SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

06 November 2010

AHLI POLITIK, PENJAWAT AWAM PENTING UNTUK CAPAI WAWASAN NEGARA

Bernama
3/11/2010



KUALA LUMPUR 2 Nov. - Hubungan antara penjawat awam dan ahli politik dalam urus tadbir demokratik adalah penting dalam menggalakkan satu persefahaman dan kerjasama yang lebih besar untuk menerajui pencapaian wawasan negara.
Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, kedua-dua kumpulan perlu sebagai cara rakan tulen bagi menjadikan sektor awam lebih cekap dan berkesan untuk mencapai hasratnya.
"Seruan untuk pertimbangan khas bagi peranan dan fungsi kepimpinan dalam sektor awam. Sudah tiba masanya untuk meletakkan penjelasan terhadap setiap peranan (antara ahli politik dan fungsi kepimpinan dalam sektor awam)," katanya pada ucaptama Simposium Pembangunan Kepimpinan Membantu Hala Tuju Akan Datang, di sini hari ini.
Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalannya, Datuk Richard Riot Jaem.
Anifah berkata, bagaimanapun penjelasan kedua-duanya bukanlah sesuatu yang mudah dilakukan di mana ahli politik menjadi lebih profesional dalam pentadbiran dan penjawat awam menjadi lebih mengetahui mengenai politik.
Di Malaysia dan banyak negara katanya, kegagalan pelaksanaan merupakan masalah politik yang jelas yang dihadapi kerajaan.
Beliau berkata, ramai yang memikirkan bahawa penyelesaian bagi sesebuah kerajaan tidak baik ialah dengan menyerahkan aktivitinya kepada sektor swasta yang akan melaksanakannya lebih cemerlang tetapi ini tidak perlu kerana kerajaan mempunyai peranan lebih besar untuk dimainkan.
Anifah berkata, dalam menyahut keperluan untuk rakyat berubah, ia juga mengenai masa untuk kerajaan mempertimbangkan perubahan agar perkhidmatan awam kekal relevan dan memudahkan pertumbuhan ekonomi dan keseluruhan pembangunan negara.
"Salah satu cara untuk melengkapkan diri kita untuk masa hadapan yang tidak menentu dan dalam mengendalikan respons yang kompleks dan meningkat ialah dengan mengadakan modal insan yang betul," kata beliau.
Simposium tiga hari itu dianjurkan oleh Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) dan Sekretariat Komanwel (ComSec) dihadiri kira-kira 30 peserta dari seluruh dunia. - BERNAMA

33 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

modal insan yg macam mana lagi dikehendaki YB?

atau kalau sudah mengaku yg penjawat awam itu penting dlm memacu ekonomi negara dan sebagainya, mengapa pemjawat awam dilihat seolah dikesampingkan?

1.2 juta penjawat awam boleh memacu dan membantu ekonomi negara. sistem penyampaian dan tunjang yg diamalkan dan dihayati oleh penjawat awam atau sektor awam ternyata penting dan memerlukan perubahan paradigma.

tanpa mereka sesebuah kerajaan boleh dikatakan tidak bermaya malah mungkin lumpuh.

oleh yg demikian, adalah penting agar sektor ini dijana semula agar memberi impak yg lebih besar dalam memainkan peranan mereka bagi membantu ke arah negara berpendapatan tinggi dan disanjungi.

bagi tujuan itu, adalah diharapkan segala keperluan sektor awam dapat dipenuhi dan dihargai.

ungkapan dan saranan sahaja tidak ke mana melainkan disusuli dengan tindakan yg murni.

adalah amat tepat jika kerajaan sekali lagi membuat perubahan besar dlm sektor awam bukan sahaja melibatkan modal insan tetapi juga hal2 yg berkaitan dengan nilai2 kemanusiaan sama ada dalam segi keilmuan, latihan, peluang2 kenaikan pangkat yg munasabah, pelarasan gaji atau semakan gaji baru, elaun2, imbuhan2 dan sebagainya agar semangat mereka akan melonjak negara ke persada yg lebih tinggi menjadi realiti.

sekian, untuk kali ini.

macam mana ulasan dan komen di atas..ala ala wartawan politik ke wartawan kedai kopi. heeeeeeeeee...

PTD Cerdik berkata...

sebab tu mana YB mesti ada sekurang2nya ijazah sarjana muda, bukan mcm ramai YB BN termasuk YB Galas tu yg SPM pun pangkat 3 tapi dipilih jadi penggubal undang-undang negeri dan parlimen.

jebat ma berkata...

Salam 2 all.. Rasa gatai tangan juga bila masuk blog nie nak menulis,lebih-lebih lagi ada isu yang kena dengan selera kita.Nie duk kupas pasal Ahli Politik dan penjawat awam..He..he.. kena gelak dulu ape2 hal sebab tanda mesra seorang P.A yang berjuang tanpa kenal penat lelah.

Bebalik pada topik nie.ambe selaku P.A amat berbesar hati kerana baru kini pihak kerajaan menghargai peranan P.A dalam memartabatkan sebuah negara yang maju.Tapi amat kesal apabila gologan yang mana digelar sebagai tulang belakang negara kian dipedulikan sekian lamanya.Isu-isu dan masalah golongan P.A ini didengar hanya memenuhi borang laporan P.A bagi setiap tahun tanpa melakukan apa tindakan yang sewajarnya.

Apabila melibatkan ahli politik nie..ramai P.A kurang sependapat,umpama melepaskan anjing tersepit.Dan apabila hujan mulalah rindukan payung.Amat terserlah sekali apabila kesempitan seseorang itu mahu dikongsi bersama setelah tidak mampu untuk melaksanakan seorang diri.Maka dengan itu juga medal atau payung emas dianugerahkan serta merta tanpa segan silu sekadar mengambil hati dan ada udang sebalik batu itu terserlah pada pujian khas menggunung tanda ikhlas sebuah jalinan yang akrab.Minta maaf banyak-banyak..

Ahli politik jangan mudah mempengaruhi golongan P.A ini..Kemungkinan bila taksub pada kawan..kelak gunting dalam lipatan itu menjadi kenyataan.Bukan membenci tetapi satu peringatan.Kelak yang ada harapan dan peluang untuk maju...tetiba sahaja boleh jatuh.. kerana antara sudu dan pinggang yang pasti hanya lauk sedap sahaja dipuji menjulang.(=Bila semua buat kerja yang nampak cemerlang hanya paling menonjol dan berkepentingan=)

Tanpa Nama berkata...

Berdasarkan kemampuan kerajaan negeri pada tahun ini, sukalah saya mengumumkan pembayaran RM800.00 sebagai bayaran saguhati persekolahan kepada semua anggota perkhidmatan awam negeri pulau pinang yang akan dibayar pada akhir tahun ini.

PETIKAN BAJET KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG 2011 pada 2 November 2010

kefifitan berkata...

dalam banyak² komen ko PTD cerdik, ulasan ni yang aku boleh terima...yang lain sume dah boleh pakai...

kefifitan berkata...

*tak boleh pakai

Tanpa Nama berkata...

OK setuju pada slogan ajer.

Aku ingat Ahli Parlimen kaw aku. 8 tahun lalu sdg aku sembang dgn penjual apam balik, tiba-tiba datang dua kereta besar dan berhenti. Mereka keluar dan terus bersalam. Antara kata2nya "Ni semua orang kuat kita ni", dgn senyuman manis tanpa gula.

Rupa-rupanya bakal YB kaw aku. Pendek ceritanya menanglah dia. Lepas tu tak pernah jumpa lagi.

Satu ketika (tak ingat tarikh) YB yang sama dtg surau kaw aku untuk sembahyang Isyak dan Tarawih. Setibanya YB tu, sebahagian besar jemaan TIDAK KENAL. Yg sedihnya Setiausaha Surat panggil DO. Kesian YB tu, terpinga-pinga. Ya lah YB ni asal org tempatan, tapi kureng dtg kawasan aku. Selepas 4 rakaat Tarawih, YB salam dgn rakan sebelah aku dan hulur RM50.00. Rombongan tu nak gi surau lain lak.

Tapi kini, dah lama tak berkunjung di surau kaw aku. Sibuk YB ni. Tak per lah, Insya-Allah tahun depan atau tahun depan lagi mungkin YB ni akan dtg lagi sebab masa tu utk meraih sesuatu dari insan kerdil di kawasannya.

Tanpa Nama berkata...

Pengiktirafan kerajaan kepada jentera kerajaan yang tertinggal dalam arus perdana Bajet 2011 ....

Kalau dah anggap PA penting .. segeralah UPGRADE APA YANG PATUT ...

Tanpa Nama berkata...

Tak sabar nak tunggu PRU13 kerana tangan dah gatal nak pangkah,
Mudah2an perubahan pilihanraya yang akan datang akan merubah kehidupan penjawat awam dengan kos sara hidup yg lebih baik, insallah.

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya rakyat Mesia ni x brani nak buat perubahan(x macam negara maju!).Apa tidaknya bila rakyat nak kan perubahan rakyat di takut2 kan dengan ber macam2 perkara..ayuh jangan takut untuk perubahan

Tanpa Nama berkata...

sebenar nya cuepacs minta 60 tahun
kakitangan berkhidmat kerana ada penjawat awam yang kurang 30 tahun
berkhidmat dan kalau kurang bererti
merika tidak dapat pencen penuh makanya kena tambah sampai 60 tahun
barulah genap 30 tahun ada kakitangan hanya berkhidmat 28 tahun sahaja dan bukannya tamak
dan kenapa baru 30 tahun lebih baru
dapat pencen penuh itulah masalahnya tuan.

Tanpa Nama berkata...

Penjawat yg berinovatif dan berwawasan gunakan peti undi untuk buat perubahan kerana anda mampu membuat perubahan.

Tanpa Nama berkata...

Nak sokong pembangkang? Lagi laa buang karan! Negeri yang diperintah berkurun2 tu pun tak terjaga...kebersihan terabai, moral penduduk terutama golongan remaja hancusss...tgk saja bila ada yang merusuh dalam stadium! Macam BINATANG! Ni ke imej Islam yang nak dipertahankan?? PKR? Abih negara kena jual...semua hak sama rata...lagi tak leh pakai!!!!

Tanpa Nama berkata...

betul ker sejak PKR memerintah Penang byk tanah tergadai? bukan ke sejak dari zaman dulu lagik ke?cuma semua media duk diam je.becos sejak saya duk penang ni..dah lama dah melayu hilang tanah utk pembangunan..

Tanpa Nama berkata...

semangat kenegerian Kelantan/ sikap panas baran tu tiada kaitan dengan parti pembangkang..

kalau ada kaitan..maknanya panas baran negeri Johor tu ada kaitan jugak laa ye?

saya rasa itu hanya pemikiran/ kawalan kendiri insan terbabit..tiada parti yang mahukan yang tak elok..begitu juga agama..tiada agama dlm dunia ni yang mahukan penganutnya berzina..Islam ke..Christian ke..Budha ke..takde yang mahukan penganutnye buat jahat..

Tanpa Nama berkata...

saya nak sentuh sikit bab politik. kita kalau sokong pembangkang pun, nampak lekeh jugak. cuba tengok kes zaid buat ulasan sebab apa dia tarik diri dai bertanding timbalan presiden pkr....

teruk....PKR nampak macam sampah je...tak gitu?

anwar sendiri pun tak bersuara apa2 pasal kekecohan pemilihan tu...ini maknanya kepimpinan anwar sendiri dah merudum....

lagi satu tak nampak kesetiaan dlm perjuangan pkr. asal salah sikit, tak sefahaman sikit maka akan ada yg nak belah keluar parti, tinggalkan parti, tak mau ikut bertanding dan sebagainya.

lagi stail PKR amat mirip dengan umno...dia tu nak cah keting dia ni, dia ni nak cah keting dia tu dan sebagainya. tak profesional. malah amat mudah merajuk dan hilang setiakawan dan perjuangan.

ini yg saya renung2 ni...walaupun saya tak minat umno, heeeeeee....tapi kalau parti jenis PKR tu macam tak boleh nak harap sikit la...tak tau le orang lain..

jadi, nampak gayanya kita kena balik bagi sokongan pada MIC, MCA dan UMNO baliklah...

kepimpinan lama dalam PKR mungkin betul2 dah jadi dinosour seperti kata dr asri tempohari.

jadi, renung2 dan fikir2kan...

heeeeeeeeeeeeee.........

Tanpa Nama berkata...

penjawat awam hanya kadam ahli politik,buat apa yg disuruh jangan membantah,walaupun tak betul,contohnya ppsmi,habis bahasa melayu hancur,akhirnya bahasa melayu hancur dibumi melayu,sedangkan bangsa jepun maju dengan bahasa jepun tapi melayu hancur.ahli politik melayu menghancurkan bahasa melayu,yg tepuk tangan...........

Tanpa Nama berkata...

heran kalau peminat bolasepak kelantan merusuh mesti depa kata orang pas merusuh sedangkan ketua bolasepak kelantan dato anuar musa(UMNO)mana ada dia terap islam dalam bolasepak kelantan,tengok bolasepak ,sembahyang pun tidak,kebanyakan penyokong kelantan ditarbiah olih UMNO,orang umnokan rajin merusuh,tengok mesyuarat depa selalu kecoh,jangan asal kelantan salahkan islam sedangkan masa nabi dimekah geng abu jahal yg ramai,fikir2 dan renung2lah

Tanpa Nama berkata...

mana ada kerja tak cukup 30 tahun tak pencen penuh,kalau kerja 25 tahun pencennya 50% tapi kalau kerja 30 tahun pencennya 60%,cukuplah umur pencen takat 58 tahun,beri peluang pada orang muda yg tidak ada kerja,jangan tamak,cukuplah pencen berapapun,takut takdan pencen,mati dulu.orang malaysia 58 tahun pun dah tak larat kerja,relex banyak dari kerja.

Tanpa Nama berkata...

Mmg betol...negeri sekangkang kera tak terjaga...ada hati nk jaga satu Malaysia! Cittt pooodaahh... Apakah Islam dengan hanya pakai serban & berjubah 24jam? Kalau pakai pakaian lain xleh berdakwah? Kenapa imej yg begitu sempit ditunjukkan untuk perjuangkan Islam yg begitu indah & luas?? Sudahla bersandiwara...kata kat orang UMNO ko orang pun 2 kali 5 HAMPEEHHH!!!!

Tanpa Nama berkata...

Merusuh orang UMNO? Yang berbaring atas jalan buat demo depan Istana Perak tu orang apa? Orang ka binatang? Buduh...jadi balaci DAP!!! Pakai kupiah, serban, jubah...lagak mcm orang xde agama!

Tanpa Nama berkata...

antara "satu lagi projek kerajaan barisan nasional". heeeee.....

1. altantuya
2. tanah ktm beri pada singapore
3. minyak bagi pada brunei
4. tembak adik amirul
5. kugan mati
6. teoh beng hock mati
7. perwaja
8. pkfz
9. tak bagi royalti pada kelantan
10.tak buat lebuhraya pada ktan
11.barang naik
12. minyak naik
13. barang makanan naik
14. bil2 naik
15. tol naik
16. cukai naik
17. sprm
18. undang2
19. perubatan
20. pulau batu putih
21. DAN SEBAGAINYA....

kalau ada lagi tambah le....

Tanpa Nama berkata...

Walaupon PKR 'huru hara' aku tetap tak akan rujuk balik kpd BN..sebab nya BN 'busuk'nya lebih teruk dari PKR gua cakap lu..

Tanpa Nama berkata...

Cakap sahabat diatas memang ada kebenaranya, walupun PKR hancur macam mane sekalipun untuk undi BN jauh sekali dihatiku buat selamannya, sorrylah buat BN

Tanpa Nama berkata...

Org2 PKR banyak asalnya dari UMNO mereka mempunyai dari asal nilai dan peribadi UMNO cuma besar kemunkinan yg masuk tu org yg telah dirancang untuk projek menanam kemudian keluar bila pilihanraya atau projek buat pecah belah, yg inilah dinamakan politik sirkular politik Islam tak macam ini kerana mereka berpegang kpd akidah

Melayu N32 berkata...

melayu melayu...layu semuanya...bodoh...UMNO msuh PKR, PKR msuh UMNO...dua2 ade org melayu...melayu memang layu...tau hidup nak senang...kerja malas...suka brgaduh sesama sendiri...melayu UMNO kalau pegang kuasa,cuma majukan golongan penyokong UMNO saje...sama la juga melayu PKR...korang nak marah aku,aku xkesah...dh hakikatnya melayu memang layu...xboleh ditegur...sikit2 angkat keris...hakkk ptuih...

Air Mani berkata...

sepatutnya ahli Umno diberi kekebalan undang2 dan diplomatik, kerana perjuangan suci membela bangsa dan ugama tanahair. saya amat bertimakasih dengan saudara senapi kerna memperjuangkan parti dengan ikhlas dan jujur, serta x mengharapkan kebendaan. hangpa yg kutuk2 semua xdak akai.

ingat pangkah PAS masuk syorga ka? mmg segala bangunan sekolah pejabat hospital dibina atas darah keringat ahli Umno memperjuagkan segalanya. saya mewakili semua PA minta org pembangkang tidak dibenarkan mengundi pilihanraya utk masa depan negara. juga pengambilan PA mesti dititikberatkan keahlian Umno, sebolahnya ahli Umno tanpa mengira kelulusan hendaklah bermula pada gred 41.

sekian sahaja

Melayu N32 berkata...

kalau camtu,xpayah buat negara la...kasi bubar je malaysia ni kalau undang2 xleh pkai...bodoh punya melayu yg brnama Air Mani...

PTD Cerdik berkata...

woii boleh belah la gred 41...belajar malas...tau nak gaji & gred besar je...bodoh punya sokongan...

kefifitan berkata...

aku ahli UMNO...mlm ni aku nak p rogol anak org,curik duit kt kedai pak ahmad...apa aku kisah,sebab aku ahli UMNO...bak kta Air Mani la...ahli UMNO kebal dri undang2...

Tanpa Nama berkata...

PTD Cerdik....ni hang punya taikk...cara dia cakap dia memang bukan PTD...sekadar nak memanaskan hati aja...cuba baca katanya gred 41 hampeh...adaka patut kata kat diri dia sendiri punya gred cam tu...aku syak ni bukan PTD...mungkin kerani cabuk bodo aja nih....semua FTD start dengan grd 41...bodo...bodo...bodo sombong

Tanpa Nama berkata...

YB Mahfuz berkata, kerajaan sering memberikan alasan untuk beri bonus

KUALA LUMPUR, 11 Nov: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar membidas jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz bahawa negara akan mengalami implikasi kewangan yang besar jika menaikkan elaun sara hidup (Cola) kepada kakitangan awam.

Mahfuz berkata, kerajaan sering memberikan alasan sedemikian apabila melibatkan keperluan rakyat namun berbelanja besar untuk kepentingan pemimpin Barisan Nasional.

"Saya kesal dengan pendirian kerajaan itu. Untuk kakitangan awam,kerajaan selalu berhujah ia akan beri implikasi yang besar kepada negara.

"Bila Ceupacs minta bonus,alasan yang sama diberikan,mereka kata akan menelan belanja RM3.1 bilion. Tapi kerajaan tak kisah pun untuk beri peruntukan RM65 juta untuk ubah suai kediaman Perdana Menteri," kata Mahfuz dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Naib Presiden PAS itu turut menegaskan, beliau tetap berpendirian bahawa elaun Cola mesti dinaikkan untuk meringankan beban kakitangan awam.

"Saya tetap pertahankan bahawa kerajaan harus beri bayaran Cola tambahan kepada kakitangan awam.

"Saya cadangkan paling kurang kenaikannya sebanyak RM100. Itu paling kurang kerana beban yang ditanggung kakitangan awam ini dengan kos hidup yang meningkat.

"Tidak memadai dengan kerajaan memberikan bayaran penuh sebanyak RM500 yang diumumkan dalam bajet 2011 kononnya untuk bantu persekolahan.

Petang semalam, Nazri sewaktu penggulungan Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 di peringkat Jabatan Perdana Menteri memberitahu cadangan kenaikan elaun itu tidak dapat dipertimbangkan kerana memberi kesan kepada kewangan negara.

PTD Cerdik berkata...

sialan, ada sokongan mnyamar dgn nick aku. ni mesti tergila2 nak duduk dlm office sambil buat kerja. dah duduk luar tu pun kira bersyukur dah ada kerja. bila besembang2 jeing2 org kat dlm blk ni, mesi asyik mengata kalo sampai muncung2 mulut.