SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 Julai 2008

CUEPACS MINTA AHLI TIDAK SERTAI DEMONSTRASI

Petikan dari Utusan Malaysia
6/7/2008

KOTA BHARU 5 Julai - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tidak akan membela ahlinya yang dikenakan tindakan tatatertib jika menyertai perhimpunan haram membantah kenaikan harga minyak yang dijadual berlangsung esok.Presidennya, Omar Osman berkata, kakitangan awam terikat kepada akujanji dan etika perkhidmatan yang tidak membenarkan mereka menyertai perhimpunan dan demonstrasi haram.
Menurut beliau, nasib setiap ahli memang sentiasa terbela melalui badan sah yang mewakili mereka iaitu CUEPACS dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) bagi golongan pekerja swasta.
"Saya ingin menasihatkan kepada kira-kira 1.5 juta kakitangan awam supaya jangan menyertai perhimpunan haram esok.
"Jika mana-mana ahli yang masih berdegil dan dikenakan surat tunjuk sebab oleh jabatan masing-masing, CUEPACS tidak akan membela nasib mereka kerana golongan ini secara jelas melanggar akujanji dan etika perkhidmatan," katanya.
Omar berkata demikian kepada pemberita sebelum merasmikan Seminar Pendidikan di Sekolah Menengah Ahmad Maher di sini hari ini.
Beliau mengulas amaran Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar kepada orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan haram itu.
Khalid menegaskan polis akan mengambil tindakan undang-undang ke atas sesiapa yang menyertai perhimpunan haram itu.
Omar berkata, sebelum ini memang terdapat kes kakitangan awam dikenakan tindakan tatatertib kerana menyertai perhimpunan haram yang telah merujuk kes mereka kepada CUEPACS.
"Kali ini saya minta maaf kerana CUEPACS tidak akan membela mereka yang secara jelas melanggar nasihat kongres dan amaran pihak polis," katanya.

Tiada ulasan: