SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA TONGGAK KEMAKMURAN NEGARA

07 Mei 2014

CBP SISTEM CUKAI PROGRESIF, BUKAN UNTUK BEBANKAN RAKYAT - PM

Bernama
5/5/2014



PUTRAJAYA, 5 Mei (Bernama) -- Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) adalah sistem percukaian yang progresif dan pengenalannya bukanlah untuk membebankan rakyat, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata penerangan berhubung CBP, yang telah dilaksanakan kira-kira 90 peratus negara di dunia, perlu digiatkan supaya rakyat benar-benar faham dan tidak melulu membantah tanpa mengetahui tujuan dan asas sistem pencukaian berkenaan.

"Kita mesti terangkan kepada rakyat bahawa ramai yang tidak bayar cukai. Saya tahu sebagai Menteri Kewangan ramai yang tidak bayar cukai atau bayar sikit daripada yang sepatut dibayar.

"Dengan adanya sistem ini, ia lebih progresif kerana ia bergantung kepada banyak mana perbelanjaan kita dan dengan cara seperti ini dengan langkah kita mengecualikan cukai pada barang-barang keperluan rakyat maka pengenalan CBP ini tidaklah membebankan rakyat," katanya pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di sini Isnin.

Najib berkata kerajaan akan melihat dan memperincikan lebih banyak barangan dan produk yang boleh dikecualikan daripada CBP tanpa menjejaskan perluasan asas hasil.

Beliau berkata melalui pelaksanaan CBP itu kerajaan akan mampu memacu pertumbuhan yang lebih tinggi untuk negara dan mampu membina lebih banyak infrastruktur dan keperluan asas di bandar dan luar bandar.

"Sebab jika kita tidak membina infrastruktur lebih moden, kita akan kehilangan kelebihan kompetitif," jelas Najib.

Perdana Menteri turut menegaskan bahawa negara memerlukan perbelanjaan yang lebih untuk modal insan kerana ia juga merupakan faktor kritikal dalam soal kekuatan kompetitif mana-mana negara.

"Selain itu hasil pencukaian juga perlu untuk bidang kesihatan kerana terdapat keperluan untuk menambah hospital, peralatan dan sebagainya yang menjadi perkara mendesak untuk rakyat," katanya.

Najib berkata dengan tanggungjawab kerajaan untuk menjaga kebajikan penjawat awam sebanyak 1.5 juta orang, negara memerlukan hasil negara yang mencukupi.

"Itulah langkah dan falsafah yang dipegang oleh kerajaan yang ada pada hari ini dan saya percaya dengan langkah seperti ini akan membolehkan mengangkat kedudukan negara kita seperti yang diimpikan bersama," katanya.

CBP akan diperkenalkan pada April 2015 pada kadar enam peratus bagi menggantikan sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sebanyak 16 peratus. Najib berkata sistem pencukaian CBP telah lama dikaji oleh kerajaan dan telah diguna pakai kira-kira 90 peratus negara di dunia ini.

"Kalau sistem ini sudah terbukti (negara lain), tentu sekali bagi kita di Malaysia, kalau kita guna sistem CBP ini, kita mestilah akan dapati ini adalah sistem yang adil, progresif dan boleh diterima oleh rakyat," katanya.

-- BERNAMA

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

buang saja penjawat awam yang menentang dasar kerajaan. mereka ini mudah diperdaya dan dipermainkan oleh pihak yang satu lagi tu sampaikan tak boleh beza apa itu "DASAR KERAJAAN" dengan "MANIFESTO PARTI POLITIK".

kita memerlukan penjawat awam yang benar-benar penjawat awam yang cerdik, bukan yang senang dimanipulasi untuk menentang kerajaan sedia ada.

tak kira la anda seorang penjawat awam peringkat persekutuan yang kita tahu parti politik mana yang menjadi kerajaan persekutuan, mahupun kerajaan negeri seperti selangor yang kita tahu parti politik mana yang menjadi kerajaan, kita adalah penjawat awam yang berkhidmat dengan kerajaan, jadi perlu mendokong setiap polisi yang dibuat oleh kerajaan.

jika anda tak boleh bezakan kedua-dua ini, eloklah berhenti sebelum diberhentikan.

Parklee berkata...

Penulis kat atas menulis macam tiada otak!

GST yang bakal dikenalkan oleh kerajaan bukanlah dasar, tapi satu program baru yang banyak menimbulkan pertikaian.

Soal sekarang, cukai yang dipungut selama ini oleh kerajaan kemana pergi?? Banyak projek-projek mega kerajaan tidak memberi manfaat menyeluruh kepada rakyat.

Jika penjawat awam menentang, apatah lagi orang awam? Hakikatnya bukan menentang dasar-dasar kerajaan. Setiap rancangan penambaikan untuk rakyat perlu kajian terperinci dan diterima oleh rakyat dengan percikan bunga api.

Tapi, ini tidak.. melulu dan tergesa-gesa. Bukan masanya sekarang untuk kerajaan tambah pendapatan negara beb!!

tukjanggut berkata...

Tak kisah nak sebut apa pun CBP ke GST ke tak ada masalah cuma jgn bila dah laksana nanti barangan keperluan harian pengguna makin tambah mahal.rakyat mahu harga semakin murah tu je dan tak penting nama dasar tu GST ke CBP ke ape pun.