SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

28 April 2011

CUEPACS MINTA KERAJAAN SELARAS GAJI UNTUK IMBANGI KENAIKAN HARGA BARANG

Bernama
28/4/2011



KANGAR, 27 April (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) memohon kerajaan melakukan pelarasan gaji tahun ini, berikutan kenaikan harga barangan yang semakin membebankan penjawat awam.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata kenaikan harga barang itu menyebabkan perbelanjaan penjawat awam bertambah lebih RM500 setiap bulan sedangkan pendapatan bulanan tidak berubah.

Penyelarasan yang boleh dibuat dengan mengambil kira purata perbelanjaan tambahan penjawat awam itu sekurang-kurangnya boleh meringankan beban mereka, kata Omar kepada pemberita, di sini Rabu.

Beliau yang ditemui selepas merasmikan mesyuarat agung Kesatuan Pembantu Tadbir Pelajaran (Keptan) Perlis, berkata Cuepacs juga mencadangkan agar bantuan sara hidup (Cola) semua penjawat awam diselaraskan kepada RM300 sebulan.

Ini kerana katanya, kos sara hidup di luar bandar juga semakin meningkat seperti di bandar.

Omar berkata Cuepacs juga mencadangkan elaun tetap perumahan untuk penjawat awam yang bergred 40 dan ke bawah dinaikkan kepada RM350 sebulan berbanding RM180 sekarang.

"Mana ada rumah yang boleh disewa RM180 sebulan di kawasan bandar malah di luar bandar juga sewa rumah telah meningkat," katanya.

Selain itu, kesatuan tersebut juga menyarankan had umur persaraan dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun.



-- BERNAMA

64 ulasan:

khz77 berkata...

Klik AJER...Tak rugi Kakitangan Awam Sahaja
http://www.AuraMagnetic2u.com/khz77

iee berkata...

tang naik gaji tu sokong la tapi bab kerja sampai 60 tu cukup cukup la bagi peluang kat orang muda pulak membina kerjaya

PA Sarawak berkata...

Hoiii! Elaun wilayah untuk PA di Sarah dan Sarawak macam mana?

Kami sini tidak ada COLA ingat?

Jangan waktu pilihanraya baru ambil tahu.

Tanpa Nama berkata...

Jangan juga asik jaga PA gred 40 ke bawah.

Pegawai atasan pun perlu dijaga juga. Nanti pekerja gred atas dan gred bawah lebih kurang sama aje, mana adil.

Yang kerja bawahan tu siapa suruh tidak belajar bersunggug sungguh dulu. Sekarang pula mau gaji sama dengan pegawai berkelulusan Master dan PhD.

Tanpa Nama berkata...

sokong tu 'tanpa nama' en. omar x kan perjuangkan golongan sejenis jer golonga 41 ke atas pun PA gak.

Tanpa Nama berkata...

sokong kata2 PA sarawak. perlu naikkan elaun wilayah kita org ni

Siswazah berkata...

Tuntutan RM350 elaun perumahan untuk Dred 40 ke bawah sahaja. Bagaimana dgn Gred41 yang elaun rumah hanya RM300. Apa yang diperhatikan CUEPACS hanya banyak menjaga golongan pekerja gred40 ke bawah. Betul lah kata orang CUEPAC untuk golongan gred 40 kebawah aje. Kami mohon agar kebajikan gred 41 dan ke atas pula diambil kira sesuai dengan kelulusan yang diperolehi. Pelarasan gaji sebanyak 25% dahulupun telah menyebabkan jurang yang begitu sedikit berbanding gred 41 dan 40 kebawah.

PA Sarawak Lagi Satu berkata...

Dari sini sudah terbukti PA di Sarawak dan Sabah tidak pernah diberi perhatian sewajarnya.

Sehingga ini, kami tidak dapat COLA dan elaun/insentif wilayah kami tidak pernah dinaikkan sejak dulu lagi.

Patutkah kami sokong BN pada pilihanraya akan datang?

Tanpa Nama berkata...

tak payah nk sambung umur bersara ke 60 thn....yg penting bagi elaun bandaraya kepada yg duduk di bandar besar....siapa yg tak puas hati pd orng yg dapat elaun bandaraya silalah tukar tempat keja dari kampung ke bandar...duduk kat kampung RM 20--300 dah dapt sewa satu rumah, kat bandar jumlah yg sama baru dapat satu bilik kecil....mana sama hidup di kampung dgn di bandar...kalau kata sama tu sewel namanya.....

Tanpa Nama berkata...

kau org ni bodoh lahhhhhhhh....bila kadar elaun yg gred bawah naik secara automatif gred yg atas bergerak naik....tu pun tak leh pikir...kata ada ijazah...otak singkat....

gred 41 berkata...

sama2 akan dapat naik....

Tragic berkata...

Tanpa Nama April 29, 2011 3:36:00 PM,
Tak semestinya. Di Malaysia semua perkara bodoh sering berlaku.
Contoh yang telah dan sedang berlaku,
1. Yang ikut peraturan bayar saman awal perlu bayar penuh, manakala yang enggan bayar diberikan potongan diskaun.
2. Pakar setia yang berkhidmat dalam negara terima gaji rendah, manakala pakar derhaka di luar negara yang tak mahu balik dipujuk dengan pelbagai keistimewaan.
3. Kenaikan gaji bebrapa tahun lepas, bawahan dapat naik 25% manakala ynag tinggi cuma 5%.

Tanpa Nama berkata...

En. Omar x nak turun lg daripada tahtanya..sok dia umur 60 tambah lg 62 supaya dia x pencen2 sampai mati...akibat kenaikan gaji beberapa tahun dahulu...gaji guru gred 41 naik RM 90 setahun, gaji DGA 32 naik 98 setahun..cuba bayangkan guru DGA32 naik pangkat ke gred 41..kenaikan tahunan jadi turun..ada kat mn2 negara kat dunia ni, naik pangkat gaji turun..he..he..ni cuepac punyer keje la nih, samalah ngan JPA tuh..

Tanpa Nama berkata...

BOSAN BERKATA:

INI BARU BETUL, BAGI NAIK SEMUA GAJI KAKITANGAN AWAM, JANGAN SURUH KAJI JAWATAN YANG RENDAH SAJA...NILAILAH JUGA KELULUSAN DAN KOS HIDUP SEKARANG NI....INI TAK, NAK MAMPUS KAMI KAKITANGAN BAWAH NAK BAYAR ANSURAN RUMAH DAN KERETA DENGAN GAJI DI BAWAH RM 1000...TAK ADA NILAI SUDA GAJI PARAS TU...RASANYA PETANI LEBIH KAYA DARI PENJAWAT AWAM NI...NASIB BAIKLAH TAK ADA TANAH NAK BERCUCUK TANAM. KALAU TAK DAPAT JUGA TANAM SAWIT.....PEMIMPIN SEKARANG NI, KALAU NAIKKAN GAJI PUN TAK MENYELURUH...TAK ADIL LAH.....TAKKAN BILA MENTERI NI MENGADU SUPAYA GAJI DINAIKKAN, TERUS DILAYAN...SEDANGAN PRESIDEN CUEPACS YANG MEWAKILI SEMUA PENJAWAT AWAM PUN TIDAK DIPEDULIKAN......SEDIH BETUL...ASYIK POLIS, GURU SAJA YANG DIAMBIL KIRA...KAMI PUN ADA KELULUSAN YANG SETARAF DENGAN APA YANG ADA PADA POLIS DAN GURU..TAKKAN TAK ADA TARAF LANGSUNG UNTUK DINILAI...SUSAH LAH KALAU BUAT PENYELARAN GAJI TAK ADIL DAN TAK TENGOK KEADAAN SEMASA NI..BAGUS LAGI PEMIMPIN TERDAHULU..SEMUA PA DIUTAMAKAN...

Tanpa Nama berkata...

memang memadai memandangkan gaji yang ada sekarang ni tidak mencukupi
untuk menyara,sekarang kalau gaji basic 800 ditambah pula dengan elauan lain baru mencapai 1500,sedangkan 1500 yang ada sekarang ni tidak mencukupi,kalau dulu 1500 kira besar,tapi sekang 1500 tu tidak memadai,yelah apa x memadai,dapat gaji 1500,potong sana,potong gaji bersih baru dapat sikit,gaji 1500 dengar macam besar,tapi hakikat nilai dia kecil.

Tanpa Nama berkata...

Kpd yg berkata sewel:
Sape kata luar bandar ni sewa rumah murah.Cuba kau minta tukar ke Jabatan kerajaan di Muadzam,kau cari rumah sewa yang murah.Sini paling murah pun RM450.3 thn lps memg dpt RM300-350.Skrg ni mana ada.Kau ingat aku nak duduk kat sini, kalu tak kerana penempatan aku di sini tak ingin aku nak pegi.Bodoh punya orang cakap x selidik betul2!!! Kau datang sini, kau tengok harga barang kat sini...kalu bujang ok lagi, ni kalu dah berumahtangga dengan ank n isteri lagi nak makan.Cakap ikut sedap mulut, otak letak kat lutut.

Tanpa Nama berkata...

Kpd yg berkata sewel:
Sape kata luar bandar ni sewa rumah murah.Cuba kau minta tukar ke Jabatan kerajaan di Muadzam,kau cari rumah sewa yang murah.Sini paling murah pun RM450.3 thn lps memg dpt RM300-350.Skrg ni mana ada.Kau ingat aku nak duduk kat sini, kalu tak kerana penempatan aku di sini tak ingin aku nak pegi.Bodoh punya orang cakap x selidik betul2!!! Kau datang sini, kau tengok harga barang kat sini...kalu bujang ok lagi, ni kalu dah berumahtangga dengan ank n isteri lagi nak makan.Cakap ikut sedap mulut, otak letak kat lutut.

CS berkata...

siapa tidak suka kalo gaji naik.

masalahnya apabila gaji pokok naik sekalipun kemungkinan harga barang pun naik sebab peniaga akan ambil kesempatan .

saya lebih setuju kalo naikan elaun2 yang diterima,COLA serta elaun untuk overtime.

Botol Kicap, Senawang berkata...

Apalah kau orang ni kecoh-kecoh. Kau orang ni tak tahu bersyukur langsung rezeki yang Tuhan beri pada kita. Kalau kau orang tak percaya, pilihanraya 13 nanti kita undi Pakatan Rakyat; insyallah rezeki kita akan lebih mencurah!!! Kita jangan jadi kambing menanduk bukit, bukit tak runtuh tapi tanduknya patah.
Tukar kerajaan, segala-galanya kan berubah. Bertindak ikut perlembagaan, bukan perasaan.

PTD Cerdik berkata...

Laporan Ketua Audit Negara 2010 pun dh bagitau, negeri yg defisitnye brkurang antranya penang dan selangor...klau bukan UMNO/BN memerintah, boleh je nk naik gaji...come on la gred 41 keatas, jgn la nk sokong sgt kerajaan yg x memihak kpd golongan org bawahan..sokong PR,insyallah aman makmur...

Tanpa Nama berkata...

harap-harap lah dapat naik gaji seperti yang di cadangkan. saya dah 3 tahun berkahwin tapi belum dapat anak. bukan apa dengan gaji saya terima sekarang saya tak berani nak merancang untuk menimang cahaya mata. yelah terima gaji, bayar tu ini tinggalah saki baki yang belum tentu sampai hujung bulan.. takda mood lah nak berkerja mcm ini. gaji dahlah ciput pastu dihantar ke tempat yang berjuta batu dr tempat asal.. sedih2..

Tanpa Nama berkata...

Kelulusan Master dan Phd ...kalau dah pandai sangat tu kenapa pula menagih lagi,Bodoh!..gunakan kelulusan awak tu

Botol Kicap berkata...

Kepada tanpa nama,Jumaat, April 29, 2011 10:01:00 PM.
Aku nak beri tahu kepada kau dan isteri, kalau kau ada anak, rezeki kau akan bertambah. Percayalah cakap aku sebab dulu aku berpendapat macam kau, tapi aku dah silap Bro. Tuhan yg beri rezeki, bukan kerajaan barisan nasional!

Tanpa Nama berkata...

En Botol Kicap. ada betul juga tu, tq for nasihat yg membina,,

Tanpa Nama berkata...

Mai kita pakat sokong pangkah PR pula pru13 ni. kerajaan skrg dah tau dah dia x akan bg punya apa tuntutan pun. PR janji nak bg . mai sokong ramai2.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong gaji naik. Sebab kos sara hidup naik. Sekurang-kurangnya perlu semakan gaji.Dan yang perlu perhatian, pertimbangkanlah kenaikan gaji untuk kumpulan sokongan.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong gaji naik. Sebab kos sara hidup naik. Sekurang-kurangnya perlu semakan gaji.Dan yang perlu perhatian, pertimbangkanlah kenaikan gaji untuk kumpulan sokongan.

Tanpa Nama berkata...

BOSAN BERKATA:

INI BARU BETUL, BAGI NAIK SEMUA GAJI KAKITANGAN AWAM, JANGAN SURUH KAJI JAWATAN YANG RENDAH SAJA...NILAILAH JUGA KELULUSAN DAN KOS HIDUP SEKARANG NI....INI TAK, NAK MAMPUS KAMI KAKITANGAN BAWAH NAK BAYAR ANSURAN RUMAH DAN KERETA DENGAN GAJI DI BAWAH RM 1000...TAK ADA NILAI SUDA GAJI PARAS TU...RASANYA PETANI LEBIH KAYA DARI PENJAWAT AWAM NI...NASIB BAIKLAH TAK ADA TANAH NAK BERCUCUK TANAM. KALAU TAK DAPAT JUGA TANAM SAWIT.....PEMIMPIN SEKARANG NI, KALAU NAIKKAN GAJI PUN TAK MENYELURUH...TAK ADIL LAH.....TAKKAN BILA MENTERI NI MENGADU SUPAYA GAJI DINAIKKAN, TERUS DILAYAN...SEDANGAN PRESIDEN CUEPACS YANG MEWAKILI SEMUA PENJAWAT AWAM PUN TIDAK DIPEDULIKAN......SEDIH BETUL...ASYIK POLIS, GURU SAJA YANG DIAMBIL KIRA...KAMI PUN ADA KELULUSAN YANG SETARAF DENGAN APA YANG ADA PADA POLIS DAN GURU..TAKKAN TAK ADA TARAF LANGSUNG UNTUK DINILAI...SUSAH LAH KALAU BUAT PENYELARAN GAJI TAK ADIL DAN TAK TENGOK KEADAAN SEMASA NI..BAGUS LAGI PEMIMPIN TERDAHULU..SEMUA PA DIUTAMAKAN...

Orang Sarawak berkata...

Mana elaun wilayah org Swak...hanya heboh waktu PRU DUN 13 saja...lepas tu habuk pun takde...bohong kah omong2 kosong saja bg dpt undi BN saja...jgn fikir org sini tak daa otak dan fikiran.

LIst berkata...

JGN NAIK GAJI ......... aku dah tak tahan dengan kenaikkan harga barang,, biar rakyat malaysia nie rasa sikit macam mana nak kawal harga barang .. kenaikkan harga barang terletak ditangan rakyat bukan kerajaan. Kalau gaji naik kalau hamper tak reti nk beberlanja tande maknenya ... yang untung tokey-tokey besar ngan BOD syarikat kewangan .... yang rugi RAT RACER macam kita semua

Tanpa Nama berkata...

kalo nak sama rata bagilah komunis perintah... korang gred 40 bwh tak cukup lg ke dgn overtime... kalo nak rasa gaji tinggi sambung belajar... skrg dah ada OUM... bt loan PTPTN... rasa tgk susah ke senang bila studi kat U. korang gred 41 keatas... jgnlah dok gaduh dgn depa... kita kan bijak pandai

Tanpa Nama berkata...

Umur pesaraan 58 ke 60 saya memang tak setuju langsung. Beri ruang kepada generasi muda yang begitu semangat untuk bantu sektor awam. Berkenaan semakan gaji tu amat setuju la dengan kos kehidupan kini yang semakin meningkat dari tahun ke tahun. Semakan gaji tu biarlah adil dan saksama dan bertepatan dengan kelulusan dan pengalaman.

Tanpa Nama berkata...

mereka x pernah tahu berapa banyak mee maggi dah masuk perut kita masa kat U..berapa banyak air kosong dan air paip masuk dalam perut tatkala kita kekeringan wang..bukan macam sekarang semua senang...dulu beratur kat pblic phone..sekarg x der dah..dulu malam2 bising bunyi mesin taip...tapi itu diaorang x tahu...banyak lagi tuh..sedih lak kalu citer...

Tanpa Nama berkata...

KAKITANGAN YANG ADA DIPLOMA, IJAZAH TAK MAU BAGI ELAUN KHAS KE KERAJAAN? MEREKA BELAJAR BAGAI NAK MATI, TAPI HABUK PUN TAK DE. BERILAH MEREKA KEGEMBIRAAN SIKIT. ELAUN KHAS DIPLOMA, RM250.00, ELAUN KHAS IJAZAH RM500.00.

intan berkata...

ptptn dah bayar ke...

johnsonandjohnson berkata...

kepada penyokong Pakatan Rakyat (haprak)tak yah la promosi sini. aku percaya gula-gula yang diberi oleh Pakatan Haprak ini akan disusuli dengan tuba yang beracun. PR yang dibonekakan oleh DAP yang licik akan memastikan hidup penjawat awam akan lebih sengsara. sekarang pun DAP selalu sebut Civil Service bloated lah silap-silap diubah peraturan supaya senang-senang kita dibuang kerja.

Tanpa Nama berkata...

saya berharap agar kerajaan menimbang semula dan mengkaji semula tentang gaji penjawat awam kerana barang2 sekarang sudah naik berikutan kenaikan harga petrol.elaun rumah rm 180 suda tidak releven lagi pada masa sekarang dan harus dinaikkan bagi mengurangkan beban penjawat awam.seperkara lagi negeri sabah adalah negeri yang kurang mendapat perhatian walaupun pilihan raya umum yang lalu sabah merupakan penyelamat kepada kerajaan.wajarkah sabah dipinggirkan.harap diberi perhatian ..

mat jusoh berkata...

logik ke yg gred 40 ke bawah elaun rumah RM350, yg gred 41 elaun rumah RM300..apa nie ..pleaselah presiden cuepacs kalau nak jadi presiden pun biarlah mewakili semua kakitangan...aku tahu lah hang tu gred sokongan...jgn ada hasad dengki dgn kumpulan pegawai...kalau nak minta kenaikan biarlah semua merasa...apa hang ingat tanggungjawab kumpulan sokongan dan pegawai tu sama ke...kalau sama baik kerajaan buat satu skim saja lah...apa ertinya belajar tinggi2, habis duit beribu2 kerana belajar...tapi dapat elaun kurang dari kumpulan sokongan..hai dato presiden lain kali fikir pakai otak jgn fikir pakai kepala lain.....fikir2 dan renung2kan

Tanpa Nama berkata...

Salam...pembetulan...elaun rumah untuk gred DG41 RM250.00 jee..sap yang pandai2 sebut RM300...RM300 tu elaun khidmat awam yea...dan untuk elaun wilayah sabah sarawak pulak berubah ikut kenaikan gaji tahunan mengikut % yang ditetapkan..
...bila gaji nak naik ni...

Tanpa Nama berkata...

bukan setakat gaji turun bila naik pangkat. Cuti pun kena potong. dari 35 hari setahun jadi 25 hari je. ntah apa punya peraturan. kerja dah 20 tahun. ingatkan naik pangkat lagi banyak dapat kemudahan. tapi banyak kena potong.

Tanpa Nama berkata...

sokong sebulat suara gaji naik, tp xpyhla keja smpai umo 60,dah nyanyok byk plak sakitnya.byk ms kat hospital dr kat tmpt keja.baik dok rmh ibadat, bg can la org muada plak keja. tang elaun rmh tu harap naik byk ckit, klau xnak bg naik elaun buatla rmh kerajaan byk2 senang kakitangan kerajaan nak duduk. xpyh pk nak sewa dah.duit kerajaan pun habis skali ja ms buat rmh. satu persoalan lg ni, knp kakitgn kerajaan yg bekerja kat sbh & srwk xdpt cola ni, elaun m'sia timur kerajaan negeri yg byr bkn kerajaan pusat yg byr..mcm mn klu cola lg tgi, sapa yg nak keja kat sbh &srwk. org sbh srwk pun nak pg semenanjung..cuba jelaskan..

Tanpa Nama berkata...

xpyhla dok gaduh2, nama pun kakitgn kerajaan, betol ka slh ka ttp kn sokong BN dah aotomatic undi untuk BN. kalau xnak sokong keja sendiri sj lg sng kot. tu pun klu rajin..psl kenaikan yg dibagi 15% dan 25% tu xkn xbleh pk kot harap ja blaja tinggi2. kalau dah gaji 5k naik 15% dah brapa?
bg yg gaji 1500 naik 25% br brapa? byk makan byk jgk tahi nya yg keluar. kerajaan nak basmi kemiskinan tegar,kalau x yg kaya tmbh kaya, yg miskin lg hina, mana xnya brg naik sama. mmg xreti nak bersyukur org zaman skrg, bg naik ckp sikit, xbg naik mrh.try org yg dok bising tu jd PM tgk.

Ucop welcha berkata...

elaun wilayah untuk sabah sarawak perlu dinaikan sekali la..elaun COLA juga perlu diberikan kepada PA yang berkhidmat di Sabah dan Sarawak. Kos hidup di sini pun tinggi..Jangan tau nk tutup mata je dgn masalah dan kebajikan PA di negeri Sabah dan Sarawak

Tanpa Nama berkata...

kalau org kat smnjg nak tahu, brgn kat sbh&srwk ni memang beza dr smnjg.xkn xpnh tgk tv or bc paper. jd elaun sara hidup sangat2 penting. dan lain2 elaun kena naik.PA kat m'sia timur ni ramai org smnjg, jd kn perjuangkan semua ni..kadar sewa rmh lg xmasuk akal, rmh setinggan pun sewa mcm tmn kat smnjg. klau org kat smnjg nak taw mntkla tkr dok sbh & srwk.

Tanpa Nama berkata...

gaji...gaji...kami dahagakan gaji...elaun..elaun..kami dahagakan elaun...gaji baru dan elaun baru...bukan lama punya gaji dan elaun ye...tapi ingat jangan semakin menurun..bagi menaik le gaji tu.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum semua!!

Bersabar semua...rezeki datang daripada Allah swt. Ikut pesan nabi. Berniaga!!!!

Tanpa Nama berkata...

cuepacs betul2 kesihan,semua tuntutan macam tidak dilayan..apo kono kita ni jang..dah btahun kakitangan tak berbonus gaji pula tak ada penyelarasan..malah gaji orang luar pula di kasih naik...habislah..kita dikelilingi hutang..

Tanpa Nama berkata...

2perkara sahaja
1)Perbezaan gaji sudah cukup untuk membezakan pangkat...untuk elaun rumah biarlah ditetapkan minimum RM350.
2)Naikan la gaji penjawat awam lain plak..asyik Guru & Polis je...kami semua pun kerja tungkus lumus juga...!!!!

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS SEPATUTNYA PERJUANGKAN UNTUK KAKITANGAN AWAM YANG MEMBUAT PINJAMAN PPTN AGAR DIKURANGKAN BAYARAN SEPARUH HARGA ATAU PEMBAYARAN TANPA FAEDAH DAN KOS PENTADBIRAN. BARULAH PENGORBANAN PA TERBELA. INI TAK BELAJAR TINGGI DOK TANGGUNG HUTANG PPTN LAGI. KEJA JAWATAN BUKAN TARAF PENDIDIKAN MACAM MANA NAK BAYAR PPTN DAN NAK SARA ANAKK BINI. KORANG INGAT HIDUP DI LUAR BANDAR SENANGKE... SEWA RUMAH PUN PALING MURAH RM 350.00 IKAN SARDIN PUN RM 12 SEKILO.........JANGAN NAK SEDAP CAKAPJE...

ahli UMNO sejak 1989 berkata...

Tak payah bising laaa...yg penting amanah tu perlu dilaksanakan..kalau tak puas hati jangan bising..PANGKAH JER PARTI LAIN..pemimpin UMNO dok isi perut sendiri saja..tak pikir tentang perut rakyat..sekarang ni biar PEMBANGKANG plak yg isi perut biar padan ngan muka kita semua..semua org politik sama saja bila dah dapat kuasa lupa amanah...kalau tak cukup duit buat jer kerja part time..byk keja yg boleh buat..kalau dok bising 2 pun gaji bukannya naik pun..kalau pergi mesin rumput bleh la jugak sepetang RM20/kalau dok bising pun tak guna buat sakit hati saja kalau harapan pasti sifar..senyap2 nanti PR pangkah jer, biar PEMBANGKANG MENANG....baru BN sedar tuntutan kita....kalau tak sampai bila dok camni....

emayar berkata...

Bukan semua guru dpt untung...golongan kami GURU SENIOR BUKAN SISWAZAH LEPASAN DIPLOMA UNIVERSITI T1, DGA29/dg41/dg44 sambung buat Ijazah separuh gaji yg TERANIAYA sejak berbelas tahun hgg kemuncak PENGANIAYAAN masa pelarasan JULAI 2007(KETINGGALAN 10 matagaji -kurang RM 1000 setiap bulan) berbanding rakan seangkatan yg tak penat dan tak habis duit sambung belajar! juga GURU JUNIOR lepasan maktab SPM &STP sambung belajar lantikan ke dg41 SELEPAS JULAI 2007..... KES NI,TAK KAN NAK BIAR BEGITU SAJA....
TOLONGLAH....TERLALU LAMA RASANYA DI ANIAYA DAN DI ANAKTIRI KAN.
GOLONGAN KAMI SANGAT SEDIKIT DAN BOLEH DIBILANG DGN JARI SAJA.TAK LARI BANYAK MANAPUN BAJET KERAJAAN!!!!!!!!!!!!!!!

emayar berkata...

TAK SEMUA GURU DAPAT UNTUNG DAN TERBELA!!!Skim gaji guru juga agak PELIK DAN TAK ADIL selepas pelarasan JULAI 2007.
Hanya menguntungkan GURU JUNIOR (dari segi umur bagi yang Fresh)! dan JUNIOR (dari segi tempoh perkhidmatan- bagi guru BUKAN SISWAZAH yg sambung belajar) BARU melangkah ke SKIM SISWAZAH SELEPAS JULAI 2007.
GOLONGAN YANG PALING TERANIAYA adalah GURU SENIOR BUKAN SISWAZAH LEPASAN DIPLOMA UNIVERSITI,T1 sambung belajar separuh gaji DGA29/DG41/DG44 lantikan ke SKIM SISWAZAH DG41 sebelum JULAI 1997 yg dah berbelas tahun TERANIAYA- yg mengalami PENGURANGAN GAJI - 3 hgg 4 matagaji dan kemuncak PENGANIAYAAN semasa PELARASAN JULAI 2007 yang mengalami PENGURANGAN 10 matagaji selepas PELARASAN JULAI 2007 mencecah KERUGIAN RM 1000 setiap bulan berbanding RAKAN SEANGKATAN YANG TAK SAMBUNG BELAJAR juga berbanding GURU JUNIOR bukan siswazahlepasan maktab SPM &STP yg sambung belajar dan masuk ke SKIM SISWAZAH DG41 SELEPAS JULAI 2007.
SUDAH SENIOR... 25 THN BERKHIDMAT,
UMUR SUDAH 48 THN,SUDAH 15 THN DLM SKIM SISWAZAH, BERMULA DGN MATAGAJI SKIM BUKAN SISWAZAH P1T18 TAPI BILA MASUK SKIM SISWAZAH DIBERI GAJI BASIC SISWAZAH,SO GAJI SEKARANG SAMA DGN GURU FRESH IJAZAH UMUR 38 TAHUN. TERANIAYA BETUL RASANYA!!!!!!
TAK KAN NAK BIAR KAMI NI TERANIAYA HGG KE AKHIRNYA. SUDAH TERLALU LAMA RASA TERANIAYA TOLONG LAH!!! GOLONGAN KAMI NI SIKIT SAJA BOLEH BILANG DGN JARI, TOLONGLAH PERJUANGKAN. KERAJAAN PERLU BAJET CIPUT SAJA UTK KES KAMI NI!!!!!

Tanpa Nama berkata...

gaji mmg patut naik,dh la kereta mahal,buatan malaysia pla tu...kalau gji setakat 1300,tolak kretea 500,rumah 300,minyak lg,mkn lg,fmly lg...mnyak dh la mhal,brg pun mhal...

Tanpa Nama berkata...

knapa gji kecik ya...ni bkn nk cmpare...kt brunei gji pnjawat awm $1200,byr kreta import lg $200,brg dpur $20 dh cukup utk semngu,minyak $10 kalau kncil dh full tangki...tp kta kt malaysia,kreta buatan sndir persona cntohnya dh rm600++,mnyak rm300 sbln,mkn kalau stakat rm100 brg dpur tu kira smgu je,rumah lg...sdih btul la...kalau gji rm1300 tp hrga kereta murah,mnyak murah,mkn murah bole la ni tk smua mhal jd knalh naik skali...fkirlh hrga kreta hmpir separuh gji sbln...bkn nk byr kreta je,rmh lg,blnja lg,mnyk jgn ckp la kreta auto sy rm300 mnyak sbln...

Tanpa Nama berkata...

betul kata tragic banyak betul perkara bodoh berlaku kat malaysia. berlajar tinggi gaji kecil, belajar sikit gaji tinggi pun ajaib juga tu kann.. memangla akan naik tapi naik pun kalau peratus ada banyak ketara gaji pun mana nak adil bodohhhh...

Tanpa Nama berkata...

memang perkara berlaku, pelik lepas naik gaji dg32 ke dg41 kenaikkan tahunan turun banggang punya JPA...........

Tanpa Nama berkata...

setuju dengan emayar, tankanlah nak biar kami teraniaya saje.. dah la kena bayar PTPTN lagi...haram jadah sungguh depa ni.......buat kerja tak adil sangat ...mangkuk hayun sungguh.. aku geram juga...golongan bukannya ramai pun.. biarla ada perbelaan sikit..kerja sama teruk dan 20 tahun kerja ada ka patut sama dgn golongan junior 12 tahun.. tak patuttttt..

Tanpa Nama berkata...

Guru mana ada naik gaji ...mangkuk sungguh hang ni......gimik pilihan traya dan orang atas saja....

Tanpa Nama berkata...

angan2 saja no....mana ada duit nak bagi naik gaji

Tanpa Nama berkata...

tntg pnyelarasn gji akn d ktahui pd thun 2015 nnti.krjaan akn slraskn gji mnima pnjwt awm pling rndh dlm 900..sbln..2pon klu di lluskn lh. klu tak llus tntg nie tak thu lah.. truk lah kta cm nie..pew2 pon kta brsyukurlah kta kerja di bwk krjaan. bykkn lah brdoa moga2 kita dpt nek gji nnti....amin

Tanpa Nama berkata...

mndngar dri ura2 sblum plihn rye kita akn dpt kenaikn gji tuk d slaraskan...terlalu lmbt tuk mnunggu atau pon iya adalah cter2 kosong shja.letih tntg hgi skrang ni gn kos sara hidup yg tggi.brang smua dah naik tp bla gji kta nk naik lg??

kena tipu selalu berkata...

satu cara saja nak kita guru2 yg rugi terutama dg29,dg32/dg41 yg dilantik sebelum julai 2007 akibat kenaikan gaji zaman paklah,kita tukar semua ajk kppk kebangsaan dan negeri dengan orang baru dan kita keluar drp cuepacs yg berat sebelah ni.

Tanpa Nama berkata...

Semua ajk kppk kebangsaan dan negerini naik adalah dengan cara menipu undi,mereka nak kekal pegang jawatan untuk seumur hidup.mari kita guru2 buat perubahan

Tanpa Nama berkata...

bgus la gred 40 kebawah elaun naik huhu gred atas tau mkn gaji buta,,,buat keje semua x tau..menyush kn orng ada la..keje gred ats pe pon x boleh belah...pe pon x tau...minum kopi je tau...