SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

03 April 2011

KENAIKAN GAJI GURU BIAR IKUT KEJUJURAN DIRI

Berita Harian
2/4/2011




SAYA ingin memberi pandangan berkenaan perubahan skim gaji yang dicadangkan Kesatuan Sekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS), iaitu penilaian kenaikan gaji bergantung kepada pembabitan guru di luar waktu sekolah dalam bidang kemasyarakatan, sukan, kebudayaan dan badan bukan kerajaan (NGO).

Apabila guru aktif di luar, 70 peratus pengajaran dan pembelajaran akan terabai. Guru tidak dapat menumpukan perhatian kepada kedua-dua bidang, tambahan lagi dengan pelbagai perkara yang perlu dibereskan di sekolah. Tugas guru yang aktif di luar terpaksa diambil alih oleh guru lain yang tidak banyak kerenah. Apabila skim baru ini terlaksana, guru aktif di luar diberi ganjaran kenaikan gaji dan ganjaran khas, manakala guru lain hanya melihat rakan mereka menerima ganjaran. Kesannya, timbul tanggapan ketidakadilan dan rasa tidak puas hati dari setiap tahun.

Justeru, saya mencadangkan pelaksanaan Sistem Kenaikan Gaji berdasarkan kejujuran guru menilai diri mereka sendiri. Pihak berkuasa hendaklah mengeluarkan Pekeliling setiap tahun bagi guru yang ingin mendapatkan kenaikan gaji tahunan.

Guru berminat yang berasakan mereka sudah melaksanakan tugas dengan baik di sekolah boleh mengisi borang dan mendapat pengesahan guru besar dan pengetua tetapi bukan untuk mendapatkan sokongan.

Selepas borang diproses, Kementerian Pelajaran dengan kerjasama Nazir boleh memantau guru berkenaan seperti permohonan Guru Cemerlang.
Apalah salahnya prosedur ini digunakan untuk kenaikan gaji guru? Dengan cara ini pihak penilai dapat mengenalpasti adakah guru yang aktif di luar ini tidak mengabaikan kerja di sekolah.

GURU JUJUR, KUALA LUMPUR

100 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jujur pada diri sendiri?
siapa penilai kejujuran pada diri seseorang? termampukah mentafsirkah kejujuran guru itu?
adakah kerja luar yang dibuat itu jujur atau kerana terpaksa? adakah kerja P&P yang dilaksankan itu kerna kejujuran diri hanya untuk makan gaji???
kah .. kah ..
gaji bila nak naik lagi, ron 97 dah naik ....

Kastam Babi berkata...

selain dari cikgu,KASTAM jugak antara mereka yang tidak layak dipertimbangkan naik gaji (sebab dah kaya hasil makan rasuah)

Tanpa Nama berkata...

Pasal kes Kastam yang banyak rasuah tak nak di tulis ke dalam blog cuepacs ni???!!!

Tanpa Nama berkata...

sokong PR cikgu dapat RM500 kenaikan..

Tanpa Nama berkata...

Anak yatim koma dibelasah guru

Oleh Adha Ghazali
adha@bharian.com.my
2011/04/03

ARAU: Seorang murid sekolah agama di sini yang juga anak yatim dipercayai dibelasah seorang guru tanpa belas kasihan dalam keadaan dua tangannya terikat pada tingkap asrama sehingga mangsa koma dalam kejadian tiga hari lalu.

Saiful Syazani Saiful Sopfidee, 7, diperlakukan guru lelaki berusia 26 tahun yang juga warden asrama sekolah agama itu selepas dituduh terbabit dalam beberapa kes kecurian wang. Kejadian dikatakan berlaku kira-kira jam 7 malam Khamis lalu selepas mangsa dibawa guru berkenaan ke bilik sebelum dua tangannya diikat dan disoal siasat berhubung insiden kecurian. Mangsa dikatakan merayu dilepaskan tetapi tidak diendah dengan guru terbabit didakwa terus memukul dan menyoal siasat sehingga kanak-kanak itu diserang sawan dan terus pengsan.

Guru itu yang panik kemudian mendapatkan bantuan rakan setugasnya sebelum mangsa dihantar ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF), Kangar kira-kira jam 1.40 pagi kelmarin.

Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain, ketika dihubungi, berkata Saiful Syazani yang tidak sedarkan diri akibat masalah jantung dan pendarahan otak kemudian dipindahkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar dan kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Pediatrik.

“Sebaik menerima laporan bapa mangsa, polis menggerakkan usaha memburu suspek sebelum lelaki itu menyerah diri di Balai Polis Arau, petang semalam (kelmarin) dan direman tujuh hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan parah," katanya.
Bapa mangsa, Saiful Sopfidee Marzuki, 34, berkata sebaik menerima maklumat mengenai kejadian itu pada jam 8 malam kelmarin, dia bergegas ke HSB dan terkejut melihat tubuh anaknya penuh kesan lebam dengan muka bengkak dan lebam pada mata kiri serta pipi selain melecet pada tangan kiri.

"Saya kesal dengan apa yang berlaku dan mahu mereka yang terbabit dihadapkan ke muka pengadilan," katanya yang bekerja sebagai pemandu pelancong di Jitra.

Katanya, Saiful Syazani yang tinggal bersama keluarga angkat di Kangar sejak kematian ibunya, Jahiyah Che Amat pada 2006, seorang yang pendiam.

Tanpa Nama berkata...

Cikgu gila sahaja yang buat kerja tidak bermoral seperti itu. Saya cadangkan polis siasat kejadian itu.

Tanpa Nama berkata...

asyik gaji mereka saja yang dikaji....kakitangan awam yang lain di bahagian pentadbiran tidak diambilkira langsung...sudahlah ansuran rumah pun mahal, apatah lagi barang keperluan lain.....bantulah orang yang susah yang turut memastikan kejayaan tadbir urus kerajaan ni....jangan hanya segelintir sahaja yang diambil kira....kes penceraian tinggi disebabkan kos sara hidup tinggi. ini juga menganggu produktiviti kakitangan awam yang tidak menerima kenaikkan gaji....

Tanpa Nama berkata...

gantung gila cikgu gila tu..berita terakhir kanak2 tersebut dah meninggal..inalillah

Tanpa Nama berkata...

Bodoh piang punya cikgu! Dah la budak tu ada masalah keluarga, yatim, miskin..tak kesian ke?? Pada siapa budak tu nak mengadu?? Al Fatihah. Semoga budak tu di tempatkan di tempat yang lebih baik baginya dari dunia ini.

Tanpa Nama berkata...

Ada officer kastam tak sampai setahun kerja dah pakai toyota vios TRD di melaka. (Kat singapore jer aku tengok kereta ni berlamabak, kat Malaysia jarang nampak). Tolong siasat sikit. Satu lagi, buat apa diwujudkan AKademi KAstam di Melaka tu??? AKademi mengajar rasuah ke??? Mohon pihak kerajaan pantau sikit apa kokurikulum akademi tu.. Bengong punya Kastam! Rasuah sampai beratus bilion. Pikir la sikit kakitangan kerajaan lain yang ikhlas bekerja demi mendapatkan sesuap nasik dan juga hasrat kerajaan untuk beri kemudahan pada rakyat

Tanpa Nama berkata...

ada kawan sebelah rumah dia kastam gred 17 je...tapi pakai camry 2.4...guano...lagu tu?? berapo gaji sebulan?? tiap minggu ada org yg loaded dtg ke rumah dia...sebab kereta parking depan rumahnye mercedes, bmw, cam2lah

Che Gayah binti Senapi berkata...

BN berusaha keras menghapuskan rasuah, tetapi malangnya ramai PA xnak sokong BN dan menerima rasuah. Prg pembangkang mmg suka terima rasuah, x ikhlas mcm org2 Umno dan BN

Anuar berkata...

Gaji tak cukup makan sebab tulah lah PA terima rasuah...Tuntutan gaji tak di layan akhirnya pergi merasuah dan terima rasuah untuk tanggung kos kenaikan barang...PA dah terdesak oleh Pemimpin yg tidak prihatian...bukan gitu???Cuba bagi kenaikan gaji RM4-5 ribu setiap seorg rasuah akan kurang...ekonomi pun akan baik.

Tanpa Nama berkata...

Gagasan 1 Malaysia = Rakyat Didahulukan..
Rakyat = PA(Pejawat Awam ++ahli keluarga dan saudara mara)...1 org PA mempunyai 20-25 org ahli keluarga+sanak saudara yg bermaksud 1.2 juta X 22 org = 27 juta org iaitu jumlah kesemua rakyat Malaysia.Jadi PA yg menyara keluarga memohon gaji utk tanggung kos hidup yg terlampau tinggi adalah masalah rakyat...yg perlu didahulukan...tak kan tak tahu siapa itu rakyat wahai Pemimpin Tertinggi BN???

Tanpa Nama berkata...

Kurang ajar betul lah Pegawai-pegawai kastam ni, Perasuah betul, dari merdeka sehinggalah sekarang tak habis-habis makan suap, apa nak jadi pun tak tahu. Ketua Pengarah Kastam tu wat per, goyang kaki duduk pejabat di Putra Jaya. Anak buah Kaya Raya, baru kerja dah pakai kereta mewah. Kami ni Pembantu Tadbir susah payah kerja habuk pun tak de.
Minta Ketua Pengarah Kastam meletak kan jawatan.

Terkena Tempiasnya berkata...

mmKurang ajar betul lah Pegawai-pegawai kastam ni, Perasuah betul, dari merdeka sehinggalah sekarang tak habis-habis makan suap, apa nak jadi pun tak tahu. Ketua Pengarah Kastam tu wat per, goyang kaki duduk pejabat di Putra Jaya. Anak buah Kaya Raya, baru kerja dah pakai kereta mewah. Kami ni Pembantu Tadbir susah payah kerja habuk pun tak de.
Minta Ketua Pengarah Kastam meletak kan jawatan.

Penjawat Awam Miskin berkata...

Pukimak Pegawai Kastam.......

Tanpa Nama berkata...

Murid kena pukul meninggal, penyelia asrama ditahan

2011/04/03

ALOR SETAR: Murid yang dikatakan dipukul oleh seorang guru di asrama sebuah Sekolah Agama Rakyat di Jejawi, Perlis, sehingga koma Khamis lalu, meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah di sini hari ini.

Saiful Syazani Saiful Sopfidee, 7, disahkan meninggal dunia pada 8.50 pagi tadi selepas dimasukkan ke hospital berkenaan Jumaat lalu. Jenazah beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Tok Paduka, Kangar petang ini. Dalam kejadian 7 malam itu, seorang guru lelaki berumur 26 tahun dikatakan memukul murid terbabit selama hampir dua jam sehingga pengsan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perlis, Supt Nashir Ya, berkata suspek yang juga penyelia asrama sekolah berkenaan ditahan pada jam 10 malam tadi.

"Polis masih menunggu laporan bedah siasat dan menyiasat kes ini di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan," katanya.

Ibu angkat mangsa, Hazirah Chin, 38, berkata sebelum dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah, anak angkatnya yang tidak sedarkan diri itu dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah, Kangar pada jam 1.40 pagi kelmarin.
"Saya dapat panggilan daripada seorang ustaz. Dia tanya sama ada Saiful ada penyakit tarik (sawan). Saya kata tak ada. Lepas itu dia kata dia nak datang ambil saya ke hospital sebab Saiful masuk hospital dan kena pindah ke hospital di Alor Setar," katanya ketika ditemui di rumah mayat Hospital Sultanah Bahiyah.

Hazirah berkata, dia dapat melihat kesan melecet pada pergelangan tangan mangsa selain kesan lebam di bahagian matanya.

"Saya diberitahu Saiful alami pendarahan di bahagian kepala. Pada mulanya doktor kata dia stabil tapi semalam (Sabtu) doktor beritahu dia sudah tak ada harapan untuk hidup.

"Ketika mula-mula masuk asrama, arwah gembira sangat-sangat. Dia kerap balik sebab sekolah tak sampai satu kilometer dari rumah kami," katanya.

Bapa kandung mangsa, Saiful Sopfidee Marzuki, 34, berkata anaknya dipelihara oleh keluarga angkat selepas isterinya meninggal dunia ketika Saiful Syazani baru berusia tiga tahun.

"Kali terakhir saya bertemu anak saya setahun lalu, sebab saya tinggal di Langkawi dan baru berpindah ke Jitra sebulan lalu," katanya.

Saiful Sopfidee berkata, dia dimaklumkan mengenai kejadian yang menimpa anaknya pada jam 8 pagi kelmarin.

Selepas melihat keadaan anaknya akibat dipukul, Saiful Sopfidee membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah pada petang kelmarin. - BERNAMA

Tanpa Nama berkata...

Jgn salahkan PA saja kerana RASUAH..Salahkan juga MAJIKANNYA...Siapa MAJIKANNYA?..Tuuuu...setiap kali ade pilihanraya.... ade aje projek mee segera yang diumumkaN...macamlah tak ade waktu lain diumumkan...

kastam boroi rasuah berkata...

haramjadah punya kastam...kejer baru setahun dua tutuh rasuah sampai boleh beli kereta mewah dsb....celakalah korang kastam semua..kaki rasuah...

Tanpa Nama berkata...

Memang benar Pemimpin Pembangkang semua kaki rasuah Pemimpin BN adalah pemimpin yg jujor serta berusaha memajukan negara.Pemimpin pembangkang byk hidup senang dan punya saham2 mewah

Tanpa Nama berkata...

Benar apa yg disebut Tuan diatas ini ia mungkin ditujukan kepada pembangkang di negeri Selangor agaknya

Tanpa Nama berkata...

..Tolong faham yang Guru yang dimaksudkan cuepacs adalah pegawai perkhidmatan pendidikan lepasan diploma/ijazah...bukan Guru seperti di perlis yang membelasah budak tu..itu guru sekolah agama persendirian...

Yang penting,cuepacs perlulah menjaga kebajikan semua skim perkhidmatan..Jangan hanya ingin menjaga Skim D,lebih2x lg DG..

Semua orang buat kerja..jangan hanya selepas dijanji RM 500 SEBULAN oleh PR utk geng DG..kita duk jaga Skim DG je..

Tanpa Nama berkata...

guru lagi...

Tanpa Nama berkata...

PA Kalau naik gaji semua dapat, Guru dapat, polis dapat, askar dapat, tapi guru naik gaji PA lain tengok aje, polis naik gaji tengok aje. mereka ini dah banyak naik gaji, PA lain kira tak penting ke... Cuba tengok PA di Pejabat kadang malam datng kerja untuk siap kerja, dahlah dari pagi sampai petang doh jabat aje. Untuk bangunkan kemudahan untuk rakyat bukankah PA yang banyak laksanakan. Tak ertilah penilaian yang dibuat oleh kerajaan. tolong kaji secara mendalam agar segela masalah rasuah, PA malas kerja tak produktiviti Dll lagi ada kaitan ini semua. 1 Malaysia. Tq.

Tanpa Nama berkata...

Kat Malaysia ni hanya Guru saja ke Pejawat Awam?.Sikit-sikit Cikgu.Konfius aku.....

Tanpa Nama berkata...

KASTAM

K = KASI
A = AKU
S = SEBAT
T = TIDAK
A = AKU
M = MINTAK

IBA berkata...

gaji naik...

1. guru
2. polis
3. tentera
4. guru
5. polis
6. tentera
7. guru
8. polis
9. tentera.

PA lain tungguuuuuuuuuuuu. mereka nilah yang buat bagus buat keja. PA cuma membantu saja. baguslah tu. lepas ni bior mereka tu buat keja. PA lain buat meh ramai2 kita berniaga. bior mereka buat pentadbiran, pengurusan, gaji, ot,perjalanan, baru betul sebab gaji mereka je yang dikaji. baru adil namanye. BIARLAH ADIL UNTUK SEMUA PIHAK WAHAI PEMERINTAH. kita ni kan 1 MALAYSIA bukannye `1 GURU, 1 POLIS, 1 TENTERA.

fikir-fikirkanlah, selamat beramal...

Tanpa Nama berkata...

adussss...awatlh asyik guru jer naik gaji..dp tue dh kayo,pkai kete mewah,umah beso,cuti sekolah bnyk..apa lagiiiii...cukuplh..yg susah makin susah, yg senang bertambah senang...per nk jd ngn yg susah niee..nk suruh berhutang lagi keeee....uat dua kerja keeeee...ingt kami ni robot yg bodoh kewwwww....

CEKGOO berkata...

Balik2 cikgu je perjuangkan naik gaji... mentang2 ada cikgu dlm cecupak tu... kalau anda nk naik gaji dan balik awal (lps tu sebok MLM, kutip yuran tusyen - cikgu mariam, dan jual minyak wangi / jus manggis)dalam perkhidmatan awam, jgn jadi ptd, ptm, eo, ptpo, engineer dsbnya... jadi la CEKGOO....

nama pun CIKGU... korang tau apa maknanya dia? CIKGU - Cuba Ikut Kerja Guru, Untung!!! p/s - naper pasal cikgu pukul anak murid smpi meninggal x disebut dlm cecupak???

Tanpa Nama berkata...

Dera murid sampai mati tidak boleh dimaafkan: Muhyiddin

2011/04/04

KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyifatkan kes murid sekolah agama yang dibelasah guru sehingga maut adalah jenayah serius dan perbuatan yang tidak boleh dimaafkan.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, walaupun sekolah berkenaan bukan di bawah Kementerian Pelajaran, namun perbuatan guru itu tetap tidak boleh dibiarkan kerana ia membabitkan keselamatan murid. "Sebagai Menteri Pelajaran saya memandang berat sama ada sekolah itu dalam sistem pendidikan atau di luar. Kes mendera sehingga maut pelajar kecil satu tindakan jenayah dan pihak berkuasa harus menyiasat kenapa hal seperti ini berlaku sehingga membawa ajal. "Bila ibu bapa menyerahkan anak mereka kepada pihak sekolah, ia menjadi tanggungjawab guru dan sekolah kena memberi perhatian tentang keselamatan mereka, (bukannya mendera mereka) apa lagi dilakukan oleh guru yang sepatutnya bertanggungjawab mendidik anak-anak," katanya.

Muhyiddin berkata demikian ketika diminta mengulas kes murid tahun satu sebuah sekolah agama persendirian di Perlis, Saiful Syazani Saiful Sapfidee, 7 yang meninggal dunia semalam selepas tiga hari koma akibat dibelasah gurunya.

Mangsa menghembuskan nafas terakhir selepas mengalami pendarahan dalaman di kepala dan komplikasi jantung akibat kejadian di bilik asrama sekolah agama itu, Khamis lalu.

Muhyiddin berkata, sekolah berkenaan termasuk sekolah agama rakyat perlu mempunyai kaedah standard dalam menguruskan soal disiplin pelajar.
Beliau berkata, pihak sekolah harus menetapkan pihak yang harus diberi tanggungjawab untuk memantau disiplin pelajar dan sistem kawalan tertentu bagi menangani pelajar yang terlibat dalam salah laku disiplin, termasuk bekerjasama dengan pihak berkuasa jika perlu.

Katanya, bagi sekolah di bawah kemententerian, terdapat mekanisme khusus untuk menangani kes salah laku disiplin termasuk berhubung tindakan yang boleh diambil terhadap pelaku sekiranya terdapat bukti jelas mengenai kesalahan yang dilakukan.- BERNAMA

gurubengang berkata...

pahal PA disini tongong sangat, cikgu SAR yg pukul budak tu bukannya guru sekolah biasa, dia tu sekolah swasta, xde latihan perguruan dari mana2 Insttut Perguruan pun, malahan bukan bawah KPM pun.

Kalo nak ikut kejujuran diri, lain2 PA sokongan ni jujur la ye? keje pun bertangguh2, suka mengata pegawai atasan, rakyat asyik merungut servis lembab, nak proses borang pun berbulan2, lagiii la x layak naik gaji langsung, xde hasil langsung dan menimbulkan kebencian rakyat jelata pada PA!!!!

Tanpa Nama berkata...

tak naik gaji pun tak pa kalau boleh turunkan harga barang keperluan harian. masalahnya gaji cikgu dan PA naik tak sampai 4% setahun tapi harga barang keperluan naik lebih 4% setahun contohnya gaji dg41 dari t1 ke t10 tiap tahun naik rm90.45je padahal 10 tahun lepas kos makan tengahari baru rm2.50 tapi skrg dah rm5.00 maknanya 10 tahun lepas rm90.45 boleh belanja makan tengahari 36 0rang tapi sekarang rm90.45 dapat belanja makan tengahari 18 orang je, tu pun kat gerai di kampung bukan kat bandar besar.

Tanpa Nama berkata...

cuba jadi ckgu...bru la tau besarnye tanggungjwb seorg guru...bukan mngajar aje....mcm2 keje pekeranian pn kene buat...mengajar purata 150-200 org pljar stp hari..bermacam-ragam pulak tu...bdak skang bkn smuanye mcm bdak dolu2 yg hormatkn guru. kne turun naik bangunan utk mngajar bukannye dok dlm blik aircon spnjang mase mngadap dokumen...cbe jdk ckgu bru la tau tensionye....hutang bljr pn kne bayar...masa dn duit byk dibelanjakn/dkorbankn...so mmg ptut la gji guru tu lebih skit sbb setara la dgn smua pngorbanan yg perlu dibuat..

Tanpa Nama berkata...

untung jadi cikgu boleh jadikan budak2 as a punch bag....

Tanpa Nama berkata...

setahu aku...cikgu naik gaji,polis naik gaji sebab menteri diorg mintak dan pejuangkan untuk maslahah diorg....cth cikgu(menterinya muhyiddin),Polis dan Tentera (menterinya Hishamuddin)....menteri2 di kementerian lain2 aku tak tahu la buat apa...

Tanpa Nama berkata...

pembetulan...tentera menterinya Ahmad zahid hamidi

Kemas Terseksa, Perak berkata...

kalo nak tahu, menteri kami cikgu2 Kemas ni (Dato' Seri Haji Mohd Shafie bin Haji Apdal
Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah) lagi mcm haram jadah.

Status kami selaku pekerja kontrak masih berkekalan selepas janji demi janji setiap PRU mahu memeberikan jawatan tetap dan berpencen kepada kami.

Bukan setiap PRU sahaja, sekarang ini pun kami mebuat kerja2 politik UMNO 7 hari seminggu. Dengan gaji yg kecil, serta tanggungjawab yang berat di tabika dan taska, kami tetap dikerahkan sebagai pekerja politik UMNO yang tidak berbayar, dahulu kini dan selamanya.

Ada yang merungut belakang, tetapi selaku pekerja kontrak kami terpaksa membuat kerja2 UMNO kerana selalu diugut mahu tamatkan kontrak jika menentang UMNO, malahan keluarga juga dipaksa mnyokong UMNO dan BN.

Setahu saya gaji kami dari wang pembayar cukai seluruh negara, kami rasa amat tidak wajar kami diperalatkan parti politik lagi dan diugut dengan status kontrak kami. Malang skali tiada siapa mahu membela kami, hatta pegawai Kemas sendiri yang suka merendah2kan kami.

Assalammualaikum berkata...

cikgu naik gaji...belasah anak org ...buat undang2 sendiri...sadis..sadis

Tanpa Nama berkata...

kalu x puas hati sgt ngan cikgu ajar sendiri la anak2 korang..
semua yg cikgu buat x betul..
yg buat silap sorang dua tp canang satu dunia..
masa anak2 cemerlang dalam exam ada korang ucap terima kasih kat cikgu??
dasar x kenang budi..
korang dulu pun blaja membaca sapa ajar?
sampai jd org yg berjaya skrg sapa ajar?
kalu rasa hebat sgt ajar sendiri anak korang..

Tanpa Nama berkata...

tu dia cikgu (species bunuh budak jugak ke?) dah bengang...hahahahaha...siap ungkit2 style makcik PPRT

Tanpa Nama berkata...

awat,yg kalut kalau cg naik gaji,semua PA pakat minta la naik gaji kan kita ni semua ada hak, mana perginya slogan rakyat di dahulukan.

Tanpa Nama berkata...

Alahai....napa nak sakit hati sgt dgn cikgu ni...aku tak makan rasuah macam kastam,polis,pbt.Gaji aku RM3900.Keje 7.30 sampai 1.30..sabtu dan ahad cuti...bulan 3 cuti seminggu,bulan 5 cuti 2 minggu bulan 9 cuti seminggu bulan 11 dan 12 cuti sakan...gaji jalan...tak kerja tapi gaji dapat...best jadi cikgu ni...satu hari ngajar 3 jam je...yang lain tu..faham2 le...bulan 5 ni..hari guru...ada lagi imbuhan utk kami yang bergelar guru...

Tanpa Nama berkata...

fuuyoooo!!! gaji cikgu RM3900!!! aku punya gaji cuma RM1200 aje..itupun nak minta naikkan gaji guru lagi, dahlah banyak cuti, suka mengungkit pulak tue...

Cikgu Cekik berkata...

Bagi mengenang 'jasa2' cikgu kita hayatilah berita mengenai 'kejayaan' yg dicipta cikgu dibangga2kan dan diberi anugerah, pangkat dan kenaikan gaji...

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/GuruBIsorokganjadalamrumahditahan/Article

Guru BI sorok ganja dalam rumah ditahan

2011/04/07

KUALA TERENGGANU: Seorang (BI) guru Bahasa Inggeris sebuah sekolah agama di Ladang, di sini ditahan selepas polis menemui ketulan mampat dipercayai ganja seberat 371 gram ketika serbuan di rumahnya di Jalan Hiliran di sini, awal pagi kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira jam 1 pagi itu, guru berusia 40 tahun berada di dalam bilik tidurnya dan pemeriksaan badan yang dibuat terhadapnya menemui wang tunai RM3,250 dalam genggaman tangannya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Negeri, Superintendan Roslan Abd Wahid, berkata pemeriksaan dalam bilik menemui dua kotak yang di dalamnya terdapat ketulan mampat disyaki ganja.
Beliau berkata, siasatan awal polis mendapati suspek adalah seorang penagih dan pemeriksaan ujian air kencing mendapati bapa kepada tiga anak itu positif ganja.

“Kita menganggarkan nilai dadah yang dirampas sebanyak RM2,000 dan polis tidak menolak kemungkinan suspek menjadikan pelajar sekolah sebagai sasarannya untuk menjual barang terlarang ini,” katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/GuruBIsorokganjadalamrumahditahan/Article

Tanpa Nama berkata...

1 Malaysia = WANG rakyat didahulukan, pencapaian diuTAMAKkan

Tanpa Nama berkata...

alaaaaa.asyik2 cikgu..selalu sgt dimanjakan golongan cikgu ni..mengeluh kerja byk la.ingt PA lain kt malaysia ni x dekerje byk la.ptutnya kurang2kan sama manja cikgu ni.asyik layan diaorng ni smpai bila.wlau cikgu ni byk berjasa tpi x sepatutnya la sgt kerajaan manja kan CIKGU.

Tanpa Nama berkata...

KASTAM TU PON SATU HAL GAK.BYK SNGT PENGKHIANAT NEGARA KT DLM KASTAM..LAYAK DIA ORG NI CAM KOMUNIS..MEYUSAHKAN ORG RAMAI.KERANA DIA ORG NI LA PA lain terpalit malu sama..

Tanpa Nama berkata...

Gila ke ape nilai diri sendiri.Pstue nak mintak naik gaji. Ingat duit kerajaan duit awak sorang???

Tanpa Nama berkata...

memang dah sah sakit jiwa....

Tanpa Nama berkata...

DARI DULU SAMPAI SEKARANG KALO BAB CIKGU NI CEPAT JER KORANG PERJUANGKAN APSAL??INGT KORANG JE KEJE KERAJAAN!!YANG CIIKGU NI PULAK ASYIK MENGELUH BEBAN KEJE LA,TU LA NI LAH!!PASTU BILA ORG KOMEN SIKIT MELENTING GEN2 CIKGU NI!!NAMPAK SANGAT MENGAJAR ANAK BANGSA X IKHLAS!!WALAU PON KITA ORANG NI BUKAN CIKGU JGA LA SAMA PA lain.KALO DPT GAJI BYK PON DARI KERAJAAN TPI MENGAJAR X IKHLAS PON X GUNA GAK cikgu.

Tanpa Nama berkata...

KHAS TUK GURUBENGANG: awak kalau bercakap cuba sedar diri sikit...awk tu cikgu tapi pandai kat atas kertas je..tau x gaji awk yu kalau bukan PA yang awk kata takde hasil nie yang buat gaji awk naik ke tiap2 tahun. kami PA nie gaji kecil tapi buat gaji awk punya la tinggi mcmn kami tak marah. Awk ada akai x? kalau awk kat tempat kami mcmn? cuba la awk berlapis sikit. kesian PT kat sekolah awk...kalau saya di tempat dia gaji awk saya tak naik kan...saya akan buat2 salah.pastu awk rasa la.mcmn orang lain naik gaji tapi gaji awk tak naik2. akai ada!!!!!

Tanpa Nama berkata...

jadi guru saja yg jujur...PA lain tidak. Jgn penting diri sendiri jee..kami ini PA lain kerja dari pagi sampai petang bagai nak mampus,tidak harap begini sebaliknya gaji jee...Guru jgn ingat status awak mulia..ingat2 sedikit

Tanpa Nama berkata...

Apasal PA ni bengang sangat dengan Guru. Dari zaman sekolah tak hormat guru, sampai belajar pon tak seberapa sebab tak dengan arahan guru, tu la pasal jadi PA je... Kalau dulu belajar betul-betul dah jagi Doktor agaknya ye...

Tanpa Nama berkata...

cuepacs sebenarnya dah minta kenaikan gaji untuk semua PA..tp masalahnya kementerian PA tu sendiri yang kalut benar nak naikkan gaji kita...hmmmm...kalau MENTERI kita aktif spt pddkn n pertahanan kan BAGUS.....semua masalah selesai..ini nak bg kenaikan elaun baju pun susah..apatah lagi nak naik gaji.....

Tanpa Nama berkata...

asyik nak kutuk guru tak habis2...tu la dulu masa sekolah belajar malas...memang patut pun kerja PA jer...belajar setakat SPM takkan gaji nak sama dengan Ijazah...kahkahkah...

Tanpa Nama berkata...

bukan bn hapuskan rasuah tapi sprm...gayah mangkok hayun

Tanpa Nama berkata...

CUEpigs ni nak membela ke nak bagi nasihat ! Tuan Penasihat 20 persennn !

Tanpa Nama berkata...

Setiap orang ade tanggungjawab masing2..guru dengan tanggungjawabnya..polis dengan tanggungjawabnya..jgnla dengki kalau diorang naik gaji..rezeki masing2 kn..drpada kita melalak x tntu pasal dan jaga tepi kain orang,baik kita buat je keje kita..kalau diorang x amanah dgn tanggungjawab yg diberi pandai2 diorang jawab dengan Allah..

Tanpa Nama berkata...

rasa-rasanya, anda tak baca berita betul2... cikgu yg belasah budak tu bkn cikgu sek kebangsaan / sek men keb... bersabar la sikit klau nak wat ulasan... yang kutuk cikgu tu, da bagus sangat ke?? jujur sangat ke? ikhlas sangat ker? tawaduk sangat ker??

Tanpa Nama berkata...

asyik2 cikgu,polis,tentera je yg naik gji.kem kesihatan bila nk naik gji?tambah2 elaun ke.kje byk slalu blik lambt periksa pesakit tp asik kne complaint juga....gaji x naik tp compalaint makin byk...wat kje baik,seikhlas mane pn org x nampak..
tentera makin byk gji naik mkin byk yg di hutang nye di (PANAMA)
polis gji naik pn rasuah ada juga...

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cikgu...
cikgu...
hasil penat lelah ko mengajar aku selama 6 thn (di SR) dan 5 thn (di SM), aku berjaya menjejakkan kaki ke IPT... bt Ijazah engineering.. ada kwn2 yg taat setia dgn mu bt medic, pharmacy, law dan golongan profesional yg lain. Ada golongan yg mengengkarimu.. mengaji malas.. bodoh piang... asyik salah kan cikgu... akhirnya tak kemana... jadi PA jer...
cikgu...
sungguh besar pengorbanan mu terhadapku.. sehinggakan baru setahun jagung bekerja aku dah dapat merasa gaji RM3500 sebulan.. memiliki sebuah rumah semiD... berkereta besar dan boleh memiliki keluarga yg bahagia. Dgn keadaan diriku skrg aku mampu memberikan kesenangan kpd keluargaku dgn hasil titik peluh sendiri... tanpa mengharapkan rasuah.. part time.. overtime...
cikgu...
bila terkenangkan kwn2ku yg tak sehaluan dgn mu...aku menjadi sedih.. menyesal.. dan rasa bersalah kerana tak berupaya mengajak mereka menuju kejayaan seperti aku skrg ni.. bayangkan aku mampu bawa anak2ku bersiar2 dgn kereta.. tapi dia hanya membawa motosikal... aku mampu membawa keluarga melancong ke luar negeri.. tapi dia dalam negeri pun tak mampu..
cikgu...
apa sgtlah kenaikan gajimu berbanding dgn pengorbanan yg ko beri kpd anak bangsamu selama ini.kenaikan gajimu tak seberapa jika bandingkan dgn pengorbananmu..
terima kasih cikgu

Tanpa Nama berkata...

hanya org bodoh jer tak tau nilai pengorbanan guru...

anak murid setia

Tanpa Nama berkata...

kalu anak pandai,sebab bapa selalu pantau anak belajar,tapi kalau bodoh sebab cikgu tak ajar, memang manusia tak kenang budi

Tanpa Nama berkata...

aku bekas pekerja pejabat... kmudian jd guru..lps 5 thn resign sb x tahan stress. skrg buat bisnes sendiri..!
Pengalaman jd guru ingatkan senang rupa2nye perghhhhh..!! Org yg prnah jd gurulah yg lbh tahu.
Jd guru pelanggan 99% tetap muka sama jer tiap2 hari.Budak2 plak tu. layanan nak kena sama. ttg cuti sekolah memang dasar kerajaan .lagipun mak bapak yg stuju sbb nak brsama dgn anak2. x dgr lg mak bapak minta kurangkn cuti sekolah. Ssetengh guru kena gak dtg dlm cuti sekolah x lebih 2/3 cuti skolah. kerja2 tmbahan lain memang perit!!!! dtg x kira masa.Semua nak segera.Tension..!Aku respek Guru..!
Masa kerja pejabat dulu bilik ekon. pelanggan 95% bukan org yg sama.Org dah besar senang brurusan. kadang2 pelanggan sikit. blh relak dan x boring sb dia ikut masa kita.
Jadi guru gaji boleh tahan la bila dah lama keje. tp x padan dgn kerja d buat. ade jg guru yg rilek jerr ..stakat masuk kelas dan tugas2 smpingan lain buat x pduli.. x heran dgn penilaian prestasi dan akhirnya menjejaskan peluang laluan kerjayanya.
Dari segi naik gaji semua layak mnuntut mmandgkan kos sara hidup dah mningkat tinggi.Terima kasih Guru yg mengajar aku. Bukan senang nak memanusiakan manusia.

guru lilin berkata...

16 mei tak lame lg...marilah kite mengenang jasa guru...

terima kasih cikgu...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama~ "Jadi guru gaji boleh tahan la bila dah lama keje. tp x padan dgn kerja d buat. ade jg guru yg rilek jerr ..stakat masuk kelas dan tugas2 smpingan lain buat x pduli."

TAHU TAK?
Ada beberapa sekolah berbelas guru cemerlang yg kerjanya tak cemerlang mana!! haha..awal-awal dah menerima DG48. GPK pun tak semudah gitu nak dapat DG48. GPK buat kerja pada waktu malam pun ada terutama di sekolah yg berasrama...mati cam nie..bagus keluar berniaga nasi lemak lagi cunnn.
Orang lain mana tahu hal dalam kementerian pelajaran, dok tembak semacam saja. porah...
Semakan gaji biarlah berpatutan dan pada jawatan tertentu sahaja ..itu baru adil!! Kalau semua dapat semakan akan menyemakkan lagi kepala negara..haha
Kadang kala hairan juga..yg bergaji besar terutamanya,memang sentiasa tak cukup. Kalau tak percaya lihatlah kereta jenis apa yg dipandu mereka...berhutang pula berjela-jela.

Tanpa Nama berkata...

Terlebih dahulu saya pohon maaf lah, biarlah sesiapa yg makan lada dialah yg terasa pedasnya.
Songel apa ikut kejujuran? Gaji ikut kejujuran memang membawa parah dan barah.

1.Ketika loceng sekolah berbunyi ketika itulah berduyun2 kereta cikgu berlumba-lumba melalui pintu pagar sekolah. Kejujuran apa tu??

2.Guru sekolah yg sama buat tuition berbayar..Kejujuran apa pulak itu??

3.Betul ke tuan pengetua dapat memantau anak buah..jalan 3 langkah dah semput..pun sanggup bertahan opt himgga 58. Kerna ada cita-cita ke JUSA.Jujur apa benda pulak??

Naikkan gaji.. jangan cakap banyak lagi..barangan dah naik pun..Tak kan adanya kejujuran..KECUALI memang ada yg jujur tetap jujur, hanya Allah yg MENILAI.Kerja kerana LILLAHITA'ALLAH.

Yg tak jujur terserah kpd Allah.
kahkah...satu nasihat yg jujur, jaga-jagalah kawan2, banyak penyakit sekarang. Penyakit biasa kawan2 ketahui ialah darah tinggi,kencing manis,lemah jantung,buasir,gout dan yg datang menyuntik pun ada, seperti denggi.Yg ganjil, tetiba kurus kering dan mati pun ada. Antara lain, penyakit suami tak balik rumah,pun ada.. astagfirullah.Mungkin berpunca dari tidak adanya kejujuran dalam kerja..saya kata MUNGKIN! Wahai kawan2 carilah yg BARAKAH!!!!!

