SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

30 April 2011

MENGHARGAI PEKERJA

Utusan Malaysia
Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my


SEPERTI kebiasaan maka sambutan Hari Pekerja 2011 akan diraikan pada Ahad ini. Hari Pekerja mula diiktiraf kerajaan pada 1973 apabila ia mengisytiharkan 1 Mei setiap tahun sebagai cuti umum.

Mulai 1991, kerajaan turut menganjurkan Perhimpunan Hari Pekerja secara tetap setiap tahun sebagai mengiktiraf dan menghargai sumbangan golongan pekerja kepada pembangunan negara.

Perhimpunan yang disertai pekerja sektor awam dan swasta juga bertujuan mengeratkan hubungan kerjasama antara pihak kerajaan, majikan dan pekerja.

Pada tahun ini, perhimpunan yang bertemakan 'Pekerja Merealisasi Transformasi Negara' akan diadakan pada 7 Mei di Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Sebagai penghormatan kepada golongan pekerja, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah bersetuju untuk menyampaikan amanat khas pada perhimpunan berkenaan.

Sebenarnya, keprihatinan kerajaan Barisan Nasional (BN) terhadap nasib golongan pekerja tidak boleh disangkal. Ini terbukti apabila kerajaan telah bersetuju menetapkan gaji minimum seperti yang dituntut Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) sejak lebih 10 tahun lalu.

Dalam pada itu, golongan pekerja sudah tentu menantikan respons kerajaan terhadap beberapa tuntutan lain yang telah dibuat termasuk cadangan pekerja sektor swasta diberikan elaun sara hidup (COLA) RM300 sebulan berikutan kenaikan harga barangan.

Dalam pada itu, sambutan Hari Pekerja 2011 anjuran Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akan diadakan di Ipoh pada Ahad ini.

Satu lagi sambutan anjuran bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan CUEPACS akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 10 Mei.

Bagi penjawat awam mereka sudah pasti ternanti-nantikan apakah lagi berita baik yang akan diumumkan Najib sebagai respons terhadap permohonan CUEPACS sebelum ini.

Antaranya cadangan kenaikan imbuhan tetap perumahan daripada RM180 kepada RM300, jawatan Gred 1 hingga 16 dimansuhkan dan pekerjanya dinaik taraf ke Gred 17 dan diselaraskan kadar COLA kakitangan awam.

Walaupun bukan semua tuntutan berkenaan dapat dipenuhi berikutan kekangan kewangan kerajaan, ia tidak harus dijadikan alasan oleh pekerja untuk tidak bekerja kuat.

Pekerja sektor swasta dan awam sepatutnya terus meningkatkan lagi produktiviti masing-masing supaya matlamat untuk menjadikan Malaysia negara maju pada 2020 tercapai.

92 ulasan:

PA biasa berkata...

Menghargai pekerja bukan sekadar menganjur perhimpunan mahupun kursus seminar.
Kerajaan yang arif seharusnya proaktif memastikan gaji pekerja senantiasa diselaras mengikut keadaan ekonomi. Bukan menunggu sehingga pekerja merungut merayu baru mula buat penimbangan. Itu pun dilayan dengan alasan-alasan yang kurang munasabah.

Tanpa Nama berkata...

nape hah tak cdg elaun rumah kakitangan awam supe PM.

Tanpa Nama berkata...

penipu,,, kata ada kenaikan gaji.... Sampai sekarang tak ada berita..... Saya tidak puas hati kenapa budak baru kerja di beri elaun,,,

Tanpa Nama berkata...

tak abis2 mintak naik gaji....tak malu sungguh...PA ni gaji 20 ribu sebulan pun tetap tak cukup...masih dok terpa bank rakyat wat loan...

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam minta naik gaji, pekerja swasta pulak minta gaji minimum dan cola, org kerja sendiri pulak minta kurangkan cukai dan bantuan kerajaan, jadi masing-masing sentiasa meminta, penganggur pun minta kerja...akhir sekali org miskin sentiasa minta hutang untuk hidup......Org yg tak meminta ialah org kaya yg sentiasa mengerah dan menindas org miskin...

Tanpa Nama berkata...

Paling sedih pekerja awam gred R1 yg betul2 macam kuli smua org.... tempat dan cara berpakaian di tempat kerja pun dibeza-beza kan....sedangkan R1 lah yg bertungkus lumus berpeluh buat kerja tapi org atasan yg dapat nama.....wawawawawawwa sedih nye!!!!

Tanpa Nama berkata...

Mansuhkan R1 kerana dalam satu jabatan hanya ada 1 @ 2 org pekerja awam R1... cian kan...

Tanpa Nama berkata...

berikan kesempatan pada pekerja awam yg memiliki SPM... berikan lah kami tempat yg sepatutnya, bukan hanya menjadi R1 atau N1...

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji akan menggalakkan kebanyakkan pejawat awam yang suka berhutang akan menambahkan jumlah hutang...menyebabkan sampai bila2 pejawat awam tidak dapat merasakan gaji yang diterima tidak mencukupi..tiada sikap kesyukuran ditanam dalam lubuk hati sudah diberi betis hendakkan paha..kenaikkan gaji tahunan sudah memadai jika kita bijak merancang kewangaan...

Tanpa Nama berkata...

Kenaikan gaji akan menggalakkan kebanyakkan pejawat awam yang suka berhutang akan menambahkan jumlah hutang...menyebabkan sampai bila2 pejawat awam tidak dapat merasakan gaji yang diterima tidak mencukupi..tiada sikap kesyukuran ditanam dalam lubuk hati sudah diberi betis hendakkan paha..kenaikkan gaji tahunan sudah memadai jika kita bijak merancang kewangaan...

Tanpa Nama berkata...

tahi kaulah...minta puji saja..

Tanpa Nama berkata...

BOSAN DAN MENYAMPAH BERKATA:

orang berhutang sebab harga barang dan perkhidmatan terlalu tinggi sekarang. ansuran kereta rm 400 ke atas, ansuran rumah rm800 ke atas. gaji kakitangan awam sokongan bawahan rm900...patutkah keperluan begitu terlalu tinggi harganya? belum lagi harga makanan dan minuman..belum lagi perbelanjaan anak-anak sekolah...orang kaya tak rasa keperitan orang bawahan ni....begini kah nak mencapai negara maju? yang maju semuanya harga barang dan perkhidmatan. taraf hidup. susah lagi adalah...yang terus kaya adalah orang yang berpengaruh dan yang berniaga..jangan cakap pasal malas belajar kah atau penjawat awam suka berhutang..kalau gaji tu besar mungkin, sudah tentu penjawat awam tak berhutang dengan bank untuk membayar segala keperluan seperti kereta, rumah dan sebagainya...ini tak, kerajaan sekarang ni suka tengok penjawat awam berhutang sebenarnya...bagi gaji kecil, negara lain pun, mana ada macam di Malaysia ni kalau bagi gaji kepada penjawat awam mereka.....fikirlah wahai orang kaya dan senang tu...jangan salahkan penjawat awam bawahan saja kerana berhutang..kamu punya pasal lah kakitangan awam ni berhutang sebab tak kawal harga barang dan perkhidmatan dan tak bagi gaji yang setimpal dengan keadaan pasaran kerja dan kos sara hidup...kamu fikir kehidupan kamu saja yang nak senang..tak fikir pun rakyat lain makan apa di rumah...

Tanpa Nama berkata...

cepatla naik,aku nk pkai keta hönda cvic baru ni..asyik tengok cina2 kt luar je yg pkai!

Tanpa Nama berkata...

guna la keta tempatan ..

Tanpa Nama berkata...

tau pulak nak siasat perasuah sedangkan gaji semak mengikut pasaran semasa.Kaji...kaji...kaji tapi tak sampai ke mutalamatnya.

Tanpa Nama berkata...

Penjawat Awam Kaya berkata: cepatla naik,aku nk pkai keta hönda cvic baru ni..asyik tengok cina2 kt luar je yg pkai!

Penjawat Awam Miskin berkata: cepatla naik, aku nak beli bahan makanan ni..asyik tengok pegawai2 atasan je makan sedap2..

Tanpa Nama berkata...

aku tak peduli ko nak naik gaji pun...yang kontrak, sangkut, sambilan dan sementara lebih baik kau bg tetap...dahla yang kerja tetap mengulat....kerja tak tetap ni separuh mati buat kerja kau tak nampak...dahla pinjaman rumah tak leh buat....cisss...bedebah

Tanpa Nama berkata...

aku tak kelapaq loan peribadi tu...kalau kau leh bg jaminan yang kontrak dan bukan tetap boleh bekerja hingga umur 58...aku tak kesah...asal kan gaji naik dan leh mencarum KWSP...sebab kontrak kerajaan tak leh balaih duit 55% akaun 1........ hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

minta kerajaan pertimbangkan skim ini

Gred 1 hingga 11 yang mempunyai SPM...diminta start gaji pada P1T10 di gred tersebut

Gred 17 dan 27 yang mempunyai STPM/Diploma (bg gred 17) start gaji P1T11 dan yang mempunyai Ijazah(untuk gred 27)start pada P1T10......ini adalah penyelarasan yang munasabah dan tidak membebankan kerajaan....

