SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

24 Disember 2008

CUEPACS SYOR PERATURAN HALANG SWASTA IJN

Berita Harian
24/11/2008

KUALA LUMPUR: Cuepacs mencadangkan kerajaan mewujudkan peruntukan undang-undang menyekat Institut Jantung Negara (IJN) daripada diswastakan dan dikekalkan sebagai institusi awam dikuasai sepenuhnya kerajaan di bawah Kementerian Kewangan. Presidennya, Omar Osman, berkata undang-undang menjamin kedudukan IJN tetap terpelihara daripada usaha mana-mana pihak dan badan korporat yang berminat mengambil alih kepentingan institusi itu sebagai aset perniagaan mereka. Beliau berkata, pengumuman kerajaan menangguhkan pengambilalihan IJN oleh konglomerat Sime Darby dianggap keputusan bijak dan dapat meredakan rasa bimbang rakyat, tetapi ia tidak bermakna sudah muktamad mengenai masa depan institusi itu.
“Cuepacs menyokong penangguhan pengambilalihan IJN, tetapi berharap kerajaan lebih prihatin dengan menggubal undang-undang tidak membenarkan IJN diswastakan. “Yang lebih membimbangkan kita mungkin ramai yang sakit jantung mati di rumah kerana tidak mampu membayar kos rawatan terlalu tinggi di hospital swasta, apa lagi jika IJN juga diswastakan,” katanya di sini, semalam.

Tiada ulasan: