SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

17 November 2009

JURUTEKNIK GRED J17/22/26 HANTAR PETISYEN

Utusan Malaysia
17/1/2009




SEBAGAIMANA semua pihak telah sedia maklum, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 16 Tahun 2009 yang diedarkan baru-baru ini mengenai penambahbaikan skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah daripada gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 kepada NT27, NT32, dan NT36 terlebih dahulu tentulah disambut dengan begitu gembira oleh mereka yang terlibat.
Meneliti semula syarat-syarat yang ditetapkan untuk pelantikan ke NT27, didapati terdapat ketidakselarasan di antara pemegang sijil/diploma di dalam jurusan berkaitan.
Adalah menjadi satu kemusykilan mengapa JPA harus membeza-bezakan kelayakan pemegang sijil daripada politeknik, apa istimewa dan apa kurangnya kelulusan untuk sesetengah jawatan.
Sehubungan itu, kami yang menjawat jawatan sebagai juruteknik yang memiliki sijil serta diploma dalam bidang berkaitan memohon dan merayu supaya JPA, CUEPACS, atau badan berkaitan meneliti semula skim perkhidmatan kami atas sebab-sebab berikut:
Syarat lantikan untuk menjawat jawatan juruteknik gred J17, memerlukan kelayakan sijil daripada politeknik, sedangkan untuk NT17 hanya memerlukan kelulusan SPM dengan kredit dalam subjek Matematik sahaja.
Mengikut pekeliling terbaru yang diedarkan oleh JPA, syarat lantikan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah gred NT27 adalah memiliki sijil dalam bidang kejuruteraan berkaitan (sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 16 tahun 2009, syarat lantikan - di para 4) yang mana, ini adalah sama dengan kelayakan untuk lantikan bagi skim juruteknik gred J17.
Kebanyakan juruteknik gred J17, walaupun telah bekerja selama lebih daripada 10 tahun, malahan ada yang telah berkhidmat hampir 29 tahun, masih lagi di gred yang sama, dengan gaji akhir bertahun-tahun di P1 dan kalau bernasib baik mendapat anjakan di P3, sedangkan NT17 dengan kelulusan lantikan SPM diberi kelonggaran kenaikan pangkat ke NT27 dengan pengalaman kerja hanya selama 6 tahun sahaja.
Dengan penambahbaikan dan perubahan skim tersebut sudah tentulah gred NT27 berpeluang mendapat gaji/pangkat yang lebih tinggi. Adakah JPA yang membuat dasar terlepas pandang atau sengaja tidak ambil peduli, sehingga menyebabkan mereka berada di skim perkhidmatan yang berlainan kerugian?
Bukankah syarat-syarat kelulusan bagi menjawat jawatan berkenaan adalah sama. Kenapa dasar penambahbaikan yang diguna pakai untuk skim perkhidmatan NT17 tidak boleh digunakan untuk skim-skim perkhidmatan yang lainnya.
Mengapa berlakunya ketidakadilan di dalam dasar pelantikan kakitangan awam.
Persoalannya mengapa tidak diberi kelonggaran dengan dinaikkan pangkat secara lantikan atau diberi opsyen secara tukar lantik sebagaimana diberikan kepada kakitangan gred NT17 (seperti yang dinyatakan dalam pekeliling perkhidmatan bil. 16 2009, sila rujuk di para 6 - pelaksanaan).
Berkali-kali mengisi borang SPA 8, ada yang tidak pernah sekalipun dipanggil temuduga, dan kalau sekalipun dipanggil, boleh pula dibilang dengan jari berapa ramai yang mendapat peluang kenaikan pangkat.
Hampir keseluruhan juruteknik gred J17 telah pun memiliki diploma atau sedang menyambung pelajaran di peringkat diploma dalam bidang kejuruteraan masing-masing dan mempunyai pengalaman kerja lebih daripada 15 tahun, tapi sayangnya kebanyakannya masih bertugas sebagai juruteknik gred J17, sedangkan mereka yang di skim berlainan yang tidak mempunyai kelulusan atau pengalaman setara telah pun dianugerahkan “durian runtuh”.
Sekiranya JPA tidak perasan atau terlepas pandang, andai diteliti mereka di skim lain menikmati kenaikan gred di bawah SSB dan SSM dengan diberi penambahbaikan, tetapi skim perkhidmatan juruteknik diberi “penambahburukkan” pula dengan diturunkan gred.
Setelah menilai, menghitung dan mengkaji sebab-sebab tersebut di atas, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik merasa amat-amat dipinggirkan dan telah menjadi mangsa keadaan seolah-olah tidak diambil peduli oleh pihak JPA dalam membuat dasar lantikan/ kenaikan pangkat. Adakah perkhidmatan kami tidak penting di dalam sektor perkhidmatan awam?
Lanjutan daripada itu juga, kami yang berada di skim perkhidmatan juruteknik gred J17/22/26, ingin menuntut dan merayu supaya JPA membuat semakan semula penggredan dan penjadualan semula tangga gaji agar ia lebih relevan dengan kelulusan, pengalaman serta keadaan ekonomi semasa seperti mana yang telah diberikan kepada skim perkhidmatan yang lain khususnya yang terbaru bagi skim perkhidmatan penolong pegawai tanah gred NT17/22/31/32/36 yang telah pun ditambahbaikan.

987 ulasan:

1 – 200 daripada 987   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Harap pihak JPA membuat semakan semula penggredan dan penjadualan semula tangga gaji agar ia lebih relevan dengan kelulusan, pengalaman serta keadaan ekonomi semasa seperti mana yang telah diberikan kepada skim perkhidmatan yang lain khususnya yang terbaru bagi skim perkhidmatan penolong pegawai tanah gred NT17/22/31/32/36 yang telah pun ditambahbaikan.

Omar Dua \Cupak berkata...

OK...

Tanpa Nama berkata...

senang2 ja lulusan SPM naik gred 27/32/36 dah sama level lulusan diploma 29/32/36. ini dah tak adil.
kalau bertujuan pertambah baik skim itu elok le.. skim lain pun kena bagi perhatian juga

Tanpa Nama berkata...

Hairan bin ajaib yer...lulusan sijil sama dari politeknik tapi tangga gaji berlainan

Tanpa Nama berkata...

ha.. aku sokong benda nih.. ramai dari kalangan juruteknik (J17) sudah memiliki diploma..tp amat susah untuk mendapatkan jawatan pembantu teknik @ penolong jurutera,
permulaan gaji mmg kita tgk best.. p1t9.. tp gaji mati.. smaa ja ngn pemegang SPM yang lain...
aku harap pihak JPA mempertimbangkan dengan baik permohonan ini,,,

Tanpa Nama berkata...

yup aku sokong benda ni ... setuju sgt2 klu buat pembaharuan ni

juruteknik berkata...

Yang di minta sekarang ni adalah pengredan semula juruteknik. Jawatan juruteknik dalam kerajaan memerlukan hanya SIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK. Itu saja. Kalau ada diploma atau Ijazah minta lah jawatan yg bersesuaian dgn kelulusan. Sama lah juga dgn jawatan kerani hanya memerlukan SPM saja walaupun ada memiliki diploma atau ijazah.

Tanpa Nama berkata...

tak kisah la jawatan juruteknik... tp yg penting gaji naik.. gaji mati sama ngn org yg guna spm... tadak beza kan????

Tanpa Nama berkata...

ya, saya sebgai juruteknik dipenjawat awam J17, amat bersetuju sekiranya gred J17 dirombak ke skim gred baru. Memandangkan gred gaji spm & gred gaji pemegang sijil drp mana2 institusi adalah sama, cuma berbeza hanya tangga gaji...& akhirnya gaji mati sama dgn pemegang spm...

Tanpa Nama berkata...

sokong...sokong ...sokong

Tanpa Nama berkata...

Kenapa lah dengan JPA ni, lain kali buat keputusan tu kaji lah dulu kesan nya kat gred lain, kan dah susah, saya cadang kan JPA batal kan pekeliling yang tak menyedap hati para juruteknik tu, atau pun JPA membuat rombakan kembali skim lantikan dan gaji Juruteknik, Penolong Jurutera dan Jurutera, kerana ketiga tiga skim ini perlu ada pertalian dan tahap masing-masing, jangan lah nanti syarat lantikan berbeza tapi gaji nya sama.

Tanpa Nama berkata...

Bukan setakat j17....kami ft17 juga perlu diambil kira....kebanyakkan ft17 juga mempunyai sijil tetapi gaji seperti gaji pemengang SPM

Tanpa Nama berkata...

bukan J17 saja yg x puas hati..kami pembantu tadbir N17 pun sama jg..sdgkan ramai PT(P/O)N17 ada diploma..mlh degree pun ada..tambahan plak baru2 nie, typist, PTR N11 pula dinaikkan ke gred N17 bagi yg m'pyai PMR dan SPM tanpa di temuduga..jd lg x adil..PMR setaraf dgn dploma??kami pun nak keadilan..harap dipertmbagkan..

pembantu tadbir diploma berkata...

yg ada diploma dan degree bkn x pernah cuba mohon jwatan yg sesuai dgn klyakan..dah cb tapi x penah panggil interview pun..so, hrs ada pengkajian semula..x adil la..sng2 naik gred 27 tnpa p erlu interview semula..kami nak kan hak yg sama rata..

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah ada diploma atau Ijazah minta lah jawatan yg bersesuaian dgn kelulusan. Sama lah juga dgn jawatan kerani hanya memerlukan SPM saja walaupun ada memiliki diploma atau ijazah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

bukan J17 saja yg x puas hati..kami pembantu tadbir N17 pun sama jg..sdgkan ramai PT(P/O)N17 ada diploma..mlh degree pun ada..tambahan plak baru2 nie, typist, PTR N11 pula dinaikkan ke gred N17 bagi yg m'pyai PMR dan SPM tanpa di temuduga..jd lg x adil..PMR setaraf dgn dploma??kami pun nak keadilan..harap dipertmbagkan..

Jumaat, November 20, 2009 2:51:00 PM

Ni yang taip kat atas ni,
ni kan hal juruteknik jek yg ko pt n17 menyibuk pehal?? pastu nak ungkit2 lak pasal typist dpt kerani tak adil laa, itu laa, ini laa..ko tak paham ke?? jadi kerani tu memang kelayakan spm jek, kalau ko rasa diploma/ijazah ko tu dah besar sangat, pi la mintak keje lain, memekak kat sini pun bukan ko boleh tarik balik apa yg budak2 typist tu dah dapat..itu dah memang rezeki diorg pesal ko nak dengki pulak..bengong..!!

Tanpa Nama berkata...

Salam, JPA sewajarnya menyemak dan merombak semula semua skim perkhidmatan yang ada kepada yang lebih bertepatan dengan kelulusan minima yg diperlukan untuk sesuatu jawatan. Penjawat awam yg berkelulusan lebih tinggi dari keperluan minima jawatannya sewajarnya lebih diberi peluang memohon dan ditawarkan menjawat jawatan yg lebih sesuai dengan kelulusan/kelayakannya apabila mereka berjaya membaiki kelulusan akademik mereka. Matagaji Skim perkhidmatan juga perlu diubah dari 3 peringkat kepada hanya satu peringkat sahaja iaitu dari P1,P2 & P3 kepada P sahaja(1 line) untuk memudahkan kenaikan dari gred rendah ke gred yg lebih tinggi. tq.

Tanpa Nama berkata...

Saya pelik dengan JPA ni, pegawai kat sana tu tak nampak ke yang gaji matrik tu banyak keburukkan dpd kebaikan, cuepacs dah lama dah mintak gaji matrik ditukar ke gaji linear tapi JPA buat dono aje, ya lah yang meluluskan dasar tu tak pernah kerja kuli jadi tak tahu lah kebaikanya, lagi satu saya mintak dgn cuepacs janganlah jemu perjuangkan hal ni.

JURUTEKNIK KOMPUTER UPM berkata...

Kami juruteknik komputer FT17 juga mau perubahan yg sama jika juruteknik J17 berjaya...saya sendiri sudah lama menyuarakan hal ni melalui MTSU DAN CUEPACS SERTA KEPERTAMA UPM bagi mendapatkan kejayaan semakan semula gred jawatan.

JURUTEKNIK KOMPUTER UPM berkata...

ini yg saya dpt melalui petikan dari website JPA.Harap Juruteknik Komputer FT17juga tidak ketinggalan nanti..Anyways atu kejayaan bagi kita semua juruteknik malaysia.

Maklum Balas Akhbar: “Juruteknik Gred J17/22/26 Hantar Petisyen”
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) Merujuk Kepada Surat Oleh Mahu Jawapan Positif Bertajuk “Juruteknik Gred J17/22/26 Hantar Petisyen” Yang Disiarkan Dalam Akhbar Utusan Malaysia Pada 16 November 2009.
Berikutan perubahan skop fungsi tugas, Skim Perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah Gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 telah ditambah baik kepada NT27, NT32, NT36 dengan kelayakan masuk sijil dari politeknik/diploma. Penambahbaikan skim Perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah ini adalah dengan memansuhkan gred jawatan NT17, NT22 tetapi mengekalkan gred jawatan NT32, NT36 dengan diperuntukkan Gred NT27 bagi maksud lantikan di peringkat Kumpulan Sokongan berkelayakan sijil daripada politeknik/diploma. Kenaikan taraf ini menepati prinsip kadar upah untuk kerja dan kelayakan yang diperlukan.

Skim perkhidmatan Juruteknik Gred J17, J22, J26 juga sedang dikaji oleh JPA bersama Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Kementerian Kerja Raya (KKR). Kajian tersebut turut melibatkan penelitian kepada implikasi struktur Perkhidmatan Teknikal dan implikasi kepada skim-skim perkhidmatan yang setara (memperuntukkan syarat lantikan di peringkat sijil dalam bidang kejuruteraan/ perancang bandar dan wilayah daripada politeknik tempatan atau universiti pengajian tinggi) seperti berikut:

Struktur Perkhidmatan Teknikal Kelayakan Gred
1.
Jurutera Ijazah J41
2.
Penolong Jurutera Diploma J29
Penolong Pegawai Senibina Diploma J29
Penolong Juruukur Bahan Diploma J29
3.
Juruteknik Sijil Politeknik J17
Skim Perkhidmatan Setara Kelayakan Gred
4.
Juruteknik Perancang Bandar dan Desa Sijil Politeknik J17
5.
Juruteknik Ukur Sijil Politeknik J17
6.
Juruteknik Landskap SIP/Sijil Politeknik J17
7.
Pembantu Pemeriksa Kilang SPM/Sijil Politeknik J17
8.
Penguasa Bekalan Air SPM/Sijil Politeknik J17
9.
Merinyu Tali Air SPM/SIP/Sijil Politeknik J17

JPA secara berterusan menambahbaik skim-skim perkhidmatan yang berkuat kuasa sama ada dari segi keperluan perubahan syarat lantikan atau kenaikan taraf skim perkhidmatan berikutan perubahan skop fungsi tugas.

Unit Komunikasi Korporat
Jabatan Perkhidmatan Awam
18 November 2009

Tanpa Nama berkata...

"implikasi struktur Perkhidmatan Teknikal",apabila skim Juruteknik dipinda atau berubah ia turut melibatkan perubahan juga kepada skim Penolong Jurutera,Penolong Pegawai Senibina,Penolong Juruukur Bahan dan skim Jurutera.

JURUTEKNIK KOMPUTER UPM berkata...

Nampak reaksi yg positif dari semua Juruteknik Malaysia!!Tahniah juga kerana mendapat maklum balas yg positif dari pihak JPA. Ini lah hasil kejayaan kita hasil dari suara2 luahan kita semua. Kita meminta yg hak, dan ada asas permohonan yg kukuh!! Tak payah pikir jauh lulusan STPM pun dpt N27, kita yg lulusan Politeknik dpt
FT17 dan J17 jer, tidak adil kan!!
Terima kasih kepada pihak berkenaan kerana mewujudkan blog seperti ini..dpt kita meluahkan perasaan dan tuntuan kita. Semoga pihak JPA sentiasa membuka blog ini bagi mendapatkan input dan suara tuntutan kami semua dan seterus memberi berita gembira kepada seluruh Juruteknik Malaysia yg sudah lama tertinggal jauh dlm peningkatan taraf jawatan. SEMOGA KITA TERUS BERSAMA-SAMA LAGI MEMPERJUANGKAN ISU INI. HIDUP JURUTEKNIK MALAYSIA!!! KITA HARUS BERBANGGA PRESIDEN CUEPACS KITA SEORANG JURUTEKNIK YG MENGETUAI SELURUH KESATUAN SEKERJA PERKHIDMATAN AWAM. HIDUP JURUTEKNIK!!

Tanpa Nama berkata...

erm mcm mana lak dgn pekerja sambilan gred J17 yg dah bertahun2 kerja..tapi masih dlm keadaan sambilan lagi dan gaji masih duduk di tangga P1T1..yg pekerja tetap setiap tahun naik gaji..pekerja sambilan nie betul2 dianak tirikan oleh kerajaan..gaji lebih banyak buat dari pekerja tetap..bila CUEPACS nak bantu kita orng pekerja sambilan ni diserapkan kepada tetap. bantu lah kami pekerja sambilan ni utk diserapkan dalam pekerjaan tetap..

Pak Misai berkata...

kpd pekerja sambilan dan kontrak.

kerajaan x janjikan korang pekerjaan tetap. jgn ugut kerajaan. masa korang terima jawatan dan apply kawatan tu..korang memang tahu kerja itu adalah sambilan..

tak tahu bersyukur..bg betis nak peha..

tak tahu malu..sedar lah..korang tu bukan bagus nak minta lebih..

Tanpa Nama berkata...

alahai kami yg lulusan diploma sains kesetiausahaan lg la rs mcm pencacai bwk najis. yg kamu sijil nk memberontak. dhla kami jg bos2 besar tp hampeh jek gred 17 dgn kelulusan diploma. cuba kami xde padan muka bos2 besar tu. gerenti terkangkang2 uat keje br die th. hati kami lebih pedih dr kamu sume....

Tanpa Nama berkata...

alaaa setakat diploma setiausaha tue..aku pun tahu..dulu belajar kat poli 2 tahun cam kita org..tapi dpt status diploma.ceh..pastue dah kejer cam-cam elaun dpt..elaun 2 bahasa laa..elaun pembantu khas..elaun kanan setiausaha laa...bodek bos dpt apc tiap tahun2..mane yg comel tue menyenda dan mengatal jer kat bos...kita org ni elauan aper dpt...belajar matematik...kejuruteraan..ko menaip..tterengkas..baut air..jaga diari bos!!! kecoh ngan org
apahal...gaji pun lebih kurang kita org gak..sini ruangan juruteknik..bukan setiaushaa cabuk
ko nak mintak2 aaa kat punya union..bukak ruangan sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Alahai sdr !!!!
Rasanya silap masuk forum la...Ni untuk skim kejuruteraan dan komputer la.

Sains kesetiausahaan tak ada persatuan ke?...kesian kesian

Tanpa Nama berkata...

setiausaha busuk punya hati!!
pembantu makmal kat ipta pun dpt jadi penolong pegawai sains N27, sekarang ni laa!!!MASUK KEJER SPM JER..PASTUE DPT BELJAR BRIDGING SETAHUN..DAH DPT C27. TAKDER PUN KAMI KECOH. BUSUK PUNYA HATI LAA LU SETIAUSAHA CABUK.

Tanpa Nama berkata...

Boleh senang senang pula JPA bagi C27 pada pembantu makmal c17 yg hanya setahun buat bridging.
ADIL ke tu...

omar setengah cupak berkata...

kalau korang tak suka keje yang korang buat sekarang,baik berenti je...masuk la swasta pulak.bagi la aku nie masuk tempat korang.

dulu takde keje bila dapat keje tau bersyukur.kenapa masa mula2 ambik jawatan tu terima je.kalau korang time memula masuk dulu rasa tak puas hati mesti tak terima betul tak?

cakap tak serupa bikin..macam anjing menyalak pada tuan dia.time tuan dia kutip tau tak menyalak pun.tapi bila dah bagi makan lagi mau bising.

yang benar,
omar setengah cupak.

Tanpa Nama berkata...

aku bukan busuk hati kat korg. tp aku cume nk bgth. yg org2 tua yg busuk hati (PA2 lame). kalo korg nk th skim korg yg x naik ni disebabkan ade yg busuk2 hati... mayb pemegang dip yg mmg masuk gred 27 dh tentu diorg akan rs tercabar dgn kelulusan diorg. korg ingt JPA tu bodoh nak mampos ke. diorg mesti pk ksan yg baik dan buruk. mcm tu jgk yg kami alami. smpai skrg paper kami masih HOLD lg di JPA. knp??? sbb org2 yg x puas hati la. apela ko nk kate aku busuk hati. selidik dulu la. aku cume nk bgth yg kalo ktorg xde aku nk tengok bos2 JUSA dok terkangkang buat keje, larat ke? alamat hancussss KERAJAAN MALAYSIA....

lika berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

ooo... korg bljr MATEMATIK... ktorg ni kalo korg nk th inila salah satu mslh. ktorg pun x jangka yg course ktorg ni 2thn bodoh nye IPTA nape ntah x uat 3 thn. ktorg ni pun bkn zaman sekolah dr klas BODOH2 dan BONGOK2. untuk pengetahuan kalian, kalian boleh uat semakan di Kementerian Pengajian Tinggi yang MAJORITI kami ni drpd ALIRAN SAINS TULEN & PRINSIP AKAUN. adakah kami ini org bodoh. sy cume nk share mslh yg same. SKRG NI U ALL MUST SLHKAH KEMENTERIAN NOT WE ALL PA...

