SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 November 2009

JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN

Utusan Malaysia
17/1/2009




SEBAGAIMANA semua pihak telah sedia maklum, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 yang diedarkan baru-baru ini mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 terlebih dahulu tentulah disambut dengan begitu gembira oleh mereka yang terlibat.
Meneliti semula syarat-syarat yang ditetapkan untuk pelantikan ke NT27, didapati terdapat ketidakselarasan di antara pemegang sijil/diploma di dalam jurusan berkaitan.
Adalah menjadi satu kemusykilan mengapa JPA harus membeza-bezakan kelayakan pemegang sijil daripada politeknik, apa istimewa dan apa kurangnya kelulusan untuk sesetengah jawatan.
Sehubungan itu, kami yang menjawat jawatan sebagai juruteknik yang memiliki sijil serta diploma dalam bidang berkaitan memohon dan merayu supaya JPA, CUEPACS, atau badan berkaitan meneliti semula skim perkhidmatan kami atas sebab-sebab berikut:
Syarat lantikan untuk menjawat jawatan juruteknik gred J17, memerlukan kelayakan sijil daripada politeknik, sedangkan untuk NT17 hanya memerlukan kelulusan SPM dengan kredit dalam subjek Matematik sahaja.
Mengikut pekeliling terbaru yang diedarkan oleh JPA, syarat lantikan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah gred NT27 adalah memiliki sijil dalam bidang kejuruteraan berkaitan (sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 16 tahun 2009, syarat lantikan - di para 4) yang mana, ini adalah sama dengan kelayakan untuk lantikan bagi skim juruteknik gred J17.
Kebanyakan juruteknik gred J17, walaupun telah bekerja selama lebih daripada 10 tahun, malahan ada yang telah berkhidmat hampir 29 tahun, masih lagi di gred yang sama, dengan gaji akhir bertahun-tahun di P1 dan kalau bernasib baik mendapat anjakan di P3, sedangkan NT17 dengan kelulusan lantikan SPM diberi kelonggaran kenaikan pangkat ke NT27 dengan pengalaman kerja hanya selama 6 tahun sahaja.
Dengan penambahbaikan dan perubahan skim tersebut sudah tentulah gred NT27 berpeluang mendapat gaji/pangkat yang lebih tinggi. Adakah JPA yang membuat dasar terlepas pandang atau sengaja tidak ambil peduli, sehingga menyebabkan mereka berada di skim perkhidmatan yang berlainan kerugian?
Bukankah syarat-syarat kelulusan bagi menjawat jawatan berkenaan adalah sama. Kenapa dasar penambahbaikan yang diguna pakai untuk skim perkhidmatan NT17 tidak boleh digunakan untuk skim-skim perkhidmatan yang lainnya.
Mengapa berlakunya ketidakadilan di dalam dasar pelantikan kakitangan awam.
Persoalannya mengapa tidak diberi kelonggaran dengan dinaikkan pangkat secara lantikan atau diberi opsyen secara tukar lantik sebagaimana diberikan kepada kakitangan gred NT17 (seperti yang dinyatakan dalam pekeliling perkhidmatan bil. 16 2009, sila rujuk di para 6 - pelaksanaan).
Berkali-kali mengisi borang SPA 8, ada yang tidak pernah sekalipun dipanggil temuduga, dan kalau sekalipun dipanggil, boleh pula dibilang dengan jari berapa ramai yang mendapat peluang kenaikan pangkat.
Hampir keseluruhan juruteknik gred J17 telah pun memiliki diploma atau sedang menyambung pelajaran di peringkat diploma dalam bidang kejuruteraan masing-masing dan mempunyai pengalaman kerja lebih daripada 15 tahun, tapi sayangnya kebanyakannya masih bertugas sebagai juruteknik gred J17, sedangkan mereka yang di skim berlainan yang tidak mempunyai kelulusan atau pengalaman setara telah pun dianugerahkan “durian runtuh”.
Sekiranya JPA tidak perasan atau terlepas pandang, andai diteliti mereka di skim lain menikmati kenaikan gred di bawah SSB dan SSM dengan diberi penambahbaikan, tetapi skim perkhidmatan juruteknik diberi “penambahburukkan” pula dengan diturunkan gred.
Setelah menilai, menghitung dan mengkaji sebab-sebab tersebut di atas, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik merasa amat-amat dipinggirkan dan telah menjadi mangsa keadaan seolah-olah tidak diambil peduli oleh pihak JPA dalam membuat dasar lantikan/ kenaikan pangkat. Adakah perkhidmatan kami tidak penting di dalam sektor perkhidmatan awam?
Lanjutan daripada itu juga, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik gred J17/22/26, ingin menuntut dan merayu supaya JPA membuat semakan semula penggredan dan penjadualan semula tangga gaji agar ia lebih relevan dengan kelulusan, pengalaman serta keadaan ekonomi semasa seperti mana yang telah diberikan kepada skim perkhidmatan yang lain khususnya yang terbaru bagi skim perkhidmatan penolong pegawai tanah gred NT17/22/31/32/36 yang telah pun ditambahbaikan.

987 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   601 – 800 daripada 987   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

J17 confirm naik J27, Dato Omar Osman dah maklumkan semasa taklimat sbpa di UTHM semalam. Tahniah pada semua juruteknik !!!!

Tanpa Nama berkata...

JIKA BENAR BAGAI DIKATA,, SYUKUR ALHAMDULILLAH. SEMOGA REZEKI SEMAKIN DIBERKATI....

SUDIN berkata...

para juruteknik awam/elektrik/mekanikal dll..betul ka berita yg kata confirm naik J27 ni?? bila kuatkuasa?? harap2 betul la...boleh percaya ke ni?? mcm x brapa percayaaa ja..cuba yakinkan lagi...detail kat lagi dlm intipati kata2 dato omar osman di KUTHM..

Tanpa Nama berkata...

http://ucitv.uthm.edu.my/ucitveos53/Viewer/?peid=6cafdd83-86f6-45e5-bb20-ed1ed498aa1a

j17 confirm naik j27..tp xfaham...juruteknik lain cmaner mcm FT17 ni...leh sape terangkan x?

Tanpa Nama berkata...

Entah lah kan tak tau lah nk caye ke tak kalau betul tima kasih kpd semua pejuang juruteknik yg sgup bersusah payah and tima kasih buat jpa yg pegang pada janji.......

DIN berkata...

salam bro, yg letak link tu, kenapa saya x boleh bukak?? sharing la cara lain benda ni..masuk dlm you tube ke..

Tanpa Nama berkata...

Din...

try buka guna browser lain klu mozila xleh try guna internet explorer..pastikan install flash..kat video tu presiden cuepacs bg taklimat SBPA..dia ckp J17 akn dinaikkan ke J27..gred 1-10 dimansuhkan jadi N11

Tanpa Nama berkata...

DATO OMAR DAH BAGI UCAPAN DI UTHM JOHOR...JURUTEKNIK J17 NAIK GRED
J27..DENGAN GAJI PERMULAAN RM 1260 GAJI MATI RM 3600..HANG SUMA SABR YA..15 DISEMBER NI PEKELILING KELUAR..

Tanpa Nama berkata...

tapi juruteknik macam xde kenaikan gaji je..naik gred dan gaji mati tinggi..kenaikan atau pelarsan macam xde..sama macam p1t9 J17..
apa2 pun bersabar ye..bersyukur..

Tanpa Nama berkata...

rasanya mesti ada perubahan gaji walaupun gaji permulaan lebih kurang sama mcm gaji J17 t9. Cube tgk facebook Tan Sri Abu bakar ada tulis grade 27 kenaikan tahunan rm145. Takkan kita yg dah lama kerja nak start gaji 1265 kot. mesti ikut time base gak kan. so tambah la rm 145 utk setiap tangga bermula dari rm1265. byk tu beb. Kalau mcm ni confirm gua pangkah BN beb.

Tanpa Nama berkata...

salam smua.. syukur if betol j17 up to 27, tp nak tnye skit xkanle gj mati j27 rm 3600.bcos if tgk pd fb kppa, gj mati n27 rm4k.. wat ever syukur pd ALLAH SWT

Ola Oli berkata...

salam, saya dah tengok video tu. sesapa nak tengok kena guna internet explorer sahaja..cuma mula2 video tu taklimat ttg takaful insurans. jadi kalau kawan2 nak tgk, kena forward tengah2 sikit.

dlm ucapan tu dato omar kata, gred juruteknik akan jadi J27 dgn gaji permulaan 1265..itu mgkn bg P1T1 rasanya. kalau bg yg tangga gaji P1T16, mcm mana? dia akan buat jadual gaji baru la kot bg gred baru ni?

Sobri berkata...

RM1265 tu starting juruteknik baru, mcm mana dgn kalau skrg saya dah P1T18? kenapa mcm x da kenaikan gaji ja. x faham la. ada sapa2 boleh cerita sikit?

Osman berkata...

apa maksud time base?? sapa2 boleh cerita kan x??

FT berkata...

Kalau 17 jadi 27, maknanya yang dah 22 jadi 32 dan 26 jadi 36? Aku harap ini termasuk FT17 sekali dan skim2 lain yang berkaitan. kalau j17 je naik mmg nak kena la depa ni

FT2 berkata...

Secara logiknya, pekeliling yg bakal keluar nnt mesti akan mengredkan lepasan2 sijil politeknik,ikm,ilp,spm dsbg pada rank tertentu dlm bidang spt kejuruteraan/teknologi atau perniagaan/kewangan pada tanggagaji berbeza. x mungkin ia hanya akan sebutkan J shj sbb FT juga dlm bidang kejuruteraan.Apa2 tunggu jer circular 2 keluar nnt.

Abdul berkata...

kepada FT2, anda kena tahu. anda x boleh samakan sijil poli dan sijil IKM dan IKBN. sijil poli tu blaja akademik. sijil IKM/IKBN plak hanya kemahiran. jika poli, sijil kejuruteraan. kalau yg lain2 tu mcm sijil wireman la, tukang paip la. jadi puak2 yg keluar dar IKM hanya layak utk gred R(pekerja mahir dan separuh mahir). kalau lepasan IKM dll nak disamakan dgn sijil poli, mana aci. nak masuk poli dan blaja subjek di poli pun susah kalau nak dibandingkan dgn yg kursus kemahiran mcm IKM/ILP. harap maklum

Abdul berkata...

kepada FT2, pembetulan sikit ni. gred FT bukan kejuruteraan tapi Teknoligi Maklumat ok. cuba check betul2 ttg hal ni. walaupun anda sendiri ialah lepasan sijil kejuruteraan elektrik (konputer) politeknik.

FT2 berkata...

Kpd abdul,
Itu cuma andaian shj, perkara yg sebetulnya kita x tau lagi. Tp pendapat peribadi sy mengatakan golongan selain drp lulusan politeknikpun ada hak juga. Walaupun sy dr lulusan poli tp yg lulusan lain juga patut diberi keadilan.Katakan anda berada ditempat mrk, apa perasaan anda..?

Tanpa Nama berkata...

Yang sebenar2nya bila nya kuar SBPA nih ade yg ckp 5hb ade yg ckp 15hb.....

Tanpa Nama berkata...

untuk greg FT2 mempunyai 3 jenis sijil politeknik...1)sijil kejuruteraan elektronik (komputer) 2) sijil teknologi maklumat 3) Sijil prosesan Data..adakah ketiga2 ini layak utk ke gred FT27?

FT berkata...

Untuk FT, bagi aku sesiapa yang ada Sijil Kejuruteraan Elektronik (Komputer) layak menyandang FT27. Ini satu2nya sijil yang diiktiraf dan memperolehi tangga gaji T9. Belajar dua tahun beb sama jgk sijil yang setara untuk J17 tu. Belajar pun lagi mencabar dan mcm2 cabang dari Sijil IT. Wiring, Auto CAD, elektronik,litar dan macam2 la siasat sendiri. Dah macam skim J jgk. Kejuruteraan+Teknologi Maklumat.
So jangan sesiapa nak menafikan hak kami ini.
Bagi aku Sijil IT boleh diterima jgk. Sijil proses data mgkn kurang sesuai.

Tanpa Nama berkata...

SUDIN berkata...confirm J17 naik. gaji starting 1265-3600. yang aku pelik, Gred N3-1 (SSM - N27) 1410-4185 kgt 145(KPPA yg kata dlm FB). Berbeza lak gaji N27 & J27? so x naik jugak nampaknye....

FT berkata...

J27(1265-3600)-Mgkn sbb guna sijil.(2 tahun belajar).
Gred N3-1 (SSM - N27)1410-4185(Guna diploma, 3 tahun belajar).
Mgkn yg dapat N27 guna STPM patut gaji (1265-3600) dan tidak layak dpt gaji mati sehingga 4185.

Ataupun selepas ini STPM sudah tak diperakui.

Merujuk contoh yang diberikan oleh presiden cuepacs yang berkata seseorang yang berjawatan W17 tapi ada STPM mgkn boleh dipertimbangkan ke W27 aku sangat tidak bersetuju sebab boleh ke dia buat kerja seorang penolong akauntan tanpa belajar mengenai perakaunan dgn lebih baik. Sekurang2nya perlu ada sijil perakaunan dr politeknik (gaji mati boleh la bagi 3400-3500-sbb bkn teknikal). STPM tu bknlah khusus sgt.

Harris berkata...

ini bukan soal nak nafikan hak gred FT..tapi gred FT mmg x sama dengan gred J...realx la..jgn marah2..ok..mesti la ada sbb kenapa gred FT dan J x disatukan...sbb bidang tugas lain walaupun kau tu lulusan SIJIL KEJURUTERAAN ELEKTRONIK (KOMPUTER)....aku pun sijil kejuruteraan elektrik (KUASA) gak...tapi JPA pun mesti ada sebab di klasifikasikan ikut kursus..mcm contoh, sapa yg amik SJK (jangkawas kawalan) mmg x brapa ada dlm gomen ni..lulusan2 ni banyak keje kat power plant ja...sabo2...

FT berkata...

Aku tak marah pun walaupun bunyi macam marah. Bkn maksud aku nak menyatukan J dgn FT. Mmmg jauh dan sama la untuk gred 29 dan 41. Di sini aku cuma nak beritahu aku nak hak yang sama kalau J17 boleh naik J27 kenapa FT tak boleh? (Kalau tak dinaikkan dlm SPBA la). Kalau nak ikut keramaian FT dalam gomen pun aku rasa FT satu sekolah satu FT tak termasuk di semua agensi dan kementerian. Ini saja boleh menunjukkan kepentingan FT tu sendiri.

Tanpa Nama berkata...

salam semua.. wahh belom ade official confem smua da btekak.. chat dlm ruangan ni pom bkn jpa amik port.. yg penting smua lulusan sijil poly bsatu apply yg tbaik.. bcos lps (if dpt naik this time? ) ntah ble lg nasep j/ft akan diamik kira bcos j/ft ni union x kuat dan saling btelagah sp dlm forum ni.. so ade bagosnye we pk method yg tbaik utk j/ft yg slalu dianak tiri..

FT berkata...

Yes, kita lulusan poli mmg patut bersatu jgn pentingkan kita punya skim saja. Jgn rasa skim kita je yg layak. Masing2 dah habis 2 tahun belajar tapi di kedudukan 17 siapa yang tak marah. Tak kira la skim mana pun yang penting jawatan tu ada dalam gomen. Mmg dinafikan hak. Mulai skg aku akan simpan komen dan berdiam diri dulu sehingga keluarnya SPBA.

HAMDAN berkata...

FT..ooo FT..jgn risau..hak anda juga akan dibela ok...relax la..kan dato omar dah kata, akan ada perubahan...kepada 'tanpa nama', x pa nak bertekak sini pun..sbb mmg dah confirm benda ni akan berlaku....aku dah dapat maklumat ttg ni dari org JPA sendiri yg dok sediakan buku pindaan ttg pengredan semua2 jawatan...jadi, kita layak mendapat HAK bg semua lepasan sijil poli teknik x kira la gred J ka, FT ka..FTG ka..XPDC ka...sabo2..skrg ni, jgn gaduh2...cuba lebihkan cerita ttg info2 yg terbaru dari rakan2 yg lain...sharekan kat sini..happly2 la sikit..ni asyik nak manyalak ja..dah bagi pun korang nak gaduh..x bagi lagi kita bising...syukur pada allah dah la..

Tanpa Nama berkata...

kepada FT2, maklumat yg saya dapat, gred FT bg juruteknik komputer juga akan di naikkan kpd gred FT 27..atau silap2 akan dinaikan ke gred FT 72...ok..syabas...

Tanpa Nama berkata...

ok2..semua simpannnnnn dulu komen2...x yah nak komen2 dah kat sini..jadi lebih mengarut ja kalau dok bising2 yg x da kesudahan mcm ni..

MISFAN berkata...

laa..asal yg jadi kelam kabut ni semua..surat rasmi pun x dapat lagi..sabar2 la..buat FT2, cuba kau tengok betul2 tajuk forum atas tu..nama pun 'JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN'..ada ka bunyi tajuk gred FT 17 yg hantar petisyen?? x da kan? so kalau dah rezeki FT juga akan dinaikkan, terima2 kasih je la kpd MTSU yg tolong perjuangkan nasib lepasan sijil poli..x yah dok bikin ribut ok...ini belum dapat dah jadi huru hara semua..kot semua ditarik balik baru tau...

Tangisan Merhanis berkata...

niiii, kpd FT2..kita jaga skim lepasan sijil poli dah la...awattt yg hangggg dok sibuk nak tlg jaga skim org lain...hang ni baik sgt la plak...x yah la nak jaga org lain punya skim..skim kita pun x terbela, ini kan plak nak tolong jaga dan amik maklum ttg perasaan mereka yg bukan isu lepasan sijil poli??? kita bersatu kita dah...x yah nak jaga perasaan selain dari skim kita...selama ni kita ja yg dok kalut fight...ada depa peduli ka dgn skim kita?? x da kan?? so kalau betul skim kita ada dapat habuan, diam2 dah..x yah nak berlagak concern terlebih kat skim org lain...x tau la plak kalau ada sedara mara FT2 sini yg smpai FT 2 nak tolong kesiankan pada skim lain??

Tanpa Nama berkata...

Betul ckp tangisan...aku setuju 100%..buat apa lah kita sibuk hal skim lain sedangkn diorg naik pun ade kisah and tlg dapatkn hak utk kita juga???ade???cthnya s.o.....mana2 skim lain nk juga pandai2 la pesatuan diaorg usahakan...pesatuan kita bersusah payah nk dapatkn skim ni di upgrade dan terbela.....sebelum jaga perut org pastikan perut kita dulu di isi...kita jaga skim yg hanya mgunakan sijil poli sahaja....supaya di pandg sikit oleh mata luar sijil poli bkn kelas bawahan...

Tanpa Nama berkata...

dahla tu FT jgn mengharapla . persatuanpn xda .kalau adapn mcm xda . nak terpekik kelolong sensorang sapa nak pandang . nipun tumpang nasib j le tupn kalau leh tumpang .

kekasih awal dan akhir berkata...

ntahh...x senonoh..dah la masuk forum J..diulangi JJJJJJJJ ok....JJJJJJJJ..dengar x??? JJJJJJJJJJJJJ..kalau rasa gred J, dan ada org bawahan mcm tukang gred R, ok la nak 'tolong jaga' skim lain mewakili gred R ka apa..ini dah la gred FT, ada hati nak masuk forum 'juruteknik hantar petisyen'..nama pun J, bukannya 'FT hantar petisyen'..cuba minta tolong kawan2 yg ada dlm gred J..ini, salam pun x bagi..nak tolong plak suruh kita sama pikirkan puak2 yg bukan J..depa tu ada ke tolong atau berhati mulia mcm puak2 J atau F selama ni?? dah dapat pun kira bagus..x yah la dok gelut / kalut / reba / kelam kabut nak pi tolong simpatai jaga kebajikan skim lain...apa la..lu salah masuk forum bro..kalau lu lepasan sijil poli, gua pun lepasan sijil poli gak, ungku oamr lagi..tahun 1996-199..pastu buat diploma PJJ kat POLIMAS tahun 2004..x da pun aku nak kecoh hal technician ada diploma ke dak..ini kita perjuangkan JURUTEKNIK YANG ADA SIJIL POLI sahaja...aku pun nak gatung ja diploma aku, malas nak minta TA ka apa...gaji bukan jauh beza pun..kalau minta TA nak kena transfer ke KL la, apa barang..baik aku duduk negeri2 lain yg kos murah..so, FT..sabor2 ok..lain kali fikir dulu sblum isi borang forum sini..atau FT boleh create new forum dan cari penyokong..

Tanpa Nama berkata...

wey, wey, wey...jgn duk marah FT@juruteknik komputer, di awal2 forum ni, gred FT lh yg rancak memperjuangkan graduan sijil Poli. yang last2 ni masuk komen lepas confirm lulusan sijil Poli upgred ke 27.

Saya, yg sering mengikuti ruangan ni, nak ucapkan jutaan terimakasih kepada yg bernama "Juruteknik Komputer" yg tak pernah jemu2 menulis di ruangan ini dari mula forum ini dibuka. FT2 lain tu baru2 ni je menempel kt sni...

Tanpa Nama berkata...

Mmg sah lg pasti mmg compom juruteknik naik 27...dpt taklimat dr kementrian...

Tanpa Nama berkata...

yele tq FT yang anta email ke kemterian , berita harian metro dll . harap FTpn tumpang sekaki .

Ft2 berkata...

Wei..Apa la hang sumer dok kalut nih.Aku br jer ckp ckit, korang dok meroyan x tentu pasai. X bole kena komen.Kan apa yg aku tulis tu cuma pendapat peribadi jer.Dah tu suruh
aku baca & faham tajuk forum, srh jadi peguam skim lain lak, apa hal.
Betul ker korang lepasan sijil poli nih, mentaliti mcm budak lepasan PMR.
Mcm nih nak naik 27/29?..Malu la wei.Cermin2 la ckit

Tanpa Nama berkata...

Betul aku dh ikut forum ni dr mula dia bukak lg sampai skrg...mmg FT yg byk pejuangkan nasib juruteknik ni hantar email lah bagai ke media.... yg wujud FT2 tu aku tak tau mana dia dtg mayb org baru.....so tak yah lah kita gaduh2 yea...tak kira la kita FT ke, J ke yg pasti kita semua lulusan poli bawah satu bumbung.... kita mesti bela nasib sepejuangan kita lain2 skim yg tak libatkn sijil poli dok diam2...nk usaha sndri...

Tanpa Nama berkata...

ok2 FT2 dok diam2 . J tengah happy x hinggat nak meraikan kenaikan tu . kang kalo FT x sangkut naik sekali maka disarankan sangatla FT2 dan rakan2 FT lain berserta persatuan FT-FT sedunia hantar petisyen ka , mogok ka, komen kat fb, twittwer,web or blog najib ka mintak naik gak . kalo pandai hack ka hack website jpa sebagai menyatakan ketidak puasan hati dan nak sama naik gred .

Tanpa Nama berkata...

Aku pun nak berterimakasih pada "juruteknik Komputer" yg awal2 join club ni, FT yg last2 ni, bila tau nak upgred, baru nyibuk nk tumpang sekaki....dh tu bw lagak plak..

FTG 3 berkata...

FT2, mentaliti PMR ka apa. janji 27 mau ada. cakap banyak x dak..niiiiiiii, toksah dok buat gamat. nak buat gamat pi duduk segamat. apa punya tur FT2 ni.

Tanpa Nama berkata...

ala tomei tomei FT2 menyinga. wei yg lain jgn kutuk FT2 tu. FT 2 x lama lagi akan naik gred JUSA J K L M.biar kan dia. x pa la, bg chance kat dia nak komen apa pun. bg je chance dia nak tolong jaga skim lain.yg lain pun, bg chance ja. hahahaha.

MAMU PENANGGGG MAIII...MESTI MARIIII berkata...

orang dok kalut nak bincang kenaikan gred J, mandai2 plak FT 2 ni dok kalut 'bagi pendapat' utk golongan skim2 lain plak...podah...nyah kau dari forum ni..syoh2..syoh...

berita terbaru yg aku dapat gred FT tidak terlibat dlm kenaikan gred...kekal pada FT 17..sbb gred FT 17 (juruteknik komputer) skrg masih mengambil lepasan SPM/lepasan SKM tahap 2 dan 3..tapi bg juruteknik samada AWAM/ELEKTRIK/MEKANIKAL syarat skrg hanya kena ada sijil politeknik...ada faham ka?? cuba tengok kat bawah ni dan SEDARRRRR DIRI sikit ok...

utk JURUTEKNIK (sbgai contoh awam)

Juruteknik Gred J17 (Awam)

Kumpulan: Sokongan

Kem./Jab.: Pentadbiran Kerajaan Negeri Sembilan, Melaka, Pulau Pinang

Jadual Gaji:
P1T1 RM843.06 - P1T26 RM2325.37
P2T1 RM896.00 - P2T26 RM2452.46
P3T1 RM950.45 - P3T26 RM2583.95

Syarat Lantikan:
Sijil dalam bidang Kejuruteraan Awam yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J17: P1T9 RM1254.50]; dan
lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
Deskripsi Tugas:
Mengawas dan menyediakan kerja-kerja pembinaan di tapak bina, memberi anggaran perbelanjaan bagi kerja-kerja penyelenggaraan bangunan dan jalan termasuk menyelia kerja-kerja penyelenggaraan berkenaan.


utk juruteknik komputer FT

Juruteknik Komputer Gred FT17

Kumpulan: Sokongan

Kem/Jab: Pelbagai Kementerian/Jabatan

Jadual Gaji:
P1T1 RM843.06 - P1T26 RM2325.37
P2T1 RM896.00 - P2T26 RM2452.46
P3T1 RM950.45 - P3T26 RM2583.95

Syarat Lantikan:
Sijil Pelajaran Malaysia serta lulus subjek elektrik atau elektronik atau teknologi maklumat pada peringkat peperiksaan tersebut atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
[Gaji permulaan ialah pada Gred FT17: P1T1 RM843.06]; atau
Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred FT17:P1T2 RM894.49]; atau
Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 dalam bidang berkaitan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred FT17:P1T3 RM945.92]; atau
sijil dalam bidang teknologi maklumat atau prosesan data yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred FT17: P1T6 RM1100.21]; atau
sijil dalam bidang kejuruteraan elektronik (komputer) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred FT17: P1T9 RM1254.50]; dan
lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:
Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Operator Mesin Prosesan Data adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk Kenaikan Pangkat Secara Lantikan ke jawatan Juruteknik Komputer gred FT17, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan; dan
mempunyai kelayakan di atas; atau
lulus Peperiksaan Khas atau hadir dengan jayanya kursus peralihan Juruteknik Komputer yang ditetapkan oleh Ketua Perkhidmatan; dan
berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.
Deskripsi Tugas:
Bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas-tugas merangkumi penyelenggaraan sistem komputer seperti penyelenggaraan pencegahan dan penyelenggaraan kelengkapan IT serta tugas-tugas penyelenggaraan aplikasi perkomputeran dan operasi sistem dalam sesebuah organisasi.

XPDC FTG MAY SEACH berkata...

kita x marah kalau FT 2 nak komen kat sini..kalau dia nak naik terus FT54 pun x pa..yg kita marah, sbb apa dia nak bg pendapat utk tengok2kan skim lain sama...ada skim lain tlg skim kita ka slama ni?? gred NT 27 dah sedap makan gaji gred 27..ada dorang kisah ke pasal gred j selama ni kawan2??? natangggg...

Tanpa Nama berkata...

salam smua.. u all ni blom ade ape2 confirmation dr jpa psl up gred da mcm2 komen dan.. sekali lps sbpa umum lgsung xde ape2 penambahbaik.. so camne? oleh tu baik we all smua doa agar kenaikan ni realiti n bkn rumours je.. n if lps sbpa xde good gred for j17 ada baiknya kita semua bsyukur still ade kehidupan

MY ALL (maria carey) berkata...

kepada u all dan my all (maria carey)..mmg la x da confirmation hitam putih, tapi mmg dah confirm..sapa2 yg ada kenal2 org JPA tahu la ttg hal ni...we all dan all the all pun ada contact...dan alll all all jgn risau la....nnti semua all all all dapat gak...syukur pada alll allll allll

MY ALL (maria carey) berkata...

kepada u all dan my all (maria carey)..mmg la x da confirmation hitam putih, tapi mmg dah confirm..sapa2 yg ada kenal2 org JPA tahu la ttg hal ni...we all dan all the all pun ada contact...dan alll all all jgn risau la....nnti semua all all all dapat gak...syukur pada alll allll allll

ALL TO ALL berkata...

mmg la kena bersykur, tapi kalau hak dinafikan sepanjang zaman...apa cerita..dok untung kat skim2 lain ja..apa cerita?? x kan PRU 13 kali ni, kita nak nafikan kemenangan BN sekali lagi..kalau rasa nak dinafikan kemenangan 2/3 BN, cuba la jgn buat apa2 pembaikan...aku sendiri salah sorang akan jadi kerani undi dan akan undi pos, dan aku akan pastikan aku akan undi PR jika masih juruteknik lepasan sijl poli x da pembelaan

Tanpa Nama berkata...

sabar semua..jgn gaduh2 tak elok. kita tunggu dulu 15/16 hb ni ye..semua dapat habuan

Tanpa Nama berkata...

oitt jgn lah tggl skim aku, aku juruteknik ukur gred j gak dan aku nih pun salah sorg ahli mtsu yg sumbg duit tiap2 bulan.... jgn lupa sebut awam/elektrik/meki/ukur..... kwn2 aku yg s.o semua dh makan gaji 27 dh lama walhal masuk keje intbiu 17 mcm aku gak guna sijil ukur tanah....podah s.o.....eksen jea lebih...

Tanpa Nama berkata...

J4-1,J4-3 dan J4-5.

xde jadi J27

SSM J17 = SBPA J4-1 GAJI RM980-RM2805
KGT RM95
SSM J22 = SBPA J4-3 GAJI RM1935-RM3545 KGT 115
SSM J26 = SBPA J4-5 GAJI RM2290-RM4040 KGT 125

Tanpa Nama berkata...

Dato' Omar Osman bagi tau gred baru J17 dinaikkan ke 27 dgn gaji permulaan RM1265 dan gaji mati RM3650. Tp dlm FB KPPA bagi tau N27 gaji permulaan RM1410 dan gaji mati RM4185. Bagi N22 gaji mati baru lebih kurang RM3500 yang mana berbeza lebih kurang RM150.00 dgn gaji mati gred baru juruteknik. Pelik sungguh knp gaji mati gred baru juruteknik berbeza dgn N27. Siapa blh bagi jwpn?

Tanpa Nama berkata...

mana dpt info no... mcm tak banyak perubahaan gaji. Skim mmglah bertukar.

Tanpa Nama berkata...

Perjumpaan cuepacs dgn UTHM dan FB KPPA.

hamba Allah berkata...

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA
Saya amat menghargai kawan-kawan yang tidak jemu memberi pandangan di FB saya ini. Jadi istimewa untuk rakan-rakan sekelian, berikut adalah gaji SBPA bagi:-
Gred N5-1 (SSM - N11) 850 - 2390 kgt 80
Gred N4-1 (SSM - N17) 955 - 2780 kgt 95
Gred N4-3 (SSM - N22) 1920-3530 kgt 115
Gred N3-1 (SSM - N27) 1410-4185 kgt 145
Gred N3-4 (SSM - N36) 3035-5555 kgt 180

Dalam masa yang sama janganlah lupa mengenai 1/2 bulan gaji atau minimum RM500 yang akan diterima pada bulan Ini.

hamba Allah berkata...

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA
Saya amat menghargai kawan-kawan yang tidak jemu memberi pandangan di FB saya ini. Jadi istimewa untuk rakan-rakan sekelian, berikut adalah gaji SBPA bagi:-
Gred N5-1 (SSM - N11) 850 - 2390 kgt 80
Gred N4-1 (SSM - N17) 955 - 2780 kgt 95
Gred N4-3 (SSM - N22) 1920-3530 kgt 115
Gred N3-1 (SSM - N27) 1410-4185 kgt 145
Gred N3-4 (SSM - N36) 3035-5555 kgt 180

Dalam masa yang sama janganlah lupa mengenai 1/2 bulan gaji atau minimum RM500 yang akan diterima pada bulan Ini.

Tanpa Nama berkata...

Gred bertukar dr 17 ke 27 tpnya gaji mati sama dgn gaji baru N22. Pelik bin ajaib.

Tanpa Nama berkata...

Adakah? sama Skim N dan J

Tanpa Nama berkata...

Mgkin krn lantikan N27 (Penolong pegawai Tadbir) kelayakan diploma, J27 n NT27, lantikan guna sijil...

Tanpa Nama berkata...

Tak yah pening2 kn kepala....tgggu jea sbpa kuar stele mslh.....kita btekak kat sini pun tak de jalan penyelesaian......mcm bising2 sbpa kuar 5hb ar tgk ape citer skrg??? so tggggggggggggggguuuu....

Mohd yassim Doe berkata...

Bila pekeliling SBPA dah keluar, semua tanda tanya @ kemusklian akan terjawab......sabarrrrr. berilah berita gembira kepada orang yang bersabar.

Tanpa Nama berkata...

Kalau betul la seperti kata KPPA kat FB beliau, maknanya gaji sama je.

SSM N22 = SPBA N4-3 GAJI RM1920-3530 KGT 115
SSM J22 = SBPA J4-3 GAJI RM1935-RM3545 KGT 115

Abis apa maknenya kau belajar ada sijil poli 2 tahun sama je dengan org pakai SPM???

Tp Dato Omar pulak cakap lain.

Dato Omar kata:
J27-Gaji mati lebih kurang RM3600

KPPA:
SSM J17 = SBPA J4-1 GAJI RM980-RM2805 KGT RM95

Maknanya gaji mati RM2805

Skg ni pakai J27 ke J4-1? Diorang pun sama2 pening.

Kita tgk siapa yang tipu

tukang kadar berkata...

kalau berdasarkan ucapan Dato Omar dekat UTHM tu, J17 tu utk tukang, J17 naik jadi J27.

Tanpa Nama berkata...

itu la pasal...skrg ni kita base pada apa yg dato omar cakap, berdasarkan video yg sama2 kita lihat...bab gred yg pelik2 tu kita x tau dan x mau tahu le...

Tanpa Nama berkata...

Khas kepada MAMU PENANG MAI:

Siapa kata Juruteknik Komputer sahaja yang ada juga menggunakan SPM sbg kelayakan?
Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera (J17) pun masih menggunakan SPM. Dan di dalam FB KPPA ada menyebutkan jawatan Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera antara yang terlibat.

Tanpa Nama berkata...

Syukur kepada Allah

Permintaan rakan-rakan skim J memang diberi perhatian. Skim Perkhimatan Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik (setaraf STPM) tertakluk kepada memenuhi syarat kelayakan masuk ditetapkan atau cukup tempoh perkhidmatan dinaikkan ke gred SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 KGT RM145/150. Semoga rakan-rakan berkelulusan politeknik akan berkhimat dengan lebih gigih melebihi ekspektasi.


marilah rakan-rakan juruteknik banyakkan sedekah dengan berita gembira ini....

Tanpa Nama berkata...

petikan tadi di ambil dari FB Tan Sri Abu Bakar Hj Abdullah...

Tanpa Nama berkata...

Yup kwn2 semua bukak lah fb kppa kita....mmg dh terbukti so kita tak yah pening ar pk gred dh jd pelik ka.....yg kita tau gred kita dh naik...syukur pada Allah rezeki yg dia bg nie dan sedekah al fatihah buat senior2 kita yg pjuangkn bnda ni dh lama dan dh pulang ke rahmatullah....hasilnya kita yg rase.....sama2 kita bsyukur....

Tanpa Nama berkata...

membohong la..betul ka FB tu KPKA punya...

OLA ITAM berkata...

kat sini dah ada percanggahan...dato omar osman kata naik J 27, ni plak gred J-?? , yg mana satu ni..sapa yg betul?? mcm x percaya je kesahihan FB KPKA ni...mcm ada sesorang yg klon kan...

Tanpa Nama berkata...

Betul la official KPPA tu. X caya pergi la bukak website JPA (http://www.jpa.gov.my). Situ pun ada link ke FB KPPA (banner).

Tanpa Nama berkata...

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA
Permintaan rakan-rakan skim J memang diberi perhatian. Skim Perkhimatan Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik (setaraf STPM) tertakluk kepada memenuhi syarat kelayakan masuk ditetapkan atau cukup tempoh perkhidmatan dinaikkan ke gred SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 KGT RM145/150. Semoga rakan-rakan berkelulusan politeknik akan berkhimat dengan lebih gigih melebihi ekspektasi.

Tanpa Nama berkata...

salam syukur dan tahniah kpd j17 semua.. (JA 3-1).. mcm i baru 2stgh tahun jd j17 (kemasukan sijil poly) dan skg ni dalam tempoh pengesahan jawatan dr spa layak ke dpt naik gred baru ni.. tq n alhamdullilah

Tanpa Nama berkata...

mcm U dan I dan U dan we all dan u all, kalau u rasa u keje baru 2 tahun setengah, duduk diam2 je la dulu..tunggu je pekeliling...ni hal orang lama yg dok lama perjuangkan isu ni..u, i, we, we all dan u all boleh tumpang sekaki nnti dah cukup...

Tanpa Nama berkata...

salam..maaf kpd smua andai coretan sy mengganggu..sy cuma ingin memohon nasihat+pandangan drpd senior2 juruteknik yg brpengalaman di sini..

situasi:
sy berumur 25 thn (perempuan), pernah mengikuti program matrikulasi slps tamat SPM & alhamdulillah brjaya melanjutkan pelajaran di IPTA dlm kursus ijazah kejuruteraan kimia..pd thn 2 pngajian, sy jatuh sakit & x dpt menghadiri kuliah dgn sempurna..maka, pengajian sy akhirnya x dpt diteruskan..memandangkan kemasukan ke IPTA hnya terhad pd usia sekurang2nya 25 (pd tarikh memohon), maka sy dh x layak utk masuk IPTA menggunakan sijil matrikulasi..jd sy harus brmula segalanya smula menggunakan sijil SPM..

kebetulan, sy baru shj mengisi borang SPA kerajaan+negeri dgn pilihan jawatan juruteknik (mekanikal/elektrik/elektronik) dsb..smua pilihan sy juruteknik krn bidang ini lbh sesuai & 'dekat' dgn kursus yg prnh sy ikuti di IPTA dlu..sblm trjmpa ruangan ni, persepsi sy ttg jawatan ini sgtlah tinggi krn ia brkait dgn bidang profesional..(juruteknik -> penolong jurutera -> jurutera) ini laluan kerjaya scr teori yg sy faham..tp lps sy ikuti forum+prbincangan di sini, sy dapati bukan mudah utk kenaikan pangkat itu brlaku walaupun kelayakan akademik brjaya ditingkatkan semasa tempoh perkhidmatan..ini sgt menggusarkan sy krn sy membayangkan slps bbrp thn prkhidmatan, sy blh melanjutkan pelajaran ke peringkat lbh tinggi sekaligus brpeluang utk mohon kenaikan pangkat yg lebih baik..

soalan:
1) stlh brada dlm prkhidmatan & jika ada rezeki utk sambung belajar peringkat diploma/ijazah, apa yg sy perlu lakukan?

2)adakah benar bahawa agak sukar utk kenaikan pangkat (j17-j29) wlupn setelah beroleh diploma semasa dalam tempoh perkhidmatan, atau (j17-j41)setelah beroleh ijazah?

*soalan ini mgkn kedengaran remeh, krn boleh jadi ada yg brpendapat sy boleh mohon jawatan lain yg lbh sesuai dgn kelayakan akademik semasa (cth: ijazah pd ms akan dtg, insyaAllah jk ada rezeki)ataupun di syarikat lain dsb..realiti yg sy sangkakan, pemegang ijazah kejuruteraan skalipun blm tentu trjamin kerjayanya terutama dlm sektor kerajaan ats faktor kekosongan jawatan yg terhad & pekerja yg brpengalaman (brmula dr bwh) sudah tentu lbh diutamakan dlm kenaikan pangkat..tapi hakikat yg sy dapati di sini, sungguhpun kelayakan akademik semasa tempoh perkhidmatan brjaya ditingkatkan, ini masih belum dapat menjamin kenaikan pangkat itu sndr..betulkan jk sy silap..jk benar, laluan kerjaya sy pd ms hadapan brkemungkinan lbh mencabar dr apa yg sy sangkakan..sy membayangkan, sy masih brpeluang utk menjadi seorang jurutera wlupn sy perlu brmula dr bawah..semestinya jk ia boleh trjadi, prjalanan menjadi seorang jurutera itu akn lbh bermakna..brmakna dalam erti kata, brmula dr bawah, brusaha scr brtingkat (akademik seiring dgn pengalaman), brkerja brsama2 dlm st team yg sama, kenal personaliti,sudut pandang,corak fikir rakan2 sekerja, peluang brgaul yg lebih luas dsb, insyaAllah bila tiba saat menjadi 'jurutera', ia tak merasakan ia seorang jurutera semata2..tp merasakan ia seorang juruteknik,penolong jurutera & jurutera dlm ms yg sama..mgkn inilah hikmahnya sy x brjaya menamatkan ijazah kejuruteraan sy sblm ni..DIA mahu sy brmula dr bawah..menjadi seorang wlu di posisi manapun, tetap memahami antr st sama lain..if so, it'll surely be a very condusive, interactive, productive & most importantly, a very loving working environment especially among colleagues..insyaAllah..once again, d question is, am i in d right track?is this possible to happen?

"jasa baik senior2 amat2 sy hargai & sy ucapkan terima kasih tak terhingga..hanya Allah yg mampu mebalasnya"

p/s: oh ye, sy ada trjumpa link ni..ttg skim gaji (sijil politeknik) yg akan dinaik taraf..brbeza dgn SPM pastinya..syukur alhamdulillah =)

http://www.ammboi.com/2011/12/06/sbpa-2012-jadual-gaji-baru-untuk-juruteknik-j17-skim-j/

SALAM HORMAT =)

Stone Cold berkata...

OK2 Sebenarnya mcm ni yang tepat kalau tak silap perkiraan aku:

SPBA nanti sudah tidak ada lagi J17,J27,29 atau J41.

Dia akan ada J4-1, JA3-1, J2-1 dan lain-lain.

Sedikit contoh skim nanti:

J4-1 = Juruteknik yang menggunakan kelayakan SPM
(GAJI RM980-RM2805)

JA3-1 = Juruteknik yang menggunakan kelayakan sijil Politeknik
(GAJI RM1410-RM4185)

JA3-3 = Kanan
JA3-5 = Tertinggi

J2-1 = Pembantu teknik
J2-4 = Pembantu teknik kanan
J2-5 = Pembantu teknik tertinggi

dan lain-lain.

Nampak tak perbezaan gaji antara SPM dan sijil Poli di situ?
So aku rasa ni automatik terpakai buat skim2 lain seperti FT jugak sebab poli mmg dah tak keluarkan sijil lagi. Apa kelayakan lagi nak masuk jadi Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dan juga Juruteknik Komputer? SPM boleh la kan? Jimat pun jimat nak bayar gaji. Sebab tu ada J4-1 dan JA3-1 ni tak macam dulu ada J17 je dibezakan dengan starting gaji je tapi gaji mati sama.

So aku harap ini betul dan dapat menperjelaskan kekeliruan serta sama2 la kita doakan yang terbaik buat kita semua.

ISMADIN berkata...

mungkin gak la..skrg2 ni apa2 kita perjuangkan dulu juruteknik lepasan sijil poli...bab2 yg politeknik sudah tidak keluarkan sijil dan hanya diploma itu cerita lain..lagi satu, sapa2 yg lepasan IKM/ILP dan sijil kemahiran lain, kelayakan anda ialah minta tukang gred R ja...toksah dok sibuk la dok tanya samada korang semua boleh minta jawatan juruteknik ke dak sbb mcm lepasan kemahiran ni mmg kena minta gred R, (separuh mahir / mahir) ja dan bukan kejuruteraan...ada faham ka???

tukang kadar berkata...

salam saudara ismadin. Adakah saudara yakin semua juruteknik grade J menggunakan sijil poli? terdapat juga juruteknik J17 yg menggunakan kelayakan sijil IKM. saudara rasa bagaimana status mereka selepas kenaikan grade ini.

Tanpa Nama berkata...

kepada tanpa nama, rabu Disember 07 2011, 12:26 am.

Sekadar berkongsi pengalaman yg hampir sama.

Saya, pemegang Diploma kejuruteraan awam, pernah memegang jawatan gred J17- Pelukis Pelan selama 14 tahun. Rakan sebaya yg sma lantikan ke gred N17 telah pun berada di gred N26.

Bukan tidak pernah memohon jawatan gred J29, tetapi sy tidak pernah dipanggil interview walaupun diploma sy cemerlang dgn CGPA 3.75. Semasa di gred J17, sy mendapat APC sebanyk 3 kali, lulus semua peperiksaan PTK dan berada di tangga gaji P3.


Apabila sy mengkaji gred perjawatan, sememangnya gred J adalah satu2nya gred yg terlalu sukar untuk dinaikkan pangkat, jika dibandingkan dgn gred2 lain spt gred N,W,S dsbgnya.Malah, terdpt negeri2 yg lgsung tidak mewujudkan gred kenaikan pangkat spt gred J17-Pelukis Pelan. dari mula lantik hingga pencen, statik di gred 17. Mgkin penggubal perjawatan di JPA terdiri di kalangan jawatan M dan N. Gred J tidak terlibat dgn pentadbiran dan pengurusan sumber manusia .

Akhirnya, sy mengmbil kputusan, belajar semula sbg syudent luar kampus, dibidang paling mudah, Sarjana Muda Pengurusan. Saya dapat ijazah dgn CGPA 3.5. Sy meletak jawatan J17 stelah sy ditawarkan jawatan S-41. 3 tahun kemudian, sy mendapat S44 dn sekarang sdg memangku S48.

Moralnya, kalau nak naik pangkat cepat, JGN! JGN MASUK SKIM KEJURUTERAAN.

LIHAT SAJA, SKIM J17, JURUTEKNIK, DH LBIH 20 TAHUN DIANIAYA, KELULUSAN SIJIL, TAPI DILETAKKAN DI GRED 17, DGN ALASAN TUGAS DAN KADAR UPAH YG BERPADANAN. CUBA SURUH STUDENT LEPASN SPM, HANDLE PROJEK PEMBINAAN JALAN KE, RUMAH KE, LONGKANG PUN CUKUPLAH DI SITE,MMG KNA TIPU HIDUP2 DEK KONTRAKTOR. BANCUHAN SIMEN PUN SURE TAK TAU, YG MANE PASIR YG MANE AGGREGAT.

PALING KESIAN, LULUSAN SIJIL PERANCANG BANDAR DAN WILAYAH, DILANTIK SEBAGAI JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA DI JPBD, DILETAKKAN DI GRED 17, TETAPI LULUSAN SIJIL PERANCANG BANDAR DAN WILAYAH, DILANTIK KE JWTN PENOLONG PEGAWAI TANAH NT27.

MACAM TAK WARAS KAN???

Fikir2kanlah jika ade anak2 kita yg belajar dibidang teknikal dan berhasrat untuk bekerja dgn kerajaan, yg tidak dipandang walau sebelah matapun oleh JPA.

Tanpa Nama berkata...

kepada tanpa nama, rabu Disember 07 2011, 12:26 am.

Sekadar berkongsi pengalaman yg hampir sama.

Saya, pemegang Diploma kejuruteraan awam, pernah memegang jawatan gred J17- Pelukis Pelan selama 14 tahun. Rakan sebaya yg sma lantikan ke gred N17 telah pun berada di gred N26.

Bukan tidak pernah memohon jawatan gred J29, tetapi sy tidak pernah dipanggil interview walaupun diploma sy cemerlang dgn CGPA 3.75. Semasa di gred J17, sy mendapat APC sebanyk 3 kali, lulus semua peperiksaan PTK dan berada di tangga gaji P3.


Apabila sy mengkaji gred perjawatan, sememangnya gred J adalah satu2nya gred yg terlalu sukar untuk dinaikkan pangkat, jika dibandingkan dgn gred2 lain spt gred N,W,S dsbgnya.Malah, terdpt negeri2 yg lgsung tidak mewujudkan gred kenaikan pangkat spt gred J17-Pelukis Pelan. dari mula lantik hingga pencen, statik di gred 17. Mgkin penggubal perjawatan di JPA terdiri di kalangan jawatan M dan N. Gred J tidak terlibat dgn pentadbiran dan pengurusan sumber manusia .

Akhirnya, sy mengmbil kputusan, belajar semula sbg syudent luar kampus, dibidang paling mudah, Sarjana Muda Pengurusan. Saya dapat ijazah dgn CGPA 3.5. Sy meletak jawatan J17 stelah sy ditawarkan jawatan S-41. 3 tahun kemudian, sy mendapat S44 dn sekarang sdg memangku S48.

Moralnya, kalau nak naik pangkat cepat, JGN! JGN MASUK SKIM KEJURUTERAAN.

LIHAT SAJA, SKIM J17, JURUTEKNIK, DH LBIH 20 TAHUN DIANIAYA, KELULUSAN SIJIL, TAPI DILETAKKAN DI GRED 17, DGN ALASAN TUGAS DAN KADAR UPAH YG BERPADANAN. CUBA SURUH STUDENT LEPASN SPM, HANDLE PROJEK PEMBINAAN JALAN KE, RUMAH KE, LONGKANG PUN CUKUPLAH DI SITE,MMG KNA TIPU HIDUP2 DEK KONTRAKTOR. BANCUHAN SIMEN PUN SURE TAK TAU, YG MANE PASIR YG MANE AGGREGAT.

PALING KESIAN, LULUSAN SIJIL PERANCANG BANDAR DAN WILAYAH, DILANTIK SEBAGAI JURUTEKNIK PERANCANG BANDAR DAN DESA DI JPBD, DILETAKKAN DI GRED 17, TETAPI LULUSAN SIJIL PERANCANG BANDAR DAN WILAYAH, DILANTIK KE JWTN PENOLONG PEGAWAI TANAH NT27.

MACAM TAK WARAS KAN???

Fikir2kanlah jika ade anak2 kita yg belajar dibidang teknikal dan berhasrat untuk bekerja dgn kerajaan, yg tidak dipandang walau sebelah matapun oleh JPA.

ISMADIN berkata...

sepatutnya juruteknik J17 hanya utk lepasan SIJIL KEJURUTERAAN SAHAJA...dan bukannya sijil mcm pendawaia ke apa...kalau ada yg terlepas masuk gak, itu isu terpencil..

anti S berkata...

weii..simpan la kau punya S 48 tu..x da sapa tanya pun...riak mcm palat..org lain dah naik 54 x bising2 pun..kalau M48 x pa la nak bising...ini skim S..apa barang beb??

Tanpa Nama berkata...

Tak apa la dia citer kisah hidup dia..kita dengar jea la....yg pasti msg2 dh ade rezeki msg2 yg dh tertulis mcm saudara s48 kalau dia belajar tggi melangit sekali pun kalau bkn rezeki dia mmg smpai skrg dia msh di j17 tp mmg dh Allah tulis rezeki dia di s48 sbb tu tak kekel lama kat j17 andai kata kalau saudara belaja sampai master or phd sekali pun kalau tak de rezeki nk pegang jwtn 41 tak de juga....yg pasti aku pengujung tetap web ni dr mula hgga skrg nk ucap selamat tggl kat web ni sbb pejuangan kita dh berjaya...so tima kasih kerajaan......

NW3 berkata...

kpd forumers selain drp J, jgn la suka2 menempel apa2 kt sini. Nnt diorg meroyan lg..Ingat!! blog nih j yg punya..Nnt x psl2 kena maki hamun mcm kerani2 jkr (tah omak saper yg korang marah sgt tuh). Anyways tahniah J atas kenaikkan gred.Confirm..tp jgn la
dibuang air tempayan tu, nnt terpaksa lak amik air kt kumbahan..eh..bukan korang ker yg selia loji kumbahan tu..hhhehe

Tanpa Nama berkata...

Anti S yg sy hormati.

Jgn salah anggap, kenyataan di atas, Sy sekadar brkongsi pengalaman, baik buruk skim J.

Sy bersyukur sgt keluar dr skim J, krn berpeluang naik pgkat spt gred2 lain dk menikmati gaji yg sedikit lebih berbanding jika kekal dgn gred J17.

tak apelah awk nk anti gred S, yg pasti sy xde maslahpun dgn gred J, malah gred j ttp dlm kenangan krn di situlah bermulanya kehidupan berdikari sy.

minta maaf ye..

Tanpa Nama berkata...

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA, Permintaan rakan-rakan skim J memang diberi perhatian. Skim Perkhimatan Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik (setaraf STPM) tertakluk kepada memenuhi syarat kelayakan masuk ditetapkan atau cukup tempoh perkhidmatan dinaikkan ke gred SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 KGT RM145/150. Semoga rakan-rakan berkelulusan politeknik akan berkhimat dengan lebih gigih melebihi ekspektasi.

PENANG MARIII berkata...

niiiii.....sheeikhhhhh....ni penanngggg punya dok mai..hangpa jgn dok buat gamattttttttttttttttt naaaaaaaa.........kalau dok rasa bukan gred J yg berkenaan, jgn dok sibuk2 masuk forum siniiiiiiiiii.....kalau masuk forum dok cerita pasal gred baru ka apa, dok ceita pasa gred F ka apa...pi simpan mau kat padang kotaaaa....toksah dok buat siru sheikhhhhhh.......

kot kena haria pelingkup pahana buang kottt.....buat lecehhhhhhh.....

Tanpa Nama berkata...

nak cerita sikit la kan..aku pun CGPA 4 flat lagi..kesian terima kasih..tapi aku x pernah plak nak cerita pengalama manis kat org lain dlm forum ni...kita la cerita bab isu juruteknik dah la...x yah dok sembang bab2 sambung blaja bukan teknikal ok...

Tanpa Nama berkata...

kpd NW3, hang dok gila meroyan apa?? gila babi kot..kumbahan apa bangang?? kumbahan pi tanya indah water la..hang duduk kampung ulu banat mana??

Tanpa Nama berkata...

weii...korang ni, nak gaji lebih la itu la, bini lebih la..time kerja boleh tulis2 forum kat sini...sama ja semua...baik gred mana sekalipun...pi buat keja la semua..

Tanpa Nama berkata...

kepada ABDUL :

Memanglah lepasan IKM tu just belajar kemahiran jer.contohnya wireman..tapi tak semestinya group ni digredkan untuk gred R jer....sememangnya mereka ni terlatih dengan kerja-kerja juruteknik....jadi kalau group-group lepasan ikm ni dapat jadi juruteknik sememangnya mereka layak....ingat belajar kat ikm tu senang ker?????nak exam pun kena lulus 3 peringkat.peringkat teori,peringkat praktikal dan peringkat ujian lisan......apa ingat kami ni dari ikm low class sgt. ker sampaikan kami ni hanya layak untuk gred R jer....

Pengiktirafan lepasan ikm untuk menjawat jawatan juruteknik sememangnya sudah dikaji dan hasilnya positif...group-group ni boleh melakukan 2 kerja iaitu dari teori dan praktikal...kami ni bukannya setakat tahu teori jer...

Masing-masing Allah S.W.T dah tentukan rezekinya masing-masing.jadi tak perlu ler nak klafikasikan seseorang tu berdasarkan kelulusan dia untuk menjawat sesuatu jawatan.....

Tanpa Nama berkata...

dengar cerita skim juruteknik akan di naikkan ke j27 mulai tahun depan...tp, x tau la btul ke x...tunggu dan lihat jer la...x adil bg kita...yg telah belajar lebih tinggi dr pelukis pelan..tp, di gred yg sama...

Abdul berkata...

rasanya gred J ni sapa2 yg ada sijil poli sahaja...jadi sapa2 yg bukan poli mcm lulusan wireman nil ka, wireman paku ka..mmg gred R..chargeman AO pun dok gred R 17, tapi still R..jadi terima la hakikat...bab low class x low class..sendiri pikir la kan..kalau di JKR sendiri, chargeman masih report pada juruteknik gred J..ada faham?? xfaham sudah..

Johan Asmara berkata...

saya pernah bertanya isu pelantikan juruteknik J17 menggunakan sijil selain dari sijil politeknik kepada JPA. JPA memberitahu skim juruteknik J17 hanya memperuntukkan sijil yg berkaitan dari politeknik sahaja. JPA turut memaklumkan supaya jika terdapat mana2 jabatan yang melantik juruteknik J17 menggunakan kelayakan selain dari sijil politeknik supaya melaporkan hal ini kepada mereka utk tindakan lanjut.

Tanpa Nama berkata...

saya setuju dgn johan asmara...walaupun terdapat beberapa kes 'terlepas pandang' ada gak lepasan sijil ikm/ilp jadi juruteknik..patutnya x layak..bukan nak menghina ke apa..tapi mmg dah x layak...x layak..apa nak dibsingkan...kalau semua nak jadi juruteknik..keje2 pencari kerosakan/tukang sapa nak buat?? x kan nak suruh opis boy buat??

Anas berkata...

Kalau rasa gred R tu, pi buat forum lain je la..ini kita sembang bab J ja..apa dah...akai x da..mcm ni nak jadi gred J?? simpan laaa

Tanpa Nama berkata...

Anak ikan di dalam parit
Ingin ku tangkap si anak sepat
Semua bagai menyalak bukit
Hasil tiada dosa pun dapat

Tanpa Nama berkata...

Dah2 kita tutup jea la forum nie.... kat luar sana mmg ramai pengdengki khianat dgn juruteknik...so dari kita tmbh dosa baik kita tutup yg pntg kita dh dapat apa kita nk...gred lain biaq mampuih p kat depa....

Tanpa Nama berkata...

7,8 babi berlari ,
mana nak sama sibabi tompok ,
dah dapat jgn bangga diri ,
gred lain jugak jangan dikutok .

xam berkata...

kalau ada sumur d ladang bolehla hamba g langkawi tgk lima.. best wei.. syukur gred jtk naik.. mcm aku ni j22 lulusan sijil poly dpt naik j29 ka jusa??

Tanpa Nama berkata...

hampa tu yang dengki sangat kat lepasan ikm dok jadi juruteknik ape ke halnya....pandai-pandai jer nak klafikasikan gred orang lain...macam diri tu bagus sangat......kalau dah diri hati busuk&suka dengki dengan rezeki orang lain alamatnya waktu alam barzakh nanti dah tentu tak senang duduk akibat dipukul dipalu oleh malaikat....itu ler akibatnya kalau hati dah busuk sangat....tak abih-abih nak dengki dengan orang lain....
Patut ler tak dapat-dapat naik pangkat.....tengok group-group lepasan ikm tu...dok bersabor ajer...akhirnya...kerajaan memandang tinggi lepasan ni lalu mengiktirafkan mereka ni layak menjadi juruteknik.....ITULAH HIKMAH APABILA ORANG TU BERSABOR....BUKANNYA DOK ASYIK DENGKI DENGAN ORANG LAIN JER KEJENYA.....

Tanpa Nama berkata...

betul tu....saya sokong....group-group lepasan IKM ni sememangnya layak untuk menjadi juruteknik.....jadi takyah nak dengki dengan diorang.....

From:
JURUTEKNIK J27 LEPASAN IKM

MUSA ABDUL berkata...

ni nak bgtau kat hangpa...aku skrg juruteknik gred J17..bawah staff aku ada 2 ekor tukang gred R11 dan R14..kelulusan dorang mmg pendawai fasa apa ntah..syarat dorang mmg kena ada pendawai dari IKM/ILP/IBN dan mmg depa ni diletakkan bawah skim tukang...so, kalau dah tukang, x kan nak jadi juruteknik...dan info terbaru, mangkuk2 tukang x faham bahasa ni akan diletakkan dlm gred H dan bukan R lagi..H bermaksud apa ntah dah lupa..sbb aku baru je balik dari dengar taklimat di SUK Perak ptg tadi...dan juruteknik akan dinaikkan taraf ke J3-1..3 tu bermaksud kumpulan dlm kategori STPM/SIJIL poli...kalau gred2 bengap tukang nak rasa jadi juruteknik, pi la blaja politeknik...bukan pi blaja kursus kemahiran di ILP/IKM...la ni bila dah jadi tukang x leh terima hakikat...kawan2 juruteknik, toksah dok layan la depa grup2 tukang ni..mmg bodoh pun..staff aku tiap2 bulan depa punya OT pun aku sign...dok tiap2 bulan dok asyik silap ja taip OT...mcm ni punya bengap ada hati nak jadi technician???alamat kalau buat payment dan sign inden ka apa, lagi lingkup la...

sedar diri la wei..

ismail berkata...

STANDARD LA TUKANG...OPIS AKU ADA GAK TUKANG YG BERJIWA JURUTEKNIK...DIA GRED R17, KONONNYA DIA SETARAF DGN POLITEKNIK PADAHAL KELULUSAN MASUK KERJA PUN GUNA SRP/PMR JA...KESIAN2...DAH MASAK AKU DGN TUKANG2 BODOH NI..KERJA BUKAN TAU SGT, ASYIK NAK KELENTONG JURUTEKNIK..DGN AKU SILAP LA, AKU PAKSA SURUH BUAT KEJA DEPAN2 AKU, TERUS X KATA APA..KALAU X, DOK KATA SUSAH LA, SURUH PANGGIL KONTRAK LA..YG DORANG TAU, BILA X DA KERJA, BANTAI MAIN GAME KAT PEJABAT..LAST2, AKU YG GRED JURUTEKNIK DAN KUASA AKU GAK,AKU LETAK PC TU DLM BILIK AKU..INGAT TU..DALAM BILIK AKU..TUKANG2 NI DUDUK KAT STOR JA..KALAU ADA PARTITON PUN KIRA BERTUAH..DORANG NI JUST STANDBY KAT STOR JA...PASTU NGADAP TV..PODAH..

Tanpa Nama berkata...

asal puak2 tukang lepasan IKM/ILP dll setara selenga bangang sgt...dah tukang , buat cara tukang la..yg dok sibuk masuk forum juruteknik ni apa hal...tu la, dulu2 time sekolah amik spm gred 3..silap2 fail..pastu masuk la pusat giat la, ikm la..amik kemahiran..last2 ada hajat nak jadi juruteknik...kalau dah low class mentaliti tu low class gak le...

Nordin Serabut, 012-5750759 berkata...

ni aku bagi contoh antara juruteknik dan penjaga jentera..korang boleh tengok sendiri la kelayakan masuk kerja apa yg SPA perlu..banyak beza antara R dan J...atau lebih tepat lagi tukang dan juruteknik..jadi bawa2 la sedar diri grup2 tukang..

yang ni utk gred R..

Penjaga Jentera Elektrik Gred R17

Kumpulan: Sokongan

Jadual Gaji:
P1T1 RM1166.74 - P1T15 RM1981.96
P2T1 RM1218.17 - P2T15 RM2083.39
P3T1 RM1271.11 - P3T15 RM2189.21

Syarat Lantikan:
Tamat Tingkatan III Sekolah Menengah Rendah Bantuan Penuh Kerajaan;
Sekurang-kurangnya mempunyai Sijil AO (Sistem Pepasangan Kilang-kilang) yang dikeluarkan oleh Jemaah Pemeriksa Elektrik atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan; dan
Berkebolehan bertutur, membaca dan menulis dalam Bahasa Malaysia dengan memuaskan.
Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:
Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Tukang K2 (Tukang Elektrik), Tukang K3 (Pendawai dan Pencari Kerosakan) adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk KPSL ke jawatan Penjaga Jentera Elektrik Gred R17, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:

yang ni plak syarat utk juruteknik,

Juruteknik Gred J17 (Elektrik)

Kumpulan: Sokongan

Kem./Jab.: Pentadbiran Kerajaan Negeri Sembilan, Melaka, Pulau Pinang

Jadual Gaji:
P1T1 RM843.06 - P1T26 RM2325.37
P2T1 RM896.00 - P2T26 RM2452.46
P3T1 RM950.45 - P3T26 RM2583.95

Syarat Lantikan:
Sijil dalam bidang Kejuruteraan Elektrik yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik-politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J17: P1T9 RM1254.50]; dan
lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
Deskripsi Tugas:
Membantu mengendalikan kerja-kerja pemasangan elektrik, janakuasa dan power station, memastikan kontraktor menggunakan bahan bermutu yang ditetapkan dan menyelia kerja di tapak projek.




so, dari sini korang boleh tahu kelulusan yg diperlukan..kalau x faham bahasa dan x reti baca gak, mmg fail la korang ni..bak kata org penang, mmg ceroii la hangpaaa ni...

SUKUR PENANG berkata...

la...gred R sekadar perlu tamat tingkatan 3 je ke?? ish ish..ish..kalau tamat tingkatan 3, mmg sah x yah amik spm..kalau x da spm mcm mana nak masuk poli..kalau x da sijil poli, mcm mana nak jadi juruteknik Gred J17..tapi kalau lepasan kemahiran mcm IKM/ILP nak jadi super juruteknik kat kilang atau swasta mmg layak la..so, berhenti keje gomen, pi minta keje kat kilang FLEXTRONIC penang..hahaha..selesai masalah.,.kalau rasa nak duduk gomen, duduk la bawah telunjuk J...cakap banyak x dak...kot kena hentak kang..

Ishak Quaker berkata...

sila klik sendiri la tengok..


http://www.ikm.edu.my/trik-1.htm

http://www.ikm.edu.my/trik-2.htm

SIJIL KEJURUTERAAN ELEKTRIKAL
DOMESTIK & INDUSTRI
Kod: C02

Tempoh: 24 bulan

IKM: Johor Bahru, Jasin, Kuala Lumpur, Lumut, Sg Petani, TSYA Pekan, Beseri, Besut, Kuching

Kelayakan: SPM/SPMV dengan LULUS subjek Bahasa Melayu dan Matematik dan Fizik atau Sains
* umur 18 tahun* tidak rabun warna

Pengetahuan dalam latihan kemahiran meliputi:

Membuat kerja-kerja pendawaian jenis terbuka (domestik) dan tersorok/kondiut (industri).
Memasang kelengkapan elektrik sesuatu bangunan seperti lampu loceng,pemanas air,kipas angin dan sebagainya.
Membuat dan membaca gambarajah skematik lukisan teknik.
Membaiki kerosakan alat-alat kelengkapan elektrik seperti mesin basuh,seterika,pembakar roti,dapur elektrik dan sebagainya.

Skop kerja: Pendawai elektrik, Juruteknik



SIJIL KEJURUTERAAN ELEKTRIKAL
KUASA PENJAGA JENTERA A-1
Kod: C04

Tempoh: 36 bulan

IKM: TSYA Pekan, Kuala Lumpur, Johor Bahru, Sg Petani, Lumut, Jasin, K.Kinabalu, Sik, Kuching

Kelayakan: SPM/SPMV dengan LULUS subjek Bahasa Melayu,Matematik dan Fizik atau Sains

* berumur tidak kurang 18 tahun
* tidak rabun warna
* untuk pemohon lelaki

Pembelajaran meliputi:-
Membuat kerja-kerja penyeliaan, pendawaian, membaikpulih, menyenggara, menguji sistem pepasangan dan kelengkapan alatradas elektrik termasuk kerja-kerja talian atas dan kabel bawah tanah (voltan rendah)

Skop kerja: Juruteknik & Penyelia



# peringatan..utk jawatan juruteknik tu, jgn dok perasan plak..kalau nak mintak juruteknik kanan kat kilang mmg confirm dapat le..kat kerajaan, sorry le..

Ishak Quaker berkata...

sila klik sendiri la tengok..


http://www.ikm.edu.my/trik-1.htm

http://www.ikm.edu.my/trik-2.htm

SIJIL KEJURUTERAAN ELEKTRIKAL
DOMESTIK & INDUSTRI
Kod: C02

Tempoh: 24 bulan

IKM: Johor Bahru, Jasin, Kuala Lumpur, Lumut, Sg Petani, TSYA Pekan, Beseri, Besut, Kuching

Kelayakan: SPM/SPMV dengan LULUS subjek Bahasa Melayu dan Matematik dan Fizik atau Sains
* umur 18 tahun* tidak rabun warna

Pengetahuan dalam latihan kemahiran meliputi:

Membuat kerja-kerja pendawaian jenis terbuka (domestik) dan tersorok/kondiut (industri).
Memasang kelengkapan elektrik sesuatu bangunan seperti lampu loceng,pemanas air,kipas angin dan sebagainya.
Membuat dan membaca gambarajah skematik lukisan teknik.
Membaiki kerosakan alat-alat kelengkapan elektrik seperti mesin basuh,seterika,pembakar roti,dapur elektrik dan sebagainya.

Skop kerja: Pendawai elektrik, Juruteknik



SIJIL KEJURUTERAAN ELEKTRIKAL
KUASA PENJAGA JENTERA A-1
Kod: C04

Tempoh: 36 bulan

IKM: TSYA Pekan, Kuala Lumpur, Johor Bahru, Sg Petani, Lumut, Jasin, K.Kinabalu, Sik, Kuching

Kelayakan: SPM/SPMV dengan LULUS subjek Bahasa Melayu,Matematik dan Fizik atau Sains

* berumur tidak kurang 18 tahun
* tidak rabun warna
* untuk pemohon lelaki

Pembelajaran meliputi:-
Membuat kerja-kerja penyeliaan, pendawaian, membaikpulih, menyenggara, menguji sistem pepasangan dan kelengkapan alatradas elektrik termasuk kerja-kerja talian atas dan kabel bawah tanah (voltan rendah)

Skop kerja: Juruteknik & Penyelia



# peringatan..utk jawatan juruteknik tu, jgn dok perasan plak..kalau nak mintak juruteknik kanan kat kilang mmg confirm dapat le..kat kerajaan, sorry le..

Osman Bakar berkata...

kencing berdiri di kampung berseri,
selak kain sambil terkangkang,
hidup mau sedar diri,
kalau dah gred R kerjanya tukang.

saya menjual, ada sapa2 gred R nak beli ke?? dipersilakan....

Iswan Ismon berkata...

saya beli ye..

wahai juruteknik yang budi perketi,
maafkan kami tersilap kata,
mmg kami sedar diri,
kelayakan kami mmg gred R seperti dikata..

kepada juruteknik, kami minta maaf la..sbb silap maklumat..mmg hanya lepasan poli sahaja yg boleh menjawat jawatan J (kejuruteraan) sbb skrg lepasan poli pun dah diletakkan setaraf skim STPM..gred terbaru bg juruteknik lepasan sijil poli ialah JA3-1..

gred seperti berikut:-

1- Ijazah
2- Diploma
3- STPM
4- SPM
5- PMR

jadi sijil politeknik diletakkan di bawah gred 3 (sama taraf dengan STPM)..jadi kalau yg juruteknik yg hanya ada SPM, masih kekal dgn gred 4 (SPM sahaja)

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA
Permintaan rakan-rakan skim J memang diberi perhatian. Skim Perkhimatan Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik (setaraf STPM) tertakluk kepada memenuhi syarat kelayakan masuk ditetapkan atau cukup tempoh perkhidmatan dinaikkan ke gred SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 KGT RM145/150. Semoga rakan-rakan berkelulusan politeknik akan berkhimat dengan lebih gigih melebihi ekspektasi.

MUSLIM SELAMAT berkata...

kawan2 juruteknik...saya sendiri dah pernah confirm dgn JPA sendiri ttg jawatan juruteknik..JPA sendiri kata, hanya lulusan sijil politeknik sahaja yg dibenarkan menjawat jawatan juruteknik gred J17 seperti skrg...mana2 jabatan yg ambil selain dari lepasan sijil poli seperti contoh IKM/ILP/IKBN/kolej komuniti, sila laporkan terus kepada pihak JPA..mgkn JPA akan tukarkan gred mereka ni ke gred R sbb mereka yg sijil kemahiran mmg x layak utk gred J...

hantar laporan berserta nama orang tu, nama jabatan dan lepasan institut mana supaya detail...

alamat seperti berikut :-

Alamat
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA
Blok C1-C2, Kompleks C
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62510 W.P Putrajaya, Malaysia

Telefon: 603 - 8885 3000/4000


apa2 hal boleh call bahagian perkhdimatan....

kita tengok langit tinggi ke renda bg pengomen2 di atas yg dok kutuk J dan dok banggan sgt dgn gred R yg demand nak jadi J ni...ok.

aku esok gak akan buat sbb JABATAN aku mmg ada sorang yg tersesat jadi juruteknik J17, dari IKM...

Ashraff berkata...

aku pun nak buat gak la, opis aku pun ada. dia kata dia dari ILP ipoh..amik wireman ka, kabel man ntah. keje mengarut..skrg dok hilang ja..keja sat datang, sat x datang..mcm opis opah dia yg punya..aku pun nak hantar email la..x pa, nnti aku akan cari dlm website JPA dan SK pada Jabatan aku sendiri..biar semua melompat puak2 ni..

Tanpa Nama berkata...

La..naik gred ckit nak jd mcm TA la pulak..Tak pun jurutera daerah.Buat report polis la senang.Aku dr skim J nihpun rasa malu plak dgn perangai korang..Udah2 la tu mengutuk org..Apa yg kita dpt nih pun rezeki yg tuhan kasi, bila2 boleh tarik balik. Cermin2 la diri sebelum tgk kesalahan org lain..

Tanpa Nama berkata...

baik ustaz tanpa nama...mu ni teringin nak jadi Jurutera Daerah mana?? JD Maran pahang dok kosong..try la apply..kot2 dapat...tapi kalau mu gred R, x yah le nak sibuk komen2 sini..ini cerita grup J ja..bukan R..

Tanpa Nama berkata...

wei barua...ko apa hal..apa kena mengena report polis ni?? kau ni sekolah ke dak?? amende mu cite ni..natang...

Tanpa Nama berkata...

Ha..sedarpun..Alhamdullilah.Kat Maran x best la.Kuantan boleh difikir2kan..Insyallah kl ada rezeki

noname berkata...

poli dah x ambil budak2 sijil lepas ni...hanya dip shj..so pada masa depan jawatan utk juruteknik akan di isi oleh student dari mana????student sijil dah xada...so dari mana? ikm? ikbn? k.komuniti? ilp????

Tanpa Nama berkata...

x lama lagi mmg juruteknik akan ambil diploma..sbb poli mmg dah x keluar sijil..jadi akan datang syarat dia akan bertukar ke diploma plak...so what?? tunggu la perubahan akan berlaku.. yg pasti mmg lepasan komuniti/ikm/ilp x layak utk skim juruteknik..x faham2 lagi ka..lantak kau la..yg pasti gred lepas ni boleh tukar nama ke gred H..sama level dgn pemandu...tunggu la sbpa keluar.

Tanpa Nama berkata...

rasanya kau mmg x da rezeki pun nak jadi JD kuantan..jadi juruteknik taman negara pun silap2 x layak...

Tanpa Nama berkata...

ya betul, tukang yg bergred R skrg ni akan join dgn grup pemandu..jadi H....mmg pasti sbb ptg tadi aku dah dengar taklimat...nampaknya kempunan la R nak convert ke J...pi masuk poli blaja lagi la na...siann...dulu mak ayah suruh g blaja..pi isap dadah..tu la jadinya..skrg ni meroyan x tentu pasal...ish ish ish

Tanpa Nama berkata...

sapa yg sebut alhamdulliah tadi?? islam rupanya..aku ingat x da agama...

AMIRUL berkata...

kawan2, baca ni :-

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA
Permintaan rakan-rakan skim J memang diberi perhatian. Skim Perkhimatan Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik (setaraf STPM) tertakluk kepada memenuhi syarat kelayakan masuk ditetapkan atau cukup tempoh perkhidmatan dinaikkan ke gred SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 KGT RM145/150. Semoga rakan-rakan berkelulusan politeknik akan berkhimat dengan lebih gigih melebihi ekspektasi.

dah2..x yah la kita nak gaduh dgn geng2 R ni..bukannya dorang nak untung apa..yg untuk grup juruteknik gak..biar la mereka nak menyalak bukit..kita ttp dapat untung gak..

Tanpa Nama berkata...

Bil.
Sedia Ada
Baru
Kod
1.
Sistem Maklumat
Teknologi Maklumat
F
2.
Pentadbiran dan Sokongan
Pentadbiran
N
3.
Penyelidikan dan Pembangunan
Penyelidikan, Pembangunan dan Inovasi
Q
4.
Mahir/ Separuh Mahir/ Tidak Mahir (kod -R)
Kemahiran
H
5.
Sosial
Sosial dan Kerohanian
S
6.
Penguatkuasa Maritim
Penguatkuasaan Maritim
X
7.
Polis
Polis Diraja Malaysia
Y

Tanpa Nama berkata...

WAHAI PARA JURUTEKNIK2 SMUA... JOM KITA RAIKAN KEJAYAAN KITA.... JGN LUPA UCAP ALHAMDULILLAH...
JA3-;

Tanpa Nama berkata...

kesian hampa semua ni.......dok maki hamun sesama bangsa dan agama...baru dok gred J....patut ler kementerian malas nak layan hampa punya permintaan....

Tanpa Nama berkata...

kesian budak-budak poli ni...kemaruk lebih....yang pastinya kerajaan sekarang dah mengiktiraf lepasan ikm tuk menjawat jawatan juruteknik....

sapa yang rugi????hampa lahh...baru belajar kat poly dah mula nak mendongak langit...piirah mabuk....patut ler projek kerajaan sekarang banyak yang sakit dan tak berkualiti....
HAMPA PUNYA KERJA LAH.....KONON-KONON HANDAL SANGAT TAPI BANGANG GAK......PERABIHKAN DUIT RAKYAT JER....

Tanpa Nama berkata...

kot mana pun, gred lepasan IKM ttp jadi tukang..bawah aku pun ada tukang lepasan IKM..bodoh nak mampus..elok mati je senang..susahkan aku je..

x kira la apa pun..janji lepasan poli ttp naik gred...hahaha...yg rugi, R jadi H...hahaha..boleh geng dengan pemandu le lepas ni..

Tanpa Nama berkata...

dulu org suruh g balaja elok2, pi melancap tepi jalan..pastu fail, masuk giat mara la, masuk ikm la..org yg kelulusan bagus2 ja masuk poli bai...

sendiri mau pikir la...last2 jadi gred tukang..dah mengamuk skrg..dasar tukang x sedar diri..dah la masuk forum J...nak bawa isu R plak..pi mampus la..R=H, R=H

gred plak H-5, maksudnya taraf PMR ja weii

Tanpa Nama berkata...

jom kawan2 JURUTEKNIK..raikan kemenangan...yg x brapa nak lepasn poli tu, duduk diam2 na..pi bertukang kayu ka apa dulu...pi amik paku, cucuk jubur kawan2 hangpa

Tanpa Nama berkata...

Still counting....KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK.....

Tanpa Nama berkata...

apa la hampa ni....sebenarnya korang tu bodoh nak mampus....kami ni lepasan ikm bukannya gred R...tapi J...hahahahahahah......maknanya kami pun merasalah kenaikan tu..hahahhahahahahahha

Tanpa Nama berkata...

NNG TAK ADIL!!!! FT TAK DAPAT KENAIKAN!!! U PUN SAMA!! G17 DAPAT PULAK... SAPA2 YANG BUAT TAK ADIL MACAM NI HIDUP KORANG TAKKAN AMAN KENA SUMPAH DENGAN ORANG YANG KENA ANIAYA

Tanpa Nama berkata...

ALHAMDULILLAH,ALHAMDULILLAH, ALHAMDULILLAH....
TERIMAKASIH ALLAH
TERIMAKASIH MTSU
TERIMAKASIH CEUPACS
TERIMAKASIH JPA
TERIMAKASIH KPD YG MENGHANTAR PETISYEN "JURUTEKNIK GREDJ17/22/26 HANTAR PETISYEN"
TERIMAKASIH KPD SEMUA YG MEMBERI KOMEN MEMBINA....
TERIMAKASIH SEMUA....
MINTA MAAF JIKA SESEKALI AGAK PEDAS MENGUTUK, MENGATA KPD SESIAPA SAJA....

Tanpa Nama berkata...

yang lepasan IKM terlepas gred J, tu tersesat..x lama lagi akan pergi ke gred R la semula..hahaha...hang la IKM bodoh..

Tanpa Nama berkata...

18.Pembantu Kemahiran**
Gred H4-1, H4-3, H4-4

Tanpa Nama berkata...

kESIAN jURUTEKNIK kOMPUTER.
sETELAH BERUSAHA KERAS, JPA tak pandang pun. Tahniah kpd juruteknik2 yang lain. Geng2 FT teruskan berusaha, untung2 JPA perbetulkan kenaikan gred FT atau tunggu 20 tahun lagi JPA baru upgrade..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK OTAI -

Alhamdulillah...

TAHNIAH kepada KITA ( Juruteknik ) kerana telah mendapat habuan yg sepatutnya.
SEDIH kepada Juruteknik FT - ( lulusan Sijil Poly ) Insyallah dpt juga tu.... harap buat petisyen dgn segera.

Camna dgn Juruteknik & P.Pelan yg TAK DA SIJIL POLY ( J17,22,26 ) tumpang juga ke?????

Wassalam.

Tanpa Nama berkata...

juruteknik dan pelukis pelan yg guna SPM, dorang ni x kan nak tumpang tuah juruteknik yg ada sijil poli kot??? rasanya x kot, sbb akan ada skim JA4-1 gak mcm dlm face book KPPA..
rasanya yg bawah ni gred utk juruteknik dan pelukis pelan yg guna SPM ja kot..mana boleh kalau x da sijil poli nak naikkan sama taraf dgn STPM/sijil poli

Abu Bakar Haji Abdullah, KPPA
Maklumat untuk skim J:-
SSM J17 = SBPA J4-1 GAJI RM980-RM2805
KGT RM95
SSM J22 = SBPA J4-3 GAJI RM1935-RM3545 KGT 115
SSM J26 = SBPA J4-5 GAJI RM2290-RM4040 KGT 125

Tanpa Nama berkata...

jawatan pelukis pelan dah digabungkan dgn juruteknik, so jwtn pelukis pelan telah dijumudkan. cuba tengok dlm jadual gaji pemindahan dr SSM ke SBPA,bagi kelayakan SPM, jwtn pelukis pelan dah xde, sama mcm jwtn NT17 yg dh jadi NT27, dh xde dlm dlm syarat kelayakan SPM. jawatan pelukis pelan telah terlebih dahulu digabungkan menjadi juruteknik sblm SBPA ni keluar. mgkin syaratnya sama dgn NT27 @ terus ke gred JA3-1 cz hmpir 95% pnjwt j/teknik n plukis pelan memang dh ade sijil @ diploma.

tunggulh lampiran B6 bleh dibuka nti. yg pasti plukis plan J17dh xde, sume dh jadi juruteknik awam (JA)dan syarat lantikan nya menggunakan sekurang-kurangnya sijil Politeknik.

Tanpa Nama berkata...

tapi mcm mana pula PELUKIS PELAN yg masih hanya SPM..kat pejabat saya ni bersepah2 lagi pelukis pelan yg hanya SPM...x kan naik automatik ke gred JA3 kot..wahh, senang banyak la..balaja x yah susah2 smpai2 ke poli..

Tanpa Nama berkata...

eh mana pi, suara2 R ni?? dah mengalah dan sedar diri kot sbb dah masuk skim H, yg sama dgn buruh/pemandu dll??

heheh

Tanpa Nama berkata...

Begitulah yg ditetapkan oleh JPA dlm SBPA. Sy ni asalnya hanya pelukis pelan rendah lulusan SRP je, skim SSB telh menjumudkan jwtn pelukis pelan rendah dgn gelaran pelukis pelan tingkatan biasa, dgn syarat telah berkhidmat selam 6 tahun, dapatlh upgred tu. kemudian genap 15 tahun JPA bagi pulak skim J22 KUP, sekarang dijumudkan pulak J17 ke J27 (JA3). Kita tengoklah syaratnye nti..., kalu syaratnya 10 tahun berkhidmat pun, sy layaklah ke JA3. Dah rezeki sy.Tp sy rs syaratnya xbyk beza dgn syarat skim NT17- NT27, syaratnya cuma 6 tahun berkhidmat je...

Knape? xpuashati ke? terimalah kenyataan, semua tu rezeki pemberian Allah...

JABI berkata...

bai..x kan juruteknik awam (JA) ja kot..juruteknik elektrik/mekanikal/senibina/ukur semua kau nampak campak longkang mana??? A tu bukan maksud awam la...A tu just kod sahaja..apa dahhh

Tanpa Nama berkata...

hahahah.....takdanya group kami ni tersesat...sememangnya kerajaan mengiktiraf kami semua yang lepasan ikm ni layak menjawat jawatan juruteknik....hahahahah....kecian kat budak-budak poly ni....bawa2 ler sedor diri sikit....buat spek BQ pun tah aper2....patut ler projek kerajaan banyak jadi sakit.....

Tanpa Nama berkata...

budak IKM ni bodoh, takat blaja kemahiran pastu terlepasjadi juruteknik dah rasa mcm best. patut2 jena duduk gred R ja.x pa,x lama lagi hang kena g gred H la balik. mana layak masuk skim J.hahaha. dasar IKM bodoh. ada hati bak jadi juruteknik. pi la keja kilang woiiii.

Tanpa Nama berkata...

nama pun isntitut kemahiran..x lama lagi duduk grup kemahiran la...hahah..selalunya yg masuk2 kemahiran ni otak low classdan x brapa cerdik...amik wireman la. ultraman la..podah..

Tanpa Nama berkata...

kawan2 juruteknik yg lepasan sijil poli, mcm ni..biar la kat sekor anjing IKM yg terlepas jadi juruteknik..kita anggap ja dia anjing terlepas dan dapat jadi juruteknik walaupun hakikatnya dia MMG BUKAN LAYAK menyandang jawatan juruteknik..cakap bahasa inggeris pun bukan reti..ada hati nak nak buat BQ..pegang screw driver dorang pandai le...aku sokong juruteknik lepasan sijil poli..haaha

Tanpa Nama berkata...

Korang yang dapat kenaikan tak perlu la menghina lulusan tempat lain sampai memanggil anjing dan sebagainya. Mulia sangat ke korang? Jangan la jadi insan takbur. Bersyukur la sepatutnya. Rezeki yang diberi ni pun daripada Allah.

Tanpa Nama berkata...

baru je dapat kenaikan dah terus bangga diri,riak dan takabbur...bawak2 bersyukur...harus di ingat..penilaian di bawah 70 akan di sarankan berenti keje...nanti x pasal2 korang duduk dlm golongan tu...APA KATA..KO PUNYA REZEKI KO MAKAN...ORG LAIN PUNYA REZEKI DIORANG MAKAN...APA SALAHNYA MAKAN SAMA2...MANA TAHU REZEKI AKAN BERTAMBAH....

Tanpa Nama berkata...

aikkk, menyalak lagi lepasan IKM ni. ingat ka dah padam. x pa la.bg chance la.lgpun kau sorang ja yg terlepa jadi juruteknik.kawan2 selepasan ikm kau dok jadi barua kontraktor jadi wireman di luar. ikt kau la. juruteknik istimewa terlepas.

Tanpa Nama berkata...

salam..
kpd tanpa nama Rabu, Disember 07, 2011 9:52:00 AM a.k.a S48,

terima kasih byk2 ats respon pngalaman+pandangan yg diberikan..sy rs sy dh tahu apa yg perlu sy lakukan..terima kasih skali lg..moga Allah membalas jasa baik & keprihatinan encik/puan..amin

terima kasih jgk kpd smua yg brdiskusi di sini..byk yg sy dpt bljr melalui pngalaman+perjuangan kalian..moga Allah merahmati stiap usaha+prjuangan kalian..amin

yours sincerely,
tanpa nama, rabu Disember 07 2011, 12:26 am

Tanpa Nama berkata...

:)

Semoga anda boleh membentuk laluan kerjaya yg lbh sempurna berpandukan sedikit pengalaman yg telah sy lalui. Tercalar rasa hati bila N17, yg SPMnya nyawa22 ikan naik pangkat dan kt di bwh seliaannya. Bukan bongkah atau angkuh serta besar diri dgn diploma, tapi rs diri disisihkan secara halus.

Saya doakan anda berjaya dlm bidang yg bakal dipilih. harap2 bidang baru memberi sedikit kelebihan dlm peningkatan kerjaya anda.

wasallam.

Tanpa Nama berkata...

Salam semua juruteknik...
Fist nk ucap tahniah buat semua kwn2 juruteknik alhamdullilah rezeki kita dpt nie... buat FT jgn putus asa terus kn pjuangan anda...mayb belum sampai lg rezeki kalian semua tp insyaallah pasti ade juga nanti mesti ade sebab knp jpa tak selaraskn sekali j....

Buat lepasan ikm,mmg sijil kamu semua diiktiraf oleh kerajaan utk pegang jwtn juruteknik tp juruteknik utk gred spm kalau kalian semua tgk balik fb KPPA kamu semua J saja menunjukkan tu dr spm tp utk lepasan politeknik JA....itu yg membezakn ikm dan poli...lg pulak poli bawah ipta....

Johan Asmara berkata...

apa status juruteknik J17 yg tidak memiliki sijil politeknik? adakah akan dinaikkan juga ke gred JA3-1?

s.o pejabat tanah berkata...

sape r pandai2 cakap pelukis pelan yang wat pelan s.o pejabat tanah.sedih kekadang baca fitnah cmni.rezeki s.o diorang makan.rezeki juruteknik diorang mkn..ok lah tu..maybe pasni ade kenaikan tu.jangan r tuduh menuduh.s.o dan juruteknik kan sm2 keje dalam hal berkaitan tanah.sok lusa jumpa bile ade meting ke,tgh ukur sempadan ke....adoiiii

Tanpa Nama berkata...

jwpn kpd Jihan asmara;

Kepada penjawat awam yg dijumudkan jawatannya di bwh SBPA (cth: Pelukis Pelan, dari J17 ke JA3-1)yang hanya berkelulusan SPM, akan ditentukan dgn syarat:

telah bekerja di gred kelulusan SPM selama 6tahun = STPM /sijil

Lihat syarat untuk jawatan NT17 - NT27

Tanpa Nama berkata...

Johan asmara;

Rujuk pekeliling bil 11/2011, Perkara 89.3

Tanpa Nama berkata...

boleh bagi link tak coz aku cari kat yahoo tak jumpa pekeliling tu.tq

Tanpa Nama berkata...

masuk ke jabatan perkhidmatan awam, pilih SBPA umum n klik kt pekeliling perkhidmatan 11/2011. bacalh perkara 89 dlm pekeliling tu.K.

FT17 berkata...

Tahniah diucapkan kepada J semua, Saya ft tak juga merasa nyor, nampak gaya kena la layan gred 17 sampai pencen agaknye. Ada diploma pun sampai sekarang mohon tak dapat untuk gred 29! siot betol!! Ingat kalau FT naik gred juga terubat la sikit! Skrg nih aku dah malas nak fikir tentang gred mender nih, aku nak tumpu baki 1 thn lagi study degree aku, lepas tuh mohon F41 terus! Senang! Itu pun kalau dapat la,kalau tak, macam biasa 17 laa sampai pencen!! Anyway tahniah! Kepada J semua, ingat2 la kami Ft sama.. :(((((

TERANIAYA berkata...

WAHAI PIHAK2 DI JPA TERUTAMA PTD2 YANG MEMBUAT SPBA INI,

KAMU SEMUA IBARAT PIHAK YANG YANG MENJAGA HAK2 ANAK YATIM, SKIM2 SEPERTI FT , W17, U DAN LAIN2 YANG MEMPUNYAI SIJIL TETAPI KAMU MENAFIKAN HAK MEREKA... JADI KAMU TANGGUNGLAH DI AKHIRAT KELAK

BAGI AKU SENDIRI, AKU TIDAK AKAN MEMAAFKAN LANGSUNG. KAMU SEMUA SEBAGAI PIHAK YANG BERKUASA MENGGUBAL TETAPI TIDAK ADIL UMPAMA DACING YANG TIDAK IMBANG

Tanpa Nama berkata...

nie jawapan dari jpa yg saya terima :- Juruteknik komputer tidak dinaikkan taraf kpd gred 27 krna kelayakan masuk minimum adalah SPM sama spt skim2 yg lain spt pem tadbir kew, pemeriksa kereta motor, pem penyediaan makanan, pem akauntan dll. Ini bermakna lulusan SPM boleh melaksanakan tugas sbg JT Komp. Ini terbukti apabila disemak data pengambilan JTK oleh SPA dr th 2008-2010 yg menyatakan lantikan JTK terdiri drp 50% SPM + 50% sijil poli. Berbeza dgn juruteknik (awam/mekanikal/elektrikal), lulusan SPM tidak dpt melaksanakan tugas mereka. Hanya lulusan sijil poli shj layak. Wbp, pemegang sijil poli yg menjawat JT Komp diberi g.permulaan lbh tgi. Penetapan ini adalah berdasarkan prinsip kadar upah untuk kerja.

johan asmara berkata...

maksud saya juruteknik yg dilantik menggunakan sijil ikm, service baru 1 tahun blum confirm lg pun. dah le pengambilan tidak mengikut syarat kelayakan, kalau dpt juga gred JA3-1 untunglahkan.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ye pun 50% sahaja FT17 menggunakan sijil poli, mana keadilan untuk yang 50% ini?? manaaaa??????

kenapa J boleh pulak buat gred ini bagi yang menggunakan spm.

SSM J17 = SBPA J4-1 GAJI RM980-RM2805 KGT RM95

yang ada sijil dah sah2 dibuat ja3-1

J4-1 dan JA3-1

NAMPAK TAK?? NAMPAK TAK???

Kenapa FT17 tak boleh buat FT4-1 (bagi SPM)
dan FTA3-1 (bagi menggunakan sijil poli)

kenapa? kenapa? kenapa? sapa nak jawab ni?? PTD (pegawai tadbir dungu) ke???????

di mana fikiran kau benda macam ni pun tak boleh pikir nama je ptd

johan asmara berkata...

saya simpati juga pada grade FT kerana JPA tidak menaikkan gred mereka. tetapi selepas meneliti post di atas, saya rasa benar juga kenyataan jpa tu. juruteknik FT bercampur2 antara lulusan spm,ikm,ilp,ikbn dan politeknik. maybe sebab tu jpa agak berat nk menaikkan gred mereka

Tanpa Nama berkata...

Sudahlah.. nak harapkan cuepacs mmg x boleh harap la.. yang dia tahu gred j saje.. to omar dah boleh pencen dah.. ko pun dah dpt dato dan naik gred yang ko damba2kan tu

Tanpa Nama berkata...

Ni satu lagi jawatan mengarut yang dapat naik J27. Tak ke SPM je kelayakan dia wahai kamu2 yang masih lagi tak faham2?

Perbekalan Skim Perkhidmatan


Nama Skim Perkhidmatan : Merinyu Tali Air
Gred : J17, J22, J26
Peruntukan Kenaikan Ke Gred Lebih Tinggi : Tiada
Klasifikasi : J
Kumpulan Perkhidmatan : Sokongan
Skim Kritikal : Tiada
Bidang Kritikal :



Syarat Lantikan


Kelayakan Masuk : SPM
Syarat Lantikan Asas : Sijil Pelajaran Malaysia
Gaji Permulaan : J17:P1T1

Atau

Kelayakan Masuk : Sijil Institut Pertanian
Syarat Lantikan Asas : Sijil Institut Pertanian
Gaji Permulaan : J17:P1T8

Atau

Kelayakan Masuk : Sijil Politeknik
Syarat Lantikan Asas : Sijil Politeknik dalam bidang Kejuruteraan
Gaji Permulaan : J17:P1T9



Dan


Syarat Lantik Wajib : Warganegara Malaysia dan berumur tidak kurang 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan
Syarat Lantik Tambahan :
Syarat Bahasa Melayu : Lulus



Dan


Bidang Kelayakan Akademik : Kejuruteraan
Bidang Lain : , , , , ,





Peruntukan Lain


Peruntukan Kelayakan Masuk Pelbagai (KMP) : Ya
Jenis Kelayakan Masuk Pelbagai : Akademik
Peruntukan Hadiah Pergerakan Gaji (HPG) : Ya
Peruntukan Kemasukan Lateral : Tiada
Jenis Naik Pangkat : Biasa

Peruntukan Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) : Tiada
KPSL Dari : Tiada
Jenis KPSL : Tiada

KPSL Ke : Penghulu
Jenis KPSL : Tiada

HOI FT SEMUA MARI KITA JADI MERINYU LAGI AIR
KERJA PUN TAK PAYAH BERPIKIR MCM FT GAJI PUN LAGI HEBAT

Tanpa Nama berkata...

Ini hanya pendapat sy saja... sy juga turut simpati dgn gred FT coz diorg pun bkn nya org lain kwn2 kita di Poli juga....belajar sama mcm kita....

Mcm ni lah mmg lah J ada ambilan dr spm tp aku tak tau lah di JKR or jbtn lain mcm ner, aku cuma bg apa ade di jbtn ukur...ambilan spm hanya org2 lama yg dh nk pencen kurg dr 7 taun dh..sbb nya bach bwh2 ni semuanya ambilan sijil poli..mayb dr kajian jpa peratus ambilan J, 90 percent dh bdk2 poli...

Utk di beri keadilan pd FT kerajaan bezakn dgn spm melalui tgga gaji...

Tanpa Nama berkata...

Tapi KGT dan gaji mati sama saja.
Bagaimana pulak dgn pelbagai skim G17 seperti pembantu pertanian. Kebanyakan guna SPM je dapat naik ke G3-1. Skg ni ni pun ada yang guna SPM je bkn ada sijil pun. Macamana tu? Mana keadilan? Aku hargai sesiapa yang bersimpati tp bayangkan anda yang berada di tempat kami. tahulah mcmana perasaannya

Tanpa Nama berkata...

gred G rasanya peratus yg guna sijil lebih banyak dari yg guna spm, gred FT peratusan antara sijil 50% dan spm 50%

Harun Shaarif berkata...

salam..sekadar berkongsi maklumat dan info yg saya dapat dari org2 kuat JPA..utk gred J (juruteknik), skrg ni hanya tinggal beberapa kerat ja yg masih lepasan MCE/SPM/LCE ja...kebanyakan semua lepasan sijil poli...itu pun bg yg ada sijil poli ja yg akan naik ke gred JA3-1..bg yg grup hanya ada SPM/MCE akan dikekalkan dgn gred J4-1 (sama taraf dgn kerani) sbb lepasan SPM..mana mungkin JPA akan bg secara automatik ke level STPM/Sijil Poli, kalau diberi juga mesti grup N17, W17 akan mengamuk sbb dorang pun hanya guna SPM sahaja utk jadi kerani...jadi samada pelukis pelan/juruteknik hanya ada sijil poli/itm/(atau setaraf) sahaja akan diberi kenaikan ini..

bg kerani2 plak jgn plak mengamuk sbb utk menjadi kerani hanya memerlukan SPM..jadi x timbul soal 'bagaimana pula kerani yg mempunya diploma/degree/master/PHD'.kalau kerani dah ada semua2 tu, g mintak jawatan yg sesuai dgn kelayakan mcm cth pen peg tadbir ka, peg tadbir ka dll...

ini hanya masalah juruteknik..jadi skim2 lain mcm kerani x yah la pertikai sbb apa juruteknik dapat naik gred, sbb syarat kemasukan utk bekerja dah dinaikkan iaitu minima sijil poli/sijil setaraf..sama kes dgn gred FT17..FT 17 masih dikekalkan seperti mana gred J17 sbb hanya kelulusan SPM sahaja boleh minta jawatan tu..(mgkn JPA ada sebab kenapa masih boleh mengambil lepasan SPM dll)..

jadi sapa2 yg ada info seakan dgn info saya ni, sila kongsi2..terima kasih..

Harun Shaarif berkata...

salam..sekadar berkongsi maklumat dan info yg saya dapat dari org2 kuat JPA..utk gred J (juruteknik), skrg ni hanya tinggal beberapa kerat ja yg masih lepasan MCE/SPM/LCE ja...kebanyakan semua lepasan sijil poli...itu pun bg yg ada sijil poli ja yg akan naik ke gred JA3-1..bg yg grup hanya ada SPM/MCE akan dikekalkan dgn gred J4-1 (sama taraf dgn kerani) sbb lepasan SPM..mana mungkin JPA akan bg secara automatik ke level STPM/Sijil Poli, kalau diberi juga mesti grup N17, W17 akan mengamuk sbb dorang pun hanya guna SPM sahaja utk jadi kerani...jadi samada pelukis pelan/juruteknik hanya ada sijil poli/itm/(atau setaraf) sahaja akan diberi kenaikan ini..

bg kerani2 plak jgn plak mengamuk sbb utk menjadi kerani hanya memerlukan SPM..jadi x timbul soal 'bagaimana pula kerani yg mempunya diploma/degree/master/PHD'.kalau kerani dah ada semua2 tu, g mintak jawatan yg sesuai dgn kelayakan mcm cth pen peg tadbir ka, peg tadbir ka dll...

ini hanya masalah juruteknik..jadi skim2 lain mcm kerani x yah la pertikai sbb apa juruteknik dapat naik gred, sbb syarat kemasukan utk bekerja dah dinaikkan iaitu minima sijil poli/sijil setaraf..sama kes dgn gred FT17..FT 17 masih dikekalkan seperti mana gred J17 sbb hanya kelulusan SPM sahaja boleh minta jawatan tu..(mgkn JPA ada sebab kenapa masih boleh mengambil lepasan SPM dll)..

jadi sapa2 yg ada info seakan dgn info saya ni, sila kongsi2..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

so kalau juruteknik J17 yg menggunakan sijil selain sijil politeknik boleh ker? sebab masa dpt surat tawaran dulu dpt gaji T9 gak mcm sijil politeknik

Tanpa Nama berkata...

bolehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...bolehhh jaaa.....boleh belah JPA kata...

azzim berkata...

agaknya, trend sekarang yang mana semua orang nak pakai barang berjenama & bermewah2... sampai lupa dosa & pahala... kereta HONDA, TOYOTA .. kadang2 Mercz... harap semua bersabar & sama2 kita berusaha untuk lebih baik disisiNya nanti.. dunia ni kan fana ...

Tanpa Nama berkata...

kalau sijil ikm tak diiktiraf setaraf dengan sijil politeknik mcm mana boleh dilantik J17 gaji permulaan T9 beb. Confirm dpt JA3-1 gak la tu

Tanpa Nama berkata...

harun sharif...hmm, nm baru dlm blog ni.

mcm tamak nak makan sorg jek. masa fight untuk upgred, bukan main kempen smua kmpulan J, ade SPM ke Aade sjil poli ke, ko ajak masuk ahli dgn hasrat meramai dan mengukuhkan ahli, bila dapat, ko tendang org SPM sesuka hati ko.

jgn kecik ati wahai gred j kelulusan SPM. Sebenarnya mcm ni; penjawat awam gred J17 yg memiliki sijil Poli dan mane2 sijil yg setaraf akan trus ditukar lantik ke gred JA3-1.tak kiralah baru kerja sebulan ke, setahun ke atau baru lapor diri semalam.

Bagi penjawat gred J17 yg hanya ade SPM, dikenakan syarat telah berkhidmat sekurang2nya 6 tahun secara tetap dan hakiki, akan layak ke gred JA3-1. Bagi yg blm mencukupi syarat ini, akan menyandang gred J17 secara KUP sehingga cukup tempoh 6 tahun, akan dilantik juga ke gred JA-3.

Harun Sharif ni baru kerja agaknya. blm byk pengalaman tntg penjumudan jawatan. Jawatan juruteknik dan Pelukis Pelan dah TIADA dalam senarai perjawatan JPa.

Tanpa Nama berkata...

ops, pembetulan, jawatan Juruteknik dan Pelukis Pelan gred J17 dah TIADA dlm senarai perjawatan di JPA.

RASHID berkata...

wah seronok banyak la ye..saya kerani lama gak..jawatan kerani N17, kelayakan hanya SPM..umur dlm 40-an..kawan2 saya yg juruteknik dan pelukis pelan kelulusan hanya SPM, automatik dapat gred JA3 yg setaraf ada STPM/SIJIL Politeknik..kalau mcm tu, aku yg kerani guna SPM nak juga la jadi mcm korang...buta2 ja dapat gred JA3 walaupun sekadar hanya ada SPM...

mcm ni kerani2 pun kena pertikaikan sbb apa dan apa kelebihan juruteknik/pelukis pelan yg berkelulusan SPM..diulangi..SPM sahaja smpai dapat automatik gred JA3 dgn hanya syarat kerja 6 tahun berkhidmat..aku pun dah lebih 15 tahun berkhidmat, so mcm mana??x leh dapat mcm korang ka?? dapat bau2 kentut2 NA3 pun jadi la..apa mcm??? sapa nak komen ni??

W kerani sedih berkata...

betul2 kata rashid tu, sedap banyak la juruteknik yg hanya SPM..balaja x yah susah2 amik sijil poli, tengok2 nasib free dapat naik JA3 lepas ada SBPA ni..saya kerani kewangan SPM pun nak tukar jawatan la mcm tu..boleh la dapat kelebihan mcm korang juruteknik lepasan sekolah menengah...heheh

Tanpa Nama berkata...

apa la nasib kami ni kerani, kalau tahu dulu2 aku minta kerja juruteknik pun x pa..juruteknik yg ada spm mcm kawan2 aku dah dapat free STPM, esok pencen pun kawan2 aku yg ada SPM...SPM dapat gaji mati STPM/SIJIL politeknik percuma sbb tumpang tuah disebabkan kenaikan gred JA3 ni...kerani2 pun nak buat petisyen la..kena batalkan kelayakan juruteknik SPM dapat kenaikan PERCUMA ke gred STPM..kalau dapat naik gak, kerani semua nak juga la rasa naik gred N3-1...boleh ke SPM?

Tanpa Nama berkata...

mintak kawan-kawan yang dah ada link ke lampiran C jadual gaji sila share kan.terima kasih.

Syukor berkata...

salam...di bawah ni bukan tangga gaji bg juruteknik lepasan SPM ka?? diambil dari blog dan FB KPKA sendiri..jadi jelas la, juruteknik yg lepasan SPM, J4..juruteknik lepasan sijil poli, JA3 dan Pen Jurutera, J3 kan??? cuba tengok sendiri le..



Tangga Gaji Bagi Skim J (Kejuruteraan):-

SSM J17 = SBPA J4-1 Gaji RM980-RM2805 (Kenaikan gaji tahunan KGT RM95) => SPM
SSM J22 = SBPA J4-3 Gaji RM1935-RM3545 (Kenaikan gaji tahunan KGT RM115 ==> SPM
SSM J26 = SBPA J4-5 Gaji RM2290-RM4040 (Kenaikan gaji tahunan KGT RM125) ==> SPM




SSM J17 = SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 (Kenaikan gaji tahunan KGT RM145/150) ==> => Untuk sijil politeknik bertaraf STPM





SSM J29 = SBPA J2-1 Gaji RM1565-RM4340 (Kenaikan gaji tahunan KGT RM145/150)
SSM J36 = SBPA J2-4 RM3035-RM5555 (Kenaikan gaji tahunan KGT RM 180)
SSM J38 = SBPA J2-5 RM3410-RM6140 (Kenaikan gaji tahunan KGT RM 195)

Tanpa Nama berkata...

Jwpn kpd saudara Syukur:

Kenapalah masih nak berpandukan FB KPPA tu, kan pekeliling dh kluar 200 mksurat. bacalah sampe khatam, awak akan temui jwpnnya. Penaaat je JPA buat pekeliling kalu awak masih nak berpandukan FB.

Kalu ade sesi taklimat SBPA, awk jgn tanyelh diorg soalan bgni, nti digelak org.

Gred J paling rendah, JA3. Kod gaji JA4 xwujud, so jawatan JA4 tk wujud, nak bayar gaji kut mane? awk tanye kerani W17.

Kepada kerani N17 yg xpuas hati tu,J17 upgred ke J27, awk ajukan soalan ni kpd Human Resources di JPA, knape N17 x diupgred ke N27.awak akan berpuashati dgn jwpnnya @ awk nak sy jwbkan?

Tanpa Nama berkata...

Biarla kay syukor tu dia nak komen. yg ko tu sibuk pe hal? kau tu SPM ke??

Tanpa Nama berkata...

awak tu sapa yg awak nak tolong jawabkan?? besar sgt ke awak tu?? JUSA B ke smpai nak tolong jawab? bajett bagus je..padahal juruteknik ja..saya kerani saya nak tuntut, saya punya suka la..awak peduli apa??

HALIM DIN 999 berkata...

setahu saya yg saya dapat taklimat dari jabatan saya semalam, sapa2 yg juruteknik/pelukis pelan yg SPM tidak akan dinaikkan ke gred JA3..akan kekal dgn gred mcm SPM iaitu J4..terpulang la nak percaya atau tidak..ada aku kisah???

atau ada sapa2 kat sini nak tolong kisah kan?? tukang nak jawab dah ada sgt dah...so, sapa nak tlg kisahkan..silakan...

Tanpa Nama berkata...

so, the next step is... stop! then, apply the next job with your highest qualification.. nothing much to say... think it wisely before you throw out all your outdated ideas.... look, out there, more people needs the survival & wanna be one of the civil servant but you less in thanks /ungrateful... do comparison the mall worker/cleaner... how they survive with nowadays lifestyle...? the civil servant always do take personal for RM 1kk and more than that ... not afford ... live like the Westerner .... now, barking non-stop..

Tanpa Nama berkata...

ni biawak mana plak nak taip english ni. mcm best. dulu ada blajar TESL kot? takat guna goole traslator, moyang aku dlm kubur pun boleh. hahaha. ckap melayu pun x brapa nak pandai.ada hati nak cakap english.

Tanpa Nama berkata...

la..ada juga ka puak2 yahudi dlm blog ni...dah x reti cakap melayu ka?? wei, org lain pun blaja poli amik technical english lagi..kalau takat2 nak bg ayat inggeris yg budak sekolah menengah peralihan sek hua lain x payah le...maih abg long nak ajar guna bahasa inggeris elok2 sikit..

if u think this is not the platform for all of u to deliver any suggestion, pls back off from this blog forum..

Johan Asmara berkata...

sudahlah tu kawan2. yg penting gred J kita dh confirm dpt kenaikan gred Jseperti yg kita perjuangkan selama ini. tak perlu gaduh2 lagi.terima kasih kerajaan

MUNAFIKUL berkata...

betul2..aku sokong johan asmara..yg penting gred J dah dipandang..terima kasih kerajaan...tapi x semesti aku sokong BN kalau PRU 13 ni..kita tgk la mcm mana nnti ok...kalau pandai amik hati rakyat, dapat la habuan..ok...

apa2 pun kepada juruteknik SPM, tahniah sbb dapat tumpang TUAH juruteknik lepasan sijil poli..kalau x da sabit sijil poli ni..juruteknik SPM dok gaji mati gred J4-1 je la jawabnya..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, semoga tuah yg kamu ade, lebih memberi manafaat kepada org lain. Bukan senang nk dpt pahala free, awk yg belajar di poli hingga dpt sijil, org lain yg SPM dpt tumpang naik gaji, beso pahala tu, syaratnye anda ikhlas dan redha segalanya.

Tanpa Nama berkata...

eh eh, aku teringat kt Mak Itam yg prnah menyalak dlm blog ni, memperlekehkn perjuangan J17. Mane dia r, dah insaf n terima kenyataan atau dh di bisukan?

PUTIH HITAM KEHIDUPAN berkata...

mak itam munkgin dok berkepit dgn pak itam kat rumah kot..ye la, mgkn pak itam x kerja..dok rumah jaga anak aja..tu yg dia x sempat nak komen kat blog ni..apa2 pun tahniah la semua..lepas2 ni x yah la nak komen yg bukan2 kat sini...gred J ttp naik setaraf dgn gred 27 (JA3)..gred FT ttp dgn gred FT17 (F4)..jadi pada grup F, teruskan perjuangan..jgn plak bila x dapat apa yg diimpikan mula nak memusuhi grup J yg sekian lama dok tagih pembelaan..dan jgn pulak dok bising2 dlm FB KPKA katakan yg dorang dianaktirikan serta kata kononnnya dato omar tu grup J sbb tu dato omar minta pembelaan secukupnya...kami grup J ni ada kesatuan...MTUC..grup F rasanya bukan bawah MTUC kot..ye ke?? sorry kalau saya silap...apa2 hidup mak itam dan pak itam...

Tanpa Nama berkata...

eeee yeeee...mesti mak itam tu jenis itam dan mcm keling kan??? dah la itam..mcm bontot kuali nujum pak belalang ja....

«Lebih lama ‹Lebih lama   601 – 800 daripada 987   Terbaru› Baru»