SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

06 Julai 2010

PENGGUNA MESTI PROAKTIF PERTAHAN HAK

Berita Harian
2010/07/05



Rakyat perlu anjakan minda ubah tingkah laku kepenggunaan, bijak pengaruhi harga


PADA 2008, pengguna Malaysia mengalami krisis kenaikan harga makanan dan minyak secara mendadak. Ia membawa kesan negatif kepada rakyat khususnya yang miskin dan terpinggir. Krisis kenaikan harga makanan dan petroleum ketika itu bukan saja memberi impak kepada pengguna di Malaysia, pengguna seluruh dunia sebagai fenomena global. Walaupun kenaikan harga fenomena global, di Malaysia wujud masalah serius iaitu persepsi rakyat.
Apabila harga makanan dan minyak naik, ramai pengguna marah terhadap kerajaan dan pengeluar minyak. Mereka berpendapat, menjadi tugas dan tanggungjawab kerajaan mengekalkan harga pada paras rendah tidak kira apapun yang berlaku di pasaran dunia. Persepsi seperti ini tidak tepat dan tidak realistik.
Pasaran Malaysia agak terbuka. Oleh itu, sebarang perubahan harga di dunia ada kesan secara langsung atau tidak langsung kepada pengguna Malaysia. Tambahan pula, harga ditentukan penawaran dan permintaan. Dalam konteks dunia sekarang, yang menyaksikan penawaran semakin menurun lantaran sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui semakin berkurangan. Selain itu, perubahan iklim dan permintaan semakin naik kerana pengguna kelas pertengahan yang baru di China dan India juga mewujudkan tekanan kepada kenaikan harga barangan pada peringkat antarabangsa. Peranan kerajaan dalam penentuan harga agak terbatas. Kerajaan dapat menentukan harga barang tertentu melalui mekanisme kawalan harga iaitu melalui subsidi makanan dan minyak. Dalam pembentangan pada Hari Terbuka Makmal Rasionalisasi, Datuk Seri Idris Jala, memberi gambaran bahawa pada tahap sekarang ini kerajaan secara purata mengeluarkan sehingga RM12,900 setahun bagi setiap isi rumah pada 2009 tidak kira sama ada miskin atau kaya. Seterusnya subsidi menggalakkan penyeludupan, sorok dan penggunaan berlebihan. Pemberian subsidi yang diamalkan kini secara jelas tidak mapan. Dalam konteks ini pengguna harus memahami perkara berikut.

Peranan pasaran dalam penentuan harga.

Keterbatasan kerajaan dalam penentuan harga.

Kesan subsidi kepada ekonomi negara bukan saja kepada rakyat pada masa kini tetapi juga kesan kepada generasi akan datang. Seterusnya, pengguna tidak harus berasakan mereka mangsa pasif kepada kesan ekonomi. Mereka sebenarnya mampu menjadi pengguna yang bijak dan proaktif.Namun, sudah tentu ini tidak akan berlaku secara automatik. Pengguna perlu pengetahuan, kemahiran dan perubahan sikap. Dengan itu, mereka akan melakukan anjakan minda seterusnya mengubah tingkah laku penggunaan. Perubahan ini hanya berlaku melalui kesedaran, latihan dan pendidikan pengguna. Dalam konteks ini, FOMCA dengan kerjasama tiga organisasi peringkat kebangsaan iaitu Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO), Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Majlis Belia Malaysia (MBM) melancarkan Kempen Konsumer Kebangsaan pada 6 Mei 2008. Pada 1 Januari 2009, Petronas turut menjadi rakan kongsi kelima. Tema kempen iaitu Perubahan Bermula Dengan Saya mencerminkan asas kempen iaitu pengguna harus lebih bertanggungjawab untuk melindungi dan mempertahankan kepentingan. Mereka tidak harus mengharapkan semata-mata kepada kerajaan untuk menjaga kepentingan itu. Mereka harus memperoleh ilmu untuk menjamin kepentingan diri. Kempen 3K dikendalikan melalui tiga kaedah. Pertama, melalui media massa. Dua rancangan radio diadakan untuk memberi panduan kepada pengguna mengenai kaedah menguruskan kewangan serta mengurangkan perbelanjaan. Seterusnya satu laman sesawang 3K juga diwujudkan. Kedua, sempena kempen 3K, FOMCA mengendalikan beberapa kempen kebangsaan untuk menyedarkan pengguna mengenai beberapa aspek kepenggunaan iaitu:

Minggu Tidak Menonton Televisyen.
Hari Tidak Berbelanja.

Kempen Melindungi Anak Kita.

Kempen tanam Sendiri.
Kempen Gaya Hidup Sihat.

Kempen Wanita Sebagai Pengguna.Ketiga, FOMCA mengendalikan program latihan 3K pada peringkat akar umbi. Ia dianggap program paling penting dalam pelaksanaan kempen 3K. Program itu dikendalikan secara bersemuka dengan pengguna khususnya yang miskin di bandar, pinggiran bandar dan luar bandar. Program latihan itu merangkumi topik seperti hak dan tanggungjawab pengguna, penggunaan berhemat, pengurusan kewangan dan cara berkesan membuat aduan. Selain itu, 25 risalah diterbitkan merangkumi topik seperti penggunaan berhemat, pengurusan kewangan, berkebun di rumah, gaya hidup sihat, jimat penggunaan elektrik, lindungi alam sekitar, jimat penggunaan air dan cara mudah menjimatkan petrol. Objektif utama kempen 3K adalah perubahan corak penggunaan pengguna. Adakah program dan aktiviti kempen 3K yang dijalankan pada 2009 mencapai objektif? Berdasarkan soal selidik dikendalikan, didapati ada perbezaan signifikan antara pengguna yang menghadiri program 3K dengan mereka yang tidak hadir, berkaitan kepelbagaian niat untuk mengubah tingkah laku. Seramai 30 peserta program latihan 3K dipilih secara rawak selepas sebulan menghadiri program ini. Mereka diminta memberi maklum balas mengenai perbezaan pada diri sebelum dan selepas menghadiri program latihan 3K. Antara jawapan diterima termasuk mengurangkan penggunaan elektrik, merancang kewangan, menyenaraikan barangan sebelum keluar membeli-belah, menanam sayuran di halaman rumah dan mengetepikan wang untuk simpanan sebelum membelanjakan pendapatan. Maka jelas, kempen ini memberi kesan kepada pengguna dan mempengaruhi mereka untuk menjadi pengguna yang bijak dan proaktif. Penulis ialah Penyelaras Nasional 3K dan Ketua Pegawai Eksekutif FOMCA

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pendidikan kepenggunaan perlu dimantapkan lagi..

Tanpa Nama berkata...

Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: anitacharlesloancompany@mail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 25,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut

{Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
Nama anda: ===========
NEGARA: ===========
NEGERI: ===========
ALAMAT: ===========
GENRE: ===========
Jumlah yang diperlukan: ===========
TEMPOH: ===========
BILANGAN TELEFON: =========== =============
Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@mail.com
Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
Salam
Puan Anita

rossa stanley loan berkata...

Kami telah mendengar banyak cerita peminjam dalam talian palsu yang akhirnya menipu orang yang tidak bersalah daripada wang kecil mereka yang susah payah semua dalam menyamar membiayai mereka secara dalam talian, mereka datang dengan segala macam tuduhan hanya untuk menilai orang yang tidak bersalah, tetapi kejahatan berkembang apabila baik jangan bisu, sebab itu di syarikat pinjaman rossa stanley kami telah memutuskan untuk mengejar mereka dari sini dengan keluar dengan proses pinjaman sebenar dan asli, di rossastanleyloancompany kami menawarkan pinjaman kecil dan berat kepada,
Individu,
Badan-badan korperat,
Bank kecil,
Kontraktor,
Petani,
Pelajar,
 Tidak kira keperluan kewangan anda, syarikat pinjaman rossa stanley yang disokong oleh UNESCO berada di sini untuk memulihkan kewarasan kepada dunia pinjaman, untuk keperluan kewangan anda tidak kira berapa kecil atau besar yang menjangkau kita sekarang untuk maklum balas segera

Teks & Panggilan sahaja +12133153118
Whatsapp hanya +19145295708
E-mel rossastanleyloancompany@gmail.com
Kami memberi pinjaman pada kadar faedah standard 2%


Kami mempunyai testimoni di mana-mana tidak takut, kami keluar untuk membantu anda menghadapi cabaran kewangan anda hubungi kami hari ini dan anda akan gembira yang anda lakukan.

osma berkata...

Hello semua,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Firma Pinjaman Osman untuk pinjaman perniagaan berjumlah $ 250,000. Kemudian, saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan kepada kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa apa-apa tekanan mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan menasihatkan anda boleh menghubungi Firma Pinjaman Osman melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama......
Nama tengah.....
2) Jantina: .........
3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Mudah Alih: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Tapak yang anda buat di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
Derek E-mel osmanloanserves@gmail.com

hadi emi berkata...

GOODNEWS INDONESIANS
Pertama saya ingin mengatakan jika anda takut untuk berjaya anda tidak akan berjaya walaupun peluang itu datang murah dan bebas, semuanya bermula pada malam yang dingin ketika tidur di internet untuk hanya letih sehingga saya dapat tidur setelah lama hari di bank yang cuba mendapatkan pinjaman dengan rumah saya dari bank HSBC di pekanbaru untuk mereka yang mungkin tahu bank ini, saya cuba dan setelah dokumentasi saya diberitahu untuk kembali dalam masa 30 hari yang bagi saya adalah kehidupan selama-lamanya begitu pada saya pemikiran tidur mengenai tindakan saya yang seterusnya akan saya jumpa kisah tertentu bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dan pada kadar yang sangat rendah 2% dengan nama syarikat sebagai syarikat pinjaman Rossa Stanley saya bertanya-tanya apakah itu benar jadi saya probed lebih jauh dan datang di seberang seorang wanita bernama Nadia Sisworo yang memberi keterangan bagaimana dia mendapat pinjaman dengan butiran banknya semua dipaparkan supaya saya diemail dan kami bercakap, kami bercakap dan dia meminta saya menghubungi syarikat rossa ibu bahawa jika rumah saya benar dan identiti saya mungkin bernasib baik untuk mendapatkan pinjaman jadi saya diemail ibu r ossastanleyloancompany@gmail.com tentang keadaan saya dan bentuk pinjaman diberikan saya diisi dan diserahkan untuk permintaan pinjaman sebesar Rp350,000,00.00 dan selebihnya kepada Kemuliaan Allah saya mendapat pinjaman dari ibu perusahaan rossa jadi orang terkasih saya jika kamu mempunyai beban kewangan yang tulen atau ingin mengembangkan perniagaan anda tidak teragak-agak untuk bertemu dengan ibu rossa untuk mendapatkan bantuan saya yakin Rp350,000,000.00 sudah cukup untuk meninggalkan kemiskinan dan bahagia selamanya seperti saya jika anda masih meragukan yuran percuma untuk menghubungi saya di 08137449585 atau tulis saya di hadiemi64@gmail.com dan saya akan membuktikan kepada anda ibu adalah sebenar