SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

31 Julai 2008

CUEPACS: UTAMAKAN BONUS, KAJI KADAR COLA

Petikan dari Utusan Malaysia
30/7/2008

MELAKA 30 Julai – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kerajaan dapat mengutamakan permintaan pihaknya dalam pemberian bonus dan mengkaji semula kadar pemberian Elaun Kos Sara Hidup (COLA) untuk kakitangan awam pada pembentangan Bajet 2009 pada 29 Ogos ini.
Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, pemberian bonus kepada kakitangan awam perlu bagi mengurangkan beban kakitangan kerajaan terutama yang berpendapatan rendah.
“Sekiranya permintaan ini dapat ditunaikan oleh kerajaan, kita anggap bajet kali ini adalah yang terbaik untuk kakitangan awam,” katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis perasmian dan mesyuarat agung Persatuan Pegawai Akademik Universiti Teknikal Malaysia Melaka Malaysia (UTeMASA) di sini hari ini.
Omar berkata, kenaikan harga petrol dan diesel sekali gus menyebabkan harga barang keperluan naik mendadak sehingga menyebabkan kakitangan awam berpendapatan rendah dalam keadaan tersepit.
Selain itu, pada perkembangan berasingan, beliau meminta kerajaan membantu nasib 45,000 kakitangan kontrak dalam sektor awam yang ketika ini menunggu masa untuk diberhentikan daripada perkhidmatan.
Ujarnya, terdapat sebilangan kakitangan kontrak di agensi kerajaan yang ditamatkan perkhidmatannya tanpa sebab kukuh walaupun telah berkhidmat hampir 10 tahun di sektor berkenaan.