SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

29 Julai 2008

PINJAMAN MUDAH SESUAI UNTUK KAKITANGAN HAMPIR BERSARA

Petikan dari Berita Harian
Oleh Khairul Azran Hussin
bhnews@bharian.com.my

Pekerja lama punyai pendapatan lebih stabil untuk bayar balik pembiayaan: Cuepacs KUALA LUMPUR: Cuepacs yang menyambut baik keputusan kerajaan untuk memberikan pinjaman mudah sebanyak RM50,000 kepada kakitangan awam yang ingin memulakan perniagaan, bagaimanapun mahu kesempatan itu diambil kakitangan kerajaan yang ingin bersara dan bukan mereka yang baru bekerja. Presidennya, Omar Osman, berkata, pihaknya hanya menggalakkan kakitangan kerajaan yang ingin bersara saja memohon pinjaman tanpa penjamin atau cagaran daripada kerajaan itu bagi memastikan kakitangan kerajaan yang baru bekerja tidak akan dibebani oleh hutang akibat membuat pinjaman itu.
"Cuepacs risau kakitangan kerajaan akan dibebani hutang. Sebagai contoh pendapatan bersih kakitangan kerajaan paling rendah ialah RM750, jadi bayangkan berapa gaji yang tinggal jika dipotong lagi. "Sebab itu Cuepacs hanya menggalakkan kakitangan yang akan bersara dalam tempoh 10 tahun lagi memohon pinjaman ini kerana mereka lebih stabil, selain ia persediaan selepas bersara," katanya ketika dihubungi semalam. Kelmarin, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar, berkata kakitangan awam yang layak digalakkan memohon pinjaman mudah itu menerusi Tekun Nasional, Mara, Bank Rakyat, Bank SME atau Perbadanan Nasional Bhd (PNS) untuk berniaga dan menambah pendapatan.
Langkah itu adalah susulan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 22 Jun lalu bahawa kerajaan akan menambah permit peniaga kecil dan penjaja bagi meringankan beban golongan berpendapatan rendah, termasuk kakitangan awam untuk menggalakkan mereka bekerja sambilan untuk menghadapi kenaikan harga. Omar berkata, pihaknya dimaklumkan ramai kakitangan awam yang berminat terhadap tawaran pinjaman mudah itu. Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan perlu menjelaskan secara terperinci mekanisme pinjaman itu bagi mengelakkan kekeliruan, selain mengelakkan kakitangan awam dibebani oleh hutang pada masa depan. "Cuepacs juga mencadangkan agar kakitangan awam yang ingin berniaga menjalani temu duga terlebih dulu bagi mengetahui jenis perniagaan yang ingin dijalankan dan bagi memastikan produktiviti pekerja tidak terjejas," katanya.

Tiada ulasan: