....

-------------------------------

Sbb tulaa aku bantah nak kurangkan kakitangan awam.. sbb aku pun lebih kurang mcm nie...HAHAHAA, Kepentingan diri sendiri lebih utama..HAHAHAHA

Tanpa Nama berkata...

Saya mengaku saya kurang efisien, tapi setiap hari saya bekerja bersungguh2..adakah saya juga berpotensi dibuang kerja?sistem apa SBPA ni? yang rajin kerja tapi kurang efisien macammana? yang malas kerja tapi kerja efisien macammana? kalau rajin bos bagi skt bawah 70 macammana? kalau malas kaki ampu dapat skt tinggi2 macammana?
---------------------------------
kalau ko bekerja bersunguh2 lepas tu dibuang kerja baru ko boleh cakap yang SBPA nie mmg buang orang....tapi kalau dalam SBPA nanti ko masih dibuang kerja disebabkan rajin baru boleh cakap, aku baru nak dgr...

Tanpa Nama berkata...

ubah kerajaan la. konfem rmai PA di buang kerja.

2bz4money berkata...

Nampaknya presiden Cuepacs tak memahami konteks Tony Pua dalam melaksanakan 'right sizing' dalam perkhidmatan awam dan maklumbalas yang lebih berbaur politik. Fikirkanlah bagaimana nak mengurangkan perbelanjaan mengurus agar lebih produktif dan cemerlang..

Tanpa Nama berkata...

kami marah kat DAP, tapi kami lagi marah kalau tak naik gaji dan pangkat, lebih-lebih lagi kami dah berijazah dan master lebih 6-7 tahun tak ada perubahan pun, marah kami lagi menaik menjelang PRU-13 nanti.. ade faham..!!!

Tanpa Nama berkata...

http://ucitv.uthm.edu.my/ucitveos53/Viewer/?peid=6cafdd83-86f6-45e5-bb20-ed1ed498aa1a .....sila guna internet explorer .... dato' cuepacs memberi taklimat mengenai SBPA..

Oma pesden kupik berkata...

DAP tak perlu buang PA sebab tahun depan sapa markah kurang 70% kena buang kerja. kalau betul diorang ikut pereturan nih hampir separuh la PA kena buang kerja1

Tanpa Nama berkata...

anak melayu

hari ni dah keluar pekeliling sbpa tp yang tak best nya, gaji org yang barau keje dah nak sama dgn org yang dah keje dekat 7 tahun...... bila keje 3 dah dapat gajai mcm org yang dah keje 7 tahun....... apa ler

Tanpa Nama berkata...

Salam jangan marah..

Anda pejawat awam perlu buat sesuatu.

SBPA hanya menguntungkan golongan JUSA dan premier

KSN - RM75k
KSU - RM50k

JUSA - menerima pelarasan gaji RM3k-7k untuk JGS

Tanpa Nama berkata...

15000 pap akan dibuang....mula2 mereka akan disuruh memandu...klu tak cekap..tak tau jalan..tak nak outstation ....markah mereka akan kurang....cukup 3 tahun ....selamat tinggal...skim baru..skim buang penjawat awam(SBPA) Dap baru cakap barisan dah laksanakan ....

Tanpa Nama berkata...

BN pun sudah lama buat...napa tak marah.

nurul berkata...

kenapa bila kerajaan perkenalkan LEAN CIVIL SERVICE, tak ada siapa persoalkan? padahal benda yg sama. kurangkan bilangan penjawat awam yg selama ni jadi beban kpd kerajaan utk byr emolumen, bonus segala.

kenapa bila dia ni bangkitkan benda serupa (tanpa menggunakan jargon) semua nak marah?

kerajaan yg start perkenalkan dulu benda ni.... dia curi idea je...