SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

13 November 2010

USAH MERUNGUT CUTI TAK CUKUP

Berita Harian
12/11/2010




MERUJUK surat yang disiarkan dalam ruangan ini bertarikh 10 November lalu oleh 'Guru Biasa' bertajuk 'Guru tidak dapat nikmati cuti panjang persekolahan'.

Saya tidak berpuas hati dengan alasan yang diberikan kerana cuti yang di- nikmati semua guru ketika ini adalah lebih panjang dan baik berbanding penjawat awam lain.
Penjawat awam lain yang bekerja lebih teruk daripada guru seperti polis, bomba dan askar bekerja mengikut syif yang ditetapkan dan sekiranya sedang bercuti walaupun cuti mingguan jika berlaku hal kecemasan mereka akan dipanggil bertugas.
Mereka terpaksa bertugas demi negara sehinggakan cuti mereka dibekukan untuk hal tertentu. Guru sepatutnya lebih bersyukur kerana mendapat cuti panjang walaupun seminggu. Sama ada rasional atau tidak sesuatu kerja itu dengan tugas kita, sepatutnya kita tidak boleh merungut berikutan gaji diberi adalah berdasarkan gaji sebulan termasuk hari kelepasan am, cuti rehat juga cuti mingguan.

GUEST 24,
Kuala Lumpur.

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TULAH SEBELUM NAK MOHON JADI CIKGU KAJI DULU ADAKAH IANYA MENEPATI SELERA KITA..KALAU TAK IKUT SELERA JGN MOHON JADI CIKGU..KALAU DAH JADI CIKGU KENA REDALAH KERANA KITA SENDIRI YANG NAK JADI CIKGU..TIADA PAKSAAN PUN

Tanpa Nama berkata...

Tak cukup cuti apa lg...cuti sekolah sebulan lebih tak cukup ka...penjawat awam lain pun tak dapat cuti mcm tu...tak payah jd cikgu la macam tu...semua nak kena layan...bersyukur la apa yg ada.. cuti sekolah sebulan lebih tu, cuti la cukup2....

Tanpa Nama berkata...

cikgu sepatutnya kena hadir ke sekolah buat kerja2 pejabat atau lain-lain kerja biar pun waktu cuti penggal persekolahan.

tengok penjawat awam lain, adakah ada keistimewaan cuti berbulan2?

kakitangan awam biasa d sekolah seperti kerani dan sebgainya tetap hadir waalupun cuti sekolah. mereka ikut waktu pejabat...

guru2 tak payah komplen sangat la...menyampah...

Tanpa Nama berkata...

Walaupun aku tak cikgu tp aku ada kawan cerita cikgu sekarang byk keja sehingga bawa keja kerumah. Ada yg kena keja semasa cuti dan hari sabtu blh kata setiap minggu ada program sekolah. Lain lah org PPD atau JPN atau puak Putrajaya memang dapat cuti betul-betul cuti tanpa gangguan.

IMAM > KLP berkata...

Salam.Hmmm. gaduh bab cuti la pulak..Ini penyakit hati jea... semua P.A adalah memikul tugas yang sama berat,cuma bagi yang merungut adalah mengikut lokasi dan sistem kerja yang berbeza .

Tak payah nak kalut la..Bila kita terjeremus dalam bidang itu pasti kita dapat merasa penat lelahnya ,cuma bagi yang tidak merasa dan tidak faham etika kerja pasti menganggap semua bidang tugas itu adalah senang.semua P.A mahu tugas dan kerja yang senang dan bergaji lumayan.

Jadi yang tak tahu dan tak faham jangan jadi ini sebagai isu atau provokasi murahan sekadar menjatuhkan rakan penjawat awam lain.

Ingatlah..keikhlasan melaksanakan kerja adalah satu ibadah yang mulia dituntut oleh Islam.Jadilah insan yang selalu bersyukur dan taat pada perintah Allah..pasti anda selamat dari penyakit busuk hati dan hasad dengki itu.jangan mudah terpengaruh dengan sikap atau rintihan dari rakan sejawat yang malas dan sering meluahkan "penat" melaksanakan ibadah.

Akhir kata..kita semua bekerja kuat.."Bukan bikin skrip drama yang hanya perlu menaip bila bekerja"

p/s :Pihak kerajaan harap pertimbangkan Bonus atau imbuhan selebihnya sekadar menghargai golongan P.A ..jangan mudah meluluskan projek yang mana menguntungkan sebelah pihak sahaja.Kerana anak Imam lain pun ada yang bersekolah dan pakai pampers !!!

Tanpa Nama berkata...

sudahlah...cikgu memang anak emas kerajaan..sikit2 cikgu naik gaji...sikit2 naik pangkat..sikit2 naik elaun..sikit2 nak tambah cuti..

dah berbulan2 cuti penggal..tak cukup2 lagi ke cikgu?

oi..cikgu...cikgu...

Tanpa Nama berkata...

Cikgu memang mengada-ngada. Ajar budak utk lulus peperiksaan ajer. Terutama sekolah rendah lah. Bangga UOSR banyak A, tapi lihat sekarang!!! Masalah sana, masalah sini. Usah fikir cuti lah, fikirkan tanggungjawab tu. Ingat, esok kena tanya soalan yang sudah lama bocor, agak2 boleh jawab ker???

Tanpa Nama berkata...

NYAMPAH JUGA PASAL CIKGU DOK MERUNGUT TU..DIORANG KEJA SAMPAI 2 PETANG JA..KITA YG DOK OPIS NI SAMPAI KLU 5...TU PUN CIKGU2 ASYIK MINTAK ITU INI...MENGADA SUNGGUH LA..SAYA MCM TAK RESPECT JA CIKGU ZAMAN SEKARANG NI...ADA SESETENGAH YG BELAGAK MCM ORG KORPORAT...NTAH LA SAYA TAK BERMINAT LA

Tanpa Nama berkata...

Guru cuti sebulan. Cuti tanda kertas dan jaga spm.

Guru balik pukul 2.00. Ini lagi ulasan bodoh dan katak bawah tempurung.

Guru sekarang mcm ofis hour. masuk pukul 7.30. balik pukul 4.30. adakala sampai pukul 5.00. sabtu kena dtg aktiviti koko.

jangan komen macam orang bodoh. guru zaman sekarang semua kena buat. jadi tukang kebun, tukan sapu dan pelbagai lagi.

bukan mengajar ajar.

yang bagi komen..hangpa memang busuk hati.

realitinya bukan seperti yg anda jangkakan.

Tanpa Nama berkata...

Kesian cikgu yer ... Cikgu zaman sekarang kena sapu sampah ... Yang saya nampak, cikgu suruh murid sapu dan pungut sampah ada. Siap ada tugas kerja harian lagi untuk murid bersih kelas, tapi tu "pendidikan". Sekarang "pelajaran". Ada cikgu yang tak mau jaga periksa SPM sebab cuti sekolah nak melancong. Yang datang sekolah cuma beberapa kerat cikgu saja. Yang ajat kelas peperiksaan tahun depan sudah mula kelas tambahan sebab GB nak jaga prestasi sekolah. Cikgu lain ... ha ha ha ... Cemerlang di sekolah bukan semua cemerlang. Apa pun saya ucapkan TAHNIAH kpd cikgu.

Tanpa Nama berkata...

Yang Menulis ni tahu pasal bidang perguruan.Untuk makluman guru mempunyai jadual mengajar yang padat danm kerja pentadbiran.Cuti rasmi 7 hari setahun untuk digunakan jika ada kes kes kecemasa.jangan lihat pada cuti sekolah.Guru Ada kelas tambahan waktu cuti .jangan bandingkan dengan kerja pejabat yang ada masa untuk ke kantin pada wakti bekerja.
Dakwaan tu jangan gunakan lutut..gunakan Akal sikit bila bercakap.
Cikgu tidak merungut pasal tugasanya.tapi kenapa bukan guru yang menyibuk tak tentu pasal.Kalau minat mohon dan rasai sendiri keindahan bidang keguruan.
Dahulu Guru Di Hormati
Kini Guru tiada nilai dihati masyarakat sebab golongan yang cintakan ilmu semakin sedikit

Ali berkata...

Peeeeerah...cikgu

Tanpa Nama berkata...

Apa kes plak...ingat bagus sgt ke cikgu ni nak itu ini...setakat mengadap budak sekolah je tak perlu nak tunjuk hebat..menyampah betul

Izuan berkata...

Masa saya sekolah dulu, banyak juga guru yang bagus2 dan beretika, tapi yang hamlau pun banyak jugak. Ada cikgu saya memang kaki mabuk, ada kaki tidur, bercinta sesama cikgu pun ada dan macam2 lagi.

Harini pulak ada cikgu jadi kontraktor, pun ada buat direct selling lagi, jual kain batik sutera pun ada. Bak kata orang macam2 ada.

Jiran saya pun cikgu juga, pantang cuti saja mesti balik kampung. Masa saya tunggu anak balik sekolah banyak cikgu berebut sama murid2 nak balik sekolah.

Yang saya sedih banyak cikgu tidak ada rasa kasih sayang pada murid terutama murid sekolah rendah. Kesian saya pada budak2 tu. Ramai yang meloncat bila dapat 5A UPSR, tapi yang lemah lagi ramai. Bila ditanya pada murid kelas 3,4 dan 5 mereka kata cikgu selalu tak masuk kelas, kesian.

Apapun tahniah buat cikgu yang komited dengan tugas teruskan usaha murni, bagi yang culas harap berubahlah dan bangkitlah. Murid akan dewasa dan akan menilai siapa guru mereka sebenar.

kefifitan berkata...

apa salah cikgu nak tambah cuti...
bagi jer la...penat jugak beb cikgu ni...nak tambah cuti sebab hal kecemasan tu,7 hari mana cukup

hayati kata² filem tan sri pramlee:
"lu punya rezeki lu makan,gua punya rezeki gua makan,apa salah kita makan sama²..."

Kulub berkata...

Mmmmmm....baik sungguh bahasa kefifitan tu.

Tanpa Nama berkata...

sapa kata cuti cikgu bolih cuti,kami kena buat kelas tambahan,perkhemahan,jaga pmr,spm,stpm,buat persiapan untuk mengajar.jabatan lain habis pukul 5 tinggal kerja kami golongan guru,kerja bawa balik rumah,periksa buku,periksa kertas soalan,buat alatan dll,kalau tak pernah kerja guru jangan cakap.

Tanpa Nama berkata...

jabatan lain sabtu cuti,guru sabtu kena bekerja ,kelas tambahan,ko-kurikulum dll.jabatan lain memang balik pukul lima tapi di pejabat sembang dan bolih keluar minum di kedai kopi berjam2

Tanpa Nama berkata...

tak payah cuti sapa nak ajar nanti kalau dibagi cuti. kerja2..

atau pun senang cita, berenti tak ya kerja.. nak cuti saja...

juen berkata...

hayati lah erti dalam tonggak 12..

Tanpa Nama berkata...

hayatilah dalam tonggak 12...

Tanpa Nama berkata...

hormatilah guru..anda juga boleh membaca hasilpenat lelah guru..anak cucu anda juga guru yang ajar..bak kata saudara sebelum ini..jgn cepat judge kalau kita sendiri bukan dalam bidang tersebut.

bekas murid kesal... berkata...

Cikgu-cikgu....Terima kasih cikgu....aku jd org berguna pun sbb didikan cikgu dulu2...cikgu dulu-dulu ikhlas mengajar/mendidik aku...tidak pernah merunggut/tidak pernah jemu/tidak pernah megeluh tidak pernah meminta itu ini..sebab cikgu dulu2 mendidik kerana Allah dan anak bangsa....SEBAB itu aku jd orang berguna sekaran..
Tapi...cikgu pada masa kini...mendidik/mengajar kerana apa??ganjaran semata2!!elaun semata!!tiada keikhlasan untuk mendidik anak bangsa...tgk budak2 zaman sekarang semakin biadap dengan guru2....zaman 90an dulu jarang kita baca/dengar anak murid biadap atau melawan guru...renung2kan wahai guru semua....

Tanpa Nama berkata...

Cikgu kna motivasi diri ni........mna ble cuti mkn gaji buta jer kne la bg service skit..jgn merungut..x baik la sbb kita kje mkn gaji bkn kje kompeni sndiri nk ikut kpala sndiri je..byk da prubahan sbb cikgu pling untung..banyk knaikan pgkat..jd bersyukur la..jgn merungut k..senyum2x slalu..