SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 November 2009

JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN

Utusan Malaysia
17/1/2009




SEBAGAIMANA semua pihak telah sedia maklum, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 yang diedarkan baru-baru ini mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 terlebih dahulu tentulah disambut dengan begitu gembira oleh mereka yang terlibat.
Meneliti semula syarat-syarat yang ditetapkan untuk pelantikan ke NT27, didapati terdapat ketidakselarasan di antara pemegang sijil/diploma di dalam jurusan berkaitan.
Adalah menjadi satu kemusykilan mengapa JPA harus membeza-bezakan kelayakan pemegang sijil daripada politeknik, apa istimewa dan apa kurangnya kelulusan untuk sesetengah jawatan.
Sehubungan itu, kami yang menjawat jawatan sebagai juruteknik yang memiliki sijil serta diploma dalam bidang berkaitan memohon dan merayu supaya JPA, CUEPACS, atau badan berkaitan meneliti semula skim perkhidmatan kami atas sebab-sebab berikut:
Syarat lantikan untuk menjawat jawatan juruteknik gred J17, memerlukan kelayakan sijil daripada politeknik, sedangkan untuk NT17 hanya memerlukan kelulusan SPM dengan kredit dalam subjek Matematik sahaja.
Mengikut pekeliling terbaru yang diedarkan oleh JPA, syarat lantikan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah gred NT27 adalah memiliki sijil dalam bidang kejuruteraan berkaitan (sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 16 tahun 2009, syarat lantikan - di para 4) yang mana, ini adalah sama dengan kelayakan untuk lantikan bagi skim juruteknik gred J17.
Kebanyakan juruteknik gred J17, walaupun telah bekerja selama lebih daripada 10 tahun, malahan ada yang telah berkhidmat hampir 29 tahun, masih lagi di gred yang sama, dengan gaji akhir bertahun-tahun di P1 dan kalau bernasib baik mendapat anjakan di P3, sedangkan NT17 dengan kelulusan lantikan SPM diberi kelonggaran kenaikan pangkat ke NT27 dengan pengalaman kerja hanya selama 6 tahun sahaja.
Dengan penambahbaikan dan perubahan skim tersebut sudah tentulah gred NT27 berpeluang mendapat gaji/pangkat yang lebih tinggi. Adakah JPA yang membuat dasar terlepas pandang atau sengaja tidak ambil peduli, sehingga menyebabkan mereka berada di skim perkhidmatan yang berlainan kerugian?
Bukankah syarat-syarat kelulusan bagi menjawat jawatan berkenaan adalah sama. Kenapa dasar penambahbaikan yang diguna pakai untuk skim perkhidmatan NT17 tidak boleh digunakan untuk skim-skim perkhidmatan yang lainnya.
Mengapa berlakunya ketidakadilan di dalam dasar pelantikan kakitangan awam.
Persoalannya mengapa tidak diberi kelonggaran dengan dinaikkan pangkat secara lantikan atau diberi opsyen secara tukar lantik sebagaimana diberikan kepada kakitangan gred NT17 (seperti yang dinyatakan dalam pekeliling perkhidmatan bil. 16 2009, sila rujuk di para 6 - pelaksanaan).
Berkali-kali mengisi borang SPA 8, ada yang tidak pernah sekalipun dipanggil temuduga, dan kalau sekalipun dipanggil, boleh pula dibilang dengan jari berapa ramai yang mendapat peluang kenaikan pangkat.
Hampir keseluruhan juruteknik gred J17 telah pun memiliki diploma atau sedang menyambung pelajaran di peringkat diploma dalam bidang kejuruteraan masing-masing dan mempunyai pengalaman kerja lebih daripada 15 tahun, tapi sayangnya kebanyakannya masih bertugas sebagai juruteknik gred J17, sedangkan mereka yang di skim berlainan yang tidak mempunyai kelulusan atau pengalaman setara telah pun dianugerahkan “durian runtuh”.
Sekiranya JPA tidak perasan atau terlepas pandang, andai diteliti mereka di skim lain menikmati kenaikan gred di bawah SSB dan SSM dengan diberi penambahbaikan, tetapi skim perkhidmatan juruteknik diberi “penambahburukkan” pula dengan diturunkan gred.
Setelah menilai, menghitung dan mengkaji sebab-sebab tersebut di atas, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik merasa amat-amat dipinggirkan dan telah menjadi mangsa keadaan seolah-olah tidak diambil peduli oleh pihak JPA dalam membuat dasar lantikan/ kenaikan pangkat. Adakah perkhidmatan kami tidak penting di dalam sektor perkhidmatan awam?
Lanjutan daripada itu juga, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik gred J17/22/26, ingin menuntut dan merayu supaya JPA membuat semakan semula penggredan dan penjadualan semula tangga gaji agar ia lebih relevan dengan kelulusan, pengalaman serta keadaan ekonomi semasa seperti mana yang telah diberikan kepada skim perkhidmatan yang lain khususnya yang terbaru bagi skim perkhidmatan penolong pegawai tanah gred NT17/22/31/32/36 yang telah pun ditambahbaikan.

987 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   801 – 987 daripada 987
Tanpa Nama berkata...

tunggu saja keputusan muktamad.....kalau betul alhamdullillah.....berjaya usaha kita selama ni

Tanpa Nama berkata...

"MAK ITAM berkata...
kesiannn kesiann...wooffff.... woffff.wofffff...korang menyalak la puas2 kat blog dan JPA...x danya JPA nak layan korang2 juruteknik ni semua...mengarut ja... "

#####CATATAN MAK ITAM YG MEMBUATKAN AKU BANGGA SANGAT-SANGAT DAPAT UPGRED KE J27###

~~~~~~Terimakasih JPA~~~~~~~
;)))))))

MAK ITAM berkata...

hi..savadikappp...i'm back..aku la mak itam..tahniah di atas kenaikan gred tu..sebenarnya aku yg bernama mak itam ni pun sama kes mcm korang gak..juruteknik J17 gak..so sama2 la kita dapat naik JA3-1 bulan januari ni....

selamat hari krismas..selamat tahun baru..salam maal hijrah 1433 ..

salam sayang dari mak itam dan pak itam dan anak itam...hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Untuk makluman gaji maksimum Juruteknik JA3-1 jauh lebih rendah dan Gaji NT3-1.Apa cerita ni. Tak percaya tengok lampiran C SPBA.

Tanpa Nama berkata...

mana mau tgk lampiran c ni ?...

johan asmara berkata...

confirm ke mcm tu? KPPA tulis kat facebok dia gaji ja3-1 rm1410 - rm4185... mana satu maklumat sahih ni.confuse

Tanpa Nama berkata...

betul ka macam tu..ce hang masukan matagaji Ja3-1 dan Nt3-1.boleh kami semua tengok..berapa perbezaannya..aku kat sini belum dpt lagi lampiran c..

JEBON UTARA berkata...

nampak gayanya kita grup J sekali lagi telah jadi tipah..(tipah tertipu lagi)..mmg gaji JA3-1 x sma dgn mcm mana yg ditulis oleh KPPA abu bakar dlm facebook beliau...aku dah tgk lampiran C bg JA3-1, T1=RM 1,255.00 ..bagi T20 (maksima/langgar dinding) plak ialah RM 3,650.00..

so apa cerita skrg?? semua kena tipu kan?? aku rasa mmg PRU 13 ni aku kena buat sesuatu la..depa dok bg gula2 ja kat kita..gula 3 KG puak2 PNP yg sebat..kita tunggu la PRU 13 nnti geng..aku dah malas nak komen kat blog ni lepas ni..selamat tinggal semua..

Tanpa Nama berkata...

bagi aku la, naik sket ni pun takpela. tak sanggup aku negara tergadai kat Al Juburi.

FUCK JPA berkata...

daripada aku terus menerus kena tipu dan ditipu hidup2, alang2 nak kena tipu...maih kita pangkah parti pembangkang..alang nak lingkup, kita lingkupkan semua..biar huru hara jadi mcm mesir pun x pa..salah sapa?? salah kerajaan yg memerintah skrg gak kan??? so, anak cina makan pengat...sendiri mau ingat la..

Tanpa Nama berkata...

mintak2 dijauhkan huru hara mcm tu kat malaysia ni. takpe esok baru bermula tempoh nk sign sbpa tu. kita kaji dan teliti lepas tu kalau setuju baru la sign.selagi tak nmpk depan mata sendiri jgn percaya lagi.peace

Tanpa Nama berkata...

nak kaji dan sign apanya..skrg ni rata2 kat pejabat semua dah kutuk dan bengang dgn SBPA sbb mcm x da nampak perubahan..x da beza gaji besar sgt bg gred JA3-1 dan beberapa skim lain..yg banyak untung PNP ke atas sahaja...

Tanpa Nama berkata...

kawan2...member kita yg dlm grup FT dok bising2 dlm FB KPKA...x da sapa baca ka? depa dorang dok pertikai sbb apa dorang x dinaiktaraf mcm kita...ada sapa2 boleh komen sbb apa jadi mcm ni?? salah kat mana ye??

Tanpa Nama berkata...

Salam.

Ucapan jutaan terimakasih krn telah menaik taraf "GRED" J17 & G17

saya ingin menarik perhatian JPA,CEUPACS, MTSU dan pihak2 lain yg berkenaan.

Saya mohon penjelasan dari JPA berkenaan perkara2 berikut:
1.Kenapa gaji permulaan dan maximum gred JA3-1 jauh lebih rendah dari N3-1, sedangkan kami dinaikkan taraf setaraf dgn lain2 gred 3-1 dalm smua klasifikasi perkhidmatan.

2.Perkara bil 30.3 pek bil 11/2011 menyatakan bhw; "KADAR KENAIKAN GAJI TAHUNAN(KGT) YG SAMA BAGI SETIAP GRED YG SETARAF DLM SEMUA KLASIFIKASI PERKHIDMATAN DGN POLA PENINGKATAN KGT LBH BAIK BERBANDING GRED LEBIH RENDAH" tetapi kenapa wujud nilai dan perbezaan yg sgt ketara antara skim N3-1 dgn JA3-1?

3. Dari sistem gaji kabinet, SSB hingga SSM gaji permulaan dan gaji maksimum gred tehnikal adalah lebih tinggi dari gred yg setaraf, kenapa SBPA meletakkan taraf yg lbh rendah kepada gred teknikal. Sudahlah lebih 20 tahun kami dinafikan hak yg sepatutnya dgn meletakkan gaji gred kami di gred SPM.

Kami hanya memohon kesamarataan hak seperti yg dinyatakan di dlm kalusa 30.3 pek. bil 11/2011.

Adakah ini kesempatan yg diambil oleh pihak JPA trhadap skim jumud yg diperuntukan dlm SBPA menyatakan" skim jumud yg tidak menerima SBPA akan disarakan secara paksa"

Mohon CEUPACS, MTSU memberi perhatian serius dlm perkara ini.

Sekian terimakasih.

Tanpa Nama berkata...

KPPA tulis dlm FB dia gaji J3-1 yang mempunyai sijil politeknik bermula dr rm1410 - rm 4185 tapi tadi sya dah tgk skim gaji J3-1, nmpk sgt menipu skim baru ni. Skim naik tp gaji tak naik. Baik duduk kat N4-2 sbb gaji sama dgn J3-1. Kalau mcm tu sijil poli ni sm jelah dgn gaji SPM.

Tanpa Nama berkata...

Aku dah tgk skim gaji baru J3-1. Confirm dah gaji mati sama ngan N4-2. Nmpk sgt KPPA mainkan kita juruteknik yang ada sijil kejuruteraan awam dari politeknik. Baik takpyh naik gred kalau gaji mati sama dgn spm. Mmg menyakitkan hati. Skim naik ke sijil tp gaji sm je ngan SPM. Pandir..

Tanpa Nama berkata...

Tangga gaji yg diberi oleh JPA kpd gred JA3-1 yang ditempatkan di taraf yang sama;( Sekadar beberapa contoh yg diperolehi)

N3-1 1410 - 4185 KGT 150
JA3-1 1255 - 3650 KGT 125
N4-3 1920 - 3530 KGT 115

perbezaan gaji max di gred yg sama (3-1, diantara gred N3-1 dgn JA3-1) adalah rm 535


perbezaan gaji max di antara gred 3-1(juruteknik) dgn N4-2 (pembantu Tadbir)hanya 120.


Beza KGT antara N3-1 dgn JA3-1=rm25
Beza KGT antara N4-1 dgn JA3-1=rm15

ape ke jadah sistem ni? otak diletak di kepala lutut ke?

Kenapa gaji gred JA3-1 tidak setara dgn gaji gred N3-1, malah jauh lbh rendah, hingga menyamai skim N4-2, sdgkan sblm ini gaji gred J(kejuruteraan) adalah lbih tinggi dari gred-gred lain (N & W)yg setara?

Tanpa Nama berkata...

PERHIMPUNAN PENJAWAT AWAM ANJURAN CUEPACS

TAJUK : BANTAHAN SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM (SBPA)

TARIKH: 18 .12. 2011 (AHAD)
MASA: 3.00 PETANG
TEMPAT : DEWAN CIDB, JALAN CHAN SOW LIN, CHERAS,
KUALA LUMPUR

SEMUA PENJAWAT AWAM DIJEMPUT

Tanpa Nama berkata...

Kah...kah...kah... padan muka juruteknik sijil poli kena tipu. Skim naik tapi gaji sama taraf ngan spm. Skim sama ngan STPM tapi gaji sama ngan SPM... Hehehe... padan muka. Dato' KPPA tipu je dlm FB dia tu.

Tanpa Nama berkata...

Wahai juruteknik2 sijil poli... Baiklah korang2 duduk kat skim N4 sbbnya gaji mati korang sama ngan spm.K Kelakarlah sbb perjuangan juruteknik poli tak dipandangpun. Dato' KPPA tipu korang hidup2... Hehehe...

Tanpa Nama berkata...

FT semua, korang jgn risau walaupun juruteknik sijil poli naik taraf ke sijil, tpnya gaji mati diaorang sama je ngan FT 22 @ 26. Stkt gred naik gaji taknaik, nak buat apa..gaji still sp.

Tanpa Nama berkata...

Dato' KPPA menipu. Tulis lain bila lampiran C keluar lain sungguh dgn apa yang dicatatkan dlm FBnya. Mmg penipu. Tulis tak serupa bikin. Mcm mana seorang Ketua Pengarah boleh bagi statment yang berbeza dgn lampiran C yang dikeluarkan? Kalau pekerja awam darjah 6 tu takpeliklah sbbnya mmg tak cerdik. Pelik bin ajaib.

Tanpa Nama berkata...

KPPA penipu.Gaji PnP naik melampau-lampau.Orang bawah tak pandang

Tanpa Nama berkata...

la...tu dia...maih dah suara busuk hati FT dlm ni..padahal dok menganjing menyalak minta bg sama naik dgn gred J...hahah...x pa la, juruteknik kena tipu ka apa..yg penting dalam carta organisasi nnti juruteknik duduk atas dari F4-1...

Tanpa Nama berkata...

apa susah...PRU 13 ni kita tumbangkan kerajaan BARISAN NASIONAL ja...biar puas hati semua...buat semua skim baru...kita biar anwar ibrahim jadi PM dan tengok apa yg dia boleh bantu kita....wah nampak ganya laman ni banyak bukan gred J dok sengki dgn kita lebih2 lagi gred F dan N..depa dok tepuk tangan...hahah....tapi dlm dok tepuk tangan, gred FT dok meraung2 minta naik gred sama dgn J juga kan?? heheh...pelik2..

Tanpa Nama berkata...

BETUL2...TOKSAH GADUH2..TUMBANGKAN BN PRU 13 NNTI..

Tanpa Nama berkata...

DULU....KAJI...SELIDIK....KAJI....SELIDIK....KAJI....SELIDIK.....





SEKALI....................




PENIPU...PENIPU....PENIPU...PENIPU....PENIPU....PENIPUUUUU...PENIPU....PENIPU....PENIPUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU....

Tanpa Nama berkata...

20 tahun punya kajian, begini je produk yg dihasilkan..

Di hari ceupacs jumpa PM nti, kami gred J yg dijumud dan diberi penarafan semula, mohon skim gaji kami diperbaiki; Jika tidak, kami akan tunjuk pintu "exit policy" kepada kuncu-kuncu pemerintah sekarang ni melalui PRU13

Tanpa Nama berkata...

bahagian sumber manusia kat tempat aku inform ITKA utk juruteknik still guna yg lama rm 115 wpun dh naik gred STPM. 2014 baru nk dikaji semula. ape ni kata naik gred tapi elaun tak setaraf la pulak

Tanpa Nama berkata...

memang elok tunjukkan exit policy kepada kerajaan BN skrg ja pada PRU 13 nnti..baru dia tahu..

Tanpa Nama berkata...

aku kurang setuju bab nak ajar time PRU13 ni coz kalau pembangkang menang lagi teruk kita. terang2 dh tony pua keluar kenyataan pasal nk kurangkan kakitangan awam dari 1.4j > 700k jer. lagi teruk beb.kurang2 camni pun gaji kita naik gak la sket dari dulu

Tanpa Nama berkata...

kenapa JURUTEKNIK gaji mula RM1255 untuk permulaan...dulu masa SSM gaji N27 STPM lebih rendah dari juruteknik sebanyak RM 2+ tapi sekarang STPM lebih tinggi gaji permulaan RM1410...sekadar renungan untuk JPA...mungkin diorang terlepas pandang tentang SSM gaji STPM dan sijil politeknik...anamoli nampak tidak betul di sini...

harap JPA dapat memperbaiki ...

sekian terima kasih..

Org Gomen berkata...

mmg tidak adil..sblm nie PT Rendah Gred N11 automatik naik N17 tanpa interview or exam..sedap2 je gaji naik mendadak..yg dah kerja sebagai PT N17..melopong je..cam x de asas yang kukuh...apa ingat yg N17 ( asal dr gred sama ) nie x de prasan ke..atau ingat kami nie pekerja suruhan je..kami nak juga hak kami...tolonglah JPA beri perhatian sewajarnya..at least naikkan gred jawatan yang tinggi kerana disebabkan kamilah pengurusan sesebuah kerajaan berjalan dengan lancar...

juruteknik sekolah smt/smv berkata...

salam kengkawan juruteknik semalaysia...sy di fahamkan juruteknik di bwh sekolah SMT/SMV bwh BPTV tidak akan memberi juruteknik naik ke JA 3-1 sebaliknya J4-1.Adakah BPTV KPM berhak membuat keputusan begini hanya untuk menjaga maruah CC yang akan berada dibwh juruteknik mengikut organisasi.Adakah BPTV KPM tidak mengikut pekeliling di keluarkan oleh JPA.ATAUPUN HANYA UNTUK MENANIAYAKAN JURUTEKNIK DI SEKOLAH.Untuk makluman semua juruteknik di malaysia berada di bwh KETUA PERKHIDMATAN KKR.Mintak komen.

juruteknik sekolah smt/smv berkata...

Patutkah semua juruteknik di jabatan lain bergembira mendapat JA3-1 sedangkan juruteknik di sekolah smt/smv mendapat J4-1.adalah tidak adil sungguh bg kami juruteknik di sekolah.Sesungguh BPTV KPM bertindak kejam..lagi satu soalan.hrp jwpn semua pihak.....
1. Patutkah ada juruteknik di sekolah,rasanya yang patut ada di sekolah hanya gred tukang....mintak komen

J17 dugung berkata...

Saya juruteknik Ukur bahan di JKR.. kerja sbg Juruteknik J17.. ada diploma QS.. saya rasa JPA perlu alert mana2 juruteknik yang ada diploma kerana bidang kerja J17 dan J29 di pejabat JKR tiada bezanya...berbeza taraf tidak dipandang oleh pegawai atasan.. semua kerja yang kami buat setara dengan gred J29.. lagipun kami ada diploma uma rezeki kami pada gred J17.. saya berharap JPA dapat mempertimbnagkan kenaikan gred kakitangan sokongan yg ada diploma ke gred j29 seperti kakitangan lain.. kerja sama tapi gred dan gaji berbeza...Allah SWT mengetahui hati kami gred J17 berdiploma

Altima U13 berkata...

saya juga setuju pendapat J17 dugung tu. maybe satu hari jawatan juruteknik dan penolong jurutera akan digabungkan.

Tanpa Nama berkata...

tadi kat tv ada 5 tuntutan cuepacs. Yg No 3 tu dia minta upgrade jwtn ke gred yg setaraf. Geng2 N27 nmpknya tak puas ati la juruteknik selevel ngan diorang dlm SBPA ni.

zami berkata...

kpd jtnik disekolah.. harap maklum mana2 jtnik yg ade sijil poli dlm bidang berkaitan gred anda di J3A-1. tlg baca lampiran B3 @ indeks pemindahan skim perkhidmatan dr ssm ke sbpa.. pihak sekolah /kpm xde kuasa nak abaikan kenaikan gred anda.tq

Tanpa Nama berkata...

Salam...just nak input dari kalangan kita J17 - Sijil Politeknik yang dah dapat or dah tengok sifir gaji gred ja3-1, comform ker tak sama dengan apa yang diwar2kan oleh KPPA kat facebook beliau.Tq

Tanpa Nama berkata...

Ya betul. gaji juruteknik gred JA3-1 TAK SAMA dgn gred lain yang setaraf spt N3-1, malah jauh lbh rendah.

gaji permulaan JA3-1 cuma 1255, gaji permulaan N3-1 1410

gaji maksimum KA3-1 cm 3650, gaji maksimum N3-1 4185.

Gaji gred JA3-1 cuma lebih 120 dari N4-3.

Nampak ketidak adilan yg sgt ketara. Sblm ni , Sistem gaji kabinet, SSB n SSM meletakkan mata gaji kelulusan kejuruteraan di gred yg tinggi sedikit dari kelulsan pentadbiran, sekarang, gaji gred kejuruteraan jauh lbih rendah dari gaji gred pentadbiran walaupun berada di skim yg setaraf (STPM)

Kesilapan atau disengajakan mensabotag, gred J17 yg di up gredkan ni.
namun sy percaya, skim gaji ini dibuat oleh seorng pegawai berjwt tingg dgn pnuh berhemah, berintergriti, suci hati tanpa perasaan khianat dan busuk hati...

mazni berkata...

Psl gaji tu sy rase yg dlm fb kppa yg betul.bcos ble tgk lampiran c n compare dlm sistem hrmis, yg dlm sistem hrmis rm1410 same fb kppa nyatakan.mari kte semua doa lps solat zohor ni agar yg dlm sistem menjadi gaji baru kte.. syukur jtnik naik gred.. Da 17thn sy mnunggu waktu2 mustajab ni

Tanpa Nama berkata...

Mazni, sy dh trima borg opsyen yg dh lengkap maklumatnya. Memang starting JA3-1 hanya 1255 n maximum 3650 je , dgn KGT 125 shj.

Dah termaktub dlm lampiran C. xtau lh kalu JPA "terlupa" nk pinda skim gaji semasa meminda gred gaji...ade plak maklumat terkini tp blm confirm, elaun EKA pun sama dgn gred SPM rm115 bukan rm160..

Try la yanye JPA

Tanpa Nama berkata...

Mmg betul mazni, sy pun dah tgk lampiran C tu, pelik sungguh sbb gaji tak sama dgn dlm FB Tan Sri KPPA. Naik skim tp gaji mati N4-5 lg tggi dr gaji mati J3-1 sijil poli. Htrlah email kpd abubakar.kppa@jpa.gov.my untuk pertanyaan lanjut mengapa jd mcm ni pd skim J3-1. Tq.

Tanpa Nama berkata...

Salam.

Ucapan jutaan terimakasih krn telah menaik taraf "GRED" J17 & G17

saya ingin menarik perhatian JPA,CEUPACS, MTSU dan pihak2 lain yg berkenaan.

Saya mohon penjelasan dari JPA berkenaan perkara2 berikut:
1.Kenapa gaji permulaan dan maximum gred JA3-1 jauh lebih rendah dari N3-1, sedangkan kami dinaikkan taraf setaraf dgn lain2 gred 3-1 dalm smua klasifikasi perkhidmatan.

2.Perkara bil 30.3 pek bil 11/2011 menyatakan bhw; "KADAR KENAIKAN GAJI TAHUNAN(KGT) YG SAMA BAGI SETIAP GRED YG SETARAF DLM SEMUA KLASIFIKASI PERKHIDMATAN DGN POLA PENINGKATAN KGT LBH BAIK BERBANDING GRED LEBIH RENDAH" tetapi kenapa wujud nilai dan perbezaan yg sgt ketara antara skim N3-1 dgn JA3-1?

3. Dari sistem gaji kabinet, SSB hingga SSM gaji permulaan dan gaji maksimum gred tehnikal adalah lebih tinggi dari gred yg setaraf, kenapa SBPA meletakkan taraf yg lbh rendah kepada gred teknikal. Sudahlah lebih 20 tahun kami dinafikan hak yg sepatutnya dgn meletakkan gaji gred kami di gred SPM.

Kami hanya memohon kesamarataan hak seperti yg dinyatakan di dlm kalusa 30.3 pek. bil 11/2011.

Adakah ini kesempatan yg diambil oleh pihak JPA trhadap skim jumud yg diperuntukan dlm SBPA menyatakan" skim jumud yg tidak menerima SBPA akan disarakan secara paksa"

Mohon CEUPACS, MTSU memberi perhatian serius dlm perkara ini.

```````````````````````

SAYA SOKONG KENYATAAN INI 100%

Tanpa Nama berkata...

"KADAR KENAIKAN GAJI TAHUNAN(KGT) YG SAMA BAGI SETIAP GRED YG SETARAF DLM SEMUA KLASIFIKASI PERKHIDMATAN DGN POLA PENINGKATAN KGT LBH BAIK BERBANDING GRED LEBIH RENDAH"

-Mohon KPPA dan JPA perjelaskan kenyataan di atas-

shaz berkata...

salam.. gred gaji j3 / j27 sbnarnya mula rm1410.. yg penting jtnik smua yg lulusan poly terima sbpa.kerana spt geng2 nt27 pej tanah dulu pon dorg problem masa mula plaksanaan.. utk lebih detail join fb tansri abu bakar kppa.. dlm 2 mcm2 pandangan ade.. tq

Tanpa Nama berkata...

kalu betul Alhamdulillah. tapi dlm borg opsyen yg sy terima tlah tercatat gaji minimum n maximum juga pelarasan gaji dari J17 ke JA3-1.

Buatnye smua jrtknik sign, bermakna kita dh terima skim gaji tu, mcman? bkn snang nk fight smula, mau 30 tahun lg br lulus. maklumlah, kt kan gred J, bukan mcm gred2 lain, kjap je fight, dh terima...

Tanpa Nama berkata...

salam..bagaimana dengan kelayakan cuti JURUTEKNIK dan gred kelayakan wad, adakah jumlah kelayakan cuti bagi adakah bertambah dari 20hari ke 25hari dan kelas wad dua ke kelas 1..

Tanpa Nama berkata...

aku baru terima opsen sbpa...gaji JT 1410-4185

Tanpa Nama berkata...

Kenapa ade perbezaan ye? kna confirm dgn JPA nih..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK KENA TIPU & TERTIPU

Semalam gi buat semakan di Bah Pentadbiran :-
J17,22,26 ( Sijil Poly atau SPM ) semua sama satu Baris - JA3-1
Gaji Max RM 3650

Dalam senarai tak jumpa pun Gred J4 (SPM). Gembar-gembur gaji Max RM 4145 pun tak kelihatan.
KENA MAIN LA KITA JURUTEKNIK2 ...

Tanpa Nama berkata...

YANG AKU PELIK, MANE WAKIL MTSU NI, XKAN MEMBISU SERIBU BAHASA DGN MASALAH GAJI JA3-1 NI.


SEKURANG-KURANGNYA BAGILH SDIKIT INFO, SUPAYA AHLI PERSATUAN MTSU MEMAHAMI...

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya skrg knp Tan Sri KPPA bagi kenyataan lain dan bila lampiran C keluar lain pulak ceritanya. KPPA sepatutnya beri kenyataan kenapa kenyataan dia berbeza.

Tanpa Nama berkata...

Nmpk sgt siapa yang terima RM1410 - RM4185 tu menipu sbb dalam lampiran C dah termaktub RM1265 - RM3650. Bg bukti kalau sesiapa yang terima RM1410-RM4185.

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik2 j3-1 semua tertipu. Hehehe... naik gred tapi gaji dan elaun sama ngan SPM.

Tanpa Nama berkata...

INILAH KENYATAAN KPPA DATO' ABU BAKAR DLM FB. TETAPI KENAPA BILA KELUAR LAMPIRAN C, SKIM GAJI TU BERUBAH? SIAPA YG MENGUBAH?


"Permintaan rakan-rakan skim J memang diberi perhatian. Skim Perkhimatan Juruteknik, Juruteknik Lanskap, Juruteknik Perancang Bandar & Wilayah, Juruteknik Ukur, Pembantu Pemeriksa Kilang & Jentera dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik (setaraf STPM) tertakluk kepada memenuhi syarat kelayakan masuk ditetapkan atau cukup tempoh perkhidmatan dinaikkan ke gred SBPA JA3-1 Gaji RM1410-RM4185 KGT RM145/150. Semoga rakan-rakan berkelulusan politeknik akan berkhimat dengan lebih gigih melebihi ekspektasi."

HARAP DATO' KPPA TOLONG JELASKAN SUPAYA KAMI ,JA3-1 BERPUAS HATI

Tanpa Nama berkata...

Budak poli J 17,
J17 JA3- 1
J22 JA3- 1 lojik JA3 - 2
J26 JA3- 1 lojik JA3 - 3
Jadual gaji sebaris, sama dgn junior, penat kerja 25 tahun.

Dlm acebook KPPA
T1 = RM 1410 PGT 145/150

Realiti
T1 = RM 1,255 PGT <RM 125

Dah tak ada senior, minta Datok check balik.....

Tanpa Nama berkata...

Nmpk sgt siapa yang terima RM1410 - RM4185 tu menipu sbb dalam lampiran C dah termaktub RM1265 - RM3650. Bg bukti kalau sesiapa yang terima RM1410-RM4185.
----------------------------------
Buat apalah aku nak tipu kau...(baik aku tipu bank..dapat duit) memang sah gaji Gaji JT 1410-4185..kat pejabat aku..tak ikut kat apa yang di lampiran c..

Tanpa Nama berkata...

Buat apalah aku nak tipu kau...(baik aku tipu bank..dapat duit) memang sah gaji Gaji JT 1410-4185..kat pejabat aku..tak ikut kat apa yang di lampiran c..
_________________________________

awak di opis mane? Kongsi lh dgn kami2 ni....tq

Tanpa Nama berkata...

Betul lah..aku pun baru dpt borg opsyen ni gaji mula 1255....penipu betul lah jpa patut kppa terus bercuti.....sakit hati gua...

Tanpa Nama berkata...

Buat apalah aku nak tipu kau...(baik aku tipu bank..dapat duit) memang sah gaji Gaji JT 1410-4185..kat pejabat aku..tak ikut kat apa yang di lampiran c..
_________________________________

Betul...saya juga dah tengok lampiran c ja3-1 kat office tapi tak sama seperti di atas so saya cuba contact kawan saya di JPA minta dia check n diberitahu dalam sistem memang termaktub gaji ja3-1 adalah 1410-4185. Confius nie kenapa ada perbezaan dalam lampiran c yang diterima.

Tanpa Nama berkata...

Betul...saya juga dah tengok lampiran c ja3-1 kat office tapi tak sama seperti di atas so saya cuba contact kawan saya di JPA minta dia check n diberitahu dalam sistem memang termaktub gaji ja3-1 adalah 1410-4185. Confius nie kenapa ada perbezaan dalam lampiran c yang diterima.
'
________________________________

Saya cadangkan awak inform kt JPA, untuk berikan tangga gaji yg sebenar gred JA3-1 kepada semua SUK negeri dan jbtn2 yg berkenaan. Jika ini satu kesilapan , better JPA buat pembetulan B4 kt smua sign opsyen tu.

Saya pasti, jika kita dpt skim gaji setara STPM tu, kita semua yg diupgred ke 27 ni akan sign opsyen kan?

mazeend berkata...

Salam taniah geng j.. skg gred n gaji kte semua da naik jomla sedeqa n byr zakat sbg tanda ksyukuran pd ALLAH SWT yg memakbulkan telah memakbulkan doa kte semua.. Utk yg x puas hati psl gaji sila call jpa 0388853232. Tp kna call byk kali bcos line dorg very bz.tanyela betol2 n fokus psl gred gaji j3a.. yg nyata gred spt dnyatakan.. K geng, gudnite n beauty sleep

Tanpa Nama berkata...

PERHATIAN SEMUA

lewat petang isnin ( 19 Disember ) kiriman terbaharu dari JPA mengenai jadual gaji gred JA3-1 telah diterima di Bahagian PSM / Pentadbiran kami.....

gaji akhir JA3-1 adalah RM 4185 BUKAN RM 3650 seperti yg telah diterima sebelum ni.

Harap Tuan / Puan JURUTEKNIK semak semula di Bahagian pentadbiran Jabatan / Pejabat masing2 untuk PEMBETULAN.

INI adalah untuk Lepasan SIJIL POLI & Lulusan SPM .... Harap maklum.

JURUTEKNIK PUO 1980 ...

Tanpa Nama berkata...

salam kepada semua juruteknik semalaysia, diharapkan semuanya gembira dan ceria selalu..tahniah diucapkan kepada semua juruteknik kerana dinaikan ke gred JA3-1 setaraf stpm..berkenaan dgn gaji, ada segelintir yg tak puas hati tetapi pada hakikatnya gaji permulaan gred JA3-1 ialah 1410-4185..ini saya tengok sendiri dalam lampiran c yg mengandungi beratus2 mukasurat..kepada yg tak puas hati, lebih baik rujuk di pejabat masing2 kerana kemungkinan besar ada kesilapan berlaku..kerana lulusan poli dan spm akan dpt gaji yg sama..utk gaji j3-1 klu tak silap sy ialah utk jawatan tukang yg gred 17 keatas..cth. R17,R22 dan lain2..tq.

Tanpa Nama berkata...

PERHATIAN SEMUA

lewat petang isnin ( 19 Disember ) kiriman terbaharu dari JPA mengenai jadual gaji gred JA3-1 telah diterima di Bahagian PSM / Pentadbiran kami.....

gaji akhir JA3-1 adalah RM 4185 BUKAN RM 3650 seperti yg telah diterima sebelum ni.

Harap Tuan / Puan JURUTEKNIK semak semula di Bahagian pentadbiran Jabatan / Pejabat masing2 untuk PEMBETULAN.

INI adalah untuk Lepasan SIJIL POLI & Lulusan SPM .... Harap maklum.

JURUTEKNIK PUO 1980 ...

___________________________________

Anda di negeri mane? semua lampiran C dihantar ke SUK negeri, dan SUK negeri akan edar ke semua jabatan di negerinya...

Jika tuan/puan benar, sila nyatakan PSM negeri mane yg dpt lampiran C spt yg anda nyatakan.

Jika anda gagal maklumkan maklumat di atas, confirm, kenyataan anda adlah angan2 kosong.

sekian terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Anda di negeri mane? semua lampiran C dihantar ke SUK negeri, dan SUK negeri akan edar ke semua jabatan di negerinya...

Jika tuan/puan benar, sila nyatakan PSM negeri mane yg dpt lampiran C spt yg anda nyatakan.

Jika anda gagal maklumkan maklumat di atas, confirm, kenyataan anda adlah angan2 kosong.

sekian terima kasih

_________________________________

Insyaallah....ini bukan angan2 kosong. Saya juruteknik di KPM negeri Kedah, sudah dimaklumkan oleh unit HR bahawa lampiran JA3-1 yang diterima itu salah dan JPA sudah mengesahkan bahawa sifir gaji gred kita adalah bermula dari RM1410. Cuba comform balik dengan pihak pentadbiran di jabatan encik/cik sebelum t/tangan opsyen.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya JPA maklumkanlah pada semua jabatan mengenai gaji J3-1 tu, bknnya diamkan diri. inilah yg menjadi persoalan kpd semua juruteknik-juruteknik yg naik gred J3-1 ni.

Tanpa Nama berkata...

Baru terima dari pengurusan opsyen yang baru akan dikeluarkan. JA3 =RM1410.
Tapi bgm dgn J22, J26, kena sebaris dgn junior.
Secara logik
J17 = JA3-1
J122 = JA3-2
J126 = JA3-3
Kerana post J22, J26, majority mereka dan serve lebih 20 tahun.
Takkan nak ambil periksa lagi. Gaji yang diterima pun tak banyak bezanya bila gred berubah. Dlm masa yang sama bagi kursus dlm SBPA
- (PKP) dan (BKP). Ini juga melibatkan mark of respect antara senior dan junior. Junior jangan pening.
Ulang balik, gaji tetap sama, hanya gred berbeza.

Amin.

Tanpa Nama berkata...

Baru terima dari pengurusan opsyen yang baru akan dikeluarkan. JA3 =RM1410.
Tapi bgm dgn J22, J26, kena sebaris dgn junior.
Secara logik
J17 = JA3-1
J122 = JA3-2
J126 = JA3-3
Kerana post J22, J26, majority mereka dan serve lebih 20 tahun.
Takkan nak ambil periksa lagi. Gaji yang diterima pun tak banyak bezanya bila gred berubah. Dlm masa yang sama bagi kursus dlm SBPA
- (PKP) dan (BKP). Ini juga melibatkan mark of respect antara senior dan junior. Junior jangan pening.
Ulang balik, gaji tetap sama, hanya gred berbeza.

Amin.

Tanpa Nama berkata...

harap JPA kaji balik gred juruteknik yg di longgok sama rata pda gred ja3-1...mmmg tak adil pada org yg dah sinior...gaji mmg lah berlaianan sbb org sinior dah keja lama hampir 20 thn pun ada..harap JPA letakkan gred J22 kepada gred ja3-2 dan j26 pada gred ja3-3 hanya pada yg ada sijil poli dan uitm...jgn letak samarata ngan SPM

Tanpa Nama berkata...

Yg penting skrg confirm ke gaji RM1410 - RM4185? Opsyen kat pej saya masih lg RM1255 - RM3650. PSM bg tau diaorg tak dpt apa-apa maklumat psl perubahan gaji tu, jdnya diorang ikut je lampiran C yg SUK bg iaitu RM1255 - RM3650.00..

Tanpa Nama berkata...

MOHON PENJELASAN KAWAN2 JURUTEKNIK

Gred Gaji SSM

J22 dan J22-1 ... yang mana digunapakai.... J22 atau J22-1

J22 /P1 - sampai T12( RM 2863.79 )
J22-1/P1 - sampai T13 (RM 2963.62)

perbezaan RM 99.83
kalu dah langgar dinding selama 7 tahun = RM 99.83 x 12 bln x 7 thn = RM 8385.72 ( Contoh )

Ada sesiapa tahu gred mana yg di gunapakai J22 atau J22-1 ????

Sekian untuk makluman untuk di kongsi bersama.

Tanpa Nama berkata...

Insyaallah....ini bukan angan2 kosong. Saya juruteknik di KPM negeri Kedah, sudah dimaklumkan oleh unit HR bahawa lampiran JA3-1 yang diterima itu salah dan JPA sudah mengesahkan bahawa sifir gaji gred kita adalah bermula dari RM1410. Cuba comform balik dengan pihak pentadbiran di jabatan encik/cik sebelum t/tangan opsyen.

tq for info. Sy akan follow.

Tanpa Nama berkata...

salam...walaupn jawatan juruteknik yg hanya ada spm ni dapat gaji baru,tp secara relevan memang patut la depa pn dapat kenaikan tgk la berapa lama dah kerja kenaikan gaji pn x banyak..lgpn yang memperjuangkan kenaikan ni kan orang2 lama juga...lgpn yg penting pengalaman bekerja mereka tu lebih tinggi daripada kita yg ada kelulusan..itu hanya pendapat..so sama2 la kita bersyukur dan berterima kasih..

Tanpa Nama berkata...

SALAM KENGKAWAN...!
CONFIRM. GRED JA3-1 TANGGA GAJINYA ADALAH

1410 - 4185
BORANG OPSYEN SY TELAH DIPINDA..

ALHAMDULILLAH, SYUKUR, SYUKUR,SYUKUR

Tanpa Nama berkata...

KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, KAJI TUNGGU,KAJI TUNGGU, itu je jawapannya. Dah ramai yg masuk kubur. Apapunya JPA daaaa.....

Tanpa Nama berkata...

Dalam masa SBPA ditangguhkan oleh PM, kami pohon JPA pertimbangkan masalah kami:


Kami penjawat jawatan Juruteknik gred J22 dan J26 mohon kekananan kami di ambil kira. Takkanlah kami yg dah berkhidmat lebih 20 tahun, dilonggok sama dengan yang baru bekerja setahun.


Sudahlah lebih 20 tahun, kami diperap dlm skim SPM, sekarang ni kekananan kami pula ditenggelamkan.

Tanpa Nama berkata...

kaji...selidik...kaji...selidik....skang timbul......TANGGUH...............TANGGUH................

Tanpa Nama berkata...

amboi, amboi, amboi......para juruteknik sume dh lena tido lena ke? Puas hati kan dpt skim gaji spt yg diminta;

bangun, bangun, bangun jap.
Jom kita tengok PSL yg diberi kepada gred JA3-1.

Berdasarkan iklan yg terkandung di dlm pekeliling 11/2011 (SBPA):

JA3-1 TIDAK diberi peluang PSL ke gred JA2-1 ( Penolong Jurutera, penolong peg. lanskap, penolong peg perancang bandar dan wilayah &sbgnya)

JA3-1 hanya diberi PSL ke gred J1-1(jurutera dsbgnya) dgn syarat memiliki kelayakan seperti yg ditetapkan dlm skim tersebut, mudah kata, kna ade degree lah... Semestinya penjawat JA3-1, xramai memiliki degree Kejuruteraan, kalu ade pun, kena pulak bersaing gdn Penolong Jurutera @ penolong jurutera kanan.

Mcm ade satu pengkhianatan kepada penjawat JA3-1. Tidak seperti gred N17 @ N22, diorg diberi peluang PSL ke gred N27 hanya dgn lulus pepriksaan khas sahaja.Gred JA3 tidak di offer secara PSL ke gred JA2, bermakna JA3-1 jika ingin naik ke JA2-1, mesti memiliki diploma kejuruteraan yg berkenaan dan memohon sebagai org baru.

Mohon ulasan/ pandangan dari teman2 JA3-1, jika pendapat saya salah.

johan asmara berkata...

majoriti besar juruteknik mmg dh ada diploma, lgpun gap gaji antara juruteknik dan penolong jurutera terlampau kecil iaitu rm 155 jer, mesti ada sbb JPA buat syarat mcm tu.

Tanpa Nama berkata...

betul jarak gaji tak jauh antara pen.jurutera...sbb tu kita jurueknik kena terus pegi ke Jurutera....skim juruteknik JA3-1 ni mungkin menjadi J2-1 2 hingga 3 tahun akan datang....JPA memberi peluang kepada juruteknik menyambung Diploma kepada siapa yang belum memiliki diploma...jadi rebutlah peluang ini sebelum gred juruteknik diupgred ke Pen.Jurutera...sekian...

juruteknik JA3-1
pemegang degree kej. awam UTMspace

Tanpa Nama berkata...

wpun tak dpt jawatan pen jurutera tu, dgn kenaikan gred juruteknik ni kurang2 terubat gak hati ni. Gap gaji pun tak jauh

Tanpa Nama berkata...

hmmm, pengajian peringkat sijil kejuruteraan dh mansuh di poli n Uitm, lepas ni JPA agak sukarlah nk lantik Juruteknik.

Kna lantik lulusan STPM lh ye, buat kerja2 kejuruteraan. hmm, mcmane keadaannye nti kecuali silibus STPM dimasukkan subjek kejuruteraan, tp kebanyakan yg ambik STPM ni pelajar aliran sastera, math fail, sains fail, add math n fizik xbelajo lgsung. camne nak lulus subjek kejuruteraan?

Eh, bio lah JPA yg fikir sume ni...

Juruteknik
lulusan Dip.sivil engneering jew

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS tolong la tengok dan perjuangkan juruteknik yang berkelulusan diploma tanpa sijil mcm saya ni jugak..dah lama sangat duduk dalam tangga gaji permulaan PIT1 dalam SSM..terasa kurang sangat motivasi di bandingkan dengan orang lain..rasa diri diletakkan sama taraf dengan SPM namun dari segi kerja kritikal dan teknikal sekali..

Tanpa Nama berkata...

Harap-harap juruteknik yg telah berkhidmat melebihi 10 tahun dan memiliki diploma agar dipertimbangkan ke ja3-2.

Tanpa Nama berkata...

SOKONG TANPA NAMA 27 DISEMBER....

J22/J26 berkata...

Mohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

budak ikm berkata...

rugi la korang belajar kat poli susah2, aku belajar kat ikm jer dpt gak jawatan juruteknik dan naik gred JA3-1. sijil aku ni pun diiktiraf setara ngan korang tau..hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

SEMUA JURUTEKNIK YG LAYAK DIUPGRED SUDAH MAMPU TIDuR DGN LENANYA. SEGALA PERJUANGAN TELAH MEMBUAHKAN HASIL. 2012 MENCATAT SEGALANYA...

TAK SABAR MENANTI 2012 MENJELANG GOOD BYE J17 N WELCOME JA3-1.

Tanpa Nama berkata...

budak IKM.....ko ni bernasib baik je ko masuk sebelum SBPA...kalau ko mintak kerja selepas SBPA...puak2 ko x merasanya nak rasa JA3-1.....

budak ikm berkata...

poli mana ada keluar sijil dah, lepas ni legasi utk budak2 ikm la conquer jawatan JURUTEKNIK JA3-1.hahahahahahahahahahhahahaha... untung beb terus dpt gred tinggi, budak2 poli rugi la dulu dok gred SPM jer, bila juruteknik naik gred poli dh tak keluar sijil. apa nk di gempakkan sgt ngan sijil poli tu.

watee berkata...

Salam kpd smua JA 3.. psl jtnik da naik gred.. ada baiknye nama pon dtukar kpd pegawai teknik baru rase bangge kt gred n yg blagak dulu.. N time g meeting dgn kontraktor n blk kg baru glamerous beb.. Kpd mamat ikm tu ko jgn nak provoke n mnipu dpt naik.ko ingat jpa bodo ka.. Ko tu sbnarnye gred n5 wa tau

budak ikm berkata...

kepada watee, terang2 dlm borang sbpa gua dpt JA3-1 beb. Mmg JPA iktiraf sijil ikm gua ni setaraf dgn sijil poli larrr...terimalah hakikat brooooo

Tanpa Nama berkata...

nak tanya..gaji untuk ja3-1 .KGT berapa?125 atau 150?

budak ikm berkata...

KGT JA3-1 rm 145, sama jer utk sijil poli dan ikm

Tanpa Nama berkata...

poli mana ada keluar sijil dah, lepas ni legasi utk budak2 ikm la conquer jawatan JURUTEKNIK JA3-1.hahahahahahahahahahhahahaha... untung beb terus dpt gred tinggi, budak2 poli rugi la dulu dok gred SPM jer, bila juruteknik naik gred poli dh tak keluar sijil. apa nk di gempakkan sgt ngan sijil poli tu.

Sabtu, Disember 31, 2011 12:34:00 AM

watee berkata...
Salam kpd smua JA 3.. psl jtnik da naik gred.. ada baiknye nama pon dtukar kpd pegawai teknik baru rase bangge kt gred n yg blagak dulu.. N time g meeting dgn kontraktor n blk kg baru glamerous beb.. Kpd mamat ikm tu ko jgn nak provoke n mnipu dpt naik.ko ingat jpa bodo ka.. Ko tu sbnarnye gred n5 wa tau

Sabtu, Disember 31, 2011 7:50:00 AM

budak ikm berkata...
kepada watee, terang2 dlm borang sbpa gua dpt JA3-1 beb. Mmg JPA iktiraf sijil ikm gua ni setaraf dgn sijil poli larrr...terimalah hakikat brooooo

Sabtu, Disember 31, 2011 12:34:00 PM

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

KEPADA SEMUA PENULIS DI ATAS:

LEPASAN IKM YG DPT NAIK KE JA3-1 TU, ADALAH PEMOHON KERJA GUNA SPM JE,TAPI DIA ADE SIJIL IKM. OLEH SEBAB DIA DH KERJA MELEBIHI 6 TAHUN, SO DIA LAYAK LA KE JA3-1;

LEPAS 1.1 . 2012 , KO COPY LH SEBESO MANE PUN SIJIL IKM TU UNTUK MINTA KEJE JA3-1, AKAN DIREJECT DI PERINGKAT TAPISAN AWAL LG.

STAFF KONTRAK SBG JURUTEKNIK DI OPIS AKU, ADE SPM N ADE SIJIL IKM, TELAH DITAMATKAN PERKHIDMATAN SEBAGAI JURUTEKNIK KERANA TIDAK MEMILIKI SYARAT MINIMUM LANTIKAN SBG JURUTEKNIK.BELIAU DISYORKAN MEMOHON JWTN DI GRED H5-1.SO, CONFIRM LA , SIJIL IKM BUKAN KELAYAKAN MINIMUM UTK JWTN JURUTEKNIK.


YG ADE SIJIL IKM TU, DAH BKERJA MELEBIHI 6 TAHUN SBG PENJAWAT TETAP JWTN JURUTEKNIK, TU YG DIKTIRAF SETARAF SIJIL POLI.
BIASA YG ADE SIJIL IKM NI, DULUNYA MENJAWAT JWTN PELUKIS PELAN.

budak ikm berkata...

hahahaha..confident je ayat bro tu. Aku baru keje tech ni 2 tahun bro. Masuk dulu guna sijil ikm dan dpt gaji T9 mcm sijil poli gak. Dan dalam borang spba aku tulis JA3-1 bro. Sapa kata sijil ikm tak diiktiraf??????

Tanpa Nama berkata...

KALU BUKAN KO YG BERANGAN, BHG PENTADBIRAN PEJABAT KO YG BANGANG...

WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA
WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

SIJIL IKM SETARAF SIJIL POLI....

WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA
WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

ADE SKRU LONGGAR NIH, MANE BUDAK SIJIL IKM MEKANIKAL , TOLONG BETULKAN SKRU YG MANE SATU LONGGAR TUH..


WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA
WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

budak ikm berkata...

lu tak caya sudah, yg penting gua dpt JA3-1 tu dan T9 J17 dlm ssm. terimalah kenyataan sijil IKM setaraf dgn sijil poli

Tanpa Nama berkata...

ada tak sapa2 yang sama kes dengan saya..masuk juruteknik tapi dengan diploma(tanpa sijil)..kalau ada anda dalam skim gaji SBPA kat mana diletakkan?..bawah gred J 4-1 ke JA 3-1..saya tengah pening ni majikan nak letakkan bawah J 4-1..telefon JPA pun diorang confius..rugi dari segi gaji, kenaikan tahunan dan pangkat kalau di letakkan bawah J 4-1..pastu kena tunggu 6 tahun pelak baru naik ke JA 3-1 dan gaji dipermulaan..jadinya kalau juruteknik baru masuk lebih tinggi pangkat dan gaji dari saya..haru camtu..sedangakn semasa masuk kelayakan di nilai adalah diploma..tapi skrg di letakkan di bawah J 4-1 setaraf SPM..

kalau ada yang sama kes dengan saya masuk dengan diploma (tanpa sijil)..tolong respon jap..saya nak jadikan rujukan..dan kalau boleh bagitau anda dari jabatan mana

Tanpa Nama berkata...

Salam.Mmg lantikan satu2 jwtn begitu. jika syaratnya SPM dan sijil, hanya itu yg diterima. Sblm ni, dh ramai org pertikai, contohnya, lantikan ke jtn W17, yg ade sijil pengajian perniagaan diberi lompat gaji ke T6@T9 kalu xsilap, tapi bagi staf yg ade diploma business study, tetap dibayar gaji taraf SPM. Perlantikan dan penetapan gaji permulaan berdasarkan syarat minimum dikenakan.

Ramai staff baru, yg memiliki diploma, dilantik ke gred J17,akan mengalami perkara yg sama, krn kelulusan bertaraf diploma bukan syarat lantikan ke skim juruteknik.

Cadangan pertama sy, skiranya anda baru setahun @ 2 tahun bekerja, menunggu 4 tahun adalah satu kerugian, apa kata anda ambil exam STPM sbg calon persendirian. bukan perlu cemerlang 5 prinsipal A pun, asal lulus je. saya percaya, jika anda mampu melepasi tahap diploma, pasti anda boleh melepasi STPM. Insya Allah. Tapi pastikan dulu dgn JPA, adakah lulusan STPM layak dilantik ke skim Kejuruteraan. Mmg Sijil kejuruteraan setaraf STPM tetapi bidang kerja adalah berbeza.

Cadangan ke2, buat surat rayuan kepada JPA, untuk menerima kelayakan diploma (pastikan diploma anda diiktiraf oleh MQA dan JPA)anda menepati bidang tugas sbg juruteknik.

Tanpa Nama berkata...

Sememangnya, bagi penjawat J17 yg tidak memenuhi syarat lantikan ke gred JA3-1, akan diletakkan di gred J4-1 sehingga penjawat trsebut memenuhi syarat ,barulah penjawat trsebut ditempatkan di gred JA3-1, dn diletakkan di tga gaji yg sepatutnya. jika penjawat itu hanya memiliki SPM, beliau disyaratkan menjawat jwtn tersebut secara tetap selama 6 tahun, barulah pengalaman itu bersamaan dgn sijil politeknik. Syarat ini juga terpakai kpd jwtn NT17 yg diupgred ke NT27, tetapi untungnya NT27, menerima lulusan diploma Ukur tanah atau diploma geomatik adalah syarat utk lantikan ke gred NT27.

Tanpa Nama berkata...

adajugak kes yer NT17 dinaikkan ke pangkat NT27 menggunakan diploma..lebih kurang kes saya ler tu, tapi bezanya di skim juruteknik ni diploma tidak di ambilkira..itu yang kalau boleh pohon CUEPACS pertahan untuk masukkan sekali pemegang diploma seperti saya ni..sama taraf dengan sijil pun takpe, bukan minta lebih..

bagi yang kurang jelas, skim juruteknik perancang ni syarat minima kemasukan adalah sijil perancang..jika SPM je memang tak layak masuk..jadi saya pun heran bila tiba gaji baru ni nak di letakkan saya dalam skim SPM J 4-1..sedangkan syarat kemasukan minima sijil..

Tanpa Nama berkata...

Selasa, Januari 03, 2012 4:39:00 PM

Jika juruteknik hanya menggunakan SPM dia hendaklah berkhidmat sekurang2nya 6 tahun.Tp jika m'pyi sijil atau diploma kejuruteraan tidak perlu memenuhi syarat tersebut.Di office ramai juga lah juruteknik yang hanya m'pyi diploma tanpa sijil.Gaji JA3.Aku kerja RTM.baik kamu check balik dgn pentadbiran.Masa Sign option ada tak pihak HRD minta salinan sijil atau diploma.... untuk pengesahan kelayakan.

Tanpa Nama berkata...

bagi kes RTM tadi yang ada juruteknik kelayakan diploma tanpa sijil, mendapat tangga gaji JA3-1 boleh tak bagitau dari RTM mana?..saya nak bagi rujukan kes kpd jabatan..

kalau tak boleh post kat sini hantar sms pun x pe kalau boleh..0135040191..

utk perhatian, semasa masuk dan isi borang, memang saya menggunakan diploma..

Tanpa Nama berkata...

pelantikan menggunakan diploma tu dh langgar pekeliling, kelayakan maksima utk juruteknik cuma sijil politeknik jer. kat tempat saya juruteknik yg ada diploma sahaja dan kurang pengalaman kerja 6 thn tak dpat naik gred JA3-1

Tanpa Nama berkata...

Cadangan pertama sy, skiranya anda baru setahun @ 2 tahun bekerja, menunggu 4 tahun adalah satu kerugian, apa kata anda ambil exam STPM sbg calon persendirian. bukan perlu cemerlang 5 prinsipal A pun, asal lulus je. saya percaya, jika anda mampu melepasi tahap diploma, pasti anda boleh melepasi STPM. Insya Allah. Tapi pastikan dulu dgn JPA, adakah lulusan STPM layak dilantik ke skim Kejuruteraan. Mmg Sijil kejuruteraan setaraf STPM tetapi bidang kerja adalah berbeza.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Salam. baru dpt info ttg juruteknik ade STPM. Untuk lantikan ke skim juruteknik, sijil STPM tidak boleh digunapakai sbg syarat minimum lantikan. So juruteknik mesti sde Sijil kejuruteraan @ pengalaman kerja selama 6 tahun di jwtn tetap, baru layak ke JA3-1.

bg yg ade diploma tanpa sijil, cubalh buat rayuan dgn JPA dgn mengambil kira gred NT27 yg menggunapakai sijil@ diploma ukur tanah/sijil institut pertanian/sijil2 diploma perancang bandar dan sbg syarat lantikan minimum lantikan ke NT27.

sekian hrp maklum.

J22/J26 berkata...

Mohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

Tanpa Nama berkata...

J22/J26 berkata...
Mohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

Khamis, Januari 05, 2012 3:23:00 PM
____________________________________

SOKONG CADANGAN KAMU.

Tanpa Nama berkata...

Sokong cadangan J22/26 di naikkan ke JA3-2 tu. Harap JPA kaji semula skim Juruteknik.

Tanpa Nama berkata...

J22/J26 berkata...
Mohon dipertimbangkan bagi Juruteknik gred J22 & J26 yang memiliki sijil kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun,dihargai pengalaman & kekananannya dgn diberi gred JA3-2 untuk membezakan kami dari gred J17 yang baru lantik ke JA3-1.

Khamis, Januari 05, 2012 3:23:00
PM

Sokong,

J22/ J26 diberi gred JA3-2, kenapa 'kekananan' kami ditarik begitu sahaja? Sedangkan kami telah menjalani syarat2 untuk dinaikkan ke kanan secara hakiki termasuklah bertukar tempat kerja semata-mata kenaikan pangkat dan tiba2 hilang begitu sahaja. Motivasi diri jatuh tiba2, sudahlah gaji sbpa cuma berapa puluh ringgit shj, hati betul2 kecewa. Hanya Allah SWT yang tahu perasaan saat dan tika ini.

J22/J26 berkata...

memang POYO JPA ni....dah kanan letaklah pd gred kanan gak...cth gred SBPA ialah pd JA3-2 baru tul.....

GI JOE berkata...

ala, asal yg kecoh sgt geng2 J22 dan J26 ni..budget mcm senior sgt la tu..org dah bg naik gaji dah la..nak bising2 apa lagi..nnti kerajaan tarik balik baru tau..

lepas ni bgtau ja pada boss, skop kita semua sama sbb dah sama skim..dan lepas ni pada yg ala2 senior ni, jgn dok tunjuk taring sgt kat opis..bukan semua junior2 ni suka pun..saje je buat2 suka sbb nak senang hidup dan kerja..hahaha

Tanpa Nama berkata...

SBPA ditangguhkan....mengikut apa yang dijanjikan JPA akan menyelesaikan isu juruteknik j17 ke j27/29 paling lewat disember 2011...setelah SBPA ditangguh kami juruteknik j17 meminta supaya JPA mengeluarkan pekeliling j17 ke j27/29 mengikut skim SSM sebelum SBPA dilaksanakan...

Apa pendapat rakan juruteknik semua

Tanpa Nama berkata...

SBPA ditangguhkan....mengikut apa yang dijanjikan JPA akan menyelesaikan isu juruteknik j17 ke j27/29 paling lewat disember 2011...setelah SBPA ditangguh kami juruteknik j17 meminta supaya JPA mengeluarkan pekeliling j17 ke j27/29 mengikut skim SSM sebelum SBPA dilaksanakan...

Apa pendapat rakan juruteknik semua
Khamis, Januari 12, 2012 11:26:00 AM
..................................

bagus la tu nak kaji balik..jangan lupakan kami juruteknik yg masuk dengan diploma tanpa sijil ni. Keja sebagai juruteknik sama mcm orang lain kdg2 lebih lagi, tapi gaji beri pada gred J 4-1 sama taraf SPM. persoalannya boleh ke juruteknik perancang bandar masuk guna SPM?..kalau tak boleh sebab apa nak di golongkan kami dalam SPM?..dengan gaji lebih rendah kurang 300 lebih..kalau tunggu 6 tahun pun masih tak sampai ke gaji permulaan..apa jadi kalau juruteknik baru masuk?..gaji akan lebih tinggi dengan pangkat lebih tinggi..sedangkan kami yang bekerja dah bertahun2 ni masih ke belakang..CUEPACS tolong bawak isu ini ye..mintak di tambahkan diploma seperti dalam skim NT17 ke NT 3 baru2 ni boleh masuk dengan sijil dan diploma..harap skim2 juruteknik lain pun boleh di letakkan syarat tu jugak supaya kami x jadi mangsa keadaan

Johan Asmara berkata...

pengambilan juruteknik j17 menggunakan kelayakan diploma tu jelas melanggar pekeliling kerana kelayakan maxima yg diiktiraf utk juruteknik ialah sijil politeknik. Mungkin ada kes terlepas pandang dan bila perlaksanaan sbpa ni masalah ni berbangkit. Walaubagaimanapun saya menyokong utk jawatan juruteknik ini turut mengiiktiraf Diploma di samping sijil ataupun menggabungkan skim juruteknik dan penolong jurutera.

Ummi.. berkata...

Prinsip yang digunapakai bagi tukar lantik bagi semua gred dalam sesuatu skim perkhidmatan ke kelompok perkhidmatan lebih tinggi adalah ke gred lantikan, maka bagi situasi tuan, semua J17, J22, J26 ditukar lantik ke JA3-1. Gred JA3-2 dan JA3-3 disediakan untuk pewujudan jawatan-jawatan kenaikan pangkat pada masa hadapan.

Sekian, terima kasih.

CAWANGAN SKIM PERKHIDMATAN
BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM
________________________________________
From: NUWAIRANI BINTI KHALID
Sent: Wednesday, January 11, 2012 7:51 PM
To: ADUAN CSP
Cc: SYAZANA BINTI AZIZ
Subject: FW: sistem saraan baru

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..



Tuan/Puan,



Dengan hormatnya dipanjangkan maklumat e-mel pelanggan bertanyakan mengenai isu di bawah SBPA yang diterima melalui e-mel SBPA.



2. Sehubungan itu, dipohon kepada pihak tuan/puan untuk mengambil tindakan dan jawapan terhadap soalan no. 2 yang diajukan oleh pelanggan dengan mengambil kira persetujuan ketua sektor/cawangan masing-masing bagi persoalan yang memerlukan perakuan Pengurusan BPO. Setiap jawapan perlulah disalinkan (cc) kepada nuwairani.khalid@jpa.gov.my dan syazana.cfs@jpa.gov.my untuk rekod.



Kerjasama tuan/puan dalam perkara ini amatlah dihargai.



Sekian, terima kasih.



Wassalam.




Nuwairani Khalid
KPP(O)M4
Sektor Inovasi Maklumat & Pembangunan Kepakaran
Cawangan Dasar Perjawatan
Bahagian Pembangunan Organisasi
JPA
Tel: 8885 4071
E-mel: nuwairani.khalid@jpa.gov.my

From: SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM
Sent: Tuesday, January 10, 2012 8:02 PM
To: NUWAIRANI BINTI KHALID
Subject: FW: sistem saraan baru



________________________________
[yassim2505@yahoo.com]
Sent: Tuesday, January 10, 2012 7:34 PM
To: SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM
Subject: skim saraan baru
salam,

Dalam opsyen sbpa, untuk ke gred J3-2 siapakah yang layak untuk gred tersebut. Bagi juruteknik Gred J3-1 apakah syarat untuk ke Gred J3-2.

Sekian terima kasih.

Ummi.. berkata...

Prinsip yang digunapakai bagi tukar lantik bagi semua gred dalam sesuatu skim perkhidmatan ke kelompok perkhidmatan lebih tinggi adalah ke gred lantikan, maka bagi situasi tuan, semua J17, J22, J26 ditukar lantik ke JA3-1. Gred JA3-2 dan JA3-3 disediakan untuk pewujudan jawatan-jawatan kenaikan pangkat pada masa hadapan.

Sekian, terima kasih.

CAWANGAN SKIM PERKHIDMATAN
BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM
________________________________________
From: NUWAIRANI BINTI KHALID
Sent: Wednesday, January 11, 2012 7:51 PM
To: ADUAN CSP
Cc: SYAZANA BINTI AZIZ
Subject: FW: sistem saraan baru

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..



Tuan/Puan,



Dengan hormatnya dipanjangkan maklumat e-mel pelanggan bertanyakan mengenai isu di bawah SBPA yang diterima melalui e-mel SBPA.



2. Sehubungan itu, dipohon kepada pihak tuan/puan untuk mengambil tindakan dan jawapan terhadap soalan no. 2 yang diajukan oleh pelanggan dengan mengambil kira persetujuan ketua sektor/cawangan masing-masing bagi persoalan yang memerlukan perakuan Pengurusan BPO. Setiap jawapan perlulah disalinkan (cc) kepada nuwairani.khalid@jpa.gov.my dan syazana.cfs@jpa.gov.my untuk rekod.



Kerjasama tuan/puan dalam perkara ini amatlah dihargai.



Sekian, terima kasih.



Wassalam.




Nuwairani Khalid
KPP(O)M4
Sektor Inovasi Maklumat & Pembangunan Kepakaran
Cawangan Dasar Perjawatan
Bahagian Pembangunan Organisasi
JPA
Tel: 8885 4071
E-mel: nuwairani.khalid@jpa.gov.my

From: SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM
Sent: Tuesday, January 10, 2012 8:02 PM
To: NUWAIRANI BINTI KHALID
Subject: FW: sistem saraan baru



________________________________
From: [yassim2505@yahoo.com]
Sent: Tuesday, January 10, 2012 7:34 PM
To: SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM
Subject: sistem saraan baru
salam,

Dalam opsyen sbpa, untuk ke gred J3-2 siapakah yang layak untuk gred tersebut. Bagi juruteknik Gred J3-1 apakah syarat untuk ke Gred J3-2.

Sekian terima kasih

Ummi.. berkata...

Prinsip yang digunapakai bagi tukar lantik bagi semua gred dalam sesuatu skim perkhidmatan ke kelompok perkhidmatan lebih tinggi adalah ke gred lantikan, maka bagi situasi tuan, semua J17, J22, J26 ditukar lantik ke JA3-1. Gred JA3-2 dan JA3-3 disediakan untuk pewujudan jawatan-jawatan kenaikan pangkat pada masa hadapan.

Sekian, terima kasih.

CAWANGAN SKIM PERKHIDMATAN
BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM
________________________________________
From: NUWAIRANI BINTI KHALID
Sent: Wednesday, January 11, 2012 7:51 PM
To: ADUAN CSP
Cc: SYAZANA BINTI AZIZ
Subject: FW: sistem saraan baru

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..



Tuan/Puan,



Dengan hormatnya dipanjangkan maklumat e-mel pelanggan bertanyakan mengenai isu di bawah SBPA yang diterima melalui e-mel SBPA.



2. Sehubungan itu, dipohon kepada pihak tuan/puan untuk mengambil tindakan dan jawapan terhadap soalan no. 2 yang diajukan oleh pelanggan dengan mengambil kira persetujuan ketua sektor/cawangan masing-masing bagi persoalan yang memerlukan perakuan Pengurusan BPO. Setiap jawapan perlulah disalinkan (cc) kepada nuwairani.khalid@jpa.gov.my dan syazana.cfs@jpa.gov.my untuk rekod.



Kerjasama tuan/puan dalam perkara ini amatlah dihargai.



Sekian, terima kasih.



Wassalam.




Nuwairani Khalid
KPP(O)M4
Sektor Inovasi Maklumat & Pembangunan Kepakaran
Cawangan Dasar Perjawatan
Bahagian Pembangunan Organisasi
JPA
Tel: 8885 4071
E-mel: nuwairani.khalid@jpa.gov.my

From: SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM
Sent: Tuesday, January 10, 2012 8:02 PM
To: NUWAIRANI BINTI KHALID
Subject: FW: sistem saraan baru



________________________________
From: [yassim2505@yahoo.com]
Sent: Tuesday, January 10, 2012 7:34 PM
To: SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM
Subject: sistem saraan baru
salam,

Dalam opsyen sbpa, untuk ke gred J3-2 siapakah yang layak untuk gred tersebut. Bagi juruteknik Gred J3-1 apakah syarat untuk ke Gred J3-2.

Sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Ada juga yang keluar iklan Pen Peg Senibina tapi bila pengambilan Penolong Jurutera sbbnya tiada yang berkelayakan diploma senibina mohon jawatan tersebut. Ambil bekerja ikut kelayakan bukannya ikut iklan jawatan yang keluar. Senang2 je tukar jawatan tanpa iklan semula. Boleh ke mcm tu?

J17 TUA berkata...

kpd GI JOE... jgn jd BODOH n BANGANG... kamu tu agknyer baru lg... kami yg J22/26 ni dh lama keja, so hak kami la nk tuntut... kamu tu akn jd senior gak nt.. so, buat keja tu, jgn nk lelebey plak... kang mkn kaki kang...

GI JOE berkata...

kpd GI JOE... jgn jd BODOH n BANGANG... kamu tu agknyer baru lg... kami yg J22/26 ni dh lama keja, so hak kami la nk tuntut... kamu tu akn jd senior gak nt.. so, buat keja tu, jgn nk lelebey plak... kang mkn kaki kang...

-------------------------------------

mai la maki kalau terre sgt..padan muka, skrg kita semua dah sama level..jgn dok perasan la wei dgn senioerity kau..mcm sial la wei.,.

GI JOE berkata...

kpd GI JOE... jgn jd BODOH n BANGANG... kamu tu agknyer baru lg... kami yg J22/26 ni dh lama keja, so hak kami la nk tuntut... kamu tu akn jd senior gak nt.. so, buat keja tu, jgn nk lelebey plak... kang mkn kaki kang...

-------------------------------------

mai la maki kalau terre sgt..padan muka, skrg kita semua dah sama level..jgn dok perasan la wei dgn senioerity kau..mcm sial la wei.,.

Tanpa Nama berkata...

WEY, J17, J22 N J26. DAH DAH LA TU, JGN BAGI MALU KUMPULAN J LAH, NAMPAK SGT KITA BERDENGKI SESAMA SNDIRI, SEPATUTNYA KITA SAMA2 BERSYUKUR KERANA SIJIL KITA DH DIIKTIRAF OLEH JPA.

DARI KITA KECOH2 MENCARA JUNIOR N SENIOR NI, LBH BAIK KITA PAKAT2 TANYE JPA KENAPA ELAUN KHIDMAT AWAM JA3-1 HANYA RM115 JE, TIDAK SEPERTI GRED 27 YG LAIN (SEKARANG 3-1) RM160.

Johan Asmara berkata...

mungkin dia bagi elaun 115 jer sebab tak semua J17 kene jaga org bawahan mcm PPT n27

Tanpa Nama berkata...

Peli sungguh, naik JA3-1 (27) tp elakun khidmat awam RM115.00 sama mcm J17. Entah apa-apa JPA ni.

Tanpa Nama berkata...

Pelik sungguh JPA ni, naik gred 27 tpnya elakun khidmat awam Rm115.00 sama ngan 17.

Tanpa Nama berkata...

Gaji Kakitangan Awam Bulan Feb Mengikut SSM

KUALA LUMPUR – Pembayaran gaji penjawat awam bagi bulan Februari akan dibayar berdasarkan gaji (SSM), setelah kerajaan memutuskan pembayaran gaji di bawah skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) hanya akan dibuat selepas semakan semulanya dimuktamadkan.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan hari ini berkata pembayaran baki perbezaan gaji bulan Januari bagi penjawat awam yang memilih opsyen SBPA pada 31 Januari ini juga tidak dapat dilaksanakan seperti yang diumumkan sebelum ini pada 9 Januari.

“Pembayaran pelarasan gaji berdasarkan SBPA hanya akan dibuat setelah semakan semula SBPA dimuktamadkan dengan mengambil kira tarikh kuat kuasa SBPA pada 1 Januari 2012,” katanya dipetik Bernama.

Menurut kenyataan itu, keputusan itu juga berdasarkan permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata jawatankuasa khas yang dipengerusikan bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam diberikan tempoh tiga bulan bagi membuat kajian dan penambahbaikan pelaksanaan SBPA.

Tanpa Nama berkata...

Apa cerita ni..semua senyap sepi dah...tak da info2 terbaru ke kawan2 juruteknik semua?

Tanpa Nama berkata...

Salam semua...

SBPA dibatalkan...ape nasib juruteknik???masih j17 ker?

Tanpa Nama berkata...

Sia2 jelah perjuangan juruteknik J17 dari tahun 2009. Last2 turun semula ke gred 17. Hehehe... padan muka. SO pejabat tanah juga yg untung besar walaupun guna sijil mcm juruteknik J17... Kah...kah...kah..

Tanpa Nama berkata...

Kesian juruteknik2 J17 semalaysia.. dah naik 27, last2 turun semula ke gred asal... Kah...kah...kah.. Dato' Omar tak perjuangkan langsung gred jawatan yang disandangnya.

Tanpa Nama berkata...

Salam...apa yg saya dengar dulu,cadangan upgred J17 ke J27 di luluskan masa SSM,cuma masa mengumumkan tu sama dgn skim SBPA yg dbatalkan hari ni...Kalau info saya ni salah tolong la perbetulkan...sebab wakil MTSU yg beritahu perkara ni....kalau2 ada wakil MTSU dlm ruangan ni tolong perjelaskan...kami pun nk kepastian tentang perkara ni...itu saja.sekadar berkongsi...

Memangku J22. berkata...

Jgn Risau Sahabat2...J17 Akan Tetap Akan menjadi J27...Tunggu Dan Lihat....Akan Sampai Masanya Bila Pekeliling Baru Akan Dikeluarkan X Lama Lagi...Bersyukurlah......

Tanpa Nama berkata...

Jgn Risau Sahabat2...J17 Akan Tetap Akan menjadi J27...Tunggu Dan Lihat....Akan Sampai Masanya Bila Pekeliling Baru Akan Dikeluarkan X Lama Lagi...Bersyukurlah......


..................................

Harap-harap macam tu lah....

Tanpa Nama berkata...

Saya risau lah jugak bkn nye kita nk ke gred tu cuma duit...rugi lah KGT 27 dh byk nk bndg 17 nye...yg lain2 sy puas hati sbpa di hapuskan cuma nasib juruteknik jea yg sy risau kn tak tau mcm ner lg....

Tanpa Nama berkata...

Ada siapa2 yag tahu ke, apa status J17 sekarang ni?

Kushahrul Kamaruddin berkata...

harapan tinggal harapan...teruskanlah mengharap...

Tanpa Nama berkata...

Semua j17 kena main wayang je. Smpi kiamatlah tak naik taraf.

Tanpa Nama berkata...

sila tengok laman web spa le sapa nak tau apa citer j17 . takziah .

Tanpa Nama berkata...

takziah....balik ke j17...se ***** manusia omar nie...elok2 sbpa gaji dh byk tgk ape ko dh buat omar pada nasib juruteknik???...ko nye pasal lah nie....nk tunjuk sgt hero...

teruntun kaseh berkata...

kepada geng2 gred J.. jgnla u all pecaya ape yg mamat2 biol tulis kat wall ni.. dorg sakit hati dgn gred J yg dpt naik 27.. secara logik kita semua da approve ke JA3 oleh JPA..tp dsebabkan sbpa dibatalkan semua masalah blaku skg.. tp sy yakin gred J mmg terus ke J27.. insyALLAH.. marilah kita semua berdoa agar jadi kenyataan.. best wo gred 27 gaji pon da sedap.. amin.. teruntum kasih

Tanpa Nama berkata...

ya saya setuju

Tanpa Nama berkata...

Tapi kan kwn2 sy pun ade cek kat spa jwtn kita mmg ke gred 17 balik mcm bro tu ckp kan...aduh dh susah hati nie....

Tanpa Nama berkata...

Salam...apa cerita juruteknik semua.mana org MTSU ni..tak ada info langsung...ada facebook pun tk update berita...mcm mana skim juruteknik ni...

Tanpa Nama berkata...

janji omar cuepac sbelom sbpa dmansuhkan ialah skim baru akan lebih baik dr sbpa.tp hr ni tgk pkeliling jpa xde pon j27.. laknat punye omar gagap.harap hidup ko tseksa spjg hayat.. yg dpt kekal gred g ke 27.. sial omargagap psl ko j x dpt naik gred.. omarsial

CekedisHat-UG berkata...

salam sejahtera..
jika benar negara kita nak mencapai visi wawasan 2020.. hargailah juruteknik yang sedia ada.. terutamanya juruteknik komputer ft17 yang umumnya menjadi tonggak pergerakan informasi & maklumat (ICT). sekarang kita mengejar kemajuan dan seharusnya aspek atau elemen penting iaitu ICT tidak harus di pandang sebelah mata. Malaysia pasti akan berjaya dan maju jika kesedaran ICT ini di fahami...

Tanpa Nama berkata...

hahahaha.... gelak org kecewa ney... mangkok btl... kejab naik... kejab turun ... nak keja pn xda semangat.. bengong tul...

Tanpa Nama berkata...

KECEWA....... nk comfirm jawatan dah la kena exam JKR.. susah plak tu.. lain kali bagi jer exam same mcm kerani baru adil duduk kat 'J17'... dunia2...

Tanpa Nama berkata...

Hahaha.. padan muka J17. Smpi matilah duk J17. Berangan mat jenin jelah. Hehehe...

Tanpa Nama berkata...

elok sekali lagi hantar petisyen.

Tanpa Nama berkata...

mohon penjelasan Tuan omar berkenaan gred J17... kenapa berlaku hal sedemikian?? sila beri penjelasan segera.

PA awam berkata...

semua gred J17,G dan Q kena kencing atas darat kering kat JPA....nasib korang lah...he he he40 kali

Tanpa Nama berkata...

gred j 17, g 17 dan sewaktu dengannya dah kena tipu hangit....harap kau org semua fahamlah utk pemilihan ke 13 ni....ha ha ha

Tanpa Nama berkata...

Faham dah....lepas ni baru dia orang faham pulak....

Tanpa Nama berkata...

takpa kau dah puas kencing atas kepala aku,pru13 ni aku kencing kat muke kau..

Tanpa Nama berkata...

Gred Kejuruteraan CUEPACS yang dipengerusikan Oleh Sdr. Shuhaimi bin Othman (Presiden MTSU) telah bermesyuarat dengan Gred Sains dan Gred Pertanian mengambil keputusan mendesak pihak JPA menaikkan taraf gred J17 ke gred J27 dan Gred G17 ke Gred G27.
* Keputusan yang diambil secara kolektif.
* Menghantar satu Memorandum kepada Y.A.B Perdana Menteri untuk campur tangan dalam menaiktaraf gred ini yang mana semasa SBPA telah diberi keutamaan dan diletakkan kelayakan masuk STPM/Sijil (JA3-1).
* memohon kerjasama daripada semua MTSU Cawangan menghantar surat rayuan kepada Y.A.B Perdana Menteri
Harap2 ada keputusan yg positif....jangan janji tinggal janji....

gred J dan G 17 berkata...

Gred Kejuruteraan CUEPACS yang dipengerusikan Oleh Sdr. Shuhaimi bin Othman (Presiden MTSU) telah bermesyuarat dengan Gred Sains dan Gred Pertanian mengambil keputusan mendesak pihak JPA menaikkan taraf gred J17 ke gred J27 dan Gred G17 ke Gred G27.
* Keputusan yang diambil secara kolektif.
* Menghantar satu Memorandum kepada Y.A.B Perdana Menteri untuk campur tangan dalam menaiktaraf gred ini yang mana semasa SBPA telah diberi keutamaan dan diletakkan kelayakan masuk STPM/Sijil (JA3-1).
* memohon kerjasama daripada semua MTSU Cawangan menghantar surat rayuan kepada Y.A.B Perdana Menteri
Harap2 ada keputusan yg positif....jangan janji tinggal janji....
==============================================================================

bukankah kenaikan gred J dan G ke gred 27 telah diluluskan pd masa SSM November 2011 pd thn lepas...buat pe minta2 lg....

Tanpa Nama berkata...

Kalau dh naik kenapa pekeliling keluar masih J&G17.masa lulus dulu pun dlm ssm,umum masa SBPA.Bila SBPA batal turun balik Gred 17.tu yang pelik.sebab tu MTSU meeting balik utk fight naik gred 27..

Tanpa Nama berkata...

salam.. jadi bagaimana agaknya reaksi selepas memorandum dihantar.? adakah posotif? ataupun akan dibincangkan dalam suruhanjaya pula?

Tanpa Nama berkata...

SENYAP JEE...MCM TAKDE HARAPAN JE NAIK KE GRED 27....AKU HARAP BIARLAH SELESAI SEBELUM PRU 13....KALAU TAK JGN HARAP NAK DAPAT KALAU DAH LEPAS NGUNDI...TAMBAH LG BILA BN DAH MENANG 2/3...KALU NAK MINTA PUN BELUM NGUNDI NI LAH YAAAAAAA KAWAN2....

Tanpa Nama berkata...

nampak sangat bn n jpa ni langsong x pdg pd gred juruteknik.. kalau masalah cikgu bkn main cepat settle.. belajar kt politeknik.lps tu time keje dok dgnlulusan spm.baik xpyh amik kursus.. jarak sijil dgn diploma setahun je tapi gred keje jarak mcm langit dgn parabola.. rakan gred j semua kena bising..kalu x isu gred j najib x pandang pon.. kita cuma minta hak kita yg telah diluluskan ke gred 27 seperti dlm meeting jpa pd november 2011.. jgn putus asa semua rakan J.. hantar memo psl gred J yg dianaktirikan pd fb pm dan semua menteri sebanyak8 biar dorang tau masalah gred J yg kena tipu ni.. jgn percaya alasan suruhanjaya asik kaji kaji selidik sampai aku tgl 3 tahun je nak pencen.. itu semua alasan yg bakal digunakan oleh semua staff jpa

j27 wira berkata...

sokonggggg lu komen.. gred j kena bising hari2 bio najib pandang isu ni mcm isu student bkhemah dkt dataran merdeka mtak mansoh ptptn.. biar kita bising hari2 n dato omar pls support ours gred J

Tanpa Nama berkata...

gua mmg stuju dgn lu punya ulasan...beza sijil n diploma. tmpat gua lg la N27 & W27..dia lebih pandai dari kita (J17/22) dalm hal2 teknikal. Gua pun x paham la...

gred J dan G 17 berkata...

masuk kerja guna sijil poli/uitm...tapi telah terbatal naik gred JA3-1 (27).....bila nak di berikan semula gred27 tu.....kalau tak selesai gak sebelum PRU 13 ni....jgn harap aku nak pangkah BN dlm PRU 13 ni....

Tanpa Nama berkata...

Cikgu naik lg gaji bln jun ni. Kita yang juruteknik2 ni dah naik 27 boleh turun semula ke 17. Nmpk sgt kerajaan ni tak pandang geng2 juruteknik ni. Smpi mampuslah kita ni digula gula kan oleh Kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Hrpkan pengerusi cuepacs je org teknikal. Kah....kah...kah.... Menganga jelah geng2 juruteknik tunggu bulan jatuh ke riba.

gred J dan G 17 berkata...

masuk kerja guna sijil poli/uitm...tapi telah terbatal naik gred JA3-1 (27).....bila nak di berikan semula gred27 tu.....kalau tak selesai gak sebelum PRU 13 ni....jgn harap aku nak pangkah BN dlm PRU 13 ni....

-====================================================================================


AKU MMG NAIK MENYAMPAH DAH.......ELOK DAH NAIK GRED 27, LEH TURUN BALIK...PD HAL TIME BASE PUAK CIKGU 8 TAHN NAIK GRED TAK LAH DI BATALKAN....UMUR BERSARA 60 THN TAK GAK DIBATALKAN....YG PELIK GRED JURUTEKNIK NAIK 27 DI LULUSKAN PD NOVEMBER 2011, CUMA DI UMUMKAN BERSEKALI DGN SPBA...LAST2 DI BATALKAN SEKALI....MMG CIBAI PUNYA KEJA.....AKU HARAP GRED J DAN G ABIK IKTIBAR PERKARA NI...SELAMAT MEMANGKAH PD BULAN JUN NI ATAU MUNGKIN LEPAS RAYA NANTI...

Tanpa Nama berkata...

tak pa lah JPA dan kerajaan...terima kasih banyak2 buat kami macam ni...semoga akan datang korang yang duk kat atas tu dapat bergembira lagi..

JOE BERBATOV berkata...

dah la.. dok mengharap yang takpasti... PRU13 kita kena jalankan kuasa kita plak... anda brani ker... takbir...

Tanpa Nama berkata...

Mana pergi semua juruteknik2 yg selama ni tuntuk naik ke gred 27? Diamkan diri terus ke? Takkan tak tuntut balik gred yang dah naik 27 turun semula tu ke 17? Pencen 60 tahun dan time base 7 tahun guru2 tak pulak ditarik balik. Pelik bin ajaib sbb gred juruteknik je ditarik balik.

Tanpa Nama berkata...

Salah taip, time base 8 tahun utk guru2.

Tanpa Nama berkata...

Mana pergi semua juruteknik2 yg selama ni tuntuk naik ke gred 27? Diamkan diri terus ke? Takkan tak tuntut balik gred yang dah naik 27 turun semula tu ke 17? Pencen 60 tahun dan time base 7 tahun guru2 tak pulak ditarik balik. Pelik bin ajaib sbb gred juruteknik je ditarik balik.

================================================================================


bukan pelik tapi ni semua WAYANG semata2.......tunggu PRU 13

Tanpa Nama berkata...

Biar dkt dia le bkn kcu ko pn.ko pn sma gk dngki dgn NT27.so jgn dgki ssama manusia k

Tanpa Nama berkata...

aku pelik sungguh, knp semua juruteknik mendiamkan diri sejak 27 ditarik balik. Blog dia orang ni terus mati.

Tanpa Nama berkata...

aku pelik sungguh, knp semua juruteknik mendiamkan diri sejak 27 ditarik balik. Blog dia orang ni terus mati.

====================================================================================

bukan diam sebarang diam.....diam tunggu sehingga PRU 13, kalau xde umum gak sebelum PRU 13 ni TOBAT LAHUN aku tak pandang LAMBANG DACING................

Tanpa Nama berkata...

Selamat Hari Raya para Juruteknik semua....

Tanpa Nama berkata...

mungkin semua pi sini kot..tajuk ceupac mintak dikekalkan gred juruteknik ikut sbpa (J27)

http://cuepacs.blogspot.com/2012/03/cuepacs-mahu-gred-kumpulan-teknikal-dan.html

Tanpa Nama berkata...

harap-harap masalah juruteknik ni dipertimbangkan dlm bajet yg akan datang..dr naik, jadi turun balik..

Tanpa Nama berkata...

Sokong....

Tanpa Nama berkata...

Btoi la Juruteknik ni..yang duk gaduh pasal orang ni pasal apa..nape x checklist diri sndiri..msti ada yang x kena dlm 2..Cuba la bayangkan Yang dh ada Diploma brapa ramai..setakat Dip. apa boleh buat..Pasal Kej. tu biasa lah..mengaji silibus ni senang ja..abis yang suka cemburu klu org lain terpilih utk naik gred apa kehalnya..Klu nk gaji bnyak pegi la mengaji tinggi2..bt beniaga sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Hairan2, ft17 dan n17 kenalah faham bhwa jpa memberi kelayakan dalam jawatan ini hanya pemegang spm saja...berbanding j17 Kelayakan sijil dr politeknik dan layak diberi lebih tinggi dati spm dati gaji dan gred. Itu yg sepatutnya. Jadi kurang faham2 lah. Jng nak minta tak usul periksa. Bingung??????

Tanpa Nama berkata...

BAGAIMANA DENGAN NASIB FT17!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/10/berita-baik-gred-naik-juruteknik-awam-nikmati-skim-gaji-baru.html


kata jadi tukar tapi mcam ne nie senyap jee x de khanar yg baik pon

Unknown berkata...

aku sokong semua ini tetapi tuan jangna lupa penjawat awam katogeri Ekonomi E17 harap dalam mcm J juga bagi sesiapa yang ada SIP...

«Lebih lama ‹Lebih lama   801 – 987 daripada 987   Terbaru› Baru»