SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

26 Februari 2012

GURU SKIM SSM DIMINTA TUNGGU PENGUMUMAN

Berita harian
26/2/2012




2012/02/25 BATU PAHAT: Keputusan kenaikan pangkat guru yang dinilai mengikut Sistem Saraan Malaysia (SSM) bergantung kepada pengumuman penting yang akan diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam tempoh terdekat.

Sehubungan itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, golongan guru yang menantikan keputusan kenaikan pangkat diminta bersabar sehingga pengumuman itu dibuat. “Lebih baik kita tunggu hasil perbincangan antara CUEPACS dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)... seperti kita maklum satu pengumuman penting akan dilakukan Perdana Menteri dalam tempoh terdekat ini. “Jika merujuk kenyataan Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman semalam (kelmarin), sesuatu yang menggembirakan akan diumum Perdana Menteri tidak lama lagi.

“Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng juga salah seorang pimpinan CUEPACS dan saya yakin perkara ini ada dibangkitkan dalam perbincangan bersama JPA... jadi kita tunggu hasilnya,” katanya selepas merasmikan Karnival TM Gegar, di Dataran Penggaram, di sini, semalam.

Kelmarin, Berita Harian melaporkan Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) meminta Kementerian Pelajaran mengesah terlebih dulu kenaikan pangkat yang sudah dinilai mengikut SSM sebelum menguatkuasakan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

KGMMB mendakwa sejumlah jawatan kanan masih belum mendapat pengesahan kementerian walaupun penilaian, temu duga dan pembentangan sudah dilaksanakan pada Jun dan Julai tahun lalu.

156 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan ini sangat bising.Kumpulan tak bising adalah Doktor.

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan ini sangat bising.Kumpulan tak bising adalah Doktor.

Isnin, Februari 27, 2012 10:07:00 AM

Kumpulan ini lebih 400,000 orang, lebih 30% daripada penjawat awam. Doktor tidak bising, tetapi mendapat faedah dalam diam.

primier 1 berkata...

gaji aku rm 60,000 sebulan berkhidmat melebihi 30 tahun

Pencen aku layak 60% = Rm 60,000 x 60% = RM 36,000
Sehari RM 1200
Kau org duk bising jee,,,apah pun tarak

Tanpa Nama berkata...

gaji aku rm 60,000 sebulan berkhidmat melebihi 30 tahun

Pencen aku layak 60% = Rm 60,000 x 60% = RM 36,000 sebulan
Sehari RM 1200
Kau org duk bising jee,,,apah pun tarak

........................................................
pencen RM36 rinu sebulannnnnnnnnn.........RM 1200 sehari....banyak dosa tuuuuuuuu...

Tanpa Nama berkata...

TAK HABIS2 DENGAN GURU.LEBIH 30%.NANTI 70% LAGI TU MCMNE? JADI ANAK TIRI KER? DAH DA CUMA KUP 15 TAHUN. KALU KUP 8 TAHUN KAMI TAK KAN BISING. SEKARANG KAMI DAH MUAK,SELALU UMUM HAL GURU SAJA.TIME BASE 8-8-6.. DARI GRED 29 NAIK 32 NAIK 36 NAIK 38. YG LAIN UMUM NAIK KUP,PUN LAMBAT.HAKIKI LAGI LAH LAMBAT.

Tanpa Nama berkata...

GURU LAGI !, ORANG LAIN NAK HIDUP JUGA.

Tanpa Nama berkata...

gaji aku rm 60,000 sebulan berkhidmat melebihi 30 tahun

Pencen aku layak 60% = Rm 60,000 x 60% = RM 36,000 sebulan
Sehari RM 1200
Kau org duk bising jee,,,apah pun tarak

........................................................
pencen RM36 rinu sebulannnnnnnnnn.........RM 1200 sehari....banyak dosa tuuuuuuuu...

Isnin, Februari 27, 2012 10:22:00 AM

++++++++++++++++++++++++++++++++

aku golongan bawahan ni gaji bulanan rm1200, pencen pula nanti rm720 sebulan..

Tanpa Nama berkata...

GURU LAGI? JIKA MCM TU PA UMUM NI YANG LULUS PTK,LAYAK NAIK PANGKAT.TAK NAIK PUN JUGA.KENAPA TAK ADA PENGUMUMAN NAIK JUGA?

Tanpa Nama berkata...

Belalah Nasib Kami Guru2 sekolah memandu... mohon nutp bertindak segera...

Tanpa Nama berkata...

kerajaan patut memberi kenaikkan seperti mana yg diminta cuepacs. permintaan cuepacs adalah jelas dan manasabah. kerajaan akan dapat sokongan. bangsa lain tak nampak sokongan utk pilihanjaya ke 13.

Tanpa Nama berkata...

Diharapkan apabila SBPA dilaksanakan kelak, tiada lagi mana-mana kelompok PA diberi layanan istimewa dan digelar anak emas atau anak manja. Pastikan jugak dalam SBPA, tidak akan ada lagi PA yang merasa dipinggirkan. Ini kerana, semua PA seharusnya dilayan secara adil dan saksama.

Semua PA adalah penting untuk negara, tak kiralah sama ada mereka adalah badan beruniform ke, doktor ke, cikgu ke,PnP ke atau kumpulan sokongan. Tanpa salah satu daripadanya, negara kita pasti akan lumpuh. Janganlah kita mengatakan bahawa hanya grup kita sahaja yang penting, dan grup lain perlu diabaikan. Walaupun kita diberi tugasan yang berbeza, namun matlamat kita adalah sama iaitu berkhidmat untuk negara.

Ezzu Raza berkata...

http://ezzuraza.blogspot.com/2012/02/hasil-semakan-sbpa.html

kasi guru jadi ksn saja berkata...

hahaha sebab byk sgt faedah n layanan istimewa kerajaan pada guru maka aku undi pr . itu jea punca bukan sebab lain haha sebab aku bengang dgn ketidakadilan terlampau.

Tanpa Nama berkata...

salam...

kita bukan musuh dengan BN, kita pun tak menganggap BN musuh kita..

tapi bila berlaku ketirisan, rasuah, penindasan, demokrasi yang berpihak kepada golongan tertentu....

ini yang kita tak setuju..

bukan masalah wang...
bukan masalah harta...

tapi masalah besar ialah seluruh sistem yang ada di Malaysia ini adalah dari air tangan penjajah british yang merosakkan seluruh sistem pemikiran, sistem kewangan, sistem pembahagian harta negara kepada rakyat marhaen....

siapa yang buat perjanjian kemerdekaan negara dengan british...

siapa yang melangsungkan sistem pekerjaan kakitangan awam yang dicipta british....

siapa? siapa? siapa?

kerajaan mana?

kalau mana mana kerajaan yang ada di muka bumi ini tidak berpaksikan ajaran ISLAM yang sebenar, ISLAM yang tinggi, ISLAM yang sangat sempurna.....

TETAP KITA LAWAN

LAWAN DENGAN INTERNET
LAWAN MATA PENA
LAWAN DENGAN NASIHAT
LAWAN DENGAN KERTAS UNDI
LAWAN DENGAN REFORMASI
LAWAN DENGAN REVOLUSI

DAN JIKA PERLU KITA AKAN BERJIHAD LAWAN DENGAN DARAH....

tidak kira siapa pun jadi kerajaan.... UMNO, PAS, PKR, DAP,BN, PAKATAN RAKYAT, JATI, ...

apabila sesuatu yang berlawanan dengan sunnah ALLAH kepada Manusia.

KITA TETAP LAWAN HINGGA SUNNATULLAH
TERTEGAK DI MUKA BUMI INI.......

Tanpa Nama berkata...

salam...

kita bukan musuh dengan BN, kita pun tak menganggap BN musuh kita..

tapi bila berlaku ketirisan, rasuah, penindasan, demokrasi yang berpihak kepada golongan tertentu....

ini yang kita tak setuju..

bukan masalah wang...
bukan masalah harta...

tapi masalah besar ialah seluruh sistem yang ada di Malaysia ini adalah dari air tangan penjajah british yang merosakkan seluruh sistem pemikiran, sistem kewangan, sistem pembahagian harta negara kepada rakyat marhaen....

siapa yang buat perjanjian kemerdekaan negara dengan british...

siapa yang melangsungkan sistem pekerjaan kakitangan awam yang dicipta british....

siapa? siapa? siapa?

kerajaan mana?

kalau mana mana kerajaan yang ada di muka bumi ini tidak berpaksikan ajaran ISLAM yang sebenar, ISLAM yang tinggi, ISLAM yang sangat sempurna.....

TETAP KITA LAWAN

LAWAN DENGAN INTERNET
LAWAN MATA PENA
LAWAN DENGAN NASIHAT
LAWAN DENGAN KERTAS UNDI
LAWAN DENGAN REFORMASI
LAWAN DENGAN REVOLUSI

DAN JIKA PERLU KITA AKAN BERJIHAD LAWAN DENGAN DARAH....

tidak kira siapa pun jadi kerajaan.... UMNO, PAS, PKR, DAP,BN, PAKATAN RAKYAT, JATI, ...

apabila sesuatu yang berlawanan dengan sunnah ALLAH kepada Manusia.

KITA TETAP LAWAN HINGGA SUNNATULLAH
TERTEGAK DI MUKA BUMI INI.......

Tanpa Nama berkata...

salam...

kita bukan musuh dengan BN, kita pun tak menganggap BN musuh kita..

tapi bila berlaku ketirisan, rasuah, penindasan, demokrasi yang berpihak kepada golongan tertentu....

ini yang kita tak setuju..

bukan masalah wang...
bukan masalah harta...

tapi masalah besar ialah seluruh sistem yang ada di Malaysia ini adalah dari air tangan penjajah british yang merosakkan seluruh sistem pemikiran, sistem kewangan, sistem pembahagian harta negara kepada rakyat marhaen....

siapa yang buat perjanjian kemerdekaan negara dengan british...

siapa yang melangsungkan sistem pekerjaan kakitangan awam yang dicipta british....

siapa? siapa? siapa?

kerajaan mana?

kalau mana mana kerajaan yang ada di muka bumi ini tidak berpaksikan ajaran ISLAM yang sebenar, ISLAM yang tinggi, ISLAM yang sangat sempurna.....

TETAP KITA LAWAN

LAWAN DENGAN INTERNET
LAWAN MATA PENA
LAWAN DENGAN NASIHAT
LAWAN DENGAN KERTAS UNDI
LAWAN DENGAN REFORMASI
LAWAN DENGAN REVOLUSI

DAN JIKA PERLU KITA AKAN BERJIHAD LAWAN DENGAN DARAH....

tidak kira siapa pun jadi kerajaan.... UMNO, PAS, PKR, DAP,BN, PAKATAN RAKYAT, JATI, ...

apabila sesuatu yang berlawanan dengan sunnah ALLAH kepada Manusia.

KITA TETAP LAWAN HINGGA SUNNATULLAH
TERTEGAK DI MUKA BUMI INI.......

Tanpa Nama berkata...

aku setuju kalau gred (spm+sijil poli/insitusi) dapat gred 21.........................................................................................................................

Tanpa Nama berkata...

aku stuju terima nikahnya .. mau kahwin duit ta'dak .. calon pun ta'dak.

Tanpa Nama berkata...

Semua PA perlu dilayan secara adil dan saksama dalam keadan apa sekali pon. Tidak kiralah kementerian mana sekalipun, jawatan, pangkat dll. Kerana semuanya terlibat secara langsung dan tak langsung dalam perkembangan mental , fizikal dan emosi masyarakat Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan ini sangat bising.Kumpulan tak bising adalah Doktor.

Isnin, Februari 27, 2012 10:07:00 AM

Kumpulan ini lebih 400,000 orang, lebih 30% daripada penjawat awam. Doktor tidak bising, tetapi mendapat faedah dalam diam.

Isnin, Februari 27, 2012 10:13:00 AM

*****************

sapa kata doktor dapat faedah dalam diam? hangpa tau ka gaji doktor berapa? kami ni kerja bagai nak mati, nak ke tandas pun tak sempat, alih-alih cikgu jugak yang selalu dibela,itu yang ramai lari ke private.

cuepacs pun satu hal, konon perjuangkan semua PA, doktor hangpa tak perjuangkan pun, wakil unit perubatan pun PPK, bukannya doktor or even staff nurse.

Tanpa Nama berkata...

guru diutamakan sebab guru ibarat lilin membakar diri untuk orang lain, tak macam pa2 lain..hahaha

Ezzu Raza berkata...

http://ezzuraza.blogspot.com/2012/02/hasil-semakan-sbpa.html

Tanpa Nama berkata...

Saya yakin 95% kumpulan ini tidak sanggap buat mathematic darjah lima.Naik pangkat untuk apa ? Jangan membazirkan duit rakyat ?

Tanpa Nama berkata...

Setahu saya, dalam Kementerian Pelajaran bukan hanya ada golongan guru semata-mata, tetapi juga kakitangan sokongan. Adakah kakitangan sokongan merupakan anak tiri dalam kementerian pelajaran ? Seorang bapa mesti adil dan saksama serta tidak boleh membeza-bezakan layanan terhadap anak-anaknya.

Tanpa Nama berkata...

aku setuju kalau gred (spm+sijil poli/insitusi) dapat gred 21........................................................................................................................=============================================================

ni sekor banggang ni, SPM mana nak leh sama ngan Sijil poli/uitm dan sijil tak akan sama ngan diploma dan diploma tak kan sama ngan ijazah...taka tak faham kot

Tanpa Nama berkata...

Nasihat menjelang 2020 !

4-1 ( perempuan ) kalau nak kawin cari suami 1-1 , 1-2 .

4-1 (lelaki ) kalau nak kawin cari isteri 1- 1 , 1 - 2 .

Tanpa Nama berkata...

aku setuju kalau gred (spm+sijil poli/insitusi) dapat gred 21........................................................................................................................=============================================================

ni sekor banggang ni, SPM mana nak leh sama ngan Sijil poli/uitm dan sijil tak akan sama ngan diploma dan diploma tak kan sama ngan ijazah...taka tak faham kot ----------------------------------------------------------
mesti tak sama lulusan SPM kod 4-1, Sijil Kod 3-1, diploma Kod 2-1 dan Ijazah kod 1-1......kalau tak faham lagi mmg bebal kuat lah tu...

Tanpa Nama berkata...

Nasihat menjelang 2020 !

4-1 ( perempuan ) kalau nak kawin cari suami 1-1 , 1-2 .

4-1 (lelaki ) kalau nak kawin cari isteri 1- 1 , 1 - 2 .----------------------------------------------------------------------------
apa yg kau merepek ni LABU, apa maksud niiiiiiiii

Tanpa Nama berkata...

aku setuju kalau gred (spm+sijil poli/insitusi) dapat gred 21........................................................................................................................=============================================================

ni sekor banggang ni, SPM mana nak leh sama ngan Sijil poli/uitm dan sijil tak akan sama ngan diploma dan diploma tak kan sama ngan ijazah...taka tak faham kot ----------------------------------------------------------
mesti tak sama lulusan SPM kod 4-1, Sijil Kod 3-1, diploma Kod 2-1 dan Ijazah kod 1-1......kalau tak faham lagi mmg bebal kuat lah tu...

----------------------------------

setahu aku gred (spm+sijil) tu mcm FT,ada yg masuk guna spm,ada yang masuk guna sijil. jadi semua dapat 4-1. tak ke bangang jugak tu? satu lagi kalau KGT spm dan KGT sijil tak sama. sesetengah jawatan je upgred? jawatan lain yg berkaitan tak di upgred?

Tanpa Nama berkata...

apa yg kau merepek ni LABU, apa maksud niiiiiiiii

++++++++++++++++++++++++++++++ .. ko ni mmg bengap lah.. dalam otak ada taik ke?

Tanpa Nama berkata...

ni sekor banggang ni, SPM mana nak leh sama ngan Sijil poli/uitm dan sijil tak akan sama ngan diploma dan diploma tak kan sama ngan ijazah...taka tak faham kot

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ni sekor lagi cipan. ko tak tgk ke skim yg telah di upgred tu? semua asas jawatan (spm atau sijil) ada masuk spm dan ada masuk guna sijil,semua dapat gred 3-1. bute ke apa..satu lg ini lah salah satu punca sbpa ditangguh.

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan ini tidak mempunyai banyak kerja.Semua bahan perlu untuk murid telah terkandung dalan buku teks dan juga murid bolehlah merujuk kepada buku rujukan.Banyak guru pandai buat ulangi sahaja daripada teks akibatnya standard sekolah sangat rendah.

Tanpa Nama berkata...

http://www.youtube.com/watch?v=jG9p0Tf4rKE&feature=related


terbaikkk!!

Tanpa Nama berkata...

'kasi guru jadi ksn saja' Isnin, Februari 27, 2012 11:08:00 AM berkata .....

"hahaha sebab byk sgt faedah n layanan istimewa kerajaan pada guru maka aku undi pr . itu jea punca bukan sebab lain haha sebab aku bengang dgn ketidakadilan terlampau."

"Dato' Seri, ni dia BARUA dlm PA. Gaji dia tak payah bagi, dia bukan sokong kerajaan ..." kata Omar Osman.

Tanpa Nama berkata...

ni sekor banggang ni, SPM mana nak leh sama ngan Sijil poli/uitm dan sijil tak akan sama ngan diploma dan diploma tak kan sama ngan ijazah...taka tak faham kot

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ni sekor lagi cipan. ko tak tgk ke skim yg telah di upgred tu? semua asas jawatan (spm atau sijil) ada masuk spm dan ada masuk guna sijil,semua dapat gred 3-1. bute ke apa..satu lg ini lah salah satu punca sbpa ditangguh.---------------------------------------------------
mmg kau bodoh yg nyata...kan JPA dah beritahu org yg ada SPM yg pengalaman kerja 6 thn boleh naik ke gred 3-1....tapi kalau dilihat org lulusan SPM yg dapat naik gred 3-1 tu bukan pengalaman setakat 6 tahun, malah dah kerja lebih 30 thn, ada yg dah dpt anugerah berkhidmat melebihi 30 thn...org ni kebanyakannya dah nk pencen dalam 2-3 thn lag mmg dia patut dapat, lg pun lepas ni dah takde lg dah kemasukan guna SPM utk gred 3-1...ni lah spesis terakhir dan patut dinaikkan ke 3-1 atas dasar pengalaman....

Tanpa Nama berkata...

aku nak komen sabit dgn cuepacs tuntut contoh gred 1-16 700, 17-26 100 etc
aku ambil contoh org yg gaji maximun di gred 22....so tambah seribu dan dah 5 tahun tak naik.....gaji baru mati 3530 gaji lama P2 3134. kenaikan 107 setahun sp 3 tahun 321 +1000 = 1321 + 3134 = 4455..tapi gaji akhir 3530 cuba fikirla ....akan dapat berapa? mudahnya 3530 - 3134 = 396 saja bro .......

Tanpa Nama berkata...

hoi guru orang lain keje jugak, dah tugas kamu mengajar jangan pula minta bukan-bukan...yang pandai bebudak

Tanpa Nama berkata...

ni sekor banggang ni, SPM mana nak leh sama ngan Sijil poli/uitm dan sijil tak akan sama ngan diploma dan diploma tak kan sama ngan ijazah...taka tak faham kot

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ni sekor lagi cipan. ko tak tgk ke skim yg telah di upgred tu? semua asas jawatan (spm atau sijil) ada masuk spm dan ada masuk guna sijil,semua dapat gred 3-1. bute ke apa..satu lg ini lah salah satu punca sbpa ditangguh.---------------------------------------------------
mmg kau bodoh yg nyata...kan JPA dah beritahu org yg ada SPM yg pengalaman kerja 6 thn boleh naik ke gred 3-1....tapi kalau dilihat org lulusan SPM yg dapat naik gred 3-1 tu bukan pengalaman setakat 6 tahun, malah dah kerja lebih 30 thn, ada yg dah dpt anugerah berkhidmat melebihi 30 thn...org ni kebanyakannya dah nk pencen dalam 2-3 thn lag mmg dia patut dapat, lg pun lepas ni dah takde lg dah kemasukan guna SPM utk gred 3-1...ni lah spesis terakhir dan patut dinaikkan ke 3-1 atas dasar pengalaman....

----------------------------

hahahha ko ni buta agak nya.. cuba tgk pelukis pelan naik 3-1,semua lantikan spm sebab jawatannya dulu(spm atau sijil) kebanyakannya lantikan spm. ada juga yg lantikan srp jawatan jurusureh.

aku bagi contoh, Q17,pembantu penyelidik.asas nya SPM atau sijil pertanian.tapi gred tetap 4-1. kgt pun SPM. mcmna dgn org yang masuk guna sijil pertanian tu? dapat 4-1 juga,kgt pun spm.

kenapa tidak bagi gred 3-1 seperti pembantu pertanian yg guna sijil pertanian??
dan lepas tu Q17 yang SPM tu,kene kene berkhidmat 6 thun ke atas baru dapat 3-1 mcm formula yg digunakan untuk pelukis pelan tu.

lgpun jika buat mcm tu,patut boleh ambik lg lantikan SPM untuk gred 4-1,lepas 6 thn baru dapat 3-1 sama dengan sijil pertanian.ini pembaharuan untuk jawatan yg releven untuk SPM,.tak paham lg tak tahu le.(harap guna bahasa elok)

sabar aja SBPA berkata...

Kumpulan ini tidak mempunyai banyak kerja.Semua bahan perlu untuk murid telah terkandung dalan buku teks dan juga murid bolehlah merujuk kepada buku rujukan.Banyak guru pandai buat ulangi sahaja daripada teks akibatnya standard sekolah sangat rendah.

-------------------------------------
JANGANLAH NILAI GURU MACAM TU BANG,ADIK BERADIK TAK ELOK MACAM TU,CUBA AMBIK CUTI SETAHUN JADI CIKGU SEKEJAP..TGK PECAH KEPALA KA TIDAK NAK MENGURUSKAN SEKOLAH

-KURIKULUM
-BUAT BUKU REKOD
-BUAT PERSEDIAAN MENGAJAR
-SIAPKAN BAHAN MENGAJAR/BUAT RUJUKAN INTERNET UNTUK ANAK TUAN-TUAN
-SIAPKAN TOV
-SIAPKAN HEADCOUNT
-SIAPKAN SOALAN DAN ANALISIS
-BUAT KELAS TAMBAHAN PERCUMA DISEKOLAH
-DATANG SEKOLAH BIMBING PELAJAR BUAT KEJA KURSUS
-BAWAK BUDAK PERGI ROMBONGAN(TAK TERINGIN PUN CIKGU,TAPI TANGGUNGJAWAB)...

SUSAH NAK CAKAP BANG,1000 MACAM KERJA LAGI MENANTI.SYUKURLAH KOT MANA PUN ADA KERJA.SEMUA ORANG KERJA KERAJAAN PENTING.KAMI PUN MANUSIA.JALANKAN TANGGUNGJAWAB DAN MENCARI REZEKI.SETAKAT TERDAYA ...INSYAALLAH ANAK2 TUAN KAMI BIMBING SEDAYANYA.

Tanpa Nama berkata...

mmg kau bodoh yg nyata...kan JPA dah beritahu org yg ada SPM yg pengalaman kerja 6 thn boleh naik ke gred 3-1....tapi kalau dilihat org lulusan SPM yg dapat naik gred 3-1 tu bukan pengalaman setakat 6 tahun, malah dah kerja lebih 30 thn, ada yg dah dpt anugerah berkhidmat melebihi 30 thn...org ni kebanyakannya dah nk pencen dalam 2-3 thn lag mmg dia patut dapat, lg pun lepas ni dah takde lg dah kemasukan guna SPM utk gred 3-1...ni lah spesis terakhir dan patut dinaikkan ke 3-1 atas dasar pengalaman....

=================

satu lg,mgkin pejabat ko je yg ada spm dah 30 thn.tgk lah juga pejabat org lain.pejabat cawangn tmpat aku kerja ada 6 org,semua spm 5-10 tahun kerja.ni baru cawangn. tu rezeki depa tak apa.cuma nk kongsi dgn ko.supaya tgk dunia luar.

Tanpa Nama berkata...

Gred bagus SPM boleh diberi laluan ke universiti manakala gred SPM pemegang Sijil tidak dapat laluan ke universiti.Ini adalah perbezaan antara mereka.Mereka dikumpukan ke dalam skala sama SPM Kah ? Tidak patut ?

Tanpa Nama berkata...

Kereta besar rumah besar berlawan sama sendiri,tapi ciput untuk balanja sain....realiti bagi sebahagian besar anak emas dan anak manja....

kakitangan PELAKSANA a.k.a. EKSEKUTIF berpendidikan ijazah berkata...

lepas ni jumudkan semua skim dalam perkhidmatan awam, tinggalkan 2 je:

1. PTD
2. guru

selesai masalah. 2 golongan ini memang kenyang dari dulu.

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan ini tidak mempunyai banyak kerja.Semua bahan perlu untuk murid telah terkandung dalan buku teks dan juga murid bolehlah merujuk kepada buku rujukan.Banyak guru pandai buat ulangi sahaja daripada teks akibatnya standard sekolah sangat rendah.
=================================
ni la bangap....kecik2 cikgu mengajar asik main main main....bila besar pun tak reti nak kenang cikgu sendiri....bkn cikgu harap wang ringgit kamu..cuma hormat la sikit tugas guru....kami tak pernah tergedik gedik mintak gaji kami dinaikkan...tp kami dah pemerintah sayang nak buat lagu mana..hidup Datuk Seri najib..!!

jawa berkata...

lepas ni jumudkan semua skim dalam perkhidmatan awam, tinggalkan 2 je:

1. PTD
2. guru

selesai masalah. 2 golongan ini memang kenyang dari dulu.
....................................
2 kumpulan..PTD ekslusif pasal sikit,payah nak masuk lagi pun

guru..paling ramai untuk golongan kakitangan awam..

yang lain pun kena la ada Kesatuan selain cuepacs untuk kuat bersuara...

kasi sengat...

Tanpa Nama berkata...

Guru banyak pembangkang..mmg jenis x reti nak bersyukur.

Tanpa Nama berkata...

Guru banyak pembangkang..mmg jenis x reti nak bersyukur.

00000000000000000000000

pandai pun,siap ada masuk calon lg.

Tanpa Nama berkata...

salam,

korang janganlah mengutuk2 guru2
bagi aku guru sangat berjasa...
janganlah korang kutuk doktor
bagi aku, doktor tinggi tjawab dan korbannya...
korang janganlah kutuk sesama sendiri
bukan kah kita nak anak2 kita jadi guru
bukankah kita bangga anak2 kita jadi doktor...

so, bawa2 lah mengucap
banyak2 istifar...

wassalam...

Tanpa Nama berkata...

salam...apa la korang in..pasal tu pun bertekak..kepada PA yg lain..nak tau cam ner keje guru....meh cuba jadi cikgu dlm seminggu..terutamanya tahun 1...menangis tak berlagu ko..kat sek..cikgu lah doktor, cikgu lah mak ayah, cikgulah kerani, cikgulah tukang sapu..boleh katakan cikgulah segala2nya..dan jangan lupa ni...doktor, peguam, arkitek, dan ko org semua PA ini adalah daripada jasa guru2...betul tak geng guru2..

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan ini sangat bising.Kumpulan tak bising adalah Doktor.

Isnin, Februari 27, 2012 10:07:00 AM

Kumpulan ini lebih 400,000 orang, lebih 30% daripada penjawat awam. Doktor tidak bising, tetapi mendapat faedah dalam diam.
...........................
Tapi kumpulan nie bising tah apa2 jer. asyik 2007, 2007 aja

Nahar berkata...

BAGAIMANA DENGAN GURU YG BELAJAR PJJ YG "TIADA SURAT KEBENARAN BELAJAR"? HARA DLM SISTEM SBPA GURU INI DAPAT DITEMUDUGA UTK KENAIKAN PANGKAT KE DG1-1.

Tanpa Nama berkata...

Tidak dil guru tidak sama gaji dengan kakitangan awam yang lain,guru-guru disekolah Sekolah asrama penuh masuk kelas suruh student buat sendiri,mana teruk,kalau dikelas teruk sekolah harian biasa guru-guru buat sikap acuh tak acuh,jadi NUTP jangan terlalu meminta,ukur prestasi dulu dan kerja,GURU,PDRM,ATM asyik meminta tahun ke tahun,kerajaan menurut pula apa yang diminta.fikir fikir lah wahai JPA

Senyum Selalu berkata...

Sukalah baya tulisan berbunyi "sesuatu yang menggembirakan akan diumum Perdana Menteri tidak lama lagi".
Harap jangan jadi seperti perayaan hari guru tahun 2011 dikatakan ada pengumuman yang menggembirakan. Kami, tak hendak dikecewakan lagi; dengar boleh, percaya jangan!

Tanpa Nama berkata...

KAWAN SAYA TAK CEMERLANG JADI GURU CEMERLANG,PENGETUA CEMERLANG,GURU BESAR CEMERLANG,MANA GURU BESAR CEMERLANG DAN PENGETUA CEMERLANG KALAU PRESTASI SEKOLAH TAK CEMERLANG.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Guru banyak pembangkang..mmg jenis x reti nak bersyukur.

Isnin, Februari 27, 2012 5:06:00 PM
.......................
sAUDARA,
Berapa ramai guru sokong@menyertai pembangkang? Berapa % daripada sesebuah sekolah? Berapa ramai guru yg meletak jawatan dan menjadi calon parti pembangkang sama ada di DUN atau di Parlimen?
Cuba bandingkan pula dgn yang meletak jawtan dan menjadi calon UMNO?
Jangan guna istilah "RAMAI". Jika tiada angka,menunjukkan kebodohan diri sendiri shj

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan ini tidak mempunyai banyak kerja.Semua bahan perlu untuk murid telah terkandung dalan buku teks dan juga murid bolehlah merujuk kepada buku rujukan.Banyak guru pandai buat ulangi sahaja daripada teks akibatnya standard sekolah sangat rendah.
=================================
ni la bangap....kecik2 cikgu mengajar asik main main main....bila besar pun tak reti nak kenang cikgu sendiri....bkn cikgu harap wang ringgit kamu..cuma hormat la sikit tugas guru....kami tak pernah tergedik gedik mintak gaji kami dinaikkan...tp kami dah pemerintah sayang nak buat lagu mana..hidup Datuk Seri najib..!!

++++++++++++++++++++++++++++++++

cikgu yang cerdik tak sepatutnya terikut ikut dengan provokasi sebegini.Cikgu yang ikhlas yang akan mengungkit suruh orang kenang jasanya.Memalukan jika guru yang tulis ayat sebegini.....kalau kita layan orang bodoh kita juga bodoh....kata orang Cina.

SEBENARNYA SAYA PUN TAK SUKA JIKA KITA SALING MERENDAHKAN SESAMA SENDIRI,SEMUA PEKERJAAN ADA KEPENTINGAN TERSENDIRI...CUMA KALAU ADA YANG TAK DAPAT LAYANAN ADIL SPT GURU DAN PTD ITU BUKAN SALAH GURU DAN PTD..SALAH SIAPA?TANYA LAH SAA ITU HUD HUD.

Tanpa Nama berkata...

Guru banyak pembangkang..mmg jenis x reti nak bersyukur.

Isnin, Februari 27, 2012 5:06:00 PM
.......................
sAUDARA,
Berapa ramai guru sokong@menyertai pembangkang? Berapa % daripada sesebuah sekolah? Berapa ramai guru yg meletak jawatan dan menjadi calon parti pembangkang sama ada di DUN atau di Parlimen?
Cuba bandingkan pula dgn yang meletak jawtan dan menjadi calon UMNO?
Jangan guna istilah "RAMAI". Jika tiada angka,menunjukkan kebodohan diri sendiri shj

Isnin, Februari 27, 2012 6:20:00 PM

____________________________
data statistik perlu tepat bila nak bagi data. kalau tak tepat, baik data tak perlu dinyatakn.

Cuma mungkin shbt kita ini melihat secara world view dan overview mereka yg berprofesyen guru-guru yg ditemuinya ramai pro bukan BN.

Secara mudah pandangannya betul. cuma dia tak menyatakn di mana penemuannya. Mungkin guru yg ditemui di sekolah kg.nya, dlm website, etc.

apapun penyertaan individu dlm politik bersifat subjektif.

Perlu berhati-hati dlm penulisan. Tetapi blog adalah gedung KEDAI KOPI di alam maya.
Terimalah dgn berlapang dada ...

Tanpa Nama berkata...

hahaha sebab byk sgt faedah n layanan istimewa kerajaan pada guru maka aku undi pr . itu jea punca bukan sebab lain haha sebab aku bengang dgn ketidakadilan terlampau.

***********************************

Undi PR lagi best, mereka dpt rm500 elaun tambahan

Adam berkata...

PM nampaknya janji lagi. Dua tahun lalu, TPM selaku Menteri Pendidikan pun dah berjanji tapi habuk pun tak. CAKAP TIDAK SERUPA BIKIN...BERJANJI TAK HABIS-HABIS...!

Tanpa Nama berkata...

kecian kt aku nie


keje pap je tp ada diploma.terpaksa kerja apa2 sbb nak bayar hutang ptptn. aku xsuka tangguh bila hutang dgn org jd aku terima je apa sahaja kerja yg dah ada depan mata.

Dah 5 thn aku kerja sejak thn 2007. dulu masuk keje gaji basic dlm 500 je tp xlama.dlm beberapa bulan dah tukar ssm gaji jd dlm 700 lebih...alhamdulillah...

sekrg bila dah ada sbpa naik lah sikit dlm RM 70 lebih walaupun kena kongsi tangga gaji yg sama dgn junior. aku tetap bersyukur. rezeki ALLAH nak bagi

Tanpa Nama berkata...

kecian kat aku nie...

gaji sekrg dah RM853.35 tambah elaun adalah nk dekat seribu lebih

tp sayang duit habis bayar hutang, bil broadband, duit pengasuh anak, duit susu, insurans, tambang perjalanan.

nasib baik ada laki bayar duit umah,kereta,pampers anak, duit dapur n bil2 lain

Tanpa Nama berkata...

yang betul 2 guru.....
yang salah 2 dari umah....
pelajar dapat cemerlang kerana gurulahhhh.....
cam gitu lepas nii ibubapa semua jgn hantar anak pergi kelas tambahan....
rugi kerajaan bayar gaji mahal2 kat guru.....nanti mengular je guru2...

Tanpa Nama berkata...

kecian kat aku nie...

insurans RM 88 (insuran cuepacs je)
ptptn RM 201.07
Load bank 260
duit kelab jabatan RM 2
koswip RM 20

jumlah RM571.07

GAJI BASIC = RM 853.35+180+95+300=RM1428.35

RM1428.35 - RM571.01 = RM 857.28

SUSU ANAK 100
BROADBAND 48
PENGASUH ANAK 300
TAMBANG PERJALANAN = RM286
JUMLAH RM 734

RM857.28- RM 734 = RM 128.28

Tinggal baki tue je simpan utk kecemasan

Tanpa Nama berkata...

siapa mau adil kerja sendiri,jadi tauke,baru adil,kalau jadi PM,hampa baru tau bagaimana susah nak timbang kehendak rakyat,apapun PM kena buat keputusan adil,kumpulan Jusa dah naik banyak 90%,kumpulan pelaksana berapa pula,harap keputusan yang adil pada 12 mac 2012.

Ezzu Raza berkata...

http://ezzuraza.blogspot.com/2012/02/hasil-semakan-sbpa.html

Tanpa Nama berkata...

kedatangan tiada sambutan
dan senyuman tiada balasan
sehingga membawa kepada penangguhan

SATELIT DI ANGKASA LU DI IBARATKAN
LU RENUNG KE BUMI
SAKSI DOSA LU SENDIRI

LU RENUNG KE BUMI
SAKSI HASIL SULAMAN
TANGAN LU SENDIRI

LU TABURI BATU, PASIR DI RONGGA
APAKAH SALAH DAN DOSA
APAKAH LU TERLALOK, LUPA..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata Isnin, Februari 27, 2012 6:15:00 PM

Tidak dil guru tidak sama gaji dengan kakitangan awam yang lain,guru-guru disekolah Sekolah asrama penuh masuk kelas suruh student buat sendiri,mana teruk,kalau dikelas teruk sekolah harian biasa guru-guru buat sikap acuh tak acuh,jadi NUTP jangan terlalu meminta,ukur prestasi dulu dan kerja,GURU,PDRM,ATM asyik meminta tahun ke tahun,kerajaan menurut pula apa yang diminta.fikir fikir lah wahai JPA
_____________________________________
Jgn libatkn kami plak warga ATM...kami x mintak tapi pemimpin nak bagi, kita amik je le. Kitorang hanya tegakkan apa yg termaktub dlm Perlembagaan..."Artikel 132 Perlembagaan Persekutuan jelas menetapkan bahawa Perkhidmatan ATM merupakan perkhidmatan terkanan di antara Perkhidmatan Awam yang lain. bermaksud kedudukan ATM lebih tinggi dari PDRM dan Perkhidmatan Awam. Dengan keputusan ini, gaji Tentera adalah lebih ‘superior’ dari gaji awam danpolis, dengan mengikut ranking seperti berikut:

- Perkhidmatan Tentera;

- Perkhidmatan Polis; dan

- Perkhidmatan Awam.

Keputusan ini dibuat berdasarkan fakta bahawa tempoh perkhidmatan Tentera adalah lebih pendek jika dibandingkan dengan perkhidmatan Polis dan Awam, di samping risiko tugas dan persekitaran tempat kerja yang lebih tinggi. Oleh yang demikian,perbezaan di antara ketiga-tiga perkhidmatan itu perlulah dikekalkan dengan memberi gaji permulaan yang lebih baik kepada Angkatan Tentera

Berkhidmat untuk negara, 24 jam sehari dan 365 hari sepanjang tahun. Ini bermakna, anggota tentera mempunyai tangggungjawab untuk memberikan perkhidmatan tanpa had masa tertentu dan boleh dipanggil bila-bila masa untuk bertugas.

Anggota ATM tidak boleh meletak jawatan walaupun telah berhenti dari perkhidmatan. Mereka boleh dipanggil balik untuk berkhidmat semula sekiranya negara dalam keadaan huru hara atau terlibat dalam kancah peperangan.

Kemudahan cuti yang diberikan kepada setiap anggota ATM sekarang hanyalah suatu keistimewaan dan bukannya hak mutlak. Ini menyebabkan seseorang anggota ATM mestilah akur dengan arahan memanggilnya untuk bertugas sekiranya keadaan memerlukan walaupun mereka sedang bercuti.

Anggota ATM tidak dibenarkan sama sekali melibatkan diri atau menyertai mana-mana parti atau pertubuhan politik sama ada secara langsung atau tidak langsung sepanjang dalam perkhidmatan.

Anggota ATM tidak mempunyai kebebasan selain daripada mengikut perintah dan arahan. Anggota ATM telah ditanamkan dengan sifat-sifat taat dan setia kepada pemerintah dan negara serta sedia berkhidmat pada sebilang masa demi mempertahankan kedaulatan negara yang tercinta.

Anggota yang berkhidmat dalam mana-mana perkhidmatan ATM mestilah sihat dari segi mental dan fizikal untuk menjalani latihan serta menghadapi peperangan. Setiap anggota tentera perlu memastikan tahap kesihatan sentiasa dikekalkan pada tahap yang tinggi supaya dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada ATM dan negara" klu x puas hati ubah la perlembagaan tu...

Tanpa Nama berkata...

Aku harap agihan SBPA kali ni lebih adil dan saksama drpd SBPA versi sebelumnya. Biar semua PA merasa. Pastikan selepas ini tiada lagi istilah anak emas atau anak tiri. Semua PA nak hidup sempurna serta nakkan kestabilan dari segi kewangan masing-masing.

Tanpa Nama berkata...

Nape Geng PA tak minta 2 keje. Nujib PM dan menteri kewangan, myidin TPM dan menteri pendidikan. Gaji manyak oii

Tanpa Nama berkata...

Guru DGA32 maksimum berkata:

Bila saya membaca tulisan kawan-kawan Penjawat Awam di blog ini saya terfikir: Mungkin kita akan menghadapi masalah kekurangan guru di negara kita di masa yang terdekat kerana rata-rata bidang perguruan ini dihina sebegitu rupa dan dipandang begitu rendah sekali.
Senario di sekolah pun tak banyak berbeza....Pembantu Am Rendah pejabat kerajaan memaki guru DG48 kerana mendisplinkan anaknya. Pembantu Tadbir di agensi kerajaan memarahi guru Pakar Matematik DG52 kerana anaknya gagal Matematik. Saya dapat surat layang ke JPN kerana meminta pelajar menghantar kerjakursus Geografi awal seminggu dari tarikh tutup. Tujuan saya untuk menyemak awal agar boleh dipulangkan kepada pelajar untuk diperbaiki supaya mendapat gred yang lebih baik menyusahkan diri saya kembali.
Saya menceritakan kisah di atas untuk menjadi renungan bakal-bakal guru. Anda perlu bersedia. Dan akhir sekali, saya berpendapat timebased yang kini diberikan kepada guru ialah untuk membetulkan kesilapan masa lampau. Pada tahun 80an guru-guru berkhidmat 26 tahun baru ditawarkan gred hakiki. Mohon maaf.

cuba renung berkata...

sedarlah
gaji awak sikit sebab belajar dengan guru
gaji awak banyak sebab berguru dengan guru
jadi macamana nak samakan diri anda dengan guru
mungkin anda patut
sambung belajar dan jadilah guru
wassalam

Tanpa Nama berkata...

Tuan-tuan dan puan-puan. Saya bukan seorang guru. Isteri saya pun bukan guru. Jadi, saya tiada berkepentingan.

Namun saya nak dedahkan sesuatu kepada anda semua mengenai skim perguruan dari segi gaji mengikut kadar kenaikan pangkat mereka. Saya telah pun membuat analisis melalui graf excel. Saya dapat melihat bahawa guru akan benar-benar mendapat manfaat setelah 20 tahun bekerja. Ini kerana perbezaan sebelum 20 tahun amat sikit kerana kenaikan pangkat dari 41 ke 44 dan 44 ke 48 mengambil 8 tahun setiap satu. Lainlah PTD yang dapat kenaikan ke gred 48 dalam masa 4 hingga 6 tahun berbanding guru (16 tahun).

Ini bermakna semasa umur pencen 60 tahun, PTD akan dapat gaji total antara setengah juta dan satu juta lebih dari guru.

Saya yakin skim tuan/puan yang bukan PTD akan ditipu juga oleh puak PTD dengan kaedah penipuan dan dakyah PTD yang nak melaga-lagakan guru dengan perkhidmatan lain.

Sila 'run through' program excel dan lihat graf yang saya maksudkan.

Wassalam

Tanpa Nama berkata...

BUAT2 APA2 PUN ...JGN X ADIL SUDAH LA.. BUKAN GURU DGN DKTOR JE YG BKHIDMAT UTKNEGARA. PA LAIN RAMAI LG. JIKA PA LAIN X PUASHATI..KABINET DS NAJIB LEH RUNTUH.
KABINET PUN DAH RAMAI YG KAKI SNYAP. X ADA PUN KAKI BELA PA DI KALAGAN MP.
ARAPKAN PM SORANG JE. TPM BELA GURU. ZAHID BELA ASKAR, HISHAMUDIN BELA POLIS.. YG LAIN JADI MENTERI HAPRAK KE?? BERPULUH RATUS LAGI PERJAWATAN YG ADA.. ADA YG NAK KENA LAH TU DLM PRU NANTI..YG AKAN SENASIB DGN YG DAH GUGUR..

sapa jaga skim aku? berkata...

aku x goyah dgn skandal kapal selam bom altantunya ziana zain kaki enjoy masa muda etc. tapi aku akan undi pr setelah najib umum bukan bukan pada guru ptd secara melampau. guru tpm jaga polis mudin jaga askar zaid jaga ptd pak lah jaga semua dapat kenaikan giler giler pangkat giler giler. itu je punca aku lawan kerajaan bn x adil sebab anak emas anak ikan etc. soal juburi sipul liwat lantak pi la.

cuba renung berkata...

PRU dah dekat, lagi bagus hang ambik calon, ps tu jadi menteri. Kemudian hang bleh jaga semua kaum yang senasib,

bersyukurlah dengan apa yang ada

hati bersih akan melahirkan watak yang baik dan bersopan

Tanpa Nama berkata...

Bagiku, tanpa guru tak adalah tuan-tuan pandai menulis dan mengata seperti apa yang diperkatakan anda semua dan tanpa guru dan sekolah tidak mungkin ada doktor, peguam dan PA.....GURU JASAMU DIKENANG....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum

Apabila baca komen tuan/puan saya nak ketawa juga macam2 karektor dan telatah dan sudah tentu Pak Cik dan Cik Sonah ketawa xkering gusi dibuatnya dan kalanya naik geram juga.

Sungguh hebat gaji Pak Cik sehari saja RM 1200.00 dan mengalahkan gaji permulaan PA bawahan. Orang kata pencen dapat hanya separuh sebab dan xperlu belanja untuk anak2 sebab mereka dah boleh berdikari.

Bagi saya amat gembira bila org Islam kaya sekurang ada harapan pada umat islam lain dan banyak keluarkan zakat. Bagi seperti saya yang tamat darjah 6 syukur pada Allah dan terima kasih pada kerajaan kerana diterima sebagai kakitangan kerajaan. Anggap saja kerja itu ibadah dan untuk tambahkan income dan nak bergaya PA harus mempunyai back up lain.

Hakikatnya bagi PA bawahan bekerja dikota besar memang sangat terasa dan semuanya memerlukan kos tinggi. Terus terang bagi kat utara boleh dikata boleh bernafas kerana kos tidak terlalu tinggi. Sebenarnya peluang PA untuk menambah pendapatan tambahan terlalu banyak dan kesempatan ini diambil peluang oleh kaum lain itu cina seperti pajakan sawah dan lain2.

Melayu harus kikiskan perasaan pertuanan dan kikiskan perasaan malu. Mengapa cina boleh berjaya dan mengerjakan sawah yang disewa berpuluh relong kerana management yang baik. Kita harus lihat jika dahulu orang cina berlumba menjadi taukeh jentera harvest padi tetapi kini mereka menjadi peniaga alat2 ganti dan melayu ambil alih.

Amat rugi bermacam2 subsidi kerajaan berikan tetapi peluangnya melayu sia-siakan. Begitu juga bertani lain dan memerlukan ketekunan dan mengapa melayu xrebut peluang sedangkan petani cina terpaksa menyewa tanah boleh berjaya. Kita lihat bermacam2 subsidi kerajaan bagi. Tapi saya tabik kepada orang yang dipanggil WAK kerana kerajinannya.

Tapi kini banyak rakan2 sekerja yang minta pandangan mula mengorak langkah mengikut apa yang saya kata. Hasilnya mereka sudah mula merasa dan nikmatnya mereka kata begitu berharga.

Minta maaf kerana apa yang saya lihat kerana sering ke Selangor apabila melalui Banting dan Sekinchan hingga terusan airpun mereka manafaat semuanya.

Alangkah baiknya jika PM umumkan kenaikan gaji PA setidaknya 80% daripada cuepacs dan bumbung dan tembok kenaikan atasan perlu dibuka sedikit dan temboknya perlu ditebuk sedikit untuk menjamin keadilan bersama.

Tapi kerajaan harus ingat bahawa intan memang berharga tetapi adalakanya mendatang masalah juga bahkan kaca walapun kurang bernilai tetapi ada kelebihannya tersendiri.

Drp BP.

cuba renung berkata...

1. Gaji nak dapat banyak
2. Dari pagi sampai malam asyik duk mengomeng sahaja
3. Belajar setakat SPM saje, degree biar orang lain dapat
4. Bila buat kerja?
5. Macamana dengan produktiviti dan kualiti?

Kesimpulan: Fikirlah sendiri

Tanpa Nama berkata...

Ni nasihat aku la, aku x sebelah sapa2. Aku keja utk DYMM Agong dan Rakyat M'sia shj bukan PM, TPM, MP, or Menteri n watever. So kami x sebelah sapa2 Uniform pun x, PA pun x...yg penting kesejahteraan rakyat M'sia. Pada firasat aku la, lagi tinggi korang PA minta naik gaji...lagi bertambahlah gaji/elaun PDRM nnti...kita x bleh lebih dr dorang sbb dorang keja berisiko...huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Kepada Isnin, Februari 27, 2012 11:36:00 PM

Apa aku kisah kerana jika xnaik pun aku syukur sebab aku dah ada income tambahan. malam2 nie cuma nak lepas boring, kalau dulu syok juga bila ruangan suara cuepacs tapi kini xberapa hebat. apa nak buat???

Tapi aku memang seronok bila kawan bahagia. Tangan memberi lebih baik dari menadah. Aku suka yang beruniform dapat gaji lebih kerana dari segi keselamatan negara agak terjamin dan kebocoran sempadan dapat dihindarkan. Tapi sekurang2nya biarlah win2.

Setidak yang bujang telajak dapat cepat kahwin, yang nak berkereta baru asyik berangan2, dan yang nak tambah hutang dah berkira2.
Sudah menjadi adat resam dan dunipun hanya sementara dan dipinjam dan kitanya sampai masa kesana jua.

Apa nak yang hebat tu semuanya sementara dan apa yang nak dimegah jika ianya akan dipersoalkan kelak. Kekuatan paling bersar dan bernilai ialah sabar dan ikhlas....

Drp BP.

sang teruja saudara susuan BP berkata...

IKUT SUKA HANGPA LAH

Tanpa Nama berkata...

Tak tuju dengan BP. Setiap masyarakat berlainan tetapi unik.Mereka adalah penciptaan Allah.Harap jangan mempersoalkan.

Tanpa Nama berkata...

PENJAWAT AWAM KENA MAIN LAGI DENGAN PERDANA MENTERI DAN KONCO-KONCONYA( KSN, KPPA, KSU-KSU KEMENTERIAN, JUSA,KP-KP ). YEH-YEH, PENJAWAT AWAM KENA MAIN, YEH-YEH, KENA MAIN, YEH-YEH.....

DATO' OMAR; BUAT SOLAT HAJAT BESAR-BESARAN DAN ROADSHOW KESELURUH NEGARA.

Tanpa Nama berkata...

gaji aku rm 60,000 sebulan berkhidmat melebihi 30 tahun

Pencen aku layak 60% = Rm 60,000 x 60% = RM 36,000 sebulan
Sehari RM 1200
Kau org duk bising jee,,,apah pun tarak

Penjawat Awam Vateran berkata...

Saya perhatikan selama saya bertugas sebagai Penjawat Awam hampir 26 tahun, mengapa hari ini ibu bapa masih lagi menghantar anak mereka ke Pusat-pusat Tuesyen ??? Pada hemat saya Guru di sekolah Menengah khasnya tidak menjalankan tugas dengan betul dan ikhlas. Dari pukul 7.00 pagi hingga 2.00 petang kita menghantar anak kita ke Sekolah, kita serahkan sepenuh kepercayaan kepada pihak sekolah mendidik anak kita. Yang berjaya Alhamdulillah, Terima Kasih Cikgu. Yang di tahap pertengahan dan rendah macam mana ??? Terpaksalah ibu bapa mengeluarkan perbelanjaan yuran Tuesyen untuk mengikuti kelas Tuesyen di luar. Harapan sayalah, berilah komitmen anda ( Guru-guru ) dan Pentadbir ( Kementerian Pelajaran Malaysia ) mendidik anak-anak kita dengan sepenuh hati. Menjadi satu beban pula kepada ibu bapa menghantar anak ke kelas Tuesyen. Saya lihat kualiti guru-guru baru keluar Universiti agak mengecewakan, di banding dengan Komitmen guru-guru yang lama dan berpengalaman. Ramai yang sombong diri dan tidak mahu belajar dengan guru yang berpengalaman.

Tanpa Nama berkata...

PENJAWAT AWAM KENA MAIN LAGI DENGAN PERDANA MENTERI DAN KONCO-KONCONYA( KSN, KPPA, KSU-KSU KEMENTERIAN, JUSA,KP-KP ). YEH-YEH, PENJAWAT AWAM KENA MAIN, YEH-YEH, KENA MAIN, YEH-YEH.....

DATO' OMAR; BUAT SOLAT HAJAT BESAR-BESARAN DAN ROADSHOW KESELURUH NEGARA.

yA ALLAH, cukuplah engkau ya ALLAH, bagi kami ya ALLAH.....

Tanpa Nama berkata...

Kami guru Malaysia
berikrar dan berjanji
apa yang kami janji
tunai tatap kami tunaikan

Apa yang diberi
kami tak persiakan
Terima kasih Malaysia!

Tuan2 dan puan2 semua marilah semua berganding bahu membangunkan nagara kita ang tarcinta ini

Tanpa Nama berkata...

Kami guru Malaysia
berikrar dan berjanji
apa yang kami janji
tunai tatap kami tunaikan

Apa yang diberi
kami tak persiakan
Terima kasih Malaysia!

Tuan2 dan puan2 semua marilah semua berganding bahu membangunkan nagara kita ang tarcinta ini

Selasa, Februari 28, 2012 10:22:00 AM

-----------

Uiinah.. Tu dia rakan guru kita bersemangat

Tanpa Nama berkata...

GURU-GURU PATUTNYA BERSYUKUR GAJI LEBIH DARI KAMI....KAITANGAN AWAM BERJAWATAN RENDAH. PASTU BALIK AWAL
ANTARA 3.00 PTG KE 4.00 PTG.

BETUL.... KENA BUAT KERJA SEKOLAH DIRUMAH. TAPI TIME BUAT KERJA TU, IKUT MASA SENDIRI. KAN DI RUMAH.

PASTU, KALAU NAK GAJI LEBIH PADA ORANG LAIN BOLEH SAMBUNG BELAJAR BUAT PJJ PASTU MUDAH NAK NAIK PANGKAT.

KAMI KAKITANGAN BAWAH NI MACAM2 SYARAT DIKENAKAN NAK SAMBUNG BELAJAR, PERMOHONAN DITAPIS, PASTU ADA DI SESETENGAH JABATAN KERAJAAN HANYA KUMPULAN N27 KE ATAS SAHAJA DIGALAKKAN SAMBUNG BELAJAR. YANG N17 KE BAWAH NI SORRYLAAA.... MACAM MACAM DIKENAKAN SYARAT.

TAK CAYA PI BUAT RESEARCH DI BEBERAPA BUAH JABATAN KERAJAAN.

KAMI NAK SAMBUNG BELAJAR... TAPI KEADAAN PERATURAN YANG ADA MEMBUATKAN KAMI 'TAWAR HATI'.

SO FAHAM-FAHAMLAH...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

GURU-GURU PATUTNYA BERSYUKUR GAJI LEBIH DARI KAMI....KAITANGAN AWAM BERJAWATAN RENDAH. PASTU BALIK AWAL
ANTARA 3.00 PTG KE 4.00 PTG.

BETUL.... KENA BUAT KERJA SEKOLAH DIRUMAH. TAPI TIME BUAT KERJA TU, IKUT MASA SENDIRI. KAN DI RUMAH.

PASTU, KALAU NAK GAJI LEBIH PADA ORANG LAIN BOLEH SAMBUNG BELAJAR BUAT PJJ PASTU MUDAH NAK NAIK PANGKAT.

KAMI KAKITANGAN BAWAH NI MACAM2 SYARAT DIKENAKAN NAK SAMBUNG BELAJAR, PERMOHONAN DITAPIS, PASTU ADA DI SESETENGAH JABATAN KERAJAAN HANYA KUMPULAN N27 KE ATAS SAHAJA DIGALAKKAN SAMBUNG BELAJAR. YANG N17 KE BAWAH NI SORRYLAAA.... MACAM MACAM DIKENAKAN SYARAT.

TAK CAYA PI BUAT RESEARCH DI BEBERAPA BUAH JABATAN KERAJAAN.

KAMI NAK SAMBUNG BELAJAR... TAPI KEADAAN PERATURAN YANG ADA MEMBUATKAN KAMI 'TAWAR HATI'.

SO FAHAM-FAHAMLAH...

Selasa, Februari 28, 2012 11:48:00 AM
..............................
sy sangat tidak setuju dengan komen anda.kalau nak tahu situasi sebenar kerja guru, anda kenalah masuk sendiri ke sekolah dan buat tinjauan dari pagi hingga ke petang mengenai kerja guru.. pendapat anda tidak boleh digeneralisasikan untuk semua guru di Malaysia......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

GURU-GURU PATUTNYA BERSYUKUR GAJI LEBIH DARI KAMI....KAITANGAN AWAM BERJAWATAN RENDAH. PASTU BALIK AWAL
ANTARA 3.00 PTG KE 4.00 PTG.

BETUL.... KENA BUAT KERJA SEKOLAH DIRUMAH. TAPI TIME BUAT KERJA TU, IKUT MASA SENDIRI. KAN DI RUMAH.

PASTU, KALAU NAK GAJI LEBIH PADA ORANG LAIN BOLEH SAMBUNG BELAJAR BUAT PJJ PASTU MUDAH NAK NAIK PANGKAT.

KAMI KAKITANGAN BAWAH NI MACAM2 SYARAT DIKENAKAN NAK SAMBUNG BELAJAR, PERMOHONAN DITAPIS, PASTU ADA DI SESETENGAH JABATAN KERAJAAN HANYA KUMPULAN N27 KE ATAS SAHAJA DIGALAKKAN SAMBUNG BELAJAR. YANG N17 KE BAWAH NI SORRYLAAA.... MACAM MACAM DIKENAKAN SYARAT.

TAK CAYA PI BUAT RESEARCH DI BEBERAPA BUAH JABATAN KERAJAAN.

KAMI NAK SAMBUNG BELAJAR... TAPI KEADAAN PERATURAN YANG ADA MEMBUATKAN KAMI 'TAWAR HATI'.

SO FAHAM-FAHAMLAH...

Selasa, Februari 28, 2012 11:48:00 AM
..............................
sy sangat tidak setuju dengan komen anda.kalau nak tahu situasi sebenar kerja guru, anda kenalah masuk sendiri ke sekolah dan buat tinjauan dari pagi hingga ke petang mengenai kerja guru.. pendapat anda tidak boleh digeneralisasikan untuk semua guru di Malaysia......
===================================___________________________________

Salam...mohon maaf
saya tulis secara general sahaja.

kerja cikgu dan warden secara serentak memang mencabar. sebab 2 in 1.

Saya pernah jadi warden 3 tahun di sebuah IPTA di bawah agensi kerajaan. saya tahu.

tapi seteruk mana pun stay balik awal. Kakitangan Awam yang kerja kerajaan yang lain dari cikgu kadangkala balik tak tentu masa.tambah-tambah yang jawatan rendah. ada balik pukul 2 pagi pun ada. dari jam 8.00 pagi. claim OT pun tak. yang dapat nama bos.

pastu, nak naik gaji disekat-sekat. tapi gaji ahli parlimen dah banyak. naik lagi tahun sudah.

kasihan la kat kami gomen hoi....

cikgu, busuk-busuk pun rumah ratus-ratus ribu.Jual rumah lama beli rumah baru.

Tak kira sapa la. Keadaan la, gaji banyak tak cukup-cukup. tengok gred bawah ni,yang tiada rumah lagi pun ada.sewa memanjang.

nak dapat beli rumah, kerja 5 hingga 10 tahun baru dapat.

tak tau la apa nak jadi kat MALAYSIA ni. Bimbang pun ada, takut pun ada, ALLAH turun bala/cubaan jadi macam kat Mesir, Greece,Tunisia dan Thailand baru tau langit tinggi rendah.

La cakap pandai la.....
boleh cakap, boleh tulis kat blog, portal, kat internet, facebook.

Tak kena batang hidung sendiri.
Kena baru tau siapa berkuasa aku ka berkuasa atau ALLAH yang berkuasa? Baru teringat ada yang MAHA BERKUASA IAITU ALLAH.

sabar, sabar juga; tapi dalam sabar kena beribadah dan kena berdoa.

DOA ORANG YANG DIZALIMI DIMAKBULKAN OLEH ALLAH SWT.

Tanpa Nama berkata...

Dijangka negara akan dipenuhi sampah sarap kerana kami dari agensi kutip sampah nak mogok.kami nak mohon supaya gaji kami pun disemak bersama sama gred 41 ke atas.sekian terimakasih.

Tanpa Nama berkata...

bayaran hendaklah 50 peratus daripada gaji pokok kakitangan.

sekiranya bayaran 50 peratus daripada gaji pokok dlm SSM maka
ianya sesuai kepada kekananan.

flat rate cuma sesuai untuk bonos.

Tanpa Nama berkata...

Macamana timbalan menteri si bengap tu boleh bagi komen? apa dia tau?

Tanpa Nama berkata...

teringat generasi cikgu cikgu dlu..ikhlas mngajar ank murid bkn wang ringgit yg mnjadi ukuran sb tu ilmu yg diperolehi pon berkat..aq kagum dgn gnerasi cikgu dlu..kekadang upah yg dpt sikit msih lg trsenyum n x prnh mngeluh n brsyukur dgn ap yg ad..sb tu ank2 murid dlu trlalu hrmt n syg pd gurunya..sb keikhlasannnya trpncrikhls dr snubarinya..x prlu nk laung2 kr sluruh mlysia spaya smua org taw..

cikgu skrg nmpk sgt mmntingkn kbndaan..buat krja lbh sket mngeluh..pdhl nyer pa pa lain lg truk buat kerja..aq pon prnh gak jd cikgu 3, 4 thun..dh fhm dh prngai cikgu cikgu kt skolh..x pyh la nk.dok canang cikgu itu cikgu ini..

Tanpa Nama berkata...

BIARLAH CIKGU OII,APA PUN CIKGU JALANKAN TANGUNGJAWAB CIKGU SUDAHLAH.
BUKANNYA KITA TAK BAGI TAHU,TAPI DEPA TAK MAU PAHAM..

KALAU TAK TAHU..JANGAN BUAT-BUAT TAHU!


ANAK MURID CIKGU

Tanpa Nama berkata...

Cikgu semua, tak guna kita bercakap dengan orang yang tak akan faham-faham. Tengoklah bagaimana pelajar yang tak faham-faham jawab soalan add math semua tu. Kita tahu bukan salah kita guru-guru mereka tak dapat jawab soalan add math tu. Akal manusia lain-lain. Orang dalam ceupacs mana faham perjuangan guru. Jangan sokong lagi perjuangan cuepacs. Kita guru dah ada laman web sendiri di nutp. Saya nasihat untuk guru-guru. Cuepacs, saya tak percaya anda akan perjuangkan nasib guru. Sekian.

Tanpa Nama berkata...

Sesiapa yang sertai perhimpunan cuepacs 19 Mac ni memang bodoh. Nak buat apa ikut kata pemimpin cuepacs ni. Sekejap kata setuju sbpa, sekejap tak setuju. Kemudian menjadikan sbpa ditangguhkan. Banyak yang cuepacs ni buat masalah. Aku tak dapat bayangkan cuepacs ni dah la berani bersemuka jumpa PM minta kenaikan sampai RM700. Bayangkan benda tak logik berani jumpa PM. Belum lagi benda yang logik. Harap kita jangan sertai perhimpunan yang diketuai pembangkang bawah selimut ni.

Kepada PM, teruskan perjuangan. Kami warga PA yang bukan ahli cuepacs sentiasa menyokong di belakang Datuk Seri. Malaysia lebih aman, makmur dan adil bersama kepimpinan BN. Perkara sbpa ni cuma masalah jangka pendek. Kami warga PA memandang jauh ke hadapan bersama kerajaan PM sekarang.

Usah peduli tin kosong.

Pembangkang = tin kosong juga.

Jangan goyah taktik kotor.

Tanpa Nama berkata...

Rm700 tu dah kira macam gaji minimum untuk satu orang.

Baik RM700 tu kita bagi pada anak2 kita yang nak baru kerja. Boleh buka peluang pekerjaan. Ini tamak betul. Kerja gila minta kenaikan sampai RM700.

Berani nak lingkupkan kerajaan ke apa?

hamba allah berkata...

ckpbanyakla awk ni tanpa nama.pandai ckp jd pm la.patut bising.xde isi pun

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Selasa, Februari 28, 2012 9:46:00 PM berkata .....
"cikgu skrg nmpk sgt mmntingkn kbndaan..buat krja lbh sket mngeluh..pdhl nyer pa pa lain lg truk buat kerja..aq pon prnh gak jd cikgu 3, 4 thun..dh fhm dh prngai cikgu cikgu kt skolh..x pyh la nk.dok canang cikgu itu cikgu ini.."

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Aku setuju jugak dgn ko. Kerja cikgu senang, 4 jam sehari dlm kelas apa nak susah. Gaji banyak, cuti pun banyak. Gelak aje tengok PA lain pagi2 dah kalut pegi opis.

Itu la, dulu taknak mintak jadi cikgu. Ada yg dah jadi cikgu, berenti pulak. Sekarang, panas punggung le tengok member cikgu lebih dari ko.

Tanpa Nama berkata...

Kepala hotak ko x byk kejr..ko cube jdk guru dulu br ko tahu..bahan nk bg anak2 ko blaja pon ktorg kna kluarkan duir..ckp tu biar gunekan otak..ko ingt buku teks tu berguna sgt ke..klu cmtu esk ko x pyh susah ant anak ko gi sekolah..blaja je ngn buku teks n rujukan kt umah

Tanpa Nama berkata...

Aku seorg guru dan aku grad dr uk bidang mechanical engineering..ramai guru2 yg lain jgk grad dr lulusan law,engineering,sains dan sbgnya...ko pula grad dr mana n jurusan apa ya??

Tanpa Nama berkata...

Hoi bodoh g try jdk cikgu tgk bepa lama ko bertahan

Tanpa Nama berkata...

Apahal la bodoh sgt ko ni..sejak bilela gaji guru ni tggi..ko x tgk ke keje lain tu 2-3 thn dh naik 44..cikgu 8 thn pon nak hebah...sdgkn yg lelain 2-3 thn je dh dpt 44

Kambing Bek berkata...

"Tanpa Nama berkata...
Aku seorg guru dan aku grad dr uk bidang mechanical engineering..ramai guru2 yg lain jgk grad dr lulusan law,engineering,sains dan sbgnya...ko pula grad dr mana n jurusan apa ya??

Rabu, Februari 29, 2012 8:17:00 AM
---------------------------------
Ini sorang lagi mangkuk yg tunggu di suap harapkan makan gaji dengan gomen saja. Buat habis duit rakyat hantar belajar jauh2 balik mintak jadik guru sbb tak dapat makan gaji dgnn gomen.
Bahlul dan bodoh punya orang . piiirah, bodo.

Tanpa Nama berkata...

APAHAL MEMEKAK JE NI...DH ADA KEJE TU WAT JE LA KEJE MASING2...KALO HAMPA SUMA DOK MEMEKAK KT CNI BYK2...GOMEN NK BG NAIK GAJI KORANG NAIK BYK2 KE....ADA KEJE LBH BAIK DR XDE KEJE...

Tanpa Nama berkata...

Skim sbpa baru ini kami kena g key in dalam sistem di putrajaya dari kul 7.30pagi hingga 6 pagi esok dengan tak mandi, rehat time mkn,tandas n solat je time cuti plak tu tp tak lah sedih sangat tp yang sedih bila pembaziran berlaku bayangkan seorang pegawai 16 helai kertas. cuba bayang berapa kos untuk SBPA

dperias berkata...

Pengredan semula perjawatan dalam sektor Perhutanan dalam skim ssm juga perlu di ambil kira ..

Tanpa Nama berkata...

tugas guru sebenarnya mmg x seberat PA lain..bahan2 utk murid2 semuanya dipotostat di sekolah dan semuanya free..mmg benar byk juga kerja yg dilakukan oleh guru di sekolah spt menyapu, merawat murid dan sbgnya tp guru boleh pulang awal lebih kurang pukul 2.50 ptg..
ttp apa sgt yg PA nk dengkikan kpd guru2 semua kerana kita semua merupakan PA

Tanpa Nama berkata...

Ayah ku pernah bercerita, dulu arwah moyang belajar di sekolah berdindingkan buluh, beratapkan daun rumbia. Budak-budak yang datang sekolah kadang-kadang tak berselipar. Belajar agama, mengaji. Best sangat. Siapa nak belajar boleh belajar, siapa tak nak belajar kerja tolong mak ayah cari ikan kat sungai.

Arwah nenek ku kata, dulu arwah atuk mengajar di sekolah bangunan dinding kayu dan atap daun nipah. Masa tu guna batu untuk tulis. Padam guna kain buruk. Arwah atuk jalan kaki ke sekolah, kadang-kadang balik petang selepas semua pelajar balik. Bina bilik darjah pun gotong-royong dengan orang kampung. Selepas balik sekolah arwah atuk tolong orang kampung yang minta bantuan walaupun seutus nasihat.

Terima kasih guru-guru yang sejak zaman dulu mengajar orang dulu-dulu membaca menulis sehingga cucu cicit mereka sekarang berjaya. Dari moyang ke atuk ke ayah aku semua menjadi guru untuk anak bangsa.. Jangan hina profesion perguruan.

Kami memahami anda, tetapi anda tidak memahami kami.... renung2 kanlah...

Tanpa Nama berkata...

cikgu keluar duit sendiri utk bli bahan2 belajar anak murid??
abis yg mak bapak selalu merungut sikit2 cikgu mintak duit... sikit2 mintak duit.... nk byr duit fotostat laa... nak byr duit buku tambahan laa...

anak saya slalu mengadu... cikgu nak mengajar kelas pandai2 jer.. kelas blkg asyik2 kena buat keje sendiri...

cikgu suka melepak dlm bilik guru..sembang2.. jual kain pasang.. jual apam polkadot...

cik gu... cikgu....
dah keje sbg cikgu tugas mengajar... ajar laa betul2..tak pyh pilih bulu....
bila bab2 gaji selalu nak lebih....

kami ni hidup baik bkn atas jasa cikgu saja....
kami ada inisiatif sendiri nak belajar..
tapi kami tetap hormatkan cikgu.... kami tetap sayangkan cikgu....
sbb cikgu ibarat ibubapa kedua kami di sekolah.....

Tanpa Nama berkata...

cikgu sekarang ibarat lampu lekrik bukan lagi seperti lilin membakar diri....ada duit baru nyala...x ada duit...lampu padam....

Tanpa Nama berkata...

saya bkn cikgu tapi saya sayang cikgu kerana sebab cikgu lah saya jd pandai,boleh mengira,boleh bercakap,membaca dan mengeja...apa yang cikgu nak buat kat sekolah ..jual kain ka..apam ka....asalkan tak mengganggu tugas amat saya hargai kerana cikgu tahu apa yang terbaik untuk anak muridnya.........JADI YANG MANA ASIK PERLI CIKGU KATA CIKGU LAMPU ELEKTRIK.DAN LAIN LAIN TOLONG JAGA MULUT KOME SIKIT....ORG2 YANG KUTUK CIKGU AKU TGK TAK PERNAH HIDUP SENANG..ANAK ANAK PUN TAK MENJADI.....JADI PANDAI PANDAI LAH KALAU NK BERCAKAP..................

Tanpa Nama berkata...

saya bkn cikgu tapi saya sayang cikgu kerana sebab cikgu lah saya jd pandai,boleh mengira,boleh bercakap,membaca dan mengeja...apa yang cikgu nak buat kat sekolah ..jual kain ka..apam ka....asalkan tak mengganggu tugas amat saya hargai kerana cikgu tahu apa yang terbaik untuk anak muridnya.........JADI YANG MANA ASIK PERLI CIKGU KATA CIKGU LAMPU ELEKTRIK.DAN LAIN LAIN TOLONG JAGA MULUT KOME SIKIT....ORG2 YANG KUTUK CIKGU AKU TGK TAK PERNAH HIDUP SENANG..ANAK ANAK PUN TAK MENJADI.....JADI PANDAI PANDAI LAH KALAU NK BERCAKAP..................

Tanpa Nama berkata...

saya bkn cikgu tapi saya sayang cikgu kerana sebab cikgu lah saya jd pandai,boleh mengira,boleh bercakap,membaca dan mengeja...apa yang cikgu nak buat kat sekolah ..jual kain ka..apam ka....asalkan tak mengganggu tugas amat saya hargai kerana cikgu tahu apa yang terbaik untuk anak muridnya.........JADI YANG MANA ASIK PERLI CIKGU KATA CIKGU LAMPU ELEKTRIK.DAN LAIN LAIN TOLONG JAGA MULUT KOME SIKIT....ORG2 YANG KUTUK CIKGU AKU TGK TAK PERNAH HIDUP SENANG..ANAK ANAK PUN TAK MENJADI.....JADI PANDAI PANDAI LAH KALAU NK BERCAKAP..................

Tanpa Nama berkata...

---pasai duit sanggop kutuk cikgu......ini PA2 ytang tamak haloba...kecik2 tak mau belajag pandai2..lepas tu dah besag keje gaji kecik asik marahkan cikgu sendiri.....
--- kalau dah srp ,spm..takkan nak setaraf guru...

---gaji cikgu banyak..tp banyak keluar utk anak anak kamu semua

--- keluar daerah,bersukan semua diut cikgu..FOTOSTAT tak free ya..10 sen sekeping....!!

HIDUP BN,Hidup TPM dan PM..!!

Tanpa Nama berkata...

a'kum sahabat semua PA , kami anggota ATM sokong gaji guru tinggi coz kami tumpang naik sama, lagi tinggi gaji guru lagi tinggi gaji kami naik, nak ikut perlembagaan katakanlah, bukan saya yang cakap kalu tak percaya tanya menteri pertahanan ikut perlembagaan gaji sape yang tinggi sekali.tq

Tanpa Nama berkata...

Semua kumpulan Bising isu gaji,nak komen biar masuk akal,semua penjawat awam bising dan komen dalam pejabat, yang tidak menjadi ahli kesatuan sekerja untung tak berlesen(tak jadi ahli) turut merasai nikmat atas perjuangan Cuepacs,Cuepacs kena buat garis panduan,sesiapa tidak jadi ahli tidak layak mendapat faedah dari perjuangan cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih buat Ibubapaku dan Guru2ku.
Jangan marah dgn yang komen negatif diatas.
Percayalah yang komen gitu-gitu adalah yang hancuss dan haprak SPM nya dulu-dulu.
Time belajar kaki ponteng, mengayat awek...pelekeh bebudak kelas baik.

Bila dah mula keja, modal spm haprak lagi hancuss keja gomen, dapat gaji ciput APALAGI cikgu ler jadi kambing hitam..kow-kow kasi.

Percayalah : Kami yang kemenara gading di luar dan dalam negara tetap mengucapkan Ribuan Terima Kasih....kamilah jurutera, akauntan, ptd, doktor, pensyarah dan lain2 tetap berterima kasih
kepada ibubapa & guru.

Land End

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

APA KATA PA PERAK
Biar Pape Asalkan Bergaye

APA KATA PA NOGORI
Bior Mati Onak
Jangan Mati Odat

APA KATA PA MELAKA

Takkan Melayu Hilang DiDunia
dengan karamah 5 Hang Menjadi Melaka Maju
HANG TUAH,HANG JEBAT,HANG KASTURI,HANG LEKIR,HANG LEKIU

APA KATA PA PERLIS DAN KEDAH

Dr Kuala Perlis ke Kuala Kedah
PA Perlis dan Kedah mahu yang mudah.
Dahulu Kedah nak jadi Negeri Maju 2010 dengan Gemilang
Orang Kedah cuba ambil karamah melaka tetapi ketinggalan dan tinggalah......

MAK HANG, PAK HANG, TOK HANG, WAN HANG DAN LAST TINGGAL HAMPA....
Kini Kedah Jalan banyak rosak, sampah tak dikutip, sistem perparitan tersumbat dan banyak lagi.....
Apapun semuanya KEDAH SEJAHTERA....?????

Apa nak jadi dengan kata2 keramat orang Kedah... Biar Pi Lah....... Apa nak buat dah nasib badan...

Iklan sikit kata kawan saya berjumpa seniornya. Solannya macamna dgn saya masih maniskah???
Jawap Kawan Masih manis trang tang..tang
Jawapnya senior bukan saya akau manis, kencing aku juga manis....

Ini menunjukkan Rakyat Malaysia memang kaya..???????

hanya satu pesanan apa-apa bersabar kerana hampir berbulan semua bersabat takkan 7 hari tak boleh sabar.....

Drp : BP

Tanpa Nama berkata...

7 hari tu...baru nak umum...laksananya entah bila tahun. saya ingatla tahun 2020 baru umum kot sebab banyak pindaan dan perubahan serta cadangan...TERBAEKKKKKKKKKKK

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

YA ALLAH TENANGKAN DIRIKU DAN JIWAKU HANYA ITU AKU TERDAYA MEMOHON RESTU DAN RAHMATMU...

From BP

Tanpa Nama berkata...

ZAM ZAM ALA KAZAM

Tanpa Nama berkata...

semua kakitangan minta kenaikan, kakaitangan zoo apa cerita. lagi teruk dan bahaya cuci gigi rimau. apa kata kita bagi diaorg ni gaji jusa. setuju tak kawan2

Tanpa Nama berkata...

BERSATU KITA BERSATU
DENGAN SETIA BERGANDING BAHU.
JIWA BERPADU KITA RUMPUN PA
BERSAMA SAMA KITA BERSAMA MENCAPAI HASRAT SEMUA.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih buat Ibubapaku dan Guru2ku.
Jangan marah dgn yang komen negatif diatas.
Percayalah yang komen gitu-gitu adalah yang hancuss dan haprak SPM nya dulu-dulu.
Time belajar kaki ponteng, mengayat awek...pelekeh bebudak kelas baik.

Bila dah mula keja, modal spm haprak lagi hancuss keja gomen, dapat gaji ciput APALAGI cikgu ler jadi kambing hitam..kow-kow kasi.

Percayalah : Kami yang kemenara gading di luar dan dalam negara tetap mengucapkan Ribuan Terima Kasih....kamilah jurutera, akauntan, ptd, doktor, pensyarah dan lain2 tetap berterima kasih
kepada ibubapa & guru.

Land End

yyyyyyyyyyyyyyyyyessssss

SAYA SUKUNG, RAMAINYA YANG PELEKEH GURU NI ADALAH KALANGAN PA DAN IBUBAPA YANG KOKAK DAN CAP AYAM SPM NYA DULU DULU.
SIJIL CIPUT GAJI NAK SEGUNUNG...;LAST2 GURU DISALAHKAN

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
TAK HABIS2 DENGAN GURU.LEBIH 30%.NANTI 70% LAGI TU MCMNE? JADI ANAK TIRI KER? DAH DA CUMA KUP 15 TAHUN. KALU KUP 8 TAHUN KAMI TAK KAN BISING. SEKARANG KAMI DAH MUAK,SELALU UMUM HAL GURU SAJA.TIME BASE 8-8-6.. DARI GRED 29 NAIK 32 NAIK 36 NAIK 38. YG LAIN UMUM NAIK KUP,PUN LAMBAT.HAKIKI LAGI LAH LAMBAT

betul tu. mengajar tak iklassss.... nak macam2... sudah la guru yg macam tu. balik kpg tanam diri la. puikkkk

Tanpa Nama berkata...

--ada lagi yang tak puashati kat cikgu..siap ad 'puik' lagi...ini mesti org ni masa kecik kuat melawan cikgu..pastu besar gaji kecik tp nak belagak cikgu tak boleh..marah la cikgu....

Tanpa Nama berkata...

sedarlah
gaji awak sikit sebab belajar dengan guru
gaji awak banyak sebab berguru dengan guru
jadi macamana nak samakan diri anda dengan guru
mungkin anda patut
sambung belajar dan jadilah guru
wassalam
:::::::::::::::::::::::::::::::::
-----------------------------------

Kami tidak pertikai jasa guru.Kami berterima kasih pada semua guru.

KAMI BERSYUKUR KEPADA ALLAH.

Cuma kami nak semua guru berfikir gaji guru mengajar di sekolah berbeza dengan gaji penjawat awam yang lain dari guru. SEMAK SKIM GAJI GURU DENGAN :

N27 HINGGA KE BAWAH. FAHAM TAK?

Betul guru berjasa pada PA. Tapi PA pun manusia. Buat kerja juga.

Cikgu masuk kerja lebih kurang 7.30 pagi hingga 7.45 pagi. PA ikut waktu anjal masuk antara jam 7.30 pagi hingga 8.30 pagi.

APA YANG KAMI(Penjawat Awam ) MINTA ialah PENTADBIRAN PENJAWAT AWAM MALAYSIA iaitu KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM DAN PERDANA MENTERI MALAYSIA DAN KONCO-KONCONYA(KPPA, KSN, KETUA2 PENGARAH, KETUA-KETUA JABATAN, JUSA-JUSA, KUMPULAN PRIMIER, TURUS DAN NTAH APA-APA LAGI KUMPULAN ATASAN PENGURUSAN) berlaku adil dengan PENJAWAT AWAM BAWAHAN SEPERTI KAMI.

KAMI MINTA GURU-GURU SOKONG PERMOHONAN CUEPACS MENGENAI PENJAWAT AWAM KEPADA PERDANA MENTERI.

kami bukan nak tabur pasir dalam periuk nasi cikgu.

Apa yang kami luahkan di blog CUEPACS ini ialah keadilan dari segi pendapatan(GAJI ) kumpulan rendah pelaksana dalam penjawat awam. ITU SAJA.

Kami bukan pertikai gaji guru. Kami bukan pertikai kerja guru. Kami bukan pertikai keistimewaan yang ada pada guru.

KAMI NAK KERAJAAN BERLAKU ADIL DALAM PERSOALAN PENDAPATAN (Gaji) PENJAWAT AWAM BAWAHAN KUMPULAN PELAKSANA. ITU SAJA.....

SUSAH SANGAT KA?

ya, ALLAH...cukuplah engkau ya ALLAH bagi kami ya ALLAH.

Fikirlaaa.....kesusahan orang lain sama.

Dok isi tembolok sampai termuak termuntah. Termuntah telan balik. Tu pun nak perosok masuk tembolok balik. Rezeki orang lain pun nak tibai sama.
INGATLA ALLAH SAMA.

Tanpa Nama berkata...

CIKGU LG.........
BUAT LA APA-APA PUN....
GOLONGAN CIKGU NI RAMAI YG SOKONG PEMBANGKANG....
SMPAI BILA2 PN GOLONGAN NI XKN SOKONG KRAJAAN..
ALA MAKLUMLAH ORG BIJAK PANDAI KONONNYA....
SB TU LA KRAJAAN BELA SGT GOLONGAN NI....
CU TENGOK BLUM JG CIKGU PN DH PANDAI TURUNKAN GAMBAR PM....
APA MAKNANYA TU........

Tanpa Nama berkata...

CIKGU LG.........
BUAT LA APA-APA PUN....
GOLONGAN CIKGU NI RAMAI YG SOKONG PEMBANGKANG....
SMPAI BILA2 PN GOLONGAN NI XKN SOKONG KRAJAAN..
ALA MAKLUMLAH ORG BIJAK PANDAI KONONNYA....
SB TU LA KRAJAAN BELA SGT GOLONGAN NI....
CU TENGOK BLUM Jd CIKGU PN DH PANDAI TURUNKAN GAMBAR PM....
NK TENGOK RESPON CIKGU LEPAS NI PULAK
MSTI MARAH2..
SORI YE CIKGU...
SLMT PG CIKGU...
SLMT PULANG CIKGU.....
APA MAKNANYA TU........

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

5 RAHSIA BESAR ORG CINA KAYA RAYA
Untuk Tatapan Bersama-Sama Sahabat

1 Kerja makan gaji sementara untuk pengalaman hidup
Org cina perlu berniaga utk membangun masa depan dan keturunan mereka.

2Pelanggan lebih penting dari untung: Untung jangan letak banyak2, sedikit tapi berterusan,
pelanggan adalah raja, kehilangan pelanggan adalah musibah,
keuntungan boleh dicari, pelanggan setia sukar ditemui.

3 Org cina jarang bankrup, kecuali 2 perkara:
Berjudi dan kaki perempuan (Ada perempuan simpanan)

4Modal orang cina, 1 mangkuk mesti dpt balik 5 mangkuk
1 mangkuk utk keluarga, 1mangkuk simpanan dan baki 3 mangkuk sebagai modal pusingan.

5 Kalau mereka ditawarkan pinjaman untukmodal
mereka akan tanya, berapa bunganya?
bukan berapa ansuran tiap2 bulan?

Drp : BP - untuk kongsi bersama.

Tanpa Nama berkata...

tahniah guru, dapat kenaikan SBPA, kemudian pakatan rakyat nak beri kenaikan RM500 lagi, ajarlah anak bangsa buat baik, bukan menindas rakyat

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Khamis, Mac 01, 2012 11:52:00 AM berkata...

CIKGU LG.........
BUAT LA APA-APA PUN....
GOLONGAN CIKGU NI RAMAI YG SOKONG PEMBANGKANG....
SMPAI BILA2 PN GOLONGAN NI XKN SOKONG KRAJAAN..
ALA MAKLUMLAH ORG BIJAK PANDAI KONONNYA....
SB TU LA KRAJAAN BELA SGT GOLONGAN NI....
CU TENGOK BLUM Jd CIKGU PN DH PANDAI TURUNKAN GAMBAR PM....
NK TENGOK RESPON CIKGU LEPAS NI PULAK MSTI MARAH2..
SORI YE CIKGU...
SLMT PG CIKGU...
SLMT PULANG CIKGU.....
APA MAKNANYA TU........

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Maknanya ..... ko B#%#H tak nak jd CIKGU !!!

Tanpa Nama berkata...

ko lg BODOOOOOHHHHHHHH
jd cikgu tp xtau nk bsyukrrrrrrrr
bODOHHHHHHHHHHH

PA terabai berkata...

bangang tak abeh2 kerajaan asyik2 lebih kan cikgu, polis, jururawat, atm..tang ni la aku tiba2 jadi penyokong kepada pembangkang..ni la sebabnya..weih..PA lain pun buat kerja juga

Tanpa Nama berkata...

-guru ada banyak,guru sekolah,guru agama,dsn macam2 lagi

-biarlah ..rezki masing masing...

-jgn kutuk mengutuk..bodo membodo

-tak baik kerna takut..yg kata cikgu bodoh..nanti dia jd lebih bodohh....nauzubillah min zalik.

Tanpa Nama berkata...

kesiannya guru selalu dipertikaikan....amat menyedihkan....cuba kamu2 semua yg kutuk guru ni bawa2lah pegi sekolah tgk sikit jer...keje guru....tergelak kami guru ni baca komen2 kamu...macam org TAK BERPELAJARAN n IKUT SEDAP GIGI jer ckp guru ni kena manja...amboi..cuba kamu ditempat kami???...xpelah kutuk jerla kami...kami redha....kami doakan kamu2 ni insaf dan semoga anak2 kamu akan jadi guru seperti kami...dan disitu kamu tawlah tugas seorang guru.....AMIN

Tanpa Nama berkata...

terbaik boboy boy

Tanpa Nama berkata...

skrg ni isu gaji yg kita semua tak puas hati.. bg saya.. xder faedahnya kalau kita asik duk buruk memburukkan keje orang lain/ perkhidmatan lain... keje kita sendiri pun belum pasti sempurna... kutuk mengutuk menambahkan dosa jer.. langsung xder faedah.. kalau nak perjuangkan gaji tuan puan dinaikkan, rasanya bukan dr cara ni.. berfikirlah secara waras.. lebih baik jadikan blog ni sebagai satu kemudahan utk kita semua berbincang cari penyelesaian...
berkenaan dengan kutukan kepada guru sptmna isu2 diatas... harap pihak yg berkenaan HENTIkan tabiat buruk anda tu.. ingatlah, mungkin bg diri kita... kita adalah yg terbaik, tapi dalam sedar tak sedar, pastinya ada pemerhati disekitar kita yg melihat kekurangan / kesalahan kita dalam melaksanakan tugasan harian ditempat kerja... yakinlah.. kita belum lg sempurna. sama2 kita cuba jadi yg TERBAIK. ingatlah Allah tu MAHA KUASA... rezeki dariNYA..
MAAF jika kata2 saya mengguriskan hati, tapi ianya adalah luahan perasaan yg ikhlas dr saya.. utk kebaikan bersama DUNIA & AKHIRAT..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Khamis, Mac 01, 2012 3:38:00 PM berkata...

ko lg BODOOOOOHHHHHHHH
jd cikgu tp xtau nk bsyukrrrrrrrr
bODOHHHHHHHHHHH

-------------------------------------------

Ni lg B*@*H. Duduk opis mengulat aje. Tak caya? Pukul 3 setengah ptg layan tenet lg. Kan time kerja tu ? Gaji nak selori, kerja goyang kaki.

**Kalau nak mencarut/memaki kat sini sila gunakan aksara tak bermakna. Jgn tunjukkan kebebalan dan kebangsatan anda. (ini nasihat, bukan mencarut)

hafiz berkata...

Golongan PA kena bangun dari sekarang memperjuangankan hak masing-masing tanpa mengira pekerja golongan bawahan atau atasan. Kerana apa yg kita perjuangkan sekarang akan kite nikmati di masa pencen.

Tanpa Nama berkata...

kikikikikiki

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Khamis, Mac 01, 2012 11:00:00 PM berkata...

**Kalau nak mencarut/memaki kat sini sila gunakan aksara tak bermakna. Jgn tunjukkan kebebalan dan kebangsatan anda. (ini nasihat, bukan mencarut)

---------------------------------------

Baik cikgu. Terima kasih cikgu. Baru saya sedar saya bebal cikgu. Terima kasih kerana menyuluh jalan saya cikgu.
Heh heh heh

Tanpa Nama berkata...

cuba keje pasang niat yang betul insyaallah tak komen yang macam2 tu oktq.

Tanpa Nama berkata...

Kolej komuniti diseberang Perai terlalu banyak ditelok air tawar,kepalas batas,dptg pauh ada 3 dan lain-lain,kolej banyak,student kurang,mana pelajar-pelajar.

Tanpa Nama berkata...

saya terpangil untuk memberi ulasan bernas berbanding isu ini..
saya rasa mmg kerajaan jadikan guru anak emas dalam PA ni..
laluan kerjaya guru mmg mudah berbanding PA lain..
Time based 8thn comfirm akan naik berbeza ngn PA lain 15 thn,tu pn bkn senang nk lulus..
lps tu kenaikan pangkat automatik,lps hbs degree trus dpt mohon utk jwtn 41,berbeza ngn PA lain yg mcm nk gile mohon nk naik gred..
Kenapa kerajaan tidak adil buat sume tu sama rata utk PA lain?baru la kami sume x bising dan xde melenting...
harap dpt perhatian cuepacs...

Cikgu Dekat Pencen berkata...

saya terpangil untuk memberi ulasan bernas berbanding isu ini..
saya rasa mmg kerajaan jadikan guru anak emas dalam PA ni..
laluan kerjaya guru mmg mudah berbanding PA lain..
Time based 8thn comfirm akan naik berbeza ngn PA lain 15 thn,tu pn bkn senang nk lulus..
lps tu kenaikan pangkat automatik,lps hbs degree trus dpt mohon utk jwtn 41,berbeza ngn PA lain yg mcm nk gile mohon nk naik gred..
Kenapa kerajaan tidak adil buat sume tu sama rata utk PA lain?baru la kami sume x bising dan xde melenting...
harap dpt perhatian cuepacs...

--------------------------------------------------------------

Jawapan - realiti dlm perkhidmatan guru
1. Laluan kerjaya mudah - sbb ada SPP (Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan)yg menguruskan pelantikan n ada NUTP yg selalu menyampaikan suara guru.
2. Time-based confirm naik pangkat - Belum tentu. Kalau ko sanggup jd penolg kanan/pengetua/pentadbir blh le naik pgkat. Kalau tak sanggup, duduk skolah sampai tua.
3. Lps habis degree blh lompat jawtn 41 - Belum tentu. Sbb ada ijazah/kursus tertentu sj yg diiktiraf oleh KPM. Kalau tak masuk senarai, duduk le di gred tu walau berijazah. Lg bagus, cari kerja lain.
Rumusan - Setiap bidang kerjaya harus ada SP (Suruhanjaya Perkhidmatan) sendiri yg tahu/jelas akan laluan kerjaya bidang itu n dapat membawa suara PA ke atas.

Tanpa Nama berkata...

sia-sia je komen kat sini... bkn tambah dosa kutuk2 org lain.
tgk ni lg bagus..
http://www.youtube.com/watch?v=OQptkbncgVI

Tanpa Nama berkata...

KAN DAH KENA.....

CUEPACS DAH KENA MAIN...

TIMBALAN PERDANA MENTERI KATA BLA...BLA... BLA....

PERDANA MENTERI KATA
ABC....ABC...ABC

MANTAN PERDANA MENTERI KATA

123....123....123

KAN DAH KENA MAIN TUUUUU.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Dah beri pendapat macam-macam kat CUEPACS....tapi CUEPACS buat selamba jeeer.

CUEPACS DAH TAU JAWAPAN PERDANA MENTERI KOT. SAJA RAHSIA DARI KAMI SEMUA PENJAWAT AWAM KOOOOOT.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami mengadu, kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami dikembalikan..... AMIIIIIN.

Tanpa Nama berkata...

KAN DAH KENA.....

CUEPACS DAH KENA MAIN...

TIMBALAN PERDANA MENTERI KATA BLA...BLA... BLA....

PERDANA MENTERI KATA
ABC....ABC...ABC

MANTAN PERDANA MENTERI KATA

123....123....123

KAN DAH KENA MAIN TUUUUU.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Dah beri pendapat macam-macam kat CUEPACS....tapi CUEPACS buat selamba jeeer.

CUEPACS DAH TAU JAWAPAN PERDANA MENTERI KOT. SAJA RAHSIA DARI KAMI SEMUA PENJAWAT AWAM KOOOOOT.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami mengadu, kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami dikembalikan..... AMIIIIIN.

Tanpa Nama berkata...

Sungguhku menyesal...dulu time skola selalu lawan guru. Sekarang tak dpt jadi guru..sakit hati pula nampak gaji dorang ni..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

guru diutamakan sebab guru ibarat lilin membakar diri untuk orang lain, tak macam pa2 lain..hahaha
------------------------------------
bakor diri ape ke bendenya... cikgu sekarang buat keje 'copy, cut & paste'je.. Jgn samakan diri cikgu sekarang setaraf cikgu dulu2. jauh bezanya bagai langit dengan bumi..

Tanpa Nama berkata...

cikgu skrg... kelas tambahan utk anak murid pun nk kene brbayar... gaji beribu2.. kenaikan tahunan byk... tp tu semua kerajaan x sedar.. pegi la pantau keje ape yg cikgu buat... x same dgn cikgu aku dulu... buat tusyen semua free sbb diaorg nk bg ank murid pandai... cikgu skrg keje kerana duit.. bkn dgn tggungjawab

Tanpa Nama berkata...

sepatutnye org gov tidak layak dapat apa2 memandangkan banyak benefit yang telah diberi oleh gov kpd anda.

percaya atau tidak sebanyak mana yg anda dapt anda tidak akan puas n bersyukur.tengok la sekarang ini bila PM umum kan bajet masih ramai yang bersuara.

mungkin anda anggap bila keje gov sudah hebat sgt tp hakikat nye tidak bg saya.

Cuepacs - setiap tahun hanya tahu nak minta itu ini hanya tuk kakitangan gov TAPI dia ada pernah fikir x cara menaikkan taraf kerja yang lebih baik dikalangan gov.

banyak org gov bila masuk gov diaorg anggap keje relax, cuti pun lama...(cuti lama tu pun boleh myebabkan masalah besar)

tapi adakah cuepacs ambik port?

setiap kali gaji gov naik pasti brg pun naik...adakah anda perasan

petrol naik kenapa gov x infom awal? dh naik baru infom ? patut ke

kata nak tolong rakyat?

ini antara 5% yang utara kan...