SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

05 April 2011

CUEPACS MINTA KAJI SEMULA

Utusan Malaysia
Oleh HASHNAN ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my



PUTRAJAYA 3 April - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyaran kerajaan menyemak kembali polisi yang memansuhkan hak seseorang penjawat awam apabila dinaikkan pangkat daripada kumpulan sokongan kepada profesional.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, tindakan itu perlu memandangkan polisi tersebut dilihat menyekat usaha kalangan penjawat awam, khususnya yang telah lama berkhidmat untuk mengembangkan kerjaya dalam sektor awam.

Beliau berkata, ia juga boleh mengagalkan matlamat kerajaan yang selama ini berusaha untuk menggalakkan penjawat awam meningkatkan tahap pendidikan masing-masing.

''Apa yang kita mahu adalah apabila seseorang penjawat awam itu dinaikkan pangkat yang lebih tinggi di jabatan sama, maka hak yang dinikmatinya sebelum ini dikekalkan.

''Ia adalah satu motivasi kerana penjawat awam terbabit bukan hanya merasakan kerajaan menghargai kesetiaan mereka kepada sektor awam tetapi juga pengorbanannya menuntut ilmu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Difahamkan satu pekeliling telah dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) pada tahun 2008 yang menyatakan bahawa mana-mana penjawat awam yang menerima kenaikan pangkat daripada kumpulan sokongan kepada profesional, maka hak-hak yang dinikmatinya sebelum itu dimansuhkan.

21 ulasan:

Bosan dengan alasan berkata...

Kaji lagi!? Tak habis kaji..... Hasilnya? Kaji semula.

Bagus CUEPACS tukar aje nama jadi KUEPAKS : Kaji Until the End Pun tetap Akan Kaji Semula.

Tanpa Nama berkata...

Mamak omar cupec ... aaa yg ini aku stuju dgn ngko.
cuma ngko cakap sorang-sorang ko ngko dah cakap dgn ngko punya Ahli Majlis Tertinggi, Ahli Majlis Kongres ?
Keputusan dpd mereka??
kalau cakap sorang maknanya ngko dah nyanyuk ...
Info yg aku tahu, JPA dah tak dengor cakap ngko.

Kastam Boroi berkata...

kaji la sampai mampus pun tak ader hasilnya

JADI PEMBANGKANG PULA berkata...

KAJI JANGAN TAK KAJI...KAJI BUMI..KAJI HAYAT..KAJISELIDIK..KAJI GAJI..HARI-HARI DENGAR KAJI...KAJI...KAJI..KAJI..TAK BENDA LAIN DAH..ASYIK KAJI..KAJI..KAJI..KAJI..HASIL YANG DIKAJI, AWAL2 LAGI DAH BAGI JANJI..HABUK TADAK..HAPRAK ADA...

Tanpa Nama berkata...

SKIM JURUTEKNIK DOK KAJI KAJI KAJI KAJI KAJI Kaji kaji kaji kaji KAJI KAJI KAJI KAJI KAJI KAJI LAGIII KA......SAMPAI BILA DAH LEBIH 20 TAHUN DOK KAJI LAGI KA

Tanpa Nama berkata...

kaji...kaji...kaji..jgn tak kaji..bila nak kaji naknaik tan sri...babun..nyanyok..tak bais..lepas tue najid kaji bila naik minyak lagi..silap2 selepas pilihan raya sawarak..naik jer minyak

Tanpa Nama berkata...

asyik niat insung mater aji semar ni seng...je

Tanpa Nama berkata...

kaji.......kaji....kaji....kaji.....kaji.kaji.......kaji.......kaji...........kaji......kaji.......kaji.....kaji.....kaji......kaji......kaji........(-__-")

Syed Abu Bakar Syakran berkata...

NYa iseng matakaji,......

Nik Zubaidah berkata...

BN sentiasa prihatin kepada rakyat, lihatlah berita TV dan nilai sendiri betapa BN membantu rakyat manakala pembangkang langsung x pernah memberi bantuan. Hidup BN

Cikgu Cekik berkata...

Bagi mengenang 'jasa2' cikgu kita hayatilah berita mengenai 'kejayaan' yg dicipta cikgu dibangga2kan dan diberi anugerah, pangkat dan kenaikan gaji...

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/GuruBIsorokganjadalamrumahditahan/Article

Guru BI sorok ganja dalam rumah ditahan

2011/04/07

KUALA TERENGGANU: Seorang (BI) guru Bahasa Inggeris sebuah sekolah agama di Ladang, di sini ditahan selepas polis menemui ketulan mampat dipercayai ganja seberat 371 gram ketika serbuan di rumahnya di Jalan Hiliran di sini, awal pagi kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira jam 1 pagi itu, guru berusia 40 tahun berada di dalam bilik tidurnya dan pemeriksaan badan yang dibuat terhadapnya menemui wang tunai RM3,250 dalam genggaman tangannya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Negeri, Superintendan Roslan Abd Wahid, berkata pemeriksaan dalam bilik menemui dua kotak yang di dalamnya terdapat ketulan mampat disyaki ganja.
Beliau berkata, siasatan awal polis mendapati suspek adalah seorang penagih dan pemeriksaan ujian air kencing mendapati bapa kepada tiga anak itu positif ganja.

“Kita menganggarkan nilai dadah yang dirampas sebanyak RM2,000 dan polis tidak menolak kemungkinan suspek menjadikan pelajar sekolah sebagai sasarannya untuk menjual barang terlarang ini,” katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/GuruBIsorokganjadalamrumahditahan/Article

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs minta kaji semula... Kenapa bila guru,polis dan tentera naik gaji ...PA lain tidak padahal semua kakitangan awam . Ini dikatakan pengamalan kasta.. "anak mas" dan "pilih bulu".Kalau naik gaji pun biarlah samarata ,baru adil 1malaysia

Tok Gajah berkata...

tak payah nak kaji la..buang masa ja..jom ramai2 berpiket dkt putrajaya 1 Mei nanti...sambutan 1 Mei nanti kita booooooooo sahaja org2 yang lidah bercabang..tuntut hak kita sebagai penjawat awam..tunjuk rasa protes kita..jangan sekadar manis di mulut..tabur janji mcm-mcm dkt PA..tapi x dikotakan..jangan perlekeh PA..zaman skrg bukan mcm zaman penjajah era 40an atau 50an dulu..

Tanpa Nama berkata...

tak payah kaji, jawapan dah ada, cuma pemimpin buta tutup mata dan telinga tak mau membela kesusahan pa yang berpendapatan rendah yang setaraf kelulusannya dengan penjawat awam yang telah dinaikkan gaji....begitu kah cara menyelaras gaji tanpa menghiraukan kelulusan kakitangan yang dimiliki....bosan sudah dengan karenah orang zaman sekarang ni....

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan Sokongan berkata:

Kepada Saudara Presiden dan Saudara seangkatan. Saya amat berterima kasih kepada anda semua di atas usaha dan cadangan yang telah dikemukakan. At least ada usaha daripada pengkritik yang hanya bercakap kosong. Harap penjawat awam semua perlu sedar dan mencermin diri sendiri sebelum membuat kritikan. Harap di ruangan ini kita dapat memberi komen yang membina dan memberi cadangan sekiranya ada bukan tujuan untuk memaki hamun yang tidak memberi apa-apa penyelesaian. Saya percaya ramai penjawat awam yang berfikiran seperti saya. Negara makin maju dan manusia juga perlu selari dengan kemajuan yang kita ada sekarang. Semoga, kerajaan dapat memikirkan satu formula yang BERSIKAP ADIL KEPADA SEMUA SKIM PERJAWATAN DARI SEGI KENAIKAN PANGKAT DAN TIDAK HANYA TERTUMPU KEPADA SKIM-SKIM TERTENTU. PEGAWAI PERLU DINILAI DARI SEGI KELAYAKAN DAN SUMBANGAN SERTA TEMPOH PERKHIDMATAN DAN BUKAN DISEBABKAN DI ATAS NAMA SKIM TERSEBUT.

Budak Blok Durin berkata...

Kaji...kaji...kaji.. bila nak buat..kami PA(kumpulan sokongan) dah meskin.. kamu gaji besar2 tidak apalah.. kami macam mana..tidak kan tunggu kami terpaksa buat kerja2 terkutuk baru kerajaan sedar.. kalau cari kerja lebih/ buat kantau lebih kami PA disalahkan..kalau tidak buat gaji tidak cukup.. Harap Pihak Cuepacs dapat pujuk kerajaan supaya kami PA tidak perlu cari makan/wang lebih di luar.. supaya kami PA dapat tumpukan kerja dengan lebih baik lagi.. Harap PM lebih sayangkan kami PA dan warganegara malaysia sendiri daripada warga asing..

TQ cuepecs berkata...

presiden cuepecs dan anak buahnya dah buat mcm2 utk tolong PA dapat yg terbaik terutama skali ttg gaji. diorang layak trima gaji besar sbb kotak fikiran mereka besar, dn berkemampuan menegakkan keadilan utk PA. yg kita ni jgnlah asyik marah je.. itulah sbb kotak fikiran yg kecik, gaji pun kecik la... aku bkn nak mengata, saja je nak balas komen korang.. TQ

Tanpa Nama berkata...

u=adakah ulasan yang dikarang disini dapat perhatian ataupun cuma sekadar coretan saja.
tak faham

Tanpa Nama berkata...

kaji kaji kaji kaji sampailah pencen pun itulah ayatnya di ulang ulang buat penyedap telinga..1 tahun 2 tahun 3 tahun 4 tahun kaji kaji kaji kaji

Tanpa Nama berkata...

JADI PEMBANGKANG PULA ~ kahkah pembangkang ler katakan...semua tak betul...bangkang tetap bangkang...biasalah tu hehehe.

Cikgu Cekik ~ hehe manusia...1 dlm seribu..cikgu pun manusia jugak. Mungkin menipu dalam temuduga waktu nak jadi guru...

Tanpa Nama berkata...

suratan atau kebetulan, byk forum pasal gaji nie dok cikgu -cikgu nie ramai yg complaint gaji tak memuaskan. setiap profesion ada kelebihan kekurangan msg2. kena syukur kat situ. walaupun gaji cikgu barangkali kecik sikit banding ngan PA lain, tapi cikgu dpt cuti sebulan. walaupun kena dtg gak time cuti,itu lebh baik dari PA lain yg takder langsung cuti sebulan bergaji penuh! pensyarh misalnya tetap jugak dtg keje mcm penjawat lain time cuti semester 2-3 bulan. bab bawak keje balik umah, tgkler kiri kanan, ramai jer orang lain bwk keje balik umah, saya sendiri termasuk. even weekend pun slalu terkorban kerana keje.

jadi kurangkan komplain dan laksanakan tugas masing2. tak suka, ader exit policy..off you go