Cola dinaikkan kepada 300 atau 250 adalah relevan

Elaun rumah dinaikkan kepada 300 juga amat berpatutan...siapa setuju angkat jari tengah.....kat Najib...hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Penjawat Awam Kaya berkata: cepatla naik,aku nk pkai keta hönda cvic baru ni..asyik tengok cina2 kt luar je yg pkai!

Penjawat Awam Miskin berkata: cepatla naik, aku nak beli bahan makanan ni..asyik tengok pegawai2 atasan je makan sedap2..

Penjawat Awam bersyukur berkata:Syukurlah, walaupun gaji aku kecil, pangkat aku rendah, tetapi aku mampu miliki rumah tempat berteduh,aku miliki kereta untuk ke tempat kerja, aku tidak punya hutang yang membebankan, aku masih mampu tidur lena,Allah kurniakan kewsihatan yang baik, mampu bercucuk tanam bagi menampung keperluan dapur.
Masih selesa lagi....! Tetap berdoa dan terus berdoa, insya Allah,doa senjata orang mukmin.

Tanpa Nama berkata...

jgan lupa dengan KP17>>>kami sepatutnya naik ke kp22.ini baru betul.....

Tanpa Nama berkata...

Tuhan ke yang naikkan gaji??????????????????? Hari2 berdoa maseh seperti biasa.... Tak berubah langsung.......

Tanpa Nama berkata...

masyallah..tuan jangan berbicara begitu...susah senang Tuhan jangan dilupakan...memang bukan Tuhan menaikan gaji tapi Tuhan menentukannya. Hati2 dengan kenyataan tuan...kelak terpesong akidah.

Tanpa Nama berkata...

1. Mudah-mudahan elaun rumah dinaikkan. Memang betul, mana ada rumah sewa bulanannya RM180 lg. Sewa bilik pun dah RM200 ke atas. Jadi, takkan PA yg ada anak 5 nak dok kat bilik jek kan.. Kesian la kat dorg.

Tanpa Nama berkata...

Jawatan gred 1 hingga 16 jika nak dimansuhkan kena la bersikap adil. Takut nanti akan timbul rasa ketidakpuasan hati PA yg dah lama gred 17 nih..

Tanpa Nama berkata...

pas nie kalu naik gaji kompen berlumba-lumba kakitangan kerajaan g bank ..
loan personal
loan kete
loan umah
loan insuran

bertambah gaji bertambah lah hutang

aku tetap bersyukur dengan rezeki yang terima .

Tanpa Nama berkata...

Apa jadahnya nie....tolonglah tafsirkan...muka 2 utusan hari ni..noor mohamad kata ekonomi negara positif dua bulan pertama tahun nie..mabuk ka..gila ka...?..apa yang positifnya..apa yang baiknya...kalau ekonomi baik kenapa...???..kenapa...???..tuntutan perjalanan PA dari bulan Feb sampai Mac tak berbayar lagi...???..orang kewangan kata tak da duit...menteri kata ekonomi positif..mana satu yang betui nie..yang pastinya..org bank negara kata ekonomi teruk...tapi menteri dok cover...kata ok..ok..ok...puki mak punya menteri...

Tanpa Nama berkata...

Setakat honda kokakk jee...belum tentu kaya lagi.Apa kata boeing ...baru kaya . Lagi pun kaya awak tu TIDAK ADA TERSENARAI . Segala2 kaya adalah dari usahanya tanpa Tuhan.Jgn lupa kita mati bukan kita sendiri yg tanam sebaliknya orang lain

Tanpa Nama berkata...

tu arr,bru nak pkai honda civic kuaci harge rm 2k je tuan2..nk pkai keta tmpatan pun mhal mcm keta import..diorng ni wayang je lbih..

Tanpa Nama berkata...

pe cerita hari pekerja ni...xde berita pape ke pasal kenaikan cola gan elaun rumah?

Tanpa Nama berkata...

tk payah nik gji!sbb tk adil!yang tido dpat cemerlang!ape ni?penilai2 ni kna bodek sikit bg cmerlng?kje 1 hri sminggu!ko mkn la duit haram tu!

Tanpa Nama berkata...

ala..klu nk cemerlang tgu r giliran ko..yg ko dengki sangt nape..

YazidOthman97 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

kita keja bukan kerana cemerlang

Tanpa Nama berkata...

1-16(SRP) dimansuhkan dan naik ke N17(kelayakan SPM),jadi macamana dengan nasib N17 bermakna kelayakan mereka hanya setaraf dengan mereka yang hantya ada SRP,dimanakah kewarasan org yang membuat cadangan ini sepatutnya kalau 1-16 ke 17 jadi 17 perlu dianjakkan ke 22 secara automatik bukan kena tunggu sampai 15 tahun.tukang masak yang tak tahu menulis dah setaraf dengan PT yang buat kewangan dan perkhidmatan hahaha kelakar sungguh rasanya.gila pun ada

Tanpa Nama berkata...

HABUK PUN TAKDE HARI INI MANA DIA PAK OMAR KATA ADA BERITA BAIK HARI INI...PUI...

Tanpa Nama berkata...

mana mana mana berita baiknya??...ke nk tunggu nk dkat pilihanray baru nk umum....kalah r woiiiiii klu mcm 2...

Tanpa Nama berkata...

hmmm....ada ke tak...cam cdgn je ditulis

Tanpa Nama berkata...

nampaknya PA tertipu lagi !!!!

Tanpa Nama berkata...

Dah mmg dari dulu dh slalu kn tipu.nk tggu pe lg?sume auta je lbh

Bomb berkata...

Tak nak gaji Roket(DAP) dah naik kat Sarawak...nampaknya Kerajaan BN nak tengok byk lagi Roket dan rakannya naik lg d PRU 13 akan dtg...tak serik2 dan tak percaya PM kita ni...nanti tak dpt jd PM barulah putih mata...ha ha ha...jgn main api...kawan..

Tanpa Nama berkata...

oi bongok,cemerlng ni bekaitan dgn kerja!koingat nk tngu turn mcm bayo bil ke?ko pn sma mkn duit haram!kroni lebih!anak bernak mencekik duit rakyat!

Tanpa Nama berkata...

betul2,nk2 ad satu kaum negeri tuuutt!diorng ngan kroni2 diorng!org lin buat kerja nak mampus!kaki bodek goyang kaki je..nate beruk!

Tanpa Nama berkata...

Semoga hak J17/22/26 yang diperjuangkan selama ini akan dibalas dengan berita gembira pada 7 Mei 2011 nanti.Amin....

Tanpa Nama berkata...

apa lagi yang di tunggu 7 mei ni.. yg 1 mei ni pun tak terjawap.. tak payah la berharap kita PA ni takda maknanya bersuara bagai anjing menyalak bukit.. hampeh..

Tanpa Nama berkata...

ala..mcm la pembangkang xda kroni...semua parti kt malaysia ni da kroni..jgn jdi bengp bai..

Tanpa Nama berkata...

klu ko keja ikhlas..org akan nmpak sendiri..xperlu nk bodek2..jgn jeles dgn rezeki orang,xbaik bai...ko msti hati busuk...

Tanpa Nama berkata...

harap j17 drafment dpt berita baik skali..

Tanpa Nama berkata...

pekerja hati busuk,seorang lelaki hati busuk..kawin gan perempuan busuk..dapat anak hati busuk..satu keluarga dok busuk dengki dgn kecermelangan seorang pekerja awam yg dapat pekerja cemerlang...

Tanpa Nama berkata...

kerajaan amat patut naikkan gaji dan elaun sekarang. JAngan biarkan kakitangan awam mengemis dijalanan untuk makan. Jangan biarkan kakitangan awam menuju ke pejabat along untuk minta hutang. Amat daif kakitangan awam sekarang (gred 1 - 22 sahaja). Gred lain mungkin kaya.

Tanpa Nama berkata...

tolong beri perhatian pada sokongan 1 dan 2 mereka inilah berjuang bermati2an untuk jabatan,kalau kakitangan sokongan tiada kerja x menjadi,jd, relevan orang mcm kakitangan sokongan 1dan 2 diutamakn naik gaji,fikirkan nasib pekerja sokongan ini dengan gaji yang kecil,nak bayar hutang rumah,kereta dan anak2,kalau x cukup terpaksa wat keje partime,ini yang akan menjejaskan kualiti kerja,bile keje di jabatan,yang jadi mangsa kakitangan skongan ini yang bekerja partime,jadi kerajaan harus peka dan menjaga kebajikan anggota sokongan ini,kerana mereka ini akan bekerja lebih baik dan ada kualiti,sekiranya nasib kakitangan sokongan 1dan 2 terbela.

Che Gayah bte Senapi berkata...

hanya sokongan yg layak mendapat kenaikan gaji terutamanya N17. kami amat menyokong UMNO dan BARISAN NASIONAL, jadi lebih wajar jika kami dinaikkn ke N41 dengan kadar yang segera.

Kami menolak anwar walau penisnya panjang kerana budaya UMNO memang menolak org2 yg x bersih dan x ikhlas berjuang, x seperti para pimpinan BN

-CHE GAYAH BTE SENAPI-

Tanpa Nama berkata...

mari tukar dacing karat kepada roket. timbang kati tak boleh diharap lagi

Tanpa Nama berkata...

Saya tak faham bagaimana penjawat awam Gred 17 yang ada STPM boleh bermula pada tangga gaji P1T10 tapi PA yang ada Diploma dibayar pada P1T1 sepertimana PA yang hanya ada SPM. Ini skim jurubahasa L17 yer. Rasanya ini permintaan yang rasional kalau nak minta dibayar berdasarkan kelulusan yang ada. Lagipun orang ambil Diploma ni kena bayar hutang pengajian berbanding SPM dan STPM. Saya percaya cara kerja orang kelulusan tinggi pun berbeda dari segi profesionalisasi.

JB Mahkamah

hantu kak limah berkata...

n17 naik n41..untung nyer tak payah belajar tinggi2....untungnyer org malaysia setakat spm dan stpm dapat dah jadi pentadbir...tak rasa malu ker dengan negara jiran.

bapak kak limah berkata...

masuk keje jam 8 am....pegi sarapan pg..jam 10.30 am...pegi minum pagi..1230 pm..pegi makan tngahari..430 pm ..minum petang...itulah PA. Bkan nak ngata tp itu yang aku nampak. Bla tanya..tak keje ker bang?..alah kita pun manusia gak..x kan keluar minum pun tak bleh. Biasanya yg buat gini org yang bawah2 la..bos x der plak kat warung ..agaknya kat restoran besar2..cara besar2..cakap besar2..

Tanpa Nama berkata...

bapak ko!tido dpt cemerlng!memg la rezeki,mcm min no ekor gak!kategori rezeki haram!klu pemikiran mcm tu la,hbis kerajaan tk mju2..buta hati,lemah pemikiran,tk pyah la kerajaan nik gaji,buta hbis duit je..huhu

Tanpa Nama berkata...

hahaha!npo gaduh2 ni!ore atas dok relak!kamu dok cok cek,kan senang tngu plìhan raya,mu undi mano yg kamu suko!yg pnting alza!kereto jugo mpv hahah!

Tanpa Nama berkata...

untuk menghargai kakitangan awam tiadalah perlu diberikan keraian seumpama APC, semaklah dan naikkan serta selaraskan gaji pokok kakitangan awam berdasarkan situasi ekonomi semasa sudah mencukupi. Kakitangan banyak berhutang ke bank bukan untuk bermewah-mewah tetapi dek keperluan pendidikan anak-anak, keperluan makan minum yang kian kita fahami meningkat dan lain-lain kos berkaitan. Meskipun demikian semangat kakitangan awam tetap utuh untuk terus bekerja kerana masing-masing faham komitmen dan peranan serta yang penting tanggungjawab masing-masing. Tiada apa yang dipinta pertimbangkanlah.

Tanpa Nama berkata...

setuju dgn pendapat di atas

Tanpa Nama berkata...

ikut lah dap gi bulan naik rocket..tempat dituju xsampai

Tanpa Nama berkata...

apa barang pilih pembangkang,cakap x serupa bikin,cuba tengok pembangakang pegang,mana janji manisnya,masa nak pilihanraya mcm2 janji,janji tu,janji ni sampai masa haprak habuk x de cakap x serupa bikin,bagus BN,walau ada masalah pun dapat juga diselesaikan.

Tanpa Nama berkata...

aku tak naik gaji/elaun tak kisah tapi aku mintak interest loan umah diturunkan laaa,,,, 1% dah laaa
semua dapat merasa,, tak kira swasta, kerja sendiri, PA,,

Tanpa Nama berkata...

saya hanya tunggu PRU13 je nak ubah kerajaan baru. Komen2 tak main le. Bukan jadi kudis pun BN. Lebih baik kita tukar kepada Pakatan Rakyat pula. Pakatan Rakyat boleh harap sikit.

Tanpa Nama berkata...

utk elak dr "sakit mental" eloklah berundur cara terhormat dr Pa....buka buku baru ,cari kerja lain

Tanpa Nama berkata...

BUAT NAK APA BISING KAT WEBSITE YANG X BERFAEDAH NI...DOK BERTEKAK SESAMA SENDIRI BUKAN DAPAT APA PUN...BUANG MASA JA..KITA TUNGGU DAN LIHAT SAJA...KUASA DI TANGAN KITA...

Mr.Paktam berkata...

cakap siang pandang-pandang... cakap malam dengar-dengar... belajar menghargai apa yang kita ada,tak perlu mengharap pada keadaan yang lebih baik kalau yang sedia ada pun kita taktahu menghargainya,
kalau semua minta hak masing2,semua minta dinaikkan apa akan jadi pada ekonomi negara bai.. berpada-pada laa.. jangan marahkan kelambu rumah dibakar bai,
marahkan kerajaan lalu ugut melalui pru13,apadahallll, tiap2 tahun kan ada kenaikan gaji,itu pun mau bising lagi kaa.. aparaaaa, yang 17 dengan 17nya,1-16 dengan 1-16nya, hampa ni teruk betoi la bikin sakit kepala looo.. lansung takda kesepakatan,yang hangpa tau mau naik gaji,naik elaun,tapi kerajaan ada minta hangpa naik kualiti keja tu cmna? ada yang buat ka.. kari cap pisang la hampa nih, step by step la kalau menuntut kenaikan tu bai.. ini masing2 ada perasaan dengki,16 naik,17 bisng,17 naik,22bising,22 naik? aparaaaaa... memang melayu mudah lupa dan mudah bakar kelambu sendiri,last2 sendiri kena gigit nyamuk lalu kena denggi...hu hu.
ingat si roket tu nak tolong ka? mimpi la aihhh,tengok pulau pinang dan selangor ar sebagai contoh dulu sebelum nak mengubah pru13 nanti,nyesal kmudian takda makna lagi dahh..

Tanpa Nama berkata...

betul-betul penipu rakyat BN ni..bagus cuepacs dibubarkan,tak ada fungsi langsung,tahu cakap je,tapi hasilnya tak ada.tipu punya orang

Tanpa Nama berkata...

Kita suarakan di PRU 13 nanti,jangan marah-marah,tenang,kita nak bising pun diaorang tak akan peduli punya.Hanya undi yang dapat mengubah semuanya,kalau semua penjawat awam seramai 650,000.00 orang suarakannya.mampus diaorang..orang kaya bertambah kaya..

Tanpa Nama berkata...

secara logik ITP wajar dinaikkan:
harga rumah semakin tinggi,sewa pun tinggi... ada berlaku, PA tak mampu membeli rumah @ menyewa.. tinggal di rumah kerajaan sampai pencen, bila dh pencen...opsss bru tercari2 rumah....so sad...

tak perlu la nak mansuhkan gred 1-16. fikirla secara logik:
Gred 17 buat kerja yang banyak menggunakan aplikasi otak! contohnya : memasukkan data, pemprosesan maklumat, menggunakan sistem komputer, mendraf surat, membuat keputusan (jika tiada gred 22 atau pegawai atasan tak menjalankan tugas) dan sewaktu dengannya.... semuanya memerlukan otak untuk berfikir! dan hakikatnya, setiap tugas yang diamanahkan akan dibawa ke alam mimpi (bagi mencari penyelesaian).
tetapi bagi kerja gred 1-16, kerja mereka sering dimaklumkan secara detail oleh gred 17(jika gred 17 yang tertinggi bagi sokongan di sesuatu jabatan) dan kebanyakan kerja yang berkaitan fizikal. saya pernah bertanya kepada beberapa orang rakan yang berada pada gred 1-16, samada mahu kerja seperti gred 17... jawapan yang pasti: tidak mahu peningkan kepala, kalau kerja ini (gred 1-16), sakit badan, makan pil... ok dah...

jadi, tepuk dada tanya selera saja... semua ada sebab... tp apa2 pun keputusan, fikirlah dengan sebaik mungkin!

Tanpa Nama berkata...

eeh bangang.
gred 1-16 dimansuhkan (bukan kerja dimansuhkan).
kerja masih dibuat bendo yang asal jugak!!! cuma dinaikkan gred 17 (bertaraf spm).
yang 17 naikkan ler ke 27 pulak (kerja yang sama cuma gred saja dinaikkan).
bilo nak paham-paham. eeh bangang.

Tanpa Nama berkata...

kalau macam tu naikkan pangkat drebar ambulan kpd K41, sama dgn doktor. tapi buat kerja lama. bawak ambulan. banggang sunguh. dari zaman sekolah hingga dah kerja pun masih bangang lagi. sama dgn presiden ceupac. cakap tak berapa matang

cari yang terbaik berkata...

kepada mr paktam..penang ngan selangor ok apa? bonus penang 1 setengah bulan,selangor 2 bulan. PA apa dapat?? lu reti kira duit ka??

