SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

10 Mei 2010

IMBUHAN PANGKAT BUKAN WANG

Utusan Malaysia
10/5/2010




KUALA LUMPUR 7 Mei - Cadangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memberi imbuhan kepada pegawai kerajaan yang mengambil tindakan ke atas orang yang cuba memberi rasuah kepada mereka mampu mengurangkan kegiatan itu di kalangan kakitangan awam.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman berkata, cadangan itu adalah baik tetapi imbuhan itu seeloknya bukan berbentuk wang ringgit sebaliknya dalam bentuk kenaikan pangkat.
''Ini kerana pegawai yang mengambil tindakan terhadap pemberi rasuah adalah kakitangan yang mempunyai integriti dan selayaknya beliau diberi peluang kenaikan pangkat,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan SPRM yang mahu memberi imbuhan kepada pegawai kerajaan yang menolak rasuah sebagai menghargai jasa mereka membanteras aktiviti tidak sihat itu.
Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim Mohamed hari ini berkata, pihaknya dan kerajaan sedang menyediakan draf kaedah yang bersesuaian berhubung pemberian imbuhan tersebut.
Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahrir Syed Mohamud pula berkata, walaupun pihaknya menyambut baik cadangan itu, namun ia tidak boleh dilaksanakan secara 'ad hoc' kerana ia melibatkan implikasi undang-undang.
''Cadangan ini bagus tetapi saya khuatir ada pihak yang berkepentingan menggunakan peluang ini untuk menganiaya orang lain dengan tuduhan rasuah dan sebagainya.
''Perkara seperti ini memerlukan penelitian khusus kerana kesalahan rasuah bukan isu kecil tetapi melibatkan soal maruah seseorang,'' jelasnya.
Tambah beliau, jika SPRM ingin meneruskan cadangan tersebut, imbuhan itu hanya boleh diberikan kepada pegawai kerajaan selepas mahkamah berjaya membuktikan tertuduh bersalah.
Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Ma'amor Osman berharap jika cadangan itu dilaksanakan, ia digunakan sepenuhnya oleh pegawai kerajaan bagi membanteras rasuah.
Katanya, inilah masanya bagi semua kakitangan awam berlumba-lumba menolak rasuah kerana imbuhan yang diterima bukan sahaja dalam bentuk pahala tetapi juga turut menikmati penghargaan daripada pihak berkuasa dan kerajaan.
''Langkah ini cukup baik tetapi pengadu atau pun pegawai kerajaan yang menolak rasuah harus dilindungi identitinya demi keselamatan mereka,'' katanya.

Tiada ulasan: