SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

11 Jun 2009

CUEPACS, JPA RUNDING PENGELUARAN 20 PERATUS GRATUITI

Utusan Malaysia
11/6/2009



JOHOR BAHRU 10 Jun - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) sedang berunding dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (JPA) untuk membenarkan kakitangan kerajaan yang sudah berkhidmat lebih 20 tahun mengeluarkan 20 peratus wang gratuiti mereka.
Presidennya, Omar Osman berkata, langkah itu merupakan satu cara untuk mengelak kakitangan kerajaan khususnya kumpulan sokongan daripada terjebak dengan skim cepat kaya dan berhutang dengan ah long.
Katanya, kebanyakan kakitangan kerajaan terpaksa menanggung beban hutang yang banyak sehingga menyebabkan ada antara mereka terpaksa berhutang dengan ah long.
"Pihak JPA sedang meneliti cadangan tersebut dan setakat ini kami sudah mendapat maklum balas positif.
"Sekiranya cadangan ini diterima, kakitangan kerajaan yang sudah berkhidmat lebih daripada 20 tahun boleh mengeluarkan sebanyak 20 peratus wang gratuiti mereka menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini," ujarnya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis makan malam sempena Seminar Kebangsaan Teknologi Makmal (SKETMA Ke-9) di sini semalam.
Omar berkata, perbincangan mengenainya sudah dimulakan sejak tiga minggu lalu dan SPA sedang meneliti secara terperinci cadangan tersebut.
Beliau berkata, mereka yang ingin mengeluarkan wang pendahuluan gratuiti tersebut akan dikenakan beberapa syarat tertentu bagi mengelakkan wang berkenaan disalurkan ke tempat yang tidak sewajarnya.
"Kami akan membenarkan mereka mengeluarkan wang tersebut untuk tujuan pendidikan, membaiki serta membesarkan rumah dan juga untuk tujuan mengerjakan haji dan umrah.
"Mereka juga akan dibenarkan berbuat demikian untuk tujuan menyelesaikan segala tunggakan hutang yang ditanggung," katanya.

Tiada ulasan: