SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

04 Februari 2012

CUEPACS AKAN KEMUKA FORMULA PERPINDAHAN GAJI DARI SSM KEPADA SBPA

Berita Harian
2012/02/04


SIBU: Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akan mengemukakan formula perpindahan gaji daripada Skim Saraan Malaysia kepada Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) untuk dipertimbangkan dalam semakan semula skim baru itu.

Timbalan Presiden 1 CUEPACS, Aziz Muda, berkata perpindahan gaji berkenaan mengambil kira gaji maksimum dan kekananan supaya ia diterima baik oleh semua penjawat awam. "Setakat ini kenaikan gaji penjawat awam dalam SBPA tidak jelas dan mengelirukan," katanya kepada pemberita selepas majlis makan malam Kesatuan Sekerja Lembaga Air Sibu (SWBEU) di sini malam tadi. - BERNAMA

25 ulasan:

guru kita berkata...

Pindah gaji tu biarlah , tiada yang terasa dianiaya dan biarlah adil untuk yang baru kerja dan yang telah lama kerja...asasnya T1 SSM KE T1 SBPA, T25 SSM KE T25 SBPA ... HABIS CERITA...

Tanpa Nama berkata...

Dah mesy ke blum jkuasa ini??

kena tipu lagi ler !!

Tanpa Nama berkata...

kalau ye pun, tunjuk kat PA semua, mcm mane formula tu dibuat pakai. dpt PA buat penambahbaikan mana yg perlu

j22/26 berkata...

Kami menghargai jasa baik kerajaan kerana menaik taraf sijil kejuruteraan politeknik setaraf STPM. Jawatan Juruteknik J22 & J26 kini adalah JA3-1 sama gred dgn jawatan Juruteknik J17. Dari itu kami Juruteknik J22 & J26(SSM) yang memiliki Sijil Kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun, mohon dipertimbangkan & dihargai pengalaman serta kekananannya. Sebelum ini kami juga berusaha utk lulus PTK & melalui prosesi temu duga sebelum dapat menjawat jawatan Juruteknik J22 @ J26. Dengan ini kami berharap pihak JPA memberi kami sedikit penghargaan atas usaha kami sebelum ini utk memajukan diri hingga dapat menjawat jawatan kanan dlm skim juruteknik. Harapan kami agar diberi gred berbeza dari gred JA3-1 supaya dpt membezakn kami dr gred J17 SSM.

Tanpa Nama berkata...

TATAP DAN UTUH

SEPERTI KATA PM

KITA MAHU 7-13 PERATUS KENAIKAN
DARI GRED1-54-JUSA-PREMIER

Tanpa Nama berkata...

golongan gred 17 yg paling tersepit...setelah penjumudan gred2 jwtn yg bwh tp disamatarafkan dgn gred 17...tetapi gred 17 asal tetap macam tu jgk....org selalu membezakan antara diploma/degree dgn sijil spm..tapi tak siapa peduli yg sijil spm skrg dah disamatarafkan dengan upsr/pmr/srp....

Tanpa Nama berkata...

kenapa perlu ditukarkan TPG (Tarikh Pergerakan Gaji)mcm saya N17 TPPG 1 Januari tapi bila pindah SBPA gaji Ditukar Pada 1 April sedangkan penjawat awam yg lain tetap tidak berubah TPG nya..Sungguh tidak adil.

Tanpa Nama berkata...

SENANG JE CERITA SEBENARNYA...
XPAYAH NK KOMEN PJG2..
TENTUKA GRED IKUT KELULUSAN...
PMR...GRED 5
SPM...GRED 4
STPM/SIJIL....GRED 3
DIPLOMA....GRED 2
IJAZAH.....GRED 1
DAN SETERUSNYA.....
SENANGKN.....

Tanpa Nama berkata...

kebanyakkan N17 duk opis layan fb je...jd xpyh la nk kaji gred N17 ni....

Tanpa Nama berkata...

kebanyakkan N17 duk opis layan fb je...jd xpyh la nk kaji gred N17 ni....

Tanpa Nama berkata...

Cadangkan N1 dijumudkan ke N17. takpayah banyak sangat grednyer. kerja-kerja N1, N17 pun boleh buat sendiri... kadang2 N1 buat kerja N17. So takde bese. lagipun takde istilah 'orang suruhan' Selalu N1 kene jadi kuli buat tu ni. padahal bende boleh settle sndri...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 9/2/2012 1.38 pm
Jgn kerana 2-3 kerat N17 yg duk layan fb abis semua p cop yg lain2 cam tu gak...kami pun nak kan hak kami juga.

Tanpa Nama berkata...

DALAM JPPH kerja separuh mati bagi Penolong Pegawai Penilaian tempoh masa siap kes disingkat dari 10 hari ke 8 hari kemudian 5 hari,tidak kira mudah,sederhana dan rumit janji matlamat KPP,TKPP dan Pengarah capai sasaran,kalau kumpulan Penolong Pegawai capai sasaran Pengarah dapat nama dan cepat naik pangkat jusa atau jadi TKPP gred jusa B atau jusa C ,kumpulan penolong pegawai penilaian, TKPP dan KPP nak bagi naik pangkat penolong pegawai penilaian macam-macam alasan tak masuk akal,gred jusa terus naik

Tanpa Nama berkata...

DALAM JPPH kerja separuh mati bagi Penolong Pegawai Penilaian tempoh masa siap kes disingkat dari 10 hari ke 8 hari kemudian 5 hari,tidak kira mudah,sederhana dan rumit janji matlamat KPP,TKPP dan Pengarah capai sasaran,kalau kumpulan Penolong Pegawai capai sasaran Pengarah dapat nama dan cepat naik pangkat jusa atau jadi TKPP gred jusa B atau jusa C ,kumpulan penolong pegawai penilaian, TKPP dan KPP nak bagi naik pangkat penolong pegawai penilaian kanan macam-macam alasan tak masuk akal,gred jusa terus naik

Tanpa Nama berkata...

kita tunggu jer kerajaan & cuepacs buat perbincangan serta kata putus kepada semua penjawat awam.....harap harap positif kot dan mengutamakan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan....

J29 pula berkata² berkata...

mcm kami di gred J29 SSM pun rasa teraniaya jgk seperti J22 & J26 mmg sepatutnya depa ni dok dlm skim gaji JA3-2 & JA3-3 bknnya JA3-1 seperti technician, depa dah dinaikkan pangkat mmg wajar la depa kena beza gaji dari JA3-1 nih,x kan nak dok sama jgk dlm skim technician (JA3-1) ni. Kami pun skim J2-1 harap mendapat perbezaan jauh jgk la dari skim technician (JA3-1,JA3-2 & JA3-3) sbb ikut sifir gaji yang dulu ni beza skit sgt ja dgn JA3-1 ada kot dlm RM100++ je, x wajar la cmni rasa x adil...gaji mati pun hampir sama dgn JA3-1 padahal kelayakan kami Diploma, saya rasa berpuas hati dengan skim J2-2 elok lak dibuat sifir gaji depa, mmg berbaloi depa ni, puas hati sgt perbezaan gaji yang agak jauh. Harap semakan semula ni membela nasib kami J2-1 dan jgk kepada semua PA yang lain...

Tanpa Nama berkata...

SEMUA AJK TERTINGGI CUEPACS JGN NAK SOROK FORMULA PEMINDAHAN GAJI CIPTAAN KORANG... BARU JUJUR..TAKUT KOORANG PUN SAMA.HARAPKAN PAGAR,PAGAR X BERGUNA LANGSUNG

Tanpa Nama berkata...

sokong....................100% guru kite..

Tanpa Nama berkata...

Jrteknik diploma => JA3-3
Jrteknik sijil => JA3-2
Jrteknik SPM => JA3-1

Adil x? Yuran/pinjaman untuk buat diploma lbh tinggi dari sijil, n SPM langsung takde loan.

Atau sekurang2nya JA3-1 dpt penetapan tangga gaji seperti NT27, Lantikan Sijil starting P1T1, lantikan Diploma starting P1T5.

Kami menggunakan sepenuhnya ilmu pengetahuan teknikal semasa belajo utk menjlnkan tugas, berbanding dgn Jrteknik SPM.
Mustahil pengetahuan tahap diploma, kami tinggalkan/lupakan semasa mnjlnkan tugas2 teknikal walopun kami hanya jrteknik.

Pmbantu teknik pun senang hati lepaskan kami ke lokasi, kerana kami tau keprluan sesuatu projek tnpa tunjuk ajar yg byk.

Tanpa Nama berkata...

MENGAPA KASTAM BOLEH TERLIBAT RASUAH?

Sebelum ini kita dikejutkan dengan berita rasuah di kalangan pegawai Imigresen sebelum dikejutkan lagi dengan berita Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang telah menahan 62 pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia menerusi Operasi 3b kerana dipercayai terbabit dalam rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain. Memang benar kita perlu mengakui bahawa SPRM hanya menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepada mereka dan aku juga bersetuju bahawa mereka yang terlibat dalam kes rasuah ini haruslah diambil tindakan yang sewajarnya andai kesalahan mereka itu dapat dibuktikan di mahkamah kelak.

Namun begitu, seandainya cadangan yang aku kemukakan sebelum ini berkaitan dengan kenaikan gaji kastam diselaraskan dengan gaji yang diterima oleh ATM dan PDRM, tidak mustahil gejala rasuah ini mampu dicegah lebih awal tanpa perlu menyusahkan SPRM untuk membuat siasatan yang sekaligus mencemarkan nama baik dan kredibiliti warga kastam lain yang langsung tidak terlibat dalam gejala rasuah. Aku ingin memaparkan secebis luahan rasa seorang sahabat yang sedang berkhidmat dalam Kastam ketika ini, "Bila timbul kes macam ni, nak pakai uniform pun aku malu sebab orang luar pandang serong pada kastam sedangkan aku tak ambik rasuah pun."

Menurut beliau, Kastam ni harap rank je lagi tinggi dari polis dan askar tapi tangga gaji lebih rendah dari kedua-dua unit beruniform tersebut. Contohnya, tangga gaji seorang kastam berpangkat Penguasa adalah sama dengan tangga gaji seorang pegawai polis berpangkat Inspektor sedangkan penguasa Kastam adalah gred 41 berbanding inspektor polis yang bergred 22. Ini belum termasuk keistimewaan serta elaun lain yang dinikmati oleh polis dan askar walhal kesemua mereka membawa Gencana Diraja.

Apa-apa pun, aku menghormati ketiga-tiga unit beruniform ini yang penuh dengan tradisi dan sejarah mereka tersendiri. Namun pada masa yang sama, aku begitu simpati dengan nasib sahabatku dalam Kastam sekarang ini yang tangga gajinya tidak setimpal dengan amanah yang dipikul. Lu pikirlah sendiri....harap-harap jangan sampai ada lagi kejutan di masa depan berkaitan warga beruniform ini.

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik kolulusan diploma => JA3-3
Juruteknik kolulusan sijil => JA3-2
Juruteknik kolulusan SPM => JA3-1

Adil x? Yuran/pinjaman untuk buat diploma lbh tinggi dari sijil, n SPM langsung takde loan.

Atau sekurang2nya JA3-1 dpt penetapan tangga gaji seperti NT27, Lantikan Sijil starting P1T1, lantikan Diploma starting P1T5.

Kami menggunakan sepenuhnya ilmu pengetahuan teknikal semasa belajo utk menjlnkan tugas, berbanding dgn Jrteknik SPM.
Mustahil pengetahuan tahap diploma, kami tinggalkan/lupakan semasa mnjlnkan tugas2 teknikal walopun kami hanya jrteknik.

Pmbantu teknik pun senang hati lepaskan kami ke lokasi, kerana kami tau keprluan sesuatu projek tnpa tunjuk ajar yg byk...AKU SUKUNG PANDAPAT MU GAMAN..AKU JURUTEKNIK JUGA TAPI BERKELULUSAN IZAZAH KEJURUTERAAN AWAM KELAS 3 JER BUT OK LAH..PATUT JUGA SAYA LUAHKAN PANDAPAT JA NI GAMAN MINTA GRED BERBEZA DGN JURUTEKNIK YG PUNYA KOLULUSAN BARLAINAN BA

Tanpa Nama berkata...

Ape ke hal dgn gred 22 (HAKIKI) dengan gred 22 (KUP). Yg hakiki puas nk dapatkan kenaikan, siap periksa & temuduga....tapi KUP senang2 jer dah sama gred.

Tanpa Nama berkata...

PA(Gred 17) yg telah LULUS PTK(Tahap IV) mesti diberi kenaikan tangga gaji berbeza dgn PA yg belum/tidak ambil langsung PTK semasa SSM. Biar mereka ini rasa pahitnya...dulu byk cakap..itulah..inilah...sekrg mau mintak mcm2 pulak...tak malu ke?..

Tanpa Nama berkata...

untk abg kastam.jgn nak samakan polis n askar,jgn sampai nanti bergaduh sesama sendiri, kita sama sahaja semua orang bawahan dan suruhan klu x puas hati jgn nak samakan jabatan sendiri n jabatan org lain.nasib baik ada ceupacs yang membela nasib kita semua.kita tgu dan lihat sudahlah apa perubahan yang bakal berlaku.x puas ati tentukan masa pru k-13 nanti.tepuk dada tanya selera.aku pun x puas hati jugak pasal sbpa nie.tapi x ada nak samakan dgn jabatan2 lain.kita semua sama g1-g54 semua teraniaya pasal sbpa.sabar je laa.sape terasa aku minta maaf.

Tanpa Nama berkata...

Kau orang gaji nak banyak tapi kerja malas dan kaki ponteng je kebanyakannya.
Buat apa gaji banyak sgt harga barang lagi mahal.
Lagi banyak gaji lagi ramai le yg pinjam bank.sekarang pun pihak bank sdg tunggu je nak balas duit penjawat awam yg kaki pinjam.Dengar cerita dah ramai yg nak tukar kereta baru dan mewah pulak.Last-last dok susah jugak la penjawat awam dgn hutang keliling pinggang.