SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

03 Februari 2012

CUEPACS SARAN PEREKA DAN JURUFOTO KERAJAAN TUBUH KESATUAN

Bernama
3/2/3012




PUTRAJAYA, 3 Feb (Bernama) -- Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Jumaat menyaran agar pereka dan jurufoto yang berkhidmat dalam kerajaan dan agensi di bawahnya supaya menubuhkan kesatuan agar nasib mereka lebih terbela di bawah Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Saranan itu dibuat oleh Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman yang berkata beliau mahu nasib pekerja bagi kedua-dua jawatan itu diperjuangkan memandangkan bidang pekerjaan dalam skim bakat dan seni seolah-olah dipinggirkan berbanding dengan jawatan lain.

"Hari ini kita lihat risiko kedua-dua jawatan ini sudah berbeza dan skim mereka perlu disemak semula. Gred mereka perlu dikaji semula supaya setanding dengan gred lain kerana ramai yang menyambung pengajian di peringkat ijazah dan diploma tetapi gred mereka tidak sesuai dengan kelayakan merela," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan kira-kira 500 pereka dan jurufoto yang berkhidmat dengan kerajaan. di sini hari ini.

Sehubungan itu Omar meminta satu kertas kerja disediakan secepat mungkin bagi cadangan penambahbaikan skim perkhidmatan tersebut supaya Cuepacs seterusnya dapat membawa perkara itu dalam mesyuarat kedua pasukan petugas khas semakan semula SBPA Rabu ini.

Dalam pada itu, beliau mahu tiga lagi pemimpin kanan Cuepacs yang telah mendapat persetujuan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan untuk menganggotai pasukan petugas khas supaya dijemput secara rasmi dalam mesyuarat akan datang.

Katanya Timbalan Presiden 1 Cuepacs, Azih Muda, Setiausaha Agung Lok Yim Pheng dan Setiausaha Kewangan, Jaafar Mansor masih belum menerima surat pelantikan.

"Jika tiada surat pelantikan ini, saya akan pergi mesyuarat dan melapor diri kemudian saya akan tarik diri daripada jawatankuasa pasukan petugas khas berkenaan," katanya.

Sementara itu Omar berkata keputusan Cuepacs menubuhkan Jawatankuasa Bertindak SBPA untuk menyediakan kertas kerja yang komprehensif ke arah penambahbaikan skim itu, bukan bermaksud pihaknya tidak yakin dengan pasukan petugas khas semakan semula SBPA yang ditubuhkan kerajaan.

"Cuepacs bukan tidak percaya dengan jawatankuasa petugas khas ini. Cuma kita mahu lebih cepat bertindak dengan membuat kertas kerja dan menghantar kepada Perdana Menteri terlebih dahulu untuk menyelesaikan lima perkara asas yang dituntut Cuepacs dalam SBPA sebelum ini," katanya.

Lima tuntutan Cuepacs itu ialah mengkaji semula prinsip pemindahan gaji penjawat Gred 54 ke bawah; mengekalkan status kekananan penjawat dalam Skim Saraan Malaysia (SSM); mengkaji semula tangga gaji maksimum; menyenaraikan penjawat yang layak memperoleh kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus dan menyemak semula penstrukturan kenaikan gaji bagi semua gred.

Dalam perkembangan lain, Cuepacs meminta campur tangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak supaya pekerja kontrak dalam kerajaan dapat diserapkan ke jawatan tetap secepat mungkin atau dalam tahun ini selaras dengan SBPA.

Omar berkata beliau menerima banyak aduan daripada penjawat awam termasuk Pegawai Tadbir dan Diplomatik yang merayu supaya masalah yang membelenggu mereka sejak sekian lama dapat diselesaikan.

"Mereka sekarang dalam keadaan dilema dan sering menelefon saya. Kita harap perkara ini mendapat perhatian Datuk Seri Najib kerana hanya beliau yang boleh membantu," katanya.



-- BERNAMA

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya mencadangkan CUEPACS mengkaji semula Jurufoto (Kader Penerangan) yang di tempatkan di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPG). Ingin saya maklumkan bahawa jawatan Jurufoto sudah tidak lagi relevan ditempatkan di IPG. Kebanyakkan tugas pengambilan foto boleh dilakukan sendiri oleh staf yang ada di IPG.

Tanpa Nama berkata...

MENGAPA KASTAM BOLEH TERLIBAT RASUAH?

Sebelum ini kita dikejutkan dengan berita rasuah di kalangan pegawai Imigresen sebelum dikejutkan lagi dengan berita Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang telah menahan 62 pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia menerusi Operasi 3b kerana dipercayai terbabit dalam rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain. Memang benar kita perlu mengakui bahawa SPRM hanya menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepada mereka dan aku juga bersetuju bahawa mereka yang terlibat dalam kes rasuah ini haruslah diambil tindakan yang sewajarnya andai kesalahan mereka itu dapat dibuktikan di mahkamah kelak.

Namun begitu, seandainya cadangan yang aku kemukakan sebelum ini berkaitan dengan kenaikan gaji kastam diselaraskan dengan gaji yang diterima oleh ATM dan PDRM, tidak mustahil gejala rasuah ini mampu dicegah lebih awal tanpa perlu menyusahkan SPRM untuk membuat siasatan yang sekaligus mencemarkan nama baik dan kredibiliti warga kastam lain yang langsung tidak terlibat dalam gejala rasuah. Aku ingin memaparkan secebis luahan rasa seorang sahabat yang sedang berkhidmat dalam Kastam ketika ini, "Bila timbul kes macam ni, nak pakai uniform pun aku malu sebab orang luar pandang serong pada kastam sedangkan aku tak ambik rasuah pun."

Menurut beliau, Kastam ni harap rank je lagi tinggi dari polis dan askar tapi tangga gaji lebih rendah dari kedua-dua unit beruniform tersebut. Contohnya, tangga gaji seorang kastam berpangkat Penguasa adalah sama dengan tangga gaji seorang pegawai polis berpangkat Inspektor sedangkan penguasa Kastam adalah gred 41 berbanding inspektor polis yang bergred 22. Ini belum termasuk keistimewaan serta elaun lain yang dinikmati oleh polis dan askar walhal kesemua mereka membawa Gencana Diraja.

Apa-apa pun, aku menghormati ketiga-tiga unit beruniform ini yang penuh dengan tradisi dan sejarah mereka tersendiri. Namun pada masa yang sama, aku begitu simpati dengan nasib sahabatku dalam Kastam sekarang ini yang tangga gajinya tidak setimpal dengan amanah yang dipikul. Lu pikirlah sendiri....harap-harap jangan sampai ada lagi kejutan di masa depan berkaitan warga beruniform ini.