SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

05 November 2010

HANYA DUA JAM UNTUK LULUS PINJAMAN PERUMAHAN PENJAWAT AWAM MULAI TAHUN TAHUN DEPAN

Bernama
5/11/2010




KOTA KINABALU, 4 Nov (Bernama) -- Bermula tahun depan, kelulusan permohonan pinjaman perumahan pada kalangan penjawat awam dijangka hanya mengambil masa dua jam, apabila e-Borang dilaksanakan sepenuhya.

Setiausaha Bahagian Pinjaman Perumahan (BPP), Perbendaharaan Malaysia Datuk Shuib Md Yusop berkata pelaksanaan e-Borang itu yang dijadual awal tahun depan, bertujuan memendekkan tempoh menunggu yang kadang-kala mengambil masa lebih daripada 14 hari.

"Jika dulu, kelulusan pinjaman perumahan mengambil masa 14 hari atau lebih lama, tapi hari ini sangat cepat, permohonan boleh diluluskan pada masa satu hari iaitu anda hantar hari ini, esok dah dapat kelulusan.

"Kita cadang mungkin tahun depan kita boleh luluskan (pinjaman perumahan) dalam masa dua jam saja, bila semua sedia dilaksana dan semua pemohon akan menggunakan e-Borang iaitu secara talian dan bukan lagi secara fizikal," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau yang sebelum itu melancarkan e-Borang pinjaman perumahan peringkat negeri Sabah, berkata perkhidmatan tersebut telah dilancarkan di Semenanjung pada 2 Ogos lepas dan akan dilancarkan di Sarawak dalam masa terdekat.

Katanya semasa tempoh peralihan ini, pemohon masih boleh menggunakan borang fizikal namun mereka digalakkan menggunakan e-Borang yang boleh dimuat turun melalui laman web BPP.

"Ketika ini dokumen-dokumen sokongan masih perlu dihantar secara manual (ke pejabat BPP), tapi mungkin tahun depan kita perkenalkan hantar secara talian melalui 'imaging'," kata beliau.

Shuib berkata pelaksanaan e-Borang juga dijangka mengatasi kelewatan memproses kelulusan pinjaman yang turut menjejaskan pembayaran, sekali gus menyebabkan peminjam dikenakan denda lewat.

Selain itu katanya, e-Borang juga mengurangkan kesilapan kerana pemohon sendiri yang mengisi borang tersebut serta boleh menyemak semula sebelum dihantar.

-- BERNAMA

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

satu yang menyebabkan orang tak komen kat sini adalah artikel BANGSAT....cuba kalau pinjaman rumah open kat PKS ka , kontrak kerajaan ka...baru leh dengar BAGUSSS...ni macam taik aja idea..adakah patut pinjaman rumah naik...nak kasi muflis rakyat ka pa menteri BANGANG tuh

bkn bodoh berkata...

Setuju...

pekerja N17 berkata...

nak tanya sesiapa yang tahu...
saya gred N17 dan layak RM120k maximum loan. mengikut bajet 2011, had loan akan dinaikkan pada tahun depan, jadi berapakah had baru untuk gred saya selepas kenaikan tersebut?

Mrs aisha Bukafia berkata...

Berita baik!!!
hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

 Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
Puan Emiliana melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com
untuk pinjaman anda

Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.