SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

11 April 2011

CUEPACS HOPEFUL OF HIGHER STARTING SALARY

Malay Mail
NURUL HUDA JAMALUDDIN
Monday, April 11th, 2011 13:48:00


PETALING JAYA: The Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) is hopeful the Public Service Department (PSD) will accept its proposal to abolish the lowest salary grades of 1 to 16.

The congress, representing almost one million civil servants in the country, wants the lowest grade to start at 17, with a basic starting monthly pay of RM820.

Cuepacs president Datuk Omar Osman said: "The decision lies with the department. We hope the proposal will be considered and accepted by year-end."

Cuepacs submitted the proposal at a meeting with PSD director-general Datuk Seri Abu Bakar Abdullah last week.

Describing the meeting as "positive", Omar said: "The department requested a report on feedback and support of heads of departments (HODs) and we will be sending this soon."

Among the issues discussed were the unequal upgrading of grades and salaries not commensurating with academic qualifications.

"Some positions in the lower grades, such as cooks and administration support staff, were upgraded but positions like machine operators, in similar grades, have remained for years."

On salaries not commensurating with academic qualifications, Omar said: "Some of the lower paid civil servants had better qualifications upon entry or had gained better credentials during their service, like the Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) and diplomas, but these were not recognised.

"It's unfair for these civil servants to remain in the same grade until they retire."

Omar noted the PSD would carry out a comprehensive review of the grades before making a decision.

"We will be having discussions with the department from time to time," he said, adding that the next meeting was expected to be in June.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mamak Oma Cupec, kalu gred 1 - 16 jadi gred 17-43, gred 18-40 jadi 35-56, 41 - 54 jadi 57-71?? Gitu ke? Bukan ke sama je tuh? takkan ko nak naikkan gred 1-16 jer, botul tak??

GUNA MATA BILA BUAT berkata...

BTL TU AKU SKONG APE BNDA NK NAIK GRED 1 SMPAI 16 JD 17 HBS GRED 17 JD APA DUNGU....KLU NK UPGRED BIAR SMUA UPGRED JGN SMPAI ORG CMPLAIN HMPA BT KERJA

nita_bjn berkata...

gaji je ke naik? mcmana nasib pekerja kontrak? kata nk tetap..cuepacs tlg la kami..x kan la hujung tahun ni nk habiskan kontrak kami mcm tu je..

Tanpa Nama berkata...

PANGLIMA BERKAT:

gred tu tak payah naik, tapi gaji tu saja lah kena naik, dan beri peluang kenaikkan pangkat yang lebih kepada anggota pentadbiran dan pengurusan yang menguruskan segala hal-ehwal kakitangan dan organisasi. tanpa mereka, segala urusan kenaikkan pangkat dan pengurusan jabatan tidak akan berjalan lancar...ini nak tunggu 15 tahun bukan main lama lagi....negara maju yang lain pun tak macam di Malaysia ni menilai bakat dan kebolehan yang ada di dalam perkhidmatan awam mereka...perubahan perlu bermula dari sekarang....

Tanpa Nama berkata...

pa tidak bermoral selalu mintak naik gaji ...bila berurusan banyak birokasi

Tanpa Nama berkata...

orang miskin berkata:

adalah tidak bermoral jika tiada kenaikan gaji jika dibandingkan harga barangan dan perkhidmatan swasta yang ditanggung oleh kakitangan awam sekarang ini...negara lain pun taklah bayar gaji di bawah paras kemiskinan ni. fikir-fikirkanlah untuk kebajikan kakitangan awam di malaysia ni...segalanya sudah menjadi mahal, gaji saja yang tak ada perubahan...

kamalsmc berkata...

kita minta cecupak cadangkan tangga gaji menyongsang iaitu kita start dgn gaji mati kemudian menurun sehingga pencen dgn gaji permulaan sbb lebih adil dan sesuai utk PA

Tanpa Nama berkata...

Peluang kenaikan pangkat perlu sama rata bagi semua perjawatan dan tidak hanya tertumpu kepada kumpulan Pengurusan Professional terutamanya PTD. Ini dapat dilihat berdasarkan pemerhatian dan suara-suara yang boleh didengar di Pejabat, kebanyakkan pegawai PTD yang baru berkhidmat, membayangkan yang mereka satu hari nanti pasti akan ke gred JUSA, berbanding dengan perjawatan lain yang boleh mengimpikan untuk naik ke jawatan kanan sahaja itupun belum tentu dapat. Fikir-fikirkanlah. Diharapkan suatu hari nanti, tak tahu bila, kerajaan dapat melaksanakan satu formula yang memberi faedah yang sama rata kepada semua perjawatan berdasarkan kelayakan dan perkhidmatan. Bukan hanya untuk skim tertentu sahaja.

Tanpa Nama berkata...

patut pn gred 1 di naikkan org skrng semua sekolah menengh mane ada sek rendah lagi krj pn lbih krng sama setiap hari tugas mereka smkin beban dn bertmbah tak payah le kita nk iri hati rezeki masing2 kami di marin tak iri hati pn pembantu dulunya gred 1 sdngkn kami serang gred17 naik 17 kami ttp kekal dgn gred kami kami tak kisah pn rezeki mereka aku rasa ko korg ni tkut p.am naik sbb tak blh nk hambakan dorg semua sbb selama ni korng ingt dorg semua dilantik oleh kerajaan utk jadi balaci korg semua sbb tu ko tk puas hati dorng naik kami dri mari tak kisah pn rezeki msing2 dn krj brsama2

Tanpa Nama berkata...

birokrasi?bukan salah golongan sokongan berkenaan birokrasi.kami golongan sokongan tak dapat elak dari birokrasi.KAMI HANYA MENURUT PERINTAH kepada pegawai atasan...dan pembuat dasar..itulah..dimana-mana kami golongan sokongan ini juga yang dikutuk dan dipandang hina, sedangkan KAMI HANYA MENURUT PERINTAH...kami tiada kuasa...tapi yang kami harapkan..naik kan gaji kami yang selalu dipandang hina.

Tanpa Nama berkata...

Bila gaji dah naik.. faham-faham la ya. buat kerja tu dengan ikhlas. jangan sampai termakan duit tak halal(maksud saya, kerja tak buat.. setiap bulan dapat gaji).

Tanpa Nama berkata...

kalau gaji untuk 1-16 naik...gaji untuk gred 17 akan naik juga ker...
harap beri penjelasan

Tanpa Nama berkata...

kenapa bahasa orang putih kan
kita ada bahasa malaysia mana boleh
kakitangan bahawan boleh bahasa
ini. berilah perkataan yang senang
difaham.

Tanpa Nama berkata...

gred kekalkan, pling penting gaji tu mesti setimpal dgn zaman skrang..ETP kan blh menjana berbilion hasil , jdi x mnjdi mslh kalo kjaan prihatin PA.

Tanpa Nama berkata...

adakah 1 mei penentu ataupun drama berulang lagi ??????????? hampa berlanjutan !!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Pa jgn harap laa...mintak naik gaji,mintak bonus...habok pun xde..xde moral ke??