SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

08 Ogos 2009

PBT TIDAK AKAN TAKUT - ANULAE

Utusan Malaysia
8/8/2009



KOTA BHARU 8 Ogos - Pihak berkuasa tempatan (PBT) Selangor akan terus bertegas dengan menghalang mana-mana peniaga daripada menjual arak sekiranya tidak mempunyai lesen sah walaupun ada ahli politik cuba menghalang tindakan sedemikian.
Presiden Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Penguasa Tempatan (Anulae) Semenanjung, Azih Muda menegaskan, anggota PBT Selangor yang memikul tanggungjawab akan merampas arak yang dijual sekiranya ada pihak didapati melanggar undang-undang itu.
Beliau berkata, sekiranya PBT tunduk kepada tindakan tersebut, ia akan memberi gambaran kepada orang awam bahawa pihak berkuasa sendiri telah melanggar undang-undang yang diwujudkan demi kepentingan umum.
"Kita tidak akan takut, malah akan terus menjalankan tugas untuk menguatkuasakan undang-undang yang ada.
"Kita berjanji akan terus memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat dengan memastikan bahan-bahan terlarang ini tidak dijual di mana-mana premis tanpa lesen yang sah," katanya.
Azih bercakap kepada pemberita selepas seminar Pemantapan Kerjaya Anggota Pihak Berkuasa Tempatan di Pusat Dagangan Kelantan (KTC) di sini hari ini.
Beliau mengulas tindakan Exco Selangor, Ronnie Liu yang mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memulangkan semula minuman keras dari sebuah kedai serbaneka di Jalan Liku, Seksyen 8, Shah Alam, 30 Julai lepas setelah merampasnya dalam satu operasi yang dijalankan ke atas kedai itu sehari sebelumnya.
Rampasan oleh Jabatan Perlesenan dan Penguatkuasaan MBSA itu dibuat selepas menerima aduan daripada penduduk setempat sejak beberapa bulan lalu yang tidak berpuas hati kerana mendakwa premis berkenaan menjual minuman keras kepada umat Islam.
Katanya, tindakan Ronnie itu sebenarnya mencabul hak penjawat awam atau penguat kuasa undang-undang dalam melaksanakan tugas mereka.
Mengulas lanjut, katanya lagi, ia menyebabkan PBT berada dalam dua situasi iaitu sama ada untuk telus menjalankan tugas atau pun terpaksa mengikut arahan pemimpin yang bertindak atas kepentingan peribadi.
"Beliau (Ronnie) tidak sepatutnya mencampuraduk kuasa politik yang ada padanya dengan urusan harian penjawat awam kerana ia amat tidak beretika.
"Kesatuan amat terkilan dengan cara beliau dan berharap ia tidak berulang lagi tidak kira di Selangor atau mana-mana negeri," tambahnya
.

Tiada ulasan: