SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

01 November 2010

CUEPACS TUNTUT DIBERI DUA BULAN GAJI

Sinar Harian
1/11/2010




SUNGAI PETANI - Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap kerajaan akan menimbang pemberian bonus dua bulan gaji kepada penjawat awam. Presidennya, Omar Osman berkata, pihaknya melalui Mesyuarat Khas Majlis Kongres Cuepacs yang diadakan pada 8 Oktober lalu, telah menghantar memorandum kepada Perdana Menteri mengenai perkara itu. Menurutnya, dalam memorandum itu, Cuepacs menggesa kerajaan memberikan bonus sekurang-kurangnya setengah bulan mahupun RM500 jika tidak mampu untuk memberikan dua bulan gaji.
“Tuntutan bonus dua bulan gaji ini diperjuangkan Cuepacs sejak tahun lalu, namun kita kecewa kerana dalam Bajet 2011, hanya bonus RM500 diberi kepada kakitangan awam dan pesara. “Oleh itu saya meletakkan sedikit harapan agar kerajaan menilai kembali pemberian bonus, jika tidak mampu dua bulan gaji ataupun sebulan, sekurang-kurangnya setengah bulan gaji, tambahan pula selepas musim perayaan sebegini,” katanya ketika sidang media sempena Majlis Perjumpaan Presiden Cuepacs bersama Anggota Sektor Awam Kuala Muda di Ruang Legar SP Plaza, di sini, semalam. Omar berkata, kehadirannya bertemu anggota sektor awam daerah ini juga untuk memberikan penjelasan kepada ahli bahawa Cuepacs tidak akan berdiam diri mengenai tuntutan itu.
Dalam perkembangan sama, Omar berkata, pihaknya berharap kerajaan dapat membina sistem baru yang lebih baik pada Julai 2011 setelah Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dimansuhkan. “Setelah PTK dimansuhkan, kita berharap menjelang Julai 2011, satu sistem baru menggantikan PTK lebih baik, adil dan saksama bagi memudahkan penjawat awam dalam proses kenaikan pangkat. “Selain itu, kita turut memperjuangkan elaun sara hidup iaitu Cola agar sama rata diberikan, tidak mengikut zon seperti sebelumnya iaitu secara adil diberikan RM300 kepada semua penjawat awam setiap zon,” katanya. Menurutnya, Cuepacs juga memperjuangkan kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) daripada RM180 kepada RM300 dan tuntutan Skim Gaji Baru berlandaskan modal insan yang berpendapatan tinggi.

153 ulasan:

Anak Sarawak berkata...

2 bulan gaji bonus saya tak pasti dapat atau tidak. Tapi yang 100% confirm esok (2 Nov 2010) harga petrol garenti naik!

Terima kasih Malaysia!

Malaysia BOLEH !

Tanpa Nama berkata...

PRU 13 sokong PKR...kemudian minta 2 bulan gaji bonus dengan anwar ibrahim.....mesti dapat punya...i sumpah

Tanpa Nama berkata...

kerana i sudah putus asa dengan BN dan najib

Tanpa Nama berkata...

Tolong perjuangkan bonus 2 bulan. Don't give in to just rm500 or 1/2 month bonus. Whatever you do, mr president, you have 1.2 million people behind you! So be brave, and be bold.

kefifitan berkata...

dah boring dah dengar pasal bonus nie...tok sah arap la...sakit ati je

Tanpa Nama berkata...

Harga petrol RON97 naik 5sen, harga barangan dapur makin hari makin naik, ni persiapan skolah nak kena beli...anak 4 orang yang skolah - baju, seluar, kasut, beg, alat tulis, buku latihan, yuran skolah...

TOLONG BERTIMBANG RASA PADA ORANG2 YG SUSAH...KAMI SELAMA NI TIDAK PERNAH BERBELANJA BESAR, SEMUA DIGUNA UNTUK KEPERLUAN KELUARGA...TAPI UMPAMA KAIS PAGI MAKAN PAGI, KAIS PETANG MAKAN PTG!

Tanpa Nama berkata...

Agak2nya bila nak dapat? Ni dah bulan November...baru ni dalam Dewan Rakyat Parlimen pun ada yg dah sound suruh tengok balik bonus PA...!!

Latip Boriba berkata...

pembangkang;lah punca kita x dapat bonus

Tanpa Nama berkata...

Latip Boriba mengarut betul...................................i tetap sokong PAS

Tanpa Nama berkata...

nilah akibat berjuang untuk kumpulan dia saja ,sekarang siapa yg rugi,mereka dan keluarga mereka yg rugi

Adam berkata...

Dah mansuh PTK nanti jangan lah buat pembaharuan yang merepek2 pulak. Tapi dia orang memang suka merepek pun.

pesara kerajaan berkata...

Cuba renungkan adakah prestasi perkhidmatan awam begitu baik sekali hingga mewajarkan pemberian bonus! Berkenaan COLA pula hendak disamaratakan....adakah taraf hidup Lembah Kelang sama dengan taraf hidup di Sungai Petani atau tempat lain yang kos hidup lebih rendah? Fikirkanlah!

Adam berkata...

Saya terpanggil menilai semula apa yang di tulis oleh pesara kerajaan ni.

Berkenaan prestasi PA tak perlulah nak dibincangkan kerana mesti tak akan selesai tapi keputusan hendaklah dibuat secara purata sebagai penghargaan dan memotivasikan PA yang terdiri dari pelbagai peringkat ni. Kalau nak dikaji secara teliti kenapa pula kerajaan beri RM500 kepada pesara kerana apa yang mereka sumbangkan sekarang ni. Jadi buka sikit minda kita ok.

Berbalik kepada cola ni pun saya nak beri penjelasan kepada pesara kerajaan, dekat mana kos hidup yang rendah. Sila buat kajian yang menyeluruh sebelum membuat kenyataan tu.

Harga sepinggan nasi goreng di Bukit Bunga sama dengan harga di Lembah Kelang, rasanya di lembah Kelang lebih murah kalau pandai cari tempat, begitu juga harga sup kambing di sebelah supermarket keramat sama harga dengan yang di jual di Jeli, harga minyak sama saja, harga roti sama saja, harga makanan laut begitu mahal di Jeli, begitu harga ayam daging di Bukit Bunga. Oh ya Bukit Bunga ni dekat dengan Jeli. Rumah sewa mahal dan sukar nak dapat, cuma di Lembah Kelang mudah cari rumah sewa.

Buat pesara kerajaan, yang lebihnya di bandar besar ni cuma kemudahan hiburan sebab di Jeli tak ada cineplek dan di Lembah Kelang berlambak2kan. Oh ya cuma satu hiburan yang murah di Kelantan ni iaitu ayam2 kat seberang tu memang murah berbanding ayam kat Lembah Kelang ni memang mahal.

Apa cola ni hanya untuk hiburan saja ke? Memang dah pencen nafsu tak kuat, rumah dah ada, anak2 dah membesar, tapi kita kena tenguk pada yang baru nak memulakan kehidupan ni.

Saya buat perbandingan ni sebab saya dah bertugas di Bukit Bunga dan Lembah Kelang.

Tanpa Nama berkata...

Harian Metro hari ini..TPM ada cakap pembinaan Menara Warisan guna duit PNB sepenuhnya..bukannya guna duit kerajaan..

so bajet 2011 yang diumumkan hari tu dah terlebih RM5b kan?

Rasenye bolehlah kerajaan bagi bonus at least sebulan gaji kat PA..right?

teruskan uasahamu presiden CUEPACS..kita masih ada peluang yang cerah..

Tanpa Nama berkata...

Saya doktor gigi. Kerja tak henti-henti sepanjang hari. Beratus-ratus nak tampal gigi, cabut, buat gigi palsu, cuci gigi. Pesakit tanya apasal appointment lambat. Kaki dua tangan dua, badan satu, dah maksimum dah kerja yg I boleh buat. Tapi, gaji tak seberapa. Kerja banyak, air liur, darah, org tak gosok gigi belambak-lambak, blajar Lima tahun, gaji ada ke sama dgn guru. Bonus tak terima. University latih doktor gigi bertambah, tapi yang kerja kat kerajaan sama saja jumlahnya. Sebab ramai yang pi sektor swasta. Gaji lumayan, patient tak ramai, patient pun tak banyak kerenah. Sebab kerajaan tak bagi bonus, Sebab kerajaan buta atau bodoh sangat untuk menghargai jasa kami, sebab kerajaan tak bayar gaji yg cukup kepada saya. Inilah sebabnya saya akan ke sektor swasta tak lama lagi. Inilah sebabnya Klinik kesihatan/Pergigian kerajaan tak cukup pekerja. Yg kerja di sana pun orang yang gembira. Org tak gembira boleh ke nak bagi layanan bagus, senyum kat Pesakit. Suka tak suka, duit tu penting. Gaji kenalah setaraf dengan kerja. Tak perlu nak tubuh talent corporation nak panggil balik orang dari luar negara, Sebab orang sendiri pun tak pandai jaga.
-doktor gigi yang geram

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs perlu tuntut BONUS 2 BULAN! Kami sokong... xde bonus KPI kami akan jaminkan merudum tahun depan... boikot semua prog kerajaan

emy/mamasuri berkata...

mintak lagi ke??
cukuplah kot..
dah tawar hati dah sume...
p/s: ciannyer doktor gigi tu..

Tanpa Nama berkata...

nasi berlauk ditanah merah tak sama dgn nasi berlauk di KL,di tanah merah lebih murah dari KL,YG mahal pasal orang luar dr tanah merah,peniaga cekiklah,cuba orang tempatan rm3.50 termasuk air,bercakap biar betul,jgn asyik tambah saja,biar berpijak dibumi nyata

Tanpa Nama berkata...

cuepacs sudah tidak relevan,bubarkan saja,asyik dok berjuang untuk kumpulan sokongan saja,tapi dok cerita ahli 1.2 juta orang,mana ada 500,000 pun tadak ahli yg lain tumpang saja mana bayar yuran,pecahkan cuepacs menjadi 2,satu kumpulan profesional dan satu kumpulan sokongan,kita cari presiden yg hebat sikit.

Kulub berkata...

Ada pulak beza harga orang tempatan dengan orang luar, memang double standard.

Tanpa Nama berkata...

semua orang mengaku susah,mana makan gaji ada kaya,sebelum cukup bulan gaji dah habis baik kumpulan sokongan ataupun kumpulan profesional.masa kita minta kerja dulu kita dah tahu skim gaji kita,semua dilampirkan masa ditawarkan jawatan.memang gaji rendah tapi kita setuju,nasiblah kita

Semutar berkata...

Beli lauk kat bazar ramadan Jenub mahal betul, letih nak pijak kat bumi mana.

Tok Wang berkata...

Sememangnya benar kalau makan di kelantan mahal harganya sebab peniaga dengar loghat orang luar melambung2 harganya, Nasi berlauk kat KL murah sebab saya tau tempatnya.

Tanpa Nama berkata...

memanglah double stadard orang luar tak berani komplain,orang tempatan dia akan cerita dekat semua orang kampong boikot kedai tersebut,tidak percaya pergi makan nasi sekarang di galas,semua harga makanan akan naik musim pilihanraya.macam dijohor bahru,pagi harga orang tempatan,petang,malam harga orang singapura 3x ganda,serupa tak fahamje hidupni

Tanpa Nama berkata...

Maka rumusannya elaun COLA kenalah samarata sebab kat mana ceruk harga mahal belaka.

Tanpa Nama berkata...

ditaiping masih ada lagi bihun sup rm1.00 dan satey 15 sen,tapi diKL MANA MAHU CARI,SEBAB SEWA KEDAI MAHAL,perbezaan harga kita kena mengaku,itu realiti.kos dikampung masih tidak tinggi,kita tidak bolih banding harga minyak,harga telur itu barang kawalan,kita kena banding harga rumah,sewa rumah dan kos sara hidup yg lain.cola tak bolih sama,itu realiti

Tanpa Nama berkata...

gaji,elaun pm tak sama dgn tpm dan menteri kabinet yg lain,itu hakikatnya,kalau sama itu bukan skim gaji,krn jawatan besar mesti gaji besar.yg bolih sama dalam perniagaan,tak kira hg berkelulusan tinggike,rendahke, siapa perniagaannya untung banyak dapat pendapatan banyak.macam jabatan swasta LAP untung berjuta bonus 3 1/2 bulan,bank rakyat untung 3 billion bonus 6-12 bulan bonus bergantung kpd pangkat tinggi pangkat tinggi bonus,MAS rugi banyak pekerja kena buang(VSS)

Tanpa Nama berkata...

Jom pakat2 pindah taiping, dapat makan mee sup dan satey hari2 hahaha, dapat hidup secara realiti.

Mat berkata...

Tempat aku bertugas di johor ni cola rm100 barang makan mahal, duduk kat jeti nelayan, ikan mahal sebab hantar ke singapore, tapi taiping makan murah cola rm200, patut cola di taiping cuma rm100 saja sebab makan murah hehehe

Tanpa Nama berkata...

pasaltu dr mahathir banyak swastakan sektor kerajaan spt penyelegaraan hospital,telekom.LLN,jabatan air,untuk ringankan beban kerajaan(semuanya dia bagi dekat kroni OMNO DAN BN)jabatan kerajaan keuntungan bukan sasaran tapi kepuasan rakyat dan kesejahteraan rakyat.ada baik dan buruknya swastakan jabatan kerajaan,baik kerajaan tidak terbeban,buruknya depa fikir keuntungan saja dgn menaikan tarif dan harga barang,yg menanggungnya kita rakyat,pasaltu semasa mahathir nak swastakan jabatan kerajaan,ustaz fazdil ,presiden pas dan parti pas menentangnya sehabis2nya,tapi apakan daya,depa tak peduli,pasal kroni2BN dah dok nganga dan melilih air liur,nak jadi jutawan segera.

Tanpa Nama berkata...

memang cola ditaiping rm200 tapi dipinggir taiping spt selama rm100,pasal taiping dikira majlis penbandaran taiping,macam alor setar,kangar,sg petani,baling,

Tanpa Nama berkata...

Syarikat pembekal peralatan hospital dan wad siapa punya tu, saya tak tahu lah.

Tanpa Nama berkata...

PM BUTA EKONOMI! BODOH...X SEDAR KALAU DIA BAGI BONUS PADA PA, 50% AKAN DAPAT BALIK PADA KERAJAAN DAN SEKALIGUS DAPAT KEMBANGKAN EKONOMI NEGARA. NI DOK BERKIRA 3 BILLION, TP YG BUANG BERBILLION2 DIA TAK NAMPAK!!! IKUT LAGI CAKAP BINI YG BODOH SOMBONG TU!

Tanpa Nama berkata...

Ada majlir bandaraya dapat cola rm300, tapi melaka pun bandaraya tapi cola masih rm200 sama macam taiping, malah PM isytihar melaka negeri maju pulak, itu macam mana kira.

Anggota berkata...

Bila beri bonus tetap akan menjana ekonomi juga, bukan semua PA menyimpan, mesti akan beli barang, jadi kedai akan laku. Masih ku ingat lagi dulu masa dapat bonus ramai PA beli tv, peti ais dll yang baru, ramai anak2 merasa. Tapi kalau projek lain dibuat pasti kroni yang kaya, tak ramai anak2 yang rasa.

Tanpa Nama berkata...

dimanapun sistem sama saja pangkat rendah gaji rendah,kalau n16 gajinya rendah dari n17 begitu dgn n22,32,n41.kalau diswasta kerjanya risiko tinggi gaji tinggi macam kerja dipelantar minyak risikonya tinggi gaji puluhan ribu.gaji tentera dan polis tinggi sikit,pasal risikonya tinggi tapi tak banyak manapun,prebet mesti rendah drp kopral gajinya rendah drp sarjan begitulah sebaliknya.kalau pengawai ada sistem gaji pengawai.cuepacs kena berjuang ikut sistem yg ada bukan bolih minta ikut sukaje,bonustu lain,bonus mesti semua dapat sama,drp sokongan ke jusa jangan beza.semua orang ada sumbangan masing2,jangan PRA kata kita kerja teruk,itu kerja kita,jusapun kerja juga,kalau jabatan itu tak memuaskan dan banyak aduannya dia yg akan kena maki dgn orang atasan dan orang politik,semua orang ada sumbangan

SSM berkata...

Duduk diam2 mari kita tenguk beza skim gaji PA ni.

1. Gaji mati N17 dan N22
2. Gaji mati N22 dan N26
3. Gaji mati N26 dan N27
4. Gaji mati N27 dan N32
5. Gaji mati N32 dan N36
6. Gaji mati N36 dan N41

Ada yang berbeza sikit saja dan ada beza begitu ketara. N41 kita tolak ketepi lah sebab golongan P&P cepat naik pangkat tentu tak rasa sampai gaji mati N41 tu.

Kita tenguk gaji golongan N sokongan ni. Cuba teliti betul2 beza N22 dan N26. Pastu lihat Beza N32 dan N36. Kita lihat pula beza gaji mati N17 dan N22. Begitu juga beza gaji mati N27 dan N32.

Ada terdapat jurang yang amat ketara. Contohnya Nak naik pangkat dari N27 ke N32 agak perit tapi gaji mati tak berbaloi.

Manakala kenaikan pangkat N17 ke N22 boleh dapat KUP, gaji mati agak berbaloi.

Tetapi gaji mati N22 ke N26 tak berbaloi jika nak dibandingkan dengan gaji mati N32 ke N36.

Pening tu jika dilihat betul2. Itu lah yang patut diperjuangkan oleh Quepacs agar perbezaan tak begitu ketara.

Tanpa Nama berkata...

bonus mana boleh sama antara semua gred...takde kat dunia ni bonus yang sama..kat swasta pom ikut level..samada bonus ikut bulan gaji ataupun ikut prestasi kerja..itupun percentagenya darab ngan gaji bulanan..takkan bonus general manager nak sama ngan bonus operator kot..kerja sapa yang lebih kritikal?operator hanya pakai kudrat saja..manager team susah kerjanya..kene guna otak utk pikir mcm mana planning n nk jana ekonomi..sgt berbeza work scope tu..

tapi kalau bantuan khas kewangan boleh sama..mungkin kita boleh minta nilai yang sama rata..rm3000 utk setiap PA semua gred? itu dah ok dah..

so kene tahu apa yang kita minta..bonus berbeza dengan bantuan khas..

Tanpa Nama berkata...

Rakan2 sekerja saya yang sebaya ramai yang hendak meninggalkan sektor awam. Doktor, doktor Gigi, pegawai farmasi. Sebab kami belajar susah-susah tinggi-tinggi, dapat beli kereta myvi/proton ngan tinggal kat rumah teres je. Semua dipaksa kerja dgn kerajaan selama 3/4/5 tahun sbb undang2 negara cakap mcm tu. Lepas habis perkhidmatan wajib, terus ke Klinik n hospital swasta. Sebab gaji bagus boleh beli BMW, rumah banglo. Inilah hakikatnya, disebabkan gaji sektor awam tak setaraf dengan pangkat dan status. Khidmat tak dihargai. Suasana kerja yang stressful, tak bagus. Dahlah pandangan awam cakap lambat, tak bersopan, tak effisien, malas. Kalau gaji tinggi, I sanggup lagi buat kerja mcm ni, sbb pulangan bagus. Ni tak. Siapa untung? Singapura n luar negara. Kalau kerja sana, ni bukannya tak patriotik, ni kita panggil bijak dan berfikiran rasional.

-doktor gigi yang geram

Tanpa Nama berkata...

Mintak le naikkan perkiraan ganjaran pencen ke 10%

Tanpa Nama berkata...

naik kan gaji..sekarang sume perlu duit..100 dah mcm 1 ringgit jer..sekejap jer abis..tolong la tgk blik..semak balik gaji pada sekarang..kate nak pendapatan tggi..duit PA macam org miskin..

Tanpa Nama berkata...

Aku sokong PA golongan profesional hijrah ke sektor swasta! Mcm bini aku, nama je doktor tp kerja macam kuli...dh la asyik on call saja, abis rumah tangga mcm mana? Gaji ciput pulak tu!

Kesian jugak pada kakitangan awam LELAKI yang bepangkat rendah! Sebagai LELAKI kena tanggung keluarga...abis kalau gaji pun tak cukup, macam mana nak dapat kebahagiaan rumah tangga?

Kerajaan patutnya tengok segala kesusahan yang kakitangan awam tanggung...jgn pikir untung rugi kerajaan saja! Rumah tangga porak peranda, anak2 jadi tak tentu hala ni semua punca dari KEBODOHAN Kerajaan yang memerintah buat dasar...kebajikan rakyat tak terbela!!!

Tanpa Nama berkata...

kalau tak puas hati gunakan saluran yg betul iaitu peti undi anda berhak untuk menentukan siapa pilihan alternatif anda agar ia akan membawa perubahan yg lebih baik,
dan jangan takut dan bimbang undi anda adalah rahsia dibawah spr tiada siapa boleh untuk membongkar siapa yg anda pilih walaupun dikatakan ada no siri pendaftaran itu hanyalah untuk kemudahan perjumlahan kertas undi yg telah dikeluarkan sahaja, undi anda adalah rahsia dan anda berhak spt termaktub dalam atricle 10 perlembagaan persekutuan.

Tanpa Nama berkata...

Itu ron 97 punya minyak kerajaan tidak kawal harga untuk orang kaya, kalau mahu murah pakai aje ron 95 ada subsidi kerajaan. Itu pun susah nak faham ke?

Tanpa Nama berkata...

pakai ron95..nnt enjin cepat rosak..pastu pencemaran..pastu kereta senang nk terbakar..
kene pakai vpower 97..

Tanpa Nama berkata...

ape sebab nak naik kan harga?..nak cover galas kan?mengong punya kerajaan

Tanpa Nama berkata...

Sy kakitgn PA(sokongan),, pakai viva 660,, guna minyak ron97,, lebih pikap,,jimat minyak..tak ada tulis pon ron97 tuk org kaya?..pandai2 je kerajaan naikkan arga..tanya rakyat dulu..paham?

Tanpa Nama berkata...

ron97 naik lepas no ron95 lak..hmmmm ape lahhhhhhhhhhh najib ni..naik 5sen pun kami org terasa..kami bukan org senang macam ko orang badigol betul..

Tanpa Nama berkata...

selain bonus, kerajaan patut fikr soal menaikkan gaji pekerja awam ni.

ringgit malaysia sekarang ni setaraf rupiah indonesia saja. rm100 macam tak ada nilai.

naiklah gaji, elaun, cola ke..

hai...sempit betul hidup...

najib dengan hishamudin tak apalah tak pernah ada pengalaman tak ada duit..nak apa semua dapat...

kita?? mmmmmmmmmmmmmm......

Tanpa Nama berkata...

Dalam tidur2 Pak Lah, kakitangan awam terbela...gaji dapat dinaikkan! Ni Najib jd PM asyik dok perbetoi bini...satu apa pun tak nampak! NKRA, KPI kepala hotak dia ada la! Tu dok suruh PA buat tu buat ni...mintak maap la kat Putrajaya skang ni 70% dh comfirm tolak BN dlm PRU nnt. Tunggu laa...tu sampai demam dah dok nampak kejatuhan BN lepas ni!!!

Tanpa Nama berkata...

KEPADA PENGUNDI2 GALAS & BATU SAPI, BUAT KEPUTUSAN YG BIJAK...TOLAK KERAJAAN TAK BERTIMBANG RASA TOLAK SAMA SKALI BN KHASNYA PENJAWAT AWAM..TUNJUKKAN KUASA RAKYAT PD KERAJAAN YG TAK TAHU HARGAI PENGORBANAN PENJAWAT AWAM!!! PENGUNDI POS TOLONG JGN UNDI BN!!!!

Tanpa Nama berkata...

cukop thread pasal bonus 2 bulan - enough is enough.somemore topics about the 2 month bonus will be very boring. our beloved PM got more important things(he thinks so) to do than to read our lamentations or complen complen - thats the real truth.NOW...this very moment,this very saat...we have to act and decides.we all got to do something(my brothers and sisters,on the "same boat" with me...) DO IT when "it is time" ! do what ?? USE YOUR PEN !

halim Jempol berkata...

kami para pembantu tadbir persekutuan akan terus mendaulatkan BN dan UMNO selaras dengan perlembagaan Malaysia dan Rukun Iman. Hanya BN mampu memerintah dan memberi wang ehsan RM500. jika harapkan pembangkang, cuba fikir pernahkah DAP dan PAS bagi bonus pada semua PA? fikirlah ooiiii

Tanpa Nama berkata...

kerajaan skrang dah naik lemak, tak layan kita orang dah. saya tak tahu pembangkang akan lagi bagus ke tidak jika mereka menang PRU13, tapi kalau bagus, i pun happy dan continue sokong mereka. kalau tak bagus, undi BN balik. masalahnya, BN skrang kurang ajar dgn PA, dengan saya, cakap bende bodoh je, jadi I akan mengundi pembangkang pada PRU13 sebab saya nak bagi tunjuk ajar pada mereka.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan BN sudah tidak penyayang, sudah tidak bertimbang rasa, tak jaga hati rakyat. kenapa? kerana mereka dah lama sangat memerintah, ingat negara ni hak milik mereka. ingat duit cukai kita mereka boleh sewenang-wenangnya buat apa-apa saja. saya, salah seorang golongan professional penjawat amam BENCI akan kerajaan BN sekarang.

Tanpa Nama berkata...

tak usahlah berlumba-lumba menjadi negara maju, tapi rakyat hidup dalam keadaan tertekan dengan kos hidup yang tinggi dan mencetuskan ketidakstabilan dan peningkatan kes jenayah jika tidak diimbangi dengan penekanan kepada kesejahteraan rakyat. pendapatan dan peluang pekerjaan perlulah menjamin masa depan rakyat. bukannya hidup tertekan dan ramai pula yang menganggur terutama di kalangan graduan...selogan negara maju, tapi yang maju orang-orang yang berkepentingan sahaja. yang tak ada kepentingan akan hanyut ditinggalkan oleh mereka yang kaya ni...inilah sikap manusia di akhir zaman...

Tanpa Nama berkata...

kalau kita tengok sistem gaji mana ada adil,akibat penyelarasan gaji 2007,35%,25%,15%,7.5%.kenaikan gajidg32 rm98 tapi kenaikan gaji dg41 rm91,sebelum inimana jadi macam ini.tentang gaji mati semua kumpulan ada gaji mati ramai dah pa dok gaji mati tak kira kerja apa.ada yg kerja sampai gaji mati dah 5-6 tahun akhirnya depa yg mati

Otai berkata...

Orang umno ni bila bercakap saja mesti macam budak bodoh, entahlah kesian juga aku.

Mantan PM dulu ada menyuarakan rasa bimbang berkenaan ketua cawangan akar umbi ni terdiri dari orang bodoh, tapi setelah dia pencen baru nak cakap, sebab budak2bodoh ni yang sokong dia. Yang lawak tu setelah beliau pencen bertanding bahagian pun kalah. Itulah di katakan ada penyokong yang bodoh bodoh belaka.

Tanpa Nama berkata...

sokonglah pakatan rakyat

kerana rakyat ialah boss bukannua najib dan rosmah

Tanpa Nama berkata...

Untuk Halim Jempol jgn kamu nak samakan rukun iman dalam Islam dengan dengan daulatlatkan UMNO dgn BN keran aini boleh tergelincir akidah.

Kamu mesti faham dan bezakan bahwa UMNO itu parti perkauman dan berfahaman sirkular(dengan maksud masakini kehidupan hal ehwal didunia ini tak boleh campur aduk dgn agama)dan perkauman pula dilarang oleh rasul sebagaimana disebut antara lainnya " bukan dikalangan ku orang yg memperjuangkan assabiyah(perkauman) dan bukan dikalangan ku org yg berperang atas dasar assabiyah" fkr2kan lah jgn sampai dudunia pun kita kejar dan ampu tak dapat apa2 dan diakhirat pula kita menjadi org2 yg rugi (muflis)

Tanpa Nama berkata...

halim Jempol berkata...

kami para pembantu tadbir persekutuan akan terus mendaulatkan BN dan UMNO selaras dengan perlembagaan Malaysia dan Rukun Iman. Hanya BN mampu memerintah dan memberi wang ehsan RM500. jika harapkan pembangkang, cuba fikir pernahkah DAP dan PAS bagi bonus pada semua PA? fikirlah ooiiii

Selasa, November 02, 2010 9:17:00 PM

OTAK LETAK KAT LUBANG JUBUR..TU PASAL BAGI STATEMENT MACAM NI...MEMANG GAMPANG LAH LU...

Tanpa Nama berkata...

cikit lagi mlsia jdi mcm indon n thai..prcyalah..

Ali berkata...

Halim, engkau kena makan kismis doa ni dan solat sunat taubat tau.

PA ni kalau buat kenyataan berbaur perkauman kena tindakan tatatertib, tapi kalau buat kenyataan terkeluar akidah Islam tak pula kena tindakan tatatertib.

Tanpa Nama berkata...

siapa cakap parti pembangkang tak pernah bayar bonus? musti tak baca paper ni..bukan ke time raya haritu kerajaan negeri ada bagi duit raya jugak? kemudian baru lah kerajaan pusat decided nak turut bagi jugak..jgn lupa ye..

adik saya engineer kat kelantan..kerja ngan kerajaan kelantan..mmg gaji sikit..TAPI selepas kerajaan PAS dah habis bayar hutang yang dibuat oleh pemerintahan dulu..kompeni dia revise balik semua gaji..kasik naik gaji..

i think tats why org cakap kelantan mundur..kerajaan dia terpaksa menjelaskan segala hutang yg dia terpaksa terima..but now..if we open our eyes..ramai je yang kaya raya kat kelantan..itu belum depa sedut minyak kat laut lagik tu..

i dont know which side i'm going to choose..both have pros and cons..

Talib berkata...

kami Johor maju sebab BN, kesian eklantan hidup mermpat dan miskin hina sebabkan PAS.. beralihlah sekarang... hidup BN

Tanpa Nama berkata...

hahahaha...aku dah kata >70% PA skang dah sokong pembangkang...lepas upacara pecah tanah Menara 100 tingkat akan tambah lagi 20%....hahahaha rata2 pekerja swasta dh 90% sokong pembangkang! MAPUS LAH BN DAN NAJIB @ NAJIS!!!!

Tanpa Nama berkata...

johor memang maju,tapi bandar di johor semua cina punya dan tidak lama lagi semua kawasan kampung di wilayah ekonomi iskandar cina singapura punya masatu orang melayu tinggal dalam laut,di kelantan memang mundur tapi semua bangunan di bandar melayu punya.

Tanpa Nama berkata...

i hate of thinking that the RON97 price is hiking again..

kata price floating..kene ikut pasaran..time harga minyak dunia turun sikit..tak pernah pom depa nak turunkan harga minyak..bull shit..

petronas selalu ckp kalau tak naikkan harga minyak..depa terpaksa tanggung kerugian..tapi sebenarnya..depa tak pernah rugi pom..at year end..pasti ada bonus utk pekerja depa...penipu besar..

pastu dlm paper today..kenapa nak bandingkan harga minyak kat Malaysia dengan Thailand (RM3.80)? Kalau time nk banding harga..pilih negara yg harga minyak tinggi..tapi xkesah la..walaupun minyak dia tinggi..jalan dia xpernah ada tol..dari selatan thai ke utara thai..xde tol pom..jalan tu lagik jauh dari perlis ke johor..futher more..living cost kat sana murah je..cuma petrol yang mahal..makanan murah..baju murah..kereta murah..motosikal murah..barang rumah murah..semua murah..

i know because my cousin yang duk kat kampung kat thailand pom mampu guna kereta mitsubishi..original mitsubishi..

lepas tu..sapa cakap hidup kat negara luar spt autralia/canada/uk/us lagik susah? kalau engineer kat sini dapat pay RM2000..kat sana pom bley dapat $2000..tapi cni harga kereta mahal..RM2000 hanya mampu pakai kereta kelisa (RM40K)..$2000 mampu guna honda civic ($40K) kat canada..brand new..cuba tgk nisbah gaji dan kuasa membeli..


we are downgrading our live here...aku nak merasa hidup di negara maju..yang mana dapat byk kesenangan..ada bullet train..ada highway auto bahn..kereta murah..petrol RON102..every house ada dishwasher..mungkin ada robot pembantu rumah..sistem persekolahan/tadika yang enjoyable.. everything berkualiti..

jom kita migrate..pilih lah hidup yang serba moden di negara yang moden..

Jawapan untuk Talib berkata...

Talib, sejauh mana Johor maju saya tak nampak. Jenayah rompak rogol tu bukan main selalu dengar la. Sabah Sarawak pun BN punya, ada maju ke? Kalau Johor betul betul maju, itu bermakna BN pilih kasih, maju Johor tak maju Sarawak dan Sabah. kami mahu tukar!

Tanpa Nama berkata...

i hate living in johore..not a good place to raise our children..banyak singaporean..culture dh berubah..5 thn berada di johor..tensen dengan karenah singaporean..mcm dh bukan tempat malaysia dah..ramai sangat pakai baju yang tak cukup kain..kesian kat rakyat johor..dapat dosa free pandang org seksi..

Tanpa Nama berkata...

johor memang maju tapi bangunan,kedai2 di bandar2 cina punya,tidak lama lagi kampung2 di wilayah iskandar cina singapura punya,melayu dok difelda saja.di kelantan bangunan dan kedai2 di bandar melayu punya.

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn pendapat tanpa nama 9:04..jgn bandingkan harga minyak dgn negara yg lebih yg lebih tinggi harganya(yg bkn negara pengeluar petroleum)..kalau berani cuba banding dgn arab saudi..guaner gamok?..rakyat terpaksa tanggung harga kereta antara tertinggi di dunia(sbb kena Tax)minyak pulak mahal..huhu.

Tanpa Nama berkata...

kawan saya ni keje kerajaan. gred 41 (15tahun lebih). belah malam bawak teksi kawan kat kl-putrajaya. setiap malam dapat RM200-RM500. kalau 20 hari dapatlah 4000 - 10,000. melebihi gaji awam da..tak perlu runsing pasal bonus tahunan..prestasi keje mendatar je sebab tak cukup tidur 4jam je sehari. tapi takpe berbaloi. dapat beli rumah 3 biji.kete 2 biji.

Tanpa Nama berkata...

Bayangkan harga sebenar kereta sepatutnya boleh dibeli sekitar 70k shj tapi terpaksa bayar 115k(tax gila babi)..pinjaman 9 tahun kena interest lg..minyak mahal..kena tol..insurance mahal..gaji ciput..cuba pikir tuan tuan!..bandingkan harga kereta antara Mesia dgn Thai atau Indon atau filipina..mesti x brani nak banding?

Pesara Kerajaan berkata...

Apabila isu bonus dan COLA dibangkitkan ianya suatu isu yang sensitif. Saya teruja kerana cetusan yang dibangkitkan ini akhirnya ramai yang menyuarakan pandangan masing-masing. Mungkin pandangan-pandangan sebegini boleh digunapakai pihak yang berkaitan apabila membuat keputusan yang boleh diterima semua pihak. InyaAllah. Alhamdulillah Allah memberi rezeki kepada hambaNYA yang bersyukur. Adakah kita betul-betul bersyukur?

Tanpa Nama berkata...

cuba check harga kereta honda kat canada..

http://ca.autos.yahoo.com/newcars/honda/make_overview/

kalau gaji $2000..mmg mampu pom beli kereta honda odyssey..

arghhh...tensen...

Tanpa Nama berkata...

saya bersyukur kerana Allah kurniakan saya dengan daya pemikiran begini..dapat compare baik dan buruk..dapat compare harga kereta mahal dan murah..

cikgu saya berjaya mendidik saya menjadi insan yang berguna..alhamdulillah..

tapi apa yang saya tahu..

Allah telah berfirman di dalam Al-Quran: “….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….” (Ar-Ra’du:11)

Tanpa Nama berkata...

Taraf ekonomi rakyat pon x mampu nak di pertingkatkan sebok nak jadi negara maju..puiii

Tanpa Nama berkata...

http://ca.autos.yahoo.com/newcars/honda/make_overview/

Tanpa Nama berkata...

"Tak berubah nasib kroni kalau tak di sebabkan Umno"..amacam?

Tanpa Nama berkata...

Senarai 10 Negara Harga Petrol Termurah di Dunia


1. Venezuela - $ 0,05 / liter atau RM0.16 sen seliter

2. Turkmenistan – $ 0.08/liter atau RM 0.26sen seliter

3. Nigeria - $ 0.10/liter atau RM0.33sen seliter

4. Iran – $ 0.11/liter atau RM0.36 sen seliter

5. Arab Saudi – $ 0.12 liter atau RM0.39 sen seliter

6. Libya - $ 0.14 liter atau RM0.46sen seliter

7. Kuwait - $ 0.21 /liter atau RM0.69 sen seliter

8. Qatar - $ 0.22/liter atau RM0.72 sen seliter

9. Bahrain – $ 0.27/liter atau RM0.89 sen seliter

10. United Arab Emirates – $ 0.37/liter atau RM1.22sen seliter

where are we?

Tanpa Nama berkata...

ternampak kat satu website..

http://ahkong.net/penting-fakta-tentang-minyak-yang-semua-kena-tahu/

Negara Harga minyak seliter (dalam RM)

Malaysia RM2.70
Iran RM0.34
Venezuela RM0.16
Turkemenistan RM0.39
Arab Saudi RM0.19
Mesir RM0.81
Brunei RM 1.10 (S0.50)

Dari data diatas, membuktikan propaganda kerajaan adalah palsu dan tidak benar.Kesemua negara pengeluar minyak diatas, harga minyak adalah dibawah RM1.10 seliter. Ada sesetengah alasan mengatakan keluaran minyak kita tak sebanyak Arab Saudi yang mengeluarkan sejuta tong sehari. Menurut kerajaan, pengeluaran minyak kita adalah dalam lingkungan 700 ribu tong sehari. Oleh itu kalau berdasarkan ratio pengeluaran minyak antara Arab Saudi dan Malaysia 1 juta : 700 ribu, sepatutnya harga minyak Malaysia dalam lingkungan RM0.30 sen sahaja. Kenapa Arab Saudi boleh kekalkan harga minyak pada 0.19 sen seliter tapi Malaysia pada 2.70 sen? Bukankah jauh bezanya? Bagaimana pula dengan Venezuella yang jumlah penduduk hampir sama dengan Malaysia boleh kekalkan harga minyak pada 0.16 sen seliter sahaja? Ini menunjukkan ada sesuatu yang tak kena dalam menguruskan hasil minyak dalam negara.

Tanpa Nama berkata...

Anak Johor Sejati

Tak usahlah nak bangakan negeri Johor kaya, nak tanya yg kaya siapa punya ?, Dengar cerita kerajaan Johor nak bayar gaji pun kena pinjam duit k'jaan pusat.
barangan di Johor mahal disebabkan kuasa beli org2 Singapura, org Johor terpaksa hidup tersepit usah bohonglah aku anak johor.

Memang benar aku pernah pergi ke Kelantan memang yg kaya kepunyaan org2 melayu kelantan terdiri syarikat2 besar kecil hingga hotel pun yg punya org Melayu Kelantan.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan Pulau Pinang bagi tambahan RM300 kepada PA Negeri P.Pinang jadi RM800...Kerajaan Pusat RM500 saja..
Sendiri fikirlah...siapa yang jaga kebajikan PA...

Tanpa Nama berkata...

KITA NI SEMUA KENA TIPU..JGN YANG MENIPU KENA BALA DARI TUHAN SUDAHLAH...SILAP2 MATI ESOK2 MATA TAK BOLEH TUTUP KERANA TERLALU BANYAK PENIPUAN..YANG KENA TIPU RAKYAT KEBANYAKAN...INGAT DOA ORANG YANG TERANIAYA DIMAKBULKAN TUHAN

Tanpa Nama berkata...

Saper2 ade info harga kereta bagi negara asean tolong info.tq

Tanpa Nama berkata...

kite x akan dpt ape2...sebab duit da abis tabur dekat batu sapi dengan galas....kalo korang nak ape2..korang bunuh ahli parlimen tmpat korang...bagi ade pilhan raya kecil..mase tu mintak KAW2!!!!!!!!!!!!..hahahaha...puiiiiiiii!!!!!

Tanpa Nama berkata...

KALAU BAJET BONUS X CUKUP SELARASKAN JER BONUS TU SEMUA DAPAT...ANGGARAN RM 1500 KER...

Tanpa Nama berkata...

Kawan-kawan..betul kah pengiraan harga kereta import macam ni?mcm mana dengan harga kereta tempatan?

Jenis Kenderaan : BMW Model 735iAL/ 2003
Kapasiti injin : 4,999 cc
Harga belian : Euro 36,277.84 (Euro 36,277.84 x RM 4.5562 = RM 165,289.09)
Tambang Kapal : RM 1,500.00
Insuran : RM 826.45

Nilai Kastam = RM 165,289.09 + RM 1,500.00 + 826.45 = RM167,615.53

Duti Import = Nilai Kastam x Kadar Duti Import (berubah mengikut Bajet)
RM167,615.53 x 200 = RM335,231.06

Duti Eksais = Nilai Kastam x Kadar Duti Eksais (berubah mengikut Bajet)
RM167,615.53 x 100 % = RM167,615.53

Cukai Jualan = Nilai Kastam + Duti Import + Duti Eksais
RM167,615.53 + RM335,231.06 + RM167,615.53 = RM670,462.12

Jumlah = RM670,462.12 x 10% = RM67,046.21

Jumlah Duti/ Cukai yang perlu Dibayar kepada Kastam Diraja Malaysia BMW Model 735iAL /2003 = RM569,892.80

Tanpa Nama berkata...

Harga kenderaan mahal…..jangan salahkan kerajaan?

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak seharusnya dipersalahkan mengenai kadar tarif yang tinggi berhubung kenderaan yang diimport kerana banyak faktor lain yang mempengaruhi harga.

Timbalan Menteri Perdagangan dan Industri Jacob Dungau Sagam berkata demikian di sidang Dewan Rakyat hari ini ketika menjawab soalan daripada Ahli Parlimen DAP-Bandar Kuching Chong Chieng Jen.


Beliau menjelaskan bahawa pengurangan atau penghapusan kadar tarif tidak menjamin harga kereta menjadi lebih murah.

"Kadar tetap dan duti eksais untuk semua jenis kenderaan buat masa ini dikekalkan supaya hasil negara tidak terjejas.

"Di samping itu, pengurangan atau pembasmian duti import tidak semestinya menyebabkan harga kenderaan menurun kerana harganya ditentukan oleh pengeluar dan syarikat berdasarkan kuasa pasaran," jelas beliau.

Chong, yang tidak yakin dengan jawapan itu, berkata kereta-kereta import yang dijual di negara-negara jiran seperti Thailand dan China adalah jauh lebih rendah berbanding di Malaysia.

"Sebagai contoh, kita banding kereta Toyota Vios dijual di Malaysia di antara RM70,000 hingga RM90,000.

Di Thailand, kereta itu dijual dengan harga di antara RM50,000 hingga RM70,000. Di negeri China, ia dijual dengan harga di antara RM45,000 hingga RM60,000.

Begitu juga dengan kereta Honda City, di Malaysia, dijual dengan harga kira-kira RM90,000 tapi di China dijual dengan harga RM50,000," katanya.

Beliau juga menekankan bahawa kereta buatan tempatan dijual dengan harga yang lebih mahal di pasaran tempatan.

Di China, kereta berkuasa kuda 1,000 cc seperti Cherry (buatan tempatan) dijual dengan hanya RM19,000 hingga RM30,000. Tetapi di Malaysia, Perodua Viva dijual dengan harga RM38,000," katanya.

Dasar perlindungan

Chong menuduh kerana kerajaan melaksanakan "dasar-dasar perlindungan" untuk melindungi syarikat seperti Proton dan Perodua.

Ujar beliau, "syarikat-syarikat ini amat merbahaya dan menindas rakyat. Matlamat syarikat-syarikat ini ditubuhkan bukan untuk membawa keuntungan kepada kerajaan tetapi "untuk kepentingan kroni Barisan Nasional (BN) di Proton dan Perodua."

"Akhirnya, rakyat merana. Soalan saya, adakah adil untuk rakyat Malaysia membayar harga kereta yang mahal apabila kroni BN di Proton dan Perodua membuat untung yang banyak? Apa yang kerajaan buat?" soal beliau.

Bagaimanapun, Sagam tetap dengan pendiriannya bahawa sebarang pengurangan duti tidak akan menjamin harga kenderaan yang lebih murah kerana harganya bergantung kepada faktor-faktor lain.

Faktor-faktor ini termasuk harga komponen, import separuh atau sepenuhnya, kadar pertukaran mata wang, kos pengangkutan, insuran dan kos pinjaman bank," katanya.

Bagaimanapun, liberalisasi industri automatif, seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak sebelum ini, sedang dalam peringkat pelaksanaan.

Beberapa siri perjanjian perdagangan termasuk mengurang dan membasmi duti import akan dilakukan secara berperingkat-peringkat.

Perjanjian-perjanjian ini kata Sagam, melibatkan perkongsian dengan Jepun, Korea Selatan,China, Australia dan New Zealand.

Tanpa Nama berkata...

Rakan-rakan sekalian,
Nampaknya kerajaan tidak melayani permintaan bonus 2 bulan oleh para penjawat awam.
Jadi apa yang kita boleh buat untuk tunjuk rasa tidak puas hati? Sebab nak tunggu PRU13, lama jugak, takut lupa dan termakan kata-kata manis kerajaan pada waktu itu. Nak tunggu Cuepacs, haihhh, memang mengecewakan sebab langkah yang diambil untuk tuntutan bonus tidak berkesan langsung/useless.
Maka, saya, sebagai individu dari kalangan penjawat awam, mengambil inisiatif untuk memulakan satu Gerakan. Gerakan untuk menunjukkan kita ini tidak puas hati dengan gaji rendah dan tiadanya bonus.
Saya mencadangkan agar kita menulis e-mail kepada ahli-ahli pembangkang seperti anwar, lim kit siang, nik aziz, webpage keadilan, dap, pas dan menceritakan suasana kerja kita, kualiti hidup kita, gaji yang tidak cukup dan ketidakpuasan kita sebagai seorang penjawat awam. Pihak pembangkang pasti gembira memaparkan e-mail kita dalam webpage mereka.
Sebagai menunjukkan kita bersatu, dan Inilah adalah Gerakan yang penting, saya mencadangkan kita Menyudahi e-mail kita dengan Nama pena :- penjawat awam - (pangkat dan jurusan)
Ini adalah cadangan saya. Apa-apa pandangan diharap dapat kemukakan.

- penjawat awam, u44, pegawai pergigian

halim Jempol berkata...

nampak sgt ada ijazah tapi bodoh dan bangang sebab sokong pembangkang. kami minta BN dan JPA segera naikkan gaji kami agar sama dengan P&P keparat yg menyokong pembangkang, barulah ahli Umno rasa dihargai. Juga selaku PT Persekutuan, kami harap agar elaun cola diberi khas kepada ahli Umno sahaja, ini adalah demi kepentingan agama dan negara

Tanpa Nama berkata...

cube bace brita harian hari ni..de lagi pgwai pro m'pertikaikan kita ni yg dok tgh sibuk minta bonus... knp ek pgwai2 pro er yg slalu mcm x suka kita ni mintak2 bonus mcm ni?? pe pndpt anda smua?.;.

Tanpa Nama berkata...

kenapa gaji PT nak sama dengan gaji P&P? tak logik langsung..

kalau macam tu..kasik saja PT yang buat SEMUA kerja P&P..baru dia tahu..suruh dia bagi speech in every meeting..suruh dia wat planning..suruh dia wat paperwork..suruh dia mengajar student diploma dan ijazah..

dan suruh PT tu mintak ngan kerajaan...gaji+elaun depa sama dengan gaji+elaun KSN...ada berani?

Tanpa Nama berkata...

lau org swasta tu ok lar lau jeles or xsuka kita mintak2 bonus ni... tp ni pa sndiri.... tp bila gov bg bonus die guna jgak bonus tu...

Tanpa Nama berkata...

kita buat piket saja ramai2...ataupun kita turun minum kt kantin kul 10-11 pg. tinggalkan kerja masing2...

CUEPACS...KALAU KALI NI MISI GAGAL, PRESIDEN SILA LETAK JAWATAN!!! GANTI DENGAN ORANG MUDA YANG BERANI BERSUARA...SETAKAT TELEGRAM YG KO HANTAR KO INGAT NI ZAMAN 7O-AN? LEMBAB, PATUT PMPERKOTAK KATIK SAJA... KENA TUDUH MCM2 - TAK BERMORAL..LAGI DOK BERLEMBUT!!! ALANG2 DH KENA TUDUH TAK BERMORAL...KITA BUAT APA YG PATUT!!!

Tanpa Nama berkata...

mungkinkah pegawai itu bergred JUSA? dah byk sgt duit..tak perlu pada bonus..

tapi saya rasa kalau P&P bergred 41 dan 44..mereka juga nak bonus tu..gaji mereka bukannya byk sgt pon..

Tanpa Nama berkata...

tp dlm brita harian hari ni siap tulis jawatan die 'pegawai 44' siap suh bg bonus kat pa yg cemerlang jer... die x tau ker penilaian manusia ni tlalu subjektif kita ni pun yg dpt msuk gov ats rzeki...lau kita rasa kita dpt msuk gov or naik pgkat sbb kita ni lbih baik dr org lain...muhasabah lar diri...

Tanpa Nama berkata...

lg pun bonus ni bukan nyer kita minta tiap2 bulan or tiap2 minggu... bg sy masih munasabah tuntutan para pa ini.... bg yg bujang or anak sorang dua mbe rasa dah cukup rm500 + rm500 pmbrian gov... cuma kita letakkan diri kita sbgai pa yg branak 4 ker misalannya... tmbahan faktor kos hidup yg sgt 'sakit' utk pa menanggung..nak svis keta pun dah mgigil ni kan plak nak hdup bmewah jgn mimpi lar..sedangkan pegawai pro pun ada yg gaji tinggal bblas ringgit sblum hari gaji tibe...petah kita pa sokongan ni...kena berjimat crmat slalu...sy brfikir tuntutan bonus stahun skali ini adalah releven

Tanpa Nama berkata...

Biasanya berita harian, utusan malah the Star semuanya pro-kerajaan. Kalau pro-pembangkang, susah mau renew lesen tau. Pastu, yang tulis tu kebarangkalian orang pangkat tinggi. Dan Biasanya yang cepat naik pangkat pun orang yang ada connection, orang pro-kerajaan. Itupun orang pangkat tinggi banyak yang baik hati, nak juga orang di bawahnya dapat bonus, gaji mencukupi, jarang yang iri hati. Jadi yang tulis kat berita harian tu, was-was sikit tujuannya, kan? Nak tahu sentimen penjawat awam, tengoklah komen kat sini. U orang decide la ramai yang pro kerajaan atau pembangkang.
Dan kepada si halim jempol, x salah Kalau orang Ada pandangan yang berlainan dengan u. Asalkan hujah mereka Ada kebenarannya, bolehlah kita pikirkan dengn sendiri. Tak usah nak panggil mereka bodoh, Sebab nak dapat ijazah jadi doktor, I rasa orang bodoh tak boleh kot.

Tanpa Nama berkata...

Tak perlulah mempertikaikan tentang gred. Semua orang berpeluang menjadi pengarah atau sekadar budak pejabat. Itu semua bergantung dengan nasib dan usaha. Rezeki tuhan

Tanpa Nama berkata...

btul..kalau bodoh, sure dah tak sempat nak dapat ijazah..sure kene tendang IPTA kerna selalu fail dlm exam..

Talib berkata...

hanya org BN yg faham erti kehidupan

Tanpa Nama berkata...

Talib berkata...

hanya org BN yg faham erti kehidupan

NI LAGI SEKOR MANUSIA BANGANG

Tanpa Nama berkata...

halim Jempol berkata...

nampak sgt ada ijazah tapi bodoh dan bangang sebab sokong pembangkang. kami minta BN dan JPA segera naikkan gaji kami agar sama dengan P&P keparat yg menyokong pembangkang, barulah ahli Umno rasa dihargai. Juga selaku PT Persekutuan, kami harap agar elaun cola diberi khas kepada ahli Umno sahaja, ini adalah demi kepentingan agama dan negara

Rabu, November 03, 2010 1:44:00 PM

KAU TU YANG KEPARAT ..DASAR PENGAMPU..PEMBODEK..PENJILAT T**K..NEGARA INI NEGARA DEMOKRASI...SUKA HATILAH NAK SOKONG SESIAPA ....ITU PUN NAK KENA AJAR...BODOH.. BANGANG..KECIK2 MENYUSAHKAN MAK BAPAK...DAH BESAR BERTAMBAH MENYUSAHKAN ORANG LAIN....BLAHLAH LU....

Tanpa Nama berkata...

ckp soal keta ni...bile kita nak rasa pkai keta yg harganya tak termasuk tax2 yg x munasabah & melampau terutamanya kepada rakyat yg brpndptn sederhana ke bwh... yg menanggung kesakitan nya adlh rkyt bpndptn rendah...

Tanpa Nama berkata...

toke2..ahlong2...kabel2 besar...kontraktor2 'berkabel'...kroni2...dan dll seumpamanya akan terus tersenyum menikmati hasil 'tax'...

golongan2 ini tak rase kpritan membeli kereta yg telah ditokok tambah kos jualan.....;.

Tanpa Nama berkata...

Harga asal BMW Model 735iAL/ 2003
RM 165,289.09

kat malaysia jadi RM569,892.80


btul ker?

tapi
Persona kat Saudi = RM 33,934 aje
Proton Gen2 kat Saudi = RM 32,256 aje
Waja kat Saudi = RM 35,673 aje...

sape2 pakar ekonomi leh terangkan x? aq ni yg xpaham ekonomi ni pelik lar..

terutamanya glongan pndpt sederhana ni dpt manfaat ke ?

please...;.

Tanpa Nama berkata...

aku cadangkan CUEPACS perjuang benda lain jugak..selain dari kita minta bonus..

apa kata kalau mr presiden mintak semua PA diberi keistimewaan beli kereta tempatan..kalau beli Proton/Perodua/Naza..TIADA duti eksais/duti jualan/lain-lain tax..

baru laa dapat kurangkan kadar keberhutangan isi rumah bg PA ni..amacam?

Tanpa Nama berkata...

permintaan bonus 2 bulan memang baik.tapi ada benda lain yg lebih baik drpd bonus yg kita terlepas pandang.contohnya 'claim' utk pekerja yg menggunakan kenderaan sendiri utk melaksanakan tugas mereka.kadar masih sama seperti sebelum tahun millenium dulu,dah lama sgt tak nilai semula.yg lagi bagus,kadar claim berbeza mengikut pangkat.yg pangkat rendah kadar claimm rendah,begitulah sebaliknya.agaknya harga minyak/tol pun lagi murah kot bagi yg berpangkat rendah.itu belum kira claim yg hangus akibat kelekaan KP dan Admin.kat siapa nak mengadu?

Tanpa Nama berkata...

harap presiden cuepecs tidak bermain sandiwara,perjuangan perlu diteruskan.belalah rakyat marhain yang berpendapatan rendah yang semakin tersepit.

Tanpa Nama berkata...

mungkin halim jempol boleh terangkan kenapa ada diskriminasi harga kereta proton di malaysia dan di saudi arabia..

halim jempol kan cerdik..dia orang umno..mungkin dia byk tahu yg mana kita tak tahu..

cepat halim..jom share..

Tanpa Nama berkata...

Persona kat Saudi = RM 33,934 aje?

PLUS DGN MYK BPE SEN JER...

kita keta nasional pun mahal
plus myk mahal..

berbaloi kot sbb negara aman n bgunan pencakar langit plus sistem lbuhraya yg maju + tol yg brteknologi ....

g keje balik keje kena byr tol...

bbaloi lar kot..

Tanpa Nama berkata...

please halim jempul...mohon keterangan...

Tanpa Nama berkata...

kelisa aku yang kecik tu pom lagik mahal dari proton pesona kat saudi..

Tanpa Nama berkata...

1 malaysia!!

Tanpa Nama berkata...

ni berita BASI ke berita BABI nih

Tanpa Nama berkata...

pepun sy tetap sokong pemrintah..sbb apapun kputusan yg dibuat msti demi kbaikan kpd rkyat...

wlau sy x paham pun pe manfaat tax import kereta bagai, AP lah.....

sy yakin mesti ada hikmahnya knp harga proton kat luar negara murah & keta import jd mahal kat malaysia...


syukur negara aman dan membangun pesat...aset2 serta premis2 perniagaan semakin banyak dimiliki bumiputera...hidup 1 malaysia...

Tanpa Nama berkata...

halim jempol masih nak 'menegakkan benang yg basah'...dari komen2 yg ade nie mengesahkan majoriti PA(dan rakyat amnya) menolak kerajaan BN atas kelemahan yg begitu ketara dalam mentadbir negara sehingga kerajaan dah tak tau mana satu nak di utamakan..fikir fikir kan lah!!!

Tanpa Nama berkata...

pa pun x salah sokong gov sdia ada...

ok apa..kita mengecapi keamanan walau bbilang kaum...

ali salim berkata...

EKH KORANG PATUT BERSYUKUR...JANGAN BANYAK MENGELUH..PM BUAT SEMUA UNTUK KITA..KALO TAK SUKA DENGAN ROSMAH BERENTI JERK...PI KERJA KILANG LAH YER

~I Love Rosmah~

Tanpa Nama berkata...

Bila kerajaan nak takover Penang Bridge?

tol bridge ni paling mahal..skali masuk Pulau dah kene RM7 utk kereta..yang kaya hanya PBSB..

ni yang aku dapat dlm website PBSB..

cost "built by the Government in 1982 at a total cost of RM800 million (excluding the cost of land acquisition)"

jom kita kira..secara roughly

tol = RM 7 per entry
vehicle per day = 100 000

RM 7 x 100 000 = RM 700 000 perday

RM700K x 30 hari = RM21 000 000 per month

RM 21 000 000 x 12 bulan = RM 252 000 000 per year

so...
kalau
RM800 000 000 / RM252 000 000 = 3.2 tahun sahaja dah balik modal..tahun2 selepas tu hanya keuntungan..

Talib berkata...

itu semuanya fitnah kepada keprihatinan PM dan BN. harga kereta sudah dijelaskan oleh YAB TPM semalam, kenapa kamu masih enggan menerimanya? ingatlah, jika Umno x byr gaji kamu, makan nasik pun kamu x mampu, paham?? harga Tol juga amatlah murah, jauh beza berbanding di Austrialia dan Amerika, malahan hanya 1% jalan bertol, 99% rakyat tidak terjejas apa pun..

Tanpa Nama berkata...

Robert kluster pakar buat ujian kenderaan buat kajian kereta kelisa dia uji dgn pemberat berderai body kereta tu, dia kata body kereta macam body peti sejuk syarikat kereta ni nak buat duit ke nak buat kereta, ceri2 keselamatan teruk diuji dgn kereta waja air bag tak terbuka, pintu depan jem tak boleh buka.
Sebahagian org2 eropah takut nak naik kereta malaysia kerana tiada jaminan keselamatan, sebabtulah kalau kemalangan biasanya musim perayaan kemalangan maut biasanya kereta buatan malaysia.

Kereta buatan Malaysia tak dapat lepas spec europe sebab tulah tidak dapat dijual disana yg pernah dieksport dulu banyak yg telah dibawa balik.

rakyat Malaysia tiada alternatif dapat kereta import kerana mahal harganya

Tanpa Nama berkata...

talib...kat mana dapat fakta 1% jalan bertol tu? aku pon nak baca jugak artikel tu..nak tambah pengetahuan ttg negara tercinta..nnt bley ckp kat foreingner jugak..

Menara 1000 berkata...

Kerajaan dah xtau nak buat ape sebenarnya..turunkan cukai kereta(harga kereta akan lebih murah)pendapatan merudum defisit akan lg teruk..nak buat hub hiburan teruk kena belasah dek rakyat.nak harapkan pelaburan asing semua dah lari.nak buat menara rakyat bantah..tolong lah bg idea ke najib tu sebelum kerajaan org lain ambik alih...kahkahkahkah

Tanpa Nama berkata...

nak buat camner..sistem negara yang meletakkan harga kereta import mahal sgt..aku pon terpaksa laa pakai kereta kelisa walau kutahu kereta itu kurang ciri2 keselamatannya..aku tersepit dan terpaksa..takde duit..

Tanpa Nama berkata...

Halim jempol kalau setakat jadi pecacai UMNO ta kemana habis diperkudakan org aja, aku dulu org kuat pecacai buat kerja sabotaj hingga dalam masjid pun aku buat sabotaj tapi sekarang ni aku dah sadar dah insaf tak buat keja macam tu lagi banyak dosa aku dah buat fitnah org, sabotaj, hai kalau ingat balik memang aku cukop menyesal kerana terikut2 semangat UMNO dulu kesedaran ini setelah aku mula bermimpi azan di sebuahmasjid pada malam awal muharram kemudian aku ikuti kelas tafsir baru aku faham sebenar apa itu akidah dan agama yg nabi bawa.

Tanpa Nama berkata...

Meneliti komen-komen di blog ini, kesimpulannya,
1. MAJORITI PA hendakkan bonus, dan bukannya bantuan khas rm500
2. Sebahagian besar PA marah dan tidak puas hati kerana gaji tidak cukup/ tidak diberikan bonus
3. Ramai di kalangan PA rela menyokong pembangkang kerana tidak puas hati dengan cara pemerintahan kerajaan sekarang, terutamanya dalam isu-isu berkaitan wang.
4. Ramai PA yang tertekan dengan masalah kewangan ditambah dengan gaji yang dianggap tidak mencukupi.
5. Ada yang berpendapat CUEPACS lemah dan tidak memainkan peranan dalam menegakkan kemahuan PA.
6. Ada yang masih menaruh harapan pada CUEPACS.
7. Ada segelintir yang sangat pro BN/UMNO.

Tanpa Nama berkata...

analisis yg menarik..tq

Tanpa Nama berkata...

Sama-sama

Tanpa Nama berkata...

Tolong cuci kit kepala 'yg sangat pro Umno' tue...

Tanpa Nama berkata...

saya bersetuju agar elaun cola berbeza mengikut tempat dengan syarat gaji/elaun YB setiap ADUN/MP mesti lah mengikut kawasan ka....baru adil

Tanpa Nama berkata...

najib tak takut lah dengankomen2 penjawat awam...yang dia takut demam dia tak ok ok...heee..

Boonsak Ponana berkata...

bg Bang Jib, mungkin dia tunggu kena syphilis kot br teringat kat PA ni...

kefifitan berkata...

bukan tunggu kene sipilis bro....tapi tggu dah mati baru dia nak ingat kat PA ni haha

Tanpa Nama berkata...

mati najib...mati najib...ko tak sama dengan bapa ko...bangang ikut bini...bangang

Tanpa Nama berkata...

YANG KAYA BERTAMBAH HARTA...
YANG MISKIN BERTAMBAH HINA
YANG KAYA TERUS BERTAHTA
YANG MISKIN TERUS MERANA

MENARA 100 TINGKAT JADI PUJAAN,
KORBAN BONUS P.A. UNTUK DIBANGUNKAN,
PROJEK MEGA2 BUKAN SATU KERUGIAN,
BARU MINTA 2 BULAN, KATANYA MEMBAZIRKAN

RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN,
TAGLINE YANG BAGUS UNTUK RENUNGAN
SAMPAI BILA HARGA PETROL PERLU DINAIKKAN,
RAKYAT MERANA..PIHAK LAIN DPT KEUNTUNGAN,

Tanpa Nama berkata...

majoriti pa adalah orang melayu,orang melayu mana ada kuat semangat,masa marah memang nak pangkah pakatan rakyat,tapi bila pilihanraya tiba,dapat RM50+kain batik dan kain pelikat+beras sekampit cap dacing,terus pangkah BN ,cakap tak serupa bikin.pasaltu PM tak heran nak bagi bonuske tidak,pasal orang melayu bolih dibeli.

hasnah jaafar berkata...

kami setia bersama Umno biar fitnah melanda. akak hairan masih ramai minta bonus sebab terpengaruh pembangkang, di paper kan PM dah terangkan jelas dan nyata. minta PM lanjutkan usia bersara 60 tahun, jika tidak akak kena bpencen x lama lagi. di ofis akak alhamdulillah semua PT masih setia bersama parti biarpun pegawai dah belot kepada negara dengan enggan menyertai Umno

Mat berkata...

Chewah... hasnah, dah tua rupanya, ada nenek kat ofis, bila nak mengaji pondok kak oiii...

Umur dah lanjut ni ngaji fardu ain pun tak habis lagi. hehehe

Tanpa Nama berkata...

Honestly speaking, with my current salary, I will be angry at the government, irrespective if it was under the BN or the opposition's ruling, if they did not reward me with at least 2 months bonus. My anger is not based on politics. My anger is based on my dissatisfaction for not being appreciated for the work I am doing for them. I am not a dog. Tell me why should I blindly give my loyalty to the government if I feel I am not being treated right. I will only be loyal to my wife, and to my God. I want a government who can treat its people right, not one who exploits them. The government is for the people, by the people. And the current one chose to ignore its 1.2 million civil servants.

- penjawat awam, u44, pegawai pergigian

suami najib berkata...

haha...abis la karung guni UMNO lepas PRU13 nt, nt ramai la yg mati kena heart attack sb tk dpt trima kenyataan mcm arwah yg buat rumah beasr mcm istana kt sgor tuh..maklum lh tk "masyuk"...ramai PA yg dh berpatah arang dh,PA zaman alaf baru bkn mcm PA zaman2 dlu tuh...YES BOSS!! hotak dia

senapi berkata...

tahniah Umno dan BN, walau pembangkang merasuah dan mengugut pengundi, namun calon kita tetap menang secara bersih dan amanah. tahniah semua PA yg mendoakan kejayaan kerajaan Malaysia di PRK galas dan batusapi

Tanpa Nama berkata...

PEERGH...ALI SALIM TERMAKAN NASI KANGKANG ROSMAH...NAK KENA PI BAWAK JUMPAK USTAZ SEBSB KENA SIHIR DENGAN ROSMAH HIPOKRIT...ABANG ROSMAH DAN KAKAK ROSMAH SENDIRI PUN ADA KATA ROSMAH NIH DIA PERNAH KANGKANG PERIUK NASI DEPA NASIB BAIK NAMPAK.....TIDAKKKK.JADILAH SEPERTI BALAK SIMONGOLIA TU

Tanpa Nama berkata...

PM KATA..ADA AKU KISAH..

Tanpa Nama berkata...

PM n pnasihat ekonomi memang buta ekonomi.pirahhhh!!!

Tanpa Nama berkata...

Apo jadi ngan bonus? Bila Presiden nak jumpa PM? Hospital dh kuar dah... ke dia nk masuk balik hospital? Kasi angin sikit lagi...biar sonyap mulut tak leh bukak pulak pasni...

Tanpa Nama berkata...

Piket "PA Tiada Bonus" terhadap PM akan diadakan pada:-

21 Dis 2010 (Selasa)
9.15 pagi
DEWAN CANSELORI UNIVERSITI MALAYA

Sila datang beramai2...bawa selipar, batu, kayu...

Tanpa Nama berkata...

Ada berita gembira kerajaan kepada Pa dan rakyat jelata minyak naik .05 sen seliter RON 97, RON 95 dan Diesel bonus tak perlu utk PA asalkan kerajaan gembira dpt untung rakyat tanggung beban

Tanpa Nama berkata...

YB Mahfuz berkata, kerajaan sering memberikan alasan untuk beri bonus

KUALA LUMPUR, 11 Nov: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar membidas jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz bahawa negara akan mengalami implikasi kewangan yang besar jika menaikkan elaun sara hidup (Cola) kepada kakitangan awam.

Mahfuz berkata, kerajaan sering memberikan alasan sedemikian apabila melibatkan keperluan rakyat namun berbelanja besar untuk kepentingan pemimpin Barisan Nasional.

"Saya kesal dengan pendirian kerajaan itu. Untuk kakitangan awam,kerajaan selalu berhujah ia akan beri implikasi yang besar kepada negara.

"Bila Ceupacs minta bonus,alasan yang sama diberikan,mereka kata akan menelan belanja RM3.1 bilion. Tapi kerajaan tak kisah pun untuk beri peruntukan RM65 juta untuk ubah suai kediaman Perdana Menteri," kata Mahfuz dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Naib Presiden PAS itu turut menegaskan, beliau tetap berpendirian bahawa elaun Cola mesti dinaikkan untuk meringankan beban kakitangan awam.

"Saya tetap pertahankan bahawa kerajaan harus beri bayaran Cola tambahan kepada kakitangan awam.

"Saya cadangkan paling kurang kenaikannya sebanyak RM100. Itu paling kurang kerana beban yang ditanggung kakitangan awam ini dengan kos hidup yang meningkat.

"Tidak memadai dengan kerajaan memberikan bayaran penuh sebanyak RM500 yang diumumkan dalam bajet 2011 kononnya untuk bantu persekolahan.

Petang semalam, Nazri sewaktu penggulungan Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 di peringkat Jabatan Perdana Menteri memberitahu cadangan kenaikan elaun itu tidak dapat dipertimbangkan kerana memberi kesan kepada kewangan negara.

PA YG KECEWA... berkata...

CUEPECS NAK MERAYU APA LAGI DEKAT KERAJAAN..DAH PM KATA, KALAU BAGI BONUS DKT PA AKAN MEMBEBANKAN KEWANGAN KERAJAAN. TAPI..ASALKAN IANYA TAK MEMBEBANKAN KERAJAAN UNTUK RENOVATE KEDIAMAN PM DI PUTRAJAYA YANG MENCECAH PULUH JUTA, BUAT PUSARA WARISAN UNTUK MEREKA2 YANG BYK JASA DKT NEGARA DENGAN ANGGARAN SETIAP LOT BERNILAI RM140K, BUAT MENARA MERDEKA UTK KENANG2AN...BUAT PROJEK UNTUK KEPENTINGAN DAN KEUNTUNGAN KRONI2..KEPADA SEMUA PA..DAH TAK GUNA KITA DOK MENYALAK..MCM ANJING..DIAORANG TETAP BUAT BODOH SAJA..DALAM PARLIMEN PUN SEMUA TU BERLAKON JA..BUKAN SUSAH..TUNGGU SAJA LA PRU 13..KUASA DI TANGAN RAKYAT!!

Tanpa Nama berkata...

RM500 UNTUK BANTUAN PERSEKOLAHAN!! TAK ADA AKAL LANGSUNG!! KALAU BELANJA PERSEKOLAHAN UNTUK SEORANG ANAK SAHAJA MENCECAH RM300 SEORANG (BAJU+BELIAN BUKU+YURAN PIBG+DLL). ITU BARU SEKOLAH RENDAH..KALAU SEKOLAH MENENGAH? BAYANGKAN KALAU DALAM SATU KELUARGA TU ADA LEBIH DARI 2 ORANG ANAK?? KALAU 5 ORANG YANG MASIH BERSEKOLAH DARAB LA DENGAN RM300. DAH RM1500. ITU PUN KOS BERGANTUNG PADA DAERAH, NEGERI MASING2...HAIIII...NASIB2...DUNIA AKHIR ZAMAN...INGATLAH..SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA MENGETAHUI SEGALA2NYA..