SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

30 Julai 2013

BONUS HANYALAH SEDIKIT GANJARAN KHIDMAT SETIA KAKITANGAN AWAM

SAYA tertarik dengan tulisan Ahmad Shukeri dari Kelana Jaya, Selangor, yang tersiar di ruangan ini pada 24 Julai 2013. Beliau menyatakan rasa tidak puas hati tentang Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang dikatakan asyik minta bonus untuk kakitangan kerajaan.
Saya sebagai kakitangan kerajaan mohon supaya Ahmad Shukeri faham bahawa bonus yang diterima setiap tahun oleh kakitangan kerajaan hanya setengah bulan gaji sahaja, tetapi dibayar dua kali iaitu pada Hari Raya Puasa dan pada tahun baharu. Ini bermakna setahun kakitangan kerajaan hanya dapat bonus sebulan gaji sahaja.
Adakah bonus setengah bulan gaji yang dibayar itu tinggi, melampau dan keterlaluan seperti mana pendapat anda jika dibandingkan dengan skim gaji staf bank-bank di Malaysia, Petronas, dan lain-lain syarikat yang besar?
Percaya atau tidak jika saya katakan ada syarikat di Malaysia yang membayar sehingga lapan bulan gaji sekali gus sebagai bonus? Malah pernah satu ketika mereka dibayar sehingga 12 bulan gaji. Apalah jika nak dibandingkan dengan setengah bulan gaji tapi dibayar dua kali dalam setahun?
Sebagai kakitangan kerajaan kami perlukan sedikit wang semasa hari lebaran bagi memeriahkan suasana dengan keadaan ekonomi yang tidak mengizinkan di mana semua harga barang telah meningkat.
Tolong jangan buat perbandingan dengan petani, penoreh getah dan peniaga kecil kerana mereka bukan kakitangan kerajaan. Mereka adalah orang awam dan berbeza dengan kakitangan kerajaan.
Saya berharap Ahmad Shukeri faham apa yang saya maksudkan. Bonus yang dibayar hanyalah sedikit ganjaran di atas khidmat setia yang diberi oleh kakitangan kerajaan sehingga Malaysia mampu hidup mewah seperti hari ini. Tanpa kakitangan kerajaan siapalah Malaysia.

38 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Btui2..saya sokong

Tanpa Nama berkata...

saya pun sokong...

Tanpa Nama berkata...

Dua2 saya tak sokong... sbb dua2 nk publisiti murahan. Yg saya sokong kalau kerajaan bg bonus 3bulan gaji.. selagi kerajaan tk bg bonus 3bulan sorryyyyyy ler nak sokong... apeeee kerajaan ingat saya punya undi tak ada nilai ke... porrraaahhhh yennnaaadeiiiii....

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kejaan bayar gaji mengikut minggu..baru betoi...setahun ada 52 minggu iaitu sama dengan 13 Bulan kerja..ini tidak... bayar ikut bulan..baru 12 kali gaji..sama dengan 48 minggu..habih yang 4 minggu lagi tu kerja tanpa gaji la...sebab tu CUEPACS mintak BONUS 1 bulan gaji..sebenarnya tu bukan bonus ..itu GAJI yang sepatutnya kejaan bayar...mintak CUEPACS mintak 3 bulan BONUS baru betoi...setuju tak????

Tanpa Nama berkata...

ye betol..aku ke 5..huhu

Unknown berkata...

betul2....sokong sangat...
itupun bonus lom dapat barang dah naik harga mencanak2....
kalau swasta yg dapat bonus x pulak barang naik......apalah yg tak puashati sngt dgn kakitangan awam ni....kami dapat bonus x seberapa pun....

Tanpa Nama berkata...

Namaku Pak Haji Kordi...mengapa aku pecat Secretary ku yg seksi???Minggu lalu, besday ku yang ke-40 tahun!Aku turun sarapan dgn harapan isteriku ingat & mengucapkan dgn penuh mesra “Selamat HariJadi ya Suamiku Sayang".Waktu berlalu, isteriku sama sekali tidak mengucapkan sesuatu! Ya, itulah isteriku!Mungkin anak2ku ingat, Besday papanya.Tp x seorang pun anak2 ku dtg ke meja utk sarapan, mrk pun x mengucap satu katapun kpd ku.Akhirnya aku pegi kerja dgn rasa Sedih!Aku msk ke bilik ku,Secretary ku, TJ menyapaku“Morning Boss , Selamat Harijadi“Aku merasa sedikit terubat, sebab secretary ku mengingati harijadi ku.Time lunch, TJ mengetuk pintu bilik ku “Apakah Boss x sedar bahawa sudah masuk waktu lunch, hari ini kan besday Boss, mari kita pergi lunch"“Wow, itu Idea yg baik! Ok, mari kita pergi lunch“ jwb ku..Kami pun pergi lunch berdua.Setelah Lunch, TJ berkata “Hari ini indah kan Boss, kita tak payahla ke opis lg kan Boss?“ Kita pegi berseronok sajalaa..Saya mengangguk!Lalu TJ mengajak saya pegi ke apartment nya.Setiba di apartment nya, dia berkata “Boss, maaf tunggu sekejap ya, saya mahu ke bilik tidur utk menukar pakaian, agak panas ari ni..“."Tentu saja" sahutku dgn gembira!!pikiranku negativvvvvve dan akupun telah membuka pakaianku siap2 (standbyyyyy heheeee) TJ masuk kebilik tidurnya.

Kira-kira 10 minit kemudian...TJ keluar membawa KEK besday, diiringi Isteri n anak2ku serta bersama rakan kerjaku sambil menyanyi Happy Besday To U..Aku duduk TERPAKU di atas sofa, dgn telanjang bulat tanpa sehelai benangpun... !!!

Tanpa Nama berkata...

bonus perlu ada had maksimum jika diberikan mengikut gaji bulanan.. contohnya 5k setahun.bagi kakitangan kerajaaan.

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa banyak komen orang awam mengenao bonus kakitangan awam tu adalah kerana wujudnya rasa kurang senang dengan rasa sedikit dengki kepada kakitangan awam..Untuk makluman, kakitangan awam walaupun bergaji tetap setiap bulan tetapi dengan gaji sebnyank yang diterima oleh kebanyakan kakitangan awam takkan menjadikan kakitangan awam kaya,,, yang pasti hanya bolih tampung hidup sahaja...Kenapa ada sikap dengki kepada kakitangan awam?? tak ada kah perasaan tak puas hati kepada kakitangan swasta atau Petronas yang kdg kala dpat bonus hingga melebihi 6 bulan gaji...Apa ada pada setengah bulan gaji??? kalau dengki, kenapa tak kerja aje dengan kerajaan??? atau tak ada kelulusan... Itulah, dulu masa sekolah tak nak belajar, ada yang dok main, nakal, malas, org pergi sklh, dia dok mengurat kacau budak sklh. Bila dah tua baru terasa nak irihati pada kakitangan yang bergaji tak seberapa....

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya kerajaan dah boleh gubal dasar pembayaran skim gaji 13 bulan kepada kakitangan kerajaan seperti yang dinikmati negara lain dan pemberian Bonus pula terpulanglah pada kewangan kerajaan pada masa itu .

Tanpa Nama berkata...

Betul betul betul. En. Ahmad shukeri x tau ke every single cent kerjaan beri tu kita kembalikan semula kpd kerjaan dgn bayaran cukai pendapatan

PENJAWAT AWAM berkata...

bonus kepada penjawat awam ni menjadi isu besar sampai ramai menyalak disebabkan penjawat awam ni ramai. yang keduanya, bonus ni termasuk dalam perbelanjaan mengurus kerajaan dan dibentangkan di parlimen. jadi ramai penyalak2 diluar sana akan menyalak2 kononnya "duit cukai" mereka digunakan untuk membayar bonus kita. walhal mereka taktau bahawa "duit cukai" mereka atau "duit cukai" mak bapak mereka itu tak sampai 10% pun dari hasil kerajaan. lebih tu banyak cukai lain yang tak usik 1 sen pun duit mereka ini.

cadangan kepada kerajaan kalau nak beri bonus ni jangan bising2 dalam suratkhabar, berita mahupun dalam belanjawan. biar saja cerita tu tersebar dari mulut ke mulut seperti kakitangan syarikat petroleum yang dapat 6-12 bulan bonus, kakitangan glc yang dapat bonus berbulan2. mereka tak hebahkan, dan kita memang tahu mereka dapat bonus sampai jawatan eksekutif boleh dapat puluhan ribu sebagai bayaran bonus, tapi sebab benda ini tidak heboh dalam media massa, jadi tak menjadi isu sangat

disebabkan kakitangan awam ni dapat bonus yang dimasukkan dalam belanjawan, maka ianya menjadi isu sangat besar sampaikan ramai yang menyalak.

kepada mereka yang konon jadi nelayan, petani yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang, anda juga sebenarnya ada bonus tahunan. cuma anda saja tak perasan sebab anda jarang bersyukur. saya bekerja di daerah menguruskan PPRT untuk orang kampung yang "kononnya miskin" walhal mereka ini ada tanah sendiri, ada pekerjaan di kampung malah ada kebun/ladang sendiri. tapi berlakon macam susah sangat. bila diberi rumah, demand lagi macam2 seperti mintak tampal bumbung bocor, buat longkang dan sebagainya. tapi atas bumbung rumah ada pulak piring astro.

apa ingat orang hidup di bandar boleh minta peruntukan daerah untuk tampal bumbung bocor? mimpi la.

jadi kepada penyalak2 yang tak berpuas hati sebab penjawat awam dapat bonus tu, muhasabah la diri tu, jangan asyik jadi pendengki. jangan asyik jadi manusia yang berhati busuk!

Tanpa Nama berkata...

apa sangat la bantuan yg diberikan oleh kerajaan baru2 ni..tapi saya tetap bersyukur...dapat tambah sikit keperluan.... untuk raya n keperluan harian.... berbelanja untuk harian dgn rm 500... yg dapat peniaga jg ...kita ni sebagai orang tengah ja

Tanpa Nama berkata...

Bersabarlah semua PA yg gred 17 ke bawah.

Sy gred 41 gaji + elaun rm3500 n isteri tidak bkerja n mmpunyai anak 3org n tinggal di KL.
Sewa rumah rm800Kereta rm850
Minyak kereta rm350
Bil api air rm200
Mkn minum sy isteri n 3org anak rm1300
Susu baby n pampers rm400

Jumlah rm3900

Negatif (- rm400)
Ini tak pinjam personal loan lg... kalau dah pinjam personal loan sy takkan ada gaji rm3500

Bayangkan.... ini sy yg gred 41... dan sy dpt bygkan bagaimana sengsaranya PA yg gred 29 ke bwh bila hidup di KL ini lebih2 lg kalau isteri tidak bekerja.

Bersabarlah......Dulu2 org selalu berkata yg PA ni golongan yg duduk di tengah2. Susahpun tidak n senangpun tidak. Iaitu hanya cukup utk hidup shj... pakaian setahun sekali baru boleh beli iaitu semasa nk raya shj...

Skrg ini.....PA bkn golongan yg duduk di tengah2... skrg ni PA gred 41 ke bawah n kalau isteri tidak bkerja n duduk di KL sudah masuk ddlm golongan org susah dah...

Jadi kalau semua PA buat pinjaman personal loan.. bkn lah dia saja2 suka2 utk nk buat pinjaman. Dia pinjam sbb nk cover baki gaji yg negatif tu lah... mcm sy negatif rm400 x 12bln dah rm4800.

Jadi kalau setiap PA yg naik KGT n setiap kali naik gaji n terpaksa buat over lap itu sudah terpaksa .... kalau tak buat over lap nk pinjam kt sapa lg?

Jadi Kerajaan bela lah semua PA naiklah gaji ke atau tambah2kanlah elaun2...

kasihanilah kami semua... hidup setiap hari merintih... merayu.... menangis tak siapa yg tahu.....

hanya boleh meluahkan di ruangan ini sekadar melepaskan tekanan hidup yg amat perit bila bkerja di KL....

Tanpa Nama berkata...

Sy gred 41 gaji + elaun rm3500 n isteri tidak bkerja n mmpunyai anak 3org n tinggal di KL.
Sewa rumah rm800
Kereta rm850
Minyak kereta rm350
Bil api air rm200
Mkn minum sy isteri n 3org anak rm1300
Susu baby n pampers rm400

--------------------------------

camana SPA boleh lantik kau ni bekerja aku pun taktau la.

kereta apa ko pakai sampai bulanan rm850? ko makan apa sekeluarga sampai rm1300 sebulan? makan buffet kat hotel setiap hari ke? bil air & api sampai 200 lu bikin apa? pasang aircon hari2? basuh baju 30kg hari2? guna sampai 3 biji peti ais? masak guna oven & microwave hari2? mandi 10x sehari?

sedar la diri tu sikit. ko tu 41 (kot betul la), baru nak hidup, jangan berbelanja lagak macam >48 yang ada tambahan elaun itu ini bagai. ukur baju badan sendiri dulu bai.

Tanpa Nama berkata...

Keta paling ok pun vios..mmg bayar 700++. Makan utk 3 anak dan laki bini dah 5 org total..mmg akan jd lebih kyrang 1300. Bil api rm200 tu aku rasa kira dah murah dah la..aku kena 300 sebulan. Sbb mmg basuh bj kerap..ada baby. Mmg masak guna microwave sbb nak jimatkan masa dan gas. Betul la apa yg dia cakap tu...aku rasa ko ni mentaliti umah flat ni..takpun kuarters...yg tau cari salah je..sedih2.
Cg Hasbullah sg penchala.

Penjawat Awam berkata...

Saya juga berada di gred 41 dan berkhidmat sebagai guru. Alhamdulilah semua cukup dan selesa. Saya cuma minta kerajaan agar menaikkan elaun perumahan dan cola dan diberi sama rata tak kira gred 1 - gred 54. Mungkin ramai yang setuju dengan pendapat saya.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Keta paling ok pun vios..mmg bayar 700++. Makan utk 3 anak dan laki bini dah 5 org total..mmg akan jd lebih kyrang 1300. Bil api rm200 tu aku rasa kira dah murah dah la..aku kena 300 sebulan. Sbb mmg basuh bj kerap..ada baby. Mmg masak guna microwave sbb nak jimatkan masa dan gas. Betul la apa yg dia cakap tu...aku rasa ko ni mentaliti umah flat ni..takpun kuarters...yg tau cari salah je..sedih2.
Cg Hasbullah sg penchala.

Sabtu, Ogos 03, 2013 4:29:00 PG

--------------------------

dan yg diatas ni pula mentaliti tak sedar diri & tak reti ukur baju badan sendiri plak. kah kah.

harap claim diri sendri jer cikgu, tapi berbicara cam xder ilmu nyer org.

klu dah tau belanja tuh nyawa2 ikan, belanja ler ikut kemampuan. gaji takat 3k selera nk duduk rumah semi-D, pastuh sumer nak harapkan perkakas elektrik yg consume elektrik yg tinggi.

org yg duk flat, kuarters even dok bwh jambatan tuh psl derang tau gaji yg ada layak utk tuh jer & sesuai dgn pendapatan. tp yg bijak2 pandai nih xseda diri, pastuh mengomel kata itu xcukup ini xcukup.

mati lg elok ler dr asyik ngomel itu xcukup!

Tanpa Nama berkata...

Aku cikgu dg48 dah.
Cg hasbullah

Tanpa Nama berkata...

Bro.... sy sokong bro... yg komen kat atas tu mungkin bkn bekerja di KL sbb itulah dia tidak tahu taraf hidup di KL mcmmana. Rumah sy kalau psg aircond 2bijik aje bil api sebulan rm270 pernah hari tu cuti sekolah bulan disember anak2 semua ada di rumah dan aircond on sehari 8jam n cukup bulan bil api sampi rm380. Yg tak guna aircond everage bil api rm80 sbln.

Duduk di KL kalau blk kerja n masuk dlm rumah sampai kul 3pg cuba tak psg aircond tengok diaorg boleh tido ke tak boleh.. ataupun suruh yg mamat byk complain tu naik keta kt KL pastu suruh buka tingkap n jgn psg aircond kt keta tu boleh ke? Dia sembang guna kepala lutut boleh ler... aku pakai Inspira 2.0 pun bulanan rm960 aku gred 29 aje... tapi tkpe ler sbb bulan2 duit bawah meja ada masuk... ok ler.... heheheeee

amaraptor berkata...

Sepatutnya kejaan bayar gaji mengikut minggu..baru betoi...setahun ada 52 minggu iaitu sama dengan 13 Bulan kerja..ini tidak... bayar ikut bulan..baru 12 kali gaji..sama dengan 48 minggu..habih yang 4 minggu lagi tu kerja tanpa gaji la...sebab tu CUEPACS mintak BONUS 1 bulan gaji..sebenarnya tu bukan bonus ..itu GAJI yang sepatutnya kejaan bayar...mintak CUEPACS mintak 3 bulan BONUS baru betoi...setuju tak????

Bayar gaji seminggu sekali nak tak?nak?nak?nak?

Tanpa Nama berkata...

nie lagi satu hipokrit n Hippopotamus,, mulo2 dah canteeek dah..cukop kate nye,, ujong2 nak mintak naik ( elaun ) jugaaak!!..dush!! boom kebaboooooom!!..

PARia N1 berkata...

bodoh! nak gaji ikut minggu pulak. kenapa tak demand gaji ikut jam? kalau jam yang ko takda keje, mengular, tido dalam bilik fail, keluar amik anak, pegi ngeteh, tak dibayar gaji.

amacam, berani?

dapat gajibulan, banyak bunyi pulak. ni la akibatnya suka sangat baca blog pembangkang!! gaji mingguan konon!

Tanpa Nama berkata...

badigol so'od tua kutok nie sapo plak. dok sebok2, kecoh2, menyemak bikin semak nie pehal? kalau lu rase, lu dah selesa, lu dah mantop, lu dah cukop sesangat dudok diam2 sudah. lg banyak lu cakap, lg bebakul org menyumpah seranah lu. biaq pi r depa....depa bukan ada jentik teloq hang pun.

Tanpa Nama berkata...

Berita Terkini.....

Raya tahun ini ditunda ke tahun depan. Sbb rata2 rakyat Malaysia yg PA mahupun Swasta tkdak duit nk beraya utk tahun ini sbb bonus dpt kurang bg yg Swasta n manakala PA kerajaan hanya dpt wang ehsan rm500 aje..

Memandangkan semua brg2 keperluan raya naik mendadak tahun ini. Mesyuarat meja bulat sebentar td oleh Majlis2 Ahli2 Cakerawala Bulan dan Bintang telah sebulat suara menunda raya tahun ini kepada tahun depan 2014.

Sekian.....

Drp janda anak satu....

Tanpa Nama berkata...

korang jugak yang bangang... hari tu masa nak pru13, pr nak kasi naik gaji cikgu 500 dan gaji 13 bulan setahun korang tolak....

skang dapat duit raya 500 korang bising pulak...

padan muka korang!

Tanpa Nama berkata...

ngodok kupat neng ngisor ondo,
Godonge nipah digawae atep,
Salah silapku njaluk ngapuro,
Ketemu meneh neng taun ngarep

Tanpa Nama berkata...

bonus tuh kena bentang pada belanjawan. belanjawan tak buat lagi, camana nak bagi bonus?

500 yang korang dapat tu semua bantuan raya ataupun advance dari bonus yang bakal dapat masa pengumuman belanjawan 2014 nanti. dalam belanjawan nanti akan ada bonus yang kemudian ditolak 500 sebab dah bayar pendahuluan hari tu.

benda senang pun takboleh paham. nama je penjawat awam, istilah pendahuluan pun tak reti nak beza!

Tanpa Nama berkata...

wahhhhhhhhh blog cuepacs sunyi hari ni siollll... beruk2 yg rajin komen dlm nih dh blik raya tuh. kt kmpg mana ade pc & internet ek? wakakakaka


slamat ari rayer macai2 sumeeeee utk x ke-2!!! wakakakaka

Tanpa Nama berkata...

hahahahaha.... bantuan khas500..hahahaha agama kita raya sebulan..CUKUPKAH???????NANti tetamu datang malu saya nak buka rumah sb seba kekurangan..barang mahal lagi.. naik gila aku dibuatnya...hahaha

Tanpa Nama berkata...

yang kat atas ni menganut agama apa raya sampai sebulan?

yang aku tahu agama islam mempunyai bulan syawal yang tempohnya selama sebulan, tapi tak pernah aku tahu bahawa raya itu sebulan.

yang kata raya tu sebulan adalah BUDAYA MELAYU, bukannya agama ISLAM.

satu lagi, maksud aidilfitri adalah kembali kepada fitrah setelah sebulan berpuasa membersihkan jiwa.

jadi tengok balik diri sendiri. adakah anda sudah kembali kepada fitrah?

benda paling senang, dapat rm500 pun masih tak bersyukur, jangan harap la jiwa anda itu bersih.

nak raya sebulan konon. selera tinggi, kemampuan tak seberapa.

dah tau kemampuan tak seberapa, janganlah berjoli sakan. cukuplah beraya setakat hari raya pertama & kedua saja.

pegi balun sampai sebulan buat apa?
ada akal tu guna la.

Tanpa Nama berkata...

hari raya aidilfitri ni sebenarnya "upacara penutup" bagi ibadah ramadhan. sebab tu pagi2 ada solat sunat hari raya. lepastu kunjung mengunjung untuk meraikan kemenangan dan bermaaf-maafan sambil makan juadah yang disediakan.

sebab tu hari raya prtama tu DIHARAMKAN BERPUASA. lepastu dah boleh puasa dah. maksud dia, kita beraya tu sehari saja. hari berikutnya adalah hari biasa seperti hari2 sebelumnya.

tapi kita dimomokkan oleh media dan orang2 tertentu bahawa kita beraya sebulan. itu yang salah. sudahnya kita melakukan pembaziran sebab nak menyediakan pelbagai benda untuk tempoh sebulan.

jadi konsep ramadhan dalam hal ni tak tercapai. kita merayakan "kemenangan" berpuasa sebulan dengan beraya sebulan. apa cerite baiii.

betulkan yg biasa. biasakan yg betul.

slagi kita beranggapan bahawa raya tu sebulan, slagi tuh ler akan ada keluar kenyataan bodoh macam mamat kt atas tuh raya sebulan, duit pun mesti guna untuk raya sebulan.

Tanpa Nama berkata...

benar, bonus itu sebagai ganjaran untuk tambahan perbelanjaan.

tapi penjawat awam ibarat menjadikan ganjaran itu seperti GANJA. makin banyak hisap, makin stim, makin ketagih!


wakakaka

Tanpa Nama berkata...

benar kata kata "warga tua, karak pahang"..kepada mereka yang menidak kan bonus yang sepatutnya penjawat awan dapat....mereka itu adalah mempunyai penyakit hati..iaitu "hasad dengki". Memang sebagai nilai murni, penjawat awam seharusnya bersyukur dengan bonus yang diperolehi..walaupun hanya sebulan gaji atau setengah bulan gaji..dan insaf berbanding nelayan, petani atau peniaga kecil. Tetapi perbandingan tersebut kurang benar dan kurang sihat..sebaiknya ia patut dibandingkan dengan penjawat swasta atau separuh swasta yang menerima "laba bonus"..yang lebih besar. Sangat menyedihkan ada "monyet" yang mengumpamakan penjawat meminta bonus seperti ketagih hisap ganja. Pandang lah dan kaji lah dengan hati yang ikhlas dan telus...sesungguhnya jika dibanding bonus penjawat awam dengan penjawat sektor swasta..bonus mereka lebih besar dan hebat.

Tanpa Nama berkata...

assalammualaikum...
alhamdulillah..dapat bonus raya rm500.00...insyaallah hujung tahun dapat lagi....kalau murah rezeki Malaysia kita ni. Saya redha dengan semua pemberian tuhan.... Tak dapat dinafikan memang dalam hati terdapat rasa untuk menperoleh bonus yang besar pada setiap hujung tahun....seperti rakan-rakan yang bertugas dalam sektor badan berkanun seperti kwsp, lhdn, perkeso dan lain-lagi....insyaallah.Bukan beerti dapat gaji besar atau bonus besar untuk berbelanja besar....cuba tuan-tuan bayangkan untuk memiliki rumah kos sederhana pun rasa tidak mampu...terutamanya yang bertugas di bandar-bandar besar...mahu membeli rumah kos rendah....ramai lagi yang hidup lebih susah dan lebih layak....persaingan untuk membeli juga hebat kerana bilangan rumah yang terhad. Cuba kita lihat dari satu sudut lain.... Majoroti PA terdiri daripada golongan Bumiputra....pertambahan gaji atau bonus bererti mengurangkan jurang ekonomi diantara golongan bumiputra dan bukan bumiputra... Pada pendapat saya kerajaan boleh menyediakan satu skim atau satu program khas untuk PA mahupun Pesara di mana satu jenis galakan, latihan, sokongan atau lain-lain medium yang difikirkan sesuai bagi membolehkan PA dan Pesara untuk melibatkan diri dalam sektor perniagaan. Ini dapat meningkatkan taraf hidup PA dan pesara dan secara tidak langsung meningkatkan taraf hidup golongan Bumiputra.

Perkara ini sedikit menyentuh soal dasar....hanya sekadar untuk renungan. Jika dilihat sejarah Perkhidmatan Awam pada era 70'an sehingga era 90'an...juga sekitar awal milenium....dasar kerajaan pada waktu itu tidak membenarkan mana-mana PA untuk membuat atau mamiliki apa-apa jenis perniagaan ataupun perolihan sampingan. Secara tidak sedar kesan jangka masa panjang sedikit sebanyak meninggalkan kesan pada tahap ekonomi golongan bumiputra. Pada era 70'an sehingga era 90'an...mengikut sejarah pusat pengajian tinggi adalah terhad ditambah dengan keadaan negara yang masih muda....terhad dalam segala hal. Penghasilan Graduan Bumiputra setiap tahun pada waktu itu sangat sedikit.... Ramai diantara Graduan Bumiputra menceburi Perkhidmatan Awam kerana kekosongan perjawatan dan ruang yang besar di dalam Perkhidmatan Awam pada waktu itu. Mereka berpengetahuan dan mereka juga berbakat... Tetapi pengetahuan dan bakat mereka dibatasi sengan dasar yang dikenakan pada waktu itu. Sepatutnya bakat dan pengetahuan mereka dapat digunakan untuk melahirkan usahawan bumiputra yang unggul terbazir begitu sahaja walhal pada era tersebut peluang perniagaan dalam semua sektor terbuka dengan luas dan kesempatan ini diambil oleh golongan Bukan Bumiputra.... Jika dikaji sebenarnya impaknya sangat besar... Tidak dinafikan dasar tersebut juga telah menjadi tonggak kejayan Malaysia menjadi diantara negara yang disegani dirantau ini.

Bukan menuding jari dan bukan juga salahkan sesiapa...saya juga masih muda dan masih mentah...tidak hidup pada zaman tersebut..hanya dapat menyelaminya malalui buku-buku sejarah... Cuma mahu mengajak rakanku semua bersama kerajaan merenung masa hadapan bumiputra melalui perniagaan.... Telah jelas dalam hadis...perniagaan adalah 9/10 daripada rezeki...\

Sebarang ketelanjuran saya pohon maaf...sekadar berkongsi idea.. assalammualaikum...

Tanpa Nama berkata...

Pemberian bonus adalah satu tanda sayangnya pihak kerajaan kepada para pekerja yakni PA yang bertungku lumus untuk memantapkan pentadbiran negara. Kalau baginya ciput, korang fikir la samada PA ni disayangi atau dibuli. Tak muflis kalau bagi bonus 2 - 3 bulan. Kalau nak tunjukan rasa sayang kepada PA bagi je la bonus 2 - 3 bulan. Baru la PA sayang lebih n buat kerja sungguh2. Betoi tak!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Apa dah jadi dengan kertas cadangan kepada JPA berhubung dengan kedudukan Pembantu Am Pejabat, sampai sekarang masih dok kaji lagi kah. Kami orang bawah selalu terlepas pandang dari pihak atasan

Tanpa Nama berkata...

LHDN dapat bonus 6 bulan tu,gaji pun besar,apa kelebihan staf LHDN dengan penjawat awam lain?