SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 November 2009

JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN

Utusan Malaysia
17/1/2009




SEBAGAIMANA semua pihak telah sedia maklum, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 yang diedarkan baru-baru ini mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 terlebih dahulu tentulah disambut dengan begitu gembira oleh mereka yang terlibat.
Meneliti semula syarat-syarat yang ditetapkan untuk pelantikan ke NT27, didapati terdapat ketidakselarasan di antara pemegang sijil/diploma di dalam jurusan berkaitan.
Adalah menjadi satu kemusykilan mengapa JPA harus membeza-bezakan kelayakan pemegang sijil daripada politeknik, apa istimewa dan apa kurangnya kelulusan untuk sesetengah jawatan.
Sehubungan itu, kami yang menjawat jawatan sebagai juruteknik yang memiliki sijil serta diploma dalam bidang berkaitan memohon dan merayu supaya JPA, CUEPACS, atau badan berkaitan meneliti semula skim perkhidmatan kami atas sebab-sebab berikut:
Syarat lantikan untuk menjawat jawatan juruteknik gred J17, memerlukan kelayakan sijil daripada politeknik, sedangkan untuk NT17 hanya memerlukan kelulusan SPM dengan kredit dalam subjek Matematik sahaja.
Mengikut pekeliling terbaru yang diedarkan oleh JPA, syarat lantikan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah gred NT27 adalah memiliki sijil dalam bidang kejuruteraan berkaitan (sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 16 tahun 2009, syarat lantikan - di para 4) yang mana, ini adalah sama dengan kelayakan untuk lantikan bagi skim juruteknik gred J17.
Kebanyakan juruteknik gred J17, walaupun telah bekerja selama lebih daripada 10 tahun, malahan ada yang telah berkhidmat hampir 29 tahun, masih lagi di gred yang sama, dengan gaji akhir bertahun-tahun di P1 dan kalau bernasib baik mendapat anjakan di P3, sedangkan NT17 dengan kelulusan lantikan SPM diberi kelonggaran kenaikan pangkat ke NT27 dengan pengalaman kerja hanya selama 6 tahun sahaja.
Dengan penambahbaikan dan perubahan skim tersebut sudah tentulah gred NT27 berpeluang mendapat gaji/pangkat yang lebih tinggi. Adakah JPA yang membuat dasar terlepas pandang atau sengaja tidak ambil peduli, sehingga menyebabkan mereka berada di skim perkhidmatan yang berlainan kerugian?
Bukankah syarat-syarat kelulusan bagi menjawat jawatan berkenaan adalah sama. Kenapa dasar penambahbaikan yang diguna pakai untuk skim perkhidmatan NT17 tidak boleh digunakan untuk skim-skim perkhidmatan yang lainnya.
Mengapa berlakunya ketidakadilan di dalam dasar pelantikan kakitangan awam.
Persoalannya mengapa tidak diberi kelonggaran dengan dinaikkan pangkat secara lantikan atau diberi opsyen secara tukar lantik sebagaimana diberikan kepada kakitangan gred NT17 (seperti yang dinyatakan dalam pekeliling perkhidmatan bil. 16 2009, sila rujuk di para 6 - pelaksanaan).
Berkali-kali mengisi borang SPA 8, ada yang tidak pernah sekalipun dipanggil temuduga, dan kalau sekalipun dipanggil, boleh pula dibilang dengan jari berapa ramai yang mendapat peluang kenaikan pangkat.
Hampir keseluruhan juruteknik gred J17 telah pun memiliki diploma atau sedang menyambung pelajaran di peringkat diploma dalam bidang kejuruteraan masing-masing dan mempunyai pengalaman kerja lebih daripada 15 tahun, tapi sayangnya kebanyakannya masih bertugas sebagai juruteknik gred J17, sedangkan mereka yang di skim berlainan yang tidak mempunyai kelulusan atau pengalaman setara telah pun dianugerahkan “durian runtuh”.
Sekiranya JPA tidak perasan atau terlepas pandang, andai diteliti mereka di skim lain menikmati kenaikan gred di bawah SSB dan SSM dengan diberi penambahbaikan, tetapi skim perkhidmatan juruteknik diberi “penambahburukkan” pula dengan diturunkan gred.
Setelah menilai, menghitung dan mengkaji sebab-sebab tersebut di atas, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik merasa amat-amat dipinggirkan dan telah menjadi mangsa keadaan seolah-olah tidak diambil peduli oleh pihak JPA dalam membuat dasar lantikan/ kenaikan pangkat. Adakah perkhidmatan kami tidak penting di dalam sektor perkhidmatan awam?
Lanjutan daripada itu juga, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik gred J17/22/26, ingin menuntut dan merayu supaya JPA membuat semakan semula penggredan dan penjadualan semula tangga gaji agar ia lebih relevan dengan kelulusan, pengalaman serta keadaan ekonomi semasa seperti mana yang telah diberikan kepada skim perkhidmatan yang lain khususnya yang terbaru bagi skim perkhidmatan penolong pegawai tanah gred NT17/22/31/32/36 yang telah pun ditambahbaikan.

987 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 987   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

ala mamat alim ustaz ni..biar la kat dia nak menyumpah judin ke aladdin ke...dah mmg patut pun kena sumpah kalau begini la nasib kita kena naya...itu dah cukup mujur sgt le kena sumpah kot belakang...kalau main kot depan mcm mana?? kalau kau rasa x nak sumpah..diam2 dah...atau kau ni egen PTD gred M kot..sayang duit kerajaan kot..atau kau ni gred 41 ke atas?? simpan la kau punya gred 41 ke atas tu..simapannnnnnn...........

PAK LAN PAN berkata...

kawan2 juruteknik kesian...come on la..kita kena fight hak kita...ingattt.. HAKKKK kita...x kan kita semua nak biarkan kerajaan memperbodohkan skim juruteknik ni..kita ni pun ramai gak..berpuluh2 ribu gak...undi kita pun berharga gak utk menentukan masa depan negara...aku ni org UMNO atau lebih khususnya org BN...tapi kalau dok nampak mcm ni punya gaya, org umno mcm aku ni pun boleh jadi belot beralih angin ke parti lawan pada pru 13 nnti..janji puas walaupun x tentu parti lain tu boleh tlg fight utk kita...yg penting aku puas...

skim kita ni dah lama ketinggalan....mak aku juga guru besar pencen...gred terakhir dia ialah DG 32 ke DG 36..aku dah lupa..itu x penting..yg penting gred terakhir dia angka 3..dan dia pun hanya lepasa sijil perguruan kat area2 malaysia timur dlm tahun 70-an...

moralnya sekarng..kenapa perguruan dia org boleh fight smpai lepasan sijil perguruan pun boleh smpai tahap gred 30++..mak aku dulu mengajar bab2 bahasa melayu je..last2 sebelum service jadi PK dan guru besar...tapi boleh je jadi gred 30++...yg kita ni, nak dpat J22 (KUP) pun mujur sgtt...nampak sgt tuan2 kita ni dianaktirikan..perkara ni kena ada kesatuan yg membantu...bukan masalah lepasan apa dah walaupun dalam pekeliling dah kata sijil poli setaraf/satu grup dgn STPM dll...

jadi...meh aku nak perangat tuan2 semua...x kan nak biar org lain syok g2 je..tambah2 geng2 kita yg dapat gred NT27 (geng2 pejabat daerah dan tanah) je yg seronok pakai keeta baru?? kita pun nak gak merasa hidup best sikit...

harap2 sama2 la kita fikir dan sebar2kan pada rakan juruteknik terutama di JKR satu malaysia..biar isu ini jadi pokok cerita sensasi pagi2 time minum di kantin dan di pejabat...itu je cara yg aku nampak...kalau perlu dan ada ruang utk kita mogok, mogok la...

kesian kita kan...tentera, polis, guru dll x yah nak susah2 mcm kita...tiap2 tahun kerajaan bela...kita nak kena bela diri kita sendiri melalui blog ni...sedih2...

apa lagi tunggu?? sebarkan dakyah ni...jgn tunggu....

Juruteknik Otai (PUO'77) berkata...

KPKR & Lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal tidak bersetuju untuk mengabungkan skim Juruteknik (17-26) dan Penolong Jurutera (29-38).....

INI APA CERITA !!!!!

Cerita sebenar > Juruteknik lulusan SIJIL POLI mahu d naik taraf gred sedia-ada (SPM) ke gred sewajarnya seperti termaktub dlm Pengikhtirafan Kelayakan (HRMIS JPA) ia itu pada gred 27 keatas.. itu SAHAJA ISU-NYA.

Macam mana bole timbul isu tindihan penyelian dan pengabungan skim ? seperti yang di maksudkan oleh 8 Ketua Jabatan Teknikal !!!

Yang lapan (8) Ketua Jabatan Teknikal TAHU ke ISU SEBENAR ???

Bole saya tau 8 jabatan teknikal ni dari Jabatan apa ?????

DAH 20 TAHUN ISU NI TAK SELESAI...

NT 27 - S.O tahniah. sekelip mata.
N 27 - P.A tahniah. kenyit mata.
J 27 - TAKZIAH..... air mata.

Apa beza kelayakan akademik NT27 & N27 dgn kami Jxx !!!!!!!

JURUTEKNIK OTAI - PUO 1977
( nampak-nya pencen J22 je la saya ni... yang Junior2 teruskan.. )

Tanpa Nama berkata...

"Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29."

KENAPE PULAK XBLEY MARAH SI JUDIN TU? JELAS DAN TERANG BELIAU YG MENOLAKNYE. KENYATAAN INI DIPETIK DARI MTSU TERENGGANU.

Aku nak tanye, ade mane2 juruteknik atau panel MTSU yg minta juruteknik berkelulusan sijil poli digabungkan dgn jwt Penolong Jurutera ke? Yg aku tau, cuma jwtn pelukis pelan je digabungkan dengan juruteknik

INI PERMOHONAN ASAL DARI JURUTEKNIK YG DIPERSETUJUI SENDIRI OLEH SI JUDIN TU. BILA BENTANG DLM MESYUARAT, LAIN PULAK CERITANYA... APE HAL?

Sabtu, 27 November 2010
BERITA TERKINI SKIM JURUTEKNIK
Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato' Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

MTSU juga menyokong penuh cadangan Jabatan Kerja Raya kerana para PELUKIS PELAN juga akan mendapat peluang seperti Juruteknik. MTSU juga merayu agar pihak JPA menyegerakan penembahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan.

ATAU INI SAJE CARA PALING BIJAK NAK MENUNJUKKAN KONONNYA JPA MEMANAG MENGAMBIL BERAT DAN SENTIASA BERDISKUSI TTG TUNTUTAN JURUTEKNIK NI, HAKIKATNYE SENGAJA MELENGAH-LENGAHKAN DGN MEMBAWA USUL YG BOLEH DITANGGUHKAN.

DAH DAH LA TU WAHAI PTD2, PANEL2 DAN AJK2 YG MENGURUS TTG TUNTUTAN NI..., JGN NAK MEMPERBODOHKAN KAMI PARA2 JURUTEKNIK NI LA...

Tanpa Nama berkata...

"Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29."

KENAPE PULAK XBLEY MARAH SI JUDIN TU? JELAS DAN TERANG BELIAU YG MENOLAKNYE. KENYATAAN INI DIPETIK DARI MTSU TERENGGANU.

Aku nak tanye, ade mane2 juruteknik atau panel MTSU yg minta juruteknik berkelulusan sijil poli digabungkan dgn jwt Penolong Jurutera ke? Yg aku tau, cuma jwtn pelukis pelan je digabungkan dengan juruteknik

INI PERMOHONAN ASAL DARI JURUTEKNIK YG DIPERSETUJUI SENDIRI OLEH SI JUDIN TU. BILA BENTANG DLM MESYUARAT, LAIN PULAK CERITANYA... APE HAL?

Sabtu, 27 November 2010
BERITA TERKINI SKIM JURUTEKNIK
Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato' Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

MTSU juga menyokong penuh cadangan Jabatan Kerja Raya kerana para PELUKIS PELAN juga akan mendapat peluang seperti Juruteknik. MTSU juga merayu agar pihak JPA menyegerakan penembahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan.

ATAU INI SAJE CARA PALING BIJAK NAK MENUNJUKKAN KONONNYA JPA MEMANAG MENGAMBIL BERAT DAN SENTIASA BERDISKUSI TTG TUNTUTAN JURUTEKNIK NI, HAKIKATNYE SENGAJA MELENGAH-LENGAHKAN DGN MEMBAWA USUL YG BOLEH DITANGGUHKAN.

DAH DAH LA TU WAHAI PTD2, PANEL2 DAN AJK2 YG MENGURUS TTG TUNTUTAN NI..., JGN NAK MEMPERBODOHKAN KAMI PARA2 JURUTEKNIK NI LA...

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SEBENARNYA KITA PERLU HANTAR KAT SURAT KABAR JER LA.

JPA boleh jer tukar cam NT27 tuh kan.

Penolong Pegawai Tanah Gred NT27

Kelayakan:


Warganegara Malaysia;
Berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
Sijil dalam bidang perancangan bandar dan wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; atau
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T1 RM1204.55)
Sijil dalam bidang kejuruteraan (ukur tanah atau perancang bandar dan wilayah) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;atau
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T1 RM1204.55)
Diploma ukur tanah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T6 RM1537.30)
Diploma dalam bidang perancangan bandar dan wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. ;dan
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T6 RM1537.30)
Kepujian Bahasa Malaysia / Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

BAGI SAYA TAK KISAH LA GAJI BERBEZA

BILA DAPAT F29/J29

*IMBUHAN PERKHIDMATAN AWAM AKAN NAIK DARI RM115 KE RM160 SEBULAN (TAK MAU KER)
*KALAU FT/J BOLEH NAIK SAMA CAM SPM JER KE GRED 22/26 TU JER. ( KALAU DAPAT 29 SAH2 LA DAPAT 32/36/40 - TAU TAK BERSEPADU)
*KALAU TANGGA GAJI LAGI PANJANG LA..SEBAB 17-22-26..KALAU 29-32-36 (KALAU BERSEPADU 40)
CUBA PIKIR2 LA KAWAN2 JURUTEKNIK SEMUA

kenapa NT27 guna sijil Politeknik yang sama dapat NT27?

ada skim yang telah dijumutkan tau tak penolong penghulu...baca pekeliling..

kenapa skim lain boleh..mengapa juruteknik tak boleh..haaaaaaaaaa

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

camni la
dalam perjawatan kita tak boleh ubah apa yang terkandung dalam SSM tersebut atau wujudkan skim gred terbaru. gred teknikal PENOLONG JURUTERA adalah 29 bukan 27 mengikut skim pengkeranian operasi barulah n27,c27,s27,B27 kan berbeza.

gred yang TELAH dicadangkan ke JPA

FT17,22,DAN 26 KE F29 (BUKAN 27)
J17,22 DAN 26 KE J29 (BUKAN 27)

KITA BOLEH BUAT DISEBABKAN NT27


KERAJAAN MALAYSIA
__________________________________
PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 16 TAHUN 2009

3. Sejajar dengan usaha kerajaan untuk memantapkan fungsi pentadbiran tanah
khususnya meningkatkan kecekapan sistem penyampaian pengurusan pentadbiran tanah
di samping keperluan kemahiran penganalisisan, pengupayaan penguatkuasaan pentadbiran
tanah, serta kemahiran dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), maka
skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah Gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 ditambah
baik dengan mewujudkan satu skim perkhidmatan baharu Penolong Pegawai Tanah
Gred NT27, NT32, NT36.

camtu jugak la dengan FT dengan J...apa bezanya...buat penambahbanikan la....

berita 2010 tu dah lama kan..kita buat memorandum baru la...atau tunggu 10hb ni kat picc, putrajaya untuk kakitangan awam..lepas 10hb tu takder pepe penambahanbaikkan skim juruteknik..kita kena bertindak la..oraittttttt

Tanpa Nama berkata...

susah sangat

KELULUSAN SPM BERMULA GRED 17-26...SIJIL POLI/UITM/STPM BERMULA GRED 27...DIPLOMA KEJURUTERAAN POLI/UITM/UTM BERMULA GRED 29...DIGREE KEJURUTERAAN BERMULA GRED 41...KAN SENANG, APA LAGI NAK KAJI2, BENDA DAH ADA, RUJUK PADA PEMAKAIAN GRED SSM, TAK PAYAK KAJI LAH , SEMAK LAH....IKUT JE, TU DAH SANGAT CANTIK DAN PALING SESUAI SEKALI.....

halim berkata...

APALAH BANGANG SANGAT KAJI, SEMAK..SELIDIK TUNGGU...KAN DAH ADA SISTEM PEMAKAIAN GRED SSM, MMG DAH CANTIK...IJAZAH GRED 41-54, DIPLOMA KEJURUTERAAN UTM/UITM/POLI GRED 29-40, SIJIL KEJURUTERAAN POLI/UITM/STPM BERMULA GRED 27-40, SPM BERMULA GRED 17-26....CUKUP SENANG.....

Tanpa Nama berkata...

kaji2 tak habis2...

gred 17 sedih berkata...

SAYA MASUK KEJA TAHUN 1982 GUNA SIJIL UITM DALAM GRED 17...TAHUN 2009 DAPAT KUP 22...DAH 29 TAHUN DILETAKKAN DALAM GRED SPM...MMG DIANIAYAI...KAWAN2 FIKIR2 KAN LAH....

Tanpa Nama berkata...

Org kampun koi kate, kalu ngaji xhabis2 ni,org benok melampau je. tu pun ambik mase 5-10 tahun kalu nak khatam Quran.

kes kite ni dah lebih 20 tahun, kiranye org yg duk menkaji ni benok melampau-lampau lampau n terlampau benak lah dok?

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

KPD halim berkata...
APALAH BANGANG SANGAT KAJI, SEMAK..SELIDIK TUNGGU...KAN DAH ADA SISTEM PEMAKAIAN GRED SSM, MMG DAH CANTIK...IJAZAH GRED 41-54, DIPLOMA KEJURUTERAAN UTM/UITM/POLI GRED 29-40, SIJIL KEJURUTERAAN POLI/UITM/STPM BERMULA GRED 27-40, SPM BERMULA GRED 17-26....CUKUP SENANG.....

sepatutnya bukan sijil kejuruteraan Politeknik sahaja la. JPA perlu kaji 23 sijil politeknik yng sedia ada sejak tahun 80an lagi jumlahnya 23 setakat ni..jadi semua sijil daripad politeknik kena kaji la..semua kena dapat J29/F29..buat apa nak mintak 27 even dalam SSM dari Gred 27-40 tetapi gred teknikal bermula J29/F29 ptt selaraskan la....patut dapat F29/J29 macam NT27 sama jer sijil dengan Diploma sebab apa - NT27 bukan skim teknikal. harap maklum

HASSAN MISKAM berkata...

kawan2...ni aku nak cerita sikit ttg satu JD (jurutera daerah) JKR di Perak ni (x perlu la nak sebut daerah mana sbb perak ni ada 9 daerah je..pandai la cari sendiri...tapi dia ni aku selalu berurusan dan peristiwa ni berlaku di bilik mesyuarat semasa mesyuarat pagi baru2 ni...

mcm sial je perangai..dia ni dulu asalnya dari grup sokongan gak (means, tech/TA) la..dia futher study dlm 8 - 10 tahun dulu then dapat la naik P & P..

dia kata dia pun ada gak dok baca hal2 kita dok bising benda ni sejak mutakhir ni ttg kenaikan...tahu apa yg dia boleh kata..dialog dia mcm ni..

"toksah la u all dok bising2 la mcm cakap dgn batu bangunan je..x kan ke mana u all punya perjuangan...pi je sambung blaja amik degree..tgk mcm saya, dah jadi JD dah..baru org semua layan mcm boss besar..ramai kontraktor dok damping dgn saya ni...dulu asal aku pun sokongan mcm kau orang gak...dah jadi engineer baru kerajaan boleh bela nasib u all semua"...

Sialll dia...bleh cakap mcm tu..nampak sgt dia x sokong dgn apa yg kita tuntutkan...dia ingat apa?? semua nak kena jadi P & P ke kalau umur dah 45 tahun ke atas...agak2 la...dah nak rasa santau perak ke?? kalau rasa nak santau cakap...ramai lagi geng2 yg aku kenal boleh hantar santau2 ni..karang ada yg mati kat tepi highway terowong menora ipoh tu...babi punya JD..menyusahkan idup aku je sial sekor JD ni...

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya peranan ketua jabatan macam JD ni perlulah sokong perjuang anak buahnya...dia tak suka ke jurusan kejuruteraan dipandang tinggi dan bergred tinggi...janganlah kerana dah terbang tinggi lupa pulak nak tengok bawah...kalau dah jatuh nanti siapa yang nak tolong....

NESMAH JKR berkata...

kurang ajarrrr.aku cukup menyirap darah kalau jenis nak cabar2 suruh g smbung blaja baru akan diambil perhatian.ni nak cerita sedikit.aku ni ada sijil kej awam (pembinaan), diploma kejuruteraan awam (dua2 amik kat poli).then dah 2 tahun grad dari SPACE jurusan awam.

tapi aku masih juruteknik j17. aku x kisah pun nak minta post 41.aku pun saja2 amik sbb sahut cabaran isteri je. jadi isunya sekarang kenapa dgn sijil poli aku ada berbelas tahun yg lalu masih x dinaikkan gred. bab aku ada dip dan degree tu aku punya hal / pasal la. yg JD haram tu dok sibuk2 nak encourage org g blaja baru terbela nasib tu sbb apa? org cakap isu lain, dia plak cakap isu lain.sengal tu x tahu ke bukan semua org berkemampuan dlm erti kata wang, masa dan faktor keluarga..

sengal punya JD.ni mesti JD kaki pow kontraktor je ni. bukan kira JD2 jkr ni.mengarut je. depan anak buah nak tunjuk mcm intergriti sgt. belakang dia x tahu, yg kontraktor dok mengata ttg dia kot blakang. sengal..mmg balaci punya JD.anyone nak tokok tambah dipersilakan.

OMAR SEDIH berkata...

to all my friend technician/KUP/PUK/PIN NUMBER, x da ka kita nak hebahkan blog ni kpd kawan2 kita technician yg lain di semua jabatan yg berkaitan. sapa2 yg pandai IT sikit, tlg emailkan la hebahan sikit ttg perjuangan dan luahan kita ni. ini je cara yg saya nmpak boleh meramaikan suara kita bersama. biar hal naik taraf isu siil poli ni jadi isu besar seharian. kalau nampak x da apa tindakan oleh pihak kerajaan gak, pada PRU 13 ni, faham2 je la apa yg kawan2 harus buat. dok tunggu lagi. takbirrrrrrr.....

Tanpa Nama berkata...

SALAM....

SEBENARNYA YANG BUAT SANGKAK BENDA INI IALAH PIHAK ATASAN JKR,KALAU TIDAK DARI TAHUN LEPAS JPA DAH LULUSKAN NAIK GRED, TAPI PIHAK KETUA PENGARAH JKR TAK SETUJU, TU YANG MASIH DIKAJI LAGI.....PALING LATEST MESYUARAT BULAN MARCH LEPAS... SO STAFF JKR KORANG BAMBU DULU BIG BOS KORANG,DISEBABKAN DIA SEMUA SKIM TEKNIKAL SANGKUT SAMPAI SKRG....INFORMASI INI AKU DAPAT DARI ORG MTSU

LAN DUGONG JKR berkata...

SALAM. SAYA SOKONG..MEMANG SAYA PUN ADA DENGAR. HAL INI SEBENARNYA PUNCA DARI TOP MANAGEMENT SENDIRI. TERUTAMA YG BERADA DI BLOK 16 TINGKAT JKR JALAN SULTAN SALAHUDDIN. TOP MANAGEMENT YG X MERESTUI PERKARA NI. PERASAN X DLM SEHARI DUA NI KERANI SERVICE DOK TANYA TECHNICIAN SEMUA2 JKR SAMADA ADA KELULUSAN DIPLOMA KE X DAN NAMA DIPLOMA. ASAL BENGAP SGT. DOK SIBUK NAK SURVEY ADA DIP KE X TU NAK BUAT APA. ISUNYA SKRG, TECH YG ADA SIJIL POLI KENAPA TAK DIUPGRADE KE TARAF YG SEPATUTNYA SAMA MCM SKIM YG BELAJAR LEPAS SPM YAKNIK STPM (IKUTKAN KENA LEBIH LAGI SBB AMIK ENGINEERING LAGI).JADI SEMUA, APA HAL DENGAN KITA NI? X KAN NAK TOLAK HABUK JE, HASILNYA X DA PUN TGK. DARI DULU LAGI DOK DENGAR SEDANG KAJI, SEDANG DLM TINDAKAN PERBINCANGAN. $^%%%^$ LA DOK KAJI APA LAMA2.

J/Otai berkata...

> Hassan Miskam & Nesmah JKR
JD tu lupa daratan & ibarat kacang lupakan kulit. Dia bermula dari dan maju keatas. JD tersebut harus memahami senario Juruteknik, sebab beliau juga bermula dari situ....

Apa kata KITA (Juruteknik) bawa isu ni ke PM, TPM, Menteri Pelajaran, Menteri Penggajian Tinggi.... s.k kepada akhbar2 & media2 utama.... mereka semua kan ada BLOG masing2... c.c kepada mereka BLOG ini juga.....

PUO cc/77

Tanpa Nama berkata...

Salam..dah lama aku baca komen blog ni tp baru hari ini aku tgerak hati nak menulis.

Penggredan semula mmg sesuatu yang dinanti2 tmasuklah aku. Isu kerja berat, berbahaya dan cacamarba bukan isu baru malah top mgmt sendiri tahu. Kalo diikutkan kerajaan kerna hormati juruteknik mcm kita sebab byk mngurangkn perbelanjaan lebih2 lagi dlm ekonomi yg tak menentu.

Kalau guru boleh diberikan mcm2 kerana 'TUGASAN BERAT' mendidik anak bangsa..juruteknik adalah 'PROBLEM SOLVER' merangkap 'MONEY SAVER' untuk kerajaan. Takkanla kerajaan taknak bagi sedikit kegembiraan kepada kami.

Juruteknik bukan minta sorang RM1Million tp kenaikan tangga gaji yang rasional dengan kerja kami.

Tanpa Nama berkata...

Jom kita panggil semua para juruteknik dan pelukis pelan senaraikan kelulusan yang mereka ade.

1. Saya - Berkelulusan Diploma Kejuruteraan Awam GPA 3.50.keje sebagai pelukis pelan gred J17 dah 20 tahun, berada di tangga P3 sebab semua exam PTK saya lulus cemerlang. Xnaik pangkat sebab negeri saya xde gred kenaikan pangkat bagi Pelukis Pelan. Semua Pelukis Pelan di negeri saya pencen di gred lantikan -J17.

Bukan xminta jwtn J29, dah beberapa kali interview, xpernah sangkut.

Bidang keje saya mcm juruteknik, lawat tapak, monitor keje2 di lapangan, balik opis buat pelan n laporan serah kat TA yg sedap2 duk dlm bilik berhawa dingin. TA cuma turun padang kalau projek bermasalah, tu pun saya yg terpaksa geledah apa punca masalah n buat laporan atas arahan TA.( Ce suruh org JPA lantik staf berkelulusan SPM buat keje2 begini, boleh tak)

Dapat KUP J22 tahun lepas, dapat tangga gaji P1T6. J22 ade tangga gaji sehingga T12 je.Servis ade 18 tahun lagi, maknanye 6 tahun lg, sy dah capai gaji maksimum.Maka statiklah gaji saya selama 12 tahun lagi sementara tunggu tarikh pencen.

Tanpa Nama berkata...

salam....
isu ni dah lama....terlalu lama dan ia langsung tidak diendahkan oleh JPA...apa lagi yang mereka mahu..cadangan,petisyen,dan segala kerjasama dan bukti dah diberikan...tapi bila tanya stil kaji dan terus kaji...fikir logik dah la...takkan itu pun nak diajar...aku cadangkan stiap bahagian kita anjurkan meeting tergempak utuk gred2 J17 ni..tak kira sama ada kerjaan penuh,badan berkanun,kerajaan tempatan atau ape2 saje yang berkaitan..kita kumpul semua petiyen setiap bahagian n kita hantar pada perdana menteri,ketua SU,ceupacs, n JPA...

hanif berkata...

kalau JPA dah setuju ngan kenaikan gred juruteknik apa lg...dengar cita boss besar JKR lak yg tak setuju....kalau camtu hantar saja hal dan masalah juruteknik ni pada PM, kan PM dah buka blog utk rakyat mengadu masalah...boss JKR yg hati busuk tu patut diajar saja dia tu...santau saja org macm tu, baru dia tau,.....

Tanpa Nama berkata...

KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....KAJI SEMAK....INI PERBUAT MELAMPAU, SENGAJA MELAMBAT2 KAN KENAIKAN GRED JURUTEKNIK YG ADA SIJIL KE GRED 27...

Tanpa Nama berkata...

Salam. Ade sape2 yg free, printlh semua komen2 ni n hantar ke JPA ke atau mane2 pihak yg berkenaan.

Saya rasa, diorang xbuka pun blog ni..

Saya sibuk byk waktu ni, mane nak tengok tender lg, nak lawat tapak projek lagi, nak bagi laporan projek yg dah siap kat bos lagi...

Tanpa Nama berkata...

Maaflh, koi sibuk gak, baru je brief boss pasal projek jalan PLB. Kjap lg nak pegi tapak projek jalan, kontrak dah masuk tanh milik plak. mase kluar bilik bos tadi, lalu depan bilik PA N27, sedang menambah lipstik dibibir. Jwtn ni lh yg diupgred diberi pelbagai elaun oleh JPA....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK

APA KATA KITA SAMA2 HANTAR PADA AKHBAR2 UTAMA JER.

KITA DAH ADA FAKTA, PEkeliling yang lain2 pun ada. jadi kita wat surat2 baik beza kan dengan NT27

pekeliling N11 ke N17 kan boleh jumut?
pekililing F14 ke F17 pun ada?
banyak lagi pekeliling yang ada.

boleh tak

F17 F29
J17 J29

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

PADA 10HB MEI 2011 DISAHKAN PM TAK DAPAT HADIR..JADI ada tarikh baru...lambat la saya nak htr surat kat surat kabar ni yek...gred FT17,22,26 - F29, dan J17,22,26 KE J29

GERAMNYA..masa tu PM tak dapat hadir

Harap Maklum..

Juruteknik sepatutnya dah lama patut naik

Tanpa Nama berkata...

Bukan hanya gred yg perlu dipertikaikan tetapi elaun kritikal juga harus la diambil kira. Mengapa cikgu & Pensyarah Kejuruteraan layak diberi elaun kritikal sedangkan kami yg berkerja dalam bidang ini dan berdepan dengan bahaya tidak layak diberi elaun tersebut.

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

MARI SAMA KITA JURUTEKNIK SIJIL POLI/UITM BERJUANG UNTUK MENDAPAT HAK YG SEPATUTNYA KITA DAPAT IAITU GRED 27 SEPERTI LULUSAN STPM...

juruteknik malaysia berkata...

memang betullah, kalau kita diam je..maka camni lah nasib kita para juruteknik disisih tak tau lah sampai bila....Mari kita buat sesuatu yg boleh menaikan kita kepada tempat yg sepatutnya kita dapat....

demak5465 berkata...

aku rasa dah tiba masa kita dedahkan dilema yang kita hadapi..sedih bila dengar ada rakan2 kita dah bekerja lebih 15 tahun dengan gaji SPM...tentang elaun kritikal itu, aku rasa sangat penting...elaun itu "kena bagi" kepada kita kerana bentuk aktiviti yang kita buat sangat berbahaya,pihak atasan tak nampak semua ni..(pengalaman aku sendiri)yg diorang nak keja, kena siap...aku cadang somebody please siarkan diakhbar dan juga kepada pihak berkenaan yang boleh bawa masalah kita semua ke pengetahuan PM...lagi bagus.disini,aku nak share pengalaman "menakutkan" aku bekerja di sek men teknik S.........
1.tak boleh membantah
2.buat keja tukang 100%..keja tech org lain buat..atas alasan arahan bos
3.pasang langsir
4.cuci loji kumbahan(mcm bangla)
5.pasang bendera
6.pam jamban dan tandas sumbat kena buat dulu takleh br panggil tukang
7.sembur racun anai2 alasan:sek takde duit...aku plak kena sampai naik atas syiling yang telah dimakan anai2...kalau jatuh????
bila aku cakap pihak sek boikot aku..melawan katanya...
8.bekerja dengan org2 yg tak tau keja juruteknik...main sedap mulut je nak arah...selama 8 tahun aku keja sebagai juruteknik aku tak pernah tengok apa jenis WARAN sekalipun...semua dimonopoli oleh (mat kipas bos)...yg aku tahu keja aku setiap hari repair...repair repai...repair...repair...repair........INIKAH JAWATAN JURUTEKNIK...banyak lg,klu aku tulis disini tak habih...8 tahun beb memendam perasaan...mintak sahabat semua kita WAJIB bertindak...tindakan KPM ni,,sy tengok dah melampau...sistem corrupted...dato seri muhyidin...sila jawab penderitaan kami J17...besar dan susah sangat kah permintaan kami berbanding jasa kami selama ini....lawan tetap lawan..for justies

demak5465 berkata...

Salam buat semua pembaca...
aku rasa dah tiba masa kita dedahkan dilema yang kita hadapi..sedih bila dengar ada rakan2 kita dah bekerja lebih 15 tahun dengan gaji SPM...tentang elaun kritikal itu, aku rasa sangat penting...elaun itu "kena bagi" kepada kita kerana bentuk aktiviti yang kita buat sangat berbahaya,pihak atasan tak nampak semua ni..yg diorang nak, keja kena siap...aku cadang somebody please siarkan diakhbar dan juga kepada pihak berkenaan yang boleh bawa masalah kita semua ke pengetahuan PM...lagi bagus.disini,aku nak share pengalaman "menakutkan" aku bekerja di sek men teknik .........

1.Tak boleh membantah,padahal aku tengok pihak pengurusan bukan tahu sangat skop kerja juruteknik ni...diam aje la..
2.Buat keja tukang 100%..keja tech org lain buat..siap ada jawatan dalaman lg...yg gila kuasa/pangkat jangan cakap la..punya ramai..time kena tiaw pandai pulak cr jawatan hakiki..
3.pasang langsir tingkap(hahaha lawak bila aku ingat balik siap kata itu keja hakiki technician
4.cuci loji kumbahan(loji taik,siap turun sampai lantai loji)itu keja juruteknik ka????renung2kan la
5.pasang bendera sek pun aku...PAP siap sila panggung...tak dak siapa "berani usik"
6.pam jamban dan tandas sumbat kena buat dulu takleh, br panggil tukang.dasyat giler le job technician J17 ni....
7.juruteknik J17 kena sembur racun anai2 alasan:sek takde duit...aku plak kena naik, sampai atas syiling yang telah reput dan dimakan anai2...kalau jatuh????
bila aku cakap pihak sek boikot aku..melawan katanya...
8.bekerja dengan org2 yg tak tau keja juruteknik...main sedap mulut je nak arah...selama 8 tahun aku keja sebagai juruteknik aku tak pernah tengok apa jenis WARAN sekalipun...semua dimonopoli oleh (mat/minah kipas bos)...yg aku tahu keja aku setiap hari repair...repair repai...repair...repair...repair..........INIKAH IMEJ JURUTEKNIK......
banyak lg,klu aku tulis disini tak habih...8 tahun beb memendam perasaan...mintak sahabat semua kita WAJIB bertindak...tindakan KPM ni,,AKU tengok selama ni dah melampau...sistem corrupted,skop kerja juruteknik J17 dibawah KPM memang tak jelas langsung dari segi border kerja technician dan kerja tukang...
kepada yang berkenaan>>>>>>>>>>???
sila jawab penderitaan kami J17hanya jauhari yang kenal manikam..juruteknik J17 sahaja yang tahu keadaan dan situasi yang sebenar..Besar dan susah sangat kah permintaan kami berbanding jasa kami selama ini.kami cuma mahukan keadilan bukan bertujuan besar kepala atau apa...diharap kemelut juruteknik J17 selama lebih 20tahun ini berakhir secepat mungkin..saya suka mengingatkan gaji kita terima setiap bulan itu adakah berkat @tidak sekiranya orang dibawah kita teraniaya..kepada kawan2 semua..lawan tetap lawan..for justies.t.kasih kerana sudi membaca sampai habis...peace no WAR
opps lupa...tanpa prajudis..

geng juruteknik sjil poli/uitm berkata...

