SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

10 Julai 2008

KAKITANGAN KONTRAK TUNGGU JAWATAN TETAP

Petikan dari Berita Harian
10/7/2008

SAYA tertarik dengan kenyataan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang yakin tuntutan untuk menyerap kakitangan kontrak sebagai kakitangan tetap akan dipenuhi kerajaan. Saya amat berharap cadangan dapat disegerakan kerana ia dijanjikan kerajaan menerusi Bajet 2008 yang belum jelas menampakkan hasil. Pada masa sama, mereka yang berkhidmat secara kontrak ini ada yang mencecah 10 tahun Kerajaan juga membelanjakan wang yang banyak untuk melatih pegawai kontrak dan adalah sesuatu yang merugikan sekiranya mereka ditamatkan begitu saja.
Dalam pada itu, kita masih belum tahu jumlah sebenar pegawai kontrak yang berkhidmat. Pegawai kontrak juga menyumbangkan tenaga dan usaha mereka setanding pegawai tetap. Pegawai kontrak akan sentiasa berada dalam keadaan prestasi yang terbaik, berdisiplin dan komited supaya kontrak mereka terus disambung. Kerajaan perlu menyegerakan inisiatif untuk melantik pegawai baru. Misalnya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) menurunkan kuasa kepada Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam untuk melantik Pegawai Tadbir dan Diplomatik M41 kontrak untuk berkhidmat di kementerian.
Tindakan ini jika disegerakan akan memberikan peluang kepada graduan yang pada masa ini berkhidmat sebagai kontrak di kementerian dengan taraf jawatan setanding kelayakan akademik. Ulasan dan keputusan penyambungan kontrak yang perlu diperoleh kementerian daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan perlu dibuat tidak lebih daripada tempoh seminggu berbanding pada masa ini mengambil masa lebih dua minggu.
ORANG KITA 2008, Kajang, Selangor.

Tiada ulasan: