SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

23 Mei 2014

PTD PERLU DUDUK SEMEJA TANPA MENGIRA PANGKAT UNTUK SELESAI ISU - KPPA

Bernama
22/5/2014



PUTRAJAYA, 22 Mei (Bernama) -- Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) hari ini disaran agar duduk semeja tanpa mengira pangkat untuk menyelesaikan sesuatu isu atau masalah berbanding amalan menunggu laporan daripada pihak bawahan.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata dengan cara itu sesuatu masalah atau perkara lebih mudah dan pantas untuk diselesaikan dan dapat mengelakkan masalah birokrasi.

"Jika kita bergerak berperingkat-peringkat mungkin dalam masa tiga bulan pun tak dapat siap. Kita kena berubah. Jangan terlalu birokratik," katanya pada Sesi Interaksi PTD Muda Bersama KPPA di sini.

Mohamad Zabidi berkata ia sebahagian daripada transformasi budaya kerja yang perlu mereka lakukan bagi memudahkan penyampaian perkhidmatan kerajaan kepada rakyat.

Beliau berkata mereka juga perlu menyokong antara satu sama lain walau berada di kementerian atau agensi yang berbeza dan bekerja sebagai satu pasukan.

Budaya kerja secara silo juga tidak boleh lagi diamalkan pada zaman globalisasi masa kini yang penuh dengan persaingan, katanya.

Seramai 500 pegawai PTD, barisan exco Persatuan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PPTD) dan pengurusan tertinggi Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menghadiri sesi itu yang dianjurkan oleh PPTD dengan kerjasama JPA.

Julung kali diadakan, ia bertujuan berkongsi mengenai transformasi JPA yang sedang dilaksanakan serta impak transformasi berkenaan kepada penjawat awam khususnya PTD, serta memberi peluang kepada PTD memberi input kepada JPA dalam merealisasi transformasi negara.

-- BERNAMA

10 ulasan:

sakura luncai berkata...

tolong selesaikan isu penambahbaikan gred N11 bagi yg berkhidmat 13 tahun ketas .. gred naik , gaji tak naik . apakah kebijaksanaan JPA menipu penjawat awam bawahan ... ingatlah setiap perbuatan ada pembalasannya ?????

gitar letrik berkata...

Duk semeja ok la jangan duk semak meja sudah laa..kihhkihh

gitar letrik berkata...

Duk semeja ok la jangan duk semak meja sudah laa..kihhkihh

Mahmood Adam berkata...

salah kenyataan tu. yang sebenarnya:

PTD harus DIKURANGKAN BILANGANNYA seperti dulu. dulu ada sekitar 1,000-2,000 orang. sedang elok la tu. sekarang dah ada hampir 10,000 orang! sebab dah terlalu banyak, dah taktau nak sumbat mana, tu yang sampai sapu & terjah jabatan lain tu. lepastu laluan kerjaya mereka amatlah cerah sebab naik gred 44,48 tak sampai 8 tahun pun. hingus pun tak habis kering lagi.

soal pangkat tu tak usah cerita la. mereka ni memang gila pangkat & terlalu berkasta. sebab tu kerja tak jalan sebab karenah birokrasi yang dicipta oleh puak mereka ni terlalu hebat.

baru sekarang nak cerita tentang DUDUK SEMEJA????

Kakitangan Awam berkata...

Duduk semeja kepala otak sajalah, nak bawa berbincang pun payah, lebih-lebih lagi pegawai baru, bajet hebat sangat.

Kembalikan perjawatan skim N yang telah dirampas oleh skim M yang dikuasai oleh PTD yang buat dasar untuk nafsu perut mereka sahaja tapi lempar pasir dalam skim orang lain.

Sila KPPA dan puak PTD di JPA duduk berbincang dengan kami skim sokongan sebelum buat dasar macam bangsat yang hanya mengenyangkan golongan atasan tapi membiarkan skim sokongan seperti kami ini terkontang kanting ke sana ke mari.

Pihak JPA buat dasar ada selidik sampai ke jabatan peringkat daerah ke? Orang atasan di JPA hanya lihat kepentingan diri saja, mana pedulikan barisan hadapan masyakat seperti jabatan di peringkat daerah ini.

Sebelum pihak JPA nak nasihatkan orang, sila tunjukkan teladan yang baik dulu, KPPA sekarang pun, lebih kurang macam dulu jugalah.

Kami mahukan penambahbaikan skim yang tertinggal sebelum ini dan hendakkan skim yang kononnya ditambah baik, tapi hanya tambah baik pada nama sahaja tapi isinya tiada macam skim H dan N 11, perlu penambahbaikan dari skim gaji untuk mereka ini.

Janganlah pegawai atasan di JPA hanya sibuk berfikir nak mempelahap itu dan ini untuk memenuhkan temolok sendiri tanpa mempedulikan skim lain yang jadi mangsa kamu semua.

Sekian, terima kasih.

Kakitangan Awam berkata...

KPPA juga perlu berfikir dan berbincang dengan PTD untuk memulihkan rantaian arahan yang dah tunggang langgang terutama di daerah-daerah kerana dah tak ada penyelia sebab gred dah sama, malahan ada yang mana penyelia dah jadi orang bawahan kakitangan, lepas tu struktur arahan pun dah jadi carca marba.

Sedarlah bahawa kamu di JPA mana merasai semua ini kerana PTD gred 41 pun hanya jadi tukang potostat dan jadi tukang bancuh kopi, malahan di JPA bersepah-sepah PTD.

Tapi di peringkat daerah, penuh dengan skim dari H 11 sampailah ke gred 54, malahan yang jadi mangsa adalah penyelia peringkat pertengahan, struktur organisasi dah jadi macam sampan pecah, tunggang langgang sana sini.

Inilah hasil transformasi kepala butoh yang dibuat oleh JPA hingga menyusahkan orang ramai.

Sekian, terima kasih.

Kakitangan Awam berkata...

Transforbutoh JPA yang melingkupkan perkhidmatan awam.

KPPA perlu selesaikan hal ini sebelum parah hingga membusukkan nama baik kerajaan.

Sekian, terima kasih.

mat legasi berkata...

duduk semeja dan bincang-bincang. banyak perkara utama yang boleh dibincang, eg hala tuju setiap skim perkhidmatan dan gred, kebajikan PA, emolumen dan yang terbaiknya status PA sebagai pemudah cara kepada kerajaan.
Adakah matlamat, dasar, polisi dan transformasi yang dikehendaki oleh kerajaan telah dilaksanakan oleh PA?

Walau siapapun kerajaan, gerak kerja membangunkan perkhidmatan awam dan penyampaian perkhidmatan perlu dilaksanakan oleh PA.

Inilah peranan PA dan inilah tanggongjawab dan corebisnes PA.

Tanpa Nama berkata...

ptd ni hanya sebagai tiang seri barisan nasional je. mereka ni memang diwujudkan untuk menjadi pelaksana agenda barisan nasional. zaman british dulu ptd ni ditubuhkan untuk menjadi pendokong mereka. hari berganti hari, kerajaan sedia ada ni pula menunggang ptd ni untuk menjamin legasi mereka.

begitu juga ptd2 ni menjamin kesinambungan mereka. tu yang ada ptd baru masuk kerja yang berbin/binti bapak dia yang masih lagi ptd atau sudah bersara dari ptd. tidak menghairankan. hehe

profesional awam berkata...

Aku da bosan dengan JPA. Mcm tak tau je masalah yg sebenar. Asyik nk back up PTD. KPPA n JPA xder value added pun. Cadangan JPA patut dibubarkan...