SAYA RASA PERKARA DAN MASALAH JURUTEKNIK NI MESTI PERLU SEGERA DI BAWA KE TENGAH (PM)....KALAU TIDAK JAWAPAN SAMA AKAN MUNCUL..SEMAK, KAJI, TUNGGU....SEMAK, KAJI, TUNGGU....SEMAK, KAJI, TUNGGU....SEMAK, KAJI, TUNGGU....SEMAK, KAJI, TUNGGU....SEMAK, KAJI, TUNGGU....SEMAK, KAJI, TUNGGU..
JURUTEKNIK YG ADE SIJIL HANYA NAK DI LETAKKAN JURUTEKNIK DI GRED YG BETUL SEPERTI YG TERMAKTUD DIBAWAH SISTEM PEMAKAIAN GRED SSM DI MANA SIJIL POLI/UITM/STPM SAMA TARAF IAITU DILETAKKAN PADA GRED 27, BUKANNYA DIGRED 17 SAMA DGN GRED SPM.....MANA ADIL MASUK KEJA GUNA SIJIL POLI/UITM TAPI DI LETAKKAN PADA GRED 17 PD GAJI P1T7 ATAU P1T9..KANAIKAN GAJI TAHUNAN DAN ELAUN SAMA MACAM LULUSAN SPM, GAJI MATI SAMA SPM...INILAH YG PERSATUAN JURUTEKNIK SIJIL TUNTUT, IAITU DILETAKKAN DI TEMPAT YG SEPATUTNYA...SOAL JURUTEKNIK YG DAH SAMBUNG BELAJAR AMBIL DIPLOMA, IJAZAH TU LAIN CERITA...SEKARANG NI KAMI JURUTEKNIK MINTA KEDUDUKAN GRED YANG SEBENAR BAGI JURUTEKNIK YG MASUK KEJA GUNA SIJIL MESTI DILETAKKAN PD GRED 27 SAMA DENGAN STPM..

Tanpa Nama berkata...

ASKAR, POLIS DAN CIKGU MMG MUDAH NAIK GAJI...PM MMG BELA 3 KUMPULAN NI , YG LAIN MAMPUIH KOME LAH NK JD APA PUN...

hantu raya J17 berkata...

saya sangat setuju semua pandangan dan pendapat kwn juruteknik.kita perlu lawan dan menpertahankan HAK kita. LAWAN TETAP LAWAN.DEMONTRASI DEPAN PEJABAT PM.

JEBAT DERHAKA Caw Jalan JKR berkata...

kawan2...x kan kita ni berani kat blog ni je kot?? x kan bacul kot..pondan tmn tasik taiping pun berani baling kasut kalau "pelanggan" dia buat gila babi x tentu pasal dgn dia..inikan kita...jom la kawan2..bertindak..x kan x da sapa berani syorkan pada MTUC yg x da fungsi lgsung tu kot...

Tanpa Nama berkata...

aku harap pengarah JKR yang baru ni bersetuju dengan usul yang juruteknik bentangkan dulu...para tech JKR perlu pastikan pengarah yang baru ni setuju baru buat tindakan yang sepatutnya...JPA takde masalah aku rasa...masalah sebenarnya dari kita JKR juga..

Tanpa Nama berkata...

http://www.facebook.com/najibrazak/posts/10150168848670952


nie link yang telah saya bt pada Wall Najib di FB Beliau...
Diminta kawan Juruteknik lain tolong pastikan wall tersebut aktif supaya Najib atau PA beliau dapat membaca kisah2 kita....

juruteknik malaysia berkata...

KAWAN2 JURUTEKNIK HENDAKLAH LUAHKAN PANDANGAN DAN PENDAPAT MENGENAI MASALAH JURUTEKNIK KPD PM KITA MELALUI FB BELIAU
http://www.facebook.com/najibrazak/posts/10150168848670952

Razif Caw Cerun JKR Malaysia berkata...

kawan2..ada yg brani dah hantar luahan kpd FB PM Dato Seri Najib..jom la pakat2 kita aktifkan dlm wall FB PM kita..x kan nak duduk diam je..dah x larat nak baca kat blog ni,tapi masih x dak hasil..PM tlg la kami..kami ni dah mcm peminta sedekah nakkan hak kami..

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

SENANG JE NAK AJAR PUAK2 NI, KITA SEMUA AHLI PERSATUAN JURUTEKNIK SEPAKAT SEKATA JANGAN PANDANG LANGSUNG LAMBANG DACING PADA PRU 13 NI...TU JE CARA YG TERBAIK...DARI DULU LG ...KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK......KAJI, SEMAK...MENYAMPAH DAH RASENYA.

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SEMUA JURUTEKNIK HANTAR PADA WALL DATO SERI NAJIB BOLEH TAK..

BARU ADA 3 KOMEN SAHAJA...

demak 5465 berkata...

jgn kecoh2 kt sini saje bro....sama2 le hantar komen kt wall FB PM kita yang terSAYANG nie.harap PM kita dpt membaca dan ambil tindakan secepat mungkin utk selesaikan mslh dkt2 20 thn ni..komen kt wall fb PM tu aku yg hantar..kwn2

rujukan:pekeliling bilangan 4 tahun 2002...

demak 5465 berkata...

assalammualaikum PM.....sy mewakili semua juruteknik J17 disemua kementerian kerajaan dibawah kepimpinan dato seri memohon agar dato seri melihat permasalahan kami yang berlarutan sejak 20 tahun yg lalu iaitu gred jawatan lulusan sijil POLI/UITM tidak diselaraskan dengan kelulusan yang sewajarnya.mengikut Pek.bil.4 thn 2002 bg lulusan sijil POLI/UITM hendaklah bermula dgn gred 27 dan bukannya gred 17... mohon pertimbangan.... agar permasalahan ini diselesaikan segera.....t.kasih PM

"juruteknik" didahulukan pencapaian diutamakan..

aku dah post kat wall PM...
bakal presiden CEUPACS yang baru...

hantu raya J17 berkata...

syabas bro bakal presiden CUEPACS baru......aku jadi timbalan kira ok ler..kita mst juangkan hak kita juruteknik J 17 ke gred J 27..ayuhhhh kita semarakkan api perjuangan.

juruteknik malaysia berkata...

JOM PERJUANGKAN HAK PARA JURUTEKNIK YG DILETAKKAN PADA GRED 17 (SPM)AGAR DI BERI HAK YG SEBENAR IAITU GRED 27 SEPERTI YG TELAH TERMAKTUD DALAM PEKELILING....

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

PARA JURUTEKNIK POLI/UITM SILA RUJUK http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf

DI MANA JURUTEKNIK LULUSAN SIJILPOLI DAN UITM PADA GRED 27.

Tanpa Nama berkata...

Salam. saya xfahamlah kenyataan dlm web MTSU ni, Ce cite, ape kebendanye? Nak upgredkanlulusan sijil Poli ke Diploma ke? Nak tempatkan lulusan sijil ditempat yg sepatutnye pun ambik mase 20 tahun untuk dikaji, buat cerita baru plak, Wujudkanlah PTD jwtn pengkaji jawatan di JPA. Bukan susah pun, kaji je bukan kena buat keputusan pun. pangkat naik juga 41 , 44, 48, 52, 54, JUSA C, JUSA B, JUSA A.
Peduli ape dgn gred dan pangkat jwtn lain, kita berkuasa...

JKR, positif memanjang, xpernah negatif, malangnye juruteknik jg yg duk tang tu jugak..

"Gred Juruteknik, 2011 April 15

Sokongan kepada pegredan semula Skim Jurutenik oleh Pengurusan Tertinggi JKR adalah positive walaupun perubahan berlaku apabila sokongan asal ialah berasaskan Sijil Politeknik berubah kepada Diploma. Perubahan kepada Diploma berlaku apabila Kementrian Pengajian Tinggi memansuhkan pengajian peringkat sijil mulai pengambilan tahun 2011."

Tanpa Nama berkata...

Sekolah vokasional akan dinaik taraf jadi kolej


2011/05/11
MALAYSIA akan merombak sistem pendidikan teknikal dan vokasional, sekali gus mengubah nama sekolah vokasional kepada kolej vokasional, yang akan menawarkan diploma atau diploma lanjutan.

wahai pembaca sekalian cuba fikirkan:

Mahukah anak2 anda belajar di bidang teknikal, apabila graduate bekerja diletakkan setaraf SPM. Bukan senang belajar di bidang kejuruteraan.
Staf teknikal sukar naik pangkat berbanding dgn gred perkeranian (N)lulusan SPM. N17 - N22 -N26 -N27- N32- N36 malah bleh ke gted 41, 44 n 48. Berbanding gred kejuruteraan (J) lulusan sijil dan diploma teknikal ditempatkan di gred J17, nak upgred pun makan masa 20 tahun, belum tentu pun dapat, masih dikaji.

especially jwtn pelukis pelan, ade negeri2 yang langsung tidak wujudkan gred kenaikan pangkat, dari mula lantik hingga pencen gred 17.

Buat para pelajar, hati2 pilih kerjaya. para ibu bapa, sila prihatin dlm menasihati pilihan pembelajaran anak2.

Teknisyen Sekolah Menengah Atas Politeknik - Kejuruteraan Awam (Pembenaan) berkata...

masuk keje 1980 > 31 tahun servis
masih lagi J22. gaji dah langgar dinding selama 8 tahun. ( P1 lak tu ) nak turun P2 , mcm tak de harapan je. (PTK aras 3 @ 4x duduk)Kertas teknikal lulus SEKALI ambil je - sebab soalan berkaitan dgn kerjaya. Kertas Am > ni yang bikin 'spoil' ... misi, visi , dan blah,blah,blah, tonggak 12 laaah.. mcm mana nak lulus !!! bukan bidang Juruteknik mcm saya ni tau sangat.

dah tak ada mood (semangat) nak keje dengan cemerlang. setakat ala-kadar je.

kalu keje bagus - gaji x naik (maximum dah). J26 tak ada 'post' dlm jabatan saya ni.

baik buat kerja ala-kadar je...sebab tak nampak apa yang HENDAK D KEJARKAN. tak ada TARGET.

Kalu dpt naik taraf gred Juruteknik mungkin timbul semangat semula kot. Entah lahhhhh... Pentadbiran Kerajaan ni (JPA) , perkara yg sempol pun ambil 20tahun nak selesaikan.....

agak-agaknya Juruteknik TAK PENTING & TAK KETARA dalam pembangunan industri Negara. tak terjejas KPI bos-bos mereka kalu teknisyen tak perform !

Cuba bayangkan tanpa pemantauan , penyeliaan Juruteknik dalam industri pembangunan milik kerajaan. Apakah hasil mutu kerja atau 'end-product' yang tercapai ?

Tanpa peranan Juruteknik sebagai kumpulan sokongan dalam kerja-kerja pemantauan & penyeliaan projek milik kerajaan - rasanya hasil mutu kerja tanpa pengawasan , tentunya pihak kontraktor mengambil kesempatan utk memaxsimunkan keuntungan mereka... saya rasa semua Juruteknik faham akan implikasi sekiranya kerja2 yg d laksanakan tidak mengikut spesifikasi oleh sebab faktor keuntungan !!!

Perkara-perkara yang ternyata seperti tersebut tidak nampak oleh pihak Atasan pentingnya peranan Juruteknik.

Apa-lah sangat permintaan Juruteknik ... cuma MENAIKKAN TARAF KE GRED YG TELAH DI WARTA KAN .... ITU SAHAJA, bukan intan , bukan berlian dan gunung emas yg kami pohon, hanya sekeping watikah yang menyatakan ... Para Juruteknik sakalian , sayugia dimaklumkan bahawa maruah & tuntutan kamu semua telah d perkenankan dengan sebulat suara oleh KPKR & JPA berkuatkuasa pada XX XX 2011.

juruteknik malaysia berkata...

tak payah pening2 wahai kawan2 juruteknik sekelian..dengar cite kita akan dinaikkan gred selewat2nya hujung tahun ni 2011..kalau tak ade gak apa yg di tunggu sejak 20 tahun dulu...maka kita semua bulatkan tekad pada PRU 13 ni jangang pandang lagi LAMBANG DACING.....pasti kita buat....hidup juruteknik malaysia...

juruteknik komputer berkata...

Juruteknik Komputer

Maaf la kawan setakat kita tahu hujung tahun ni naik tapi takder pekeliling JPA secara sah apa yang kita boleh buat..saya dah bertanya pada datuk dan ajk teknikal untuk kenaikkan juruteknik J17/FT17 tetapi sampai skrg ni masih lagi dalam proses JPA dan tak nampak apa lagi yang memboleh kita naik..Apa kata kita masukkn dalam Akhbar Bharian ke, Utusan ke, Hmetro ker, dan masuk dalam FB DS Najib tapi tak tau la beliau baca atau tak?

Demak 5465 berkata...

masuk keje 1980 > 31 tahun servis
masih lagi J22. gaji dah langgar dinding selama 8 tahun. ( P1 lak tu ) nak turun P2 , mcm tak de harapan je. (PTK aras 3 @ 4x duduk)Kertas teknikal lulus SEKALI ambil je - sebab soalan berkaitan dgn kerjaya. Kertas Am > ni yang bikin 'spoil' ... misi, visi , dan blah,blah,blah, tonggak 12 laaah.. mcm mana nak lulus !!! bukan bidang Juruteknik mcm saya ni tau sangat.

dah tak ada mood (semangat) nak keje dengan cemerlang. setakat ala-kadar je.

kalu keje bagus - gaji x naik (maximum dah). J26 tak ada 'post' dlm jabatan saya ni.

baik buat kerja ala-kadar je...sebab tak nampak apa yang HENDAK D KEJARKAN. tak ada TARGET.

Kalu dpt naik taraf gred Juruteknik mungkin timbul semangat semula kot. Entah lahhhhh... Pentadbiran Kerajaan ni (JPA) , perkara yg sempol pun ambil 20tahun nak selesaikan.....

agak-agaknya Juruteknik TAK PENTING & TAK KETARA dalam pembangunan industri Negara. tak terjejas KPI bos-bos mereka kalu teknisyen tak perform !

Cuba bayangkan tanpa pemantauan , penyeliaan Juruteknik dalam industri pembangunan milik kerajaan. Apakah hasil mutu kerja atau 'end-product' yang tercapai ?

Tanpa peranan Juruteknik sebagai kumpulan sokongan dalam kerja-kerja pemantauan & penyeliaan projek milik kerajaan - rasanya hasil mutu kerja tanpa pengawasan , tentunya pihak kontraktor mengambil kesempatan utk memaxsimunkan keuntungan mereka... saya rasa semua Juruteknik faham akan implikasi sekiranya kerja2 yg d laksanakan tidak mengikut spesifikasi oleh sebab faktor keuntungan !!!

Perkara-perkara yang ternyata seperti tersebut tidak nampak oleh pihak Atasan pentingnya peranan Juruteknik.

Apa-lah sangat permintaan Juruteknik ... cuma MENAIKKAN TARAF KE GRED YG TELAH DI WARTA KAN .... ITU SAHAJA, bukan intan , bukan berlian dan gunung emas yg kami pohon, hanya sekeping watikah yang menyatakan ... Para Juruteknik sakalian , sayugia dimaklumkan bahawa maruah & tuntutan kamu semua telah d perkenankan dengan sebulat suara oleh KPKR & JPA berkuatkuasa pada XX XX 2011.

sy bersimpati dengan nasib sedara....sedara telah melalui perjalanan "kehidupan" yang terlalu menyakitkan...cadangan menghebahkan dlm paper sy nmpk paling berkesan..ataupun aduan rakyat...br puak bengong ni tau..sy akan berusaha cr jalan bw perkara ni keatas....insyaallah

drpd:bakal presiden ceupacs

juruteknik Otai (PUO cc77) berkata...

Esok 16hb. Mei 2011... ada berita gembira menanti guru esok (Isnin ) sempena sambutan hari guru ... TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin yg juga Menteri Pelajaran berucap..(Akbar Utama - Ahad 15/05/2011), ..Bagi menyuntik semangat para guru yg sanggup berkorban demi mendidik anak bangsa dan juga membangunkan negara. SAYA SETUJU & MENGALU-ALUkan. kerana saya juga d didik oleh guru , Ibu & bapa.

Agak2nya bilakah JURUTEKNIK (Teknisyen) yang juga berkaliber serta dedikasi membangunkan infrastruktur Negara akan dapat pengikhtirafan seperti guru2.

Mungkin kita (Juruteknik) tidak mahu publisiti yg besar serta gah, kita hanya mahu hak yg telah d beri dan termaktub dalam arahan pekeliling ITU SAHAJA.

Wassalam.

juruteknik bosan tunggu lama (20 thn lebih) berkata...

JPA dah sediakan pkeliling bahawa juruteknik lulusan sijil poli/uitm berada pada gred 27 selaras dgn STPM, tapi sampai sekarang JPA sendiri tak ikut pekeliling yg dibuatnya...rujuk pekeliling ni...
http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf

dalam hal ni sapa yg salah JPA ke sapa....

Tanpa Nama berkata...

Bukan senang belajar dalam bidang kejuruteraan.
Staf teknikal sukar naik pangkat berbanding dgn gred perkeranian (N)lulusan SPM. N17 - N22 -N26 -N27- N32- N36 malah bleh ke gted 41, 44 n 48. Berbanding gred kejuruteraan (J) lulusan sijil dan diploma teknikal ditempatkan di gred J17, nak upgred pun makan masa 20 tahun, belum tentu pun dapat, masih dikaji.

Aku sokong pendapat ni..belajar kat poli x sama dengan tempat lain : cth "maktab perguruan"..dapat elaun khas..subjek pun x susah mana...kat poli kena keluar duit sendiri..belajar macam nak rak..x lulus 1 subjek..kena stay semester..subjek bukan senang..bila keje pulak, sama takuk dengan kerani..silap2, dalam carta organisasi kita duk bawah diorang..

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

Berita baik untuk guru: Kaedah baru kenaikan pangkat - JURUTEKNIK BILA LAGI...

tolong bagi emel untuk hantar pada utusan malaysia, bharian dan metro untuk ruangan masalah tuh

sampai masa untuk kita bergabung...

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

ni lah nasib juruteknik poli/uitm...diletakkan bawah gred 17...keja 15 tahun baru dpt naik gred 22, tu pun KUP, kalau tidak duklah dalam gred 17 sampai pencen...belajar 2 thn pun tak guna...

RADZUAN JKR berkata...

dengar cerita nak naik gred J27 bg lulusan sijil ni dah lama sgtt..bila lagi...x da ka kawan2 yg kenal2 org JPA dan MTSU ke yg boleh bg info?? dah bosan la bila keje x dihargai, bila sijil poli diletakkan sama skim dgn kerani pekak di pejabat...J17=N17=W17 yg hanya masuk keje guna spm..mmg x adill....

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

dengar cite hujung tahun ni juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm yg diletakkan di gred 17 sama dgn lulusan SPM akan dinaikkan ke gred 27 macam STPM...kalau tak dpt gak tahun ni...semua juruteknik sijil yg tunggu di letakkan pada gred yg sepatutnya dapat tidak ditunaikan tahun ni...harap jangan pandang lg LOGO DACING pd PRU 13 nanti,...sbb dah 20 tahun lebih di letakkan pada tempat yg sama dengan Gred 17 lulusan SPM iaitu n17, w17, Nt17 u17 dan lain yg sama taraf dengan SPM...

Tanpa Nama berkata...

Dah bertahun-tahun dah dok dengar n dok tunggu....harap2 kali ini biarlah apa yang didengan dan ditunggu tu menjadi KENYATAAN.

PEMUDA UMNO CAWANGAN berkata...

aku ni ketua pemuda umno salah satu cawangan area shah alam....x perlu la aku nak sebut cawangan apa...berkhidmat di jkr selangor..J17, masuk keje guna sijil poli walaupun aku dah ada diploma blaja KSS kat poli shah alam baru2 ni..tapi aku ttp nak hak aku sbgai lepasan sijil poli dinaiktaraf ke gred yg sepatutnya...

guru semua mudah2 je dapat mcm2..yg kita ni apa pun susah...aku kalau by this year x dengar apa2 ttg naik gred ni...aku org yg akan berpaling tadah kepada parti pakatan rakyat...janji aku x undi BN..mgkn BN ni mengharapkan guru2 dan tentera/polis kot..sbb tu dok bela sgt puak2 tu...ok..muktamad..

Tanpa Nama berkata...

Salam..aku pun tak faham dgn pihak JPA...gred yg dah sah2 guna PMR sibuk jumudkan bg setaraf dgn SPM yg J17 ni dah sah2 belajar ade kelayakan di abaikan...minta mcm peminta sedekah jea kt dyeorg walhal minta hak sndiri tu pun susah sgt nk bg....kaji kaji kaji kaji...sendiri buat pekeliling sendri tak serupa bikin...

Tanpa Nama berkata...

Salam rakan sejawatan, para juruteknik sekalian.

Kerajaan akan buat ape saje ape yg diorg nak buat. Dia nak upgredkan jurutaip, OMPD dan pelbagai jwtn lain ke gred 17, dia upgred je, xdepun persatuan diorg minta.

kerajaan nak bagi keistimewaan pada guru2, di bagi je.

Yang kita ni macam pengemis, berpuluh tahun dah, terimalah hakikat, KERAJAAN XNAK BAGI. Kaji lah, ape lah, alasan je tu, kononnya ambik inisiatif permintaan juruteknik yang dituruntarafkan oleh PEMBUAT PEKELILING itu sendiri.

aku CABAR JPA dan SPA NEGERI, lantik juruteknik berkelulusan SPM dan lepaskan mereka buat keje di tapak projek jalan luar bandar je, kita tengok ape juruteknik yg dibayar upah setimpal oleh JPA tu boleh buat.

Jawatan lain, kemahiran dan kebolehan dibayar dgn pelbagi elaun, PA berkebolehan trengkas, diberi elaun, boleh berbahasa inggeris , diberi elaun, Pembantu Tadbir kewangan diberi elaun, kemahiran juruteknik yang berkelulusan kejuruteraan yg diiktiraf oleh kerajaan malaysia, DIBAYAR APE? DILETAK DI TARAF SPM ADE LAH....

WAHAI PARA JURUTEKNIK SEKALIAN

terimalah hakikat

KERAJAAN TAKNAK BAGI
KERAJAAN TAKNAK BAGI
KERAJAAN TAKNAK BAGI
KERAJAAN TAKNAK BAGI
KERAJAAN TAKNAK BAGI
KERAJAAN TAKNAK BAGI
KERAJAAN TAKNAK BAGI

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

KAWAN-KAWAN PARA JURUTEKNIK SIJIL POLI/UITM MARI KITA BERTEKAT...PRU 13 NI KITA PAKAT SOKONG SELAIN DARI BN..........SOKONGGGGGGGGGGGGGGGG

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTUTER

apalah korang ni lemah semangat..xda sorang pun nak tulis emel hantar kat akhbar tempatan...dah ada perkeliling patutnya dilaksanakan kan jer la..sapa yang otai2 tolong la bagi info camner nak kita wat supaya komen pada november 2009 akan ditulis semula pada tahun 2011 tetapi dengan memperkasakan lagi hujah2 yang bernas..mesti JPA akan balas sebab tu dalam keratan akbar....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

OK TAK AYAT NI NK HTR KAT SURAT KABAR ..TOLONG EDIT...

ADA NAK WAT PENAMBAHAN KER?

Assalammualaikum..wbt

Merujuk perkara di atas saya wakil kepada skim daripada sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi ada persoalan mengenai skim perkhidmatan Juruteknik J/Juruteknik Komputer FT/gred yang mengunapakai Sijil Politeknik.

SEBAGAIMANA semua pihak telah sedia maklum, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 yang telah diedarkan mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36.
Meneliti semula syarat-syarat yang ditetapkan untuk pelantikan ke NT27, didapati terdapat ketidakselarasan di antara pemegang sijil/diploma politeknik di dalam jurusan berkaitan.

Soalan.
1. Mengikut pekeliling bil 16 Tahun 2009 yang diedarkan oleh JPA, syarat lantikan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah gred NT27 diantaranya adalah memiliki Sijil dalam bidang kejuruteraan/Sijil Politeknik berkaitan (sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 16 tahun 2009, syarat lantikan - di para 4) yang mana, ini adalah sama dengan kelayakan untuk lantikan bagi skim juruteknik gred J17/FT17, kenapa perkara ini berlaku, Adalah menjadi satu kemusykilan mengapa JPA harus membeza-bezakan kelayakan pemegang sijil daripada politeknik, apa istimewa dan apa kurangnya kelulusan untuk sesetengah jawatan?.
2. Mengapa pekeliling http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf yang telah dikeluarkan oleh JPA telah termaktub bahawa pemegang sijil Politeknik layak untuk mendapat gred 27 – 40 pada jadual 1 (Pemakaian Gred Sistem Saran Malaysia Mengikut Kelayakan Masuk) tetapi sehingga kini tiada pelaksanakan dan juga tidak dilaksanakan. JPA telah memberitahu akan meneliti, membuat kajian tetapi sehingga kini kajian demi kajian yang dilakukan tetapi pelaksanaan tersebut masih tiada. Kami yang memiliki Sijil Politeknik tetap di skim gred 17. Mengapa ini berlaku, kenapa kami perlu menunggu bertahun-tahun hanya untuk mendapat hak kami?
3. 'PANDUAN PENGGREDAN SEMULA JAWATAN SELARAS DENGAN PERLAKSANAAN SKIM SARAAN MALAYSIA-Lampiran B3. Melalui Pekeliling tersebut, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meletakkan kelayakan Sijil Politeknik setara STPM dan didalam Gred 27-40. Mengapa JPA perlu menunggu masa bertahun – tahun untuk mengkaji dan mengkaji sedangkan pekeliling telah ada? Mengapa sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi ini tidak mendapat mendapat skim gred yang sepatutnya?
4. Mengapa tidak diberi kelonggaran dengan dinaikkan pangkat secara lantikan atau diberi opsyen secara tukar lantik sebagaimana diberikan kepada kakitangan gred NT17 (seperti yang dinyatakan dalam pekeliling perkhidmatan bil. 16 2009, sila rujuk di para 6 - pelaksanaan). Gred NT17 dengan kelulusan lantikan SPM diberi kelonggaran kenaikan pangkat ke NT27 dengan pengalaman kerja hanya selama 6 tahun sahaja. Bagaimana dengan J17/FT17 atau lain –lain jawatan yang yang menggunakan Sijil Politeknik yang berkaitan,kenapa tidak boleh mendapat gred 27?

5. Dengan penambahbaikan dan perubahan skim tersebut sudah tentulah gred NT27 berpeluang mendapat gaji/pangkat yang lebih tinggi berbanding J17/FT17 untuk menikmati J22/FT22 atau J26/FT26 yang memerlukan masa yang lama, dan kebanyakan juruteknik gred J17/FT17, walaupun telah bekerja selama lebih daripada 10 tahun, malahan ada yang telah berkhidmat hampir 29 tahun, masih lagi di gred yang sama kecuali dengan KUP 15 tahun perkhidmatan .

juruteknik komputer berkata...

SAMBUNGAN YANG TADI

6. Untuk pengetahuan tuan, Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi tidak lagi mengeluarkan Sijil Politeknik dan telah dimansuhkan hanya Diploma Politeknik sahaja yang dikekalkan. Mulai Sesi Pengajian Jun 2010, Politeknik seluruh Malaysia tidak lagi menawarkan program di peringkat sijil. Jadi kami berharap agar jadi skim perkhidmatan ini perlu diselaraskan. Sijil politeknik perlu diperkasakan seperti mana yang termaktub dalam pekeliling tersebut dan ada lebih kurang 23 skim sijil politeknik yang perlu diselaraskan dalam Skim Saraan Malaysia.

7. Sekiranya seseorang penjawat awam mempunyai Sijil Politeknik Perancangan Bandar dan Wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya tetapi layak mendapat NT27 (Penolong Pengawai Tanah) manakala yang mempunyai sijil yang sama Sijil Politeknik Perancang Bandar dan Wilayah kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan tetapi mendapat J17 (Juruteknik Perancangan Bandar dan Desa). Kenapa ketidakadilan berlaku? NT27 mendapat elaun Elaun Perkhidmatan Awan yang berbeza dengan juruteknik/juruteknik komputer dan gaji terakhir juga adalah berbeza. Sila rujuk www.spa.gov.my – maklumat jawatan.

8. Antara Skim perkhidmatan yang telah ditambahbaik contohnya (kecuali pemegang sijil politeknik kementerian pengajian tinggi walaupun sudah ada pekeliling 'PANDUAN PENGGREDAN SEMULA JAWATAN SELARAS DENGAN PERLAKSANAAN SKIM SARAAN MALAYSIA-Lampiran B3) :

i) PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 6 TAHUN 2009 - PENJUMUDAN SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU TADBIR RENDAH DAN OPERATOR MESIN PROSESAN DATASERTA PERUBAHAN SYARAT LANTIKAN SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI)
ii) PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 27 TAHUN 2009 - SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT/SETIAUSAHA PEJABAT
Harap pihak JPA membuat semakan semula penggredan dan penjadualan semula tangga gaji agar ia lebih relevan dengan kelulusan, pengalaman serta keadaan ekonomi semasa seperti mana yang telah diberikan kepada skim perkhidmatan yang lain khususnya yang terbaru bagi skim perkhidmatan penolong pegawai tanah gred NT17/22/31/32/36 yang telah pun ditambahbaikan. Setakat ni pada November 2009 bahawanya JPA telah memberikan jawapan positif iaitu akan menambahbaikan dan mempertimbangan Skim Juruteknik Komputer/Juruteknik dari masa ke semasa dan sebagai penjawat awam saya ingin bertanya kepada JPA sekali lagi. Saya juga memohon maaf sekiranya ada ayat-ayat atau perkataan yang membuatkan pihak tuan tidak selesa.

Sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya bukan jawatan nt27 jer yang perlu kelayakan sijil poli tapi kelayakan penolong pegawai meteorlogi C27 juga telah ditetapkan perlu kelayakan sijil poli...cuba tengok pada SPA....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

ada penambahan la

selain c27 dengan e27
Penolong Pegawai Latihan Gred E27

ada lagi tak ..mohon bantu saya

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

cadangan tu bagus di siarkan balik dalam akhbar....OK tu kawan...tapi yg peliknya pasai ape gred J dan FT lak yg ketinggalan naik gred berbanding ngan NT dan C, biasanya gred J lebih kedepan,,kali ni dah jadi kebelakang...SAMA2 LAH KITA BERJUANG SUPAYA PARA JURUTEKNIK SIJIL POLI/UITM TAK LAGI BERADA DI TAHAP YG SAMA DENGAN SPM IAITU GRED 17...BERJUANG LAH KITA MENDAPAT HAK KITA AGAR MENDAPAT TARAF YG SEPATUTNYA IAITU PADA GRED 27.....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

EMEL saya telah hantar pada dato jpa..nak hantar pada siapa lagi yek

knp JPA buat kepada skim baru..kepada bukan kepada skim sedia ada kecuali NT27 dan SU

jurotekniko awamo berkata...

Kepada JURUTEKNIK KOMPUTER di alu-alukan s.k kpd :

1) P.M (e-mel,twitter,f.b)
2 T.P.M
3) Menteri Penggajian Tinggi
4) Menteri Pelajaran
5) MQA
6) Pengetua Politeknik2
7) Akhbar Utama > B.H, M.M, NST,
TheStar , kalu bole jemput
Majallah 3 (TV3) buat slot
dokumenteri peranan Juruteknik
terhadap prasana pembangunan
Negara.
8) N.G.O 2 termasuk Tun Dr M.

O.k bole.... ka tak bole.....
JUUTEKNIK BOLE .......

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

BAGI LA EMEL EN JURUTEKNIK

TERIMA KASIH

Juruteniko Awamo berkata...

> u.p : Juruteknik Komputer
1. www.facebook.com/najibrazak
2. twitter.com/najibrazak
3. www.pmo.gov.my/tpm klik VIEWS
dan hantar komen anda
4. www.1malaysia.com.my
5. kpkpm@moe.gov.my
6. mohe.gov.my www.facebook.com/pages/Kementerian/Penggajian-Tinggi/
7. MQA (Malaysian Qualification
Agency www.mqa.gov.my

Sekian untuk makluman dan tindakan tuan/puan selanjutnya.
Terima Kasih keatas kerjasama, keprihatinan dan pengorbanan tuan/puan. segala usaha yang anda laksanakan amatlah kami hargai dari warga-warga Juruteknik.
Wassalam.

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

SANGAT PERLU KERJA SAMA DARI KAWAN2 YG TAHU HANTAR FB DAN TWITER....KAMI SOKONG PENUH DAN MENGHARGAI SEGALA USAHA DARI KAWAN2 FT YG MAHIR DALAM BIDANG KOMPUTER..KITA MESTI BERUSAHA UTK MENDAPAT HAK YG PATUT KITA DAPAT....MOGA KITA BERJAYA...HIDUP JURUTEKNIK...

nizam jkr berkata...

kawan2...sapa2 boleh komen ttg cerita aku ni...aku dulu masuk keje JKR post tech awam J17..lapor diri pada 1.3.2004...apa yg berlaku, surat tawaran nyatakan gaji ialah P1T8 (gaji dlm RM 9++, lupa actual figure)...sedangkan member aku masuk keje, awal 5 bulan dari aku iaitu bulan 10, 2003 diberi P1T9 ( rm 1003, time tu la gaji lama)..tapi lepas 5 bulan, dilaraskan balik gaji kpd p1t9 sama balik..apa sebab boleh jadi mcm tu, ada sapa2 tahu x apa sbbnya??? sbb aku nmpak mcm jawatan kita ni x dipandang penting smpai boleh JPA main turun naik gaji sesuka hati..dah la tu, x statik plak pendirian..apa cerita ni?kurang ajar betull...

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SALAM,

sebenarnya saya dah htr emel pada politeknik di sri kembangan tetapi soalan saya tidak dijawab dengan jawapan yang benar...malah beliau menyatakan saya mempunyai masalah dengan tempat sy bekerja sekarang..POLITEKNIK sendiri TIDAK FAHAM..pengajian sijil 2 tahun tersebut dalam SSM boleh mendapat Skim Gred 27 tetapi pihak politeknik tetap menyatakan pelajar yang menggunakan sijil hanya mendapat gred 17 tetapi tangga gaji lebih tinggi dr PEMEGANG SPM.


UNTUK PENGETUAN KORANG SIJIL POLITEKNIK MMG BERHAK DAPAT GRED 27..SEBAB-SEBAB?

1.DAH TERMAKTUB dalam SSM layak dapat bermula gred 27 BUKAN GRED 17 EVEN TANGGA GAJI lebih sikit daripada pemegang SPM.
2. kalau dapat gred 27 - dapat elaun perkhidmatan awam rm160 kalau 17 rm115 tapi dalam SPA skrg ni diorang dah tak tulis sebab apa ...aku pun heran..dlu ada cola etc.
3. bila dapat 27 tangga gaji P1 - 26 tuh lebih panjang,belum p2 dan p3. korang faham kan
4. bila 27 atau 29 ada peluang yang lebih cerah untuk jawatan ke 32-36 - 42 bersepadu.
5. kalau 20 tahun jadi juruteknik kalau sebulan rm160 elaun boleh dapat tapi kalau rm115 mana lagi untung ..berapa ribu juruteknik2 yang otai dah rugi tuh..sian juruteknik2 lama kan.
6.banyak lagi yang untung korang pikir la sendiri

Tanpa Nama berkata...

politeknik mana yg kurang ajarrr sgt tu jawab acuh x acuh mcm tu? cerita sikit detail kat sini...mau je aku maki staff poli tu..mandai2 je cakap awak ada masalah di tempat keje...bengong..

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

takpe wahai juruteknik sekelian...kita akan tentukan pada PRU 13 ni, faham2 lah semua juruteknik malaysia.....

Tanpa Nama berkata...

aku dapat kat mtsutrg.blogspot.com SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.

JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.

Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.

Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.

kita sama2 doa apa2 yang dihajati tercapai

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

Saya berharap agar anda dapat info yang terbaru setakat ada info dalam tahun 2011 ni jugak..tapi takder pekeliling dari JPA buat apa?

NI adalah yang dibalas oleh Pegawai Jabatan Pengajian Politeknik Malaysia.

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2011 merupakan pekeliling yang dikeluarkan oleh JPA bagi maksud membolehkan lulusan Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 untuk menikmati gred gaji 17 : P1T3 manakala bagai pekeliling yang berkuatkuasa buat masa ini bagi lulusan Sijil Politeknik maka gred gaji yang diberikan adalah gred 17: P1T9. Jabatan ini tidak menganggap ini satu perkara yang merendahkan lulusan sijil politeknik kerana lulusan sijil politeknik masih lagi menikmati gred gaji yang lebih tinggi sebagai satu pengiktirafan oleh agensi-agensi yang berkaitan mengenai kualiti pelajar lulusan sijil politeknik. Buat masa ini juga Jabatan ini juga melihat bahawa pengiktirafan oleh JPA berkaitan perkara ini adalah wajar dan amat dialu-alukan. Berdasarkan iklan-iklan yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, agensi tersebut meletakkkan bagi lulusan STPM diletakkan sekali dengan lulusan Diploma mana-mana istitusi termasuklah politeknik dan bukan diletakkan di dalam kumpulan lulusan sijil dari mana-mana institusi. Jabatan ini akur bahawa bagi menjawat jawatan yang bergred 29 ke atas maka penjawat mestilah mempunyai kemahiran dan pendidikan yang lebih tinggi iaitu bermula dari Diploma dan ke atas.

diorang selidik dimana saya berkerja tau tak?kalau time sy gila nnt..saya jumpe DS najib nnt...nk kaji apa lagi...tolong lah semua JURUTEKNIK BERGABUNG KITA...

FITRI berkata...

kawan2 gabungan juruteknik, tolong komen hal ni..

ada juruteknik elektrik di JKR elektrik penang, masuk keje sbgai juruteknik J17, tapi dia lepasa sijil IKM/IKBN..apa kes ni?? x kan sijil poli ni dah disama level dgn poli...dorang tu blaja guna kudrat...kita poli blaja guna otak yg nak pecah...mana adil mcm ni...

ada plak satu kes kawan aku cakap, lepasan sijil komuniti pun dapat post juruteknik J17 gak...kalau mcm tu senanag la, keje sama mcm juruteknik, tapiii blaja mudah2..nak masuk keje pun spm cikai2 pun boleh...wah..dah jadi huru hara plak...

yg JPA tu dok kata mmg sijil poli ni telah dimulakan gaji yg lebih tinggi...masalahnya skrg, selagi gred x dinaikkan ke lebih tinggi..selagi tu la kerani2 yg N17/W17 dan lain2 post dok anggap juruteknik ni sama level dgn dorang sedangkan dorang masuk keje guna spm ja...juruteknik yg moden2 ni guna spm...cuma tinggal juruteknik purba je yg masih ada guna spm masuk keje...

mana aci mcm ni..patut kena buat sapa sijil poli masuk keje dapat J27, kanan bg dia J28...dah selesai...

TA masih post J29 starting...apa yg payah?? dok kaji...kaji..smpai org yg kaji tu pencen dan mampus baru nak buat keputusan ke??? mcm ni untung ke JPA je la..yg rugi kami....

agak2 la kan...jgn naik main2 dgn kami...jgn ingat kami ni juruteknik bodoh...kami ni pun kebanyakan dah ada diploma..malah ada yg ada degree lagi...

yg Ketua pengarah JKR dan Ketua pengarah lain2 jabatan yg x setuju tu pun bodoh...menyusahkan org..padhal dorang pun background teknikal gak, bukan PTD..kalau PTD betul la, mmg dok buat susah..x kira la nak kaji dan melibatkan jawatan lain...yg penting kena bg gak hak kami...

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

korang leh tlong bagi emel (full address) untuk ptd ke, sapa ke kat jpa..dato seri najib ker...dato jpa ker..jkr ker?timbalan nyer emel ker...saya nak emel kat semua orang ..sebab kalau bulan 6 ni cakap still kaji..akan masuk dalam paper la gamaknya....

mohon bantu saya

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

KAJI..KAJI..SELIDIK..SELIDIK...LAMA2 YG YG MENGKAJI PUN MAMPUS...NASIB JURUTEKNIK CAMTU GAKKK...HUJUNG TAHUN KALU X DAPAT NAIK GRED GAK...KITA PAKAT SOKONG SELAIN DARI LAMBANG DACING....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SAYA dah htr emel kali ke berapa tak tau ler..kat PTD e directori BAHAGIAN PEMGAMBILAN (IJAZAH DAN DIPLOMA) & BAHAGIAN DASAR & PERANCANGAN.

saya tak tau la sama ada diorang tak nak balas ke tak?


nak tanya?dakah kita akan boleh dikenakan tindakan tatatertib sebab saya pertahankan semua ni..sebab pihak politeknik sudah mula menelefon pendaftar tempat sy berkerja kerana saya sering htr emel pertanyaan pada SPA,JPA,Politeknik sebab sy berusaha terhadap kesemua ni. Persatuan saya sudah ajukan tetapi pkara ini seolah2 tidak berjalan.

Sesiapa yang mahir. Mohon bantu saya

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

KALAU KITA BERAMAI2 TANYA DATO NI OK TAK

Y.Bhg. Dato' Ir. Hj. Mohd Noor Bin Yaacob
KETUA PENGARAH KERJA RAYA
Pejabat KPKR, Tingkat 5, Blok F, Ibu Pejabat JKR Malaysia, Jalan Sultan Salahuddin, 50582 Kuala Lumpur Fax : 03-26985664
Email : MNoorY@jkr.gov.my

Tanpa Nama berkata...

aku kesal betul lah dengan ketua jabatan teknikal terutama JKR..yelah patutnya diorang lah yang bela juruteknik sebab faham keja kita tapi diorang seolah-olah menahan kenaikan gred juruteknik...janganlah sampai kita juruteknik ni hilang mood untuk berkerja...walupun pun gaji masuk tinggi tapi gaji mati nya cepat..kalau macam ini keadaannya mestilah ramai pelajar2 sekarang yang hilang minat ambik bidang kejuruteraan..aku ingatlah dulu juruteknik, jururawat, cikgu...dalam gred gaji yang sama..tapi tengoklah sekarang diorang lebih kedepan dari kita..
sekian luahan dari juruteknik....

Tanpa Nama berkata...

Aku harap ketua pengarah yang baru ni Y.Bhg. Dato' Ir. Hj. Mohd Noor Bin Yaacob ni lebih peka dengan masalah juruteknik dan apa yang dituntut oleh juruteknik..mudah-mudahan Allah buka hatinya untuk membela kita...aku teringat ketua polis negara dulu..aku tak ingat namanya..yang bela polis-polis dengan tuntutan mereka...

sekian luahan aku..juruteknik...

Jurutekniko Awamo berkata...

u.p > Jurutekik Komputer

Sila rujuk ulasan / komen saya pada JUMAAT 20hb. MEI 2011 @ 9.00am
Telah tercatat alamat e-mel-e-mel Organisasi, Blog , F.B, twitter jabatan , kementerian & individu VVIP yg patut d hantar petisyen kita (Juruteknik BERsijil Politek)utk makluman & tindakan mereka seandainya mereka prihatin.
Sekian Wassalam. Kepada rakan yg hendak mengadu kpd KPKR yg baru menduduki takhta , silakan , saya sokong penoh. Harap beliau dpt memberi ruang & peluang yg lebih bermakna jika d bandingkan dgn si-Jidin tu. Pada rakan seperjuangan yg seorang lagi tu, jangan risau, rasanya mereka tidak akan mengenakan tindakan tarta-tertib, sbb anda tidak membuat apa jua perbuatan yg menyalahi undang2 dan tiada unsur2 subversif. Teruskan perjuangan kita, saya rasa ramai lagi kawan2 kita ada bersama...
Sekian Wassallam.

Jurutekniko Awamo PUO cc77 berkata...

Rujuk alamat e-mel e-mel yg saya paparkan pada hari JUMAAT 20hb. MEI 2011 @ 11.24am.

juruteknik komputer berkata...

kepada :

Jurutekniko Awamo PUO cc77 berkata...

bagilah full address..alamat lengkap..boleh sy emel..benda ni tak boleh main2 kan..

ni jawapan daripada SPA semalam.


Waalaikumusalam w.b.t.

Saudara, terima kasih di atas emel saudara yang panjang lebar tersebut. Suruhanjaya ini mengambil maklum perkara tersebut. Namun begitu, peruntukan-peruntukan di dalam skim pejawatan bukanlah di bawah bidang kuasa Suruhanjaya ini. Pihak tuan dinasihatkan untuk berhubung terus dengan pihak Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia.

Sekian, terima kasih.

Saya yang menurut perintah,

AZZANAWAWY BIN SAMAT
Bahagian Pengambilan
b.p. Setiausaha
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia

tak kisah la panjang lebar ke apa..atleast sudah mencuba.

btl tak ?

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

KEPUTUSAN NAIK GRED JURUTEKNIK SIJIL POLI/UITM AKAN DI KETAHUI PADA HUJUNG TAHU 2011, PASTU HUJUNG 2012, PASTU 2013 DAN HUJUNG TAHUN SETERUSNYA....DAH 20 TAHUN LEBIH KENA TIPU...STPM BELAJAR 2 THN DUK GRED 27, CIKGU MAKTAB DULU BELAJAR 2 THN, PASTU PERGI KURSUS 3-6 BULAN DPT TARAF DIPLOMA...YG JURUTEKNIK ADA SIJIL NI BELAJAR 2 THN GAK...DILETAKKAN PD GRED 17, SAMA NGAN LULUSAN SPM...KENAIKAN GAJI TAHUNAN SAMA, GAJI MATI SAMA, ELAUN SAMA SPM...KITA ORG BUKAN MINTA GRED 29 YG SAMA NGAN DIPLOMA, CUMA MINTA DILETAKKAN SAMA NGAN LULUSAN STPM IAITU PADA GRED 27....

warga kegusaran berkata...

Saya bekerja sebagai juruteknik J17KPT,telah dikaderkan pada JKR, tp pihak JKR kta x dpt waren dari JPA lg..pihak JKR kata x dpt nk buat apa2 tindakan lg..terutama urusan pertukaran..hehehe..nk tanya bla waren ini akan dikeluarkan??rasanya dh lama dh kami DIKADERKAN..kan??

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

ada kalanya sy merasa give up untuk mempertahankan semua ni sebab kita tidak berganding baju..bila tarikh yang sesuai utk sy emel pada bharian atau utusan?

demak5465 berkata...

pada juruteknik komputer....la ni, kami semua sokong hg....hg buat la apa yang hg rasa patut...jgn rasa give up...takkan km nak biar hg kena sorang...lawan tetap lawan.semua dah sepakat...aku pun dah beratus kali send kat fb najib...so klu nak terbit kat paper lg la km sokong....La bgtau km,apa yg kena km buat...kita semua buat sama2..

AJU spoket berkata...

come on kawan2..jgn la give up..jgn ingat kawan2 lain x main peranan...aku sendiri pun pernah hantar surat tanpa nama (ala2 surat layang la tu) ttg masalah ni..banyak org baca blog ni...dan menyokong penuh..cuma bukan semua org rajin nak taip kat sini...kita yg rajin ni, kita usahakan luahan kat sini..ingat, mata pena lebih tajam kadang2 dari mata pisau...jadi kawan2, kita kena berganding bahu dan semangat juang...bukan maksud aku berganding bahu tu kena berdiri ramai2 depan pejabat JPA laga shoulder to sholuder dan berarak ke dlm JPA...dgn cara luahan dlm blog dan susulan ke pihak berwajib dan memadai..jadi tolonggggg la jgn ada sapa2 tulis giveeee up..nnti puak2 PTD dan JPA baca apa yg kita tulis 'give up' depa akan kata lebih kurang mcm ni.."tgkk...kan dah kata, depa ni takat menyalak bukit je...pastu senyap...dah2...depa dah senyap...jadi kita(jpa) diam sudah hal ni.anggap je dah selesai"...kita nak jadi mcm ni ke?? kita gak yg rugi nnti...ok kawan2..sma2 berjuang....

Jurutekniko Awamo berkata...

Kepada rakan senasib & seperjuangan para JURUTEKNIK sekalian. Saya pun telah berkali-kali menghantar rintihin kepada JPA (Bah.Pem Organisasi), secara individu (5-6 tahun dahulu) Mereka ada menjawab/membalas melalui e-mel. Tuan2 & Puan2 sedia maklum akan jawapan balas.... sungguh menyedihkan. Sehingga lah saya terjumpa BLOG NI. All along I was fighting a lone battle, until I found this BLOG, that I'm not alone.

U.P > J.Komputer harap saudara teruskan perjuangan jangan putus asa. Hantarkan PETISYEN JURUTEKNIK kepada yang berkenaan, tak kira apa cara.... melalui fax, e-mel, surat, blog, facebook, twitter, akhbar utama......apa jua media dan saluran yg bole kita terokai untuk membebaskan JURUTEKNIK dari kemulut yg tak kunjung selesai.

Wasssallam.

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

Saya nak tanya la..knp kalau sy htr emel melalui gmail, yahoo tapi JPA,SPA,JKR tak balas..tapi kalau guna offial nyer emel baru diorang nak balas? ....sy nak teruskan perjuangan dan menulis emel kepada JKR pulak..semangat dah datang balik.

Harap tiada apa2 tindakan la kepada saya sebab sll hntr emel kat JPA,SPA, asyik emel sy ada kat inbox diorang..


hehehe

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER


SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK

Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.


Boleh tak sy htr emel ni pada Ketua JKR dan mohon untuk mempercepatkan dan mohon meluluskan permohonan kita semua pada JPA.

juruteknik malaysia berkata...

jawapan paling Celaka..SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...SEDANG KAJI...SEDANAG SELIDIK...DAH 20 TAHUN LEBIH DAH..TERUSKAN USAHA BAIK ANDA UNTUK DAPATKAN HAK YANG SEPATUT BAGI JURUTEKNIK...KAMI SEMUA TETAP MENYOKONG ANDA WALAU APA JADI SEKALI PUN....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

DAH ADA JURUTEKNIK JKR YANG HTR PADA KETUA JKR YANG LAMA..EMEL NYER BERTULIS CAMNI'

Posted: Wed Jan 19, 2011 11:34 am Post subject:
Berikut untuk tatapan rakan - rakan , perkara ini pon telah dikirim oleh salah seorang sahabat kita dalam JKR.. kalau boleh mohon rakan - rakan berika komen ..



Berikut adalah perkara dari saya:-

Isu - Minta JPA percepatkan urusan penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dari gred 17 kepada gred 27 yang mempunyai kelulusan Sijil Politeknik dan setaraf. Termasuk juga jawatan lain yang berkelulusan Politeknik.

Boleh dikatakan semua pegawai dari kelulusan Politeknik rasa tidak puas hati dan seperti dianaktirikan sekian lama walaupun tenaga dan usaha diperlukan untuk sama-sama membangunkan negara dan berhidmatan untuk rakyat.

Isu ini sudah lama diperjuang tetapi hasilnya tiada.

Pada awal tahun 2010 seperti ada usaha JKR dan JPA untuk menambahbaikan Skim ini tetapi sampai sekarang belum ada sinar harapan yang kami semua harapkan.

Dalam pada itu ada pula cadangan supaya Jawatan Pelukis Pelan dikaji bersama untuk naiktaraf.... ini salah satu sebab boleh melambatkan keputusan. Patutnya proses jawatan juruteknik untuk tentukan kedudukan yang betul.


Syor - Juruteknik kelulusan Politeknik sepatutnya dari awal di letak digred 27 iaitu sekurang-kurangnya setaraf kelulusan STPM dan bukan digred 17 yang berkelulusan SPM. Kena ambil kira tempoh 2 tahun pengajian.

Kedudukan Juruteknik lepasan Politeknik adalah sangat rugi jika dibandingkan pegawai lain dari lepasan STPM mahupun SPM.

Sebagai contoh, Juruteknik gred J17 diberi gaji permulaan pada P1T9 (RM1254.50) dan Pelukis Pelan diberi gaji permulaan P1T1 (RM843.06). Beza gaji permulaan sebanyak RM411.44 Juruteknik mendahului Pelukis Pelan (spt. 8 tahun berkidmat).

Jika sama-sama dinaik pangkat ke gred J22 selepas kedua-dua bertugas selama 10 tahun. Kesannya boleh boleh dilihat iaitu gaji Pelukis Pelan dari J17 RM1357.36 (P1T11) dinaikkan J22 RM1932.06 (P1T1) dan elaun memangku/ kenaikan gaji sebanyak RM574.70.

Sedangkan gaji Jurutenik dari J17 RM1859.52 (P1T19) dinaikkan J22 RM1932.06 (P1T1) dan elaun memangku/ kenaikan gaji sebanyak RM72.54 sahaja.
Kenaikan gaji Juruteknik amat sedikit jika dibandingkan jawatan dari kelulusan SPM.

Sepatutnya kenaikan gaji Juruteknik lebih tinggi jika gred Juruteknik J27 dan gaji permulaan masuk sama seperti sekarang iaitu RM1254.50 tetapi P1T1.

Contoh kedua ;
Juruteknik dan Pelukis Pelan dinaikan pangkat secara KUP selepas berkidmat 15 tahun.

Gaji Pelukis Pelan dari J17 RM1659.87 (P1T16) dinakkan ke J22 RM1932.06 (P1T1) dan kenaikan gaji sebanyak RM272.19


Sedangkan gaji Juruteknik J17 RM2192.27 (P1T24) dinaikkan ke J22 RM2264.81 (P1T6) dan kenaikan gaji adalah sebanyak RM72.54 sahaja.

Contoh ketiga :
Pelukis Pelan dinaikkan pangkat dari J17 ke J22 selepas berhidmat 9 tahun. Juruteknik J17 masih lagi digred yang sama walaupun bertugas selama 10 tahun.

Gaji Pelukis Pelan dari J17 RM1305.93 (P1T9) dinaikkan ke J22 RM1932.06 (P1T1) dan elaun memangku/ kenaikan gaji adalah sebanyak RM626.13.

Sedangkan gaji Juruteknik J17 masih kekal
Digred J17 RM1859.52. Gaji kelulusan SPM sudah mendahului gaji kelulusan Politeknik. Kelulusan SPM seperti Kerani Kewangan N17, Kerani Pentadbiran N17, Pelukis Pelan J17 dan sebagainya.

juruteknik komputer berkata...

SAMBUNGAN

Apakah ini satu keadilan kepada Juruteknik.

Syor - Cadangan penambahbaikan Skim Perhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan hendaklah dibuat berasingan.

Sepatutnya bukan sahaja gaji permulaan masuk juruteknik lebih tinggi. Bahkan gaji akhir dan gred jawatan sepatutnya juga lebih tinggi.

Selesai masalah kedudukan Juruteknik dahulu kerana ia isu lama yang belum diselesaikan (lebih 20 tahun).

Kekalkan gelaran jawatan Juruteknik dan yang perlu diubah adalah grednya iaitu (J27, J32 dan J36).

Manakala Penolong Jurutera masih kekal dengan gred (J29, J36 dan J38). Dimana gaji permulaan dan gaji akhir digred tertinggi bagi kedua-dua jawatan tersebut adalah tidak sama. J29 lagi tinggi.

Jadi tiada sebab pegawai Diploma gred 29 (Pen. Jurutera) untuk rasa dengki atau tidak puas hati.

Pelukis Pelan pun sama sebab mereka dari kelulusan SPM sahaja.

Untuk Pelukis Pelan dan Juruteknik berkelulusan SPM diberi gred 17, 22, dan 28 seperti mana yang telah diberi kepada Skim Perkidmatan Pembantu Setiausaha Pejabat/ Setiausaha Pejabat Gred N17, N22, N27/28, N32, N36 melalui PP Bil. 27 Tahun 2009 yang berkuat kuasa pada 1 Januari 2010.

Begitu juga Jawatan Penolng Pegawai Tanah lepasan Politeknik dinaiktaraf ke gred N27/N32/N36 melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009.

Sewajarnya pihak JPA kena perihatin kepada Jawatan Juruteknik dan lain-lain jawatan kelulusan lepasan Politeknik dan setaraf untuk kedudukan gred dan matagaji akhir yang lebih tinggi dari sekarang.


Implikasi Cadangan

Menjadikan Empat (4) Lapisan Perkidmatan di JKR iaitu:-

1. Ijazah – Juretera, Arkitek,Jurukur Bahan, Jurukur Bangunan dll.

2. Diploma – Penolong Jurutera, Penolong Jurukur Bahan dll.

3. Politeknik – Juruteknik J27,J32 dan J36.

4. SPM – Pelukis Pelan dan Juruteknik J17, J22 dan J28 dimana mengikut kelayakan maksima SPM.

juruteknik komputer berkata...

SAMBUNGAN

Cadangan Pelarasan Gaji

Jawatan Juruteknik J27.
Pelarasan gaji dimata gaji gred J27 berasaskan prinsip sama atau tertinggi berhampiran dengan amaun gaji di gred J17 supaya gaji di gred J27 sama atau lebih tinggi dari di gred J17.

Dan begitu juga Juruteknik J22/J26 diiselaraskan dengan J32/J36.

Sekian.


SAYA RAYU BULAN 6 NI KITA BERSAMA - SAMA HANTAR PADA AKHBAR UTAMA

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

KAMI SANGAT SETUJU DENGAN PANDANGAN DAN CADANGAN YG TELAH DINYATAKAN OLEH JURUTEKNIK KOMPUTER TERSEBUT....KITA MESTI BERSATU UNTUK CAPAI TUNTUTAN INI...DAH 20 LEBIH TUTUTAN KITA TIDAK DILAYAN DAN ASYIK DIBERI JAWAPAN SEDANG DIKAJI...DI SELIDIK DAN DLL..DAH MENYAMPAH RASANYA KAMI PARA LULUSAN SIJIL POLI DAN UITM...MTSU KATA KEPUTUSAN AKAN DIBUAT SELEWAT2NYA HUJUNG TAHUN 2011...KALAU TAK ADA KATA PUTUS JUGA...MAKA KITA SELURUH PERSATUAN JURUTEKNIK SAMA2 BUKA MATA DAN JANGAN PANDANG LOGO PENIMBANG PADA PRU 13 NANTI...YAKIN BOLEH BUAT.

Tanpa Nama berkata...

Pada aku memandangkan sijil politeknik telah dilupuskan maka jawatan penolong jurutera J29 hendaklah mempunyai 2 syarat kemasukan iaitu sijil poiteknik atau diploma...jadi sijil politeknik akan diletak kan di gred J29...dalam perkeliling SSM juga ada nyatakan bahwa sijil politeknik di letakkan dari gred 27-40 cuma bezanya gred gaji diploma mestilah tinggi dari sijil..lagi satu pihak JKR juga ada mengeluarkan kenyataan berikut di web MTSU 'sokongan kepada pegredan semula Skim Jurutenik oleh Pengurusan Tertinggi JKR adalah positive walaupun perubahan berlaku apabila sokongan asal ialah berasaskan Sijil Politeknik berubah kepada Diploma. Perubahan kepada Diploma berlaku apabila Kementrian Pengajian Tinggi memansuhkan pengajian peringkat sijil mulai pengambilan tahun 2011'.....samalah gabung 2 syarat dalam jawatan NT27, N27, C27, E27 dan lain2 jawatan...untuk samakan STPM=sijil politeknik....itu pemahaman aku...tapi aku tak tahulah pemahaman juruteknik semua..

Tanpa Nama berkata...

AKU MENYOKONG ANDA SEMUA YANG RAJIN MENULIS...AKU DAH SETAHUN BUKAK LAMAN BLOG NI....NI KALI PERTAMA AKU MENAIP....TERUSKAN PERJUANGAN UTK DAPATKAN HAK...SATU MASA JIKA GAJI DAH LANGGAR DINDING BARU MERASA AKAN KERUGIAN BERADA DI BAWAH J17....KERJA LAMA LAGI...KEPADA YANG AKAN MENGHANTAR ISU DI DI AKHBAR, AKU SOKONG....JIKA X DAPAT SEBELUM PRU13...HIJAU AKU PANGKAH...

Jurutekniko Awamo berkata...

> u.p : JURUTEKNIK KOMPUTER

Syabas & Tahniah saya ucapkan keatas penulisan yg cukup bernas, padat serta berfakta.

Cuma harap boleh d tambahkan/lampirkan pekeliling yg menyatakan Sijil Kejuruteraan Politeknik adalah SETARAF dgn STPM.

Dan... pada pada para (3) di tambahkan SIJIL (Kejuruteran, Senibena,Ukur Tanah & yg setaraf)POLITEKNIK ( Tuan hanya tulis Politeknik ...nanti keliru ).

Saya syorkan tulisan yg tuan tuliskan tersebut di hantarkan kepada JPA Bah. Pem Organisasi. Melalui surat & e-mel.

Sekian , saya ucapkan syabas & tahniah sekali lagi, kerana tulisan/draf tuan bole d katakan "complete".

SELAMAT BERJUANG.

Jurutekniko Awamo berkata...

sambungan

> Juruteknik Komputer

para 4 : SPM - J17 , J22 , J 28

harap betulkan bukan J28 TAPI J26

harap maklum.

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

untuk pengetahuan >> Jurutekniko Awamo berkata...

setakat hantar emel kat JPA Bah. Pem Organisasi. Melalui surat & e-mel. - jawapan nyer ada pada laman blogspot ni. dah lama htr pun...diorang mmg tgh buat tapi sy tak mau dengar jawapan tgh buat..


untuk pengetahuan juruteknik semua, sy ada memberitahu DAto Omar kita jugak..sebab dia pun juruteknik dan JPA tengah kaji dan sy tak perpuas hati dengan jawapan yang SENANTIASA DIKAJI. bulan 6 ni saya akan cuba hantar pada akhbar utama..biar JPA tu buat kerja cepat sikit.tulis tajuk mengapa JPA terlalu lama mengkaji......hehehhehe

tapi sy mmg sangat2 tak puas hati dengan JPA ni..kena tunggu lambat...setakat JPA bgtau akan kaji sehingga tahun ni..mana pekeliling yang dinyatakan...setakat tulis camtu...ntah2 tahun 2020 tak tentu dapat lagi.

dah tulis pada DS Najib kat FB, tu pun kalau dia baca...sy mintak emel cuepacs tak sapa yang bagi..nak htr surat rasmi...nak htr kt mtsu pun sama..tak reply....kat dato mana lagi yang perlu htr..dato jkr tu ada kene mengena ker?

juruteknik malaysia berkata...

KALAU DAH CAMNI..dah tulis pada DS Najib kat FB, tu pun kalau dia baca...sy mintak emel cuepacs tak sapa yang bagi..nak htr surat rasmi...nak htr kt mtsu pun sama..tak reply....kat dato mana lagi yang perlu htr..dato jkr tu ada kene mengena ker? ....WAHAI JURUTEKNIK SELURUH MALAYSIA, MESTI KITA BERSATU BERTINDAK DALAM PRU 13 NANTI..HARAP FAHAMMMMMMM

Tanpa Nama berkata...

e-mel CUEPACS tak ada ...

Fax CUEPACS 03-9285 9457

e-mel MTSU info@mtsu.org.my
tel MTSU 03-9285 1778

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

TERIMA KASIH ATAS NO faks YANG anda berikan.

MTSU sy dah htr dah.

.tapi tak reply pn. apa cara lagi spy kita punyer isu ni di ketengahkan

mohon bantu saya

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SAYA BARU BERTANYA PADA BHARIAN.APAKAH SYARAT2 UNTUK HTR EMEL PADA AKHBAR TERSEBUT

kita tunggu bharian reply, baru sy drafkan untuk memohon pada berita harian tersebut

harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Kepada Juruteknik Komputer :

Bagus tulisan anda itu. Saya sebagai juruteknik FT17 berharap anda harus memasukkan juga skim FT pada tulisan anda nanti. Sebagai contoh, kamu harus menggunakan 'Juruteknik J/FT'.

Tanpa Nama berkata...

sy suka tajuk yang nak dihantar ke bharian 'mengapa JPA terlalu lama mengkaji' .....

demak5465 berkata...

kawan2 semua.....
bulan 6 ni kita WAJIB bertindak....
tech.komp.kami menyokong anda dan sedia bersama-sama menegakkan hak kita semua....
teruskan perjuangan ...
lawan tetap lawan...

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMUALAIKUM.

Respon kepada "Juruteknik komputer" bertarikh 26 Mei,2011.

Juruteknik Komputer bertugas di Pejabat ape? Di negeri mane?

Bukan semua Pelukis Pelan berkelulusan SPM.Di pejabat saya semua Pelukis Pelan berkelulusan sekurang2nye Sijil senibina dan sijil Kejuruteraan awam dari Politeknik dan sebahagiannya Diploma Senibina dari UiTM. Peluang kerja sbg Penolong pegawai senibina terlalu terhad bagi graduan Sijil dan Diploma Senibina so kami terpaksa menerima jawatan yg sealiran dgn harapan mendapat kenaikan pangkat melalui KPSL.

Sebagai orang lama dlm MTSU, saya mengkagumi sikap agresif dan proaktif "Juruteknik Komputer"(JK) dlm memperjuangkan hak. Satu yg JK perlu tahu, Juruteknik Komputer gred FT adalah ahli baru di dlm MTSU berbanding kami Pelukis Pelan, Juruteknik Awam, Juruteknik Elektrik dan juruteknik2 lain bergred J . So, sebagai ahli baru, adalah kurang manis JK seolah2 mahu mengenepikan Pelukis Pelan (walaupun kononnya hanya untuk sementara waktu) dalam menuntut hak ini. Telah sekian lama, sejak MTSU ditubuhkan, Pelukis Pelan bergerak seiring dgn Juruteknik bergred J.

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

MANA-MANA JURUTEKNIK YG MASUK KERJA MENGGUNAKAN SIJIL POLI/UITM TAPI DILETAKKAN DIBAWAH GRED 17 ATAU GRED SPM AKAN DINAIKKAN KE GRED 27 SELEWAT2NYA HUJUNG TAHUN INI..SAMADA ANDA ADA DIPLOMA KE, IJAZAH KE...ITU TIDAK TERMASUK DALAM PERKIRAAN...INI HANYA KHAS UTK JURUTEKNIK YG ADA SIJIL TAPI DI LETAKKAN DI GRED 17...KALAU ADA IJAZAH PERGI TEMUDUGA UTK JAWATAN YG SETARAF...SIJIL POLI/UITM ADALAH SETARAF DGN STPM...

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya jumudkan terus gred 17. Semua juruteknik ke gred 27, seperti 11 ke 17 baru2 ni.

Jurutekniko Awamo berkata...

Kita berjuang untuk kepentingan bersama.... Gred J atau FT , sama-ada Juruteknik atau Pelukis Pelan, dasarnya adalah kepada yg memiliki SIJIL KEJURUTERAAN (AWAM, ELEKTRIK, MEKANIKAL, KOMPUTER, UKUR TANAH, UKUR BAHAN & LAIN2 YG SETARAF ). Tak kira lah ahli lama atau ahli baru MTSU atau lain Persatuan yg di-sertai.

Pokok-nya untuk KITA bersatu untuk memperjuangkan HAK KITA.

Marilah KITA BERSATU, KITA BERSAMA KITA SEBULAT SUARA, BERSATU HATI untuk mencapai matlamat.

Saya harap Juruteknik Komputer meneruskan perjuangan.
KAMI harap Tuan dapat menghantar petisyen kepada akhbar2 utama.

JURUTEKNIK BOLE !

Mat Top Down berkata...

cuma nak bagi ingatan pada pelukis pelan dan juruteknik yg hanya SPM...toksah la hangpa dok dengki dgn kami yg sijil poli...terima hakikat la..kalau hangpa mmg masuk keje guna SPM zaman dulu purba (walaupun hangpa skrg dah ada sijil poli ka, dip ka, degree ka) itu cerita lain..skrg ni kami dok bincang hal juruteknik/pelukis pelan dll yg ada sijil poli..aku sendiri dah ada degree, tapi aku x kecoh plak nak jawatan juruteknik dgn gred 41 pun..jadi harap2 geng2 kononnya otai sgt dah tu, jgn dok sibuk la nak minta kami fight utk hangpa...hangpa geng2 spm/mce..duduk diam2..main karom ka kat pejabat kalau dah rasa boring keja..x pun pi beli bicycle mountain, g cycling ptg2 ok...

Tanpa Nama berkata...

Salam...... semua adik2 abang...

Nih nak cite skit perjalanan kerjaya abang.

abg blajo xtinggi. Mula keje guna sijil SRP je(SPM dapat SAP je) sbg Juruteknik Rendah, berkat usaha ikhlas dlm menjlnkan tugas, dinaikkan pangkat ke Juruteknik Tingkatan Biasa, taraf SPM la, Murah rezeki abang, 6 tahun selepas dapat Juruteknik biasa, dapat naik pangkat lagi ke gred Juruteknik Kanan gred J26.

Abang xde SPM apatah lagi sijil Poli yg mcm adik2 abang bangga sgt ni.... Percayalah rezeki Allah yg beri.

Yang penting,jujur, ikhlas dan lakukan kerja dgn cemerlang. Semangat berpasukan dan saling membantu, berganding bahu dan jgn ade hasad dengki, singkir menyingkir dan khianat mengkhianati sesama manusia apalagi rakan sepasukan dan sejawatan.

Cuba lihat, bagaimana gred NT memperjuangkan hak? SO-SO yg berkelulusan SPM je(xde sijil Poli pun)yg menuntutnya, kita lihat bagaimana diorg bersatu dan lihatlah hasilnye..

Sekian . mohon ampun jika terkasar, yg penting ambik iktibar...

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

yang aku tahu juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm yg akan dinaikkan setaraf dgn STPM iaitu pada Gred 27....tak kira juruteknik jawatan apa pun, kalau masuk keja pakai sijil poli/uitm akan dinaikan pada gred 27, sebab gred 1-16 akan di jumudkan,jawatapaling rendah akan bermula pada gred 17 iaitu lulusan SPM...tu yg aku dengar...mohon maaf jika saya salah faham....

Tanpa Nama berkata...

emh, emh emhhhhh....., angkuhnye Mat Top Down!

Patutlah dh ade degree pun masih duk gred 17. Kalu dpt gred 41, xtaulah, tinggi mane cakapnye, rendah mane hinanye org lain di pandangan matanya, buruk mane sangkaannye pada org lain... emh, emh, emhhhhhh....

Jauhkan lah kami para juruteknik berkelulusan SPM ni dari sifat angkuh sebegini.

Agaknye si Judin tu, xstuju J17 upgred ke J27 sbb ade Juruteknik bersijil POLI diulang SIJIL POLI berperangai camni..... Semakin tinggi gred, semakin tinggi angkuhnya...

BARU ADE SIJIL.....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

KEPADA (JAWAPAN kepada)

Sabtu, Mei 28, 2011 11:14:00 AM
Tanpa Nama berkata...
ASSALAMUALAIKUM.

1. Saya berkhidmat di Universiti Awam Malaysia.
2. Saya tidak bercakap untuk FT/J sahaja tetapi keseluruhan yang mempunyai sijil politeknik. ada 23 skim yang terlibat termasuk pelukis pelan,juruteknik awam,mekanikal,elektrikal,Juruteknik Landskap, Penguasa Bekalan Air, Juruteknik Perancang Bandar dan Desa, Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera, Pembantu Pegawai Latihan Vokasional dan sebagainya. semua tu SEDANG DIKAJI oleh JPA.
4. Skrg ni kami SEMUA JURUTEKNIK ...tidak mahukan hanya mengkaji sahaja tanpa ada pekeliling. yang penting selaraskan jawatan tersebut. JPA nak tunggu apa lagi.
5.Mmg ada ura2 yang berkata sampai hjung tahun tapi adakah itu benar...apa buktinya daripada JPA.
6. kalau ikutkan JPA tidak perlu masa yang lama untuk mengkaji masalah ini..ada tgk tak..berapa lama sahaja untuk mengubal :

Fungsi
• Mengubal dasar perjawatan dan perskiman.
• Menyusun semula dan memperkukuhkan organisasi.
• Menggubal dan meminda skim perkhidmatan.
• Pengurusan data perjawatan dan skim perkhidmatan.
• Menjalankan kajian, penyelidikan dan naziran.
Piagam Pelanggan
Kami berjanji akan:
1) Menyelesaikan urusan penggubalan skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 8 bulan

korang baca la JPA..ni bukan 8 bulan tapi 8 tahun dah berlalu malah lebih kan..semua J17 jadi penolong jurutera kan senang...FT17 jadi PPTM...F29..just ikut syrat cam 3 skim yang guna sijil politeknik dah ada

C27
E27
NT27

untuk takder sijil bagi orang senior...gunakan pengalaman kerja..dapat jugak 27/29 cam nt27 ...

JPA nak kaji apa lagi?

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

pemegang SIJIL belajar 2 tahun manakala DIPLOMA 3 tahun belajar, sijil diletakkan pada GRED j17 dan Diploma Gred j29...perbezaan hanya 1 tahun sahaja...memang nampak sangat pemegang sijil poli/uitm di perBODOHkan lebih 20 tahun yang lalu....

Mat Top Down berkata...

mmg aku ada degree...tapi aku ada benda lain nak buat dengan degree tu...ikut suka aku la nak stay kat j17 ke apa...yg kau sibuk sgt tu apa hal?? kau mesti juruteknik yg spm je kan?? jadi, duduk diam2..tunggu masa pencen...ok...dulu2 suruh blaja, x mau...pi main lombong...ini la akibatnya...judun tu x nak upgrade juruteknik sbb ada pemegang SIJIL SPM...redundently SIJIL SPM mcm kau la yg buat semak dlm skim juruteknik...elok kau pencen cepat2 dan boleh jumudkan jawatan lepasan SPM...diulangi..lepasan SPM...

eeemmm....ehhmmm....(menyemak je)..

Mat Top Down berkata...

mmg aku ada degree...tapi aku ada benda lain nak buat dengan degree tu...ikut suka aku la nak stay kat j17 ke apa...yg kau sibuk sgt tu apa hal?? kau mesti juruteknik yg spm je kan?? jadi, duduk diam2..tunggu masa pencen...ok...dulu2 suruh blaja, x mau...pi main lombong...ini la akibatnya...judun tu x nak upgrade juruteknik sbb ada pemegang SIJIL SPM...redundently SIJIL SPM mcm kau la yg buat semak dlm skim juruteknik...elok kau pencen cepat2 dan boleh jumudkan jawatan lepasan SPM...diulangi..lepasan SPM...

eeemmm....ehhmmm....(menyemak je)..

Tanpa Nama berkata...

aku tak fikir yang mat top down ni seorang juruteknik....dia buat provok nak pecah belah kan kita juruteknik....kita kena bersatu mat top down...
aku pun j17 juga ada degree 2 tahun lepas baru habis kan utmspace semarak KL....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

KEPADA SEMUA

biarlah mat top tu nak cakap apa. tiada yang lama tiada yang baru..harap mat top tu faham.

MAT top..saya ada FT17 ada sijil,diploma juga dan tgh sambung sarjanamuda jugak tapi itu tak menjadi isu dan sy juga berkhidmat di universiti Awam, jadi kita patut berganding bahu untuk meneruskan perjuangan kita.

ni adalah dari spa.gov.my.kalau boleh kita nak skim camni ler.


Penolong Pegawai Latihan Gred E27

Kumpulan: Sokongan

Kem/Jab: Pelbagai Kementerian/Jabatan

Jadual Gaji:
P1T1 RM1204.55 - P1T25 RM3027.10
P2T1 RM1274.13 - P2T25 RM3213.25
P3T1 RM1346.73 - P3T25 RM3405.26

Syarat Lantikan:
i. Diploma dalam bidang Perakaunan, Pengajian Perniagaan atau Pengajian Bank yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred E5: P1T5 RM1470.75]; atau
ii. Sijil dalam bidang Pengajian Perniagaan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf serta mempunyai pengalaman kerja yang luas dalam bidang berkaitan serta memiliki sijil mengajar.
[Gaji permulaan ialah pada Gred E27: P1T5 RM1470.75]; atau
iii. 'Licentiate Institute of Chartered Secretaries and Administrators' (United Kingdom) dalam bidang Pentadbiran Kewangan atau kelayakan dalam bidang berkaitan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan;
[Gaji permulaan ialah pada Gred E27: P1T8 RM1670.40]; dan
iv. Kepujian B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.


________________________________________
Penolong Pegawai Tanah Gred NT27

Penolong Pegawai Tanah NT27
Kumpulan: Sokongan



Jadual Gaji:
P1T1 RM1204.55 - P1T26 RM3027.10
P2T1 RM1274.13 - P2T26 RM3213.25
P3T1 RM1346.73 - P3T26 RM3405.26

Kelayakan:
• Warganegara Malaysia;
• Berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
• Sijil dalam bidang perancangan bandar dan wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; atau
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T1 RM1204.55)
• Sijil dalam bidang kejuruteraan (ukur tanah atau perancang bandar dan wilayah) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;atau
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T1 RM1204.55)
• Diploma ukur tanah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T6 RM1537.30)
• Diploma dalam bidang perancangan bandar dan wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. ;dan
(Gaji permulaan ialah pada Gred NT27:P1T6 RM1537.30)
• Kepujian Bahasa Malaysia / Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

juruteknik komputer berkata...

sambungan

Penolong Pegawai Meteorologi Gred C27
Kumpulan: Sokongan

Kem/Jab: Jabatan Kajicuaca

Jadual Gaji:
P1T1 RM1215.14 - P1T26 RM3045.29
P2T1 RM1284.72 - P2T26 RM3242.02
P3T1 RM1357.32 - P3T26 RM3426.42

Syarat Lantikan:
• Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan dengan mendapat prinsipal dalam subjek Fizik dan Matematik pada peringkat peperiksaan tersebut.
[Gaji permulaan ialah pada Gred C27: P1T1 RM1215.14]; atau
• Sijil dalam bidang kejuruteraan yang diiktiraf setaraf oleh Kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred C27: P1T1 RM1215.14]; atau
• Diploma dalam bidang Kejuruteraan Elektrik (Perhubungan atau Kuasa) atau Diploma Kejuruteraan Mekanik yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred C27: P1T6 RM1547.89]; atau
• Diploma dalam bidang Sains Komputer atau Kimia Industri yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred C27: P1T6 RM1547.89]; dan

Mat Top Down berkata...

aku bukan nak provoke ke apa..cuma nak kongsi cerita, sbb tempat aku keje di JKR salah sebuah negeri di selangor, juruteknik2 yg skim SPM ni dok kata kot blakang, yg kita semua ni serupa anjing menyalak bukit..dia tu x pa la..lagi tahun depan nak pencen...so, diam2 dah la..ini geng org2 muda LEPASAN SIJIL POLI nak tuntut hak...jadi yg lepasan SIJIL SPM boleh diam2 la duduk...apa masalah dgn dorang...x suruh pun dorang ni menyibuk..aku mmg juruteknik J17 (Awam)...JKR daerah di selangor...bukan semata2 nak provoke ka apa...

Halim Daud berkata...

hari ni dah 1/6..dah masuk bulan jun pun..so, mana dia yg diwar2kan kata juruteknik nak dinaiktaraf gred?? hamnpeh la mcm ni...

J22 @ 7 tahun langgar dinding P1 berkata...

Kepada JURUTEKNIK KOMPUTER & Kawan2 Juruteknik se-Malaysia....

Bandingan :-

Sjl. Kej.Poly J17 P1T9 RM 1254.50
Sjl. Kej.Poly NT27 P1T1 RM 1204.55
Sjl. Kej.Poly C27 P1T1 RM 1215.14

J17/P1T9 mula tinggi dr NT27 & C27 Maka itu J27 mesti mula melebehi atau SENILAI dgn J17 P1T9.. !!!!

Harap JPA tak terlepas pandang dengan perbandingan seperti yang ternyata diatas.

juruteknik malaysia berkata...

MMG GRED J TINGGI SEDIKIT DARI GRED LAIN2 SPT N, C, E,U ....TU TAK PENTING,YANG PENTING BILA LG GRED JURUTEKNIK NAK DI SAMATARAFKAN DGN STPM SEPERTI MANA YG JPA NYATAKAN DLM PEMAKAIAN GRED SISTEM SARAAN MALAYSIA....DIA YG BUAT SISTEM GRED TU, DIA SENDIRI YG TAK IKUT...APA KE BANGANG SANGAT...

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

ada berlaku tempat aku, jawatan pelukis pelan, masuk guna SPM,gred j17 gaji p1t1 RM 834, keja selama 4 tahun, naik pangkat J22, gaji permulaan P1T1 RM1963...juruteknik sijil masuk gred j17...keja 15 tahun baru dapat KUP j22....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

kepada :

J22 @ 7 tahun langgar dinding P1 berkata...
Kepada JURUTEKNIK KOMPUTER & Kawan2 Juruteknik se-Malaysia....

Bandingan :-

Sjl. Kej.Poly J17 P1T9 RM 1254.50
Sjl. Kej.Poly NT27 P1T1 RM 1204.55
Sjl. Kej.Poly C27 P1T1 RM 1215.14

J17/P1T9 mula tinggi dr NT27 & C27 Maka itu J27 mesti mula melebehi atau SENILAI dgn J17 P1T9.. !!!!

En. dah kira elaun lain tak...elaun perkhidmatan awam J17 rm155 sebulan tetapi NT27,E27,C27 rm160 sebulan...tak termasuk elaun laun dan tu dah gred lain dan P1T9 cthnya sama dengan SPM yang langgar dinding kalau P1T1 kan panjang lagi...tak langgar pun...mana nak?badan berkanun lain pulak...untung lagi sapa dapat 27 la daripada 17..tak gitu....kita mesti pikir masa depan jugak...kalau 540setahun elaun tu kurang 10 tahun dah berapa rm5400, sikit ker tuh...

terima kasih

juruteknik komputer berkata...

EHH SILAP

J17/FT17 RM115 SEBULAN
NT27/E27/C27 RM160 SEBULAN

GRED 27 TAK TERMASUK ELAUN LAIN...

J22 langgar dinding berkata...

kepada JURUTEKNIK KOMPUTER

POKOK-nya KITA menuntut Gred 27 ketas. Bila berada dlm gred 27 keatas....elaun-elaun dlm gred tersebut bertukar secara "AUTOMATIK" mengikut gred.

E.K.A , elaun Makan , elaun lojing , tuntutan hotel & lain2 akan diselaraskan mengikut gred masing2.

Sekian.

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

TAU TAKPER..JADI APA YANG KITA PERLU BUAT ..KNP BHARIAN TAK BALAS EMEL SY UNTUK MENGADU MASALAH TUH....EMEL DY DAH DETECT KER..

BAGI idea kawan2

arituh semua bercakap bulan 6 JPA akan bagi tahun keputusan...sebab syarat JPA gubal ni selama max 8 bulan sahaja...dari november 2010 ni dah jun 2011..takder pepe pun

Tanpa Nama berkata...

Agaknya duit dh xde sgt dh kot nk bayar gaji baru utk kita...sbb tu dia diam tanpa kaba berita jea jpa nie...poly skrg utk kos teknikal jea 3 tahun diploma bg kusus biasa 2 tahun dh dpt diploma yg kita belajar 2 tahun baru dpt sijil...dh tu pegang jwtn sama dgn bdk spm jea....

J22 langgar dinding berkata...

kepada J/Komputer ....

Hantar lagi dan lagi , lepas hantar di ikuti dgn telepon.

Hantar juga pada Utusan ... kena hantar pada akhbar utama. Kalu bole terjemah deraf petisyen dlm B.Inggeris dan hantar pd NST & The Star...biar 1Malaysia tau.

Bila keluar dlm akhbar , Bahagian P.R.O/Komunikasi setiap Jabatan yg berkenaan kena jawab & beri alasan terhadap petisyen tersebut,Terutama JPA.

Sekian untuk makluman para-para pejuang-pejuang menuntut hak.

Tindakan susulan amatlah dihargai dan disanjungi.

Sekian,

Terima Kasih

Saya yang menuntut hak.

........................
Juruteknik Se Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, walaupun saya Juruteknik berkelulusan SPM, gaji saya di P3 cz saya lulus semua exam PTK. 3 tahun gaji maksimum P3T26. dapat KUP J22, heh hehehe 5 tahun lagi kot, gaji langgar dinding lagi....

Errrrr. Mat Top Down yg berkelulusan SIJIL Poli, gaji di P berapa? Lulus tahap cemerlang tak PTK?

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

saya dah cuba htr emel pada bharian dan kosmo, apa syarat2 untuk menghantar aduan pada mereka tetapi mereka masih lagi tidak menjawab2 syarat2 tersebut tentu ada etika2 yang perlu dilakukan.

MOHON BANTU SAYA

Tanpa Nama berkata...

Jangan setakat kaji10x, takkan nak tunggu 20 tahun lagi.

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

BAGAIMANA skrg ni...mohon batu saya...takder kuar pulak dalam surat kabar pun

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

BAGAIMANA skrg ni...mohon batu saya...takder kuar pulak dalam surat kabar pun

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik komputer, kalu nak kluar paper, ambik masa, diorg tapis gak ape yg kita tulis, kalu sesuai diorg terbit, kalu tak, takde lah.

Thats Y, ayat n bahasa kena sopan n tiada unsur2 menghasut dsbgnye. sabar ye, we all pun sdg tunggu nih.

J22 langgar dinding berkata...

Kepada J/Komputer

Hantar lagi dan lagi.
Saya pun dok tunggu ni ....

Jangan putus asa.

Insyaalah.

J22 langgar dinding berkata...

Insyallah

Tanpa Nama berkata...

aku rasa ni ke yang kau hantar kau bharian..

http://berita-harian-online.com/aduan/complaint-perkhidmatan_awam_140.html

kalau ada mat top and down..ini miss left and right plak. berkata...

apa la korang ni.baik juruteknik yg ada sijil poli ke mahupun yg guna SIJIL SPM/MCE/LCE je.korang semua sama je. dok bising2 kat sini. korang tu dah dapat keje juruteknik pun dah besar rahmat dari keje kilang dan kilang kicap tamin. lain kali kalau nak keje bagus dan diormati, belaja elok2 masa sekolah. boleh masuk UNI mcm aku. aku skrg baru naik J44..haha.itu la, org suruh belajar korang main layang2 tepi laut masa budak2. nah, rasakan. baik lepasan spm ka, sijil poli ka sama ja. semua sokongan mentaliti sama ja mcm post tukang K2.hahaha

Sir. Bottom and Upper berkata...

betul2 aku sokong. keje malas, nak minta naik gred la, naik pangkat la. tapi duit (under table) dok hentam dgn kontraktor. yg tukang sign dan tenyeh P&P gak. entah betul ke x juruteknik buat keja betul2.P&P gak tanggung bala yg dibuat oleh juruteknik. ish ish ish..kesiannnnnn. go further study je la. baru ada kemajuan. x payah nak menjerit mcm anjing tersepit kat sini.

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

TU BUKAN SAYA TULIS sebab khamis ni kat SIRIM SHAH ALAM, ada perjumpaan transformasi kakitangan awam..saya berharap agar dapat bercakap dengan DAto Omar buat kali yang ke berapa pun ntah la...naik bangang dah, jawapan yang tgh dikaji dari bulan 1 ....tu jawapan tak bernas..jom beramai kita p..

Tanpa Nama berkata...

Buat miss left and right.
Mcm ni ker bakal seorg pegawai J44 berckp malu nya mcm xde pendidikan jea...juruteknik dh tau belajar tak pandai kalau perangai lebih kurg org tak boleh ckp apa..ini pegawai J44 lg teruk dr juruteknik..tak payah bongkak lah ape yg ade tu pinjaman jea..para juruteknik ni just minta hak dyeorg jea..bkn nk mnta lebih..nk keadilan knp skim lain boleh dapat..sdgkan kemasukan syarat sama..aku rase baik ko jgn masuk campur kt sini..ko buat keje ko cukup!!!

ish ish ish... berkata...

hahaha...korang semua ni..cepat melatah la..hahaha...suka aku baca blog ni...kesian korang juruteknik..x pa2..teruskan usaha minta itu ini..untung2 dapat..itu pun kalau dapat..kalau x dapat gak, gi pakat semua juruteknik buat semayang hajat kat stadium merdeka sehari sebelum sweet charity buat konsert hujung bulan julai depan....kot2 doa dimakbulkan...ajak ramli sarip jadi imam...."keliru...keliru.."...

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

tadi saya ada datang ke seminar TRANSFORMASI PENJAWAT AWAM auditorium SIRIM SHAH ALAM 9 JUN 2011. Dirasmikan oleh datuk Haji Ahmad Bin Haji Maslan..timbalan menteri di jabatan perdana menteri.

rasanya perhimpunan kakitangan awam tak ada tahun ini..tapi tidak pasti lagi lagi ..dato omar cuma umumkn yang tunggu bulan 10 untuk tahu adakah kenaikan gaji atau tidak..bonus atau tidak..

saya bertanya kepada AJK teknikal yang memohon juruteknik/juruteknik komputer atau jawatan2 yang mempunyai atau 23 sijil politeknik yang akan mendapat 27/29 diorang pun tak tau la...jawapan yang sama JPA masih Kaji....sy ni bukan orang besar2 nak perjuangkan....tapi bagaimana cara lagi kita nak perjuangkan ni....surat kabar tgk emel dari saya senyap jer....camner?mungkin sy terlalu push diorang .....not sure la..

SEMUA JURUTEKNIK ATAU BERSIJIL POLITEKNIK MOHON BANTU SAYA

juruteknik malaysia berkata...

NATANG BABI SUNGGUH J44 NI, KAU JANGAN MASUH CAMPUR KAT SINI,...KAN NAYA KAN...PARA JURUTEKNIK TERUSKAN USAHA BAIK ANDA, PERJUANGKAN HAK ANDA KAN HAK ANDA...JANGAN JADI MCM SPISIS J44 CELAKA TU........

Tanpa Nama berkata...

Aku mmg setuju sgt kata juruteknik semalaysia...tak guna punya J44..aku malu betul dapat pegawai gred J sebodoh ni..tah2 dia ni bkn pegawai sbb cara dia mcm tak sekolah jea agak nya dia dari gred yang lain yang saja nk rosak kan hubungan geng juruteknik jea nih lebih tepat busuk hati!!!...

Tanpa Nama berkata...

salam kpd smua peminat ruangan ni.

Jgn layan provokasi dr penulis yg kt xtau sape ni. matlamat utama kita, fight perjawatan J17 ke J27. Jgn peduli lh diorg nak cakap ape. kt mintak hak yang sewajarnye kita dapat, bukan mintak nak jd penolong jurutera ke, jurutera ke.

Go on, jgn patah semangat. orang yg berhati busuk , akan mencium busuknye sendiri, bila xde org ambik peduli kebusukan hati yg diluahkan.

Cuba buka lmn web JPA, pekeliling perkhidmatan ke atau surat pekeliling, JPA menjumudkan smua jwtn kosong, dan sedang audit perjawatan di smua jabatan sehingga 31 ogos 2011. Mungkin inilah yg dikatakan JPA sedang mengkaji smua perjawatan tu. Diharap pihak MTSU tidak berdiam diri dan membuat follow up ttg penggredan semula gred J. Jgn bila dah kluar pekeliling, baru nak terkial2 merayu itu ini.

Yg mana nak hantar cadangan/komen di akhbar utama tu, teruskanlah, mungkin ini juga boleh membantu, kalau2 MTSU "tertidur"

sekian, terimakasih.

Tanpa Nama berkata...

ni ha visi n misi bhg pembangunan organisasi JPA:

BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI,JPA:

Visi
Menjadikan Bahagian Pembangunan Organisasi (BPO) sebagai Pakar Runding Pembangunan Organisasi Agensi Sektor Awam ke arah bertaraf dunia.
Misi
Memastikan Agensi Sektor Awam mempunyai skim perkhidmatan yang mantap dan struktur organisasi yang dinamik.
Objektif
Untuk memastikan Agensi Sektor Awam mempunyai skim perkhidmatan yang sesuai serta struktur organisasi yang cekap dan berkesan bagi membolehkan organisasi melaksanakan objektif penubuhannya.

Fungsi
• Mengubal dasar perjawatan dan perskiman.
• Menyusun semula dan memperkukuhkan organisasi.
• Menggubal dan meminda skim perkhidmatan.
• Pengurusan data perjawatan dan skim perkhidmatan.
• Menjalankan kajian, penyelidikan dan naziran.
Piagam Pelanggan
Kami berjanji akan:
1) Menyelesaikan urusan penggubalan skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 8 bulan.
2) Menyelesaikan urusan pindaan kepada syarat-syarat skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 6 bulan.
3) Menyelesaikan urusan pelonggaran syarat skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 3 bulan.
4) Menyelesaikan kajian permohonan semula organisasi yang lengkap dalam tempoh 4 bulan.
5) Menyelesaikan kajian pengukuhan perjawatan yang lengkap dalam tempoh 4 bulan bagi permohonan yang melibatkan Jawatan Utama (JUSA), Jawatan Gred Khas atau/dan jumlah jawatan dipohon melebihi 200.
6) Menyelesaikan kajian pengukuhan perjawatan yang lengkap dalam tempoh 3 bulan bagi permohonan yang tidak melibatkan Jawatan Utama (JUSA), Jawatan Gred Khas atau/dan jumlah jawatan dipohon kurang 200.
7) Kajian Pengukuhan Perjawatan dalam tempoh 1 bulan bagi permohonan yang melibatkan pelaksanaan Pekeliling Perkhidmatan.

DAH LEBIH 20TAHUN KAJI SKIM JURUTEKNIK DAN MASIH BELUM BERKEPUTUSAN, TERCAPAI KE KPI BHG ORGANISASI NI?

TAPI AWK SMUA PEDULI APE YEK, TIAP TAHUN ADE JE STAFF DI BHG NI DAPAT APC. CEMERLANG KT CELAH MANE YEK?

RUJUKAN: http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=253&Itemid=58&lang=bm

Tanpa Nama berkata...

Kami berjanji akan:
1) Menyelesaikan urusan penggubalan skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 8 bulan.
2) Menyelesaikan urusan pindaan kepada syarat-syarat skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 6 bulan.
3) Menyelesaikan urusan pelonggaran syarat skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 3 bulan.
4) Menyelesaikan kajian permohonan semula organisasi yang lengkap dalam tempoh 4 bulan.
5) Menyelesaikan kajian pengukuhan perjawatan yang lengkap dalam tempoh 4 bulan bagi permohonan yang melibatkan Jawatan Utama (JUSA), Jawatan Gred Khas atau/dan jumlah jawatan dipohon melebihi 200.
6) Menyelesaikan kajian pengukuhan perjawatan yang lengkap dalam tempoh 3 bulan bagi permohonan yang tidak melibatkan Jawatan Utama (JUSA), Jawatan Gred Khas atau/dan jumlah jawatan dipohon kurang 200.
7) Kajian Pengukuhan Perjawatan dalam tempoh 1 bulan bagi permohonan yang melibatkan pelaksanaan Pekeliling Perkhidmatan.


Ha ha haa aha aha aha ha. smua janjinya cuma bulan2 jer. dah 20 tahun ni per criter.. heh eheheheh mungkir janji menafik tau?

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SETIAP emel yang sy htr tidak dibalas oleh Utusan Malaysia,Hmetro,Bharian...naper yek...

dah kena block ker

Tanpa Nama berkata...

mmg diorg xbalas rasenye, komen yg dihantar ke paper, kalu bukan urgent, dia ikut Q n melalui proses filter, sabo r. kami pun tunggu nih. dont worry, kalu dah kluar nti, kami hantar sokongan susulan.

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

SELAGI TAK DAPAT APA YG KITA SEPATUT DAPAT IAITU GRED 27 BAGI JURUTEKNIK MASUK KERJA GUNA SIJIL POLI/UITM....DI LETAKKAN PADA GRED 17 MMG TAK PATUT..SAMA DGN LULUSAN SPM...JANGAN HARAP KAMI NAK PANDANG SIMBUL DACING PADA PRU 13 NIIIIII.....

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

PAGI NI bukak emel baru dapat daripada harian metro...sy akan drafkan surat sebaik mungkin..atau ada sesiapa yang mahu menbantu saya..komso,utusan,bharian belum ada feedback lagi...


Waalaikumsalam,

Terima kasih kerana membaca ruangan ini. Kami menerima sebarang aduan atau masalah yag ingin dikemukakan kepada kami dalam ruangan Emel Anda ini. Tiada syarat dikenakan, cuma diperlukan nama sebenar, no hp dan alamat untuk simpanan kami, tapi kalau mahu disiarkan nama samaran, saudara boleh sertakan sekali nama samaran

> wrote: -----
To:
From: "**********" <********>
Date: 06/06/2011 02:25PM
Subject: Pertanyaan

jadi bantulah saya untuk menghantar emel tersebut pada harian metro...

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Bekas Ketua Pengarah JKR enggan berundur
Oleh Meor Hisham Zulkifli

2011/06/22

Konflik pelantikan sudah berlarutan dua bulan

KUALA LUMPUR: Dua nakhoda satu kapal. Apakah ini yang berlaku di Jabatan Kerja Raya (JKR) ketika ini berikutan tindakan bekas Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Dr Judin Abdul Karim enggan mengosongkan biliknya, walaupun penggantinya sudah dilantik sejak Mei lalu?

APE CITER NI. PATUTLA DIA PEDAJAL TUNTUTAN JURUTEKNIK, ARAHAN JPA PUN DIA BERANI INGKAR...

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

http://berita-harian-online.com/aduan/complaint-jpa___terlalu_lama_mengkaji_skim_sijil_politeknik_147.html

Tanpa Nama berkata...

gila kuasa dah agaknya si Judin niii....dulu dia lah yg membantah kenaikan gred juruteknik sijil ke gred 27....sekarang dah jd mcm org gila kuasa tak mau turun,,...apa raaaaaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya kita berkehendakkan kebaikan ke atas siri kita, kita perlu terlebih dahulu berbuat baik kepada orang lain.

Setitik jasa dari hati yg ikhlas, akan jadi penawar dikala kesulitan .

Tanpa Nama berkata...

saya jawatan pelukis pelan lulusan dr politeknik dlm jurusan sijil senibina..gred J17 tp guna gaji ikut spm je permulaan pn P1T1...skop kerja pn luas..bukan tgk pelan ari2 je..QT, FT pn kena buat jugak selain cetak pindah,charting dan permohonan yg masuk bertimbun2..bkn tu sahaja, malahan fail2 melibatkan smua unit itu belum lg termasuk dengan berurusan dengan public..jd adalah wajar sekiranya permohonan kami agar dinaikkan gred..kira nyer kami orang2 pelukis pelan ni juga amat pnting dlm organisasi..

juruteknik komputer berkata...

MENGAPA JPA TERLALU LAMA MENGKAJI SKIM PERKHIDMATAN YANG MENGGUNAPAKAI SIJIL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI DALAM PERKHIDMATAN AWAM.

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.
Berkenaaan perkara di atas saya wakil tidak rasmi kepada semua pemegang sijil Politeknik ingin memohon kepada JPA agar mempercepatkan untuk mengkaji skim yang menggunapakai Sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkhidmatan awam.

Pekeliling http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf yang telah dikeluarkan oleh JPA telah termaktub bahawa pemegang sijil Politeknik layak untuk mendapat gred 27 – 40 pada jadual 1 (Pemakaian Gred Sistem Saran Malaysia Mengikut Kelayakan Masuk) tetapi sehingga kini tiada pelaksanaan dan juga tidak dilaksanakan. 'PANDUAN PENGGREDAN SEMULA JAWATAN SELARAS DENGAN PERLAKSANAAN SKIM SARAAN MALAYSIA-Lampiran B3. JPA telah lama menyatakan akan meneliti, membuat kajian tetapi sehingga kini kajian demi kajian yang dilakukan tetapi pelaksanaan tersebut masih tiada . Kami yang memiliki Sijil Politeknik tetap di skim gred 17 dan sama dengan pemegang Sijil Pelajaran Malaysia. Mengapa ini berlaku, kenapa kami perlu menunggu bertahun-tahun hanya untuk mendapat hak yang sepatutnya? . Melalui Pekeliling tersebut, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meletakkan kelayakan Sijil Politeknik setara STPM dan didalam Gred 27-40. Mengapa JPA perlu menunggu masa bertahun – tahun untuk mengkaji dan mengkaji sedangkan pekeliling telah ada? Mengapa sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi ini tidak mendapat mendapat skim gred jawatan yang sepatutnya? Terasa ruginya bila bertahun-tahun pemegang sijil Politeknik tidak mendapat hak yang sepatutnya termasuk elaun-elaun yang ada, kenaikan gaji dan kenaikan pangkat yang lebih tinggi.

Mengapa hanya Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 sahaja yang dilaksanakan tetapi tidak jawatan yang lain yang memerlukan syarat Sijil Politeknik dalam perkhidmatan Awam. Mengapa hanya 3 Jawatan yang membolehkan untuk gred 27 contohnya Penolong Pegawai Latihan Gred E27, Penolong Pegawai Meteorologi C27 dan Penolong Pegawai Tanah NT27 yang mengunapakai Sijil Politeknik. Adakah Sijil – sijil Politeknik yang lain tidak setaraf kerana ada lebih kurang 23 kursus diperingkat sijil Politeknik di dalam Kementerian Pengajian Tinggi?

Saya berharap agar pihak JPA mempercepatkan proses tanpa perlu mengkaji lagi dengan adanya dasar dan objektif kualiti JPA yang sedia ada. Kepada Jabatan lain seperti JKR, IPTA, SPA, Kementerian Pengajian Tinggi dan Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi seharusnya berganding bahu bersama kita menaiktarafkan dan transformasi Sijil politeknik ke arah yang sepatutnya memandangkan sijil politeknik telah dimansuhkan pada Jun 2010. Sepertimana pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) yang dikeluarkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia bagi maksud pelantikan ke perkhidmatan awam yang telah Berjaya menaiktarafkan sijil Kemahiran Malaysia tersebut ke arah yang lebih baik manakala Sijil Politeknik tetap tidak mendapat Gred yang sepatutnya.

Terima kasih.

PEMEGANG SIJIL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI KECEWA. MOHON BANTU KAMI

Tanpa Nama berkata...

BERITA @TV9, 30 JUN 2011

~BIDANG ICT N KEJURUTERAAN SEKTOR YANG MENDAPAT PASARAN DAN MENDAPAT GAJI TERTINGGI DI SEKTOR SWASTA~

GOVERMENT?

Tanpa Nama berkata...

try la tukar gov kawan-kawan . pru 13 ni kita suma j/ft pakat pangkah ke pr . kerajaan bn dh taknk tolong kita kitapn xyah lah nk tolong bn dh .
public admin ni sebenanye bwh bdn executive yg berkuasa . tp dorangpn wat dono je . x pandangpun kita .

mak itam berkata...

Senyap sunyi plak blog ni erk. Semua juruteknik dah boring kot menyalakk kat sini. Dok rasa salak mcm anjing kan? Alamat kekal la korang semua setaraf skim kerani N17..hahahahaha.

Tanpa Nama berkata...

saalm mak itam.

mak itam sesuai minum klorok la, bagi putih bersih skit HATI, USUS KECIL N USUS BESAR, sehingga bahan buangan pun berbau wangi..,

Kitorg dah tau keputusannye, cm xnak hebohkan kt sni, xnak mak itam dan kaum yg sama spesis semakin bertambah busuk satu badan..

Tanpa Nama berkata...

butuh lah mak tam ni....mahaii tul lah....dia guna ayat menyalak pada kita.....hangguk tul lah..

Tanpa Nama berkata...

mak itam HOI,

satu jari menuding org anjing, diri sendiri tu tiga kali anjing...

Tanpa Nama berkata...

Just For u, mak itam legam...
Jumpa lah kami semua di akhirat nanti tak pasal2 ckp kteorg menyalak umpama mcm kteorg nih anjing..mak itam oii kiteorg tak kaco periuk nasi lu lah...para juruteknik ni just nk hak diorg jea...kerajaan bg tak adil tu jea...yg ko mak itam legam sakit hati sgt pe hal...juruteknik semua nk kelayakan yg setaraf bkn minta sama level dgn degreee...diorg belajar kat poli 2 tahun bertungkus lumus semata2 nk sijil dgn loan pengajian lg nk kena bayar...bertimbang rase lah sikit hati tu bg bersih sama jgn nk dengki sgt pd org lain..ko kena ingat mak itam semua org akan mati termasuk gak ko sebelum komen pkior dulu dari ko buat dose kering kat sini baik ko pergi bertaubat byk2...

Tanpa Nama berkata...

Hari rabu baru2 nie ade meting MTSu di Melaka berita terbaru Pelarasan untuk gred kita dibuat bulan 12 ni terus ke J29.Para juruteknik semua sama2lah kita berdoa mudahan rezeki kita nanti..amin.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Hari rabu baru2 nie ade meting MTSu di Melaka berita terbaru Pelarasan untuk gred kita dibuat bulan 12 ni terus ke J29.Para juruteknik semua sama2lah kita berdoa mudahan rezeki kita nanti..amin.

-- ini termasuk semua skim kan? ft dan 22 skim lain? ke j saje?

Tanpa Nama berkata...

Itu saya tak pasti sbb nya masa meting MTSU hanya bercakap tentang teknikal shj..tp secara logik saya rase mayb semua tak kan JPA nk tggl kan gred lain sedangkan kelayakan sama.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah. Terimakasih yg tidak terhingga kepada pejuang2 gred J17 n gred F17.Semoga dimurahkan lagi rezeki pejuang2 J17 n F17.

Insya Allah, semoga semua para juruteknik gred J n gred F, tidak lupa mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi dan same2 berjanji akan menjalankan tugas dgn lebih tekun dan efisien. Semoga rezeki yng ditambah akan bertambah berkat. amiiiin.

juruteknik malaysia berkata...

segala jasa, sumbangan dan budi Mu tetap ku kenang wahai geng2 pejuang dari gred J dan FT demi untuk semua gred lain yang setaraf....Amin3

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Hari rabu baru2 nie ade meting MTSu di Melaka berita terbaru Pelarasan untuk gred kita dibuat bulan 12 ni terus ke J29.Para juruteknik semua sama2lah kita berdoa mudahan rezeki kita nanti..amin.

harap kali ini ianya menjadi...
Amin....
-Don The Tech Support-

Tanpa Nama berkata...

dah lama tunggu dah...hampir 20 tahun..harap kali ini jadi kenyataan...

juruteknik komputer berkata...

Juruteknik Komputer

1.Dalam berita harian Online pun dah htr.

2. Tunggu keluar dalam metro jer lagi.

saya akan berusaha biarlah orang cakap...bagaikan anjing menyalak bukit...

ni kat url ni

http://berita-harian-online.com/aduan/complaint-jpa___terlalu_lama_mengkaji_skim_sijil_politeknik_147.html

saya pun dapat emel daripada politeknik sendiri yang mengatakan seolah2 sijil politeknik tidak layak untuk dapat atleast 27..tu yang saya heran sangat tuh..dia cam blame sy

tapi sy takkan berundur..tu hak kita semua...

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

teruskan usaha baik anda.....

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum...

Kepada Juruteknik Komputer yang sentiasa berusaha tanpa jemu untuk pertahankan hak juruteknik diucapkan jutaan terima kasih. Saya sentiasa menyokong dan mengikuti perkembangan di blog ini dan saya sebarkan blog ini kepada kawaan2 juruteknik yang saya kenal.

Saya mencadangkan juruteknik komputer menghantar kepada TV3 - aduan rakyat. Walaupun kita ini kakitangan kerajaan kita juga tetap rakyat Malaysia...

Sekian, terima kasih, teruskan usaha murni tuan....

juruteknik malaysia berkata...

HANTAR PADA TV3 ADUAN RAKYAT ADALAH CADANGAN YG PALING BAIK DAN TEPAT SEKALIDAN PALING BERKESAN BUAT MASA KINI...TERUSKAN USAHA MURNI ANDA DAN KAMI PARA JURUTEKNIK TETAP MEMBERI SOKONGAN PENUH PADA ANDA....SELAMAT BERUSAHA WAHAI KAWAN2 SEKELIAN....SEMOGA KITA MEMDAPAT HAK YG SEPATUT KITA DAPAT....TQ

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

ramai yang marah sebab statement yang kuar pada surat kabar tersebut. mohon semua juruteknik ht kepada komen tersebut

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Mcm ner yea nk hanta komen tersebut. Mohon bantu.

Tanpa Nama berkata...

aku tak fikir diorang marah..diorang sokong tu..teruskan usaha... kami sokong..kalau ada apa2 boleh bantu britahu kami..

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

http://berita-harian-online.com/aduan/complaint-jpa___terlalu_lama_mengkaji_skim_sijil_politeknik_147.html?msg=Your%20Comment%20Has%20been%20Posted..Thank%20you%20for%20your%20Comment

DI ATAS LINK DALAM ADUAN ONLINE

ADA YANG DAH KOMEN.

DALAM HARIAN METRO LUM KUAR LAGI..

KALAU CUEPACS SENYAP JER..TAKPE

saya akan buat sampai akhir tahun 2011 ni.

saya janji..walapun dengan cara online and emel...cara yang berteknologi

terima kasih

juruteknik malaysia berkata...

SYABAS TERUSKAN USAHA BAIK ANDA...KAMI TETAP SOKONG DEMI KEBAIKAN UNTUK SEMUA

Tanpa Nama berkata...

saya tetap sokong usaha baik anda...teruskan perjuangan

Tanpa Nama berkata...

teruskan usaha, kita kena minta jgk hak kita..

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 400 daripada 987   Terbaru› Baru»