Tanpa Nama berkata...

kpd yg kate PA kaki bodek ni. i nk tlg betulkan tanggapan u all. sllnye org akan silap bg tanggapan. kami PA2 muda yg baru2 belaka lulusan UITM & POLI bukan kategori kaki bodek. kami lebih pd golongan memberontak cthnye suke hamun bos balik kalo bos suke hati nk marah2 PA. yg kaki bodek tu u all sesuai tujukan kepada golongan lulusan SPM yg sudah lame kerja yg dahulunye dh ade UITM tp xlyk nk masuk. sbb ape diorg tu x pandai. org lame2 la. diorg tu yg pandai bodek pandai ampu. tp otak kosong, bodoh2... xkan u all x perasan kat opis u all.. apedah...

Tanpa Nama berkata...

utk pengetahuan korg. 1 hari nnti jPA akan uat sume kakitangan kerajaan paling kurang pun DIPLOMA bukan SPM. korg tunggu jelah upgrading post korg. sabar jelah. mmg ade tp amek ms jek. korg jgnla rs x puas hati sume akan dpt. yg SPM pun akan dpt habuan. puas hati korg.... lepas ni jgn minte 41 pulak... sbb spm pun 27..

omar setengah cupak berkata...

alahai korang nie semua tak bersyukur langsung...dah dapat keje pun lagi mau bising...datang keje pun asyik minumm jee...pagi minum..petang minum....sekali pegi minum tu dia 1 jam lebih tu...belum lagi time makan tengahari...2 jam pulak...pastu tak cukup dengan acara minum pagi tambah pulak dengan acara sukaneka,senam robik,hari keluarga,majlis tari menari dan lain2 lagi acara yang membazir duit rakyat tapi tak bawak keuntungan kat rakyat punnnn....

yang benar,
omar setengah cupak

Tanpa Nama berkata...

ehhh...setiausaha ko gie buat ko punya rungan sendiri..jgn nak menyibuk ruangan kita org juruteknik nie. ko nak fight isu ko jgn condem org!! ko org gaji sama cam kita org pun..tapi elaun macam2!! kami dpt aper??? pegi buat kertas kerja ker JPA, masuk dlm paper, bukak ruangan sendiri!! jgn kacau ruangan orang!!nak kondem2 org!!

Tanpa Nama berkata...

hehehe. xpyh uat kertas kerja pun. mmg paper kami dh ade kat sane tunggu masa je nk kuar mcm pen peg tnh tu... tinggl lg org lame2 ni ha... yg uat hal cocok boss utk kIV... kalo x dh lame kuar. aku bkan nk condem org. aku cume nk maklumkan. elaun bukan leh bwk pencen pun. xdpt pun xpe, xde beza ape pun.. apela ko ni. ingt elaun tu bole membezakan dgn gaji ke.. setakat elaun kami x heran kami mau gaji pokok... ko kalo nk elaun sgt amekla elaun kami...

Tanpa Nama berkata...

omar 1/2 cupak. suke ati ko je uat penerangan. ko ape th. ade jgk org yg mcm kami ni br nk suap sesudu kat mulut boss dh panggil. x mkn lg pun. die nk g meeting. bwk kete bagai nk gile anta dokumen ke airport sume kalo x uat haruuu kerajaan. ko ape th... yg tu ko xde la cite. th nk condem gov jek...

Tanpa Nama berkata...

setiausaha babi!!
kita tgk saper berjaya dulu!!
Presiden Omar Osmana tue juruteknik UPM.Kita sahut cabaran!!
ckp tak nak elaun!!!ceh podah..
JPA HARAP TARIK ELAUN 2 BAHASA NGAN PEMBANTU TU DARI PA CABUK.DIA ORG TAK NAK. ALOO ORG JPA.hehehehehe

Tanpa Nama berkata...

xkisala sape berjaya or x berjaya. aku pun bukan ingin sgt jwtn ni. mujurla aku further studi xlame lg 41 dlm tgn. selamat tinggl kwn2.. hahaha... aku ni jahat hati dr korg... aku berniat baik ko kate aku babi. ko ingt aku ni ape. SETAN BETUL ko. cinabeng. sedap mulut ko jek...

Tanpa Nama berkata...

x slh kalo kt nak naikkan jwtn sendiri. kalo jwtn lain nk sgt upgrade. nmpknye PRESIDEN diorg kene terdiri drpd jawatan diorg sendiri. tubuhlah cuepacs jilid II, Jilid III. nnti...

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya..PA nie byk bjasa..so tak slh la kalo mmg lulusan diploma kesetiausahaan dpt gred 27. mmg layak pun. so uat techician, jgn mare..

Tanpa Nama berkata...

tp bg aku lah..JPA silap sebenarnya. kalo blh tak pyh la amik bdk2 SPM tue jd PA..mereka tak layak sebenarnya. uat ape politeknik uat kursus diploma sains kesetiausahaan jikalau JPA terus amik bdk2 spm utk jd PA??

Tanpa Nama berkata...

betul2. budak2 SPM tu layak jd PT (P/O).. sj nk menyibuk kat blog org. (jangan mare)

omar cecupak berkata...

Jangan asyik terlibat dengan tari-menari, nyanyian, pertunjukan pentas, sukaneka, hari keluarga, drama, kelab dan pelbagai aktiviti yang tiada faedah kepada rakyat tapi menggunakan masa dan duit rakyat.

Sila sedarkan diri kamu ye. Bonus, pangkat, naik gaji dan elaun itu sajalah kamu mampu selain tepat pada masa untuk minum pagi, awal untuk makan tengahari, lama untuk rehat tengahari dan pantas lagi cekap untuk punch out pada jam 4.30 atau 5.00 petang.


CUEPACS patut juga tuntut kerajaan jangan beri imbuhan RM500 tu. Sebaliknya beri elaun tambahan untuk menyertai Jom Heboh, modal untuk part time meniaga di pejabat (jual tudung, minyak wangi, makanan ringan dan kosmetik)dan dana untuk buat hari keluarga besar-besaran 3 hari 3 malam.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong artikel ni,harap2 JPA tidak terus asyik mengkaji dgn pihak JKR..tetapi buat keputusan segera,dah mmg terang2...tiada keadilan bg pihak kami juruteknik2 ni yang ada SIJIL POLITEKNIK, belajar dua tahun sama mcm org ada STPM....selayaknya juruteknik dinaikan gread J27....bukan J17 yang sama mcm PELUKIS PELAN....yang ada SPM je..tapi gaji sama ngan kami juruteknik.....hidup pak omar.....

Tanpa Nama berkata...

Buat ape kita nak gaduh-gaduh. Tak kisah la skim apa pun Kejuruteraan ataupun setiausaha. Kita semua sama penting dan mempunyai tugas dan kelebihan masing-masing. Kalau orang JPA tengok pun memang layak kita tak dapat naik ke skim baru. Fikiran tak matang.

Sesama sendiri (Kakitangan kerajaan) pun mahu gaduh. Apa yang penting kita bergabung untuk suarakan keinginan kita. Jangan disekat rezeki orang dan nak kutuk sesiapa. Sepatutnya semua layak untuk layak untuk naik gaji. Kerana kadar upah di Malaysia antara yang rendah dan tak sesuai dengan ekonomi taraf hidup negara kita. Kita sama jer.. Ada kepentingan masing-masing kepada Jabatan.

Ingatlah kata pujangga

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA'

Tanpa Nama berkata...

skrang ni pon rmi je jtk dpt gji ikot spm...nme je blaja 2taun...kes dye sb xde sjil kjuruteraan elktronik(komputer)..taun ble last ader sijil 2?taun 2003...skng da 2010..pki sjil elktrik elktronik(major-komputer)pon dpt gji P1T1

Tanpa Nama berkata...

Maaf kerana lambat bagi maklumbalas. Saya terbaca satu laporan tentang janji kerajaan nak semak skim gaji juruteknik. Satu laporan keluar di berita harian pada 31 Oktober 2007, bertajuk "GAJI BARU 25000 JURUTEKNIK DIKAJI" masa tu menteri kerja raya adalah Dato' Samy Vellu. untuk laporan penuh sila masuk "http://perkhidmatanawam.blogspot.com/2007/10/gaji-baru-25000-juruteknik-dikaji.html". Sekarang ni dah 2010 masih macam tu jugak. Saya takut janji JPA nak nilai balik skim gaji juruteknik hanya tinggal janji. Kata Samy Vellu skim gaji juruteknik tidak pernah di naik taraf semenjak tahun 1989.

Tanpa Nama berkata...

tu masa samy vellu. skrg menteri kerja raya orang lain dah.....Aku rasa la kat malaysia ni skim kejuruteraan macam di anak tirikan je...cuba tengok skim lain, ada je perubahan. Aku dah kerja 18 tahun(tak lama tu sebab ada lagi orang lebih lama). Masih dengan J17. Tengok perkhidmatan lain N17 cthnyer kerja 6-7 tahun dapat naik ke N22. Sedih kita tengok orang dlam skim lain lepas sorang2 dapat naik ke gred 22 dsb..Dulu taipist sekarang mereka dah naik ke N17. Jawatan PO rendah dah dijumudkan...apa jadi dengan perkhidmatan kejuruteraan. Aku agak sebab ramai bos-bos kat atas tu terdiri dari skim gred pengurusan bukan kejuruteraan, tu la yg jadi begitu. Cuma aku bertanya pada aku sendiri la, kenapa bos cuepacs kan oarang teknikal(juruteknik). Camne boleh terlepas pandang. Tu andaian je tu. Maaf Tn Haji Omar. Mulut ni laser skit..

Tanpa Nama berkata...

apa cite dengan MTSU. Macam lesu je..... Tak dak komen dari wakil MTSU. Patutnya MTSU main peranan skit.

Tanpa Nama berkata...

kami juruteknik kat kementerian kesihatan lagi la. Sudah jatuh ditimpa tangga. Dahla diabaikan oleh JPA, ditambah lagi dengan status kami group minoriti di KKM. Kena buat mcm2 laksana tugas tukang. Nak mintak tukar pun susah. Setiap negeri just ada sorang juruteknik. Kena tunggu ada org pencen dulu bru ada peluang nk mintak tukar.

Tanpa Nama berkata...

aku cadang nk wujudkan web khas untuk para juruteknik. Para juruteknik di malaysia kena support la. Jadikan kita satu komuniti satu suara.

Tanpa Nama berkata...

Kesian mmber kita kat kement. kesihatan tu. Kami kat Kement. Pengajian Tinggi pun camtu jgk. Sy syorkan semua juruteknik diletakkan dibawah Kementerian Kerja Raya dan barulh di'kader'kan ke kement. yg lain.

Tanpa Nama berkata...

weee demo dapt naik pangkat,juruteknik bila lagi lambat betul,aku ni dah nak pancen j17 keja dah 25 tahun duk mcm tu juga.belajar tinggi je buat hbs keberas je.ops beras dah nak habis ni pi la beli beras,anak2 nak make nasi ni lapar....hehehehehehehehe. cuba 2la faham maksud saya ni.

Tanpa Nama berkata...

saya pun setuju...gred gaji juruteknik gred j17 mengikut kelulusan sijil tetapi jawatan pelukis pelan juga gred yang sama,mengapa gaji mengikut spm? sedangkan jawatan tersebut juga penting kerana ramai mempunyai sijil dalam bidang tersebut hanya menerima gaji spm.

Tanpa Nama berkata...

gred gaji pelukis pelan juga harus diberi perhatian kerana gaji hanya mengikut lulusan spm.

Wakjo berkata...

Diharapkan juga pihak JPA mempertimbangkan kenaikan gred yg sama kepada pelukis pelan kerana mereka juga tidak kurang berpengetahuan dan berpengalaman dalam bidang Auto cad dan GIS. Bagijawatan seumpama tersebut memerlukan skil latihan yang tinggi contohnya bagi bidang GIS kursus yang ada hanya diperingkat diploma dalam bidang tersebut, manakala Auto Cad pula sekurang-kurangnya 1 hingga 2 tahun latihan bagi mendapatkan sijil tersebut. Walaupun mereka asalnya berada dalam kumpulan J!7 tapi daya usaha latihan, kursus dan kemahiran yang mereka perolihi adalah setanding atau mungkin lebih berpengelaman dari mereka yang telah berjaya diperingkat Diploma.
Dinegara Jepun atau di negara barat selain berdasarkan kelulusan mereka lebih menitikkan keupayan kemahiran bagi menjana kemajuan dalam organisasi atau jabatan.

Tanpa Nama berkata...

salam,

Pada pdg saya, JPA wajib menaikkan J17 ke J27 krn telah termaktub dlm pekeliling yg Kjaan iktiraf Sijil Kejuruteraan Poly setara STPM.
PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 7 TAHUN 1983, sila lihat di:

http://www.eghrmis.gov.my/wp_content2/pekeliling/PP83/PP83Bil07/PP83Bil07Ms01.htm

malangnya,dgn sebab2 tertentu, J17 diberi tanggagaji tinggi (T9) tapi skil '17' sama spt N17.Mengapa begitu walhal kalo setara STPM secara logiknya perlulah ke skil '27'.
STPM 1.5thn sedangkan sijil kejuruteraan poly adalah 1.5thn dgn 6bln praktikal.(STPM x da praktikal). Nampak x disini ketidakadilannya dari pekeliling itu keluar(tahun 1983) hinggalah kini(27 tahun).Sebab itu J17 'marahkan' JPA,SPA,JKR,Politeknik dan jugak PTD-PTD(gred M41) yg langsung x peka dgn masalah skim teknikal tersebut.
Pada aku,skim teknikal/kejuruteraan(skim J dan F) adalah penting spt skim U(perubatan) kerana ianya bidang profesional (walopon setakat sijil/diploma).sebab itu kalo dilihat syarat masuk ke pengajian teknikal ni 'berat' skit berbanding program pengajian lain.
Diploma SS, anda x bleh samakan skim anda dgn skim J17.walopon anda SS telah berjaya naik ke 27 baru2 ini. kalo nak diikutkan lagi la kami J17 rasa dipermainkan JPA bila diploma SS (diploma yg tempoh study 2thn-setaraf sijil Poly)dinaiktarafkan ke 27. Mana keadilan?kami telah menunggu sejak thn '83 lagi...
Oleh itu, saya cadangkan kita semua study dan apply PTD skim M dan kita bersihkan PTD2 kita yg memikirkan hal mereka saja.semua skim penjawat awam kalo difikirkan secara logiknya 'bengang' dgn PTD. tidakkah anda tahu,PTD ini senang naik pangkat,elaun byk dan merekalah yg menggubal gaji kita.(walhal PTD ni stakat ijazah sains sosial/ijazah biasa2 ajer)..hahaha

negara akan maju sekiranya kita penjawat awam memberi 'KPI' kpd PTD kita di jabatan/kementrian kita sendiri.

Tanpa Nama berkata...

wow, pa dapat elaun bahasa?? betul ka? aku tengok pa kat opis nih bahasa asing takde pulak pernah keluar dari mulut dorang lebih dari 4 baris ayat.

Tanpa Nama berkata...

Ok Lah tu, Tugasan PPT. memang banyak padan la dngn apa yang dikasi kerajaan.
1. keje2 opis surat @ notis ppt kene taip dan hantar sendiri,lain meke ade kerani yg boleh diarah
2. kene janji dan jumpa pemohon guna kenderaan sendiri,kete pjbt 3 biji nak guna sampai 20 PPT kete plak dah melepasi tahap uzur, lain meke nak tengok site naik kete 4wd aircon
3. kene merenteh kawasan HANYA dibantu oleh 1 PRA,kalau kene kwsn hutan tebal,belukar,time hujan atau panas terik,mcm mana keadaan kite kalu mcm tu,lain la meke duk dlm kete tengok progres ok dah balik opis
4.peralatan guna kompas ushikata aje,dari sebelum merdeka sampai dah nak dekat wawasan 20202,pas tu main tarik tali tape ukur nak kasi lurus baru dapat ukuran tepat,dah tu kene ikat batu sempadan kalu dekat tak apa, kalu sampai 5km apa citer,lain la meke duk aje PRA dah siapkan barang laporan,datng plak kadang2 berlima,guna peralatan puluhan ribu gitu
5.parang tak kasi, sendiri punya,pakaian keje luar pun sama sendiri tanggung, lain la meke ade dapat baju utk teknician tengk site,kene site besar, dapat baju ala YB gitu
6.kalu kene patuk ular kene sengat binatang bisa,sapa peduli,balik ngadu kat bini je atau makwe, lain la meke habis kuat pun berpanas aje
7.balik laporan dan pelan kene buat
tiada sapa bantu.keje nak kene siap cepat,kalu tak kene bambu ngan bos, lain la meke keje ikut pada bulan, kalu jaga 2 @ 3 projek busy sngat ke
8.komputer buat keje tahap level kerani, kalau RAM 512 nak guna AutoCAD sendiri pikir, lain la meke tiap kali projek dtng barang baru sampai utk buat keje, yg lama lupus kat Daerah
9. laporan fail nak 25 fail sebulan,kalau 1 fail ader dlm 500ekar, time keje pulak 20 hari tolak jumaat nak buat laporan, sabtu ahad cuti, progres base pd fail, pikir kan lah?
dah rezeki guna spm, keje meke lebih patutlah meka dapat cam tu.tidak dinafikan juga ada diantara meke punyai ijazah @ diploma cuma guna spm dah itu kelayakkannya nak keje,
lagi satu kadang-kadang kite cemburu pada orng yg tak nampak banyak keje sedangkan banyak keje meke. kenapa kite tak kaji gaji polis, guna spm juga,start gaji dah sama dengan gaji level gred 27,yang lagi best setiap 3 tahun, 5 tahun naik pangkat dimana gajinya sama level gred 32, x payah amik periksa,duduk saje gaji lebat bila cukup tahun.napa kita tak pertikaikan? alang nak kata, biar semua kene renung balik sebelum kata.jaga periuk nasik masing2,jgn sibuk periok orng
tq
dari warga emas nak pencen

Tanpa Nama berkata...

Ok Lah tu, Tugasan PPT. memang banyak padan la dngn apa yang dikasi kerajaan.
1. keje2 opis surat @ notis ppt kene taip dan hantar sendiri,
2. kene janji dan jumpa pemohon guna kenderaan sendiri,kete pjbt 3 biji nak guna sampai 20 PPT kete plak dah melepasi tahap uzur,
3. kene merenteh kawasan HANYA dibantu oleh 1 PRA,kalau kene kwsn hutan tebal,belukar,time hujan atau panas terik,mcm mana keadaan kite kalu mcm tu,
4.peralatan guna kompas ushikata aje,dari sebelum merdeka sampai dah nak dekat wawasan 20202,pas tu main tarik tali tape ukur nak kasi lurus baru dapat ukuran tepat,dah tu kene ikat batu sempadan kalu dekat tak apa, kalu sampai 5km apa citer,
5.parang tak kasi, sendiri punya,pakaian keje luar pun sama sendiri tanggung,
6.kalu kene patuk ular kene sengat binatang bisa,sapa peduli,balik ngadu kat bini je atau makwe,
7.balik laporan dan pelan kene buat
tiada sapa bantu.keje nak kene siap cepat,kalu tak kene bambu ngan bos,
8.komputer buat keje tahap level kerani, kalau RAM 512 nak guna AutoCAD sendiri pikir,
9. laporan fail nak 25 fail sebulan,kalau 1 fail ader dlm 500ekar, time keje pulak 20 hari tolak jumaat nak buat laporan, sabtu ahad cuti, progres base pd fail, pikir kan lah?
dah rezeki guna spm, keje meke lebih patutlah meka dapat cam tu.tidak dinafikan juga ada diantara meke punyai ijazah @ diploma cuma guna spm dah itu kelayakkannya nak keje,
lagi satu kadang-kadang kite cemburu pada orng yg tak nampak banyak keje sedangkan banyak keje meke. kenapa kite tak kaji gaji polis, guna spm juga,start gaji dah sama dengan gaji level gred 27,yang lagi best setiap 3 tahun, 5 tahun naik pangkat dimana gajinya sama level gred 32, x payah amik periksa,duduk saje gaji lebat bila cukup tahun.napa kita tak pertikaikan? alang nak kata, biar semua kene renung balik sebelum kata.jaga periuk nasik masing2,jgn sibuk periok orng
tq
dari warga emas nak pencen

Tanpa Nama berkata...

Ok Lah tu, Tugasan PPT. memang banyak padan la dngn apa yang dikasi kerajaan.
1. keje2 opis surat @ notis ppt kene taip dan hantar sendiri,
2. kene janji dan jumpa pemohon guna kenderaan sendiri,kete pjbt 3 biji nak guna sampai 20 PPT kete plak dah melepasi tahap uzur,
3. kene merenteh kawasan HANYA dibantu oleh 1 PRA,kalau kene kwsn hutan tebal,belukar,time hujan atau panas terik,mcm mana keadaan kite kalu mcm tu,
4.peralatan guna kompas ushikata aje,dari sebelum merdeka sampai dah nak dekat wawasan 20202,pas tu main tarik tali tape ukur nak kasi lurus baru dapat ukuran tepat,dah tu kene ikat batu sempadan kalu dekat tak apa, kalu sampai 5km apa citer,
5.parang tak kasi, sendiri punya,pakaian keje luar pun sama sendiri tanggung,
6.kalu kene patuk ular kene sengat binatang bisa,sapa peduli,balik ngadu kat bini je atau makwe,
7.balik laporan dan pelan kene buat
tiada sapa bantu.keje nak kene siap cepat,kalu tak kene bambu ngan bos,
8.komputer buat keje tahap level kerani, kalau RAM 512 nak guna AutoCAD sendiri pikir,
9. laporan fail nak 25 fail sebulan,kalau 1 fail ader dlm 500ekar, time keje pulak 20 hari tolak jumaat nak buat laporan, sabtu ahad cuti, progres base pd fail, pikir kan lah?
dah rezeki guna spm, keje meke lebih patutlah meka dapat cam tu.tidak dinafikan juga ada diantara meke punyai ijazah @ diploma cuma guna spm dah itu kelayakkannya nak keje,
lagi satu kadang-kadang kite cemburu pada orng yg tak nampak banyak keje sedangkan banyak keje meke. kenapa kite tak kaji gaji polis, guna spm juga,start gaji dah sama dengan gaji level gred 27,yang lagi best setiap 3 tahun, 5 tahun naik pangkat dimana gajinya sama level gred 32, x payah amik periksa,duduk saje gaji lebat bila cukup tahun.napa kita tak pertikaikan? alang nak kata, biar semua kene renung balik sebelum kata.jaga periuk nasik masing2,jgn sibuk periok orng
tq
dari warga emas nak pencen

Tanpa Nama berkata...

Fikir biar rasional. Hak orang lain jangan jadi hak kita . Tuntut apayang sepatutnya......kalau tak berhenti la kawan.

juruteknik ukur profesional berkata...

wAHAI EN PPT (S.O PEJABAT TANAH)

NI SENARAI TUGAS DAN RISKO JURUTEKNIK UKUR J17 pulak:_

1.MENERIMA PERMOHONAN UKUR DARI PEJABAT TANAH DAN MEMPROSES PRE COMP BARU.....(KERANA SEMUA PRE-COMP DARI PEJABAT TANAH TAK LEH PAKAI...NANTI ORG UKUR MASUK NTAH MANA2 KEBUN DIA WAT)
2.MENJALANKAN UKURAN DI TANAH (TAK KIRA LA PAYA,SEMAK,KEBUN KELAPA SAWIT,HUTAN BELANTARA)BERHUJAN DAN BERPANAS...ADER KORANG TAHU
3.MMG SATU KUMPULAN KAMI TERMASUK PENGUKUR SERAMAI 5 ORANG...TAPI MEMIKUL PERALATAN UKUR DAN BATU SEMPADAN YANG BERATNYA TUHAN JE TAU...
4.RISIKO UNTUK DI PATUK ULAR,SISENGAT TEBUAN,DIBAHAM HARIMAU HAMPIR 99 PERATUS....
5.DIMARAH TUAN KEBUN KERANA UKURAN YANG KITA WAT IKUT PELAN PEJABAT TANAH YANG TAK BETUL...SALAH S.O PEJABAT TANAH...ORG UKUR YANG KENA MAKI HAMUN,BERPARANG,DISERANAH.
6.KAMI PUN BAWAK PARANG SENDIRI,PAKAIAN SENDIRI DAN KENDERAAN SENDIRI...KETE KAMI HANCUR NAIK BUKIT TURUN BUKIT...MANA DAPAT CLAIM BETULKAN KETE BEB.
7.UNTUK YANG DI BAHAGIAN SEMPADAN NEGARA...KENA CAMPING KAT DALAM HUTAN SELAMA SEBULAN...NAK BALIK JAUH....MAKANAN PUN HELIKOPTER HANTAR SETIAP SATU MINGGU....KADANG2 SAMPAI STOK MAKANAN HABIS...CARI LA MAKANAN LAIN DALAM HUTAN DULU...SO KENA SETTLE DULU KEJE.RIMAU MMG SELALU NAMPAK TERUTAMA DI SEMPADAN MALAYSIA -THAILAND
8.TUAN KEBUN LAK LEBIH PERCAYA UKURAN YANG DI BUAT S.O PEJABAT TANAH DARI ORANG UKUR...SEDANGKAN S.O UKUR PAKAI KOMPAS MEGNETIC JE...N THEN SEMPADAN KEBUN DIA AMBIL MAIN AGAK JE BEARING....KITA NI ORG UKUR PUNYA LA BAIK IKUT JE BERAING JARAK YANG DI BAGI OLEH S.O PEJABAT TANAH...LAST BEARING KE SUNGAI BUKANNYA KE KEBUN...LU PK S.O PTD.
9.AUTOCAD PUN BUKAN S.O YANG WAT...DIA CUMA WAT UKURAN DI KEBUN JE....YANG WAT PELAN ...PELUKIS PELAN...TOK SAHLAH NAK KENCING S.O.
---SO PIKIRKAN LAH ORG JPA....AWAK DOK PEJABAT GOYANG KAKI LEH DAPAT ELAUN BESAR...KITAORANG NI YANG BERPANAS HUJAN SAPA NAK BELA...JANGAN MENIDDAKAN HAK ORANG...NANTI JAWAPLAH DI AKHIRAT........LU ORANG SUME PIKIRLAH SENDIRI.
ASSALAMUALAIKUM.

Tanpa Nama berkata...

Setiap jawatan ada skill & kemahiran masing2.. Pihak JPA buatlah kajian dan tindakan yang sewajarnya jangan pandang sebelah mata & berat sebelah.. Juruteknik bukan saja buat keje teknikal malahan kerja2 pentadbiran dll (multiskill) semua keje sapu habis.. kesian kat kami.. diperlakukan spt ank tiri.. Percepatkanlah buat semakan gred gaji Juruteknik.. kami mahukan keadilan..

Tanpa Nama berkata...

KPKR/KETUA PENGARAH KERJA RAYA TOLONG fokuskan perkara ini ke JPA supaya gred Juruteknik di kaji/semak. Juruteknik sebagai tulang belakang JKR.
Sesuatu pembangunan/projek diawasi oleh seorg juruteknik J17/J22/J26.
Helihatkan pembangunan/projek di seluruh negara yang diawasi oleh juruteknik semua berjaya yang dapat nama org atas juruteknik hilang sebagai pengawasan, penghargaan tiada ibaratkan habis manis sepah dibuang.
Tengok bekas KTua Polis Negara baliau berjuang utk semua anggota bawahanya.

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Saya sokong 100% gred juruteknik dinaikkan. Dah 10 thn jadi juruteknik, kerja yang berisiko- mmg la ada skill tapi tetap juga bahaya. Biarlah ada keadilan untuk kami juruteknik Malaysia. Mentang2lah kerja juruteknik ni kat belakang tabir ja...dianaktirikan.. kat tempat keja saya kalau juruteknik ambil cuti lama sikit mula la haru-biru pejabat tu jadinya... fikir2kan lah... 'kami' juga penting dalam pembangunan negara jadi jgn abaikan kebajikan kami...wasalam

Tanpa Nama berkata...

kpd'fikir biar rasional'...
habis tu sape kat JPA yg gatai letak J17 setaraf STPM sejak thn 1983 tapi bagi gaji standard 17? x kan yg letak tu drebar R11 atao mak cik clener? tentulah yg letak tu PTD bodo..PTD ni utk kekalkan kuasa politik pihak2 tertentu saje..
ijazah pon bkn bidang pro, bleh jadik PTD. lepas tu menyusahkan orang...nampak sangat PTD yg buat dasar gaji J17 thn 80an tu bodo-x bleh pikir kesan jangkamasa panjang..bila skim lain kutuk PTD,dtg lar PTD2 lain guna ayat2 ugama dan ayat konon profesional nak tegakkan skim M. stakat ijazah biasa_latihan kat INTAN lepas tu buat dasar kat kementrian yg bukan bidangnya baik x yah...sume salah PTD,..

Tanpa Nama berkata...

kepada PTD, anda sebagai pembuat/penggubal/penerus dasar gomen patot berasa malu dengan semua permasalahan yg melibatkan 1juta penjawat awam di malaysia..
gaji+elaun+senang naik pangkat membuatkan PTD memandang enteng hak penjawat awam lain...skim PTD patut dihapuskan dan ditukarkan kpd lain.. semua pekeliling & dasar yg dibuat PTD/JPA dikaji & dibaca oleh semua golongan penjawat awam dan diamalkan sejak zaman berzaman dan hasilnya sejak dulu sampai kini nampaknya menguntungkan skim M,PTD sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Bukannya nak wujudkan kebencian kpd skim PTD(skim M). tetapi hakikatnya PTD di JPA/SPA yg memanupulasi kita..
kita sbg kumpulan sokongan(gred 17-40)serta kumpulan profesional yg bukan skim' M' patut bersatu mempertahankan hak kita dpd dipermainkan JPA/PTD.

Korang x pikir ke nape kita J17 dlm blog ni 'tembak' rakan kita daripada SS n SO(pejabat tanah)? sebab Diploma SS (skim S)stdy 2thn dan Sijil Ukur Tanah telah dinaiktarafkan berbanding J17..
cuba tgk SIAPAKAH BOS KEPADA SS & SO INI; BOS KPD SO ADALAH D.O. IAITU PTD & BOS KPD SS ADALAH KP(KETUA PENGARAH & KEATAS) DAN INYA JUGA ADALAH PTD..memang mereka menaiktaraf skim M dan skim bwh 'kawalan' mereka spt SS & NT agar SS27/NT27 ini b'trimakasih pd JPA/PTD.tapi jika dipikir secara kritis, kenaikanpangkat bg NT27/SS sekiranya mempunyai ijazah (staraf gred 41)di agensi yg sama tidak dibuat oleh PTD/JPA kerana mereka telah susun org sendiri..

tapi PTD ni x brape cerdik,dinaiktarafkan skim SS & SO dpd kelayakan sijil ukur poly dan diploma SS poly yg stdy 2 thn tapi x naiktaraf skim J, jadi ini adalah peluang terbaik utk alasan kita mempertikaikan pentadbiran pengurusan JPA/PTD...sekiranya dikatakan skim J x boleh dinaiktaraf skarang kerana keadaan ekonomi dan perlukan kajian mendalam, itu adalah bullshit..turunkan KPI mereka termasuk KSN kerana isu skim J ini telah dimulakan sejak tahun 80an lg,apa, KSN@PTD x review ke permasalahan skim J ni sejak thn 80an...apa dibuatnya?makan gaji buta?ikot p karoke? gomen sekiranya nak tingkatkan integriti & keefisyenan penjawat awam perlu membersehkan dulu PTD ini kerana mereka adalah kepala keretapi manakala skim lain adalah gerabaknya...sekiranya anakbuah teruk, 'cuci' dulu kepala gerabak/ketua mereka@PTD yg lead semua benda.
akhir kalam, jika nak selesaikan perkara ni, hantar komen/surat ke berita harian/utusan/the star supaya JPA sedar...hantar banyak2 kali ke akhbar dan desak mereka krn mereka terpaksa menjawap setiap kali soalan dilemparkan kpd mereka dlm akhbar kerana protokol penjawat awam..buat sptmana isu skim kasta,/guru dulu yg x puas ati skim M nak masuk dan mengawal skim mereka.
TQ...
1 malaysia,rakyat didahulukan, PTD diutamakan..

Tanpa Nama berkata...

owh lupa, antara bekas PTD yg penah memerintah Msia adalah Tunku (13 may semasa pemerintahannya) dan juga PakLah(bermulanya suara NGOs yg kurang hajar)..nampak sangat PTD terlalu berdiplomasi tapi bukannya problem solver..so, mereka memang x boleh lead agensi/negara.. cuba tgk regu Tun Razak(kelayakan profesionalnya akauntan) dan Tun Dr. Ismail(kelayakannya adalah doktor perubatan), mereka ni problem solver- DEB dimulakan oleh regu ini dan komunis Republik Cina mengiktiraf Malaysia sekaligus melemahkan Parti Komunis Malaysia ketika itu.. Tgk zaman Tun Mahathir,bekas doktor perubatan cara pemerintahan beliau membuatkan negara kita moden dan kaya kerana golongan profesional ini spt doktor perubatan, jurutera, arkitek,akauntan, lawyer
adalah problem solver, bukannya pendiplomasi lembik x reti menyelesaikan masalah.. oh ya, lee kuan yew bapa pemodenan singapore pon profesional-lawyer dan Soekarni presiden indonesia pertama tu pon dulu jurutera(zaman Sokarno ni dulu,tenteranya adalah ke 5 terkuat didunia dan negara Barat amat2 takot dgn Indonesia)..kita? ditadbir oleh PTD dlm hampir sume agensi..

1 lagi, JKR patot wujudkan semula IKRAM utk menyatukan kembali semua latihan teknika kpd semua skim J dan skim teknikal/sains lain...Ini tidak,setelah IKRAM digadaikan jadi KLIUC, skim J x boleh nak berlatih dgn efisyen..sape punya dasar/punya kerja menggadaikan IKRAM ni?tentu anda semua bleh teka kan? pada aku patotnya kerajaan gadaikan dulu INTAN/MAMPU sebelum nak gadaikan institut latihan agensi lain..yang aku heran INSTUN(institut tanah dan ukur negara) yg lebih 'low' dan kurang peralatannya x plak diswastakan/digadaikan gomen/JPA...naper yer? owh..munkin sebab INSTUN ni penting bg latihan staf/Bos Pejabat tanah,KPTG dll-dgn bahasa mudahnya INSTUN ni bawah kuasa dan mempunyai kepentingan strategik penting bg PTD.. yg bos dan Men3 di agensi teknikal(JKR) plak satu hal,blajor bidang profesional dan blajor tinggi2, tapi x nampak dan x bela skim anak buah sendiri sebab dah rasa selesa dok 54/Jusa dan keatas.. pooodaaahhh. sepatutnya kita rakyat marhaen n staf sokongan bagi KPI kpd semua bos kita di agensi masing2..poooorahhhchit..
PTD bongok + BOS/Menteri yg x peduli skim anakbuah = ketidakpuasan kumpulan sokongan 'J'+isu integriti= rakyat pon menyampah dasar kerajaan...
skali lagi,pooorahhhchit.. 1Malaysia

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Alahai.... sedih betul nasib juruteknik kat Malaysia... bila agaknya Perdana Menteri nak prihatin kpd nasib juruteknik Malaysia.... Macam mana nak mengadu dng PM.... beliau sudi ke nak dengar suara hati juruteknik2 semua ni.....

Kepada semua juruteknik... jgn putus asa. teruskan perjuangan yang belum selesai.... Good Luck.

Tanpa Nama berkata...

salam,saya seorang juruteknik (awam)dan telah berkhidmat di jabatan awam lebih 26th tp hanya dapt menjawat gred 22 pada mei 2010 berbanding kawan saya dh jawat gred 26 skim perkeranian.saya amat berbesar hati dan berterima kssih kiranya pihak cuepacs dpt bantu kami yang tlh dianaktirikan sejak sekian lama.satu lagi bl KUP diperkenalkan, jd x de bezanya kanan dgn j/teknik biasa.minta diberi p/tian oleh kerajaan dan JPA

Tanpa Nama berkata...

Diharapkan kepada semua juruteknik bersabar, kerana KKR/JKR sudah menghantar permohonan dan bermeeting dengan JPA dan hasilnya adalah positif.kemungkinan besar tak lama lg juruteknik akan dinaikan ke J27..untuk mengetahui maklumat terkini, bolehla lawati laman web MTSU...dan anda semua digalakan untuk menjadi ahli MTSU...

Tanpa Nama berkata...

cam ne nak bersabar...dah 20thn cam ni gak...ayoh teknisyen...kita buat kerja standard SPM gred 17 utk jbtn masing2...padan muka diaorang..(kita pon padan muka)..kahkahkah..
ada menteri & KP pon cam x ada jer..lepaskan tengkok masing2 saje.blajo tinggi, bab management la,ISO lar, star rating lar nak buat..nak glamor..kebajikan manpower x dinilai,walhal permasalahan ni ada asasnya sejak 80an dulu..

Tanpa Nama berkata...

Fikir2kan & Renong2kan lah:-

DITAPAK BENA SEBUAH BANGUNAN PROJEK KERAJAAN :-

Kerja-kerja konkrit, tetulang besi & lain2 kerja berkaitan dgn sivil/struktur. Kerja-kerja pendawaian, suis, main switch board. Kerja-kerja pemasangan peralatan mekanikal - Persoalan-nya tugas-tugas pemantauan, penyeliaan ditapak bena selalunya berhubung kait dgn JURUTEKNIK (Sivil,Elektrikal & mekanikal)(sebagai 'clerk-of-work'/site supervisor. Andaikata kata seorang Juruteknik itu hanya-lah berkelulusan SPM - apakah tindakan atau arahan beliau sekiranya perlaksanaan kerja tidak mengikut spesifikasi, atau terdapat kekecatan fisikal keatas hasil mutu kerja.Secara logiknya boleh ke beliau membaca & mentafsirkan pelan & lukisan, bezakan jenis2 besi tetulang, mengenali nisbah sukatan konkrit, jenis2 'wire' letrik, "testing& commisioning" mechanical devices" Boleh-kah,mampukah beliau membuat tindakan sepatutnya dan selanjutnya utk memperbaiki situasi tersebut; BERBANDING dgn JURUTEKNIK BERTAULIAH / TERLATIH / BERKALIBER setelah menceduk ilmu selama 2.5 tahun di POLITEKNIK. Wajarkah JURUTEKNIK dibayar/upah sama taraf dgn kelulusan SPM.

Kamus Dewan > Juru makna pakar, Maka itu JURUTEKNIK adalah pakar dalam hal-ehwal Bidang Teknikal.

Juruteknik Professional.

Tanpa Nama berkata...

u.p : KKR/JKR/MQA & JPA

Per : Gred Juruteknik lulusan
POLITEKNIK

Sila rujuk "syllabus" mata
pelajaran & latihan amali yang
di-ajari / di-pelajari, adakah
ia relevan sama taraf dgn SPM
atau se-taraf dgn STPM (seperti
yg termaktub didalam pekeliling
JPA - HRMIS-pengikhtirafan).

Bila diajukan persoalan kpd JPA,
Jawapan-nya hanyalah kaitan dgn
upah-kerja mengikut taraf SPM,
hanya diberi kelebihan pada
permulaan tangga gaji J17-P1/T9.

Setelah berada selama 2 thn
6 bulan di kampus menghadapi
pembelajaran & latihan amali
untuk memperolehi sekeping Sijil
Kejuruteran, dan hanya di
ikhtiraf sama 'level' dgn SPM.
Malang sungguh! Pinjaman kena di
bereskan!!! Kerja - gaji tak
relevan..???? Baik kerja lepas
duduk SPM...hutang pun tak ada??

Jika dibandingkan dgn lulusan
STPM & Sijil Politeknik ada
kelebihan-nya. Di sekolah
pelajar hanya > Belajar , Hafal,
Faham dan jawab soalan
peperiksaan (STPM). Di
Politeknik > Belajar, Faham ,
Buat Amali/Latihan, dan selesai
kan masaalah, buat projek.

Lulusan STPM masuk kerja , rasa
nya terkapai-kapai pada
peringkat awal kerjayanya.
Lulusan Sijil Politknik - boleh
terus kerja dgn pengawasan
minimal, sebab telah terlatih di
dalam kerjaya/bidang yg diceburi


Masuk kerja dulu sama dgn kerani
( N17 ), 21 tahun yg lalu, kini
beliau dah jadi E.O (N32),
lulusan SPM jeeee. Saya baru
dpt J22 ( tu pun K.U.P - +15 thn
yg diberi baru-baru ni).

Apa-kah tujuan membena lebih
banyak Politeknik2 Kementerian
Penggajian Tinggi & Kolej2
Kommuniti seandainya graduan &
lulusan-nya tidak di-ikhtiraf
dengan setimpalnya !!!!

Sijil Kejuruteraan Politknik
Kementerian Penggajian Tinggi
Malaysia haruslah di beri
pengikhtarafan yang sewajarnya
oleh kerana ia adalah lebih
tinggi darjatnya dari SPM &
STPM. Maka dengan itu naIkkan
GRED Juruteknik-Juruteknik yg
berkhidmat di Jabatan2 KERAJAAN
MALAYSIA.

Tanpa Nama berkata...

saya berasa kecewa dengan JPA sebab letakan Juruteknik seMalaysia di gred 17 sama taraf dgn SPM , sedangkan kami semua adalah pemegang sijil kejuruteraan drpd Politeknik.kami semua pekerja mahir atau pakar dlm bidang teknikal.diharapkan JPA mempercepatkan pengredan semula juruteknik dari J17 ke J27..tak payah tunggu atau nak kaji lagi, dah berpuluh tahun kami tunggu..naikan cepat tanpa ada alasan...

Tanpa Nama berkata...

Salam 1Malaysia.Hidup juruteknik.JPA patut segerakan penggredan semula tangga gaji tahun ini juga.Sudah sekian lama kami dianaktirikan.Berpuluh tahun bekerja,dengan kemahiran yang kami ada,sedih rasanya,gaji mati hanya setaraf dgn SPM.Dicadangkan juga agar diberi elaun kritikal kepada juruteknik dan elaun lain yang difikirkan perlu agar tidak setaraf dengan SPM dan STPM.Kelebihan ini yang akan memeberikan semangat kepada generasi yang akan datang untuk menceburi bidang teknikal.Jangan pinggirkan kami.

Tanpa Nama berkata...

saya gred J17 ada sijil senibina dr politeknik tp gaji spm..seballik nye ada kawan jawatan penolong pegawai tanah gred nt17 gaji ikut sijil poli..tambah skrg lak dpt KUP...

Tanpa Nama berkata...

salam buat juruteknik seMalaysia semua..agak lama juga kita tak dengar berita tentang penggredan semula jawatan juruteknik ni..ada apa-apa berita tak..dah tak sabar nak tunggu ni..saya harap JPA segerakanlah kenaikan gred ini..kalau diluluskan pasti akan menggembirakan seluruh juruteknik kat malaysia ni, sebagai mana jawatan NT27(PENOLONG PEGAWAI TANAH)...kelulusan sama macam juruteknik(sijil poli) tapi gred lebih tinggi...ini tidak adiiiiiil..

Tanpa Nama berkata...

kalau JPA tak lulus juga pengredan baru gred Juruteknik tahun hadapan eloklah kita piket dan tak mengundi lagi parti yang memerintah.JPA dengan PTD yang ego dan kerajaan yang tak pedulikan nasib Juruteknik patut kita tuntut di akhirat kelak.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
saya sokong artikel ni,harap2 JPA tidak terus asyik mengkaji dgn pihak JKR..tetapi buat keputusan segera,dah mmg terang2...tiada keadilan bg pihak kami juruteknik2 ni yang ada SIJIL POLITEKNIK, belajar dua tahun sama mcm org ada STPM....selayaknya juruteknik dinaikan gread J27....bukan J17 yang sama mcm PELUKIS PELAN....yang ada SPM je..tapi gaji sama ngan kami juruteknik.....hidup pak omar.....
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>..

bukan semua pelukis pelan spm..saya pn belajar di politeknik 2thn..ada sijil seni bina tp jawatan pelukis pelan j7....IKUT GAJI SPM...

Unknown berkata...

ramai sungguh yang jeles s.o dapat naik nt27.. hahaha.. dah rezeki kami kenape la nk jeles.. kesatuan kami menuntut bertahun2..jadi kalau korang nk jgk teruskan lah menuntut .. yg pertikaikan kami pehal..dah rezeki kami sbg pen peg. tanah nt27.amin...

FT berkata...

Salam...bersama2 lah kita berdoa dan merayu agar 2010..semua juruteknik J,FT ke dapat ke gred 27 yang lebih adil.

Tanpa Nama berkata...

salam...satu org ada Sijil Ukur Tanah, dpt jadi Penolong Pegawai Tanah NT27 dan satu org lg pun ada Sijil Ukur Tanah dpt jd Juruteknik J17..kelayakan sama tp jawatan dan gred berbeza..mengapa ini berlaku, adakah ini keadilan..harap JPA samatarafkan jawatan Juruteknik ke J27..restinpeace kata kesatuan dia tuntut bertahun2 tp kesatuan kami tuntut berpuluh2 tahun...

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik j22....

Cukuplah JPA buat kajian, sekarang buat aje keputusannya. Upgrade lah Gred Juruteknik lepasan Politeknik, kita org dari J17 dah nak pencen baru dpt J22 (hakiki), itu pun under Kem. Pel. Harap pihak JPA naikkan ke grde J27 (pepada Juruteknik yang memegang Dip. Polikenik), dahlah kami tak dapat elaun kritikal. kesian lah kamimorg teknikal

arapaima berkata...

Salam....tuan presiden sdh dpt Datuk...tahniah sy ucapkan...so bile kes F17 bergaji SPM nak disuarakan ?? jgn hanya sbb tuan presiden gred J, hanya masalah berkaitan dgn J saja diusulkan...

Tanpa Nama berkata...

adalah membuang masa study kat poly..sudah lah lulusan diploma kejuruteraan tak laku di jabatan kerajaan..baik pakai spm ajer..cukup tahun dapat jump gred..huhuhu..habis cerita...

Tanpa Nama berkata...

SALAM, Tahinah kepada Datuk Hj. Omar kita... saya sebagai juruteknik komputer telah melihat pelbagai komen daripada skim J,FT dan lain-lain, sebagaimana yg anda tahu, bagi tahun 2011 ini JPA telah menambahbaikkan skim juruteknik yang mempunyai lulusan daripada
sijil kemahiran malaysia dan saya ada cadangan untuk dikemukan iaitu

1. Bagaimanakah untuk menghantar petisyen semula bagi pengredan J,FT dll khasnya daripada sijil/diploma politeknik?
2. Bolehkan saya menghantar surat kepada utusan malaysia untuk ditengahkan dan apakah implikasi yang akan berlaku sekiranya saya berbuat demikian?
3. Sebagai ahli cuepacs kita seharusnya berganding bahu untuk merealsasikan kesemua gred ini. bagaimana caranya?

terima masih

Tanpa Nama berkata...

semoga JPA dapat buat keputusan yang bijak dalam upgrade gred J17/22/26 kerana kos sa hidup kini semakin meningkat dengan elaun rumah yang kini tidak relevan lagi dan kos minyak yang semakin meningkat amat membebankan kami....semoga semua staf sokongan 1 dan 2 dapat bergabung dengan 1 suara mendapatkan hak kami secepat yang mungkin tidak kira apajua alasan yang diberikan oleh JPA, kami mahukan perubahan...

Tanpa Nama berkata...

SALAM, Tahinah kepada Datuk Hj. Omar kita yang teleh mendapat gelaran Datuk... saya sebagai juruteknik komputer telah melihat pelbagai komen daripada skim J,FT dan lain-lain, sebagaimana yg anda tahu, bagi tahun 2011 ini JPA telah menambahbaikkan skim juruteknik yang mempunyai lulusan daripada
sijil kemahiran malaysia dan saya ada cadangan untuk dikemukan iaitu

1. Bagaimanakah untuk menghantar petisyen semula bagi pengredan J,FT dll khasnya daripada sijil/diploma politeknik?
2. Bolehkan saya menghantar surat kepada utusan malaysia untuk ditengahkan dan apakah implikasi yang akan berlaku sekiranya saya berbuat demikian?
3. Sebagai ahli cuepacs kita seharusnya berganding bahu untuk merealsasikan kesemua gred ini. bagaimana caranya?

Terima Kasih

Masih menunggu jawapan daripada Pihak Cuepacs

Tanpa Nama berkata...

pada aku kalau kau nak hantar...hantar jer...tapi kena dapat info dari JPA juga...apa perkembangan j17 ke j27/29...sebab aku rasa dato tak baca pun post kau ni....
kalu boleh suruh menteri masuk campur baru ok..macam dato samy vellu dulu..

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Jadi caranya camner yek?takkan nak tunggu jawapan JPA lak...sampai bila?htr petisyen semula la....sebab dalam masa 1 tahun banyak perubhan yang telah berlaku pada tahun 2010 cthnya Pembantu TAdbir(setiausaha) - N17-N27, (jurutaip) N11-N17,semua ni kena ada fakta, yang lama NT17-NT27 guna sijil politeknik sahaja dan ada perubahan lain untuk gred lain lagi, kena kemukakan la....sapa ada emel orang2 kuat cuepacs...let me try ......

Tanpa Nama berkata...

fakta(munkin benar atau tidak)pasal gaji J17 ni ada diulas di:

forum mypolycampus- GAJI DARI LULUSAN POLY X SETIMPAL

http://www.mypolycampus.net/index.php?topic=2114.0

anda semua bley pikir lepas baca komen2 tu..

Tanpa Nama berkata...

e mail surat kepada akhbar:

bhsurat@bharian.com.my
--Emel & Surat Pembaca

bhonline@bharian.com.my
--Berita Harian Online

sila antar sebarang cdgn anda ke alamat mail t'sbut

juruteknik komputer berkata...

kalau saya hantar emel kepada utusan atau pun sebagainya..adakah ia menganggu saya sebagai kakitangan awam..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum WBT.

Datuk Presiden, apa sudah jadi dengan tuntutan kami,para juruteknik skim J&FT untuk dinaikkan gred? Datuk dari skim juruteknik tentulah Datuk faham sekali masalah kami atau datuk sudah lupa rakan2 datuk para juruteknik? Saya berharap Datuk tidak lupa untuk memperjuangkan kenaikan gred kami juruteknik samada skim j@FT dan lain2 juruteknik. Penantian kami sudah terlalu lama, rasanya lebih lama dari tuntutan para NT & PA. Kami para juruteknik samada skim J@FT dll berasa bangga apabila wakil dari juruteknik menjadi Presiden Cuepacs dan telah bergelar Datuk.Harapan kami supaya Datuk terus memperjuangkan tuntutan kami.

Tanpa Nama berkata...

juruteknik komputer berkata...
kalau saya hantar emel kepada utusan atau pun sebagainya..adakah ia menganggu saya sebagai kakitangan awam..

Kepada juruteknik komputer :-

Kamu boleh hantar komen yang bernas dan beretika kepada utusan atau kepada sesiapa yang kamu suka, itu tidak menjejaskan perkhidmatan kamu selagi kamu tidak membuat kenyataan akhbar secara terbuka. hantarlah semoga ia dapat membantu kita para juruteknik semua.

Tanpa Nama berkata...

JGN takut...HANTAR SAJA KE AKHBAR,JANJI BAHASA YG DIGUNAKAN SOPAN DAN MEMPUNYAI IDEA/KOMEN YG BERNAS/MUNASABAH..

TRANSFORMASI POLITEKNIK DARI SIJIL/DIPLOMA KE IJAZAH/ UNIVERSITI POLITEKNIK PON BERMULA DARI SURAT KOMEN KE AKHBAR DAN DI FORUM POLITEKNIK/MYPOLYCAMPUS

Tanpa Nama berkata...

betol2..aku sokong..tanpa "J" takder ler bangunan untuk staf Cuepacs bekerja..

Tanpa Nama berkata...

SILA ANTAR SURAT ANDA KE MAIL TSBT..
KALO BLEH 2 MGHU SKALI...ANDA PERLU BERSIAP SEDIA KERANA ALASAN BODOH JPA AKAN MJB YG KADAR UPAH GAJI J17 ADALAH P1T9 DGN BASIC RM1250.++ SPTMANA STATEMENT BODOH MEREKA DULU2...OLEH ITU, SURAT ANDA NANTI PERLU AWAL2 'SINGKIRKAN' UPAH GAJI TSBT, TAPI DIGANTIKAN DGN KEWAJIPAN 'BAHAGIAN DASAR JPA' TUKAR J17/FT17 KE GRED 27 ATAS ALASAN-

1.NT17/S17 DR SIJIL POLY DAN DIP SS (2THN) DPT 27, TAPI YG LAIN X DPT..(APASAL,DERANG NI ADA SKANDAL DGN PTD SKIM 'M'iang KER?

2. PEKELILING JPA THN '83 DAN SSM LETAK SIJIL POLY= STPM..

3.JKR/KKR PON 1 HAL,SI JUDIN TU NAMA JER ACADEMICIAN,YDP BEM TP BAB KEBAJIKAN DAN LOGIK CAM NI X BLEH NAK PIKIR WALOPON ALASAN KUKUH...NO WONDER LAR JKR TROK N BANGUNAN BYK ROBOH..COMMON SENSE DERANG DAH ILANG..BADUT SARKAS BTOI JPA/PTD/JKR NEH SEMUA..AYOH KITA ANTAR SURAT KE AKHBAR...MTSU PON DAH DIBELI KOT...

juruteknik komputer berkata...

Saya hendak emel Dato Hj Omar dlu, sesiapa ada emel beliau boleh beri pada saya tak?

saya x pasti PEKELILING JPA THN '83 DAN SSM LETAK SIJIL POLY= STPM..ni ada lah perkeliling yang boleh diguna pakai atau tidak tapi bagi saya apabila gred juruteknik menjadi 27, kenaikkan pangkat ke peringkat lebih tinggi lebih mudah dan gred gaji lebih tinggi sedikit.

bantu saya? sesiapa boleh drafkan surat dan edit dengan fakta2 yang benar saya akan hantar pada cuepacs, jpa, utusan dan bharian?

terima kasih

juruteknik komputer berkata...

Salam, bolehkah sama ada saya mengedit kembali ayat surat tersebut dan mengantikan beberapa ayat yang baru supaya ia menampakkan lagi ayat yang bernas.

Adakah boleh disamakan dengan Pembantu tadbir setiausaha n17 - n27 pengajian 2 tahun diploma dipoliteknik?

Penjumudan Skim Perkhidmatan Pembantu Tadbir Rendah Dan Operator Mesin Prosesan Data Serta Perubahan Syarat Lantikan Skim Perkhidmatan Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi)?

Selaras dengan usaha tersebut, kerajaan telah bersetuju
supaya skop fungsi tugas Pembantu Tadbir Rendah Gred N11, N14 dan Operator Mesin
Prosesan Data Gred F11, F14 diambil alih oleh skim perkhidmatan Pembantu Tadbir
(Perkeranian/Operasi) Gred N17, N22, N26 dan skim-skim perkhidmatan Pembantu Tadbir
Rendah dan Operator Mesin Prosesan Data dijumudkan.

So berkata...

Salam kepada sume...
sebenarnya kerja sebagai penolong pegawai tanah ini banyak kepentingan dan banyak tugas yang perlu kami selesaikan..saya sangat bersyukur sebab suara kami telah didengari mmg sudah lama kami perjuangkan hak kami akhirnya kami berjaya...memang ramai yang tidak berpuashati dengan kami tapi kami tetap pertahankan hak kami sebagai penolong pegawai tanah.Kepada juruteknik anda sudah diberi hak untuk naik jawatan lain lah kami dengan tugas yang banyak diluar dan dalam pejabat lagi..so bersyukur lah pe yang ada.

Tanpa Nama berkata...

Harap juga JPA mengkaji perbezaan gaji antara sijil Teknologi maklumat dengan sijil kejuteraan komputer.kerana gaji kejuteraan komputer P1T9 manakAla sijil TeknologI P1T6,Sedangkan tugas yang di buat adalah sama manakala tugas sekarang juga banyak menggunakan pelbagai sistem untuk kegunaan kini.semasa pembelajaran sijil teknologi maklumat juga,subjek pemasangan hardware,rangkaian dan mengenai barangan komputer juga di pelajari 50-50.Dan tugas yang saya galas kini juga banyak di guna pakai semasa menjadi FT17,Kenapa masih ada jurang tangga gaji dengan mereka??sedangkan tugas yang di sandang sekarang adalah sama,HARAP JPA semak semula tangga gaji.TERIMA KASIH....

Tanpa Nama berkata...

kepada So,
juruteknik bkn x puas hati dgn anda...kome nak naik jd PTD pon kami pduli hape dan kome perjuangkan hak korang dh lama pon kami x kisah..
yg kami peduli dan kisah nape x selaras gaji dari kelayakan yg sama....ada paham ker? nk ikutkan, juruteknik dh perjuangkan benda ni dah lama,sejak 80an, rasa aku jwtan SO pon mase thn 80an tu amek kelayakan dr SPM ajer.. bkn x puas ati ngan SO's, x puas ati ngan JPA..nak ikotkan, silibus kejuruteraan awam pon cover semua cbg..ukurbahan,ukur tanah,arkitek,M&E dll..tp gaji juruteknik khasnya dr kejuruteraan awam lg rendah dr SO's..ape cite..dh la tanah x dapat,kalo apply tanah pon borang kena potong line oleh mangkok hayun kat Pjbt Tanah...hahahha

Tanpa Nama berkata...

petisyen hantar dh lama tp x de maklum balas..apa pn xde..aku ni gred j17, tp gaji spm permulaan P1T1..ada gak sijil poli..skarang plak PTK telah dimansuhkan..nasib2

Tanpa Nama berkata...

harap-harap agar JPA percepatkan pengredan juruteknik...dah lama tunggu ni...dah hampir 20 tahun...

Juruteknik Komputer berkata...

Soalan.
1. Mengikut pekeliling terbaru yang diedarkan oleh JPA, syarat lantikan bagi skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah gred NT27 adalah memiliki Sijil dalam bidang kejuruteraan/Sijil Politeknik berkaitan (sila rujuk pekeliling perkhidmatan bil 16 tahun 2009, syarat lantikan - di para 4) yang mana, ini adalah sama dengan kelayakan untuk lantikan bagi skim juruteknik gred J17/FT17, kenapa perkara ini berlaku, Adalah menjadi satu kemusykilan mengapa JPA harus membeza-bezakan kelayakan pemegang sijil daripada politeknik, apa istimewa dan apa kurangnya kelulusan untuk sesetengah jawatan.?.

2. Persoalannya mengapa tidak diberi kelonggaran dengan dinaikkan pangkat secara lantikan atau diberi opsyen secara tukar lantik sebagaimana diberikan kepada kakitangan gred NT17 (seperti yang dinyatakan dalam pekeliling perkhidmatan bil. 16 2009, sila rujuk di para 6 - pelaksanaan). Gred NT17 dengan kelulusan lantikan SPM diberi kelonggaran kenaikan pangkat ke NT27 dengan pengalaman kerja hanya selama 6 tahun sahaja. Bagaimana dengan J17/FT17 yang mempunyai Sijil Politeknik yang berkaitan,kenapa tidak boleh mendapat gred 27?

3. Dengan penambahbaikan dan perubahan skim tersebut sudah tentulah gred NT27 berpeluang mendapat gaji/pangkat yang lebih tinggi berbanding J17/FT17 untuk menikmati J22/FT22 atau J26/FT26 yang memerlukan masa yang lama, dan kebanyakan juruteknik gred J17/FT17, walaupun telah bekerja selama lebih daripada 10 tahun, malahan ada yang telah berkhidmat hampir 29 tahun, masih lagi di gred yang sama kecuali dengan KUP 15 tahun perkhidmatan . Jadi saya berharap pada mesyuarat itu nanti, tuan boleh mempertengahkan hal ini.

4. Untuk pengetahuan tuan, Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi tidak lagi mengeluarkan Sijil Politeknik dan telah dimansuhkan hanya Diploma Politeknik sahaja yang dikekalkan. Mulai Sesi Pengajian Jun 2010, Politeknik seluruh Malaysia tidak lagi menawarkan program di peringkat sijil. Jadi saya berharap agar kita bersama menaiktarafkan Sijil Politeknik yang ada pada Juruteknik J17 dan Juruteknik Komputer FT17 untuk mendapat kenaikkan seperti NT27. Contoh tangga gaji Penolong Pengawai Tanah NT27 P1T1 RM1204.55 - P1T26 RM3027.10 manakala Juruteknik Komputer/Juruteknik FT17/J17 P1T1 RM843.06 - P1T26 RM2325.37, jadi skim perkhidmatan ini perlu diselaraskan.

5. Sekiranya seseorang penjawat awam mempunyai Siji Perancangan Bandar dan Wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya tetapi layak mendapat NT27 (Penolong Pengawai Tanah) manakala yang mempunyai sijil yang sama Sijil Perancang Bandar dan Wilayah kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan tetapi mendapat J17 (Juruteknik Perancangan Bandar dan Desa). Kenapa ketidakadilan berlaku? NT27 mendapat elaun Elaun Perkhidmatan Awan sebanyak rm160 sebulan manakala juruteknik hanya mendapat rm115 dan dalam setahun berbeza rm540. Sila rujuk www.spa.gov.my – maklumat jawatan.


6. Banyak lagi Skim perkhidmatan yang telah ditambahbaikan contohnya :

i) PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 6 TAHUN 2009 - PENJUMUDAN SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU TADBIR RENDAH DAN OPERATOR MESIN PROSESAN DATASERTA PERUBAHAN SYARAT LANTIKAN SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI)
ii) PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 27 TAHUN 2009 - SKIM PERKHIDMATAN PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT/SETIAUSAHA PEJABAT

Tanpa Nama berkata...

Kepada Juruteknik Komputer:

Saya berharap ulasan kamu diambil perhatian oleh Pengurusan Cuepacs dan juga Pengurusan JPA.
Saya berharap kamu dapat memanjangkan ulasan yang munasabah / relevan seperti ini ke akhbar @ media arus perdana supaya bapak-bapak Menteri, KSN, KPPA dan sebagainya dapat melihat dan mendengar keluhan kita para Juruteknik FT17/J17. Semoga usaha saudara dan kita semua mendapat manfaat di dunia dan akhirat kelak.

Tanpa Nama berkata...

dengar cite, ada kawan baru dpt interview teknisyen guna sijil poly, tapi surat tu tulis Juruteknik Gred J27.(lantikan baru)
ada sesape tahu cite ni?

Tanpa Nama berkata...

Datuk Omar Osman adalah Juruteknik, mengapa Datuk mengabaikan tuntutan kami para Juruteknik Ft17/J17 dan bersungguh-sungguh memperjuangkan skim lain?
Kami berharap Datuk meninggalkan jasa dan budi kepada rakan-rakan / sahabat Datuk di skim FT/J sebelum Datuk bersara wajip yang harinya makin hampir.

Assalamualaikum.

Tanpa Nama berkata...

Memang berharap sangat agar skim perkhidmatan J17/FT17 ni diberi pengikhtirafan yang sewajarnya. Semoga tahun 2011 ini akan ada berita gembira buat kami.

Tanpa Nama berkata...

bukan semua juruteknik J17 memiliki sijil politeknik tetapi ada yg memiliki sijil kemahiran mara (IKM) dan mendapat tangga gaji T9 setaraf dengan lulusan sijil politeknik

Tanpa Nama berkata...

Polis yang ada diploma akan dinaikkan ke pangkat sarjan. Juruteknik J17 boleh kata majoriti ada diploma,tapi kenapa begitu susah mendapat kenaikan. Fikir2kanlah...

Tanpa Nama berkata...

RESPON KPD "JURUTEKNIK UKUR PROFESIONAL" PD 21 OKT 2010 DAN MOHON RESPON DARI JPA
- Penolong Pegawai Tanah Gred NT27 buat keje2 ukur kelas KEDUA
Juruteknik Ukur Gred J17 buat
keje2 ukur kelas PERTAMA.

GRED YANG LEBIH RENDAH MEMBETULKAN KEJE2 YANG DIBUAT OLEH GRED YANG LEBIH TINGGI. IBARAT KEJE2 PTD GRED M41 DIPINDA DAN DIBETULKAN OLEH PENOLONG PEGAWAI GRED N27.

AMACAM? ADE SAPE2 NAK BANTAH PENDAPAT SAYA?

Juruteknik Komputer berkata...

Ni maklumbalas dari JPA, saya nak semua orang htr emel yang sama macam saya hantar kat JPA, biarlah inbox diorang penuh sebab juruteknik hantar petisyen/emel kat JPA..jangan bertelagah jer kat sini

Assalamualaikum wbt.

Tuan,

Untuk makluman JPA sedang mengkaji semula skim-skim perkhidmatan yang memperuntuk sijil Politeknik. Sebagaimana yang dimaklumi, sijil Politeknik adalah setaraf dengan STPM. Oleh kerana kajian ini melibatkan 23 skim perkhidmatan maka ia memerlukan kajian teliti yang melibatkan relaviti dan pariti serta prinsip-prinsip saraan yang lain, sebelum kajian dimuktamadkan.

Sehubungan itu, kami mengambil maklum dan mengucapkan terima kasih atas pandangan dan akan mengambil kira pandangan tersebut dalam menjalankan kajian tersebut.

Sekian, terima kasih.



KHAIRUL NIZAM BIN HASHIM
BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM

Tanpa Nama berkata...

jpa cuma buat kajian utk juruteknik j17 yg berkelulusan sijil politeknik.Bagaimana nasib kami juruteknik J17 berkelulusan sijik ikm?? adakah terbela juga?

Tanpa Nama berkata...

maaf,kelayakan juruteknik J/Ft 17 memperuntukkan sijil poly yang diberi gred setara stpm-mengikut pekeliling terdahulu..kelayakan lain dari spm dan sijil ikm tidak termasuk dalam pekeliling setara stpm ini..walaubagaimanapun,secara logiknya,sekiranya kenaikan j17 ke 27 dari sijil poly,maka kelayakan spm/ikm akan turut serta dalam gred sama(27),mungkin beza sdikit...wallahualam

Tanpa Nama berkata...

BERIKUT ADALAH EMAIL YG TELAH DIHANTAR KEPADA SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM/SPA MALAYSIA:

Salam hormat,
Tuan,
Melalui penetapan skim gaji permulaan yang berkelayakan Sijil Kejuruteraan (tempoh pengajian 2 tahun)dari Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia, didapati skim Penolong Pegawai Tanah telah diluluskan dari gred NT17 ke gred NT27 manakala Diploma Sains Kesetiausahaan (tempoh pengajian 2 tahun) juga telah dinaiktaraf ke gred N27.Kenaikan ke gred lebih tinggi dari 17 ke 27 amatlah menggembirakan skim berkenaan dan diletakkan setaraf dengan kelayakan STPM(tempoh pengajian selama 1 tahun lebih).
Melalui `PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 7 TAHUN 1983 NILAITARAF BAGI KELAYAKAN SIJIL KEJURUTERAAN DARI POLITEKNIK ` :

(http://www.eghrmis.gov.my/wp_content2/pekeliling/PP83/PP83Bil07/PP83Bil07.htm)

dan

`PANDUAN PENGGREDAN SEMULA JAWATAN SELARAS DENGAN PERLAKSANAAN SKIM SARAAN MALAYSIA-Lampiran B3` :

http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf

menunjukkan pihak Jabatan Perkhidmatan Awam(JPA) meletakkan kelayakan Sijil Kejuruteraan Politeknik setara STPM dan didalam Gred 27-40. Oleh itu,saya pohon keprihatinan pihak SPA,JPA dan Kementerian Kerja Raya serta agensi yang lain mengkaji perkara tersebut memandangkan penetapan skim gaji gred J17 ke gred 27 sepertimana kelayakan yang sama telah diperjuangkan sejak dahulu lagi atas alasan yang munasabah manakala skim lain yang menggunapakai kelayakan sama telah pun dinaiktaraf.
Salam 1 Malaysia

MAKLUMBALAS SPA:
Terima kasih di atas makluman tuan. Untuk tujuan tersebut, pihak yang berkenaan adalah Bahagian Pembangunan Organisasi JPA adalah badan yang bertanggungjawab.
Sekian.

http://aduan.spa.gov.my/aduan/index.asp

EMAIL TELAH DI FORWARD KE:
basar@jpa.gov.my


BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI,JPA:

Visi
Menjadikan Bahagian Pembangunan Organisasi (BPO) sebagai Pakar Runding Pembangunan Organisasi Agensi Sektor Awam ke arah bertaraf dunia.
Misi
Memastikan Agensi Sektor Awam mempunyai skim perkhidmatan yang mantap dan struktur organisasi yang dinamik.
Objektif
Untuk memastikan Agensi Sektor Awam mempunyai skim perkhidmatan yang sesuai serta struktur organisasi yang cekap dan berkesan bagi membolehkan organisasi melaksanakan objektif penubuhannya.

Fungsi
• Mengubal dasar perjawatan dan perskiman.
• Menyusun semula dan memperkukuhkan organisasi.
• Menggubal dan meminda skim perkhidmatan.
• Pengurusan data perjawatan dan skim perkhidmatan.
• Menjalankan kajian, penyelidikan dan naziran.
Piagam Pelanggan
Kami berjanji akan:
1) Menyelesaikan urusan penggubalan skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 8 bulan.
2) Menyelesaikan urusan pindaan kepada syarat-syarat skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 6 bulan.
3) Menyelesaikan urusan pelonggaran syarat skim perkhidmatan yang lengkap maklumatnya dalam tempoh 3 bulan.
4) Menyelesaikan kajian permohonan semula organisasi yang lengkap dalam tempoh 4 bulan.
5) Menyelesaikan kajian pengukuhan perjawatan yang lengkap dalam tempoh 4 bulan bagi permohonan yang melibatkan Jawatan Utama (JUSA), Jawatan Gred Khas atau/dan jumlah jawatan dipohon melebihi 200.
6) Menyelesaikan kajian pengukuhan perjawatan yang lengkap dalam tempoh 3 bulan bagi permohonan yang tidak melibatkan Jawatan Utama (JUSA), Jawatan Gred Khas atau/dan jumlah jawatan dipohon kurang 200.
7) Kajian Pengukuhan Perjawatan dalam tempoh 1 bulan bagi permohonan yang melibatkan pelaksanaan Pekeliling Perkhidmatan.

RUJUKAN: http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=253&Itemid=58&lang=bm

*sila mailkan pdgan anda ke JPA tersebut.

Tanpa Nama berkata...

sijil ikm boleh dapat jawatan juruteknik j17? tak tau pun selama ni ada juruteknik j17 yg guna selain dari sijil poli.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. nak tanye sikit je..

Ketika nak upgredkan NT17 ke NT27, JPA tak kaji ke gred-gred lain yang mempunanyai kelulusan yang sama. Begitu juga ketika nak upgredkan jwtn setiausaha.

Alasan kononnya,kadar upah yang ditetapkan setimpal dengan beban tugas dalam jawatan, apa bezanya tugas seorang Juruteknik dengan Pen. Peg . Tanah ( dulu SO).

Kalau SO kena ukur permukaan tanah dan membuat laporan tentang lokasi dan keadaan permukaan tanah, Juruteknik pun ukur juga keluasan
tanah, buat juga laporan tentang permukaan tanah. malah siap dengan garis kontur lagi. Jika kws tersebut akan dibangunkan, Juruteknik akan mengakaji kekukuhan, kesesuaian tanah, kestabilan tanah dan segala macam spesifikasi tanah tu samada di lokasi ataupun membuat ujikaji sampel tanah ke makmal yang tak terbuat dek orang berkelulusan SPM.

Saya ade terbaca, artikel ttg tuntutan NT17 untuk diupgred ke NT27, dinyatakan pelbagai tugas yg kononnya diorg yang buat, sebagai seorang yg berpuluh tahun bertugas di pejabat tanah, 70% yg dikatakan tugas SO adalah tugas2 yang dibuat oleh Pelukis Pelan, Pembantu Tadbir, penghantar Notis dan LOS.

Satu lagi yg membuatkan sy tergelak berguling2, kononnya SO selalu kena pergi mesyuarat dgn MB. Bulat2 JPA kena tipu. Yg bermesyuarat dgn MB, kalu bukan DO, paling koman pun ADO. tak pun ketua ADO (KADO). Adelah sesekali SO kena ikut DO @ ADO ke lokasi bila MB nak tengok kwsn, sebab nak tunjuk pancang batu dan sempadan kawasan.

JPA terlupa ke nak kaji skop dan bidang tugas SO selepas diupgred ke NT27? di antaranya ialah ketika SO nak siasat tanah, kenape masih panggil pemohon tunjuk kwsn dgn jari telunjuk, bukan ke SO dah dibekalkan dgn peralatan canggih GPS. di mane taraf keprofesionalan sbg pemegang diploma ukur tanah. Juruteknik gred J17, nak siasat kawasan tak pernah pun minta ditunjukkan kwsn oleh pemohon. Juruteknik dari dulu-dulu pun,turun jg ke lokasi,buat jg laporan untuk laporan teknikal.

fikir-fikirkanlah wahai pihak JPA, kenalpasti dan bezakanlah keje2 yang lebih kritikal bukan setakat percaya dan menerima segala yang ditulis di atas kertas.

Sekian terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Salam
setuju lah dgn pendapat "tanpa nama" 16 mac 2011.

nak tanye gak,kalu diambil kira bidang tugas dengan kadar upah yg bersesuaian, Setiausaha yg diupgred ke N27 tu berpadanan ke dengan beban tugas layan seorg bos, duduk dlm bilik berhawa dingin siap ade pembantu seorg atau dua orang N17 berbanding dengan juruteknik yang berhujan berpanas, bekerja dgn pelbagai risiko dgn material, lokasi dan bertengkar dgn kontraktor.

PA dapat elaun , kononnya terpaksa menapis maki hamun, org yang berjumpa dgn bos ( eh, ade ke org nak berjumpa dgn bos-bos, kebanyakannya bergelar Dato' atau Dato' Sri memaki hamun terlebih dahulu kepada bos , sblm berjumpa). Juruteknik lebih berisiko dimaki hamun oleh kontraktor apabila projek yg dibuat tidak mengikut spek dikomplen oleh juruteknik, malah Juruteknik malah kaum keluarga diugut jika juruteknik mambuat laporan kepada jurutera.

JPA bagi elaun kepada PA kononnya boleh berbahasa inggeris, tapi JPA tak pernah pun fikir elaun kritikal kepada para Juruteknik yang berisiko kecederaan dan boleh mengakibatkan kecacatan.

mohon JPA mendalami, siapa yang lebih wajar mendapat elaun2 yang bersesuaian.

Jangan hanya memandang yang ade di depan mata. Tapi ye lah pegawai PTD yang menggubal skim, bukan pernah ikut atau tengok pun , kami para-para kakitangan teknikal buat kerja di lokasi. Ape kate sesekali, Jom ikut kami ke lokasi, tapi xbleh la pakai long suite n slack atau neck tie. Kena pakai kasut boot, track suite n T shirt lengan panajang. Alaa, mcm PTD kena buat latihan fizikal mase buat DPA dulu..

Tanpa Nama berkata...

Harap JPA,jangan membezakan tangga gaji mengikut jenis sijil contoh :SIJIL KEJUTERAAN KOMPUTER P1T9,manakala SIJIL TEKNOLOGI MAKLUMAT P1T6,perbezaan tangga gaji amat ketara,selaraskan dan semak kembali.Tugas yang di lakukan adalah sama bagi FT17,KENAPA PERLU BEZAKAN SIJIL DALAM KATERGORI YANG SAMA??Hal ini memberi kesan kepada pemegang sijil Teknologi maklumat...HARAP DI PERTIMBANGKAN.....

Tanpa Nama berkata...

kenapa yang ada sijil komputer tidak letak FT22 bezakan la(BUAT GRED BARU ),gred dari pemegang SPM FT17,ada la sikit perbezaan...:P,tidak la semua FT di malaysia nier pening dengan hal gred2x nier...:P

Juruteknik Komputer berkata...

ASSALAMMUALAIKUM...SILA HTR EMEL ANDA PADA JPA MACAM YNG SAYA SEDANG BUAT, TELAH BUAT DAN AKAN BUAT..JANGAN PERTIKAIKAN NT27 YANG SUDAH SEDIA DAPAT NT27..KITA PERJUANGKAN HAK KITA...

JURUTEKNIK KOMPUTER BERKATA .

NI JAWAPAN DARI PIHAK JPA DENGAN PERSOALAN YANG SAYA TELAH HTR PADA JPA :

Salam.

Tuan,

Sebagaimana yang dimaklumkan dalam emel terdahulu, kajian sedang dijalankan dan sebarang penambahbaikan akan dilaksanakan sekiranya telah dipersetujui Kerajaan. Berhubung dengan 23 skim perkhidmatan yang dimaksudkan ia adalah skim perkhidmatan yang mana turut menggunapakai syarat lantikan daripada Politeknik sebagai contoh skim perkhidmatan Juruteknik Landskap, Penguasa Bekalan Air, Juruteknik Perancang Bandar dan Desa, Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera, Pembantu Pegawai Latihan Vokasional dan sebagainya.

Sekian, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

waahai JPA yg bijaksana, ketika nak upgredkan SO taraf SPM ke penolong Pegawai Tanah taraf diploma , JPA tak nampak ke gred-gred lain yg telah sekian lama guna kelayakan Sijil n diploma dari Politeknik. Tetiba je boleh upgred kelayakan SPM ke taraf diploma. Rabun? Cuai? Lupa ingatan?atau ade kuase ape yg mempengaruhi..Bila gred yg memang menggunakan kelayakan sijil n diploma politeknik tuntuk hak, baru JPA sibuk nak kaji skim lain....

Juruteknik Komputer berkata...

ASSALAMMUALAIKUM..WBT

SAYA PUN JURUTEKNIK KOMPUTER JUGAK.UNTUK MAKLUMAN SEMUA GRED JURUTEKNIK TAK KIRA JURUTEKNIK KOMPUTER/MEKANIKAL/AWAM/JURUUKUR DSB KITA AKAN DAPAT SEKURANGNYA FT27/J27 ATAU FT29/J29 EVEN GUNA SIJIL POLITEKNIK SAHAJA, YANG ADA DIPLOMA PUN AKAN NAIK 29 JUGAK..DALAM PROSES SEBAB KESATUAN DAH CUKUP KUAT..SAYA MINTA EMEL YANG PERNAH (ATAS) YANG SY PERNAH HTR KAT LAMAN NI ..SEMUA JURUTEKNIK HTR LA..BG DIORANG TAHU KITA BERSATU PADU..BERIA2 NAK DAPATKAN HAK KITA...DAN KLU KORANG NAK TAHU...SAPA ADA SIJIL POLITEKNIK ADALAH SETARAF STPM DAN TERUS MASUK KE 27....TU ADA DALAM PERKELILING JPA..KALAU NAK DAPATKAN HAK..BACA PERKELILING JPA..BUAT PENYELIDIKAN SIKIT..APABILA NT27 GUNA SPM DENGAN PENGALAMAN KERJA 6 TAHUN BOLEH NAIK KE NT27,PENGHULU SPM PUN DAH 27, JADI SAPA YANG ADA SIJIL POLITEKNIK SAHAJA PN LEH DAPAT 27/29 TAPI RASANYA 29 DALAM TAHUN NI JUGAK....TAPI KENA BEUSAHA LA SIKIT..NT27 DAH NAIK..BACXA PERKELILING APA ITU GRED GENAP DAN GANJIL...SKRG NI 17 TAKKAN NAK 22..YANG ADA SIJIL AKAN 27 LA...HARAP KORANG FAHAM..DAN BAGI ORANG LAMA YANG TIADA SIJIL POLITEKNIK TAPI BERKHIDMAT SEBAGAI JURUTEKNIK AKAN NAIK DENGAN CONTOHNYA SYARAT MESTILAH BERKHIDMAT LEBIH 6 TAHUN MACAM NT27..JPA TAHU SEMUA TUH..DAN DIORANG TGH BUAT..KITA HTR EMEL YANG SAMA SAMA JPA..CAMNER NAK HTR EMEL?BUKAK LA LAMAN WEB JPA....

SEKIAN

JURUTEKNIK KOMPUTER

Tanpa Nama berkata...

hello

MAMA BOSAN berkata...

elok sangat2..bijak2...lepas spm, jenuh blaja ke poli..amik engineering..blaja 2 tahunn...keluar2 dapat jadi juruteknik J17, yg setaraf dgn SPM (yang x perlu ke POLI)..duduk sama taraf, ranking sama taraf..dlm carta pun sama taraf...gaji mati sama mcm SPM..duit mak bapak aku x yah habis utk ke poli...bagus2 JPA..'jaga' la puak2 PTD dan lain2 jawatan dan gred je..kalau mcm ni punya gaya, PRU 13 dah nak dekat..alang2 kalau JPA x nak dgar keluhan, baik pangkah pembangkang..kalau pembangkang x tolong esok bila menang pun aku puas hati...biar pembangkang buat dasar baru..silap2 semua kena rombak turun gaji bagi semua gred...baru padan muka semua..jadi, pakat2 kita tukar kerajaan jika post juruteknik ni masih 'DOK KAJI, DOK KAJI'...

pikir2 la wahai juruteknik..rasanya juruteknik pun berharga gak undi dorang ni....

DAUD JKR berkata...

kesian2...kita kena 'BERUSAHA' mcm ni sekali...tapi kalau geng2 mcm guru, tentera, polis dll, x yah nak pikir2 berusaha mcm ni..JPA akan tolong usahakan...ialah, undi dorang lebih berharga dlm pilihanraya...ok..fine...kita tunggu PRU 13 nnti..

Tanpa Nama berkata...

ye lah, JPA upgred tanpa kompromi bg gred2 yang berkepentingan politik dan terdiri dari komuniti yg ramai. SO tu, walaupun tak ramai, tapi still berkepentingan politik... TANAH, yang menjadi modal utama memikat pengundi orang kampung, orang miskin dan orang yang dah beberapa penggal dijanjikan tanah setiap kali pilihanraya. PRU 7, istihar satu tanah kelompok,panggil SO sukat keseluruhan kawasan, PRU 8, ambik senarai nama, SO dipanggil untuk tunjuk lot2 lebih kurang, PRU 9 panggil lg SO untuk buat lot kecik2 untuk ditunjukkan kpd orang kampung, kononnye itulah lot yang akan diberi, PRU 10, Tunjuk pelan2 yg dah siap atas kertas janji lg akan diberi kepada orang kampung, PRU 11, panggil interview orang yang layak, PRU12,janji lagi geran akan dikeluarkan sedikit masa lagi, PRU13, YB tu dah xtercalon, YB baru akan buat benda yang sama (seperti dari PRU 7 hingga PRU 12). Sampai bercicit pun tunggu dan tunggu..., Ce perhati, bila dekat2 pilihanraya, terjongol sane sini YB bagi geran tanah, seolah2 geran tanah dikeluarkan 5 tahun sekali, sama tempoh dgn PRU... Sume ni memerlukan SO... thats why SO dinaik taraf walau SPMnye ala2 gitu n tak layak pun masuk ke IPTA or IPTS...

HYPPO PANDA berkata...

dulu saya pernah dengar kononnya depa dok nak kaji, kaji, kaji ttg naik gred juruteknik ni...tapi kononnya ramai sgt juruteknik ni kat malaysia...itu nasibla..dah ramai, ramai la..sama gak mcm guru..ramai gak...yang x ramai, gred JAGA je la..x kan pasal juruteknik ramai dijadikan alasan untuk delay2kan hal ni?? pikirla sikit kerajaan (BN)..perasan x, puak2 P & P ni jaga perut dan kepentingan dorang je...dulu mana ada gred J44 dan J52..sejak tahun 2005 je baru diwujudkan...utk apa?? itu bertujuan nak kembangkan jawatan P & P supaya geng2 dorang boleh lagi kaya..yg kaya bertambah kaya...bagsu2...buat selalu...bila tang juruteknik ni, berkira sgt mcm bila buat bg gred naik bg lepasan sijil poli ni, akan berlaku satu kebangkrapan kepada negara..

pikir2 la..itu pun kalau kerajaan rasa nak undi pada PRU 13 nnti dari juruteknik (kan kata ramai sgtttt juruteknik)...

Tanpa Nama berkata...

tggu jela sblum umum pru 13,dkt2 nk pru bru gov nk umum,lau umum skrg ape advnte gov nk mng pru.....politik beb,lg2 diaorg da tau group j ni rmai

jesu berkata...

sapa2 tahu, pelukis pelan yg bergred J17 ni, apa kelulusan dorang?? dorang ni grad dari mana?? rasanya bukan blaja engineering...rasanya x sesusah org yg blaja engineering...jadi adilkan depa yg jawatan pelukis pelan nak disamakan dengan juruteknik gred J17?? sapa2 boleh komen sikit dan beritahu apa kelulusan yg diperlukan oleh pelukis pelan..raanya dorang x layak disamakan dgn gred juruteknik...aku x puas hati sbb ada sekor pelukis pelan tmpat aku kerja di JKR ni, dia kata, "kami x payah susah2 blaja engineering, buat susah kepala otak je nak perah otak...tapi ttp kami dapat gak gred sama mcm teknisyen"..bengang aku dgn sorang ni...pelukis pelan tu bernama Zahatun Najahah Bin Osman, dari JKR Kerian, Parit Buntar , Perak..

Tanpa Nama berkata...

kelayakan pelukis pelan sekarang telah ditetapkan mempunyai kelayakan sijil kemahiran..tapi dulu spm dengan kelayakan ambiln subjek lukisan kejuruteraan di peringkat spm....yang ada sijil kejuruteraan politeknik kan akan diupgred ke j27 atau j29..harap JPA faham susahnya belajar peringkat sijil di politeknik yang menggunakan sistem cgpa mcm di universiti..belajar 2 tahun.STPM pun lagi mudah belajar berbanding sijil politeknik...pada pendapat saya...

Tanpa Nama berkata...

sedikit info untuk Jesu:

Sekitar tahun 80an, syarat lantikan juruteknik dan pelukis pelan adlh sama, menggunakan kelayakan SPM,erada dlm kumpulan C.Apabila Sistem Saraan Baru (SSB) diperkenalkan, Pelukis Pelan & juruteknik diletakkan dlm gred yg sama J7.kelayakan utama masih SPM, tetapi sekiranya perlantikan Pelukis Pelan atau juruteknik melibatkan lulusan sijil kejuruteraan yg berkaitan sama ada dr politeknik, ITM dan sebagainya, gaji permulaan diberi P1T9 berbeza dgn yg hanya ade kelulusan SPM gaji permulaannya di tangga P1T1. Apabila Sistem Saraan Malaysia (SSM) diwujudkan, pelukis pelan dan Juruteknik diletakkan dlm gred J17, dgn syarat yg sama dan tawaran gaji yg sama.

Memang termaktub, didlm iklan, syarat utk memohon jwtn Pelukis Pelan hanya perlu lulus SPM, kredit matematik dan salah satu subjek lukisan, tapi perlantikan pelukis pelan oleh SPA telah memilih calon2 yg berkelulusan sijil @ diploma lukisan senibina dari politeknik @ UiTm. Thats why, pelukis pelan yg muda muda ni berkelulusan sijil @ diploma. Pelukis pelan yg tua tua hanya ade SPM ataupun SRP je.

Samalah dgn Juruteknik yang dah berusia hampir 50an, diorg tu hanye berkelulusan SPM malah ade yg berkelulusan SRP je, tp mendapat kenaikan pangkat melalui peperiksaan KPSL.

saya sendiri berkelulusan Diploma Senibina dari UiTM dan sekarg sdg menyambung pelajaran ke peringkat ijazah, tp keja pelukis pelan J17 jew.., syukur alhamdulillah, sekurang2nye sy x menganggur...

sekian . harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Betui lh tu. koi ni dah 7 tahun gaji statik. Citenye gini....

Koi blajo kt poli, sijil kej awam. umur 21 koi dah masuk keje, Juruteknik J17,permulaan gaji koi mmg tinggi, P1T9 xsilap koi mase tu br mula SSB. Skrg koi dah keje 19 tahun. koi dah dapat gaji maksimum P2T26. Umur koi baru 40 tahun.Baru2 ni dapat KUP J22, tangga gaji hingga T12 je, Koi dpt gaji T10, maknanya 2 tahun lagi koi di tangga gaji maksimum, umur baru 42 tahun. koi ambik skim pencen 58 tahun, maknanye gaji koi statik selama 16 tahun. CE ORANG JPA PIKIR DAN RENUNG2KAN... MOLEK SGT KE AOK ME N PTD WT SISTEM...

Tanpa Nama berkata...

Salahkan gov la....nape ambik dak SPM untuk menyamakan dengan berkelulusan lebih tinggi? Sejak akhir2 ni ramai kelulusan SPM diambil bekerja dalam gov. Nampak tak kerjaan nak tolong bg dak SPM ni keje selain dak Sijil kejuruteraan dan diploma? Lepas tu dah diterima bekerja lagi pening nak latih mereka ni di bidang kejuruteraan kerana rata2 dak SPM tak tahu pasal bidang mereka ceburi contohnya repair komputer atau kerja2 elektrik misalnya. Kerajaan keluarkan kos nak buat kursus? Skrg gov dah byk berjimat. Tanyalah mana2 dah kurang kursus. Yang ada ni kene latih mereka2 nih. Hmmm...

Tanpa Nama berkata...

ape kate JPA xyah buang mase dok kaji,kaji,kaji.

Ce ambik contoh jwtn PTD. Mula lantik gred M41. p kursus DPA 6 bulan, pastu confirm. keje 2 tahun naik pangkat M44. dlm mase 5 tahun naik pangkat lg M48.xyah tunggu kekosongan jawatan pun. Maka lahirlah PTD yg berjawatan beso tp pengalaman kejenye , HAMPAS.Menyusahkan staf bawahan dgn arahan yg berubah2 dan bodoh.

Kenapa jwtn lain xbleh buat cam tu. contohnye Penolong Pegawai Tadbir, mula lantik, N27, buatlah exam, bila N27 lulus exam, dlm mase 2 tahun, naik N32, dlm tempoh 5 tahun naik N36.

Bgitu jugak dgn jwtn penolong jurutera, jurutera, guru2 dan lain2jawatan yg menggunakan kelulusan yg sama.

Ramai yg tak puas hati, kenapa gred M(PTD) mudah benor naik pangkatnye, berbanding dgn gred2 lain yg terpaksa tunggu kekosonganlah, keperluanlah.

PTD yg menggubal skim hanye mementingkan gred dan kaum kerabat dan tembolok sendiri.

Tengok pembantu tadbir N17, kena tunggu 8 - 10 tahun baru layak memohon gred N22. Bila kerajaan bermurah hati memberi KUP ke jwtn yg lbh tinggi, byk sgt syarat yg dikenakan . Siape yg menentukan semua syarat ni? Bukan PTD?

Susah sgt ke , JPA nak iktiraf kelulusan Sijik kejuruteraan dari politeknik yg sememangnya dah termaktub dalam pekeliling yg juga dibuat oleh JPA sama taraf dgn STPM dan diletakkan dlm gred 27 dan ke atas.

Sepatutnya sijil kejuruteraan tarafnye lbh tinggi dari STPM.
Ce fikir, lepasan SPM yg resultnya macamane layak mengikuti kursus kejuruteraan dan lepasan SPM yg result SPMnye macamane yg mengambil STPM?

Bukan ke hanye lulusan SPM di peringkat cemerlang yg layak mengikuti kursus kejuruteraan dan pelajar yg SPMnye ala-ala dan tak layak ke mane2 kolej, POli atau ITM yg duk tunggu sekolah ambik STPM?

JPA yg menetapkan syarat tu, tapi JPA juga yg menafikannya.Bila gred kejuruteraan menuntut keadilan dan kesaksamaan, JPA meroyan dok kaji.kaji. kaji. dah lebih 10 tahun dah dok kaji, ape benok beno pegawai2 JPA yg kaji gred kejuruteraan tapi bagi gred PTD,tetiba je bleh mewujudkan gred M44 yg tak pernah ade pun dlm pekeliling sblm ni?

Fikir-fikirkanlah. jgn hanye memntingkan diri sendiri. Sebagaimane anda ingin kelayakan dan kelulusan anda dihargai dan ditempatkan ditaraf yg sepatutnya, begitulah juga dgn penjawat2 jwatan lain.

juruteknik komputer berkata...

Diharap tahun 2011 ni kita akan mendapat F29/J29.KAJIAN JPA TELAH DILAKUKAN DAN SESIAPA YANG ADA BERKERJA DIPARLIMEN ADA AMBIK VIDEO UNTUK PARLIMEN..SILA WAR2 KAN YEK..DENGAR CITER ADA DAH...

Tanpa Nama berkata...

Tunggu lh ye nak, pakcik dah tunggu sejak tahun 2000. Sambunglah penantian pakcik, dan jgn lupa pesanlah ke keturunan yg berikutnya,hingga ke tujuh keturunan lg, tunggu je lah . JPA sedang kaji tuh. pakcik ulangi, JPA SEDANG KAJI. ( orang yg lembam melampau je, mengaji tak khatam2 nih).

hati tompong berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

bila lagi.. juruteknik nak upgred ni...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah. Rezeki itu datangnya dari Allah.
Asalnya SO adalah gred N. Atas kebijaksanaan Persatuan, SO menolak gred J tetapi memakai gred NT iaitu pengurusan dan Teknikal. Ini benar memberi kelebihan kepada SO. Pengasingan tugas dengan menambahbaik kepada skim sendiri menyebabkan skim so ini cepat dilihat dan dinaikkan ke gred 27.

Saya melihat skim J17 terlalu caca marba. Sepatutnya Persatuan mereka perlu membuat pengasingan demi kebaikan skim sendiri. Contohnya Juruteknik Awam perlu kepada skim sendiri contohnya JA. Maka dengan ini mudahlah pihak JPA melihat dan menilai skim anda. Skim J dari Juruteknik, pelukis pelan, jurukur dan pelbagai lagi terlalu besar dan pelbagai. Kerja Juruteknik Awam berbeza dengan pelukis pelan tetapi memakai gelaran J17 yang sama.

Semua skim adalah penting dan menyumbang kepada pembangunan negara. Walaupun skim N11 mereka juga adalah individu yang penting dan tidak boleh dinafikan sumbangannya. Dengan mencerca SO dan PTD bukanlah penyelesaian kepada masalah kumpulan J. Ini lebih menyerlahkan kedangkalan pemikiran individu. Sepatutnya kita berusaha dan memberikan hujah yang lebih akademik sesuai dengan kematangan. Kita haruslah berbaik sangka. Selama ini So tidak pernah memijak atau menjatuhkan kumpulan J demi mencapai matlamat perjuangan membela nasib ahli.
J17 perlu tahu, sejarah SO yang dahulunya merupakan pemimpin di pejabat tanah sebelum diturun taraf kepada kumpulan sokongan.
Sesungguhnya perjuangan SO adalah lebih perit tetapi berkat kesabaran dan kebijaksanaan kepimpinan Persatuan, JPA akhirnya melihat juga SO.

Sebagai rakan penjawat awam, saya memberikan sedikit pendapat agar kumpulan J sendiri membuat kajian terhadap skim anda dan kesesuaian pada masa ini untuk dipertahankan. Saya rasa perlu skim anda dipecah-pecahkan berdasarkan skop kerja. Kita ambil contoh N17 dan W17 kerjanya adalah hampir sama iaitu terlibat di dalam hal pengurusan, tetapi N hanyalah pentadbiran manakala W hal pentadbiran kewangan. Dengan berpecah kepada dua skim, maka peluang peningkatan kerjaya adalah lebih baik.
Oleh itu saya menyerankan agar Persatuan anda membuat kajian untuk skim sendiri dan memberi cadangan penambahbaikan skim kepada JPA. Petisyen bantahan bukanlah cara terbaik. Persatuan SO telah banyak kali menghantar cadangan penambahbaikan skim sejak tahun 1990an lagi dan akhirnya berjaya pada tahun 2009.

Akhir kata, saya pohon ribuan maaf andai bicara ini mengguris hati para juruteknik semua. Saya doakan semoga anda mencapai impian yang anda perjuangkan.

Tanpa Nama berkata...

Salam. Minta maaf ye.

Gred NT27 memang cukup berbaloi bagi SO berkelulusan SPM gred 3.

Tapi bagi kami yang berkelulusan Diploma Ukur Tanah (sekarang ni Diploma Geomatik) gred NT27, membuatkan kami menyesal bersusah payah perah kepala belajar di bidang kejuruteraan, apabila di bidang kerjaya, kami diletakkan sama taraf dgn bidang pentadbiran N27.

Di UiTM atau di Politeknik, kami belajar di bawah Fakulti Kejuruteraan Awam dan Ukur. Berbanding dengan Gred N27 @ S27 belajar di bawah Fakulti Pentadbiran Awam.

Lihat saja syarat kelayakan untuk melayakkan diri belajar di bidang kejuruteraan dengan bidang pentadbiran. Untuk melayakkan diri belajar di Fakulti kejuruteraan hanyalah lepasan SPM dr aliran sains dan teknik dgn kelulusan cemerlang dlm subjek Biologi, Fizik, Kimia, matematik dan matematik Tambahan.

Untuk belajar di bidang pentadbiran lepasan SPM dari aliran sastera dan lain2 lagi.

kita usul pula lepasan SRP @ PMR yg bagaimana layak masuk aliran sains di sekolah2 terpilih dan lepasan SRP @ PMR yang bagaimane belajar di aliran sastera yang bersepah di mane2.


Sy fikir penulis di atas tidak pernah masuk IPTA.

Bagi kelulusan Diploma Ukur Tanah dan Diploma Geomatik amat kerugian apabila dilantik ke gred NT27 berbanding dgn rakan yang sama kelulusannya apabila dilantik ke gred J, seperti Penolong Juru Ukur, Penolong Juru Ukur Bahan, penolong pegawai landskap berada di gred J29, sedangkan taraf diploma dan kelulusan kami adalah sama.

Kita lihat pula gaji yang ditawarkan kepada NT27 dgn gaji yg ditawarkan J29 dari kelulusan yang sama. NT27 ditawarkan gaji permulaan di P1T1 tetapi J29 ditawarkan gaji P1T9. Tawaran gaji ini melibatkan nilai gaji yang banyak.

Berbaloikah bagi kami pemegang Diploma kejuruteraan? Tapi saya pasti,bagi lepasan SPM gred 3, ini adalah anugerah yg tidak terhingga kerana tak perlu perabih duit, tak perlu bersusahpayah belajar dapat je ke gred diploma.

Kami gred NT27 berkelulusan diploma menanti generasi NT27 berkelulusan SPM habis bersara, akan kami perjuangkan semula hak kami yang bertaraf diploma disamaratakan dgn gred Diploma kejuruteraan jawatan lain.

Percaya atau tidak, Penjawat gred NT27 yg dinaik taraf dari SPM, langsung tidak tahu menggunakan perisian CAD. Bukankah ini satu yg memalukan penjawat awam itu sendiri dan jabatan?

Tanpa Nama berkata...

harus diingat,walaupun skim SO(NT) dinaikkan ke 27 tetapi ia tidak ada kesinambungan krn ia tiada NT41..ianya masih dbawah PTD skim M.tidak seperti skim lain.ini menunjukkan peluang meningkatkan ilmu hingga ke ijazah dan keatas bagi skim NT adalah terkonkong dan sekiranya SO mempunyai ijazah,maka mereka harus bertukar skim lain..
tidakkah SO nampak bahawa mereka telah dimainkan oleh PTD?hahaha..sekurang2nya skim lain spt J dan F walaupun diletakkan dlm 17,mereka boleh naik ke 41 sekiranya ada kelayakan & pngalaman melalui KPSL..huhuhuhu.seharusnya SO lebih cerdik buka mata krn kelayakan SO adalah 'sub bidang' dalam kejuruteraan awam bergred J17 sahaja..

Tanpa Nama berkata...

Inilah namanya bodoh sombong lagi berlagak... Setakat Diploma Ukur dah hidung tinggi melangit... Dah tu mengharap makan gaji dari Kerajaan...
Kalau kau cerdik sangat belajarlah lepas tu ambil degree dan jadi PTD.
Ini tak exam PTD pun fail... Bengong..
Kalau kau lagi cerdik tak payah nak komplain JPA banyak-banyak.. Lagipun kau yang nak keje ni... Kalau tak suka berhenti jee..Belambak lagi orang nak keje... Kalau lulus diploma setakat cukup makan je.. buat ape... cemerlang jauh sekali... Buat perhabis duit rakyat masa kau belajo... Wahai juruteknik semua kalau tak puas hati kau berhenti kerja je.. Belambak orang lain nak keje... Masa interview semua boleh... bila keje bodoh nak mampus... Design jalan, banyak yang salah. Dah tu asyik sub keje..je.. Hoi... Macam tu kerani pun boleh buta. Berhentilah komplein kerajaan dengan JPA. Cermin diri tu dulu... Kalau kau tak suka keje berhenti je... Patutlah JPA tak layan kumpulan J, rupanya banyak yang haprak... Tahunya membodohkan orang lain, tapi sebenarnya diri sendiri yang bodoh... Lu pikir lah sendiri.
Lu berkokok macam ayam, tapi bontot penuh taik.Patutnye lu jaga skim lu bukan dengki jawatan orang lain.

Tanpa Nama berkata...

lu yang kata juruteknik bodoh, lu lagi bodoh..apa lu tak baca ke pekeliling JPA, yang mengatakan sijil poli sama taraf dengan STPM dan DIPLOMA..bermakna juruteknik layak mendapat gred 27 sama mcm kelayakan STPM dan DIPLOMA..lu tak boleh mempertikaikan juruteknik minta naik gred 27 kerana itu hak juruteknik tp pertikaikanlah JPA sebb buat pekeliling tp tak ikut pekeliling yg dibuat..ibarat tulis tak serupa bikin..kpd lu yg kata juruteknik bodoh, jgnlah menghina kami, kerana apa yang kami minta tak da salahnya dan tak melanggar undang2 negara..lu kena ingat, apa yg lu tulis ni telah mengguris hati2 juruteknik Semalaysia..wahai sahabatku juruteknik semua, jika sesiapa terbaca artikel yg mengatakan kita bodoh,sumpahlah dia jadi bengong dan gila dan kalau ada 40 org kata begitu..harap2 dia betul2 gila dan bengong...amin.

Tanpa Nama berkata...

dah, dah, dah la tu.....

xnak lah baca kutuk mengutuk ni.

camni lah..
Tahniahlah NT27, krn berjaya diupgredkan. kejelah dgn penuh dedikasi dan berilah khidmat dgn penuh ikhlas dan berintegriti setaraf dengan jawatan dan gaji yg diberi. Jangan ambik rasuah tau!Permudahkanlah urusan permohonan tanah setiap individu, buka hanya melayan org2 tertentu sahaja.

Para juruteknik J17, bersabarlah, kan JPA dah janji, sedang kaji dan keputusan akan diberi selewat2nye hujung tahun ni. Insya Allah kalu dah rezeki, tak kemane. Mai pakat doa ramai2, supaya JPA di beri hidayah bagi memudahkan urusan ni.

juruteknik komputer berkata...

KORANG JANGAN LA BERGADUH DENGAN NT27..TAK DAPAT PEPE...

JURUTEKNIK KOMPUTER:

Subject: RE: Pertanyaan Mengenai Skim Perkhidmatan Juruteknik/Juruteknik Komputer
Terima kasih kerana Tuan telah memberikan penerangan kepada persoalan tersebut dan saya berbesar hati kerana tuan mengambil pandangan tersebut .

1. Saya ingin bertanya adakah kemungkinan bahawa JPA akan mengubah Skim Juruteknik komputer FT17/J17 seperti NT27? kerana ada ketidakseimbangan diantara skim Sijil Politeknik?
2. Apabila tuan memaklumkan bahawa Sijil Politeknik adalah setaraf dengan STPM jadi selayaknya sesiapa yang mempunyai sijil politeknik dan berkhidmat dalam bidang yang memerlukan Sijil Politeknik seharusnya kakitangan tersebut mendapat gred jawatan 27/29. Seperti dilampiran di laman web JPA. http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf -
3. Apakah yang dimaksudkan dengan 23 skim perkhidmatan tersebut?

Sekian terima kasih.

JPA BALAS


Salam.

Tuan,

Sebagaimana yang dimaklumkan dalam emel terdahulu, kajian sedang dijalankan dan sebarang penambahbaikan akan dilaksanakan sekiranya telah dipersetujui Kerajaan. Berhubung dengan 23 skim perkhidmatan yang dimaksudkan ia adalah skim perkhidmatan yang mana turut menggunapakai syarat lantikan daripada Politeknik sebagai contoh skim perkhidmatan Juruteknik Landskap, Penguasa Bekalan Air, Juruteknik Perancang Bandar dan Desa, Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera, Pembantu Pegawai Latihan Vokasional dan sebagainya.

Sekian, terima kasih.



KHAIRUL NIZAM BIN HASHIM
BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM

EMEL SEBELUM INI.JPA BALAS

Assalamualaikum wbt.

Tuan,

Untuk makluman JPA sedang mengkaji semula skim-skim perkhidmatan yang memperuntuk sijil Politeknik. Sebagaimana yang dimaklumi, sijil Politeknik adalah setaraf dengan STPM. Oleh kerana kajian ini melibatkan 23 skim perkhidmatan maka ia memerlukan kajian teliti yang melibatkan relaviti dan pariti serta prinsip-prinsip saraan yang lain, sebelum kajian dimuktamadkan.

Sehubungan itu, kami mengambil maklum dan mengucapkan terima kasih atas pandangan dan akan mengambil kira pandangan tersebut dalam menjalankan kajian tersebut.

Sekian, terima kasih.



KHAIRUL NIZAM BIN HASHIM
BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM


DAN PERKARA INI DAH DIBINCANG DALAM PARLIMEN.

TU SEBAB SY TANYA SAPA KEJE KAT PARLIMEN SILA BAGI INFO YG TERBARU....ADA TAK

NT27 DAH BERJAYA...FT17 DAN J17 PASTI NAIK PASTI SAPA DAPAT BAGITAU BILA..

TERIMA KASIH

Tanpa Nama berkata...

bila lagi nak naik...dekat 20 thn tunggu

Tanpa Nama berkata...

kami masuk keja guna sijil poli, tapi diletakkan di gred 17..pada tahap PI T9..bila kami tanggung keja tetap dikira pada tahap P1 T1 (gaji permulaan)..kenaikan tahunan sama ngan org SPM...Cikgu dulu masuk keja dgn sijil maktab tapi pegi je kursus antara 3-6 bulan dah dpt level Diploma...kami yang ade sijil Poli atau Uitm patutnya sama dengan STPM duk dalam Gred 27...yg ada Diploma pada Gred 29....

Tanpa Nama berkata...

KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU, dah lebih 20 tahun dahhhhhhhhhh...ade yg dah pencen dan dah mati pun menunggu keputusan ini.....pasal susah sgt nak buat, kan dah ade pemakaian Gred SSM, ikut je lah..dah buat ikut je, ape nak susah..kelulusan SPM = gred 17-26, Diploma/sijil poli,uitm/sptm gred 27-40, Ijazah gred 41-54...dah ade sistem gred pun kata susah dan nak kajilah, ape lah..tak de sapa yg marah..kalau yg marah, cakap dgn dia tengok kelulusan kau pd tahap mana...takkan ade SPM nk duk dalam gred 41? tu gila nama nya...

Tanpa Nama berkata...

BERAPA KALI NAK KAJI DAN TUNGGULAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DAH MASUK HAMPIR 5 KALI PILIHANRAYA..BELUM ADA HASILNYA.....KALAU TAHUN NI BELUM SELESAI LG AGAK2 LAH WAHAI SAHABAT2 JURUTEKNIK SIJIL POLI DAN UITM...BUATLAH PILIHAN YG BETUL PRU 13 YG AKAN DATANG NI...

Tanpa Nama berkata...

pembetulan
kelulusan SPM = gred 17-26, Diploma/sijil poli,uitm/sptm gred 27-40, Ijazah mula gred 41-Jusa......

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SAYA HANYA MENUNGGU MEI SETELAH KITA AKAN DIUMUMKAN SESEUATU..SEKIRANYA JURUTEKNIK KOMPUTER FT17 DAN J17 tidak mendapat FT29/J29..sy akan seru kepada semua juruteknik supaya kita bergabung dengan semua persatuan yang ada.

saya akan menghantar emel pada surat kabar?

contoh

Sekiranya seseorang penjawat awam mempunyai Siji Perancangan Bandar dan Wilayah yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya tetapi layak mendapat NT27 (Penolong Pengawai Tanah) manakala yang mempunyai sijil yang sama Sijil Perancang Bandar dan Wilayah kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan tetapi mendapat J17 (Juruteknik Perancangan Bandar dan Desa). Kenapa ketidakadilan berlaku? NT27 mendapat elaun Elaun Perkhidmatan Awan sebanyak RM160 sebulan manakala juruteknik hanya mendapat RM115 dan dalam setahun berbeza rm540. Sila rujuk www.spa.gov.my – maklumat jawatan.- KORANG RASA LA..KORANG NAK JADI NT27 KE J17, CUBA KIRA MANA UNTUNG?

NAMPAK CAM TAK BETUL KAN

Tanpa Nama berkata...

Memang betul cadangan dari Juruteknik computer tu....kita persatuan teknik yg ada sijil tapi di letakkan pd gred 17 samada FT atau J hendaklah bersatu untuk dapat hak seperti yg termaktub dalam pemakaian Gred SSM yg mana lulusan sijil poli/uitm di letak dalm gred sama dengan STPM iaitu pd gred 27.....kalau tak dpt juga di tahun 2011 ni..mari kita sama2 persatuan teknik buat penilaian pd PRU 13 ni....

juruteknik komputer berkata...

JURUKTEKNIK KOMPUTER

KALAULAH SSM NI TIBA2 DIMANSUHKAN DIJADIKAN SISTEM SARAAN NASIONAL (SSN)....PERJUANGAN kita takkan ke mana....serius cakap...FT17/J17 takkan dapat ft29/j29

Aku nak semua kita bangkit..perjuangkan hak kita..kalau tak 20 tahun lebur camtu jer la..

ikhlas aku cakap SSM - SSN

pikirlah la sendiri

Tanpa Nama berkata...

kalau SSM dah tukar ke SSN, apa tunggu lagi kawan2 FT dan J kita tukarlah BN ke PR (pakatan rakyat)...setuju!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU,KAJI, TUNGGU, TUNGGU,TUNGGU TUNGGU, TUNGGU,TUNGGU ,TUNGGU, TUNGGU,TUNGGU, TUNGGU, TUNGGU,TUNGGU TUNGGU, TUNGGU,TUNGGU TUNGGU, TUNGGU,TUNGGU TUNGGU, TUNGGU,TUNGGU..............semua tipu dan sandiwara...sandiwara...sandiwara...sandiwara...sandiwara...sandiwara...sandiwara...sandiwara...sandiwara...TIPU...TIPU..TIPU ...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU...TIPU...TIPU..TIPU

Tanpa Nama berkata...

HIDUP UMNO,HIDUP UMNO,HIDUP UMNO,HIDUP UMNO,HIDUP UMNO,HIDUP UMNO,HIDUP UMNO,...HIDUP MELAYU

Tanpa Nama berkata...

bila agarnya juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm hendak dinaikkan pada gred 27 mcm stpm....

Tanpa Nama berkata...

Doa dan terus berdoa...moga dipermudahkan olehNya utk gred J17/F17 dinaikkan ke gred yang sepatutnya.

Tanpa Nama berkata...

Insya Allah, Insya Allah....

Ya Allah ya Tuhanku, Engkau permudahkanlah urusan ini, Engkau lembutkanlah hati2 orang yg telah diamanahkan ini untuk menunaikan amanahnya tanpa sedikit pun rasa irihati atau prasangka,Kami meminta hanya yang hak bagi kami,janganlah Engkau wujudkan rasa khianat dan hasad dengki dihati insan yang telah Engkau takdirkan memegang amanah ini, Engkau murahkanlah dan berkatilah rezeki yang telah Engkau curahkan untuk kami, sekiranya doa ini Engkau perkenankan dan kami perolehi hak yang telah termaktub untuk kami, Engkau jauhilah kami dari sifat riak dan takbur.

Ya Allah ya Tuhanku, hanya Engkau yang mampu permudahkan segala yang sukar bagi kami dan hanya Engkau maha pemurah lagi maha mengasihi dan hanya Engkau yang mampu memakbulkan segala permintaan segala makhluk di dunia ini juga dengan izinMu jua kami memperolehi segalanya. Amin, amin, ya Rabbal A'lamiiiiin.

Tanpa Nama berkata...

Doa mmg kena doa...tapi bila krjn nk tunai tak taulah...lulusan sijil dari poli/uitm ni masih lagi di letakkan sama taraf dgn SPM pd gred 17...padahal dulu cikgu yg lulusan sijil maktab yg belajar 2 tahun dapat naik ke taraf diploma dengan menghadiri kursus selama 3-6 bulan....keduakan mereka sekarang berada pd gred 27 atau 29...STPM pun diletakkan pd gred 27 padahal belajar 2 thn gak....mana keadilan pada pelajar sijil poli dan uitm yg masuk keja guna sijil tapi di letak pd gred 17 sampai sekarang..adil ke!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

INI MEMANG TAK ADILLLLLLLLLLL...TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..TAK ADIL..

Tanpa Nama berkata...

Wahai para Juruteknik ( yg ada kelulusan Sijil Kejuruteraan dari Politeknik ) ... jom kita buat kerja ( sama-ada d pejabat atau d tapak bena ) MENGIKUT KEMAMPUAN S.P.M. Biar J29 - J54 buat keputusan , penyeliaan , pemantauan sebab kita ( J17 - SPM ) tak tau baca pelan , tak tau spesifikasi terkandung dalam kontrak dokumen untuk d implikasi pada projek-projek ( sebab Juruteknik hanya belajar takat SPM je ...pembelajaran selebih nya selama 2tahun setengah d Politeknik tidak bole d gunapakai, melainkan d bayar mengikut spesifikasi yang telah d tetapkan , ia itu pada gred J27 keatas )............ Cuba bayangkan hasil mutu kerja yang tidak mengikut spesifikasi....????

Bukan nak menghasut... cuma nak beritau JPA ... Cuma para JURUTEKNIK ( lulusan Sijil Poli ) hendaklah berada pada Gred yang telah termaktub dalam HRMIS - ( pengikhtirafan kelayakan )

SEPERTI KONTRAK PROJEK-PROJEK KERAJAAN YANG BERKEHENDAKKAN MENGIKUT "SPESIFIKASI" TERKANDUNG DLM DOKUMEN KONTRAK YANG TELAH D METERAI ..... begitu juga dengan kami ( JURUTEKNIK-JURUTEKNIK ) BERKEHENDAKKAN J.P.A MENGIKUT "SPESIFIKASI' YANG TELAH DI METERAI D DLM PENGIKHTIRAFAN KELAYAKAN (HRMIS-JPA).... !!!!!!

Tanpa Nama berkata...

BILAKAH AKAN MENJELMA KEADILAN KEPADA PARA JURUTEKNIK YG ADA SIJIL POLI/UITM MENGIKUT GRED YG SEPATUTNYA IAITU PD GRED 27...BILA......BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA...BILA

Tanpa Nama berkata...

"Assalamualaikum wbt.

Tuan,

Untuk makluman JPA sedang mengkaji semula skim-skim perkhidmatan yang memperuntuk sijil Politeknik. Sebagaimana yang dimaklumi, sijil Politeknik adalah setaraf dengan STPM. Oleh kerana kajian ini melibatkan 23 skim perkhidmatan maka ia memerlukan kajian teliti yang melibatkan relaviti dan pariti serta prinsip-prinsip saraan yang lain, sebelum kajian dimuktamadkan.

Sehubungan itu, kami mengambil maklum dan mengucapkan terima kasih atas pandangan dan akan mengambil kira pandangan tersebut dalam menjalankan kajian tersebut.

Sekian, terima kasih.



KHAIRUL NIZAM BIN HASHIM
BAHAGIAN PEMBANGUNAN ORGANISASI
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM

Isnin, Mac 14, 2011 2:42:00 PM"


BUKAN MAIN MANIS JWPN JPA, SEKALI PANDANG MACAM BUKAN MAIN JPA SENTIASA MENGKAJI SELIDIK. TAPI NAMPAK BANGANG, GRED YANG SEMEMANGNYA DILETAKKAN DALAM GRED 27 DAN KE ATAS SPT YG TERMAKTUB DLM PEKELILING DIKAJI LEBIH SEPULUH TAHUN UNTUK DABAYAR GAJI SETARAF, TAPI LANTIKAN YG HANYE GUNA SPM, MUDAH JE DIUPGRED, TANPA AMBIK KIRA PUN HATI DAN PERSAAN GRED LAIN YG SEWAJARNYE DIGRED TERSEBUT.

KALU KETIKA NK UPKAN GRED NT, JPA BUAT KAJIAN MCM KAJIAN TERHADAP GRED J NI, TAKLAH BERMACAM CERITA , KUTUKAN MACAM NI DIHAMBURKAN DISINI.

PARA JURUTEKNIK HANYA MAHUKAN KEADILAN DAN KELULUSAN MEREKA DIIKTIRAF SEWAJARNYA.

MINTA MAAF YE, SEKADAR MEMBERI PANDANGAN.

Tanpa Nama berkata...

dah hampir 20 tahun kot....KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..KAJI.. SELIDIK.. SEMAK..

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SABAR, JPA SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...SEDANG KAJI....SEDANG KAJI...

Tanpa Nama berkata...

BERAPA LAMA MAU KAJILAHHH....

Tanpa Nama berkata...

hampeh lahhhh....berapa lama mahu jaji dahhh....tak guna punya JPA...

olan berkata...

kesian kat juruteknik J17?? masuk keje, dlm carta organisasi pun sama taraf dgn KERANI N/W 17 (guna SPM) jee...dah tu ada suara2 sumbang kerani kata " weii,,,aku blaja spm je.keje gomen gak..walaupun gaji mula p1t1,,tapi akan berjumpa pada tanggagaji yg sama pada 9 tahun akan dtg (means p1t9 le)...so, pikir2kan...

HALIM berkata...

to all semua...info terbaru (tapi x rasmi)...baru2 ni member opis aku yg kerja di JKR salah sebuah negeri gi induksi kat mana ntah..dia balik cerita masa time induksi tu ada taklimat oleh org JPA sendiri yg mengatakan ikutkan ramai yg setuju ttg naik gred bagi lulusan sijik poli..tapi orang yg x setuju ialah KPKR sendiri iaitu Datuk Seri Judin sendiri...heran aku,,asal dia x jaga anak buah dia smpai berani dia pertikai dan x setuju...so kononnya skrg org nak cuba upgradekan juruteknik yg ada diploma utk dinaiktaraf..msalahnya skrg, soal yg ada sijil poli pun x selesai lagi dinaiktaraf..buat apa sibuk2 nak survey juruteknik yg ada diploma?? selesaikan masalah yg sijil poli disama gredkan dgn org SPM dulu...dah kata sijil poli sama taraf dgn STPM..jadi keje guna stpm dapat gred 27..jadi kena la bagi dulu juruteknik ke J27 dulu...ini nak survey2 yg bukan2...betapa bodohnya aku ada sorang Ketua Pengarah Kerja Raya cina murtad ni...

SYUKOR JKR berkata...

salam...aku pun ada dengar satu khabar yg x rasmi dari org JPA time kawan aku g induksi baru2 ni..kononnyaaaaa yg JPA akan masuk mesyuarat lembaga berkaitan pengredan juruteknik j17 naik ke j27 pada bulan jun 2011 ni..cuma x pasti samada kenaikan ni melibatkan yg lulusan sijil poli sediada atau yg juruteknik ada diploma je dapat imbuhan ni..aku x kisah mana2..cuma rasa terkilan selagi lepasan sijil poli ni masih sama dengan taraf yg post2 guna spm mcm kerani N/W 17...jadi mcm x adil jika post juruteknik ni jadi kambing hitam utk kena ada diploma baru boleh naik gred n27..mcm mana plak bagi yg ada sijil kej poli?? masalah yg mcm aku cakap tadi, maknannya sijil poli sama taraf dengan SPM...so, sapa2 bleh tlg komen dan debat ttg apa yg aku cakap ni..kalau ada org JPA tlg jawab pun bagus..bukan nak bergaduh dgn gomen atau JPA..cuma nak cari penyelesaian...sbb kita sama2 cari makan dlm gomen..cuma kena la adil dan saksama..betul x kawan2 juruteknik sekalian??

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik yang dah ADA Diploma naikkan saja ke -
gred J29 (Pembantu Jurutera / T.A)

Juruteknik yang HANYA ada SIJIL POLITEKNIK naikkan ke gred :-

J17 > J27 ( tingkatan Biasa )
J22 > J28 ( tingkatan Kanan )
J26 > J28A ( tingkatan Khas )
> J29 (KPSL - Pem. Jurutera )
( dgn syarat2 tertentu )

Camna kawan-kawan Technician sekalian ... apa pendapat tuan/puan !!!!!

Senior Technician cum Clerck-Of-Work cum Senior Site Supervisor cum Juruteknik berkata...

KEPADA EN. HALIM & EN. SHUKOR JKR

Pada catatan tuan-tuan > sama-ada nak di"up-grade"kan Juruteknik yg dah memperolehi DIPLOMA atau pun yg hanya ada SIJIL POLITEKNIK !

Pada pandangan saya , kalau dah ada Diploma NAIKKAN saja ke Jawatan Pem. Jurutera J29 , kenapa nak "upgrade" pulak ! Diploma sememangnya dah berada pada tahap gred 29.

Yang nak di"upgrade"kan adalah pemegang SIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK - ia itu dari taraf SPM = J17/22/26 kepada gred yg sewajarnya ia itu gred J27 keatas.

Kenapa KPKR & JPA nak carca-marba kan suasana yg cukup mudah utk di selesaikan !

Pada Juruteknik & Pelukis Pelan yg hanya ada kelulusan SPM , kekal pada gred sedia-ada ATAU bole di "upgrade" ke J27 keatas setelah menduduki ujian khas & syarat2 utk KPSL....

Mungkin 'post' J29 tidak ada utk di serapkan oleh Juruteknik berDiploma ke Jawatan Baru sebagai Pem. Jurutera. Buat titik permulaan mereka (berDiploma) mengikut arus kenaikkan gred Juruteknik BerSijil dahulu,kemudian di ujudkan jawatan baru atau mengisi kekosongan J29 bila masa & keadaan mengizinkan.

TEMA ATAU HAKIKAT SEBENAR-NYA ADALAH KENAIKKAN GRED JURUTEKNIK BERSIJIL POLITEKNIK DARI GRED SPM (17,22,26) DINAIKTARAF KE GRED SEWAJAR IA ITU 27 KEATAS.

Isu Juruteknik yg saudara Halim & Shukor (dari sumber2 kawan yg menghadiri induksi) ia-lah utk menyelesaikan masalah Juruteknik BerDiploma ... ini dah memang sahih mereka seharusnya berada pada tahap 29 , kenapa jadi isu besar diatara KPKR & JPA ?????? Pada tekaan / telaan saya , mereka tak mau ujud-kan 'post' J29.... entahlah mungkin saya silap....tak tau leeee....Walau apa pun Juruteknik sedia-ada yang setelah sekian lama mengharap dan bayang2 pun tak kelihatan ....sehingga hendak pencen tidak berapa purnama lagi nak menamatkan tempoh kerja (pencen) berasa terkilan juga...
isu yang mudah lagi bole dipermudahkan untuk diselesaikan, tetapi mengambil tempoh hampir 20tahun nak menguraikan benang yg tak berapa kusut.

Dari saya :
Juruteknik ( Sijil Kejuruteraan Awam Politeknik Ungku Omar ) equivalent to OND ( Ordinary National Diploma U.K )pengikhtirafan UNESCO.
Tahun 1970'an.

SYUKOR JKR berkata...

salam...utk pengetahuan..saya adalah juruteknik lepasan sijil kej awam puo tahun 90-an..berjawatan j17..saya mmg tidak mempunyai diploma....isunya skrg mmg kita patut perjuangkan dulu isu juruteknik yg berkelulusam sijil poli (walaupun ada diploma itu satu isu yg lain)ke gred yg sepatutnya...mmg tidak adil kita yg ada sijil poli BERTARAF jawatan yg bergred 17...adakah patut? mmg tidak patut...tuan2 tengok sendiri di carta organisasi sudah la..yg kerani gred n/w17 kan sama level dgn juruteknik...dorang ni sapa?? apa level dorang?? SPM je...(walaupun dorang dok pi blaja diploma ke, degree ke..itu soal lain)...jadi kenapa pihak gomen ni x faham2 lagi atau sengaja buat2 x faham kononnya alasannya, kalau nak LAYAN tuntutan kita ni..akan melibatkan KOS yg banyak...habis tu?? boleh plak layan tuntutan guru, polis dan tentera?? lagi banyak staff droang tu?? adil ke tuan2? sapa yg kata adil, dipersila jgn dok komen la lepas ni kat sini...pi la minta kerja polis...

satu lagi tuan2 perasan x..kalau ada STPM (dulu la)...dah boleh minta jadi inspektor...stpm tu apa?? belajar lepas spm dua tahun..aliran sains atau sastera...dah boleh jadi inspektor polis(pegawai)..kita yg blaja sijil poli (2 tahun, KEJURUTERAAN lagi...diulangi..KEJURUTERAAAAAANNNNNN....) nak minta jadi inspektor??? mana terima..jadi nampak x double standard kat situ...kita ni juruteknik yg dah dianiya selama beberapa tahun...dah la elaun krital x dapat..gaji dok mcm tu...

satu lagi nak kongsi...jawatan chargeman gred R17...dorang ni dlm skim tukang...tapi apa yg terjadi kat JKR Elektrik salah satu negeri...chargeman tu dgn riak mengatakan yg dia R17 sama taraf dgn J17..sbb isu dia ialah nombor 17 tu...tuan2 tahu x chargemantu takat ada SRP/SPM pun boleh jadi chargeman selepas amik kursus chargeman AO di mana2 tempat dan berdaftar dgn suruhanjaya tenaga...

jadi juruteknik ni kenala dinaikkan beza utk nampak level lain berdasarkan kelulusan..ini hakikat..org bodoh pun faham..x kan la KPKR x faham2...apa yg KPKR judin tu dok sibuk2 x nak bela puak2 juruteknik ni??? mcm la kerajaan ni dia punya...esok2 ni dia pencen g2 gak...mcm la minta duit sesen kat dia bila kita semua dinaiktaraf/gaji semua...

satu lagi, sapa2 yg tuan2 perasan...dlm seminggu dua ni, kalau ada kerani service tuan2 call atau tanya dialog mcm ni.."emm..apa nama sijil?? ada diploma x?? kalau tgh blaja part time buat diploma,apa nama kursus diploma tu?"..ini sebenarnya arahan JUDIN utk kononnya nak soal selidik brapa ramai yg juruteknik yg ada diploma...

pokoknya kena selesaikan isu juruteknik j17 dinaiktaraf ke gred yg sama level dgn STPM dulu..baru dok sibuk nak tanya brapa ramai juruteknik yg ada diploma...

utk pengetahuan semua, ikutkan JPA ok dan nak bagi..tapi ada dalang2 org dalam sendiri yg x nak bagi...(mengikut sumber rakan2 yg ada sedara mara dlm JPA)..sbb apa agaknya semua ini terjadi?? mesti ada kepentingan...buat mcm gomen nak bangkrupt plak bila layan tuntutan kita semua ni..pelik2..

menyesal pun ada aku keje juruteknik....dan skrg aku pun dah ada diploma..baru amik kat poli secara KSS (kursus secara sambilan)..tapi aku masih nak hak aku sebagai lepasan sijil poli yg perlu dinaiktaf ke gred yg lenbih tinggi dulu...bab aku ada diploma tu tolak tepi sat dulu...itu masalah aku yg aku ada diploma..

jadi tuan2, sapa2 yg boleh komen lagi dipersilakan...kita fight cukup2..mana boleh biar..kita ni manusia gak...pandai nak undi kita, pandai2 la nak selesai masalah kita kan??? setuju??

