SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

05 Mei 2014

PROGRAM PENERANGAN CUEPACS BERJAYA TINGKATKAN PEMAHAMAN PENJAWAT AWAM TENTANG CBP

Bernama
5/5/2014



KUALA LUMPUR, 5 Mei (Bernama) -- Penjawat awam, menurut Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) kini semakin memahami kepentingan dan rasional di sebalik pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP).

Menurut Presidennya, Azih Muda, ia merupakan hasil daripada program penerangan CBP yang giat dijalankan oleh Cuepacs sejak tahun lepas.

"Sehingga hari ini Cuepacs telah melakukan program penerangan CBP di beberapa buah negeri, antaranya di Kedah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan, kami akan melakukan program yang sama di negeri-negeri lain dalam masa terdekat," katanya ketika dihubungi Bernama Isnin.

Katanya, pada mulanya memang terdapat penjawat awam yang keliru dan risau CBP akan menyebabkan peningkatan harga barangan keperluan harian, selain maklumat mengenainya amat sedikit dan terpengaruh dengan maklumat yang tidak tepat di laman sosial.

"Bagaimanapun setelah beberapa program penerangan dijalankan, kebanyakan mereka mula memahami kepentingan dan kelebihan pelaksanaan sistem cukai baharu ini," katanya.

Beliau berharap dengan penerangan yang diberi, penjawat awam dapat menyalurkan maklumat yang betul berkaitan CBP kepada anggota masyarakat bagi mengelakkan mereka terpengaruh dengan maklumat yang sengaja dipesongkan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

"Ini adalah untuk menyahut saranan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu kakitangan kerajaan meningkatkan penerangan mengenai CBP agar rakyat tidak keliru dan terus ditipu oleh pihak tertentu," kata Azih.

Najib semasa membentangkan Belanjawan 2014 pada Oktober tahun lepas mengumumkan cukai tunggal CBP pada kadar 6 peratus akan dilaksanakan pada 1 April tahun depan bagi menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan sedia ada yang berkadar keseluruhan 16 peratus.

2 ulasan:

Unknown berkata...

buang saja penjawat awam yang menentang dasar kerajaan. mereka ini mudah diperdaya dan dipermainkan oleh pihak yang satu lagi tu sampaikan tak boleh beza apa itu "DASAR KERAJAAN" dengan "MANIFESTO PARTI POLITIK".

kita memerlukan penjawat awam yang benar-benar penjawat awam yang cerdik, bukan yang senang dimanipulasi untuk menentang kerajaan sedia ada.

tak kira la anda seorang penjawat awam peringkat persekutuan yang kita tahu parti politik mana yang menjadi kerajaan persekutuan, mahupun kerajaan negeri seperti selangor yang kita tahu parti politik mana yang menjadi kerajaan, kita adalah penjawat awam yang berkhidmat dengan kerajaan, jadi perlu mendokong setiap polisi yang dibuat oleh kerajaan.

jika anda tak boleh bezakan kedua-dua ini, eloklah berhenti sebelum diberhentikan.

Unknown berkata...

makin miskin la penjawat awam bawahan ..