SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

10 Julai 2008

CUEPACS ANGGAP PERATURAN NAIK PANGKAT KETEPI HAK KAUM LAIN

Petikan dari Berita Harian
10/7/2008

KUALA LUMPUR: Cadangan Kerajaan Pas Kelantan menjadikan solat lima waktu dan Jumaat sebagai syarat kenaikan pangkat serta pengambilan baru kakitangan awam dianggap sebagai menafikan hak kaum lain. Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata cadangan itu dilihat berat sebelah kerana menerusinya hanya individu beragama Islam boleh dapat kenaikan pangkat atau mendapat pekerjaan.
"Ini kerana hanya mereka (pekerja beragama Islam) bersembahyang lima waktu dan Jumaat. Macam mana dengan pekerja atau individu menganut agama lain? Adakah mereka ini tidak berpeluang bekerja atau naik pangkat langsung. "Walaupun cadangan mereka bagus bagi memelihara ketelusan kakitangan awam di negeri itu, tetapi kena fikirkan kesesuaian terhadap bangsa lain," katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam. Beliau diminta mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik, kelmarin untuk menjadikan solat lima waktu dan Jumaat sebagai syarat kenaikan pangkat dan pengambilan baru kakitangan awam serta pemilihan calon wakil rakyat serta jawatan politik lain.
Sementara itu, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (JPA), Tan Sri Ismail Adam, berkata kerajaan Kelantan hanya boleh mengenakan syarat baru itu kepada kakitangan awam yang bekerja dengan agensi kerajaan negeri saja. "Kakitangan awam yang diambil Kerajaan Persekutuan dan dihantar bertugas ke negeri itu seperti guru tidak termaktub dengannya. Proses pengambilan dan kenaikan pangkat kakitangan awam sama seperti sebelum ini dengan cadangan kementerian," katanya. "Adakah akan ada satu pasukan khas untuk memantau pergerakan setiap kakitangan awam untuk melihatnya sama ada mereka bersembahyang atau tidak? Itu yang kami keliru dan hendak tahu sangat apa mekanisme akan mereka gunakan. Omar turut mempersoalkan kaedah bakal dilaksanakan kerajaan Kelantan bagi memastikan seseorang kakitangan awam itu bersolat atau tidak yang dianggapnya agak mengelirukan serta menyukarkan kerajaan sendiri.
"Kami juga mahu kerajaan Kelantan menyelaraskan kelulusan akademik seseorang dengan moral bagi mengelakkan kebolehan individu mempunyai kelayakan tinggi di negeri itu disia-siakan. Jangan kerana individu itu mengerjakan solat sudah cukup dilantik ke jawatan tinggi," katanya.

Tiada ulasan: