SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

03 Julai 2008

PEMBAYARAN GAJI SEKALI SEBULAN SEKTOR AWAM KEKAL

Petikan dari Utusan Malaysia
3/7/2008

PUTRAJAYA 2 Julai – Kerajaan hari ini memutuskan untuk tidak melaksanakan cadangan pembayaran gaji kakitangan awam sebanyak dua kali sebulan mulai bulan depan seperti yang dipersetujui sebelum ini.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan berkata, perkara itu diputuskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan dengan itu pembayaran gaji kakitangan awam akan dibuat seperti amalan biasa sekarang iaitu sebulan sekali.
“Keputusan kerajaan untuk membayar gaji dua kali sebulan adalah bertujuan bagi memudahkan penjawat awam menguruskan perbelanjaan mereka.
“Tetapi penjawat awam sendiri seperti yang disuarakan oleh Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memikirkan tidak perlu dibayar gaji dua kali sebulan.
“Jadi, kita tidak akan teruskan cadangan itu,'' kata Mohd. Sidek kepada pemberita selepas melancarkan Laporan Kajian Indeks Persepsi Integriti Nasional 2007 di sini.
Mengenai tuntutan CUEPACS agar Elaun Sara Hidup (COLA) dinaikkan dan diselaraskan daripada RM300 hingga RM500 sebulan di seluruh negara, beliau berkata, kerajaan akan meneliti perkara tersebut.
Menurut beliau, tuntutan itu memerlukan kajian mendalam kerana ia melibatkan perbelanjaan yang besar.
Beliau menambah, ketika ini negara juga memerlukan peruntukan tambahan sebanyak RM30 bilion bagi melaksanakan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) seperti yang dibentangkan oleh Perdana Menteri dalam kajian separuh penggal rancangan itu di Dewan Rakyat Khamis lalu.
“Kerajaan kena fikir sama ada kita mempunyai kemampuan dan apa implikasinya,” kata beliau.

Tiada ulasan: