SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

23 Julai 2008

AMBIL KIRA INSENTIF GURU DG44- NUTP

Utusan Malaysia
23/7/2008

KUALA LUMPUR 23 Julai - Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menggesa kerajaan menimbangkan pemberian insentif kepada guru-guru dalam kumpulan DG44 dari kumpulan bukan siswazah.
Mereka merupakan kumpulan guru yang telah berkhidmat selama tiga tahun, tetapi dianggap mempunyai penghalaman satu tahun sahaja.
Setiausaha Agung NUTP, Lok Yim Pheng berkata, ini menyebabkan guru-guru yang kurang berpengalaman 'melangkaui' guru-guru DG44 dari segi pemberian insentif sehingga mengakibatkan perasaan kurang senang.
Menurutnya, kumpulan itu juga tidak menerima tawaran kenaikan gaji seperti yang diterima oleh guru-guru yang berada dalam kumpulan DGA 29 dan DG41, baru-baru ini.
Katanya, NUTP juga meminta Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) agar lebih prihatin dan peka terhadap pandangan dan keluhan pihak guru.
''Jangan jadikan guru-guru yang sentiasa taat setia kepada kerajaan ini sebagai mangsa,'' kata beliau dalam kenyataannya, di sini hari ini.
Tambah beliau, sebenarnya kumpulan guru DG44 adalah guru berpengalaman, tetapi telah dianaktirikan dalam dua situasi tersebut.
Beliau seterusnya memberitahu, sejak kebelakangan ini, beban kerja guru-guru berlipat ganda tetapi mereka tetap menjalankan tugas yang diamanahkan dengan baik.
Justeru, tambah beliau, pihak kerajaan harus mengambil kira situasi sebenar setiap warga pendidik dan memberi segala kemudahan dengan sama rata tanpa mengabaikan sesiapa.

Tiada ulasan: