SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

28 Mei 2009

CUEPACS MINTA LIMA TANGGA KENAIKAN GAJI SELEPAS GAJI MATI PENJAWAT AWAM

Bernama
28/2/2009





KOTA BAHARU, 26 Mei (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akan mengemukakan tuntutan untuk menaikkan tangga gaji mati penjawat awam kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Jun ini.Presidennya, Omar Osman berkata, Cuepcas akan meminta tambahan lima mata tangga gaji dan jika ia dipersetujui
kerajaan, ia akan 'menceriakan' lebih 45 peratus daripada 1.2 juta penjawat awam di negara ini yang kini sudahpun mencecah tangga gaji mati."Kita nak minta tambah lagi lima mata tangga gaji, memorandumnya sudah dilengkapkan dan akan diserah kepada Perdana Menteri dalam masa terdekat, mungkin Jun ini."Ini kerana ada penjawat awam yang tangga gaji mati awal dan mereka masih mempunyai tempoh berkhidmat lagi 20 atau 30 tahun. Kita fikir perkara ini perlu sebab kita nak jaga produktiviti. Kalau tidak ada kenaikan tahunan, ia akan menjejaskan prestasi," katanya kepada Bernama di sini, Selasa.Menurut beliau, tuntutan itu merangkumi semua gred gaji.Dalam perkembangan lain, beliau berkata CUEPACS juga meminta kerajaan supaya menimbangkan pemberian elaun khas kepada penjawat awam berpakaian seragam yang bekerja di waktu malam."Kita nak minta kerajaan beri insentif khas kepada petugas penguatkuasa seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), polis, kastam, jururawat dan seumpamanya yang bekerja malam, daripada pukul 12 hingga 6 pagi. Hal ini telah dibincangkan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)."Sekurang-kurangnya mereka yang kerja malam ni istimewa, kerana risiko yang dihadapi mereka tinggi dari segi keselamatan dan kesihatan," katanya

BERNAMA



7 ulasan:

han berkata...

Cadangan ini diharap tidak akan menghampakan pegawai yang telah berada lama di matagaji maksimum dan akan bersara setahun dua lagi. Saya cadangkan mereka diberi semula pergerakan gaji mulai dari tarikh mencapai gaji mati. Ia boleh diberi pergerakan gaji secara isyarat (Tidak melibatkan tunggakan gaji. Jika tidak dilaksanakan seperti cadangan saya, ianya hanya dapat dirasa oleh pegawai yang belum mencapai gaji mati.

Tanpa Nama berkata...

5 kenaikan pun kira alhamdulilah
macam saya ler juga sebagai seorang penghantar notis yg dah gaji mati tapi ada 18 tahun berkhidmat lagi sebelum pencen
tahniah cuaepacs atas keperhatinan
anda terima kasih kalau ia dapat direallisasikan nantii

Tanpa Nama berkata...

saya sehingga kini masih lagi tak dpat tungakkan gaji dan kenaikan gaji
taktaula apa yg KEMAS buat untuk saya dan kawan-kawan lain!!! kami dah jadi buntu...janji yang tipu belaka!! periuk nasi kami dimusnahkan!!!

Tanpa Nama berkata...

Bodoh! Bodoh! Bodoh! Makan duit haram jer kerjanya! Melayu sial!

Qeyla:) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

kami org bomba lama doh gaji mati keje siang malam gaji serupa tu je.org atas lepas naik gaji naik pangkat pulak kita org gok kena kena keje sampai mati .

Tanpa Nama berkata...

mintak-mintak dapat la 5 tambahan mata gaji tu...saya ni dah 3 tahun mati gaji ...dapat kenaikan 13% baru ni pun dah mati balik...tahun depan tak naik balik gaji...kerja ada 17thn lagi....