SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

07 Julai 2008

KEMENTERIAN KAJI ELAUN KHAS KAKITANGAN SYIF MALAM

Petikan dari Berita Harian
7/7/2008

SEGAMAT: Kementerian Sumber Manusia sudah menerima cadangan Cuepacs supaya kakitangan kerajaan berpakaian seragam yang bekerja syif malam antara jam 12.30 pagi hingga 6 pagi diberi bayaran insentif khas. Menterinya, Datuk Dr S Subramaniam, berkata pihaknya akan membuat satu kajian terperinci mengenai cadangan itu bagi memastikan kebajikan kakitangan kerajaan terbabit dibela. Katanya, sebelum ini Cuepacs pernah membuat cadangan semua kakitangan kerajaan termasuk yang berpakaian seragam diberi elaun khas sebagai insentif bekerja pada syif malam.
Bagaimanapun, katanya, keadaan ekonomi negara yang tidak mengizinkan menyebabkan cadangan itu belum lagi dipertimbangkan untuk kelulusan. "Pada hujung tahun lalu kerajaan sudah menaikkan gaji kakitangan kerajaan kepada satu tahap tangga gaji yang memuaskan. Oleh itu, kerajaan perlu membuat satu kajian menyeluruh berdasarkan banyak aspek sebelum cadangan itu diluluskan, " katanya. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas lawatan kerja di premis perniagaan di Jalan Syed Abdul Kadir di sini, semalam.
Presiden Cuepacs, Omar Osman, sebelum ini mencadangkan kepada kerajaan supaya kakitangan berpakaian seragam di seluruh negara yang bekerja lewat malam antara jam 12.30 pagi hingga 6.30 pagi diberi insentif khas RM200 hingga RM350 sebulan. Kakitangan itu membabitkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Jabatan Imigresen, Pembantu Perubatan serta Jururawat.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya berasa bangga kerana cuepacs bersungguh dalam memperjuangkan nasib pekerja dalam jabatan kerajaan. tatapi saya nk tanya bagaimana saya sebagai kakitangan PBT bertugas sebagai penguatkuasa N17 majlis bandaraya alor setar yang bertugas syif 24 jam tertakluk dalam elaun khas ini.

Tanpa Nama berkata...

kenapa cuma kakitangan yang berpakaian seragam sahaja yang diperjuangkan? Bagaimana dengan kakitangan lain? Kami juga kakitangan kerajaan yang bertugas shif 24 jam. Nampaknya Cuepacs hanya perjuangkan kakitangan yang menguntungkan dia sahaja....