SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

05 Februari 2012

CUEPACS WANTS REVIEW OF REGIONAL INCENTIVE PAYMENT

Borneo Post
Posted on February 5, 2012, Sunday


THANK YOU: SWBEU president Mohd Zainorin Arsad (right) presents a token of appreciation to Azih.

SIBU: The Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) is calling for a review of the Regional Incentive Payment and rate increase to commensurate with the rising cost of living.

Its deputy president Azih Muda said they would bring the matter to the Action Committee meeting for Public Service New Remuneration Scheme (SBPA) if the government did not undertake the study.

He said the matter was long outstanding and it was high time that the fixed payment be un-pegged to benefit civil servants in Sarawak’s federal agencies and departments.

Azih also warned that motivation of civil servants nationwide was now at its lowest caused by the ambiguity in salary increment and perks under SBPA.

“Regional Incentive Payment (Bayaran Insentif Wilayah) is pegged based on the last drawn salary as at Dec 31 last year whereby if one’s salary is RM5,000 then one will be getting 10 per cent of the amount.

“However, even though there is an increase in salary this year, the incentive payment will remain the same since it is pegged to last year’s drawing salary,” he told a press conference after the Sibu Water Board Employees’ Union dinner here on Friday.

“Hence, we urge the government to review the payment and have it increased it has been outstanding for some time. Should the government not carry out the review, we will bring the matter to the Action Committee for SBPA,” he said.

Azih also said the Action Committee on SBPA would prepare a comprehensive working paper based on five key demands made by Cuepacs.

This he added, included review of salary adjustment of officers in Grade 54 and below, preserving officers’ seniority in the Malaysian Remuneration Scheme (SSM), review salary scheme for civil servants, who have reached the ceiling scale, review of the salary of between seven and 13 per cent and review the restructuring exercise at all grade levels.

In general, Cuepacs wanted all grades in SSM from the 1,300 schemes be reviewed thoroughly.

He said when all the matters had been compiled they would bring it to the Action Committee meeting in Putrajaya.

“The committee, besides looking into the dissatisfaction caused by the implementation of SBPA, would study the minimum and maximum salaries for civil servants,” he said.

He lamented the ambiguity in salary increment and perks under SBPA had caused dissatisfaction among civil servants.

“The review of salary of between seven and 13 per cent is not visible. Due to the conversion of SBPA, it is not clear who is getting seven or 13 per cent.

“On the contrary, those in the top posts are getting between 46 and 89 per cent increase in salary which is a huge gap. Unless there is a big leap in the salary, it is difficult to achieve the per capita income of US$15,000 come 2020,” Azih said.

Asked on request from civil servants working in the rural areas for higher allowance, he said Cuepacs was focusing on salary review for now.

“After this, we shall study all allowances such as housing, accommodation, and so on. There are more than 180 types of allowances and we hope to complete the study by June this year and submit to the government for tabling in the coming budget, and hopefully for implementation next year,” he said.

Meanwhile, SWBEU forwarded 17 requests through Cuepacs one of which was calling for the revision of incentive.

Earlier in his speech, Azih called on members to be united in struggle to fight for their rights, adding that they had 1.7 million members nationwide.

12 ulasan:

East berkata...

Aku sokong..elaun wilayah tak patut di tambat, hari tu be4 sarawak state election 2011, pak omar kata, elaun wilayah akan naik, tup2 bn menang, terus hilang cerita tersebut..

Tanpa Nama berkata...

apahal nk tambat2. bknnye pakai duit federal. state nk bagi, takpayahlah nk tambat2. ingat kambing ke, main tambat2. lgpun mmg patut BIW ni review balik...terpulang dgn kemampuan kerajaan negeri nk bagi.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya elaun wilayah utk Sabah dan Sarawak diletakkan kadar minimum RM300 kerana penjawat awam Sarawak tidak menerima elaun COLA. Bagi PT (P/O) yang baru bekerja elaun BIW beliau hanyalah dalam RM184.59. Selepas bekerja selama 7 tahun elaun BIW beliau masih belum mencapai RM 300.
Bagi elaun perumahan, eloklah dikaji semula kerana elaun perumahan bagi penjawat awam berbeza berbanding askar,polis dan guru sedangkan tinggal di kawasan yang sama. RM180 sekarang tidak dapat membayar sewa bilik sewa kerana sewa rumah teres/rumah kampung sekarang mencecah RM 400 sebulan.
Elaun khidmat awam juga perlu dikaji semula memandangkan RM115 kini tidak setimpal dengan tugasan masa kini.

State servant

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya elaun wilayah utk Sabah dan Sarawak diletakkan kadar minimum RM300 kerana penjawat awam Sarawak tidak menerima elaun COLA. Bagi PT (P/O) yang baru bekerja elaun BIW beliau hanyalah dalam RM184.59. Selepas bekerja selama 7 tahun elaun BIW beliau masih belum mencapai RM 300.
Bagi elaun perumahan, eloklah dikaji semula kerana elaun perumahan bagi penjawat awam berbeza berbanding askar,polis dan guru sedangkan tinggal di kawasan yang sama. RM180 sekarang tidak dapat membayar sewa bilik sewa kerana sewa rumah teres/rumah kampung sekarang mencecah RM 400 sebulan.
Elaun khidmat awam juga perlu dikaji semula memandangkan RM115 kini tidak setimpal dengan tugasan masa kini.

State servant

___________________________________

yes, sangat setuju , elaun rumah rm180 sahaja, kampung jauh, sewa rumah dah rm550, BIW pun sama jugak, cola tak de..kebanyakan PA yang di sabah dan sarawak masih di dalam golongan miskin...tapi ada org yang prihatin tak?

Tanpa Nama berkata...

Haha..nmpk tk Cuepacs kawan2 tu komen..kata Sabah ada yang EBIW tk sampai RM200 sedangkan di Semenanjung RM300..tentu tk adilkan..so tolong ambik perhatian ea Sdra Azih..pls

j22/26 berkata...

Kami menghargai jasa baik kerajaan kerana menaik taraf sijil kejuruteraan politeknik setaraf STPM. Jawatan Juruteknik J22 & J26 kini adalah JA3-1 sama gred dgn jawatan Juruteknik J17. Dari itu kami Juruteknik J22 & J26(SSM) yang memiliki Sijil Kejuruteraan Politeknik @ yg telah memegang gred tersebut melebihi 10 tahun, mohon dipertimbangkan & dihargai pengalaman serta kekananannya. Sebelum ini kami juga berusaha utk lulus PTK & melalui prosesi temu duga sebelum dapat menjawat jawatan Juruteknik J22 @ J26. Dengan ini kami berharap pihak JPA memberi kami sedikit penghargaan atas usaha kami sebelum ini utk memajukan diri hingga dapat menjawat jawatan kanan dlm skim juruteknik. Harapan kami agar diberi gred berbeza dari gred JA3-1 supaya dpt membezakn kami dr gred J17 SSM.

mamut berkata...

En. azih dah sediakan perisai..takut kena baling batu....

paloi bin mulau berkata...

sia ini pagawai malaya yg dipaksa karaja di sabah. kalau buli la kan sia mau mintak itu BIW untuk pagawai malaya dinaikkan kepada rm700 sbb sia pagawai 41. lepas itu kalau buli juga sia mau elaun khidmat awam pagawai malaya dinaikkan kapada rm500 sbb sia pagawai 41. dan yang paling akhir kalau buli juga la kan sia mau minta elaun PW untuk pagawai 41 malaya macam sia ini dinaikkan kepada rm1500. ini ketrana rumah cabuk di kk pun sewa sakarang mau dalam 800 juga. jadi kalau 1500 macam sesuai la dgn pangkat sia sabagai pagawai 41.

sekian terima kasih.
paloi bin mulau

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong..elaun wilayah tak patut di tambat, hari tu be4 sarawak state election 2011, pak omar kata, elaun wilayah akan naik, tup2 bn menang, terus hilang cerita tersebut..

===================================
org kat sabah sarawak nampaknye kena tipu...kosian...

Tanpa Nama berkata...

orang sarawak kena tipu oleh BN? kesian?.... lol

Tanpa Nama berkata...

tak kan naik punya sebab presiden cupek bukan org sabah sarawak...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
tak kan naik punya sebab presiden cupek bukan org sabah sarawak...

Sabtu, Februari 11, 2012 11:53:00 AM

=================================

sokong, sabah dan sarawak sering dianaktirikan...