Tanpa Nama berkata...

salam 1 msia di ucapkan...saya hargai usaha cuepacs...tetapi,mengenai gred 1 hingga 16 bakal dimansuhkan...saya amat tidak bersetuju kerana saya penjawat awam yang lepasan kolej kementerian kesihatan malaysia dan bkerja selama 3tahun..dan keluar dari kolej dan bkerja dengan gred u17..dengan tangga gaji P1T1...SAYA DAN RAKAN2 berasa tidak adil bagi kami,,,saya amat mengharapkan CUEPACS,SPA,JPA DAN KERAJAAN memandang SERIUS mengenai permasalahan ini..tidak perlulh nak mnnyatakan pengambilan jawwatan kami ini menggunakan PMR,,walhal,kami ini lulsan kolej kementerian kesihatan malaysia..PRA medik..yang belajar mengenai perubatan,penguatkuasaan dan berbagai2 lagi,,akhir kata,di harapkan pihak yang berkaitan memandang serius mengenai permasalahann ini...sekian terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

kenalah ingat dan fikir,,,,naik kn gred dan tangga gaji,,baru lah tak ada yang berbunyi sebab tak puas hati lagi,,,bukan sekadar naik gred je,,,tp niak gred dan tangga gaji,,plarasan gaji,,,..tak perlu lah berpolitik dalam ruangan ni....kalau nk berpolitik pun terpulanglah,,,tapi,cermin kn diri dulu...adakah diri kita ni sempurna sangat sampi kaitkan dengan politik???selama ni msia jtuh mskin ke?hidup kita semua ni mrempat ke?tak kan?so,jgn lah bkata tanpa bfikir,,contoh2 dah banyak dan terang...jgn gadaikn semuanya yang kita dah miliki sekarang ni...

Tanpa Nama berkata...

kmi minta naikan btg gaji...bkn elaun..kalo btg gji msh rndah mcm buat apa makmal gji minimum dulu...elaun tu bila - bila blh tarik balik.x adil btl ceupacs ..ganti president

Tanpa Nama berkata...

ringgit dh kukuh......GTP pn dh ETP pn dh dilancarkan.gaji PA blum stabil berbanding nrgara jiran

Tanpa Nama berkata...

Mana citer pasal naik gaji, jenuh aku tggu 2 hari ni!!!
Sapa yang duk kata harga barang di pasaran x naik, pi check semula!!!
lani apa cadangan ceupacs, memandangkan dah 4 thn x dpt bonus!!!
Nampak gaya Ceupacs x dpt beri tekanan kepada kerajaan mengenai pembelaan hak Penjawat Awam...
PTK dah batal tapi mekanisma baru menggantikannya akan diumukan pada 1 Julai 2011, adakah mekanisma ini untuk hanya membantu golongan yang telah servis lebih 15 tahun... mcm mana dengan anak muda yang baru abih belajar dan hutang banyak....
mereka ini perlukan pembelaan, gaji cukup2 untuk... taraf kehidupan sosial dah tinggi tapi gaji ceput!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

saya berusia 24 tahun sudah berkahwin dan bakal mendapat cahaya mata...pada usia yg muda saya sudah berhutang dengan bank rm80k disebabkan oleh kekangan hidup yang tinggi..saya cumer kerani biasa di sektor awam yang hanya memberi elaun rm 100 untuk kos sara hidup...hampir separuh gaji saya ditolak untuk bayar loan bayangkan beraper sahaja yg tinggal kami tidak mampu mempunyai rumah sendiri suami pula hanya kerani juga di sektor awam...kadang2 kami sekeluarga hanya makan nasi dan telur goreng sajer tapi kami tetap bersyukur..harap sangat kerajaan dapat naikkan elaun kos sara hidup dan cola kerana hidup sekarang ni memang susah..cumer luahan hati dari seorang pekerja kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

Menteri Bayangan
apa guna pinjaman perumahan kepada 1%?macam bunga PTPTN daa..buatla tak da bunga...buat rumah murah sikit..yang nak kawin kita wujudkan tabungan SKIM SIMPANAN PERKAHWINAN dari sekolah lagi?Setuju tak..?cukup RM 15 ribu maklumkan simpanan dah cukup...bayar dividen sekali...konsep tabungan 1 dunia...semua bangsa...sebab gaji kakitangan awam lambat dilayan sebab banyak Bumiputra...jangan bising bising,kita PA buat swing dalam senyap,Kita PA seramai 1.2 juta termasuk bini jadi 2.4 juta.Kita kempen anak pula suruh undi Swing.Gerenti tumbang punya...Jadi kita Umno mesti prihatin masalah ni..Rakyat lebih banyak dari menteri...Nak selamat tambah undi tong dan bagi IC kat imigran...janji kita berkuasa..seperti di Sabah ,Bandar Seri Bandi Pahang,Bukit Malut Langkawi,Kuala Sala Kedah,bagi IC kat Burma....PA tak tolong pun tak pa...123 lekuk...Jom sokong BN..

Tanpa Nama berkata...

hutang apa tu sampai 80K. saya dah kerja 20th pun baru hutang 50K tu pun nak buat rumah. dua-dua dah kerja takkan makan nasi dgn telur je. Banduan pun makan nasi lauk ayam. buat malu kakitangan gred 17 je. nampak sangat tak pandai urus kewangan. Pinjam 80K buat joli sakan.

Diploma berkata...

apa nak pertikaikan perbezaan gaji kelulusan stpm,diploma,ijazah ,siapa suruh mohon kerja gred 17,da memang tahu gred 17 gunakan SPM dan gaji dah memang macam 2,kenapa tak mohon kerja yang menggunakan kelulusan STPM,Diploma,Ijazah yang ada,sendiri mau fikirlah..Sombong punya org..kelulusan tinggi pun tak kemana kalau sering perbanding kelulusan orang lain..Saya lulusan Diploma,tapi kerja cuma gred 17 tak juga mengata..ingatlah yang penting kita melaksanakan tanggungjawab dengan amanah..syukur apa yang kita ada,jangan memandang rendah pada mereka yang tak berkelulusan,mereka banyak menyumbang tenaga dalam bidang mereka.jika kita bersyukur melihat kebahagian orang lain,kita pasti diberi lebih kebahagian bersama keluarga kita.

PAP TUA berkata...

Produktiviti dan pendapatan biarlah seiringan kalau pentingkan produktiviti saja ini tidak adil.Disamping memikirkan produktiviti kami juga perlu memikirkan penambahan pendapatan untuk survival harian.Dengan kenaikan harga barang hari ini mampukah kami bertahan dengan pendapatan yang tak seberapa.

Tanpa Nama berkata...

tiap taun mintak naik gaji....

Tanpa Nama berkata...

gred 17 pakai keta baru....hp nokia baru...pakaian smart..loan bankk rakyat gempak2..tp duit nak makan x cukup...bila x ckup..marah2 mintak naik gaji...tp tanpa sedar blanja melebihi gaji...bila anak makin ramai....gadoh gaji x ckup...

Tanpa Nama berkata...

kata orang melayu...biar papa asalkan bergaya.....angan2 mat jenin. Bila duit xcukup...hmm pandai2 lah cari

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin makan makanan mewah,rakyat makan ikan masin je lah..permintaan Cuepacs tak kan di layan..buat perhimpunan macam di Mesir baru kerajaan laksanakan permintaan rakyat

Tanpa Nama berkata...

SATU PERKARA YANG PERLU CUEPACS DAN MTUC BUKA UNTUK PERBINCANGAN

SKIM SIMPANAN PERKAHWINAN UNTUK LELAKI DAN WANITA TAK MENGIRA AGAMA DAN BANGSA DIPERKENALKAN KEPADA KWSP MELALUI POTONGAN GAJI SEHINGGA MENCAPAI RM10000 DAN RM20000 MENGIKUT PILIHAN MASING-MASING DAN HANYA BOLEH DIKELUARKAN SEKIRANYA DISAHKAN AKAN BERKAHWIN DAN DISAKSIKAN OLEH WALI ATAU SAKSI....PERKARA INI SUDAH DIKEMUKAKAN OLEH ABIM DAN KESATUAN BELIA SEJAK TAHUN 1988 LAGI DENGAN MEMORANDUM DAN DOKUMENTASI TETAPI DITOLAK OLEH PIHAK KERAJAAN BN....BILAKAH AKAN DIADAKAN...JANGAN BIARKAN RAKYAT MALAYSIA BERHUTANG DISEBABKAN INGIN BERKAHWIN.....

Tanpa Nama berkata...

kecoh la korang nih...gaji aku lepas potong ANGKASA tinggal rm400 rilex aje nikah sorang lagi

Pembantu Makmal Jawa Tersepit berkata...

kasihani kami PA sokongan, ramai antara kami sudah byyk membuat pinjaman peribadi dan overlapping puluhan ribu ringgit, saya sendiri dah hangus puluhan ribu kerana tersilap labur dalam skim omega. saya dengan segala takzim minbta kerajaan segera naikkan gaji dan elaun kami kepada sekurang2nya rm2000 sebulan, ini adalah penting untuk menegakkan keadilan golongan sokongan yg berhutang. malahan nak bayar ansuran persona pun jenuh ikat perut. minta prihatin sikit. kami pun sokong umno jugak.

Tanpa Nama berkata...

PA lelaki kalau nak idup tak susah....suruh isteri bekerja...jangan egoist...bg peluang kat depa...egoist...anak pun laki leh jaga bila bini kerja lah...

Tanpa Nama berkata...

presiden cuepacs kata dia akur kat krajaan bab gaji...jadi...smua pnyokong pn kena akur gak....