Tanpa Nama berkata...

sapa2 ada kabel besar?? apa kata kita nyahhh kan judin dari kpkr...musibat punya judin...dah nak jadi aladdin sgt kot...nama dah la judin...karang ada yg jadi juling plak nnti mata tu...judin ni pun naik ke kpkr pasal ada kabel politik je..kalau x jgn harap la nak dapat kpkr mamat muka apek ni...pls kawan2..sapa yg ada kabel...kita nyahkan org yg x da hati perut dgn kita ni..

Juruteknik OTAI berkata...

Kpd En. SHUKOR & Rakan2 sekalian >

Akhbar Sabtu 30 April 2011

KPKR ( JUDIN ) telah d tukarkan ke CIDB.

KPKR BARU > Dato Mohd Noor Yaacob.

Kot-kot warga JKR bole "Kaw-Tim" dgn dia ..... supaya selesaikan isu Juruteknik lulusan Sijil Poli .. melalui MBJ JKR atau wakil Juruteknik JKR...

Saya hanya bagi cadangan, saya x dpt bersama kerana saya bukan warga JKR...tapi sokongan padu dari saya dan rakan2 saya dari Jabatan yg kecil jika d bandingkan dgn JKR. Kami harap organisasi besar mcm JKR , JPS dpt memberi impak yg lebih besar berbanding dgn kami dari Jabatan kecil2an yg ada sekerat dua dlm Jabatan masing2

Ikhlas dari saya :

Juruteknik Otai ( J22 + 30thn servis dah 9thn gaji langgar dinding bahagian atas .

Tanpa Nama berkata...

en. SHUKOR >

kenapa JUDIN perlu susah-susah suruh kerani buat soal-selidik pada setiap warga Juruteknik JKR !!

Kenapa tak bagi arahan pada Bahagian Pentadbiran semak "service-book" setiap Juruteknik yg ada .... kan senang gitu...atau pun sekarang dah dunia IT canggih... tekan je punat 'keyboard-computer' > terpampang statistik pada skrin !!!

Kenapa JUDIN tak terfikir mcm tu ... hendak Juruteknik mcm saya ni selesaikan perkara yg mudah..
( bukan sombong atau bongkak... saya cuma banding taraf pemikiran pekerja gred 17 dengan JUSA ).

Hmmmmm .... jom kita tengok pulak prestasi KPKR BARU Dato Mohd Noor.

Syukor JKR berkata...

nah..amik kau judin...kan dah kena g CIDB...cidb tu utk bos2 reject je sebenarnya...sbb peranan bukan besar sgt...natang tu elok kena pencen terus je..puas hati...baru org pun x menyumpah...ini beribu2 juruteknik dok menyumpah natang judin ni...

tuan2 semua...harap2 KPKR baru ni akan membantu dlm menyelsaikan masalah kita sbgai juruteknik lepasan sijil politeknik (walaupun saya baru je lepas exam minggu lepas utk dapatkan diploma)..tapi saya ttp angggap saya hanya ada sijil, sbb hak kita yg mempunya sijil masih belum dibela/dijaga/di'ehsan'kan oleh puak2 atasan yg jaga perut dorang je...yg aku nampak geng2 PNP je senang naik...baru keje j41, lepas 4 tahun automatik naik j44..diulangi, automatik (dengan isi borang hak le)..benda ni berlaku depan mata aku..aku ni keje dekat cawangan kejuruteraan (x yah detail la..tapi senang cerita di ibupejabat JKR bangunan 16 tingkat tu le...kenal habis semua geng2 kementerian dan jkr ni...mek habsah (pelakon drama loghat kelantan) yg jadi steno tu pun aku kenal tau....jadi aku dok pantau je masalah2 ni..

asal la jadi mcm ni erk...apa dosa kita??? kerajaan dah x dak duit dgt ke??? come on la...jgn bg alasan bodoh...cuma satu je kawan2...tolong sebarkan blog ini kepada kawan2 semua juruteknik supya dorang pun dapat baca luahan kita..walaupun nampak mcm kita ni seolah2 anjing menyalak bukit, tapi kadang2 dgn pena sebegini menaikkan semangat kita utk bersatu dan membuat tuntutan terhadap HAK kitaa...HAK kitaaaa tu...ingat tuan2..tolong sebarkan..nak haram juruteknik OMAR osman ni mengarut je...dok cakap english pun x brapa nak betul, mcm mana dia nak fight utk kita....dia kalau boleh nak jadi presiden smpai dia mati je..sbb tu dia dok kalut nak mohon naik had umur kerja..semua tu kepentingan dia...dia tu ketegori juruteknik bengap....kita semua yg lain bukan jenis ketegori mcm tu kan tuan2?? jadi sama2 la kita fight...jika perlu bunyi mcm ugut kerajaan pun kita kena buat demi hak...

Mak Itam Taiping berkata...

saya ni x da diploma...kesian kat saya...nak blaja x larat dah..sbb anak berderet..suami plak x keje menentu...kadang2 keje, kadang2 tak keje...harap saya je keje sbgai juruteknik...mesti x dapat kenaikan kalau depa buat kenaikan gred ni pada yg ada diploma je..tolong la bg utama pada lepasan sijil dulu....

Tanpa Nama berkata...

aku sokong sepenuhnya sijil poly dinaikkan ke gred j27..walaupun aku dah ada diploma dan degree...aku j17 juga..pasal ada diploma dan degree tu hal lain..sijil poly perlu diupgredkan...tapi pada akulah baik suruh menteri kerjaraya dato jaziman masuk campur..ingat lagi tak dato samy bela juruteknik macmana....cuma tak kesampaian jer dia dah pencen...Harap JPA perihatin...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualikum
Salam 1 Malaysia

Aku pun tak faham juga la kadang2 aku rasa mcm terpinggir dgn isu ini, Nak kata Juruteknik J17 mcm dulu2 hanya dok kat site je paper work x buat ,dulu semua Penolong Jurutera termasuk la payment tp skrg ni J17 ni la tp site,buat paper work n p meeting pun J17, jd bila melihat keadaan tersebut sebenarnya x guna la J29 yg sekadar hanya mencatat sila bincang,sila siasat ,sila uruskan pada fail dan surat menyurat. Jd syor membawa J17 ke J27 amat sesuai lah bagi merapatkan jurang antara J29. J17 terima kerja n arahan bos tp klu dpt naik J27 tu berbaloi la juga. Jd x kisah la J29 nak cakap aku kan bos...he..he

Tanpa Nama berkata...

Assalamulaikum
Salam 1 Malaysia,

Aku pun tak faham, kadang2 aku rasa nak minta jadi kerani je boleh dok kat pejabat x payah ada kos kerja iaitu minyak n makan bila kerja luar.bagi org baru berjawatan mcm aku ni kelayakan tuntutan perjalanan x layak dituntut,tetapi kadang kala terpaksa pergi dgn kereta sendiri kerana tiada kenderaan pejabat, bukan apa klu site aku kat belakang pejabat je boleh p jalan kaki takpe la ni jarak pergi balik mencecah lebih 100km/hari.Duit gaji habis ke minyak kereta je. klu makan begitu juga klu di kantin pej murah la sikit ini makan merata2 tak tentu masa n tempat sebab site jauh2 n pendalaman. Aku tak faham la Pra,Kerani boleh pakai kereta lebih baik dari aku yg kereta rosak pun kurang duit nak baiki bunyi sana bunyi sini.Aku tak faham la kenapa JPA nak tunggu isu rasuah beluasa dikalangan Juruteknik baru nak dipertimbangkan seperti kenaikkan gaji Polis. Tolong lah kami mau jaga nama baik Kerajaan dan negara . Wahai Penjawat J17 berikra lah jangan sekali2 amalkan rasuah biar lah CUEPACS,JPA,Pegawai PTD tidak melayan hak kita sebab jawatan dia org pegang itu ada amanah daripada Allah s.w.t yg akan menjawabnye nanti dia org bukan kita .

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum
Salam 1 Malaysia.

Aku tak faham betul la, Staff JKR dah di panggil untuk dihantar senarai kelulusan tertinggi Juruteknik ke HQ yg kami org ni Juruteknik Pej Daerah bila pulak ye agaknye.

juruteknik komputer berkata...

Asssalammualaikum..wbt.

SAYA SEBAGAI JURUTEKNIK KOMPUTER, sebenarnya saya keje baru lagi dan banyak sngt komen yang dalam ni..sebenarnya BUKAN SIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI SAHAJA...yang akan dikaji dan sedang kali TETAPI 23 SIJIL POLITEKNIK YANG ADA TERMASUK LA YANG TAKDA KEJURUTERAAAN ITU...

Sebelum ni JPA dah setuju tetapi JKR sendiri yang tolak. Dan untuk PENGETAHUAN KORANG SY ADA JUGAK PERGI MEETING BERSAMA DATO OMAR DAN JABATAN TEKNIKAL (kira2 juruteknik malaysia awam x kira juruteknik apa pun..etc juruteknik awam ker,apa ker.komputer ker dll) dan hantar pada JPA.

Dan skrg ni kita tunggu keputusan kerajaan masa terdekat ni ler. Dalam SSM dan tersebut dah SIJIL POLITEKNIK PENGAJIAN 2 TAHUN TAK KIRA KEJURUTERAAN ATAU TAK ..JANJI SIJIL POLITEKNIK AKAN DAPAT J27 tapi 27 bukanlah bidang ternikal gred 29 barulah bidang/cabang yang betul..BACA perkeliling yek tetapi diorang masih tak laksanakan sebab masa perkeliling tu kuar diorang naikkan gaji jer lebih tapi sebenarnya rugi la..korang faham kan..

Jadi kita semua juruteknik paling ramai dalam JKR dan kira ada persatuan teknikal, cuepacs, dan lain2 persatuan juruteknik dan teknikal kan kena la bergabung bersuara.

MAAF SY NK KOMEN YANG NI.

Juruteknik yang HANYA ada SIJIL POLITEKNIK naikkan ke gred :-

J17 > J27 ( tingkatan Biasa )
J22 > J28 ( tingkatan Kanan )
J26 > J28A ( tingkatan Khas )
> J29 (KPSL - Pem. Jurutera )
( dgn syarat2 tertentu )


ANDA KENA BACA PERKELILING BARULAH BOLEH FAHAM,MANA BOLEH KITA WUJUDKAN SKIM MACAM NI, ADA ANGKA2 ...BIAR SY TERANGKAN YEK.

ANGKA GANJIL UNTUK GRED LANTIKKAN (J17/FT17)
ANGKA GENAP UNTUK KENAIKKAN PANGKAT
(J22/J26/F22/26)

TAK BOLEH MINTAK JPA BUATKAN GRED SEMULA TENTU TUNTUTAN ITU JADI LEBIH SUSAH..BILA KITA REFER PADA SMM YANG TELAH SEDIA ADA DAN PERJUANGKAN LAGI MUDAH LA..DH ADA FAKTA DAN MENGAPA 1 SIJIL POLITEKNIK SHJ YANG BOLEH DAPAT NT27...22 JENIS SIJIL POLITEKNIK TAK LAYAK KER...NAMPAK TAK KAWAN2 JURUTEKNIK...

sekian...

Tanpa Nama berkata...

**PERMOHONAN JURUTEKNIK


Sabtu, 27 November 2010BERITA TERKINI SKIM JURUTEKNIK
Ketua Pengarah Kerja Raya Malaysia, Y.Bhg. Dato' Sri Prof. Ir. Dr. Judin Abdul Karim, melalui surat bertarikh 3 mac 2010 kepada Bahagian Pembangunan Organisasi, Jabatan Perkhidmatan Awam telah mencadangkan penambahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan seperti berikut:-

i) Skim Perkhidmatan Pelukis Pelan digabungkan dengan Skim Perkhidmatan Juruteknik dengan kelayakan minima Sijil dari Politeknik/Institusi yang diiktiraf.

ii) Skim Perkhidmatan Juruteknik bermula dari Gred Lantikan J27 dan disediakan gred-gred naik pangkat yang bersesuaian.

iii) Pegawai Juruteknik hanya boleh menjawat jawatan Penolong Jurutera/Jurukur Bahan/Pegawai Senibina sekiranya mempunyai kelayakan Diploma yang diiktiraf dan kekosongan jawatan.

MTSU juga menyokong penuh cadangan Jabatan Kerja Raya kerana para PELUKIS PELAN juga akan mendapat peluang seperti Juruteknik. MTSU juga merayu agar pihak JPA menyegerakan penembahbaikan Skim Perkhidmatan Juruteknik dan Pelukis Pelan.


Selasa, 8 Mac 2011SKIM JURUTEKNIK (J17) DAN SKIM PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN
Sukacita dimaklumkan bahawa pegawai-pegawai MTSU terdiri daripada:-


(1) Sdr. Shuhaimi Bin Othman - Presiden
(2) Sdr. M.P. Govindasamy - Naib Presiden
(3) Sdr. Samuel Devadasan - Setiausaha Agung


telah diberi penerangan oleh pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Bahagian Saraan pada 1 Mac 2011. Turut hadir adalah wakil-wakil daripada JPA Bahagian Pembangunan & Organisasi. Mesyuarat telah dipengerusikan oleh Tuan Haji Abdul Jamil Bin Abdul Halim, Timbalan Pengarah JPA Bahagian Saraan.

**KEPUTUSAN MESYUARAT DIANTARA MTSU
DGN JPA


SKIM PERKHIDMATAN JURUTEKNIK


Memandangkan Ketua Perkhidmatan Jabatan Kerja Raya TIDAK bersetuju jawatan Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan maka disebabkan ini JPA PERLU lebih masa untuk mengkaji dan mendapatkan satu skim yang bersesuaian dengan kelayakan masuk Sijil Politeknik yang tidak bertindih dengan isu penyeliaan dan lain-lain perkara bersabit dengan Gred J29. JPA juga telah memaklumkan Skim Perkhidmatan Juruteknik (J17) sedang dikaji bersama-sama dengan 23 lagi jawatan termasuk Pelukis Pelan, Pembantu Pertanian, Pembantu Penilaian dan Pembantu Kajibumi.


JPA memaklumkan bahawa keputusan akan diberi selewat-lewatnya pada hujung tahun 2011.


Satu perkara lagi yang dimaklumkan oleh JPA ialah lapan (8) Ketua Perkhidmatan Jabatan Teknikal juga telah TIDAK bersetuju bahawa jawatan/skim Juruteknik dan Penolong Jurutera digabungkan.


Ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Agung perlu mendapat pengsahihan perkara ini daripada Ketua Perkhidmatan masing-masing.


** AWAK ADE FAHAM KA? JURUTEKNIK BEKELULUSAN POLI MOHON SIJIL KEJURUTERAAN MEREKA DIIKTIRAF SETARAF DGN STPM DN DILETAKKAN KE GRED 27 SPT YG TERMAKTUB DLM PEKELILING.

BILA MASE PULAK JURUTEKNIK MINTAK DINAIKKAN KE GRED J29?

SEPATUTNYA TAK TIMBULPUN ISU2 PERTINDIHAN PENYELIAAN ANTARA J29 DGN J27. J29 TETAP BOS KEPADA JURUTEKNIK GRED J27, CUMA DULU JURUTEKNIK GRED J17.

APA PASAL PULAK SIBUK DUK MENCARA JURUTEKNIK ADE DIPLOMA? SEKALIPUN JURRTEKNIK TU ADE DEGREE ATAU MASTER DEGREE PUN, KALU JWTN YG DIPOHON DAN DILANTIK TU ADALAH JURUTEKNIK DAN BERKELULUSAN SIJIL KEJURUTERAAN POLI, JAWATANNYE TETAP J27.


ADE FAHAM KA, JURUTEKNIK BERKELULUSAN SIJIL KEJURUTERAAN MOHON SIJIL POLI DIIKTIRAF DAN DITEMPATKAN DITEMPATKAN KE GRED J27.

juruteknik sijil poli/uitm berkata...

Ini isu Utama..masuk keja guna sijil poli tapi di letak pada gred 17 iaitu gred sama dengan SPM..jangan nak campur aduk dgn juruteknik yg ada diploma lah..apa lahhhh...bila dia dah ada diploma pegilah interviu J29 apa susah...juruteknik yg ada digree pun ramai sekarang...bila dia nak jd pegawai letak jawatan juruteknik dan pegi temuduga utk jawatan pegawai...mana leh naik cam tu saja..lain dgn isu juruteknik yg masuk keja guna sijil poli/uitm tapi JPA letak bawah gred 17 sama dgn org ada SPM..pada hal dalam Sistem Pengredan SSM sijil poli/uitm sama dengan kelayakan STPM pada gred 27...tu saja persoalanya...

TEMA ATAU HAKIKAT SEBENAR-NYA ADALAH KENAIKKAN GRED JURUTEKNIK BERSIJIL POLITEKNIK DARI GRED SPM (17,22,26) DINAIKTARAF KE GRED SEWAJAR IA ITU 27 KEATAS

Tanpa Nama berkata...

kata Halim....baru2 ni member opis aku yg kerja di JKR salah sebuah negeri gi induksi kat mana ntah..dia balik cerita masa time induksi tu ada taklimat oleh org JPA sendiri yg mengatakan ikutkan ramai yg setuju ttg naik gred bagi lulusan sijik poli..tapi orang yg x setuju ialah KPKR sendiri iaitu Datuk Seri Judin sendiri...heran aku......OK..SAPA2 YG ADA KAWAN PANDAI SANTAU ELOK HANTAR SANTAU PADA ORG BUSUK HATI MACAM TU.,,,BARU DIA TAU

Tanpa Nama berkata...

tuan2 jangan dok sumpah seranah pada si JUDIN tu....tak de hal pada dia...

juruteknik komputer berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER

SKRG NI DALAM GRED JURUTEKNIK (J) DAN JURUTEKNIK KOMPUTER (Ft) TIADA DALAM SSM (Sistem Saraan Malaysia) yang ada GRED 27. YANG ADA GRED 29..JADI ...yang dimintak oleh juruteknik yang ada sijil politeknik adalah F29/J29 bukan 27.Kenapa perlu mohon J27 sedangkan sijil politeknik telah dimansuhkan...mulai JUN 2010..jadi sesapa yang ada sijil politeknik..telah dikaji oleh JPA untuk mendapat jawatan F29/J29 dijumutkan jawatan tersebut..sesesiapa yang tiada Sijil politeknik mungkin ada syarat tertentu seperti pengalaman kerja selama 6 tahun seperti NT27 yang dijumutkan jawatan tersebut. Ada faham tak?

contoh NT27

Sejajar dengan usaha kerajaan untuk memantapkan fungsi pentadbiran tanah
khususnya meningkatkan kecekapan sistem penyampaian pengurusan pentadbiran tanah
di samping keperluan kemahiran penganalisisan, pengupayaan penguatkuasaan pentadbiran
tanah, serta kemahiran dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), maka
skim perkhidmatan Penolong Pegawai Tanah Gred NT17, NT22, NT31/32, NT36 ditambah
baik dengan mewujudkan satu skim perkhidmatan baharu Penolong Pegawai Tanah
Gred NT27, NT32, NT36.

bagi yang takder sijil politeknik atau diploma

Penolong Pegawai Tanah Gred NT17, NT22 yang tidak memenuhi syarat
lantikan Penolong Pegawai Tanah yang baharu akan ditukar lantik dengan
kelonggaran syarat ke jawatan Penolong Pegawai Tanah Gred NT27 tertakluk
kepada memiliki SPM termasuk kepujian Bahasa Malaysia (termasuk Ujian
Lisan) serta pengalaman selama tidak kurang daripada 6 tahun sebagai Penolong
Pegawai Tanah.

SPM dengan 6 tahun pengalaman kerja dapat PENOLONG PENGAWAI TANAH. KORANG ADA NAMPAK TAK..ORANG LAMA TAKKAN DIPERSIAKAN..

JADI SIJIL POLI/DIPLOMA SAMA RATA GRED TAPI GAJI BERBEZA..ADIL KAN..JADI SEMUA PUAS HATI..LAGIPUN POLITEKNIK DAH TAK KUARKAN SIJIL...kalau sijil politeknik bjar 2 tahun dengan ada spm sama GRED BAIK X YAH AMBIK SIJIL POLITEKNIK

BACA PERKELILING NI..SENANG NAK FAHAM..SENANG JUGAK LA KITA TANYA..KNP 1 SIJIL POLITEKNIK DAPAT PENOLONG PENGAWAI..YANG 22 SIJIL POLITEKNIK TAK BOLEH DAPAT KE?APA SEBABNYA?...CAMTU LA KNA TANYA KAT JPA?

Tanpa Nama berkata...

hek eleh mamat ustaz ni..ni mesti geng2 PTD..x pun geng2 PNP..relax la...dorang nak sumpah judin ke apa..apa yg u nak sibuk sgt?? sedara u ke?? bukan sumpah u pun...

Tanpa Nama berkata...

"Gred Juruteknik, 2011 April 15
Sokongan kepada pegredan semula Skim Jurutenik oleh Pengurusan Tertinggi JKR adalah positive walaupun perubahan berlaku apabila sokongan asal ialah berasaskan Sijil Politeknik berubah kepada Diploma. Perubahan kepada Diploma berlaku apabila Kementrian Pengajian Tinggi memansuhkan pengajian peringkat sijil mulai pengambilan tahun 2011."

Berapa puluh tahun dah, positive,positive, positive, endingnye tetap sama... kaji-kaji, kaji...

lain yg dituntut lain yang dibincang... tercapai ke KPI JPA dlm isu nih?

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 987   Terbaru› Baru»