SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

15 Oktober 2007

JANGAN DEDAH -- CUEPACS

Petikan dari Utusan Malaysia
15/10/2007
KUALA LUMPUR 14 Okt. – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tidak bersetuju yang tindakan tatatertib terhadap kakitangan awam didedahkan kepada umum.
Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, tindakan itu boleh diambil di peringkat dalaman melalui pendekatan yang lebih profesional dalam menjaga imej perkhidmatan awam.
“Kakitangan awam yang didapati cuai dalam menjalankan tugas atau melakukan sebarang kesalahan perlu dihadap ke meja mesyuarat bulanan untuk mendapatkan penjelasan dan laporan akan masalah mereka,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.
Beliau berkata, jika salah laku kakitangan awam didedahkan kepada umum, ia memang baik untuk menunjukkan kecuaian dan kesalahan kerja mereka tetapi ia turut menjejaskan imej dan moral kakitangan awam di mata masyarakat.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Mohd. Hassan baru-baru ini berikrar untuk mengambil tindakan tegas terhadap kakitangan awam yang terbabit dalam penyelewengan, termasuk mendedahkan nama mereka kepada umum.
Sidek membuat kenyataan itu merujuk kepada Laporan Ketua Audit Negara bulan lepas yang mendedahkan penyelewengan dana awam di beberapa kementerian.
– Bernama