Walaubagaimana pun GAJI PERLU DISEMAK..ADIOS..

ilmu dari guru berkata...

anda jujur sangatkah? wahai anonymous?

jangan kerana anda tidak berada di bidang pendidikan,anda terus menghentam itu ini kepada guru dengan penilaian luaran anda terhadap akhbar-akhbar yang menulis cerita guru jadikan pelajar sebagai punch bag.

ketika orang persoalkan PA tak buat kerja, borang itu ini lambat proses tahu pula anda marah.

sedarlah, setiap pekerjaan ada susah senangnya.

Tanpa Nama berkata...

8A+ dapat bantuan JPA. Senangkah pada Murid Melayu? Dah turun ke paras 8A+ timbul juga rungutan bahawa sek asrama penuh pun sukar untuk mencapai kualiti sedemikian. Nak turun kan sehingga 7A+ kah??? Rungutan juga timbul bahawa ramai pengetua mengurungkan diri dalam pejabat. Letih? atau berpenyakit? Atau terlalu tua dan dalam zon selesa menanti bersara??
Pilot kalau tak cekap kapal terbang sering terjunam. Agaknya biar ada dasar bahawa setiap 6 bulan buat checkup di "klinik pengetua." Kalau tak sihat..grounded.
Ada jua rungutan bahawa terdapat " kecubung terjun" dari jabatan2 pelajaran negeri kesekolah2 untuk mengaut jawatan dan pangkat. Renong2kanlah di Melaka. Kesannya seperti rusa masuk kampung. Mengapa tak kekalkan "Kualiti guru didahulukan dan kualiti murid diutamakan".... dan bukan "Kualiti pangkat didahulukan dan kualiti gaji sahaja diutamakan." Apa halnya.. CUEPACS berkaitan tenaga pekerja seumpama ini?? Renong2kan lah NUTP!! Jangan diamkan...

Tanpa Nama berkata...

Bising la asyik isu yang sama je. Bersyukur la dgn apa yang ada. Asyik dok jadi anjing menyalak bukit je. Tekak sakit tapi bukit camtu jugak. Kalau tak puas hati berenti la cari kerja lain yang boleh puaskan hati. Masa mintak cikgu x pikir plak pasal gaji tak cukup. Kawan aku skang ni bisnesman dan kaya ada rumah dan keta besar pasal x suke keje cikgu. Bila dah kaya pun x puas hati jugak nak kaya lagi. Salahkan kerajaan x dapat projek pulak. Sampai bila pun x abis. Pendek citer kalau x puas hati pi la cari keje lain yang bleh puaskan hati masing2.

Tanpa Nama berkata...

boleh ka di buat untuk pegawai yang ber gred gaji rendah (gaji pokok : rm 1999 ke bawah) dapat kenaikan maximum dan pegawai yang ber gred bergaji tinggi (gaji pokok rm 2000 ke atas)dapat kenaikan minimum?

Tanpa Nama berkata...

aku pun hairan juga, bising2 tentang hal "tak cukup2" . Guru jujur atau tak jujur aku peduli apa. Kalau jujur alhamdulillah, kalau tak jujur nanti terimalah padah. Memang sampai bila pun tak cukup2. Selagi yang bernama manusia,dan melebih2kan nafsu.

Tanpa Nama berkata...

Kalau thread KUPEK semua timbul...PASAL GAJI tak cukup....poraaaah
Tu ler teman kate dah...meniage je..kume...

Tanpa Nama berkata...

Alahai Cikgu...
yg asyik dpt korang jer,tp lps dpt komplen lg....pastu wat hal lg....
asyik nk ugut ank kitorang,kitorang ajr...abis tu korang..??mkn gaji buta..??
ada org JPN mara sruh org lain wat IC sendri,klu ditengking..truk btolla Cikgu2 nih...
da dibayar wat jeala..gaji da besar tp memekak je..lps dpt mintak...lps dpt mintak..
aku gred 41 tp banding dgn Kak Ipar aku DG 29,besar lg income dia..klu banding dgn 27 aku lg jauh padahal 27 aku keje cam nk mampus..apada krajaan...

Tanpa Nama berkata...

tanya najib lu samada dia jujur atau tidak

paktam@ berkata...

> tangankaki gomen...xyah dok merunggut. sapa ada degree...dia dapat gji degree...sapa ada pmr dia dapat gji pmr.tak timbul aku gaji sikit....dia gaji bosar!!!
>kalau xpuas hati...resign...kita jadi kuli dan kita sendiri jaadi toke!! puashati!!!

> selagi dok merungut...lagi itu lah jiwa kitta xtenteram!!!
>pikiaq sama org2 susah...yg xdapat gaji bulan macam kita tu...eg.petani ka, anak2 yatim ka.etc!!!

Tanpa Nama berkata...

Bukan semua guru y x jujur...org lain hanya perasankan guru-guru y bermasalah...guru y jujur betul2 buat kerja ada y nak cerita dalam surat khabar...dan siapa kata tugas cikgu hanya mengajar??? cikgu2 x buat kerja pentadbiran???? habis tu yuran pelajar siapa y kutip kalau bukan cikgu??? kalau pelajar x nak bayar yuran, sekolah dok tekan cikgu2 suruh kutip yuran cepat, siapa y tolong bayar kan??? belum cerita lagi hal2 failing y berlambak2...cikgu y berduyun-duyun balik awal, buat tuisyen berbayar tu org nampak...cikgu y balik lambat, buat kelas tambahan x kira masa ade ke y nak tolong heboh2kan...target sekolah, PPD, JPN n KPM...org lain selain cikgu ada tau senario sebenar dekat sekolah ke???? bile cikgu mintak naik gaji semua org nak marah....tp cube ingat siapa y mendidik korg sampai jadi "pandai mencari kelemahan org lain" mcm sekarang...hanya org2 y XDE KERJA ATAU MEMBUTA TIME KERJA ada masa nak cari kesalahan dan kelemahan org lain ni...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum saya baru memohon jawatan 27 melalui kpsl dan dapat.... setelah berkhidmat 10thn lebih. masa 17 dulu saya lulus ptk agrigat 4,4. tapi tiada peluang naik skim 22.seperti tiada sebarang hasil setelah berusaha bersungguh2 untuk lulus. harap cuepacs dapat suarakan bagi mereka yang lulus dalam axam ptk yang telah diperkenalkan kemudian dimansuhkan, tetap diberi imbuhan kerana berusaha mencemerlangkan diri dalam menjalani tanggugjawab terhadap kerja dan segala arahan. saya kira ramai yang lulus... harap diberi anjakan gaji walau sedikit tanda appreciate atas usaha golongan orang lama2 yang terpaksa masuk axam.....

Tanpa Nama berkata...

macamana la pelajar2 sekolah sekarang ni nak jadik panadai dan ada kesedaran jati diri. cikgu cikgu zaman sekarang ni mengajar pun tak ikhlas, asik2 mintak naik gaji. pastu bila balik rumah, pi dengar ceramah pembangkang, kutuk kerajaan sana sini.

aq rasa kerajaan kena amik tindaklan serius dalam hal ni dan arap2 dapat turun padang tengok cikgu cikgi ni berkempen kutuk kerajaan sampai tak sedar diri.

Tanpa Nama berkata...

tak payah la kerajaan nak layan sangat tuntutan cikgu cikgu ni. kalo bagi segunung emas pon, bukannya diowg nak sokong pon kerajaan. boleh dikatakan 80 peratus cikgu cikgu adalah pembangkang. kalo kerajaan suap emas pon, balik umah dia kutuk kerajaan jugak. kalo tak percaya, anda semua boleh turun padang dan lihat la sendiri terutamanya di negeri negeri yang dikuasai pembangkang

Tanpa Nama berkata...

wahai semua pengkritik,tolongka berfikir rasional sikit.korang tau dok mengata je,korang ingat keje cikgu ni senang???nampak je blk awal tp bwk blk keje kt umah.kt umah kena buat preparation nk ajar anak2 korang.budak2 skg x mcm dl,baik...skg????kurang ajar,biadap,jahat sume ade..anak mcm ni nak salahkan sape???cikgu ke????mak bapak ke????tension tau bl pkr psl budak2 ni...mak bapak hanya mengomen bl anak failed,padahal sikap anak tu sendiri,semuanya berpunca dr mak bapak yg tak pandai mendidik anak dr rumah..mengajar+pengkeranian+aktiviti luar+preparation=guru..so tolong jgn dok dengki sgt kat cikgu!!!!

Tanpa Nama berkata...

Biasalah guru kalau kerja banyak. kerja management mmg semua profesional di perkhidmatan awam kene buat. kalau projek/program tak berkesan, masyarakat akan complaint juga,masuk tv siratkhbar.sama mcam mak bapak student yang bising tentang performance anak. ttg cuti malas saya nak ulas. saya rasa guru lah antara gaji yang tertinggi berdasarkan gaji per jam. Jadi pandangan saya, kalau gaji naik, biarlah semua perkhidmatan awam naik. kalau tak naik, biarlah semua tak naik. kalau nak perjuangkan sama yang lagi penting, sampai bila2 pn tak habis.

Tanpa Nama berkata...

jgn lah asyik nak kutuk para guru aje.. cuba check tangga gaji guru dg29 p1t1, bandingkan dengan PA f29-p1t1. jauh benar rendahnya gaji guru tu. rasanya tak de PA yang bertugas jauh di hutan belantara. perjalanan naik bot 6 jam, plus jalan kaki meredah hutan 2-3 jam. guru sanggup redah semua tu. Ada ke PA bertugas kat kwsn mcm tu? ada guru yg sanggup stay 10 thn semata-mata nak curahkan ilmu untuk anak watan. Memanglah ada elaun pedalaman, tp saudara PA, elaun tu cuma tampung one way perjalanan jer... kertas ujian, buku latihan hatta baju murid pun kami tolong belikan. semua tu guna gaji sendiri.. kenapa kami buat begitu? sebab kami tak sanggup melihat murid tak ada buku untuk menulis, tak ada baju yg elok untuk belajar.. kita semua ni sama2 berkorban untuk negara.. jgnlah nak mengutuk ajer.. hargailah jasa guru.. tanpa guru, siapalah anda, saya dan kita semua.. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

kalau apply kerja guna sijil SRP/PMR, SPM jer jangan lah harap gaji tur sama besar dengan mereka2 yg memiliki ijazah, master n PHD wahai PA.. tu lah dulu tak nak blajar betol2.. guru ajar kat depan, awak buat sesi kuliah awak sendiri kat blkg. kalau cikgu tegur, trus balik rumah mengadu dgn parents kata guru kutuk awak macam2.. skrg apa dah jadi? jd PA jelah.. walaupun aku bukan guru, tp aku hargai jasa guru. jgn ingat guru tu semuanya x bermoral... baca lah komen yg awak dah antar tu, bermoral sangat ker? mengata dulang paku serpih btol lah awak ni PA.

syshamsksarangtiong berkata...

guru sekarang seperti pengemis meminta pihak berwajib membayar balik tuntutan guru yang terpaksa guru tanggung..fikirlah...
tentang gaji..guru - guru tidak mendesak tapi yang guru mendesak sebab elaun perjalanan tak dibayar..segala tuntutan 4 thun kebelakang nie kementerin pelajaran tak mampu nak bayar sedangkan kalau dengar dalam kaca tv peruntukan kementerian pelajaran berjuta2..tapi ia seperti kaca yang berkecai.guru sukanlah yang paling tersiksa..tersiksa dengan terpaksa lah membelanjakan wang sendiri yang belum tentu dibayar.
peruntukan wang untuk makan pelajar satu hari satu malam hanya rm 10.00 cukup ke? anak saper boleh makan mcm tu satu hari rm10.00.duit cikgu jugaklh yang digunakan..nak tuntut memnag dah tak boleh..cglah jdi mangsa..cikgu lagi..itu sebab ramai guru-guru menyokong pembangkang sebab gurulh org yang pertama merasa keperitan kewangan dari sektor lain..

Tanpa Nama berkata...

lepas ni para Guru jgn sibuk nak komplen lagi pasal gaji!! gaji dah mengalahkan doktor kerajaan,,,duk diam2 sudah!!

Tanpa Nama berkata...

kenaikan gaji?........
Alhamdulillah.........
Saya menghormati pandangan 'guru jujur'. Seperti kata insan 'tanpa nama' kejujuran itu sukar untuk di nilai @ tiada kayu ukur yang nyata tentang jujur....
Apa yang pasti jika benar adanya kenaikan gaji...semuanya dah ditakdirkan Allah kita mendapat rezeki lebih sikit dari kebiasaan...terimalah itu sebagai rezeki yang tersurat untuk kita semua,,,,.. tak perlu kita menilai kerja orang lain...tu bukan kerja kita.......

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah..syukur ada rezeki Allah bagi, berbaloi juga usaha selama ini keikhlasan mendidik anak anak bangsa. Semoga semua usaha murni guru-guru terus diberkati dan dimurahkan rezeki...amin.

Tanpa Nama berkata...

bagi mereka yang belum dapat kenaikan tu banyakkanlah berusaha dan berdoa disamping banyakkanla bersabar..positifkan diri anda...insyallah bila dah sampai rezeki tak kan ke mana jua tu..simpati jugala dengan nasib PA..kasihan..orang lain dapat PA tak dapat apa apa lagi..walau apa pun APA YANG PENTING NAWAITU KITA DALAM BEKERJA MENCARI REZEKI HALAL buat isi perut diri dan kuarga..pasal setiap perbuatan kita pasti dihitung di akhirat..NAUZUBILLAH..

Tanpa Nama berkata...

masing2 tak puas hati ngan cikgu, apa salah cikgu ya...salah sbb tak ajar ank korang betul2 ke smpai ank korang jadi org tak guna yang duk bawah jambatan tuh......korg taktau ke cikgu2 ni hebat tau....SERBA BOLEH,

leh jadi kauselor tuk pel bmasalah,
leh jadi doktor kalau pel sakit,
leh jadi kerani uruskan surat2,
leh jadi akauntan kutip duit+uruskan koperasi sekolah,
leh uruskan jamuan+lawatan pel,
leh jadi juruteknik bila komputer rosak,
boleh jadi p.kslamatan bila pel gaduh,
bley jadi masterchef masak tuk bdk2 masa camping,

ha tu sikit je tu TUGAS SAMPINGAN CIKGU.....banyak lagi yang lain....ha para2 penjawat awam yang lain, yang bising2 tak puas hati ngan cikgu tuh, cuba pikir ADA KAU BUAT SUME TU KAT PEJABAT???korg pn bila dah kat opis mst dah tak peduli anak2 korang kan, sbb anak korang kan dah ada BABY SITTER kat skolah.....susah betul nak paham mentality org2 zaman skrg....

Tanpa Nama berkata...

salam,

saya rasa hampir 90% yg komen di sini adalah orang melayu islam. cuba bagi komen bernas dan baik. ingat, setiap perbuatan kecil terutama menganiaya orang akan dinilai oleh Allah.

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Syukur kehadrat Ilahi kerana Bajet 2012 memberi senyuman kepada guru-guru di Malaysia.Setelah 11 tahun berkhidmat dalam Gred DG41 dan masih belum dinaikkan Gerd ke DG44,namun saya tetap bersyukur kerana ada hikmah disebalik apa yang berlaku.Alhamdulillah berkat kesabaran menunggu, pengumuman PM dalam Bajet 2012 memberi semangat dan kekuatan kepada saya sebagai seorang guru yang mempunyai Master Pendidikan untuk terus belajar ke peringkat Kedoktoran dan sekarang saya telah berada di tahun 2 peringkat Kedoktoran.Walaupun mempunyai Master namun saya tidak pernah mengeluh dengan gaji yang diterima sebelum ini,dan kerana anak-anak muridlah saya terus menyambung pengajian di peringkat Kedoktoran bagi membuktikan kepada pelajar, bahawa seorang guru yang telah bersuami ,mempunyai keluarga,belajar secara sambilan dan mempunyai hutang juga mampu meraih kejayaan di peringkat tertinggi.Apa tah lagi pelajar yang tidak mempunyai apa-apa jua komitmen.Terima kasih guru-guru yang telah mendidik saya menjadi seorang guru, jasa guru-guru tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.Terima kasih cikgu

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Syukur kehadrat Ilahi kerana Bajet 2012 memberi senyuman kepada guru-guru di Malaysia.Setelah 11 tahun berkhidmat dalam Gred DG41 dan masih belum dinaikkan Gerd ke DG44,namun saya tetap bersyukur kerana ada hikmah disebalik apa yang berlaku.Alhamdulillah berkat kesabaran menunggu, pengumuman PM dalam Bajet 2012 memberi semangat dan kekuatan kepada saya sebagai seorang guru yang mempunyai Master Pendidikan untuk terus belajar ke peringkat Kedoktoran dan sekarang saya telah berada di tahun 2 peringkat Kedoktoran.Walaupun mempunyai Master namun saya tidak pernah mengeluh dengan gaji yang diterima sebelum ini,dan kerana anak-anak muridlah saya terus menyambung pengajian di peringkat Kedoktoran bagi membuktikan kepada pelajar, bahawa seorang guru yang telah bersuami ,mempunyai keluarga,belajar secara sambilan dan mempunyai hutang juga mampu meraih kejayaan di peringkat tertinggi.Apa tah lagi pelajar yang tidak mempunyai apa-apa jua komitmen.Terima kasih guru-guru yang telah mendidik saya menjadi seorang guru, jasa guru-guru tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.Terima kasih cikgu

Tanpa Nama berkata...

Kita harus faham bahawa tidak semua gred gaji guru besar,Hanya mereka yang telah bertugas melebihi sepuluh tahun dan mereka yang dilantik sebagai guru lepasan ijazah sahaja yang mempunyai gaji tinggi sedikit itupun tidak jauh beza dengan gaji kakitangan awam yang lain.Apalah didengki sangat dengan kenaikan gaji guru, sepatutnya semuah harus menyokong kenaikan ini. kerja sebagai seorang guru ini memang banyak bayangkan seorang guru mengajar 4 kelas yang mempunyai jumlah murid 30 orang, katakanlah guru tersebut memberikan 10 soalan kepada murid-muridnya maka guru tersebut kena memeriksa 1200 soalan pada waktu selepas waktu persekolahan.inilah realiti yang harus dihadapi oleh guru. lepas itu, petang pula kena datang balik di sekolah untuk aktiviti kokum, buat persediaan mengajar untuk hari esokdan banyakkk.. lagi kerja guru yang tiada dalam sektor awam yang lain pendeknya 24 jam sehari sebagai seorang yang benar-benar menganggap dirinya sebagai seorang GURU itu tidak cukup.

Tanpa Nama berkata...

untung nya jadi CIKGU keja sampai tengahar baru nak buat ikut waktu pejabat dah bising,tak tau kakitangan awam yang lain waluupun kerja waktum pejabat tapi selalu balek lewat hingga jam 6 petang kadang kadang malam pun bekerja tak ada overtime, murid berjaya banyak di kawasan bandar sebap mak bapak antar tuisyen dan ajar anak cuba tengok murid luar bandar mak bapak kurang kemampuan hantar tuisyen berjaya ke cikgu lahirkan ramai murid cemerlang... lu pikir la sendiri...

Tanpa Nama berkata...

semua kata gaji guru asyik naik,bilanya yang selalu naik?ingat senag ke kerja guru?jangan lah kerana gaji yang naik lebih sedikit daripada yang lain kami dicaci berbagai.hanya kerana gaji guru diperlekehkan.

syshamgymnastics berkata...

ORG SEMUA MCM TU..DIA INGAT CIKGU NI GAJI SELALU NAIK APA..YANG SELALU NAIK DUIT POKET CIKGU LAGI ADA.SIKIT2 DUIT POKET CG..MCM AKU KELUAR BAWA PELAJAR BERSUKAN DUIT POKET CIKGU LAH JUGAK NAIK..SEBAB APA..PERUNTUKAN MAKAN PELAJAR SEKOLAH RENDAH MAKAN SAJA RM 10 SEHARI CUKUP KER.. ZAMAN SEKARANG..
RM 2.00 PAGI
RM 2.00 PAGI PUKUL 10
RM 4.00 TENGAHARI
RM 2.00 MAKAN PETANG
RM 4.00 MAKAN MALAM
SEMUA SEKALI RM 14.00 SEHARI..
SORANG BUDAK CG KENA TOP UP RM 4.00 KALAU DAH BAWAK BUDAK 10 ORANG CG KENA TOP UP RM 40.00 SEHARI X DENGAN 4 HARI BERSUKAN RM 160.00.. ITU BARU SEKALI KELUAR..KALAU BAYAK KALI SAPER NAK TANGGUNMG..MAK BAPAK ATAU KAKITANGAN KERAJAAN LAIN YANG BOLEH TOP UP..
INGAT SIKIT TUNTUTAN PALING LAMBAT DAN PALING TERUK KAMI LAH CIKGU..LAMBAT MASUK..KADANG LANGSUNG TAK DAPAT KLIM..INGAT SEMUA YANG TOP UP DUIT MAKAN TU BUKAN BOLEH TUNTUT..TU KIRA SEDEKAH LAH..
NAK KATA OVERTIME MANA ADA.. CG SUKAN NIE JAGALAH ANAK2 ORG NI DARI PAGI SAMPAILAH KE PAGI.24 JAM..JAGA LEBIH PADA ANAK SENDIRI..
YANG KAMI BOLEH TUNTUT TU LAH DUIT MINYAK..ITUPUN KALAU BOLEH TUNTUT ZAMAN SEKARANG..
INGAT ANDA...LAYAK MENUTUT..BELUM TENTU DIBAYAR..AYAT TU"ADA LAYAK MENUNTUT..KALAU TAK BAYAR PUN TAK SALAH..INILAH CIKGU ZAMAN SEKARANG

Tanpa Nama berkata...

klu hangpa rasa cikgu ni xbgs... jgn antar anak hangpa p sekolah... ajar sendiri kt umah... atau antar tuisyen je xyah antar g sekolah.... kami nk tgk anak hangpa leh berjaya tak..... agaknya bdk2 kelas akhir ni sama perangai ngan hangpa kot yg duk kutuk2 guru nih... aku yakin, tanpa guru hangpa skang ni mungkin mengemis di jalanan

Tanpa Nama berkata...

relaks la wei..gaji naik keja pun makin menimbun. yang korang nampak kesenangan cikgu je. cb pikir sikit, anak2 zaman sekarang takat 2,3 orang pun belum tentu parent dpt handle, ni kan pulak cikgu yang kena handle 30, 40 anak orang sekaligus. tahu le rasanya macamana?tak pernah mengajar mana tahu kan?