SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

16 Julai 2008

POTONGAN COLA TAK BANTU RINGANKAN BEBAN KAKITANGAN AWAM

Petikan dari Utusan Malaysia
16/7/2008

BANTUAN Sara Hidup atau Cola adalah antara inisiatif kerajaan meringankan beban rakyat dalam menempuhi keadaan ekonomi yang menyebabkan harga barang keperluan dan perkhidmatan terus naik. Baru-baru ini, Cuepacs membuat tuntutan tambahan daripada bantuan asal ke RM500 sebulan dan diselaras kepada semua kakitangan awam. Perjuangan Cuepacs disambut baik semua kakitangan awam. Cuma harapan kakitangan awam, supaya pemberian Cola tidak dibeza-bezakan. Ada kakitangan awam yang tinggal di bandar menerima bantuan Cola luar bandar disebabkan tempat bekerja terletak di luar bandar.
Sedangkan kos hidup mereka lebih tinggi daripada yang tinggal di bandar disebabkan terpaksa berulang alik setiap hari. Saya ingin menarik perhatian Cuepacs dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam pemberian Cola kepada kakitangan awam, iaitu wajarkah bantuan Cola juga dibuat pemotongan? Sekiranya ia adalah bantuan, mengapa masih dipotong lagi. Bagi kakitangan awam yang tinggal di kuarters kerajaan, Bantuan Sewa Rumah yang diberikan kerajaan akan dipotong sepenuhnya.
Namun, mengapa bantuan Cola juga dipotong 50 peratus lagi apabila tinggal di kuarters? Pada saya ia bertentangan dengan niat baik kerajaan untuk meringankan beban kewangan kakitangan awam. Misalannya, di tempat saya bantuan Cola adalah RM100. Apabila seorang kakitangan awam tinggal di kuarters, bantuan itu dipotong separuh menyebabkan bantuan diterima hanya RM50. Adakah dengan bantuan RM50 yang diterima buat masa ini dapat merealisasikan hasrat kerajaan untuk meringankan beban kewangan kakitangan awam? Bagaimana pula sekiranya bantuan Cola menjadi RM500, sudah tentu RM250 akan dipotong dan ditambah pula dengan bantuan sewa rumah yang sedia maklum dipotong. Saya mengharapkan kerajaan, Cuepacs dan JPA mengkaji semula pemotongan Cola.
NIAT BAIK, Jitra, Kedah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mungkin kerajaan perlu menimbangkan elaun anak kepada kakitangan awam bgi membantu meringgankan beban kos hidup yang semakin melampau disamping cola.