SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 November 2009

JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN

Utusan Malaysia
17/1/2009




SEBAGAIMANA semua pihak telah sedia maklum, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 yang diedarkan baru-baru ini mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 terlebih dahulu tentulah disambut dengan begitu gembira oleh mereka yang terlibat.
Meneliti semula syarat-syarat yang ditetapkan untuk pelantikan ke NT27, didapati terdapat ketidakselarasan di antara pemegang sijil/diploma di dalam jurusan berkaitan.
Adalah menjadi satu kemusykilan mengapa JPA harus membeza-bezakan kelayakan pemegang sijil daripada politeknik, apa istimewa dan apa kurangnya kelulusan untuk sesetengah jawatan.
Sehubungan itu, kami yang menjawat jawatan sebagai juruteknik yang memiliki sijil serta diploma dalam bidang berkaitan memohon dan merayu supaya JPA, CUEPACS, atau badan berkaitan meneliti semula skim perkhidmatan kami atas sebab-sebab berikut:
Syarat lantikan untuk menjawat jawatan juruteknik gred J17, memerlukan kelayakan sijil daripada politeknik, sedangkan untuk NT17 hanya memerlukan kelulusan SPM dengan kredit dalam subjek Matematik sahaja.
Mengikut pekeliling terbaru yang diedarkan oleh JPA, syarat lantikan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah gred NT27 adalah memiliki sijil dalam bidang kejuruteraan berkaitan (sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 16 tahun 2009, syarat lantikan - di para 4) yang mana, ini adalah sama dengan kelayakan untuk lantikan bagi skim juruteknik gred J17.
Kebanyakan juruteknik gred J17, walaupun telah bekerja selama lebih daripada 10 tahun, malahan ada yang telah berkhidmat hampir 29 tahun, masih lagi di gred yang sama, dengan gaji akhir bertahun-tahun di P1 dan kalau bernasib baik mendapat anjakan di P3, sedangkan NT17 dengan kelulusan lantikan SPM diberi kelonggaran kenaikan pangkat ke NT27 dengan pengalaman kerja hanya selama 6 tahun sahaja.
Dengan penambahbaikan dan perubahan skim tersebut sudah tentulah gred NT27 berpeluang mendapat gaji/pangkat yang lebih tinggi. Adakah JPA yang membuat dasar terlepas pandang atau sengaja tidak ambil peduli, sehingga menyebabkan mereka berada di skim perkhidmatan yang berlainan kerugian?
Bukankah syarat-syarat kelulusan bagi menjawat jawatan berkenaan adalah sama. Kenapa dasar penambahbaikan yang diguna pakai untuk skim perkhidmatan NT17 tidak boleh digunakan untuk skim-skim perkhidmatan yang lainnya.
Mengapa berlakunya ketidakadilan di dalam dasar pelantikan kakitangan awam.
Persoalannya mengapa tidak diberi kelonggaran dengan dinaikkan pangkat secara lantikan atau diberi opsyen secara tukar lantik sebagaimana diberikan kepada kakitangan gred NT17 (seperti yang dinyatakan dalam pekeliling perkhidmatan bil. 16 2009, sila rujuk di para 6 - pelaksanaan).
Berkali-kali mengisi borang SPA 8, ada yang tidak pernah sekalipun dipanggil temuduga, dan kalau sekalipun dipanggil, boleh pula dibilang dengan jari berapa ramai yang mendapat peluang kenaikan pangkat.
Hampir keseluruhan juruteknik gred J17 telah pun memiliki diploma atau sedang menyambung pelajaran di peringkat diploma dalam bidang kejuruteraan masing-masing dan mempunyai pengalaman kerja lebih daripada 15 tahun, tapi sayangnya kebanyakannya masih bertugas sebagai juruteknik gred J17, sedangkan mereka yang di skim berlainan yang tidak mempunyai kelulusan atau pengalaman setara telah pun dianugerahkan “durian runtuh”.
Sekiranya JPA tidak perasan atau terlepas pandang, andai diteliti mereka di skim lain menikmati kenaikan gred di bawah SSB dan SSM dengan diberi penambahbaikan, tetapi skim perkhidmatan juruteknik diberi “penambahburukkan” pula dengan diturunkan gred.
Setelah menilai, menghitung dan mengkaji sebab-sebab tersebut di atas, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik merasa amat-amat dipinggirkan dan telah menjadi mangsa keadaan seolah-olah tidak diambil peduli oleh pihak JPA dalam membuat dasar lantikan/ kenaikan pangkat. Adakah perkhidmatan kami tidak penting di dalam sektor perkhidmatan awam?
Lanjutan daripada itu juga, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik gred J17/22/26, ingin menuntut dan merayu supaya JPA membuat semakan semula penggredan dan penjadualan semula tangga gaji agar ia lebih relevan dengan kelulusan, pengalaman serta keadaan ekonomi semasa seperti mana yang telah diberikan kepada skim perkhidmatan yang lain khususnya yang terbaru bagi skim perkhidmatan penolong pegawai tanah gred NT17/22/31/32/36 yang telah pun ditambahbaikan.

987 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   401 – 600 daripada 987   Terbaru›   Baru»
MAK ITAM berkata...

kesiannn kesiann...wooffff.... woffff.wofffff...korang menyalak la puas2 kat blog dan JPA...x danya JPA nak layan korang2 juruteknik ni semua...mengarut ja...

juruteknik komputer berkata...

kepada yang tak puas hati

USAHA TANGGA KEJAYAAN...ITS OK

Tanpa Nama berkata...

kami gred ft ada sijil tapi bg gaji gred spm. baik tak payah belajar ambik sijil kat mana2 institusi pengajian. pas spm terus kerja je. cz banyak duit ibu bapa kami belanja untuk tangung kami ambik sijil. diharapkan gred ft17 ni tidak ditinggalkan.

Tanpa Nama berkata...

LOH, xminum klorok lagi ke mak itam tuh, kasi putih luar dalam..

Tanpa Nama berkata...

kepada semua juruteknik...semoga anda terus memperjuangkan untuk medapatkan gred yang anda mahu daripada JPA...kepada Penolong Pegawai Tanah tahniah diucapakan kerana telah dinaikkan Gred.Kita janganlah dengki antara satu sama lain..tak perlu berdengki...sebab kita dalam 1 kapal..kerajaan juga...kenapa perlu dengki?..rezeki masing2...kan..Kalo sentiasa berdengki?..setel ke masalh?..

Tanpa Nama berkata...

SAMA2 SIJIL TAPI GRED LAIN, TU JE YANG PELIKNYA.....DUNIA2

Tanpa Nama berkata...

saya seorang pelukis pelan J17, pada usia 38 tahun (oktober 2007) saya mendapat tawaran sebagai pelukis pelan di Jabatan Kerajaan.
Saya memiliki pengalaman sebagai pelukis pelan beberapa syarikat swasta selama 13 tahun. Saya juga mempunyai sijil kemahiran Malaysia peringakat asas dan pertengan. Tapi gaji yang saya terima hanyalah pada tahap P1T1. dan kini setelah 3 tahun lebih gaji saya cuma ditahap P1T4. Saya pernah membuat permohonan penetapan gaji permulaan tetapi tidak berjaya.
Bagaimanakah cara untuk saya mendapat gaji yang lebih tinggi setimpal dengan pengalaman dan sijil Kemahiran Malaysia yang saya miliki? Saya mempunyai anak 5 dan sememangnya gaji saya yang seciput itu tidak memcukupi.
minta sesiapa yg boleh membantu bagilah pendapat. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

kepada Tanpa nama, 4 ogos 2011.

Sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 1/2011 dlm lmn web JPA.

Tanpa Nama berkata...

kepada tanpa nama...

Sy pernah memohon penetapan gaji Masuk(PGM) sebagai juruteknik dan permohonan tersebut diluluskan dalam tempoh 1 bulan oleh SPA. Mata gaji dari P1T9 naik ke P1T15. Yang penting skop kerja tempat lama berkait atau hampir sama dengan kerja terkini.

Tanpa Nama berkata...

Tapi dengan syarat hendaklah dlm tempoh 3 tahun berkhidmat..Kl terlambat apply, terlepaslah peluang mcm sy nih. 10 tahun di syt swasta patutnya dpt naik p1t19. Dokumen skongan sumer dh ada.. tp apa boleh buat terlewat ckit..Redha jer

Juruteknik Universiti berkata...

Kalau di Universiti sekarang ni pembantu makmal C17 yang guna SPM pon dah di upgrade kepada Jawatan Pen Pegawai Sains C27.....Bayangkan ada SPM boleh dapat pangkat ada diploma....bukan nak payah pon...pi kursus berapa bulan ajer dah sama macam kita yang pi belajar sampai 3 tahun amik diploma....habis Juruteknik yang ada sijil or diploma ni punya la payah nak dapat naik....gila betui..aku pon tak paham...

Tanpa Nama berkata...

kenapa kalo ada diploma mahpun ijazah sekalipun..kenapa tak minta yg bersesuain dengn jwatan je?....minta je jwtan yg setaraf?...kenapa nak mintak upgrade?..

Tanpa Nama berkata...

kita perjuangkan SIJIL POLITEKNIK=SIJIL TINGGI PELAJARAN MALAYSIA....siapa yang dari SPM ambil STPM dapat gred 27 dalam kerajaan...tapi siapa yang dari SPM/SPMV ambil SIJIL politeknik yang setaraf STPM dapat gred 17 itu yang kita perjuangkan selama 20 tahun...lagi pun sijil politeknik dah dimansuhkan jadi JPA perlu serapkan juruteknik ke gred 27/29 sebab hampir lebih 90% juruteknik dah ada diploma...

pelukis pelan berkata...

sy pelukis pelan yg komen pada 4 ogos, saya pernah buat permohonan penetapan gaji permulaan sebelum cukup tempoh 3 th berkhidmat. sy mempunyai pengalaman dalam bidang yg sama diswasta..sebagai pelukis pelan selama 13 tahun, permohonan saya cuma di reject hanya kerana saya tidak dapat mengemukakan surat terkini dari pejabat swasta tmpat saya bertugas dulu kerana syarikat sudah tutup (tidak beroperasi lagi). bukti2 lain saya sertakan bersama permohonan saya tatapi tak ada rezeki tetap tidak berjaya.

Tanpa Nama berkata...

senang wahai para juruteknik bresijil semua...mulai sekarang kita pakat jangan pandang lg LAMBANG DACING pd pilihan raya ke 13 nnt...sama2lah kita bertekad utk mendapat hak yg patut kita dapat....

LATIF BARIO berkata...

tu la hangpa kat sini..sikit2 nak ugut pangkah pas la, dap la..anti BN la..daripada kerajaan sekarang nak bagi kat juruteknik mcm hangpa ni, langsung terus depa x mau bagi. hangpa ingat kerajaan ni heran sangat ka undi juruteknik yang berapa ekor je dlm gomen ni?? baik dia pi bagi macam2 kat geng mat terap (askar) atau polis..puak2 tu lebih membantu dalam pilhanraya...salah hangpa juga...dok ugut2 kat sini..mcm ni punya gaya, hangpa yg ada sijil poli ka, diploma poli ka...pakat x dapat la..cuba la buat cara elok dan bersungguh..ini main ugut2 plak..apa la deiiii..

Tanpa Nama berkata...

kau ni Latif bario ke Latif Barua....guna bahasa ekor kat juruteknik....mmg kau ni x leh pakailah...

juruteknik berkata...

selamat hari raya maaf zahir dan batin....mohon maaf kalau ada salah silap......

Juruteknik Komputer berkata...

Juruteknik Komputer
BERITA GEMBIRA

DENGAR CITER PADA 12/12/11 Isnin JPA dan kerajaan akan umumkan yang semua yang mempunyai sijil politeknik akan mendapat gred yang sepatutnya Gred 27..iaitu gred B bukan C lagi..

dari sumber2 yang boleh dipercayai macam penolong pengawai Tanah jugak..dan 3 jawatan yang mempunyai kelayakan yang sama yang membolehkan diploma,sijil politeknik dan STPM diselaraskan mengikut SSM. dan Skim yang bebeza nanti.

kita sama2 berdoa pada bulan ramadhan ni

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah..., berkat doa dan usaha gigih teman2 seperjuangan, especially "Juruteknik komputer" yang tidak pernah jemu memperjuangkan hak.

Semoga 2012 menjanjikan sesuatu yang diimpikan.

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah..terima kasih yg tidak terhingga diucapkan kpd Juruteknik Komputer kerana berkat usaha gigih anda dan doa drp Juruteknik2 seMalaysia diharapkan apa yg dicita-citakan menjadi kenyataan..kenaikan gred sesuatu yg menggembirakan utk Juruteknik semua...amiiiin

Pelukis Pelan Zatun Najahah Tak Sedar Diri berkata...

ha, cantik la tu..kalau dah dapat naik gred, x kan x boleh dapat arrears selama 4 5 tahun punya kerajaan berhutang kot...dapat 2 tahun punya tunggakan pun jadi la...

Tanpa Nama berkata...

khas buat latip bario
hihihi memangla juruteknik ni berapa kerat ja dalam gomen . tp kira ribuan jugala . n yang paling penting para juruteknik ni antara org yang paling mahir it . teutamamya tech comp dan yg lain2 . kalau stakat nk provoke buruk2kan gomen bloging,photoshop,website,disturb system,bla bla bla.. memang keje dorangla selain jaga pc , networking , system ,server dan bla2 . lebih dr keje techpn dorang leh wat n slalu wat . sikit technician ni bebisa hoo kat gomen . skang kan zaman it . it tu permainan dorang . bukan nak ugut .tp tulah hakikat keje tech teutamanya yang jg server,maintain system ,mengadap pc,on9 n dll . stakat ni wa tgk majoriti besar masih sayang BN lg le . tp x taule akan dtg kalau luka ni x diubati lg. faham sendrile.wa cover lu , lu cover wa . menang menang.

Tanpa Nama berkata...

alhamdullilah.....dh lama sgt menunggu...akhirnya....

juruteknik kecewa berkata...

selagi tak ade surat selagi tu tak leh nk kata dapat naik gred 27....bila dah ada surat baru sah....sbb byk kali dah dengar berita camni.....

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn "Juruteknik kecewa" Sjak tahun 1990an dl dh dengarnye, upgred2, smpai skrg dh lbh 20 tahun JT nk pencen dh n ramai dh pencen pun, JPA masih mengkaji. selepas ni wujudkan plak Jabatan Mengkaji Skim. Staff yg kerja kt stu, mgkaji je kejenye jgn ade keputusan ape2, kalu ade keputusan lupus pulak jabatan tu.

Tanpa Nama berkata...

Entahlah.. rasenya takde jawapan smpi kiamat dunia ni.

tukang komputer berkata...

Salam semua,

Pelbagai isu dibangkitkan mengenai penyelarasan gaji Juruteknik. Hingga kini tiada tindakkan. Dimanakah keadilan yang dicipta. Saya dulu asalnya NT17 (Pegawaia Penempatan), setahun berkhidmat kemudian menerima jawatan Juruteknik Komputer. Yang menjadi persoalan. Kenapa jawatan itu sahaja boleh dinaikkan. Padahal syarat lama NT17 hanya SPM atau sijil dari politeknik. Rakan saya yang menggunakan SPM pun dah jadi NT27. Macam mana ni. Sia-sia le Juruteknik sambung belajar. Baik ambil SPM sahaja.

Tukang Komputer..

Tanpa Nama berkata...

x payah heran-heranla encik heran , kalau nak adil pru 13 nanti pangkah parti adil . kempen sekali kat anak beranak , mentua , ipar, sedara-mara sumala . bn mmg wat x tau ja .

Tanpa Nama berkata...

En Heran, lantikan ke jwt penolong pegawai tanah ke gred NT27 walaupun guna sijil yg sama lantikan ke gred juruteknik J17 SEBAB NT27 SELALU BERMESYUARAT DGN MENTERI BESAR NEGERI MASING2 (ulasan ini ditulis sambil gelak terguling guling bagai nak pecah perut, ketawakan pegawai-pegawai kanan yg meluluskan tuntutan di JPA yg kena kelentong idup2 dek SO2 SPM gred 3 di semua pjbt tanah)

Tanpa Nama berkata...

NT17 dah ke NT27...biarlah dengan rezeki diorang..perjuangan kita para juruteknik supaya diupgred ke gred yang sepatutnya...dah lama perkara ni harap-harap supaya JPA dan terutamanya JKR supaya dapat membantu juruteknik naik ke gred J27/J29/J32...supaya berbaloi dengan kelulusan yang dimiliki setaraf STPM..dan pengalaman yg dimiliki...

Tanpa Nama berkata...

memang betullah, nak adil mesti kena pangkah keadilan dalam PRU 13 ni...aku pun rasa sangat pelik camne kelulusan yg sama , gred lain2...camne ni leh berlaku...aku dah berjanji dgn diri aku akan sokong keadilan kalau kerajaan yg ada sekarang tak leh beri keadilan...aku harap kawan lain dari juruteknik yg masuk keja guna sijil poly tapi di letakkan dibawah gred 17 supaya kita sama2 pakat tolak parti yg tak boleh ber keadilan pada kita semua...sama2 lah kita cari keadilan....aku harap kawan2 juruteknik semua faham.....

Tanpa Nama berkata...

Jangan bimbang aku dan anak2 ada 5 undi yang akan dikalih untuk PRU.13.Kita kempen seorang cari 10 undi kalau JPA masih mengkaji

Tanpa Nama berkata...

KENAPA SUKAR UNTUK BERLAKU ADIL DAN SAKSAMA. MEMBERI PADA YANG HAK.

Tanpa Nama berkata...

Keadilan hanya trtumpu kpd yang berkepentingan sahaja atau hanya yg memberi benefit kepada seseorg yg memerlukannya: Hak dan keistimewaan akan diperjuangkan habis-habisan oleh pihak yg membuat keputusan dgn pelbagai alasan yg kadg kala xmasuk akal sekiranya:
1) Memberi kepentingan kepada
politik dan pentadbiran
negara.Contohnya : Polis. Ce
tengok, elaun rumah utk anggota
polis dan pelbagai elaun2 lain,
elaun asaplah ntah ape2 lglh,
tinggi mane jumlahnya.

2) Modal besar untuk mengekalkan
kuasa politik. Contohnya: SO
(Penolong Pegawai Tanah),
yg digunakan setiap kali
musim pilihanraya. Kan
modal untuk dpt undi mudah (
bagi pengundi yg tak serik2 kna
tipulah) janji
utama wakil2 rakyat ialah
meluluskan permohonan tanah.

3) Golongan yg paling ramai
dikesan membangkang kerajaan
(tekalah sendiri)

Juruteknik??? ape sumbangan lu untuk politik, so, untuk ape diupgredkan gred lu, dia jwb sepatah je, lu nak komen ke kutuk ke.. ADE KU KESAH??? LU ADE SIJIL POLITEKNIK KE, LU CEMERLANG SPM KE, LU BAGUS BANTU JURUTERA WAT KEJE KE, LU ADE PENGETAHUAN TEKNIKAL YG TINGGI KE? MASA KEMPEN PILIHAN RAYA, MANE ADE MENTERI KE, WAKILRAKYAT KE KETUA PEMUDA KE, YG KENAL JURUTEKNIK, LAGIPUN APE SUMBANGAN JURUTEKNIK UNTUK MEMENANGKAN MEREKA DLM PILIHANRAYA?

Tanpa Nama berkata...

hek eleh lu busuk hati la beb ngan juruteknik . semoga lu dapat sakit barah hati nt nk kacau rezeki technician ngan anak2 . kalau 40 org technician doakan lu camtu lu rase la sendiri nt tp wa rase ribuan .technician ni keje diblakang tadbir , mmg xleh nk luluskan tanah cam yg ko ckp tu . tp dorang skang dh ramai n politician perlukan undi . atlease they all leh kempen utk gomen teutama pakai IT . lantaklu la tanggung sendri dengan ayat lu tu .

Tanpa Nama berkata...

Ya ampuuuuun! Jgn doakan wa kna barah hati... Wa cm tulis hakikat yg sebenar je untuk "memakan cilikan" pihak yg berkaitan... Wa pun juruteknik n penah keje di pjbt tanah....

Tanpa Nama berkata...

kenapa korang perlu dengki sesama kaum ea?...SO naik sebab diorng minta dan perjuangkan hak diorng..yang diorg rasa layak..sepatutnya anda belajar bagaimana dan berusaha untuk untuk menaikkan gred jawatan anda sendiri`...bukannya kondem je..korang tahu berapa lama diorg perjuangkan hak diorg untuk naik gred?..kalo tak tahu jgn ckp dan kondem o5rang..jgn ingt diri kita ni bagus nak kondem orang..tengok diri..nilai diri sebelum kondem org..

Tanpa Nama berkata...

KEPADA SEMUA PEMBACA ULASAN DI RUANGAN INI:

Saya memohon ampun dan maaf, jika ulasan dan catatan saya di ruanag ini mengguris hati sesiapa. Tiada niat untuk memperlekehkan sesiapa, tapi itulah hakikat yg diterima oleh kakitangan teknikal dlam perkhidmatan awam malaysia.

Di sini sy juga ingin mengucapkan selamat tinggal kepada gred teknikal yang saya sayangi (J17, pemegang Diploma Kejuruteraan Awam dari UiTM)) kerana saya telah dilantik ke jawatan di gred S41, setelah memperolehi Ijazah Sarjana Muda dari Open Universiti malaysia. Sy membuat keputusan untuk study di bidang pengurusan, setelah kecewa dgn gred teknikal yg begitu mengekang elaun dan kenaikan pangkat hampir keseluruhan gred J.

Kepada kumpulan gred teknikal(J), teruskanlah perjuangan untuk mendapatkan hak. Saya tetap mendoakan kejayaan kalian, dan saya akan berbangga sekiranya kalian berjaya memperolehinya.

Mungkin kesabaran saya tlh smpai ke kemuncak dan tempoh perkhidmatan semakin menghimpit, sy terpaksa beralih arah, walau jiwa dan dunia sy adalah bidang teknikal. Doakan sy sukses di bidang baru.

Sekian, sy akan terus mengikuti perkembangan kalian....

Tanpa Nama berkata...

tahniah diucapkan kepada sahabat exJ17 yang dah ke S41....sy juga akan tamat degree di UTM space..dan gred sy j17...saya sangat-sangat berharap agar skim J17 diupgredkan supaya mudah untuk apply jawatan j41...semoga perjuangan kita berhasil dan skim teknikal dipandang tinggi...

Tanpa Nama berkata...

salam . kawan2 juruteknik kita tunggu bajet 2012 ni . kalau xde gak perubahan pada skim juruteknik ni . pru13 ni kita pakatla ramai2 protest x mau pangkah BN ya .

Tanpa Nama berkata...

Dah letih juruteknik2 menghantar ulasan tpnya JPA langsung tak ambil peduli. Entahlah smpi bila JPA nak mengambil tindakan...

Tanpa Nama berkata...

Dah letih kita para juruteknik ni menghantar ulasan. Tpnya smpi hari ni JPA langsung tak ambil peduli. Nmpknya sampai sudahlah kita mcm ni.

Tanpa Nama berkata...

Dah letih para juruteknik menghantar rintihan mereka di laman ni tpnya smpi hari ni JPA langsung tak ambil peduli. Nmpknya sampi sudahlah tgu...tgu...tgu.

Tanpa Nama berkata...

Soal J17 yg kelulusan Sijil Politeknik itu sepatutnya tidak menjadi isu untuk JPA mengwujudkan skim kedalam kumpulan B....Sal sejak tahun 1986 lagi JPA dah pun iktirafkan Sijil tersebut setaraf dengan STPM yg dikategori kumpulan B. Maka mengapa JPA dan kementerian Kerjaraya duk tangguhkan proses tersebut. Seharusnya dikaji semula untuk mengwujudkan skim bayaran gaji agar supaya golongan ini dapat diserap dan dibayar mengikut skim tangga gaji baru yg dinikmati oleh kumpulan sokongan B....Nilah gunanya kesatuan CUEPACS selaku induk persatuan sekeja Malysia..
jangan duk tumpang glamour di atas nama persatuan demi mendapat pangkat dan keselesaan elaun serta kemewahan pejabat.....berlajarlah sumbang dan menguruskan apa yg telah lama termaktup.....

Tanpa Nama berkata...

Nak kene masuk kabel politik kotnyer...ke nak kena tuko kerajaan baru boleh bertindak.

Tanpa Nama berkata...

Menteri Kerja Raya tu ahli politik la..., menteri lagi. tp xde gunanye kalu xtau nak bela kaum sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Isu nie dari 2009 lagi.. tapi sampai sekarang x ade maklum balas.. mane keputusan??? ape nasib juruteknik??

Tanpa Nama berkata...

60 peratus pekerja mahir disasar miliki diploma
PUTRAJAYA 28 Sept. - Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menetapkan kira-kira 60 peratus atau 680,000 tenaga pekerja mahir yang ada di negara ini sekurang-kurangnya perlu memiliki kelayakan Diploma.

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Pengajian Politeknik, Datuk Mohlis Jaafar berkata, ia selaras dengan dasar senario perancangan pekerjaan oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang menunjukkan 32 peratus daripada semua jenis pekerjaan memerlukan tenaga mahir menjelang 2020.

"Pada masa sama, para majikan di negara ini turut mengenal pasti faktor kekurangan tenaga pekerja mahir menjadi kekangan utama terhadap kemasukan pelaburan asing," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Seminar Antarabangsa Mengenai Latihan dan Pendidikan Vokasional dan Teknikal (TVET) di sini, hari ini.

Turut hadir, Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Prof. Datuk Dr. Mohd. Noh Dahlimin.

Seminar anjuran UTHM itu berlangsung selama dua hari bermula hari ini.

Pada majlis sama, beliau turut menyaksikan majlis menandatangan Memorandum Persefahaman (MoU) antara UTHM dengan Colombo Plan Staf College (CPSC), Labtech International Ltd. (Labtech) dan Universiti Pendidikan Indonesia (UPI).

Sehubungan itu, Mohlis memberitahu, Pelan Transformasi Politeknik (PTP) yang merangkumi tempoh 2010 hingga 2020 dilihat mampu memberi ruang yang mencukupi bagi memastikan bekalan tenaga pekerja mahir yang diperlukan itu dapat dicapai.

"Ini kerana pelan PTP itu merangkumi beberapa inisiatif iaitu sistem rating, pembangunan Pusat Kecemerlangan (CoE), kerjasama industri dan memperkukuhkan pembangunan kurikulum.

"Malah pelan itu juga akan menjadikan politeknik sebagai pilihan utama bagi lepasan sekolah menengah serta memastikan 85 peratus pelajarnya memperoleh pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas graduasi," katanya.


"~~~~ SEHINGGA KE HARI INI, KEMAHIRAN KEJURUTERAAN YANG DIANUGERAHKAN TARAF SIJIL DAN DIPLOMA OLEH POLITEKNIK, HANYE DINILAI SETARAF DGN SPM OLEH JPA~~~~"

Tanpa Nama berkata...

aku rasa PRU 12 adalah kali terakhir aku sokong BN kalau perkara ni masih berterusan ,kajiiiiiiiii...selidikkkk sampai bila.....aku harap semua para juruteknik kerjasama semua...sampai bila juruteknik masuk keja guna sijil poli dan uitm ,tapi di letakkan sama gred ngan SPM iaitu gred 17.....

Tanpa Nama berkata...

:hari ni AJK2 MTSU bermesyuarat di pejabat MTSU cawangan Trengganu, hope fully, ade berita menggembirakan. Doa ramai2 ye..

Tanpa Nama berkata...

kalau ada apa-apa berita baik beritahulah....lama sungguh tunggu berita gembira kenaikan J17 ke J27.......

Tanpa Nama berkata...

tahun 2011 xder lak orang nak komen..dah fade up ke?aku sebenarnya dah fade up..lebih tahun masih j 17

Tanpa Nama berkata...

sy dgr dr sumber PKR kenaikan gaji pada guru n nurse..nampaknya juruteknik terlepas lg..

Tanpa Nama berkata...

aku pun dah fade up gakkkkk.....aku sara lebih baik kita semua pakat berhenti dari jd ahli MTSU beramai2...sbb langsung tak guna rasanya, lebih baik duit tu kita salur pd masjid dan surau dah tentu dapat pahala....semuanya tak guna langsung....nyampah tahap gabang rasanya aku ni.....aku harap kau org juruteknik yg masuk keja guna sijil poli dan uitm fikirlah masak2 dah hampir 20 tahun di letakkan sama gred ngan lulusan SPM...

Tanpa Nama berkata...

wey sume dapat naik gaji la, terutamanye kumpulan 40 dan ke bawah yg ditukar nama di kumpulan "sokongan" ke kumpulan "pelaksana". nurse n guru xpulak ditukar nama.

kalu xde kenaikan gaji untuk semua, bertukar tanganlh, dari kerajaan kepada pembangkang!

Tanpa Nama berkata...

Aku pun rase mcm tuh...aku bg tempoh sampai hjg tahun nie jea kalau tak dapat gak gred baru aku nk keluar dari jd ahli mtsu...tak de bawa makna ape2 mtsu ni....dr aku potong duit tu tiap2 bulan baik aku bg masjid ke,zakat ke....buat apa jd ahli kalau suara kita, kehendak kita tak dapat2 jugak....

Aula Mamak berkata...

Bodoh omar osman ni, padahal dia pun berjawatan juruteknik. Bukannya dia nak bela nasib juruteknik yg sejawatan dgn dia. Lahanat betul. Mmg x guna la kalau kita semua juruteknik dok kena mcm ni smpai bila2. Kena tukar kerajaan la gak bulan 3 tahun depan lepas PRU 13.dah dok nampak gomen skrg itu ja cara nak ajar puak2 ni. Yg dok untung smpai bila2 hanya asykarrr, guru, nurse. Depani ja ka yg buat keja? Padahal polis dan tentera pangkat bawah ni masuk keje guna spm atau pmr ja. Mmg bangsat betul la.

Tanpa Nama berkata...

Bukan bodoh, tapi dia malu-malu mata, kalu dia fight sgt utk juruteknik kang, jawatan lain kate dia pentingkan dr sendiri plak, kan baru2 ni dia fight untuk gred 40 dan ke bawah, byk mane dia kena hntam dek gred2 atasan tu....

cukuplah MTSU je fight untuk kita, kita tengok sejauh kejayaan MTSU, di mana org2 dlm MTSU tu katenye power2 blake.

Tanpa Nama berkata...

aku rasa mmg takder peluang j17 ke j 27..cuma kerajaan naikkan gaji je

Tanpa Nama berkata...

fff

Tanpa Nama berkata...

salam semua khususnya warga j17 dimana shj.. beza study sijil dan diploma hanya setahun tapi kadar gred, gaji dan berbagai elaun amatlah jauh beza.. ada baiknya sijil poli dr dulu x pyh diadakan di uitm or poli n terus je ke diploma or amik stp je.. ntah mcm mana la msia ni nak maju if yg handle kat atas smuanye just stdy teori je.. smua tgk ye time seorg profesioanal (dr M) jd pm msia smua negara puji msia.. even pembangkang pon xde modal.. mmg patot pon j17 mintak naik gred j27 kerana stdy jauh lebih payah dr spm/spmv or stpm.. dulu pon nak sambg diploma tp time 2 family susah so tpakse bkeje n support adik2 kt skolah n universiti.. fikir2kanla warga jpa atau ptd2 yg dok goyang kaki je kt atas 2.. dlm pekeliling dah ada so ikot jela..

Tanpa Nama berkata...

puak2 JPA dan PTD mmg celaka...pikir dia je yg layak naik....yg lain lantak lah.,.....

Tanpa Nama berkata...

sokong pandangan tn/pn smlm 3oct 2.54ptg.. stdy sijil poli n uitm tp diletakkan dlm gred 17.. baik x pyh amik sijil.. better stdy teori mngadap buku amik stp je.. time dr M handle msia powr.. bcos dr M is a dr.. as a profesional mmandang jaoh utk majukan msia.. xdela like otr pm from ptd n time stdy from art je.. gred diploma n sijil punyala jauh beza dia.. n sambung stdy dulu family i susah.. betul2 .. tpaksela tangguh n bkerja utk bantu adik2 lain kat u.. kesian diriku.. nak amik OUM takot x iktiraf n abes duit je

Tanpa Nama berkata...

stuju pandangan tanpa nama smlm 3oct 254 pm.. beza gaji antra sijil poli uitm n diploma amatla jauh dr segi gred n jawatan ( J17.. J29?? ) padahal beza stdy 1 yr je.. dahla kena dok with group spm n 17 yg lain.. baik x yah amik sijil dulu.. jd ptd gred tinggi2 time stdy amik art or yg seng2 je.. teori ngadap buku je.. yg tech kena praktikal n.. dulu nak sambg degree x dpt bcos fmily susah so tpakse bg keje n bg adik2 joint u.. buat space x larat bcos jauh n mahal fee.. nasib2.. ya ALLAH SWT ubahla pemikiran mreka diatas ini.. amin.. smoge dptla gred j27 idamanku.. amin

Tanpa Nama berkata...

Salam. respon kpd tanpa nama 4Okt 2011, 9.10 am. banyak kos di OUM diiktiraf. Saya dah pun grade Diploma Kejuruteraan Awam(DKA). cuma kos ni dh dihentikan coz kurang sambutan dan kos pembelajaran yg tinggi spt, kos tenaga pengajar yg trdiri dari enggineer atau lecturer teknikal dari UTM, Politeknik dan UiTM. Praktikal, student DKA OUM akan dihantar ke UTM, UiT @ Politeknik.


Tp kalu ditengok senario dan perkembangan staf teknikal di sektor awam, tak payahlah sakit2 kepala belajar kejuruteraan, xde pengiktirafan pun. Ambik je kos pentadbiran, Human resources ke, Bleh jadi PTD atau pegawai2 biase je. Jauh lebih baik dari nk jadi enggineer, peluang keje terhad, kenaikan pangkat dikekang. Cuba tengok PTD, degree pengurusan, sains sosial, peluang keje banyak, Lantikan pertama M41, dua tahun confrm je, dah dinaikkan M44, dua tahun lagi dah dioffer, xyah temuduga pun dah M48. gaji lbh kurang sama je dgn gred J. Cuba tengok gred J, 8 tahun keje pun blm tentu dpt J44. Ade sijil n Diploma pun diletak setaraf dgn SPM gred 3.

So, kalu nak tau course di OUM diiktiraf ke tidak oleh JPA, semak di laman interaktif. masuk je nama uni n nama course. xpayah nak pecah kepala belajar Engineering, belajar je pengurusan, relax je, xde prktikal, takde nk sakit kepala mghafal formula fizik, kimia, add math,nak ingat simbol entah ape2, baca je buku jwb soalan berdasarkan teori. Bila grade, jd pegawai, arah je staf gred 17,22, 27, 32, 36 wt keje. Pastu pegawai ambik hasil keje staff2 tu, sembah pada bos. Naik pangkat, pasti, anugerah CEMERLANG dlm tangan.

Tanpa Nama berkata...

aku ingat aku jer terpikir macam ni...mmg bidang kejuruteraan diabaikan dalam perkhidmatan awam...kalau gred PTD boleh mula M41..jadi biarkan gred J bermula dengan gred j27..baru dipandang tinggi gred kejuruteraan dalam kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

setuju Selasa, Oktober 04, 2011 11:43:00 AM..nti aku nak sambung degree pentadbiran

Tanpa Nama berkata...

BAWAK BERSABAR BOSSS....TUNGGU HINGGA PRU 13..JIKA TAK ADA KHABAR BERITA....KITA KUMPUL RAMAI2....TUKAR KERAJAAN...MANALA TAHU REZEKI UNTUK GRED J ADA DI SANA....SABAAARRRRR....( walaupun dlm ati aku memang dah x sabo nak memangkah ni....)

Tanpa Nama berkata...

Jom jom, para juruteknik semua, stakat nk buat degree pengurusan or pntadbiran kacang je lah. Assignment, search je lh internet. bkan mcm nk buat assignment kejuruteraan, kna msuk side, kna temuramah kontractor, kna pegi tempat becak2 orang bancuh simen, kna panjat bila nak dptkan specification bumbung, sakit n luka tangan mnyusun batu bata. kalu nk buat tesis ttg jambatan, kna redah sungai, kna korek tanah untuk uji ketahanan tanah.

kalu ambik pengurusan, bc buku n rajin search maklumat dr internet confirm assignment A+, pasti grade dgn cemerlang.

tak payah pening kepala nak ingat simbol yhoule, Ohm,alfa, gamma,betha,Nwton, KN kuasa dua, KN kuasa tiga ntah ape2 lg lh.

Tanpa Nama berkata...

nak arap ke MTSU...hampeh...dah x relevan...apa yg diperjuangkan utk naik gred pun sampai skang x sudah, nampak sgt dah x relevan.....bakooooooooooo jer....bakoooooooooo....laman web? lagi berserabut......bakoooooooo....kita bakooooooooo....

Tanpa Nama berkata...

SABORRRR, Lembu dipegang pada tali, manusia dipegang pada janji, kalu diorg xtepati janji, kiranye diorg bukan manusia lh.... kan diorg dh janji, kputusan akan dimaklumkan sebelum akhir tahun 2011. Dari sumber yg boleh dipercayai, JPA sedang dlm proses mengemaskini penggredan 23 jawatan yg dilantik menggunakan kelulusan peringkat sijil, yg selama ni diletak sama taraf dgn SPM,xkira sijil dari Poli ke, Uitm ke, dari Inst. latihan Pertanian ke.

Yg pasti, 23 perjawatan yg dikaji tu pasti dpt kenaikan gred, cuma xpasti gred 27 @ 29. Doa je lh byk2, supaya keputusan ni xberubah. B4 kita dapat pelarasan gaji pada Januari 2012 nti, kt juga akan dapat kenaikan gred tu. Kira durian 2 kali runtuh la...

Kalu dh dpt nti, jgn lupa sujud syukur ye...

Tanpa Nama berkata...

macam aku biasa dengar jeeeeeee ayat mcm ni, pertengahan tahun, hujung tahun....tapai apah pun tarakkkkk....aku rasa dah menyesal jd ahli MTSU potong gaji RM3.50 sebulan, rasa2 nya lebih baik dan mmg baik aku sedekah pada masjid dan surau saja....

Tanpa Nama berkata...

Betul sabor dulu tgk bajet besok mcm ner..pak jib ckp dia nk buat sistem saraan baru tp dia tak bgtau lg ape nama sistem tu mana tau dalam sistem tu dh buat penambahbaikan utk juruteknik kalau tak de dpt2 ape2 bajet besok selamat lah MTSU aku keluar dr jd ahli, elok2 selama ni aku sokong kerajaan skrg oleh krn disbbkn bnda ni selamat lah jugak PRU tahun depan aku cari kerajaan baru yg boleh bela nasib rakyat lah plak..

Tanpa Nama berkata...

kami semua pun dah naik menyampah dah dgn janji ni....awal tahun lah, pertengah tahun, hujun tahun lah....sampai sekarang tak ada apa2 perubahan......

Tanpa Nama berkata...

bajet esok penanda aras untuk aku bini dan adik2 aku yang aku support dorang blajar dulu mangkah BN . kalau budget mengecewakan aku nk fatwakan diri aku , bini aku dan adik2 aku yang aku support blaja dorang dulu haram pangkah BN dan aku terlampau x redha dorang pangkah BN . PRU12 last aku sokong BN kalau mengecewakan .

Juruteknik Komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

RASANYA KALAU TAK ESK..MMG KITA SEMUA dapat gred 27..tu pasti...

saya dah buat apa yang terdaya..htr emel pada semua ketua JPA, Ketua Politeknik, SPA, Dato Omar ...feecback yang dapat mmg kita akan dapat tapi lum diumumkan....BHO BERITA HARIAN ONLINE PUN SUDAH...

JADI KITA TUNGGU

Tanpa Nama berkata...

encik FT begitu yakin , xpelah kalau ye mcm tu . mmg patut dipertahankan kerajaan yang perihatin mcm tu .

Tanpa Nama berkata...

we'll waiting for until the end of this year. only this year. If nothing, gd bye..... no more excuse, no more waiting n no more hopes. go to hell CEUPACS, MTSU. No more talk, put stop.

Tanpa Nama berkata...

Ini isu Utama..masuk keja guna sijil poli tapi di letak pada gred 17 iaitu gred sama dengan SPM..jangan nak campur aduk dgn juruteknik yg ada diploma lah..apa lahhhh...bila dia dah ada diploma pegilah interviu J29 apa susah...juruteknik yg ada digree pun ramai sekarang...bila dia nak jd pegawai letak jawatan juruteknik dan pegi temuduga utk jawatan pegawai...mana leh naik cam tu saja..lain dgn isu juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm tapi JPA letak bawah gred 17 sama dgn org ada SPM..pada hal dalam Sistem Pengredan SSM sijil poli/uitm sama dengan kelayakan STPM pada gred 27...tu saja persoalanya...

Tanpa Nama berkata...

Apa sudah jadi dengan bajet 2012? Menteri Kewangan merangkap PM dan kerajaan langsung tak peduli nasib para juruteknik. yang dipandangnya hanya polis, tentera, guru dan doktor. apalah nasib kita para juruteknik sekalian? Apa lagi yang kita para juruteknik mampu lakukan?

Tanpa Nama berkata...

tunggu surat pekeliling drp JPA...kalau masih di gred J17....memang sah...sampai mampusla duduk takat ni....J17 = N17.....lulusan SPM jer...

Tanpa Nama berkata...

Sampai bila kita nk tggu??????PRU ni mampuslah aku TAKKAN undi BN lg....kita pilih diorg utk tunai pmintaan kita,,,korang tgk kenaikan gaji tahunan baru dgn sistem SBPA...

GRED 1-16 = RM80
GRED 17-26 = RM120
GRED 27-40 = RM160
GRED 41-48 = RM220
GRED 52-54 = RM260
GRED JUSA A,B,C = RM320

beza kita dgn gred B RM40 cube kira setahun?? RM40 tu dh lepas susu ank aku...tu tak kira benefit lain lg mcm kelayakan cuti tahunan semuanya berbeza..mmg sakit hati giler ar...tggggggggggu tgggggu tu jwpnnya...senior2 kita yg pejuang kn hal ni pun dah ramai yg pulang kerahmatullah...bnda ni tak stele juga....AKU DH MUAKKKK DGN JANJI ORG ATASAN!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

OK....JURUTEKNIK2 J17,J22,J26......dah tiba masanya nak tuko kerajaan....asyik2 cikgu...polis.....Aku dah tak sabo nak tunggu PRU....BANGGGGGGGGKIIIIITTTT...

Tanpa Nama berkata...

wakakakakakakakaka,
Kesian kat presiden ceupacs, berkokok sebegini lama, lantang, ini je yg diberi PM kepada gred 1 - 40. SYUKUR, SYUKUR ALHAMDULILLAH. NAMPAK GAYANYE, BN XKAN DPT UNDI KAKITANGAN AWAM DI KAWASAN BANDAR.

Mungkin bagi penduduk di pendalaman , mokchik2 yg dh tak larat nak berjln,bleh la dibeli dgn RM500 selama 5tahun... tapi tidak bagi kami...

Tanpa Nama berkata...

takpe..kita tunggu la dlu pekeliling tak kuar lagi

Tanpa Nama berkata...

tunggu habis tahun ni je klu xde apa2 yg positif malas dah aku nak jenguk blog ni,bidang kejuruteraan dipinggirkan dalam perkhidmatan awam.anak2 aku nanti diorg belajar aku nak elak dari ambik bidang yang tak ada value dalam negara malaysia ni..

Tanpa Nama berkata...

salam semua.. apa cter jpa janji nak kaji n selidik??? kat ofis sy ni keje dgn par n gred n17 depa smua rase gred dorg lg tinggi dr j17.. papaer fotostet abes pon par bole soh sy masuk yg bru.. dahler ramai n17 memekak je hr2 dgr lagu.. j17 function lgsung x related dgn keje dorg.. betoller ble ramai sgt staf pompuan dorg buat opis macam wasiat dr atok dorg.. harapla j17 dpt gred 27

Tanpa Nama berkata...

sedara2 technician sumer pru13 dh nk dekat . kalau sampai masuk minggu kempen pru jpa wat x tau ja n xde upgred , pemerintah wat x tau kat kita technician semua lg , kita pakat ramai2 wat undi protes je pangkah pr . kempen kat adik beradik , bini dan anak beranak . kempen kat fb , blog dan website sekali . drop govermen yang mengabaikan kita . berat sebelah . gred N boleh dpt 27 dgn sijil tapi kita dibodoh2 dgn tangga gaji gred x naik .

Tanpa Nama berkata...

PENANTIAN INI AKAN TERNOKTAH PADA 31 DISEMBER 2011. JIKA GRED TEKNIKAL TIDAK MENDAPAT PEMBELAAN SEPERI YG DIHARAPKAN: SELAMAT TINGGAL GRED J DAN AKU SUMPAH 7 KETURUNAN ANAK CUCU AKU, JGN BELAJAR APA-APAPUN DIBIDANG TEKNIKAL.

SAYA MENCABAR JPA MELANTIK LULUSAN SPM SEBAGAI JURUTEKNIK AWAM UNTUK MENGAWASI PROJEK2 PEMBINAAN JALAN, JAMBATAN, BANGUNAN DAN SALIRAN.

SAYA JUGA MENCABAR JPA MELANTIK LULUSAN SPM SEBAGAI JURUTEKNIK ELEKTRIK YANG MENGAWASI KERJA2 PENDAWAIAN ELEKTRIK DAN MEMBAIKPULIH MASALAH2 BERKAITAN ELEKTRIKAL.

SAYA JUGA MENCABAR JPA MELANTIK LEPASAN SPM YANG HANYA LULUS SUBJEK SENI LUKIS SEBAGAI PELUKIS PELAN SENIBINA YANG AKAN MELUKIS STRUKTUR2 BANGUNAN DAN MENUNJUKKAN MAKLUMAT2 DETAIL SESUATU BAHAGIAN BANGUNAN DAN BAHAGIAN DLM PEMBINAAN.

SAYA TERUS MENCABAR,JPA MELANTIK LEPASAN SPM SBG JURUTEKNIK KOMPUTER YANG AKAN MENYELENGGARA SEGALA MACAM KEROSAKAN DAN MASALAH PENGKOMPUTERAN DAN PERISIAN.

```Sesiapa yang arif, sila catatkan di sini apa yg mungkin terjadi & hasilkerja, lantikan lepasan SPM oleh JPA, untuk jawatan-jawatan yg sy nyatakan di atas````

Tanpa Nama berkata...

CATATAN DAN ULASAN NI SEPATUTNYA ELOK DIHANTAR PD FB NAJIB DAN BERITA HARIAN DAN UTUSAN MALAYSIA...MMG TUL kalau sampai hujung tahun juruteknik yg masuk keja pakai sijil poli/uitm tidak dinaikkan ke gred 27 spti STPM, aku tak akan undi BN pd PRU 13 ni...aku harap Juruteknik yg sama waktu sama tekad dan ajak isteri dan suami saudara mara kita dan kawan lain jgn undi BN pada PRU 13 ni......

Tanpa Nama berkata...

aku setuju..kita tukar je..buat apa tunggu janji2 yang x tentu akan ditunaikan..daripada serabut kita pening2 nak tunggu buah yang x gugur, baik kita cari2 kat pokok lain..

Tanpa Nama berkata...

aku harap JPA peka dengan luahan kita ni...aku tunggu pekeliling SBPA ni..kalau takde apa-apa kenaikan gred j17 ke j27/29 untuk juruteknik...maka jatuhlah prestasi kerja semua juruteknik...sebab ini melibatkan soal ketidakpuashatian beban kerja yang ditanggung oleh juruteknik berbanding gred 17 lain yang hanya perlukan SPM untuk masuk ke gred 17...

Tanpa Nama berkata...

JPA letak syarat lulus SPM sbg kelayakan untuk jwtn Juruteknik, tapi bila temuduga, penemuduga akan tanya, ape sijil yg kita ade, tak tanye pun SPM ade berapa kredit. Keutamaan lantikan adalah yg mempunyai sijil dari politeknik.

JPA rasa mcm berbaloi bagi starting T9 sedangkan byk penjawat itu rugi di segi pelbagai elaun spt elaun khidmat awam, kadar elaun kerja lebih masa, kadar kenaikan gaji tahunan dan gaji maksima

JPA sebenarnya perlukan staff yg berpengalaman tapi tak tau nak hargai pengalaman orang. Bila lantik staff yg dh ade sijil, JPA untung sebab xperlu nak keluarkan kos untuk staff tersebut berkursus. Pengalaman dan pengetahuan yg dipelajari walaupun hanya ditaraf sijil, lebih dari cukup untuk menjalankan tugas sebagai juruteknik dihari pertama diberi tugas.

Come on lh wahai penggubal kelayakan syarat lantikan di JPA, cuba ambik contoh jwtn Pelukis Pelan yg dilantik dgn kelulusan SPM, peperiksaan untuk pengesahan jawatan semudah ABC pun xlepas, macamane nak menjalankan tugas dgn bagus di pejabat yg pelbagai pelan dan pelbagai skala serta pelbagi spesifikasi perlu disiapkan.

Akhirnya, staff yg dilantik dgn kelulusan Sijil @ diploma terpaksa jadi GURU X BERGAJI selama bertahun-tahun kepada lantikan lulusan SPM ni. MALAH ADE YG X PANDAI2, Akhirnya ketua jabatn terpaksa memberi tugas2 perkeranian kpd staff tersebut.JPA xtau ape2 tntang kejadian ni n JPA still untung kerana bayar gaji setaraf SPM.

JPA x bersedia membayar apa2 elaun kepada juruteknik, seolah2 tugas juruteknik = pembantu Tadbir yg mnjlnkan tugas di dlm ofis berhawa dingin, sedangkan 75% tugas juruteknik adalah di tapak-tapak pembinaan yg berdedah kpd pelbagai risiko kecederaan fizikal dan kemalangan jiwa.

JPA lebih bersedia memberi elaun bahasa kepada setiausaha kononnya setiausaha perlu berbahasa inggeris, pernah ke kita dengar Setiausaha tergeliat atau kejang lidah krn speaking dgn bos. JPA juga terbuka memberi elaun kpd PT kewangan kononnya atas kemahiran mengurus kewangan, pernah ke kita dengar PT kewangan terbeliak atau juling mata atau sakit otak bekerja dgn angka2 kewangan semasa menjalankan tugas.JURUTEKNIK menjalankan tugas tak guna kemahiran ke?

Wahai pegawai penggubal syarat lantikan di JPA, buka sikit mata, turun padang , banci, berapa ramai Juruteknik yg dilantik ke perkhidmatan awam,hanya berkelulusan SPM yg hanya ade 3 kredit spt yg disyaratkan.Lihat sendiri penjawat jawatan pelukis pelan yg dilantik dgn kelulusan SPM yg tiada sijil dari politeknik atau institusipengajian, buat ape di pejabat? adakah mereka mampu menjlnkan tugas spt yg sepatutnya.

Untuk apa institusi pendidikan melahirkan para lulusan tersebut kalau tidak diguna oleh oleh JPA yg masih tegar melantik lepasan SPM untuk jwtn2 yg memerlukan kemahiran tersebut khasnya kemahiran teknikal?

Para menteri berdegar2 berforum di sana sini, kononnya nak menaiktarafkan kemahiran teknikal, memartabatkan pendidikan teknikal dikalangan pelajar malaysia, tapi sejauh mana JPA menyokong usaha2 kerajaan ini, jika JPA terus meletakkan kelulusan sijil dan diploma teknikal setaraf Sijil Pelajaran Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Ini isu Utama..masuk keja guna sijil poli tapi di letak pada gred 17 iaitu gred sama dengan SPM..jangan nak campur aduk dgn juruteknik yg ada diploma lah..apa lahhhh...bila dia dah ada diploma pegilah interviu J29 apa susah...juruteknik yg ada digree pun ramai sekarang...bila dia nak jd pegawai letak jawatan juruteknik dan pegi temuduga utk jawatan pegawai...mana leh naik cam tu saja..lain dgn isu juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm tapi JPA letak bawah gred 17 sama dgn org ada SPM..pada hal dalam Sistem Pengredan SSM sijil poli/uitm sama dengan kelayakan STPM pada gred 27...tu saja persoalanya...

gred lain c27, e27 dan nt 27 dan dpt naik pd gred tersebut guna sijil poli/uitm.....

Tanpa Nama berkata...

Pegawai Latihan Gred E27, Penolong Pegawai Meteorologi C27 dan Penolong Pegawai Tanah NT27 yang mengunapakai Sijil Politeknik. Adakah Sijil Politeknik yang lain tidak setaraf kerana ada lebih kurang 23 kursus diperingkat sijil Politeknik di dalam Kementerian Pengajian Tinggi?

aku pun jd pening dan tak faham ngan JPA ni.....

Tanpa Nama berkata...

Saya syorkan ulasan-ulasan ini dihantar terus pada JPA.apa-apa tindakan yang patut diambil oleh Juruteknik termasuk mogok disokong sepenuhnya

Tanpa Nama berkata...

harat2 SBPA ini dapat mengubahnya gred2 yang dalam kajian JPA yang dah lama ketinggalan dalm skim perkhidmatan khasnya juruteknik.
sekian terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Harapan yang dah semakin hampir ke penghujung, dah tinggal sisa-sisa.

Hati sdg mengintai-intai mencari tapak baru, fikiran sudah berlegar-legar meneroka kepimpinan baru....31 disember dinanti penuh debaran, mungkinkah memenuhi permintaan atau titik pemusnah impian.

Tanpa Nama berkata...

apelah ayat berbunga-bunga ni . kita bako je .

Tanpa Nama berkata...

jom bako, nok bako yg mane dulu, MTSU ke JPA,

Tanpa Nama berkata...

sesiapa boleh tolong jawabkan x...di sini nk tnyer, saya jawatan pelukis pelan gred J17 kelulusan sijil senibina dari politeknik..tetapi gaji permulaan PITI dan gaji mengikut spm...starting masa tu 843.06..boleh x klu kita wat rayuan mintak gaji kita diselaraskan mengikut kelayakan...

Tanpa Nama berkata...

kalu lantikan negeri, wat surat ke SUK negeri, melalui ketua jabatan sekrg ni, buat rayuan mohon selaras gaji yg sepatutnye, iaitu
P1T9.

rayuan ni valid dlm tempoh 3 tahun dr tarikh lantikan.

Tanpa Nama berkata...

kpd pelukis pelan.. yg penting rayuan 2 sebelom u confirm. if u apply lpas confem sah2 dorg x lyn.. buat skg k.. ingatan ikhlas

SUKUR PENANG berkata...

aloo geng juruteknik dan setaraf jawatan dgnnya..aku malas la nak rayu2 kat sini..buat seronok kat JPA atau org atasan ja baca sambil ketawa terbahak2...aku nak cakap sikit ja..kalau hujung bulan 12 ni atau selewat2nya awal bulan januari 2012 tahun depan, x da dengar cerita yg juruteknik/setaraf tidak dinaikkan gred dari J17 ke gred yg lebih tinggi (x kira la J27 ke, J72 ke, JUSA 27 ke), mmg confirm aku akan pangkah Pakatan Rakyat..org lain naik kata aku sokong anwar al juburi ka apa, sokong kafir jadi pemerintah ka apa, aku x peduli..yg penting aku puas hati...jadi pihak pemerintah sekarang, BE WARE with our demand..the end...

Tanpa Nama berkata...

sdare sukur penang . forward skali ulasan tu kat website najib ek :D . nt JPA ketawa kekek-kekek jugak bc ulasan tu . sabo ye PRU lambat lg . nt dh sampai masa hang kempen skali ye drop BN .

Tanpa Nama berkata...

maklumat ini di"copy" dari blog ceupacs: Belum ade kepastian tp ade kemungkinan benar.Rakan2 sejawatan dan sewaktu dgnnya,, mohon doa byk2 agar Allah kabulkan smua ini menjadi kenyataan.

"Pekeliling Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan mula dihebahkan di Portal JPA setelah Rang Undang-Undang Perbekalan Bagi Bajet 2012 diluluskan oleh Parlimen.
15 Okt 11, 10:36

Dalam pekeliling nanti akan ada perubahan skim, penjumudan skim, perubahan nama jawatan, kenaikan atau perubahan gred, penambahan gred, penghapusan gred, syarat kemasukan dan kenaikan pangkatyang lebih baik...wujud pembetulan anomali bagi gred tertentu..ini akan menyebabkan kenaikan gaji bagi gred tertentu selain kenaikan yang diumumkan pada masa bajet..harap maalum'

Nanti akan ada dua opsyen..satu untuk skim pencen 60thn dan satu lagi utk skim SPPA..pekeliling akan dikeluarkan bila bajet diluluskan oleh parlimen"

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah kalau betul....kalau tak tunggu lagilah kita.....tggggggu jea la.....tak mgharap sgtla. :-)

Tanpa Nama berkata...

ni lah nasib juruteknik...tunggu punya tungguuuuuuuuuu....tak tiba2 masanya.....SEMAKKKKK....KAJIIIIIIIIIIIIIIII.....

Tanpa Nama berkata...

dengar cita dan agar boleh dipercayai PRU 13 mungki pd tahun 2012 bulan MAC cuti sekolah....Masa tuan puan para juruteknik pertimbangkanlah mana yg patut di pangkah.....

Tanpa Nama berkata...

win win situation :D . kau dapat aku dapat .

Juruteknik Komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

Salam semua..

Saya rasa kenaikan untuk yang menggunakan Sijil Politeknik akan mendapat gred selayaknya Gred 27 ke ke atas.. mana mungkin tak dapat naik gred..dengan 3 jawatan yang menggunakan sijil politeknik termasuk NT27,C27,E27 termasuk menggunakan skim NT 27 untuk sesiapa yang tiada Sijil Politeknik dan juga Diploma.

Kemungkinan besar dalam SPBA gred juruteknik akan dinaiktaraf dari 17 ke 27 dan tidak mungkin C27,E27 dan NT27 akan down gred..jadi kebarangkalian untuk kenaikan gred dan penjumudan akan berlaku. saya amat percaya pada SPBA tersebut. Jika SPBA tidak dilakukan dan juruteknik tetap gred 17..kemungkinan kesemua gred yang mengunakan pakai SIJIL POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA...akan membuat perubahan besar.

Sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

syukur akhirnya j17 dpt naik gred ke j29.. inilah yg bakal kita semua ucapkan nanti.. masalahnya bila?????????

Tanpa Nama berkata...

j17 akan menegakkan keadialan dgn cara mdpt jawatan jusa

Tanpa Nama berkata...

J17 naik J27 mungkin berlaku pd tahun 2028 kooooooooooooooooooooooottttttttttt

Tanpa Nama berkata...

tak lah, J17 ke J27 pd 1.1.2112 niiii...

Tanpa Nama berkata...

j17 minta naik j27 je, bukan nak sama gred ngan org ada diploma, cuma tak nak diletakkan sama ngan lulusan SPM dan kita orang nak di samakan dgn STPM beda pada gred 27...spt gred NT27.E27 dan C27 masuk guna sijil poli/iutm...tu jeeeeeeeeee.....kalau tak dpt gak akhir tahun ni kita semua keluar dari keponpong BN yg mempermaiankan dah hampir 20 tunggu.....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Berkenaaan perkara di atas saya wakil tidak rasmi kepada semua pemegang sijil Politeknik ingin memohon kepada JPA agar mempercepatkan untuk mengkaji skim yang menggunapakai Sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkhidmatan awam.

Pekeliling http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf yang telah dikeluarkan oleh JPA telah termaktub bahawa pemegang sijil Politeknik layak untuk mendapat gred 27 – 40 pada jadual 1 (Pemakaian Gred Sistem Saran Malaysia Mengikut Kelayakan Masuk) tetapi sehingga kini tiada pelaksanaan dan juga tidak dilaksanakan. 'PANDUAN PENGGREDAN SEMULA JAWATAN SELARAS DENGAN PERLAKSANAAN SKIM SARAAN MALAYSIA-Lampiran B3. JPA telah lama menyatakan akan meneliti, membuat kajian tetapi sehingga kini kajian demi kajian yang dilakukan tetapi pelaksanaan tersebut masih tiada . Kami yang memiliki Sijil Politeknik tetap di skim gred 17 dan sama dengan pemegang Sijil Pelajaran Malaysia. Mengapa ini berlaku, kenapa kami perlu menunggu bertahun-tahun hanya untuk mendapat hak yang sepatutnya? . Melalui Pekeliling tersebut, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) meletakkan kelayakan Sijil Politeknik setara STPM dan didalam Gred 27-40. Mengapa JPA perlu menunggu masa bertahun – tahun untuk mengkaji dan mengkaji sedangkan pekeliling telah ada? Mengapa sijil Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi ini tidak mendapat mendapat skim gred jawatan yang sepatutnya? Terasa ruginya bila bertahun-tahun pemegang sijil Politeknik tidak mendapat hak yang sepatutnya termasuk elaun-elaun yang ada, kenaikan gaji dan kenaikan pangkat yang lebih tinggi.

Mengapa hanya Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 sahaja yang dilaksanakan tetapi tidak jawatan yang lain yang memerlukan syarat Sijil Politeknik dalam perkhidmatan Awam. Mengapa hanya 3 Jawatan yang membolehkan untuk gred 27 contohnya Penolong Pegawai Latihan Gred E27, Penolong Pegawai Meteorologi C27 dan Penolong Pegawai Tanah NT27 yang mengunapakai Sijil Politeknik. Adakah Sijil – sijil Politeknik yang lain tidak setaraf kerana ada lebih kurang 23 kursus diperingkat sijil Politeknik di dalam Kementerian Pengajian Tinggi?

Saya berharap agar pihak JPA mempercepatkan proses tanpa perlu mengkaji lagi dengan adanya dasar dan objektif kualiti JPA yang sedia ada. Kepada Jabatan lain seperti JKR, IPTA, SPA, Kementerian Pengajian Tinggi dan Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi seharusnya berganding bahu bersama kita menaiktarafkan dan transformasi Sijil politeknik ke arah yang sepatutnya memandangkan sijil politeknik telah dimansuhkan pada Jun 2010. Sepertimana pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) yang dikeluarkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia bagi maksud pelantikan ke perkhidmatan awam yang telah Berjaya menaiktarafkan sijil Kemahiran Malaysia tersebut ke arah yang lebih baik manakala Sijil Politeknik tetap tidak mendapat Gred yang sepatutnya.

Tanpa Nama berkata...

slm sedara , cuba forward ulasan ni kat twiter n fb najib . ada feedback x pm kita tu .

Tanpa Nama berkata...

tungguuuuuuu,tungguuuuuuuuuu dan terus menungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.......kajiiiiiiiiiiiiiiiiii duluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....pantekkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Tanpa Nama berkata...

sila POSTkan ke Fan Page KPPA.
https://www.facebook.com/abubakar.kppa

Kemudian.. sila buat KEMPEN untuk LIKE posting ini. Dan kalau dapat REPLY sokong status tersebut.

Tanpa Nama berkata...

syukur akhirnya.. nantikan berita yg agak mengembirakan kita semua...

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 malaysia untuk semua juruteknik....hari ni hari terakhir aku tgk blog ni...aku dh bosan dan penat menunggu.....selamat tggl semua...assalamualaikum...

Tanpa Nama berkata...

janganlah putus asa wahai rakan juruteknik j17...aku yakin SBPA akan merubah skim J17 ke j27/j29....kita tunggu dulu sebelum apa-apa tindakan dibuat...

Tanpa Nama berkata...

takde org ke nk tlg copy paste ke fb kppa...aku tak sabar nk like nih and nk tgk komen dr dia....

Tanpa Nama berkata...

sementara nak tunggu gaji naik 2 3 ratus sebulan...hidup makin terseksa harga barang hari2 naik... sekali makan naik 2 3 ringgit kalu 3 kali makan dah 30 hinggit/sehari sebulan dah 90 hinggit tu sorang kalu campor bini ngan anak 2 orang jadik rm360 sebulan... tu tak der makna ler gaji naik....habih kat makan jer ler....moga kesihatan semua ahli keluarga j17 sihat wal afiat...kang sakit lak tambah pulak bil klinik...haruuu...tapi kalu tak naik gaji lagi ler susah yekkkk...

Juruteknik Komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

JURUTEKNIK SEMUA AKAN DAPAT KENAIKKAN ...27/29 TU PASTI..KAT PERDANA MENTERI KITA PUN ADA DAH PASAL JURUTEKNIK TAK PUAS HATI DAPAT GRED FT17/J17...RAMAI DAH KOMEN...

Izz's Family berkata...

Saya sangat setuju dengan petisyen ni. Selama ini jawatan yang sering mendapat perhatian dan boleh dikatakan "anak emas" kerajaan adalah perkhidmatan perguruan dan pertahanan. Adakah bagi JPA, golongan yang membina infrastruktur untuk kemudahan pendidikan dan pertahanan tidak penting? Cuba fikirkan, sekiranya tanpa pengawasan kami para juruteknik, adakah infrastruktur tu semua akan naik dengan mengikut spesifikasi yang ditetapkan? Fikir2kanlah sejenak....

Tanpa Nama berkata...

bukan nak sama ngan j29...tapi bg lah sama ngan lulusan STPM iaitu pd gred 27.....jangan letakkan sama ngan SPM gred 17....dah hampir 20 minta sampai sekarang tak npk apa pun....AKU harap kau org juruteknik yg masuk kerja guna sijil poli/uitm fikir masak2 nasib kao org......dgr cita ujung tahun ni dapt naik...kalu tak gak PRU 13 ni kau org faham2 je lah.....

Tanpa Nama berkata...

Hujung tahun ni bulan depan lah....mari2 sama2 kita lihat apa akan jadi.

MUHIBBAH berkata...

aku kalau bulan 12 atau bulan 1 masih semua pihak atasan dok buat bengap dan x amik port, aku akan beralih arah menyokong anwar al juburi..biar lingkup BN kali ni...habis cerita..biar org kata pengkianat pun x pa..janji hati puas...

Tanpa Nama berkata...

andre..

siapalah kita (technician) yg JPA nak pandang sangat, ibarat ikan bilis jer..lain la klu pengarah ke, ketua jabatan ker..

Tanpa Nama berkata...

Setakat juruteknik cabok mcm kita ni siapalah nak pandang. Nampaknya smpi kiamatlah JPA tak ambik peduli.

Tanpa Nama berkata...

senang jeeee....semua juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm yg diletakkan sama ngan SPM kalau tak dinaikan pd gred yg sepatut kita dpt iaitu gred 27, kita semua jgn sokong BN dalam PRU 13 ni...tu jee kuasa yg ada pada kita....

J17 TUA berkata...

NAK BUAT APE MARAH KERAJAAN... YG BUAT KEJA TU JPA... BUAT MOGOK JE, PGGIL SUME MEDIA... BIO DORG TRSEDAR DARI LENA...

AKU TAK PERCAYA SUME KATA2 MANIS, SLAGI TAK NAMPAK DAN DIKELUARKAN PEKELILING, SELAGI TU LAH AKU BERSUMPAH DAN TAK RELA HAK KAMI DI NAFIKAN... DUNIA AKHRAT KAMI TAK MAAFKAN KORG YG DUK KAT JPA NI...

MATI TERBELIAAKK LA NK TUNGGU... SEMAK... KAJI... SEMAK (samun)... KAJI... TUNGGU... SAMPAI KIAMATTT...

Tanpa Nama berkata...

dah berpuluh tahun BN memerintah MAlaysia ni . Dah berpuluh tahun jugak juruteknik dok gred 17 walaupun kelulusan sama ngan NT27, E27 dan C27 . so apa yang BN buat sepanjang mentadbir kita? technician nak mencuba yang baru x ? drag keluarga , sedara mara dan kenalan lain yang boleh mangkah juga ya . kita pakat ramai2 mangkah PR je wat protes.

Tanpa Nama berkata...

salam..
saya nk tanya apa beza nyer, sijil senibina dan sijil pelukis pelan dari segi pandangan oleh JPA sendiri dan apa pandangan anda..ini kerana, saya sendiri pelukis pelan gred j17..berkelulusan sijil senibina tetapi gaji permulaan saya ada lah mengikut gred spm iaitu P1T1..saya ada membuat rayuan untuk pelarasan gaji mengikut kelayakan tetapi jawapan yg diterima oleh JPA amat la menghampakan kerana seolah2 sijil senibina tidak sama dan tidak layak seperti sijil pelukis pelan..sedangkan untuk pengetahuan smua, skop pembelajaran sijil pelukis pelan sama sahaja dengan skop pembelajaran sijil senibina...cuma yg membezakan senibina mempunyai beberapa subjek tambahan..sedangkan dipoliteknik tidak ada jurusan sijil pelukis pelan..sebalik nyer hanya ada di kolej komuniti, IKM, sedang kan, mereka ini sekira nya menyambung pelajaran, ke politeknik atau IPT lain, dlm diploma ialah senibina..bukan diploma pelukis pelan..klu begitu sijil politeknik
seolah2 tidak laku untuk jawatan pelukis pelan
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kumpulan: Sokongan

Kem/Jab: Pentadbiran Kerajaan Negeri Sembilan, Melaka, Pulau Pinang dan Perlis

Jadual Gaji:
P1T1 RM843.06 - P1T26 RM2325.37
P2T1 RM896.00 - P2T26 RM2452.46
P3T1 RM950.45 - P3T26 RM2583.95

Syarat Lantikan:
Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan dengan kepujian Seni Lukis atau Lukisan Geometri pada peringkat peperiksaan tersebut.
[Gaji permulaan ialah pada Gred G17: P1T1 RM843.06]; atau
Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 dalam bidang Pelukis Pelan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J17:P1T2 RM894.49]; atau
Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 dalam bidang Pelukis Pelan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J17:P1T3 RM945.92]; dan
lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:
Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pelukis Pelan Rendah adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk KPSL ke jawatan Pelukis Pelan Gred J17, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:

mempunyai kelayakan di atas; atau
lulus Peperiksaan Khas; dan
berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.

Deskripsi Tugas:
Menyurih dan menyediakan lukisan-lukisan (pelan) dengan penentuan-penentuan yang lengkap mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
sebenyar kerja2 yg dilakukan bukan saja menyurih, sebalik kerja2 pelan tanah, penyediaan QT dan FT untuk geran, cetak pindah..ada kala nya kena pergi site atau tapak yg dipohon oleh pemohon..

Tanpa Nama berkata...

Ini isu Utama..masuk keja guna sijil poli tapi di letak pada gred 17 iaitu gred sama dengan SPM..jangan nak campur aduk dgn juruteknik yg ada diploma lah..apa lahhhh...bila dia dah ada diploma pegilah interviu J29 apa susah...juruteknik yg ada digree pun ramai sekarang...bila dia nak jd pegawai letak jawatan juruteknik dan pegi temuduga utk jawatan pegawai...mana leh naik cam tu saja..lain dgn isu juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm tapi JPA letak bawah gred 17 sama dgn org ada SPM..pada hal dalam Sistem Pengredan SSM sijil poli/uitm sama dengan kelayakan STPM pada gred 27...tu saja persoalanya...

Tanpa Nama berkata...

Kepada tanpa nama, Khamis Nov 10, 2011: 9.30 am.

Anda sebenarnya layak mendapat gaji di tahap P1T9, same dgn juruteknik berkelulusan sijil politeknik.

Jawapan yg anda trima dri JPA itu, jelas menunjukkan betapa dungu n bangangnya pegawai2 di JPA sekarang.

Sbb tu, kami ni, yg berkelulusan sijil kejuruteraan dari politeknik, juga diletakkan dlm gred 17, sedngkan JPA juga yg membuat pekeliling, sijil politeknik setaraf dgn STPM yg layak berada di gred 27

JPA lbh mengutamakan staf yg berkelulusan lbh rndah, supaya mudah di kelentong, sbb PTD di JPA yg membuat syarat tu pun, bukan bijak sgt pun...

Tanpa Nama berkata...

itu la..sbb saya hanya ada sijil senibina..itu la yg saya hairan adakah berbeza sijil senibina politeknik tu dengan sijil pelukis pelan dr ikm atau kolej komuniti..padahal skop belajar yang sama...sedangkan sama jugak lah hanya ada diploma senibina dan tak ada pulak diploma pelukis pelan. dan adakah hanya sijil pelukis pelan selain dr politeknik sahaja yg diiktiraf oleh JPA/SPA

Tanpa Nama berkata...

sy cadangkan buat rayuan sekali lagi melalui tribunal perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

apa nak susah sangat...dah 20 thn tunggu....JPA tak layan2 sampai sekarang....ubatnya satu jeeeeeee....PRU 13 ni jgn ada juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm tp masih diletakkan sama ngan SPM jagn sekali-kali pangkah BN...tu je cara nya....kita semua mesti bersatu........

Tanpa Nama berkata...

saboo tunggu spba kuar

Tanpa Nama berkata...

tunggu SBPA?ada ker di selitkan ttg nasib jurutknik komputer?

Tanpa Nama berkata...

SBPA tu tangga kaji sebaris....x de kena mengena ngan kenaikkan gred juruteknik ke gred 27....x de lain cara dahhhhh....kubur jeee BN PRU 13 niii

Tanpa Nama berkata...

PRU 13 dah dekat . taklimat persediaan menghadapi PRU13 untuk kerani dan KTM dah dibuat . so jangan tersalah pilih ya . nak protespn time PRU ni le . dah lepas nt sesia je .

Tanpa Nama berkata...

Pelukis Pelan sekarang ni pun belajar 2 tahun mcm poly juga.guna cgpa juga..matematik dan sains kejuruteraan pun belajar...susah mcm palajar poly juga...tapi sesetengah tu belajar kt IKM,ILP...bila kerja tangga gaji pakai standard spm P1T1 Je...kami Pun belajar teruk juga...cuba tgk solan exam jabatan dari JKR susah tu...kalau lepas spm kerja pastu ambil ujian ni,comfirm tk lulus...saya bukan nk bangga diri,tapi skim pelukis pelan pun kena tengok juga...zaman sekarang spm dh tak laku dah...paling2 busuk pun ada sijil dari IKM,ILP,IKBN...semua institusi ni bukan kerajaan punya ke?cuma bukan dari Kem.Pengajian Tgi je mcm poly..saya hanya bg cadangan je...sekadar berkongsi....

Tanpa Nama berkata...

Betul tu..masa belajar jurusan senibina kt IKM.duit pun banyak habis beli benda2 keperluan,bukanya disediakan sepenuhnya,mahal pulak tu.bila habis belajar dan dpt kerja,sijil kita yg susah payah belajar tu tk dikira pakai pun,cuma tgk spm je...nk tak nak kita nk kerja,nk menyara keluarga,tak kan nk tolak pulak.gaji starting masa tu P1T1 rm 674.45.harap2 skim pelukis pelan jgn terlepas pandang pula.kena kaji juga.

Tanpa Nama berkata...

Wahai juruteknik2, tak pyh mimpilah nak naik ke gred 27/29. Sampi pencenlah gred J17 tu takkan dinaikkan. Hehehe....

Juruteknik Komputer berkata...

BERITA TERKINI - TOLONG AMBIK PERHATIAN

Dengan hormatnya merujuk kepada emel yang diterima pada 15 November 2011 dan perkara yang dibangkitkan melalui laman web 1Malaysia.com.my adalah berkaitan.

Jabatan ini mengambil maklum dan mengucapkan terima kasih di atas pandangan puan.

Walau bagaimanapun, sebagaimana diumumkan oleh YAB Perdana Menteri semasa MAPPA ke-12 pada 22 Mac 2011, kerajaan sedang mengkaji penambahbaikan kepada Sistem Saraan Malaysia. Kajian semula sistem saraan sedia ada dilakukan secara menyeluruh supaya skim perkhidmatan sentiasa relevan dengan keperluan semasa dan masa hadapan. Oleh kerana kajian tersebut turut melibatkan penelitian semula kepada 23 skim perkhidmatan yang memperuntuk sijil Politeknik, maka ia memerlukan kajian teliti yang melibatkan relaviti dan pariti serta prinsip-prinsip saraan yang lain, sebelum kajian dimuktamadkan.

Sehubungan itu, puan boleh menyemak penambahbaikan skim perkhidmatan melalui Pekeliling Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang akan mula dihebahkan di Portal JPA setelah Rang Undang-Undang Perbekalan Bagi Bajet 2012 diluluskan oleh Parlimen.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

apa makna ulasan diatas ni ? masih mengkaji hingga kiamat ke ? atau sbpa akan mengubah nasib technician lepasan sijil poli/ipt ke gred baru atau kekal tp dengan gula2 tangga gaji ja ?

Juruteknik Komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

TUNGGU SPBA JER LA..DAH SIAP PUN

Tanpa Nama berkata...

Mana MTSU???senyap je...kata pertengahan bulan 11 ada berita baik..habuk pun tarakkk....

Tanpa Nama berkata...

erm...yg email kan tu org JPA ker?ok klu mcm tu kiter tgk jer masa SBPA..ada x memperuntukan pasal sijil poli..bln depan la segalanyer akn terjawab..tunggguuuu..

Tanpa Nama berkata...

SBPA tu tangga kaji sebaris....x de kena mengena ngan kenaikkan gred juruteknik ke gred 27....x de lain cara dahhhhh....kubur jeee BN PRU 13 niii ....MMG BETUL...SOKONG 100%

Tanpa Nama berkata...

salam.. dengar2 citer dr sumber.. rasa2nye mmg ade gud news for j17.. rasa mmg naik ke j27.. so.. to all.. jom doa ramai2 ade rezki for new tahun baru (awal muharram).. amin..

Tanpa Nama berkata...

(salam.. dengar2 citer dr sumber.. rasa2nye mmg ade gud news for j17.. rasa mmg naik ke j27.. so.. to all.. jom doa ramai2 ade rezki for new tahun baru (awal muharram).. amin..)

So kalu mcm tu yg lain lulusan poli mcm mane?bkn ker JPA kaji untuk 23 skim lulusan poli?ok wait n see..by the way mmg skim SBPA tuk gaji jer..bkn tuk pelarasan Gred..

Tanpa Nama berkata...

seperti menunggu bulan jatuh ke riba..itulah pepatah sesuai untuk juruteknik sekalian...

nampaknya semakin pudar lah harapan kita...

Tanpa Nama berkata...

Takpayh nak tgu SBPA lah. Mmg sampi kiamatlah duk kat J17 tu. PRU13 nanti faham2lah J17.

Tanpa Nama berkata...

najib ni dia lain dr paklah ngan mahathir dulu . dia lbih concern . jgn tekejut kalau technician n jawatan2 pakai sijil di upgred mcm gred nt27 gak yang pakai sijil tu . yang kaki bangkang tu bawak2la resign ye . gi wat niaga kat pasar malam ceramah pas/PR. x yah keje gomen dh . jangan jadi mcm anjing yang gigit org yang lepaskannya dari tersepit .

Tanpa Nama berkata...

Kesian J17 yg kepingin nak naik J27. Tgu jelah smpi kiamat. Hehehe....

Tanpa Nama berkata...

"JPA juga telah memaklumkan bahawa kajian masih dijalankan bersama-sama beberapa jawatan yang setaraf dengan Penolong Pegawai Penilaian untuk di samatarafkan ke Gred 29.


Keputusan akan diberikan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011."_
Dicatat oleh MTSU Cawangan Terengganu.

SELEWAT-LEWAT PENGHUJUNG TAHUN 2011? MUNGKIN 29 DISEMBER '11, KE 30 DISEMBER '11 ATAU 31 DISEMBER '11....?

SEHINGGA KINI MTSU MEMBISU SEJUTA BAHASA....TERUS MEMBIARKAN AHLI2NYA MENGHARAP TANPA KATA PASTI...

Tanpa Nama berkata...

khamis Depan 1/12/2011 akn keluarlah SBPA..so segala-galanyer akan terjawab...nasib juruteknik yg mempunyai sijil politeknik dibela or sebaliknyer...sama-sama kite nntkn..

Rabiah Untuk Ghazal berkata...

salam, kawan2 juruteknik dan setaraf dengannya (yang ada sijil politeknik pelbagai bidang sahaja ye)..berita x rasmi yg aku dapat dari sedara aku yg org kuat ttg hal sumber manusia, bulan 12 ni mmg akan ada perubahan ttg beberapa skim termasuk dgn skim jurutekik. cuma x pasti samada juruteknik akan dinaikkan gred ke agka brapa. tapi benda ni pasti akan berlaku. ada sapa2 yg dapat maklumat ttg aoa yg aku dapat info ni? kalau ada kongsi2 la maklumat di sini kekawan.

Tanpa Nama berkata...

Rabiah Untuk Ghazal berkata.

Mcmaner pulak kerani yg pakai sijil poli mcm sijil penyimpanan kira..sijil ukur tanah..smua dpt P1T9..adakah nasib diorg akn terbela jugak dlm skim SBPA? tanya bg pihak kwn saya ni...

RABIAH UNTUK GHAZAL berkata...

sbb tu saya kata sijil PELBAGAI BIDANG..mgkn semua jawatan yg senasib dgn masalah juruteknik akan diberi perhatian.harap sabar.ini bukan isu juruteknik sahaja.tapi melibatkan beberapa jawatan yg senasib yg septutnya dah lama diberi perhatian sejak dulu lagi..

Latiff Boria berkata...

emm, patutnya dah lama diambil perhatian. ini kerani (yg guna SPM je) dapat gred N/W 17 setaraf dgn jawatan lain yg perlu berhempas pulas blaja 2 tahun lepas sekolah, dorang mendabik dada sbb gred dorang sama level dgn juruteknik. kalau tgk carta pun, satu barisssssssss ja. mana boleh mcm tu..dlm erti kata lain, depa x perlu susah payah memperhabis duit MAK BAPAK depa utk dapat keje yg bergred setaraf dgn juruteknik atau setaraf dgn juruteknik. betul x? susah kalau jenis kerani yg x sedar diri mcm ni (kerani yg ada sijil penyimpan kira2 dikecualikan dari statement ni ok).

Tanpa Nama berkata...

harap-harap perubahan gred j17 ke j27/29 akan dilaksanakan...aku rasa nak gabungkan gred j27/j29 pun boleh sebab ada kelayakkan sijl politeknik...di jkr tiada beza sangat skop kerja penolong jurutera dan juruteknik....gabungkan macam penolong pegawai latihan vokasional j26/j27/j28/j29/j36..

Tanpa Nama berkata...

Aku harap perkara ni akan menjadi kenyataan untuk kebaikkan gred juruteknik

Tanpa Nama berkata...

hari ini dah 29 hb november 2011...tahun 2011 akan melabuh tirainya tak lama lagi....JADI APA PEMBARUAN YANG DIBUAT UNTUK JURUTEKNIK-JURUTEKNIK INI????CER CITER SIKIT......

Yang pastinya golongan cikgu,polis gan tentera gak syok dapat pelarasan...kita juruteknik dok ler menanti cahaya harapan yang tak tentu tiba....

Yang pastinya duit kerajaan abih berbilion-bilion dalam memantapkan sistem pertahanan Malaysia....beli kapal selam ler beli kapal terbang ler...ada betul ka duit tu guna tuk kepentingan sistem pertahanan malaysia????ker songlap masuk dalam poket sendiri....

kan ker bagus peruntukan tu gunakan untuk pelarasan gaji Juruteknik ni...ada gak faedah....sekurang-kurangnya para juruteknik ini akan bekerja dengan lebih bersungguh-sungguh apabila permohonan kami ini direalisasikan....tak ler merungut dan menyumpah lagi....

ini tak...balik-balik jawatan lain gak yang untung...kesian...............ituler nasib apabila sesebuah kerajaan tu memerintah dgn. terlalu lama...pemikiran sentiasa di takuk lama.

Tanpa Nama berkata...

betol tu.. wa sokong pendapat lu.. jpa plak org2nya ramai bkn teknikal.. so dorg just pandang gred or post yg ade related dgn dorg je.. kebulor la jtnik.. 1 kesilapan besar yg aku lakukan dlm hidop adalah menjadi jtnik jab kjaan.. kalaula masa bole putar wa nak jd cikgu or kerani lg senang.. ni semua keje paklah yg rajen tido zaman pemerintahan dia.. zaman TDM gred teknikal is good scheme..

FUAD ABDUL, Tech JKR. berkata...

kawan2..relax dulu semua...jgn marah2 dan bising2 lagi..jgn plak komen semua ke arah hentam kerajaan lagi..relax dulu...aku pun ada dengar cerita ttg berita baik akan ada utk juruteknik (lain2 jawatan yg senasib aku x peduli la..sbb aku juruteknik awam yg ada sijil poli)..bulan 12 ni mmg akan keluar pekeliling dan wkil ketua jabatan akan dipanggil oleh JPA berkenaan isu ini..jadi sama2 kita nntikan..takut2 kalau kita dok bising2 dan perapi2 kan puak JPA ni, langsung dibatalkan..kita gak yg rugi..sumber aku tahu ialah makcik aku, sbb dia org Kementerian pendidikan..dia kata, juruteknik yg kerja kat sekolah vokasional/teknik dll pun akan terlibat dlm penstrukturan semula ni...jadi sama2 kita doakan...kalau masih keputusan sama mcm x da harapan, nak kutuk lepas tu kutuk la..x da hal ok..

Tanpa Nama berkata...

salam sume Jrteknik.
sy dimaklumkan oleh ahli mtsu gred J17 akan diupgred ke J27, tp smua skim dh brtukar nama , katanye J27 = gred C03, bagi semua penjawat awam yg dilantik berkelulusan sijil IPTA. sume ni terkandung dlm SBPA yg akan dikeluarkan tidak lama lagi, kata nye selewat2lewatnya 5 Dis ni. saama2 kita berdoa..

Aju Spoket berkata...

tuan tuan semua, saya pun dapat maklumat dari kawan2 yg 5/12 ni pekeliling mengenai SBPA akan keluar. mmg juruteknik yg lepasan sijil POLI akan dinaikkan gred yg lebih tinggi dari skrg..x pasti plak kalau juruteknik yg guna spm dinaikkankan secara automatik ke x. lagipun rasanya kalau yg guna SPM ja, patut kekalkan ja gred dorang mcm skrg. sbb dorang bukan ada sijil poli. lagipun batch2 dorang ni berapa kerat ja yg ada dlm perkhidmatan awam. .so, to all the keranis' yg bergred N/W 17, lepas ni respect sikit ok. jgn dok rasa mcm bagus ja sbb korang dah lama rasa gred yg sama dgn juruteknik.

mamat berkata...

"salam sume Jrteknik.
sy dimaklumkan oleh ahli mtsu gred J17 akan diupgred ke J27, tp smua skim dh brtukar nama , katanye J27 = gred C03, bagi semua penjawat awam yg dilantik berkelulusan sijil IPTA. sume ni terkandung dlm SBPA yg akan dikeluarkan tidak lama lagi, kata nye selewat2lewatnya 5 Dis ni. saama2 kita berdoa.."

apa maksud statement ni??? skim dah bertukar nama maksudnya mcm mana?? boleh huraikan sikit x??

Tanpa Nama berkata...

harap2 FT17 di upgradekan ke FT27 ke or yg sewaktu denganya..agak2 kalau naik gred gaji pun sama yg level diploma ke?pepun alhamdulillah...

Tanpa Nama berkata...

belum lagi dapat nak nak jatuhkan martabat org lain...mcm mana tuhan nak bagi....ko pikir la sendiri....bukan nak bersyukur...ni tak...nak tunggu SBPA kluo nak hentam yg skng ni geng2 N17 sama level ngannya...apa la manusia....ADA KO PIKIR?

Tanpa Nama berkata...

hahaha...kau ni mesti kerani kan gred n/w 17 kan??? sbb tu kau melenting kan???huhuhh...lu salah masuk forum bro...shoh..shoh...sila keluar..

Ismuddin JKR berkata...

hek elek...mmg betul pun, x salah pun kata2 aju spoket..mmg selama ni puak2 kerani ni dok perasan yg dorang sama level dgn juruteknik...padahal dorang masuk keje guna SPM sahaja....diulangai...SPMMMMMM SAHAJAAAA....biar la dia kata mcm tu..mmg rata2 kerani2 mcm tu..

kat opis aku pun sama...siap sound kata juruteknik ni bodoh, buat penat blaja lepas sekolah susah2, tgk2 keje sama level gred dgn dorang...jadi x yah la kau nak marah sgt kat aju spoket tu..aku sokong kenyataan aju tu...biar puak2 kerani ni sedar diri sikit...

Tanpa Nama berkata...

jwpn utk mamat, 29 nov.

Info yg sy dapat, gelaran jawatan akan berubah, C03 tu adalah kod bagi gred baru. Jawatan2 lain pun akan berubah kod grednya, xpakai dah N17, J17 @ W17. Mungkin A01,A02, ... B01,B02,...., C01, C02 n sterusnya lah

Tanpa Nama berkata...

Sama ar kerani kat tempat aku pon...belagak hampeh....aku bkn nk hina diorg guna spm tapi aku menci diorg pandg rendah sgt kat technician nk2 busuk hati diorg starting p1t1, technician p1t9...siap ckp lg alah walaupun gaji mati korg awal tp gaji mati still gak sama....bebulu jea aku dgr...kerani oiiii pk sikit kiteorg lebih gaji sbb belajar bidang teknikal dh tu korg buat keje dlm pejabat setakat menaip jea yg kiteorg kna g site...

HAMBALI Chemor berkata...

pejabat aku punya kerani lagi mcm sial haram jadah...sama ja baik kerani service atau kewangan..sama ja kesialannya...boleh plak dia kata.."aku x payah susah2 nak fikir masuk poli ka apa, x yah nak perabis duit MAK BAAPAK aku utk tanggung aku blaja poli. lepas sekolah terus minta keja kerani..dapat gak gred 17..kalau technician ni takat kedepan 9 angka tangga gaji, apa la sgtttttt..kita akan jumpa gak tangga gaji tu hujung2 nak pencen esok2..silap2 technician tu akan gaji mati awal dan jumpa balik tangga gaji dgn kerani..sbb tu bodoh sapa yg blaja poli dan minta kerja kerajaan..baik korang pi minta kerja swasta ja.."...korang x bengang ke dgn kerani2 yg dok cakap mcm ni??? senang cerita la, kerani tu bertugas di pejabat JKR Perak, Ipoh..x yah la aku sebut nama apa..kerani JKR sendiri yg mempersendakan juruteknik..dah tu, dok perli2 kata juruteknik ni best la, gaji sikit tapi tiap2 bulan ada 'masyukkkkkkkk'..helloooo, masyuk tu bg dia, andaikan ialah rasuah ok..rasuah..dia ingat semua org perangai buruk ka??? kurang ajar punya kerani...

Tanpa Nama berkata...

mmg semua KERANI yg bergred 17 ni mcm pelaq oii..itu hakikat.tambah2 bila kat carta organisasi kat jabatan, gamabr dan nama depa sama baris dgn kerani..makin perasan dan berlagak le..pelaq...

Noor berkata...

kawan...sapa2 yg kat sini nak sembang nak sokong puak2 kerani, sila nyah dari forum ni..ini forum hanya untuk yg juruteknik yang dahagakan pembelaan sahaja...podahhhh..gettt outttt....bodoh punya kerani....

Tanpa Nama berkata...

juruteknik...juruteknik...juruteknik. Kami perlukan pembelaan. Kami hanya inginkan hak kami.

Tanpa Nama berkata...

salam semua.. rasanya lebih baik smua jteknik mtak lebih byk.psl lps jpa approvekan gred skg ni kita smua akan ketinggalan utk lg brapa tahun bcos kjaan akan utamakan bidang lain cam cikgu n pdrm.better kita smua mtak byk2 lg

Tanpa Nama berkata...

salam saudara2 setechnician . just nk meluahkan pendapat dah-dahle tu x payahla nak kutuk kerani walaupun mereka memang terkutuk misalnya . berkenaan sbpa ni andai tiada menyentuh kebajikan kita technician semua mohon saudara2 technician buat undi protest PRU13 ni . pakat ramai2 ajak saudara mara, anak beranak adik beradik , laki bini dan kenalan terdekat jangan pangkah BN dalam PRU13 ni . dah lama dah kita tunggu pasal kenaikan gred ni . kita bukan nak gula-gula tangga gaji kita nak upgred sepertimana gred nt27 dll yang diupgred dengan kelulusan sijil yang sama dengan kita . mesej ketidak puasan hati kita dah di hantar ke pemimpin tertinggi umno dalam web dan pelbagai . tp andai kata kebajikan kita ini masih di abaikan hinga thn depan wajarlah kita gunakan PRU13 ni untuk menyampaikan hasrat protes kita .

Ujang Senang berkata...

cuba kawan2 juruteknik tengok ayat HAMBALI kat bawah ni..x ke kurang ajar punya kerani cakap mcm tu..mmg sialll..mmg patut pun kita kutuk kaw2 kat kerani ni...x sedar diri..ada plak cakap mcm tu...dah rasa besar sgt ke?? kalau ia kerani tu ada diploma ke, degree ke, sijil penyimpan kira2 ke, kalau masuk keje guna SPM..masih dikira GUNA SPM la..kalau nak cerita ada degree ke apa, pi minta pos 41..habis cerita..aku kalau jumpa kerani JKR Perak tu, mmg mampuih aku belasah...ini mesti kerani pompuan ni..sbb kebayakan kerani pompuan ni mulut busy body, bukan ada keje sgt nak pikir..habis kuat dok sembang, mlm ni nak masak apa kat suami, anak2 apa khabar, laki layan best ke x..itu je standard dorang ni..cuba la sembang bab2 ilmiah sikit...sembang bab besi dan konkrit nak pakai jenis apa kalau bangunan 10 tgkt ka, floor slab mcm mana nak bagi kukuh ka..roof trust elok pakai jenama apa ka..baru kepala hotak berkembang...ini kerani tempat aku, kira nak amik tahu hal peribadi org...kalau peribadi org tu bermaalah, lagi la tepuk tangan dorang tu..mcm CELAKA la kerani2 pompuan ni...mmg patut kita kutuk kerani2 ni, dah lama pun aku TARAM dgn kerani2 ni..tambah2 lagi kerani perempuan...kerani laki x brapa sgt nak amik tahu hal peribadi org...aduuiii...mami jarum, mami jarum...ingat penang ja ada mami jarum..kat negeri sembilan pun ada ala2 mami jarum wei...



"HAMBALI Chemor berkata...
pejabat aku punya kerani lagi mcm sial haram jadah...sama ja baik kerani service atau kewangan..sama ja kesialannya...boleh plak dia kata.."aku x payah susah2 nak fikir masuk poli ka apa, x yah nak perabis duit MAK BAAPAK aku utk tanggung aku blaja poli. lepas sekolah terus minta keja kerani..dapat gak gred 17..kalau technician ni takat kedepan 9 angka tangga gaji, apa la sgtttttt..kita akan jumpa gak tangga gaji tu hujung2 nak pencen esok2..silap2 technician tu akan gaji mati awal dan jumpa balik tangga gaji dgn kerani..sbb tu bodoh sapa yg blaja poli dan minta kerja kerajaan..baik korang pi minta kerja swasta ja.."...korang x bengang ke dgn kerani2 yg dok cakap mcm ni??? senang cerita la, kerani tu bertugas di pejabat JKR Perak, Ipoh..x yah la aku sebut nama apa..kerani JKR sendiri yg mempersendakan juruteknik..dah tu, dok perli2 kata juruteknik ni best la, gaji sikit tapi tiap2 bulan ada 'masyukkkkkkkk'..helloooo, masyuk tu bg dia, andaikan ialah rasuah ok..rasuah..dia ingat semua org perangai buruk ka??? kurang ajar punya kerani..."

ANHASS berkata...

kawan2, kalau boleh hebahkan kepada kawan2 supaya semua baca blog yg kita dok utarakan kat sini...biar semua bersemnagat sikit baca dan amik kisah..jgn kita semasa kita org yg sama je dok mengomen kat sini...kelompok kita mau besar..hebah2 kan la..bukan susah...masing2 kawan2 ada FB ka YM ka..copy paste je alamat atas ni, letak kat dorang punya FB...biar baca dan perangatkan sikit...kita cari keadilan, bukan cari pasal ke apa dgn kerajaan....apa2 pun pilihan PRU 13 di tangan kita semua jika kerajaan gagal membantu kita tahun ni...aku sanggup PR al anwar juburi menanang pun x pa, asalkan aku dapat sabotaj kerajaan skrg..apa nak jadi, jadi la...

Tanpa Nama berkata...

salam geng j smua.. mangkok2 kerani hati dorg mmg sakit kat tech psl tech slalu klor g site n kamceng dgn kontraktor..2 yg dorg bebulu n hari2 dgr lagu kuat2 kat opis.. tp heran bos2 x amik action pd dorg.. pdhal n17 opis bknla cantek.. muka pecah longkang je.. wate ever ni wa nak tnye opinion smua.. apa action sekiranya xde sbrg kenaikkan pd gred j lpas bpa ni?? bkn ape kte mesti ade 2nd option if 1st option x tercapai.. kena pk skg ni psl wa da x tahan dok j17 dah kat 24 thun.. bt malu je ble blk umah anak tanye apa maksud kpsl, kump sokongan dll.. malu wa nak jwb

Tanpa Nama berkata...

salam para juruteknik semua.

jgn duk layan r krani xbertamadun tu.biolh diorg dgn prangainya, tahap tu je intergriti sorg staff berkelulusan SPM (lulus ke idok SPMnya, kdg2 diorg ni cukup sekadar 3 kredit subjek mudah2 je). pemikiran, pandangan, persionaliti standard SPM lh. xkan kita nak duk standard diorg.

Jgn duk kutuk2 diorg. bio je diorg masuk bakul angkat sndiri, xsetinggi mane pun terangkatnye.

ape2pun pastikan gred juruteknik di upgredkan lbh tinggi dari kerani, dulu. lpas ni baru bleh cakap byk, tp jgn sampe riak, nnti Allah tarik balik...

sutulakonkot berkata...

betul2 tu kawan2. skrg ni kita x yah nak hina kerani walaupun mmg dorang tu AMAT HINA pada pandangan aku. buat x tau ja. kita khususkan info2 ttg kenaikan yg mgkn bakal kita nikmati, aku pun technician awam JKR gak..dok J17 dah lama.jadi sapa2 lagi ada maklumat ttg kenaikan gred yg bakal kita dapat?maih la kongsi2 kat sini. x kan info dari RABIAH UNTUK GHAZAL ja yg ada?

Tanpa Nama berkata...

SBPA kuar 1 Dis ke 5 Dis?ura2 kata 5hb...confuse gak ni..pepun klu xde sok confirm la 5 hb isnin dpn..ada info x?

Mahani JPS berkata...

salam,

drpd info yg aku dengar dari KERANI BANGANG X SEDAR DIRI (dgn izin). hehehe. mcm dlm dewan parlimen plak..hehehe. esok SBPA mula dikeluarkan utk dibrief pada semua jabatan/kementerian/agensi. 5/12 ni baru publish dlm website JPA. wallahualam..hidup juruteknik. hidup gak laaa(nada kesian dan bg chance) kerani yg bergred JUSA A++

Minah ITAM PUTIH berkata...

lama saya x masuk blog ni, sbb dah fade up.tapi mlm ni rasa mcm nak buka blog ni. x sangka plak baca ayat2 di atas pasal kerani. mmg pun kerani perangai mcm tu. kat mana2 pun sama. ada plak tu, kerani kewangan siap pow kontrktor pun ada supaya dorang boleh percepatkan proses utk sediakan baucer bayaran. bukan la saya nak menuduh, tapi pengalaman saya sendiri yg menjada projek di JKR. kontraktor tu dok bisng2 kat saya sbb payment dia x dapat2, bila dia call kerani kewangan W17/KUP W22, kontraktor tu bgtau yg kerani tu minta RM 50 buat pelincir sikit. kurang ajarrr. saya pun tak pow kontraktor tu, suka2 ja kerani tu nak pow kontraktor yg ada kaitan dgn kerja aku.

SAFI SALI APEX berkata...

kawan2, standard la. kerani dia keluar minum pagi, kena bayar sendiri. kita yg keje kat site, kadang2 kontraktor bayarkan. itu lumrah la. bukan la hari2. tapi kerap la gak kan. orang berbudi kita merasa dah la. bukan minta rasuah ka apa. sekadar belanja makan, apa la salahnya. dia belanja makan sbb dia pun makan gak. brapa duit sgt la dia keluarkan duit dia belanja makan banding dgn kerja yg dia dapat. mana puak2 kerani ni x berbulu kemaluan dgn kita. hahaha..itu la, dulu org suruh belaja lepas SPM x nak. lepas dapat result, pi isi borang SPA 8 online. lepas dapat kerja, dah rasa selesa sgt. tengok2 bila kerja, kena perap dlm pejabat dah mula jeles dgn geng teknikal. dulu suruh blaja elok2, x mau. pi main layang2 belakang rumah, ada plak tu pi main sungai kat lost world of tambun. bila dapat SPM, result cukup2 makan. takat minta kerani pekak boleh la. skrg dah mengelabah. sakit hati tgk juruteknik plak. x dak sapa suruh la x blaja sungguh2 dulu..hahaha

Tanpa Nama berkata...

hari ni dah 1/12 dah kawan2...harap2 ada la berita baik seperti yg dah diwar2kan ok...jgn plak sembang mcm PARI ja...

Tanpa Nama berkata...

Makluman SBPA

Sukacita dimaklumkan bahawa Pekeliling Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan ditempatkan dan dihebahkan secara serentak menerusi portal/laman web Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), MAMPU dan semua kementerian apabila tiba masanya nanti.

Dalam tempoh ini, tumpuan utama penyampaian laman ini adalah ke atas penyebaran Pekeliling Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang merangkumi perkhidmatan Perjawatan Awam Umum, Guru dan PDRM.

Semua penjawat awam adalah dinasihatkan untuk mengutamakan capaian terus ke portal/laman web kementerian masing-masing bagi memastikan proses hebahan Pekeliling SBPA ini berjalan dengan lebih lancar dan berkesan.

Jabatan Perkhidmatan Awam
02 Disember 2011
Putrajaya

JEBON berkata...

aiii..bai,, x kan x dak langsung cerita pasal juruteknik langsung..hal kenaikan gred ni apa cerita?? aduii....x da juga ke??

Tanpa Nama berkata...

pelikkann, mesti kena ada tulis guru dan PDRM...penjawat awam kat malaysia ni hanya guru dan PDRM ja ka?? atau mgkn puak2 ni ja kot yg menyumbang undi pada kerajaan BN selama ni???

«Lebih lama ‹Lebih lama   401 – 600 daripada 987   Terbaru› Baru»