SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

25 Jun 2012

CUEPACS CADANG CUTI TANPA REKOD UNTUK PENJAWAT AWAM TUNAI UMRAH

Bernama
24/6/2012

LANGKAWI, 23 Jun (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan mempertimbangkan pemberian cuti tanpa rekod bagi penjawat awam menunaikan umrah.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata Cuepacs akan membuat usul rasmi kepada kerajaan berhubung perkara tersebut dalam masa terdekat.

"Bermula Januari 2009, cuti rehat penjawat awam dikurangkan dari 30 hari hingga 35 hari setahun kepada 17 hingga 25 hari. Penjawat awam hanya dibenar mengambil cuti tanpa rekod untuk aktiviti-aktiviti melibatkan negara atau negeri sahaja dan perlu mengambil cuti rehat atau tanpa gaji untuk menunaikan umrah.

"Ramai penjawat awam yang menunaikan umrah terpaksa menggunakan cuti rehat atau mengambil cuti tanpa gaji. Jadi kita minta kerajaan pertimbangkan semula penggunaan cuti tanpa rekod untuk tujuan itu," katanya kepada pemberita, di sini Sabtu.

Beliau berkata cadangan itu wajar memandangkan kebanyakan penjawat awam, terutamanya wanita, banyak mengambil cuti rehat bagi menguruskan pelbagai perkara.

-- BERNAMA

48 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kembalikan semula jumlah cuti seperti sebelum 2009.selesai cerita.dulu cuti cukup,selepas 2009...cuti jadi tak cukup.

kembalikan semula cuti seperti sebelum 2009.untuk dapat 2 hari cuti sabtu ahad,kami terpaksa tambah masa kerja,kenapa bila kami cuti 2 hari sabtu ahad,cuti tahunan kami dipotong pula?

tak payah fikir pasal cuti tanpa rekod,kembalikan saja cuti lama,selesai cerita.mohon kakitangan awam yang dah berkhidmat,dapat lantikan baru diberi perluang bawa faedah cuti tahunan jawatan lama ke jawatan baru.saya hilang 5 hari cuti bila dapat dilantik ke jawatan baru.

Tanpa Nama berkata...

cuepacs ... beri cadangan kepada JPA secara berhemah. smart. bijak.

kenapa tak buat kajian menyeluruh dulu ... mintak dpd kesatuan sekerja lain jika ada apa-apa cadangan untuk disenarai masuk dlm CTR !
kalau mintak .. satu kemudian satu .., kemudian satu lagi CTR - bila mau selesai bro !
hantar secara pakej kpd JPA!

presden tak blajar dpd pengalaman or dah nyanyuk !!!!

Tanpa Nama berkata...

cuti tampa rekod mengiringi pesakit patut dikekalkan.........cuepecs jangan pandang sebelah mata saja.....kami di sarawak dan sabah ni kalau nak jumpa doktor 2-3 baru boleh selesai.....jangan cuepecs nak tutup mata saja.....

Tanpa Nama berkata...

"Bermula Januari 2009, cuti rehat penjawat awam dikurangkan dari 30 hari hingga 35 hari setahun kepada 17 hingga 25 hari. Penjawat awam hanya dibenar mengambil cuti tanpa rekod untuk aktiviti-aktiviti melibatkan negara atau negeri sahaja dan perlu mengambil cuti rehat atau tanpa gaji untuk menunaikan umrah.

===================================

KEMBALIKAN SEMULA JUMLAH CUTI SEPERTI TAHUN 2009.TAK PAYAH NAK MINTA CUTI YANG BERMACAM MACAM JENIS,BERMACAM MACAM TANPA REKOD.

sin berkata...

Bermula Januari 2009, cuti rehat penjawat awam dikurangkan dari 30 hari hingga 35 hari setahun kepada 17 hingga 25 hari. Penjawat awam hanya dibenar mengambil cuti tanpa rekod untuk aktiviti-aktiviti melibatkan negara atau negeri sahaja dan perlu mengambil cuti rehat atau tanpa gaji untuk menunaikan umrah.

===================================

KEMBALIKAN SEMULA JUMLAH CUTI SEPERTI TAHUN 2009.TAK PAYAH NAK MINTA CUTI YANG BERMACAM MACAM JENIS,BERMACAM MACAM TANPA REKOD.
++++++++++++++++++++++++++++++++++

setuju,harap Kerajaan pertimbangkan.cuti tahunan kami kumpulan sokongan hanya 20 hari.

Tanpa Nama berkata...

kerje baik-baik bro...

mekanik berkata...

apa sibuk citer cuti pulak ni..
bila nak upgrade J17 ke J27?

Tanpa Nama berkata...

j17 ke 27 ok
cuti pun ok
klu tak ok jgk...mari kita lihat hijau kt ptrajaya..KU LIHAT HIJAUuuuu...

Tanpa Nama berkata...

SELARASKAN CUTI KEPADA 30 HARI....TAK PAYAH NAK MINTA TANPA REKOD DAN NTAH APA APA LAGI CUTI....

KAJI BALIK PEKELILING CUTI 2009.

Tanpa Nama berkata...

saya PA, thn depan 2013, cukup 30 thn services.

Memoir hampir 30 thn perkhidmatan :
1. tak pernah merasai gaji menegak/melintang (SSB).
2. tak pernah merasai Anjakan gaji (SSM).
3. tak pernah merasai APC.
4. Markah LPPT mulai tahun 2005 - 2012 (92.7 - 98.0)
5. Bos/Ketua jbtn tempat saya kerja dulu/kini- spesis suka di ampu dan lemah dgn pujuk rayu wanita !
6. tak pernah di naik pangkat (kumpulan sokongan).
7. Berijazah semasa berkhidmat.
8. Sarjana.
9. masih di kumpulan sokongan.
10. cadang pencen option tahun dpn.
11. KSN, inilah suara rakyat marhaen PA.

Tanpa Nama berkata...

inilah masalahnya SPA/JPA berfikiran 20-30 tahun terkebelakang. masih lagi menggunakan sistem pelantikan/penjawatan yang lapuk & ortodoks. diharap dengan wujudnya SKMTPA, transformasi dapat dilakukan supaya kakitangan sokongan yang mempunyai kelulusan sarjana muda/sarjana(master) dapat diserap terus tanpa perlu melalui liku-liku yang hanya layak dilalui oleh fresh graduate yang tiada pengalaman dalam perkhidmatan sahaja. tengok secara rambang memang ramai kakitangan sokongan berijazah/master ni. cuma tak pernah dipandang oleh pihak berkuasa melantik. sayang sungguh.

Tanpa Nama berkata...

SELARASKAN CUTI KEPADA 30 HARI....TAK PAYAH NAK MINTA TANPA REKOD DAN NTAH APA APA LAGI CUTI....

KAJI BALIK PEKELILING CUTI 2009.

=====================================

ya,benar tu

J17 berkata...

Pegi Lanchowww laa sama cuepek

Tanpa Nama berkata...

cuti tanpa rekod utk PA melayu beragama islam utk pergi umrah..bagaimana pula PA yg berlainan keagamaan??mereka juga mesti hendak tunai kan 'umrah' dr sudut keagamaan mereka..jgn berat sebelah dan tidak adil terhadap PA..begitu juga isu pangkat,gaji dan elaun..kepuasan sama di rasa..

Rodziah berkata...

Kenapa tak minta cuti satu tahun? Cuepacs ni tak ada lain, mengajar orang jadi malas. Bukankah umrah itu hukum harus saja? Ni nak habiskan duit rakyat lagi la... duduk goyng kaki harap jatuh duit dari langit...Cuepacs ni bukan nak angkat murtabat PA tapi menjatuhkan maruah PA! Kalau diluluskan, orang India pun boleh minta cuti untuk pergi buat ibadat buang dosa di Ganges, Kristian nak pi Rome jumpa Pope. Orang Budist pula nak minta pi Nepas sebulan. Jadi siapa nak buat kerja ha??

Tanpa Nama berkata...

hahahaha...aku sokong Rodiah Isnin, 25 Jun, 2012 9:18.00 PM, Kupek memang mengajar anak buahnya jadi malas - jangan layan minta cuti itu ini. Dasar PA pemalas sebab ketua kupek sah pemalas, mana ada buat kerja, heboh dgn kupek dia aja, buat statement mengalahkan PM tapi habuk pun tadak ..

lok_lak84 berkata...

setuju dengan rodziah dan tanpa nama jun 25 di atas,

Cuepacs dan org sama pikiran dengannya seolah-olah seronok makan haram.

Aku tak pernah dengar mereka bercerita pasal prestasi atau buang kerja orang yang makan gaji haram dlm perkhidmatan awam,

yang selalu dengar cara nak makan duit haramm dgn lbh bnyk, bonus dikala ekonomi teruk, serap kaki tangan kontrak jadi tetap yg dok ada dah berlambak, ni nak cuti tanpa rekod utk ibadah tak wajib pula,

apa lagi idea makan haram dorg ni agaknya lepas ni?

Tanpa Nama berkata...

"pemberian cuti tanpa rekod bagi penjawat awam menunaikan umrah". Saya kurang setuju dengan permohonan tersebut. Ini adalah kerana ia tidak adil bagi penjawat awam yang bukan beragama islam. Adalah lebih baik penjawat awam mengambil cuti rehat bagi urusan umrah kerana ia adalah urusan peribadi. Saya pun telah menunaikan umrah dengan mengambil cuti rehat, tiada masalah pun. Jangan terlalu manjakan penjawat awam nanti mereka jadi tidak kompetitif dan malas.
Zamani Penang.

Tanpa Nama berkata...

untuk keadilan semua.....kembalikan semula cuti seperti 2009,iaitu 30 hari utk Pnp dan 25 hari utk pelaksana.Pandai pandailah mereka urus cuti,

tak payah nak pening fikir macam macam lagi cuti tanpa rekod.Satu lagi takrifan keluarga terdekat tu seeloknya di maksudkan juga mertua dan adik beradik,supaya bila mertua meninggal dapat la juga cuti tanpa rekod.kalau nak ambil cuti tahunan,paling kurang 3 hari tu....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
untuk keadilan semua.....kembalikan semula cuti seperti 2009,iaitu 30 hari utk Pnp dan 25 hari utk pelaksana.Pandai pandailah mereka urus cuti,

tak payah nak pening fikir macam macam lagi cuti tanpa rekod.Satu lagi takrifan keluarga terdekat tu seeloknya di maksudkan juga mertua dan adik beradik,supaya bila mertua meninggal dapat la juga cuti tanpa rekod.kalau nak ambil cuti tahunan,paling kurang 3 hari tu....
------------------------------------
stuju

Tanpa Nama berkata...

aku ingat laa.... semua golongan j17, g17 kena berpiket secara aman di depan pejabat JPA agaknyaa... barulaaa depa nak ambil action fikirkan tentang nak bagi j27, g27 ker tidak... barulaaa semua kerja-kerja melibatkan pertanian dan kejuruteraan x berjalan baru depa tau...

Tanpa Nama berkata...

saya ingin mencadangkan supaya bayaran kuarters yang diduduki adalah sama mengikut jenis rumah dan Kelas. Cthnya: Rumah teres 2 tingkat kelas D: jika pegawai itu mendapat elaun rumah 280 dan cola 300. Jumlah yang perlu dibayar ke BPH adalah 280 + 150 (separuh cola): RM 430. Namun jika pegawai tersebut mendapat elaun 400 dan cola 300: pegawai perlu membayar RM 550. Namun pegawai tersebut duduk dalam jenis rumah yang sama. jadi saya berpendapat tiada gunanya elaun rumah dinaikkan namun pegawai tidak dapat menikmati kemudahan tersebut. Mohon pertimbangan kerajaan untuk mengkaji semula pengiraan bayaran kuarters. Sekian

Tanpa Nama berkata...

aku ingat laa.... semua golongan j17, g17 kena berpiket secara aman di depan pejabat JPA agaknyaa... barulaaa depa nak ambil action fikirkan tentang nak bagi j27, g27 ker tidak... barulaaa semua kerja-kerja melibatkan pertanian dan kejuruteraan x berjalan baru depa tau...

_____________________________________________________________________________________________

jangan susah PRU 13 dah nak dekat...dgr2 bulan okt ni kot....kau org gred J da G agak2 je lah

Tanpa Nama berkata...

kita kasik pecah la..pecah laa..

Tanpa Nama berkata...

bro..cakap biar habis, pecah ape bro, pecah kepala, pecah muka kea atau pecah undi..kalau pecah undi paling digeruni oleh parti-parti politik..

Tanpa Nama berkata...

assalaammualaikum... sya ingin meluahkan,pandangan dan cadangan pada cuepacs.apa yang sya alami dalam masa 3 tahun dalam penugasan sukarelawan polis diraja (s.s.p) rela/jpam... dalam perkdidmatan sya sya dibayar elaun rm4 1jam dan sya bertugas 8-14 jam dalam 1 hari dan berugas 30 hari penuh sekiranya ia masih lagi kerja dengan ulasan ADA KERJA ADA GAJI.andaian elaun sya rm1200 sebulan tetapi sya tiada imbuhan,insentif,e.p.f, dan segala urusan pmjaman bank tidak akan meluluskan,,masih ramai kawan2 sya tdak berjaya dan berubah hidup sebagaimana yang diperolehi smua pjawat awam.tetapi sya harap pihak cuepacs dapat mengambil sdikit ruang untuk mengatahui lebih lanjut dan teliti apekah keistemewaan kami sungguhpun pejawatan kami ini di awang-awang pejawat awam atau skadar sandaran sahaja..tugas kami amat berisiko tinggi tetapi adakah pihak rela,jpam, 100% bertanggung jawap skiranya kami ditimpa apa-apa kemalangan tidak diingini,,jadi 3tahun sya berkdidmat sudah memadai pihak kerajaan pecayai kesetiaan kami untuk berkhidmat dalam kerajaan dgan memerlukan kelulusan rendah p.m.r ini daripada tercicir berjasa untuk negara.kami cadangkan s.s.p ini dinaik taraf melalui paksi utama pemulaan kami daripada kebijaksanaan dan kuasa cuepacs untuk dibawa ke pihak atasan untuk kami diserap dalam jabatan masing2 wlaupun diberi gred gaji sama landasan gred r3,r1 atau n1.jika lebih tepat ianya diserap kepada p.d.r.m sudah memadai konstebel/sokongan kerana kami dah cukup pengalaman dalam penusan BIT/PERTOL dibawah naungan N.K.R.A.yang sudah berkhidmat pejawat awam pun ada-ada saja tidak puas hati tentang keistimewaanya tetapi di pihak kami lebih tetekan hadapi kemana arah tuju kami untuk hidup lbih sempurna dan terjamin...ok maaf sekiranya ulasan cadangan ini ada menyentuh pihak2 lain,segala keperihatinan kepada pihak yang berusa untuk kami amat dihargai untuk membantu masyarakat yang mencintai kedamaian dan keselamatan rakyat malaysia tercinta ini.. ok assalammuaikum

Tanpa Nama berkata...

Belum ada KSN macam Ali Hamsa

KUALA LUMPUR: “Kenyataan media pertama Datuk Dr Ali Hamsa setelah dilantik sebagai Ketua Setiausaha Negara (KSN) amat dikesali dan dibantah,” ujar Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras) Mohhd Azmi Abdul Hamid.
Katanya, kenyataan Ali untuk penjawat awam setia kepada kerajaan yang ada dan menolak janji pembangkang sudah menunjukkan bahawa beliau bukan orang yang tepat menjawat jawatan KSN.

“Belum pernah mana-mana KSN sebelum ini secara terang-terangan menyatakan sikap politik kepada penjawat awam dan meminta semua penjawat awam menyokong kerajaan yang ada dan menolak pembangkang,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambah beliau, Teras berpendirian jika KSN dipilih kerana sikap politik dan bukan atas merit professionalisme maka sendi kestabilan negara iaitu pentadbiran awam akan runtuh.

“Kami percaya beliau sepatutnya faham betul etika penjawat awam sebelum memegang jawatan KSN. Tidak faham atau sengaja tidak faham menggugurkan kelayakannya untuk dilantik sebagai KSN,” ujarnya.

Beliau berkata, jika seorang ketua pentadbiran awam menggugurkan etika utama dalam pentadbiran awam iaitu bersikap neutral dan bertindak adil kepada semua rakyat di negara , maka dia tidak boleh memimpin jentera pentadbiran awam lagi.

Katanya, Teras membantah keras dan mengutuk jika pentadbiran awam dicemari oleh manipulasi politik tidak berertika yang boleh memporak-peranda pengurusan awam.

“Adakah hak beliau untuk menyatakan kakitangan awam mesti hanya menyokong kerajaan yang ada?” soalnya.

Beliau menambah, di manakah tercatat dalam Perintah Am bahawa penjawat awam mesti hanya menyokong kerajaan.

“Jika persoalan asas ini tidak diketahui kami berpendapat jawatan KSN tidak boleh diserah kepada beliau. Sebabnya jelas, jawatan tersebut tidak boleh diberi kepada orang yang didapati bias dari segi politik,” katanya.

Ini, ujar beliau kesannya amat jauh kerana sistem pemisahan kuasa esksekutif, kehakiman dan legistatif dalam sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan akan runtuh kerana jentera kerajaan diketuai oleh KSN yang berkhidmat kepada parti politik bukan kepada rakyat.

“Teras menggesa Datuk Dr Ali Hamsa menarik balik kenyataan beliau jika rakyat mahu diyakini bahawa pentadbiran awam tidak berfungsi di bawah arahan parti politik,” ujarnya.

Mohd Azmi berkata, rakyat tidak akan menghormati KSN jika beliau dilihat orang yang dilantik kerana kecenderungan parti politik.

Tanpa Nama berkata...

Ali Hamsa is a Partisan KSN

In his interview reply to NST, this was what he was reported to have said:


KUALA LUMPUR, June 24 — The newly appointed chief secretary to the government has told his charges to be loyal to the incumbent, saying they should not be fooled by the opposition’s “empty promises.”

“They should know better. Don’t be taken in by empty promises,” former Public Private Partnership Unit (UKAS) director-general Datuk Seri Dr Ali Hamsa said in reply to a question by the Umno-controlled New Straits Times on promises by the federal opposition.

“As civil servants, we must be loyal to the King and serve the government of the day. It is important that we know our role as civil servants and carry out our responsibilities well,” said the top civil servant, who was promoted this week, in an interview published by the English daily.

Read here.

He started on the wrong foot having appeared to be a BN hireling rather than the honorable office of the Chief Secretary to lead a 1.4 million strong civil service.

He completely missed the mission of the job when he said that civil servants are to serve the government of the day. The Civil Service is to serve the PEOPLE (Rakyat) of the land. They serve all Malaysians who pay taxes to fund their salaries. It is service to the people, not BN and not Pakatan Rakyat (if they ever come to power).

As the Chief Secretary, he is to lead by example, without fear or favor to the government of the day, to ensure that service to the people be met at the highest level of legal and moral conduct. It is Najib’s slogan “People First”. Not BN first.

Tanpa Nama berkata...

Itulah masalahnya kalau orang bodoh melantik mamak mandaliar jadi Ketua Setiausaha Negara (KSN), dah perangai mamak pundek haramjadah sejak zaman Kesultanan Melaka lagi sering bikin huru hara dengan hasutan dan fitnah tak terkira... paria punya mamak....
Baru sehari dua menjadi Ketua Setiausaha Negara )KSN) Dr Ali Hamsa sudah bercakap politik, sedangkan beliau adalah ketua kepada 1.4 juta perkhidmat awam yang sepatutnya tidak menyebelahi mana-mana pihak dan bekerjasama dengan sesiapa atau mana-mana parti yang dipilih rakyat. Kakitangan kerajaan merupakan pelaksana kepada apa-apa dasar yang telah digubal oleh sesiapa yang memerintah yang diberikan mandat oleh rakyat.


Dr Ali menyeru kepada semua kakitangan kerajaan supaya memberikan sokongan kepada kerajaan yang ada pada hari ini dan jangan mendengar janji-janji kosong dari pihak pembangkang. Walaupun beliau berasa berterima kasih kepada kerajaan kerana dijadikan KSN manggantikan KSN yang lama ia tidak bermakna Dr Ali boleh menafikan hasrat rakyat yang ramai yang merupakan empunya kepada negara ini. - Sumber.
Pundek nih.... gaji dia pun hasil dari cukai rakyat, apatah lagi gaji semua penjawat awam. Lagi dia mau hasut supaya semua penjawat awam sokong barisan nasional. Bangang takda akal mamak pundek haramjadah nih....

Woooiii.... mamak pundek, lu kalau nak bodek sekalipun sebab berterima kasih kerana dilantik jadi KSN... agak2 la woooiiiii...., lu kalau nak berpolitik lu letak jawatan dan bertanding dalam Pilihanraya Umum akan datang nih.... jangan jadi seorang Ketua yang cibai... wa cakap luuuu....!!!!

Keraaaa..jaan barisan Nasio-anal nih lagi satu bangang wal bodoh...., macam dah takda orang melayu untuk di lantik jadi KSN kepada semua penjawat awam dalam negara yang majoritinya orang2 Melayu.... pi mai pi mai Mamak jugak yang jadi pilihan....!!!!

Siapakah... yang ketepikan orang Melayu... jika bukan Melayu sendiri (PM), lepas tu melalak "Hidup Melayu... Hidup Melayu..."...!!!!

Wooiiii.... puak2 pencacai umporno 1Malausia..., tahun ini dalam perhimpunan agung lu orang, kasi tukar laaaaa... salakan lu orang kepada "Mampus Melayu... Mampus Melayu.... Hidup Mamak... Hidup Mamak..."... barulah sesuai dengan perjuangan lu orang memartabatkan kaum yang siangnya cakap melayu malamnya cakap Tamil.... hahahaha....!!!!

Tanpa Nama berkata...

Baru sari dua jadi Ketua Setiausaha Negara (KSN) si Ali Hamsa sudah bercakap pasai politik.


Padahal dia tu ketua kepada 1.4 juta perkhidmat awam. Sepatutnya tak menyebelahi mana-mana pihak. Dia kena bagi kerjasama ngan sesiapa saja atau mana-mana parti yang dipilih rakyat menjadi pemerintah.


Hang mungkin berterima kasih pada Najib kerana dilantik jadi KSN tapi tak bermakna hang boleh bodek tahap gaban sehingga menafikan hasrat rakyat yang merupakan empunya kepada negara ini.



Dr Ali menyeru kepada semua kakitangan kerajaan supaya memberikan sokongan kepada kerajaan yang ada pada hari ini dan jangan mendengar janji-janji kosong dari pihak pembangkang.


Jadi, elok sangat la Ali Hamsa meletakkan jawatan dan bertanding atas tiket BN dan berkempen keseluruh negara untuk membuktikan yang parti pembangkang memberi janji kososng.


JOM kita semua bersatu hati tolak Umno dan gantikan KSN ni dengan orang lain yang tidak sewel seperti dia...

Tanpa Nama berkata...

Baru sehari dua menjadi Ketua Setiausaha Negara (KSN) Dr Ali Hamsa sudah bercakap politik, sedangkan beliau adalah ketua kepada 1.4 juta perkhidmat awam yang sepatutnya tidak menyebelahi mana-mana pihak dan bekerjasama dengan sesiapa atau mana-mana parti yang dipilih rakyat. Kakitangan kerajaan merupakan pelaksana kepada apa-apa dasar yang telah digubal oleh sesiapa yang memerintah yang diberikan mandat oleh rakyat.



Dr Ali menyeru kepada semua kakitangan kerajaan supaya memberikan sokongan kepada kerajaan yang ada pada hari ini dan jangan mendengar janji-janji kosong dari pihak pembangkang. Walaupun beliau berasa berterima kasih kepada kerajaan kerana dijadikan KSN menggantikan KSN yang lama ia tidak bermakna Dr Ali boleh menafikan hasrat rakyat yang ramai yang merupakan empunya kepada negara ini.



Penjawat awam itu pun kepunyaan rakyat dan dibayar gaji mereka oleh rakyat termasuk gaji Dr Ali itu sendiri. Penjawat awam seperti Dr Ali ini nampaknya mesti melalui kursus sivik yang asas untuk memahami apakah jenis negara dan sistem yang ada yang beliau akan tadbir ini.



Malaysia tidak lagi mempunyai KSN sehebat Abdullah Ayub, Abd Kadir Shamsuddin, dan beberapa orang yang lain semasa pentadbiran Mahathir Mohamad. Dari menjadi seorang yang ‘impartial’ Ali Hamsa menjadi seorang ahli politik. Jika begitulah keadaannya maka kita layan KSN ini sebagai seorang ahli politik.



Seruan yang pertama saya jika didengari elok Ali Hamsa meletakkan jawatan dan bertanding di atas tiket BN dan berkempen ke seluruh negara untuk membuktikan yang parti pembangkang memberi janji kosong. Inilah yang menyebabkan kerajaan sekarang sudah menjadi haru biru kerana mereka bercakap tentang isu yang mereka tidak sepatutnya bercakap.



Sekarang kita lebih diyakini bahawa kita mempunyai sebab yang lebih besar kenapa BN mesti ditolak oleh rakyat kali ini. Sikap seorang penjawat awam berpangkat KSN ini amat memalukan. Mentang-mentanglah beliau melangkahi ramai penjawat awam yang lebih berkelayakkan dari beliau, beliau memilih untuk mengampu dan membodek pimpinan yang ‘incumbent’.



Kita ingatkan apabila Sidek bersara, kita akan mendapat seorang KSN yang lebih mulia tetapi nampaknya hari demi hari kita mendapat pentadbir yang lebih keliru seperti beliau (Sidek).



Segala-galanya sudah menyimpang jauh. Pastikanlah yang PRU13 ini akan mengubah segala-galanya. Setidak-tidaknya kita akan ganti seorang KSN yang tidak seperti ini.

Tanpa Nama berkata...

KSN bukan jawatan politik, mungkin dia lupa konsep 'Neutraliti'

Kenyataan Ketua Setiausaha Negara yang baru sungguh memalukan. Datuk Seri Dr Ali Hamsa yang baru dilantik sebagai Ketua Setiausaha Negara tidak layak memegang jawatan itu. Kenyataan beliau menyokong Barisan Nasional secara terbuka membuktikan beliau bukan seorang yang neutral. Sebagai seorang penjawat awam tertinggi di negara beliau harus mengetahui tentang prinsip 'neutraliti' yang didokong oleh kakitangan awam. Tetapi, beliau telah membuat satu kenyataan yang bercanggah dengan etika penjawat awam.

Ketua Setiausaha Negara yang baru mungkin tidak tahu peranan dan tanggungjawab beliau kepada rakyat. Oleh itu, saya menyeru beliau supaya membaca kenyataan berikut yang mungkin tidak diketahui olehnya sebelum menjawat jawatan yang tinggi itu.

"Persons working in the State services (State servants) are required to act in the course of their duties in a politically neutral manner. This includes the requirement to act impartially and to implement the Government's policies. The requirement that State servants must be apolitical when carrying out their duties, functions and powers. It is a principle that underpins the continuing employment status of State servants and enables State servants to provide consistent services (including policy development) for the government of the day. This means, essentially, that State servants must keep their jobs out of their politics and their politics out of their jobs."

Tanpa Nama berkata...

Ketua Setiausaha Negara tidak boleh mengugut kakitangan kerajaan untuk menyokong Barisan Nasional. Beliau telah terang-terang menonjolkan diri sebagai penyokong Barisan Nasional. Beliau harus meletak jawatan dengan segera kerana rakyat akan hilang kepercayaan terhadap pentadbiran beliau yang nyata sekali menuju satu hala. Kenyataan beliau juga adalah bertentangan dengan amalan demokrasi. Penjawat awam mempunyai hak sebagai warganegara untuk menentukan kerajaan yang memerintah melalui pilihanraya. Ketua Setiausaha Negara tidak boleh mempengaruhi undi penjawat-penjawat awam yang lain. "Itu bukan kerja dia, gaji dia dibayar oleh rakyat Malaysia, tidak kira dari penyokong Barisan Nasional atau penyokong Pakatan Rakyat". Oleh yang demikian kakitangan awam harus setia kepada rakyat yang memilih sesuatu kerajaan.

Beliau juga ada menyebut 'Janji Kosong pembangkang' dalam kenyataan media yang dibuat olehnya. Ini adalah satu kenyataan yang tidak boleh diungkapkan oleh seorang yang memegang jawatan Ketua Setiausaha Negara. "Mana dia tahu pembangkang buat janji kosong? Pembangkang belum memerintah negara ini untuk membuktikan kewibawaannya". Beliau telah tersalah langkah membuat kenyataan media yang 'kurang arif' itu.

Beliau harus sedar bahawa kerajaan boleh berubah tetapi kakitangan awam akan terus menjawat jawatan mereka. Penjawat awam adalah jentera pelaksana polisi awam yang digariskan oleh mana-mana pihak yang menjadi kerajaan melalui mandat yang diberi oleh rakyat. Apabila Ketua Setiausaha Kerajaan telah membuat satu pendirian pro Barisan Nasional, beliau tidak layak memegang jawatan itu lagi. Apa akan berlaku apabila Putrajaya ditawan oleh Pakatan Rakyat, sedangkan Ketua Setiausaha Negara adalah orang kuat dan setia kepada Barisan Nasional? Ini akan menimbulkan banyak masalah kepada kerajaan baru yang dipilih oleh rakyat melalui proses pilihanraya.

Barisan Nasional risau penjawat awam yang merangkumi lebih kurang 1.4 juta orang akan membuat satu perubahan yang besar dalam pilihanraya umum yang akan datang. Barisan Nasional sudah mula merasakan pola perubahan itu apabila 'fix deposit' mereka semakin hari semakin berkurangan. Oleh yang demikian, Barisan Nasional cuba mengugut penjawat-penjawat awam melalui Ketua Setiausaha Negara.

Tanpa Nama berkata...

JUNE 24 (TMI) — I get it, Ali Hamsa. You are so thankful to Najib Razak for jumping over the queue of more senior civil servants to become the Chief Secretary that today you did something unprofessional: you urged your subordinates who are supposed to be non-partisan to become supporters of Barisan Nasional.

By doing so, you have forgotten about the great tradition of the Malaysian Civil Service, that great body which once upon a time produced stellar gentlemen as Abdullah Ayub, Malek Marican, Bhupinder Singh. Civil servants who understood that their loyalty was to King and country and the taxpayers.

That is why they were so careful with how government funds were used and why they fought off any attempts to turn the civil servants into puppets for politicians.

But of course being a proper gatekeeper and neutral party is lost on Ali Hamsa. He headed the privatisation unit of the government and we all know that privatisation has bled the country of its resources, making the rich and connected even more richer.

You can picture this Chief Secretary being a yes man to all which his Umno masters tell him…and this will hasten the path of ruin our country has been set on.

Instead of telling the one million civil servants to be impartial and do serve the rakyat, he tells them to support BN and not believe the Pakatan Rakyat.

So let’s treat him like a politician.

Tanpa Nama berkata...

PM,segerakan lulus cuti tanpa rekod untuk kakitangan awam mengerjakan umrah,sepatutnya dah lama diberikan CTR ini,KSN/JPA dah fikir masalah ini bukan diberi orang lain untuk memikirkan.

Tanpa Nama berkata...

ku lihat HIJAUUUUUU...

