SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

08 April 2011

PKR: SURUHAN JAYA INTERGRITI AGENSI PPENGUATKUASAAN (SIAP) BARU DIBENTUK PERLU SIASAT KEMATIAN SARBANI

Malaysia Insider
8/4/2011




April 08, 2011
Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad, berkata tragedi kematian Ahmad Sarbani telah “mengejutkan kita semua”.
KUALA LUMPUR, 8 April — Parti Keadilan Rakyat (PKR) menggesa agar Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP), yang keanggotaannya diumumkan semalam, mengadakan siasatan — ujian pertama — berhubung kematian pegawai kastam di premis SPRM di sini kelmarin.

Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, langkah itu penting bagi memulihkan keyakinan penjawat awam dan rakyat terhadap institusi penguatkuasaan selepas rentetan satu demi satu kes malang.

“Kami juga berharap SIAP yang baru ditubuhkan dapat memulakan siasatan ini untuk memulihkan keyakinan penjawat awam dan rakyat terhadap institusi penguatkuasaan selepas rentetan satu demi satu kes malang,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Keanggotaan SIAP, yang penubuhannya dibolehkan menerusi Akta Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan 2009 yang diluluskan Parlimen dua tahun lalu, diumumkan semalam — sehari selepas insiden kematian Penolong Pengarah Kastam Ahmad Sarbani Mohamed di pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di sini.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin telah memperkenankan pelantikan Datuk Heliliah Mohd Yusof sebagai pengerusi SIAP untuk tempoh tiga tahun berkuat kuasa 1 April.

Enam anggota SIAP lain ialah Datuk Paul Low Seng Kuan, Tan Sri Dr Zulkefli A. Hassan, Datuk Seri Robert Jacob Ridu, Profesor Tan Sri Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin, Vinayak Prabhakar Pradhan dan Datuk Salehuddin Saidin.

Pelantikan keenam-enam anggota lain itu juga berkuat kuasa pada 1 April lalu.

Mengikut laporan media sebelum ini, SIAP tiada kuasa untuk mendakwa, sebaliknya ia merupakan badan pemantau terhadap aduan orang ramai mengenai salah laku pegawai penguatkuasaan.

Dalam kenyataannya hari ini, Nik Nazmi mendakwa Najib dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nazri Aziz juga mengambil kesempatan meneruskan desakan penubuhan suruhanjaya diraja dalam isu video “Datuk T”.

“Malang sekali pemimpin BN nampaknya lebih mahu bermain politik dan bukannya menjawab persoalan yang bermain di minda ramai penjawat awam dan rakyat umum yang cintakan keadilan dan kebenaran,” kata beliau yang juga Adun PKR bagi kawasan Seri Setia.

Katanya, tragedi kematian Ahmad Sarbani telah “mengejutkan kita semua” dan terlalu banyak persoalan yang masih tidak terjawab tentang insiden terbaru itu.

“Beberapa hari yang lalu saya mendapat maklumat bahawa pegawai-pegawai Kastam merasakan diri mereka menjadi kambing hitam dalam Ops 3B yang dilaksanakan oleh SPRM untuk menyiasat rasuah dan penyelewengan (di) Kastam.

“Suruhanjaya Siasatan Diraja mesti ditubuhkan untuk menyiasat kematian Allahyarham Ahmad Sarbani dengan serta-merta dengan melibatkan masyarakat sivil serta menyiasat struktur dan organisasi SPRM dalam kes ini,” katanya.

Sehubungan itu kata beliau, kenyataan Najib bahawa Allahyarham Ahmad Sarbani telah pergi ke SPRM secara sukarela tidak masuk akal memandangkan beliau telah ditahan 1 April lalu dan dibebaskan atas ikat jamin keesokan hari.

“Mengapa beliau hendak ke SPRM sekiranya tidak dipanggil oleh SPRM?” katanya lagi.

Kata Nik Nazmi, kenyataan Najib dan Nazri bahawa Ops 3B akan diteruskan dalam ketegasan kerajaan melawan rasuah juga amatlah menyedihkan memandangkan ketegasan yang sama tidak pernah kelihatan dalam melawan rasuah melibatkan pimpinan politik BN.

“Ini bukan kali pertama kerajaan BN lebih tegas bertindak terhadap penjawat awam berbanding pemimpin mereka sendiri,” katanya lagi.

Pada masa yang sama, kata beliau, pihaknya berharap Cuepacs iaitu badan induk kesatuan sekerja awam dapat tegas memperjuangkan kebajikan penjawat awam yang disiasat oleh SPRM dan seolah-olah bersalah sebelum diputuskan oleh mahkamah.

3 ulasan:

kamalsmc berkata...

'Pendidik mesti jujur bertugas'


2011/04/10

TANAH MERAH: Segelintir daripada 40,000 penjawat awam yang terbabit dalam sektor pendidikan di negeri ini dikesan gagal melaksanakan amanah diberikan kepada mereka.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed (kanan), berkata beliau kesal kerana masih ada yang mengkritik kerajaan, tanpa mengutamakan amanah diberikan.

Katanya, penjawat awam harus sedar mereka sebenarnya menggunakan duit rakyat untuk pembayaran gaji selain sebagai pemegang amanah terutama dalam menghasilkan modal insan berguna kepada agama, masyarakat serta negara.
“Kumpulan penjawat awam terbesar di negeri ini terbabit dalam sektor pendidikan dan mereka perlu amanah dalam melaksanakan tanggungjawab diberikan walaupun segelintirnya menentang kerajaan (Pusat).

“Saya minta penjawat awam tidak mengkhianati amanah kerajaan kerana ia bertujuan mendidik anak bangsa oleh itu mereka perlu fahami dasar kerajaan serta menyokongnya,” katanya.

Beliau berucap pada majlis Taklimat Keselamatan dan Penjelasan Isu Keselamatan Negara kepada 1,000 warga pendidik negeri ini di Pusat Dakwah Jeli, Bukit Nangka, semalam.

Mustapa yang juga Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, menasihatkan warga pendidik supaya tidak fanatik terhadap isu tertentu terutama membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Katanya, sebagai seorang pendidik, mereka perlu membuat pertimbangan rasional dalam memilih pemimpin masa depan bagi memastikan bukan saja negara maju, malah pembangunan modal insan rancak berkembang.

“Anwar bercita-cita tinggi menjadi Perdana Menteri dan beliau seharusnya mempunyai akhlak yang baik selain tidak dibelenggu d pelbagai kontroversi. Orang seperti ini sukar menjadi pemimpin, kalau berjaya pun, akan menjadi pemimpin yang lemah,” katanya.

Tanpa Nama berkata...

Momokan kader-kader politik murahan ke atas isu Penjawat Awam khususnya PA di Jab. Kastam dan Imigresen PERLU dihentikan.

Unknown berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan