SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

26 Ogos 2010

PERAK JUGA UMUM DUIT RAYA RM500 UNTUK KAKITANGAN KERAJAAN NEGERI PERAK, PERSARA

Bernama
26/8/2010




IPOH, 25 Ogos (Bernama) -- Lebih 7,000 kakitangan awam dan pesara kerajaan negeri Perak akan turut menerima bayaran khas RM500 seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk petugas awam pusat pada Rabu.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata bayaran khas itu akan dibuat sebelum 1 Syawal kepada semua kakitangan dalam Gred 1 hingga 54 serta pesara kerajaan.

"Setidak-tidaknya bayaran khas ini akan meringankan beban kakitangan awam kerajaan negeri terutama bagi kakitangan sokongan. Kerajaan negeri juga sedia maklum Perdana Menteri juga mengumumkan perkara yang sama bagi kakitangan awam di peringkat Persekutuan, dan Perak turut mengikut langkah yang sama," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bubur lambuk kepada semua kakitangan kerajaan di sini pada Rabu.

Terdahulu, Zambry yang mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco, berkata kerajaan negeri akan meneliti semula keberkesanan sistem penerimaan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) terutama kepada ibu tunggal dan golongan berusia 40 tahun ke bawah.

"Penelitian semula terhadap bilangan dan sistem bantuan yang kita ada ini adalah untuk memastikan bantuan yang diberikan benar-benar berkesan dalam mengatasi masalah kemiskinan," katanya.

Zambry berkata ada penerima bantuan ini boleh dianggap sebagai golongan yang berupaya dan berada dalam usia lingkungan 40-an kerana mereka mempunyai keupayaan untuk bekerja.

"Tetapi disebabkan faktor kemiskinan, mempunyai anggota keluarga yang ramai dan juga kekangan minda menyebabkan mereka tidak mahu keluar dari kepompong kemiskinan itu," katanya.

Zambry berkata golongan itu akan diberikan satu semangat baru melalui beberapa bentuk bantuan di bawah Skim Azam yang akan disediakan olah Yayasan Bina Upaya dengan kerjasama JKM dan kerajaan negeri.

Mereka akan diberikan latihan dalam bidang-bidang baru dan peluang untuk diusahakan supaya boleh berdikari, katanya.

-- BERNAMA

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MUSA AMAN...ooo MUSA AMAN..
kakitangan NEGERI Perak dah umum...

Tanpa Nama berkata...

kakitangan negeri Sabah makan taie ja ka..

Tanpa Nama berkata...

TApi kakitangan perak dpt RM500 jer..sepatutnya dpt RM1000 MB bg RM500 PM bg RM500 tpi dpt RM 500 jer..mne lgi RM 500 msuk poket siapa?