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS kena peringat sikit JPA yg kita semua bukan cuti kosong pada hari Sabtu, sebaliknya kita sudah bekerja utk hari Sabtu ini melalui jam bekerja yg ditambah dari hari Isnin hingga Jumaat.

Yang kedua mengenai cadangan CUEPACS utk cuti tanpa rekod bg mengerjakan umrah... memang baik.. tapi kene fikir juga untuk PA yg bukan Islam.. apa pula untuk mereka?

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS,
Cuti tanpa rekod maksimum 10 hari sudah memadai?
1 x setiap 5 tahun? atau 1 x setaip 10 tahun perkhidmatan
Persoalan utama kenapa tak gunakan cuti tahunan. Merancang awal nak buat umrah dan ambil cuti tahunan yang carry forward.
Kalau di Sabah sarawak perlu ke hospital membawa ahli keluarga yang sakit lebih wajar mendapat CTR ini.
Dan kepada yang duit banyak, apa kata sumbangkan kepada yang kurang ebrkemampuan untuk ke Mekah. Lebih besar manfaat dari setiap tahu sampai 2-3 kali ke Mekah.

Tanpa Nama berkata...

Hijau askar tu broooo...he he he...ini kali laaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Baik cuepacs fokus ke arah penambahbaikkan PA yg tergendala dek pembatalan SBPA daripada propose cuti yg tidak mewakili semua penjawat awam berbilang agama

Tanpa Nama berkata...

mmmm baik cadangkan terus semua pejawat awam di beri cuti tampa rekod untuk mengerjakan umrah dan haji dan kos semuanya ditanggung kerajaan... (inilah namanya memberi kebajikan untuk semua pejawat awam) insyaAllah kalau dapat ne, ramai orang mendoakan kamu orang selamat di dunia dan akhirat.

WhoAmie ItisMei berkata...

dihadkan kepada sekali sepanjang perkhidmtan...
kerana tidak semua penjawat awam mampu menunaikan umrah...

Bagi ummat Islam tunaikan kewajiban menunaikan haji terlebih dahulu...

Tanpa Nama berkata...

Bodohnya Rodziah dan penyokongnya,korang ni kafir k.. Mmg la hukum harus,aku da g sne bulan lps n pkai cti rehat..itukn cdgn utk spnjg thun perkhidmatan,ada otak fikir,mcm tu swastakan je kerajaan ni,kerajaan just memerintah...

Tanpa Nama berkata...

Minta ceupacs meminta pihak kerajaan mempermudahkan kakitangan awam menyambung pelajaran. Ini kerana terdapat berbagai-bagai syarat yang dikenakan untuk sambung belajar.

Tanpa Nama berkata...

apa le kerja cuepacs ni. macam x jalan jer...komen banyak2 kat cni pun xde makna ape2..

nutp lagi ntah ape2....complain pun mcm buang masa je..orang xkan bercakap klu xde hal la...

yang penting...2 kali sabtu tu nak wat kursus mesti jangan lebih dari separuh hari....

cuba le check betul2...pegawai2 atasan sesuka hati diaorang jer...yang g wat kursus lma2 tu wat per..2hari cukup ler...jenis kursus pun xdinyatakan..macam mana nak key in dalam e-splg tu...main bantai je tajuk diaorang tu...

e-splg tu pun x lengkap...cuba beri contoh kursus2 yang diadakan dengan berdasarkan jumlah jam tu. jdi xde le jabatan wat sesuka hati tempoh masa kursus tu...main bantai jer...

ade yang mula kul 2.30 ptg..kategori latihan lak tu...macam mana nak kira tu..xcukup 6 jam pun....

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan awam terlalu dimanjakan. Cuti byk tp kerja tak seberapa. Sepatutnya kerja lebih compact. Pengurusan kena teliti hingga ke akar umbi. Skt kpi gah, tp hakikatnya, tenaga kerja tidak dimanafaat sepenuhnya. Ada agensi kerja mcm nak gila, ada agensi rileks, tp dpt cuti byk, naik gaji. Siapa yang harus dipersalahkan?

Tanpa Nama berkata...

Sya nk tya knp susah sngt nk pndh tpt asal,krj ptg tp kluarga jga pntg

Mariam Abu Bakar berkata...

Mula-mula aku kerja dapat cuti 20 hari. Lepas 10 tahun kerja dapat cuti 25 hari. Bila naik pangkat dapat cuti 30 hari. Bukan ke 30-35 untuk pegawai yang sudah lama berkhidmat dan untuk yang dinaikkan pangkat? Kalau tak ambil cuti itu akan luput sendiri.
Tak pernah cuti umrah dan haji dll cuti tak pernah ambil. BUkan senang dan nak senang.