SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

19 Februari 2010

WAJIB PAKAI LENCANA - OMAR

Kosmo
18/2/2010





KUALA LUMPUR - Setiap pendatang asing sepatutnya diwajibkan memakai pas atau lencana khas bagi memudahkan pihak berkuasa memantau dan membuat pemeriksaan terhadap status mereka di negara ini.
Dokumen itu juga wajar dilengkapi ciri-ciri keselamatan khas dengan warna serta logo bendera negara asal sebagai mekanisme baru pengawalan warga asing.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman berkata, penggunaan kad atau lencana itu akan memudahkan pihak berkuasa membuat pengecaman identiti warga asing sewaktu membuat pemeriksaan.
"Lebih elok jika setiap warga asing itu diwajibkan memakai pas atau lencana itu sepanjang masa selagi mereka berada di negara ini,'' ujarnya ketika dihubungi semalam.
KEHADIRAN ramai warga asing di Kuala Lumpur
mencetuskan rasa tidak selesa rakyat tempatan

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dah takde keja cuepacs ni wei.. yg tu takde kena mengena dgn sektor awam wei... ramai lg kakitangan gov perlukan perhatian wei.. cuepacs ada gigi tp tak bertaring wei... pondan wei...

fatin berkata...

apsal takde kena mengena plak. ko ingat org indon sekarang serabai ke jalan tgh pekan KL tu. siap ada lagi lawa dari awek melayu lagik. more stylish. kalau ada id recognition tu senang la sikit nak detect yg mana dtg kerja yg mana diplomats yg mana haram. bukan untuk senangkan polis dan imigresen saja. tapi senangkan jugak korang nak cam mana satu org kita mana satu org luar.

idea ni ok ke apa? apsal la ada org cam kau ni tak reti nak pikir secara waras. aku tau la peruntukan dan masa utk create benda camni makan duit. tapi at least ada la mekanism yg bleh buat kita pikir dua kali berurusan dgn org yg ada "special tag"

cikgunizar berkata...

Kelihatan agak tidak munasabah dan mungkin menerima kecaman badan hak asasi manusia dan UN. Tiada negara lagi yang berbuat rancangan dikriminasi begitu walaupun tujuannya agak rasional

jimmy_eat_world berkata...

anda ada cadangan lain selain menghantar pulang mereka ini kembali ke tanah mereka sendiri? dah la nak hantar pakai duit. dok sini menyusahkan org pulak