SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

23 Mac 2015

KERAJAAN DIGESA KAJI SKIM GAJI PEMBANTU TABIKA KEMAS

Bernama
22/3/2015


KUALA TERENGGANU, 22 Mac (Bernama) -- CUEPACS pada Ahad menggesa kerajaan supaya menyemak semula skim gaji pembantu tabika Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas).
Presidennya Datuk Azih Muda berkata seramai 4,000 pembantu tabika Kemas buat masa ini menerima bayaran sebanyak RM400 sebulan, yang dilihat tidak lagi relevan dan membebankan kedudukan kewangan mereka.

"Gaji minimum sektor swasta sekarang juga sudah mencecah RM900. Jika kekal dengan bayaran RM400, bagaimana mereka mahu menampung kehidupan?(Jumlah) ini sangat tidak relevan," kata beliau.

Bercakap pada sidang media di sini, Azih berkata meskipun waktu bekerja pembantu tabika Kemas bermula pukul 8 pagi hingga 3 petang, namun ada kalanya tugas mereka dilanjutkan.

"CUEPACS berharap supaya pembantu tabika Kemas ini menerima gaji sekurang-kurangnya gaji minimum RM900, sesuai dengan tugas dan keadaan ekonomi semasa," katanya.

-- BERNAMA

17 ulasan:

Unknown berkata...

kaji juga pakaian seragam(kain) dan kasut utk PaP PRA dan seangkatan...tidak relevan dengan kenaikan gaji dan gred sejak kebelakangan ini..kalau nk di tambah kira2 elaun lebih besar dari gred 17 berdasarkan kenaikan KGT.
(KGT gred17 RM95)setahun =vs= (KGT gred11 RM80+kasut(300)+pakaian(450)=RM830)setahun.

Unknown berkata...

Betul tu.. setuju juga.. kadang pakaian bukan dipakai selalu, kasut pun sama, ada yg claim tiap tahun tp x beli tiap tahun. Pakai gak baju tahun lepas.. asalkan dapat claim.. tp yg gaji cikgu kemas ni memang sy setuju sangat.. rm400, nak makan pakai bil lagi.. ada yg ibu tunggal pun ada, so dengan rm400 tu, gaji pembantu rumah luar negara pun ada yg rm800.. nonsense..!!!

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Ada diklgn guru tabika yg dilantik melalui pgrm NKRA yg tidak mempunyai kelas sejak januari lps dan mereka kini ditmptkn di pjbt menurut sumber drp kktgn kemas. Menurut sumber yg namanya x mahu diketahui,ada segelintir guru tabika memberikan sejumlah wang kpd penyelia pra sekolah supaya mereka tidak disuruh membuka kelas di tmpt yg jauh. Ttpi berita ini belum terbukti kesahihannya lg.

Unknown berkata...

yea tol tu..gji pembntu rumah warga asing pn dh naik..harap pihak yg berwajib naikkanlah gji pembantu tadika kemas same taraf ekonomi sekarang...rm900 seperti yg di sarankan oleh perdana menteri kita...

Unknown berkata...

yea tol tu..gji pembntu rumah warga asing pn dh naik..harap pihak yg berwajib naikkanlah gji pembantu tadika kemas same taraf ekonomi sekarang...rm900 seperti yg di sarankan oleh perdana menteri kita...

Unknown berkata...

Gaji pembantu tadika rm400,tidak mencukupi di masa sekarang..harap pihak yg berwajib naikkanlah gaji pembantu tadika sama taraf ekonomi sekarang
Rm900 seperti saranan perdana menteri kita

Unknown berkata...

Saya sangat bersetuju gaji pembantu guru tabika kemas dinaikkan..kepada yang setimpal dengan tugasan yang dilakukan.

Unknown berkata...

Saya sangat bersetuju gaji pembantu guru tabika kemas dinaikkan setimpal dengan tugasan yang dilakukan..harap ada pihak yang sudi membantu dan menyokong dengan saranan kami iaitu gaji kami pembantu guru tabika dinaikkan.

Unknown berkata...

Betul tu..Su seorang pembantu guru tadika kemas elaun rm500 shj (2019) dgn taraf ekonomi yg semakin mencabar tiada epf socso. Sy terpaksa kerja lain sebelah petang, selepas sesi pembelajaran krna faktor gaji tidak setimpal. Tiada slip gaji. Harap sgt saranan mengkaji semula tangga gaji dan skop berdasarkan skop kerja, kadang terpaksa mengajar murid-murid, menggantikan guru bila ada tugasan bengkel, mesyuarat di pejabkat kemas.

Unknown berkata...

Saya setuju gaji pembantu tabika kemas dinaikkan sebanyak 1100rm,pembantu bukan sje jadi pembantu malah terpaksa menganti guru bila ade tugasan diluar atau ade ade hal peribadi, bg saya gaji 500rm tidak mencukupi.saya sebagai pembantu tabika kemas mohon pihak CUEPACS mengkaji permohonan kenaikan gaji minima yng sepatut dibayar. Sedangkn gaji taska sudah mencecah 1200rm,dan kenape gaji tabika masih lagi dlm ketegeri rendah. Mohon minta beri perhatian pada pembantu tabika kemas terutama di negeri perak.

Rudaiman berkata...

Isteri saya pembantu tadika dikampung sudah beberapa tahun namun elaun diberikan kekal rm500 sebulan dan selalu lewat dalam pembayaran.Dimana saya boleh mengadu dan mendapatkan belas kasihan bagj pehak isteri saya?

Unknown berkata...

Kmi berharap smua ppms tdika ne..d beri kenaikan elaun , Sya dri Sabah..berharap SGT2 elaun kmi ppms ne d'naikan dgn cepat..moga pihak yg berkenan dpt terima keluhan kmi sbgi ppms tdika ne, yg skrg dpt elaun rm500 sebulan..elaun itu..msi kurang tuk menampung blnja tuk sbln..

Unknown berkata...

Kmi..mohon d'percepat kn kenaikan elaun ppms tdika ne..harap2 tahun 2022..naik la elaun kmi ppms tdika ne

Unknown berkata...

Kalau..ppms yg cuti, kna..CRI penganti, kalau guru yg cuti, ppms sdri yg krja jaga budak dan msk kt tadika tu,

Tanpa Nama berkata...

sekarang brg semua dh naik elaun 500 xckop nk tanggung susu pempers..tu xtermasuk brg yg lain..tolonglh naikkn gaji ppms di tabika..